Modiryar | مدیریار
✍ تئوری کوه یخ #کوه_یخ #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ نحوه اجرای چهار گام اساسی در نظریه کوه یخ
✅ #مدل_کوه_یخ یک ابزار تفکر سیستمی است که می تواند برای کمک به افراد در درک رابطه بین مشکلات یا رویدادهای قابل توجه و عوامل زمینه ای، مورد استفاده قرار گیرد. درست همانطور که تنها ده درصد از جرم یک کوه یخ در بالای آب قابل مشاهده است، نظریه کوه یخ نیز بر این ایده مبتنی است که معمولاً عوامل بیشتری نسبت به آنچه در ابتدا آشکار است در یک مشکل دخیل هستند.
✅ مدل کوه یخ می تواند برای کمک به افراد در شناسایی علل پنهان مشکلات استفاده شود تا بتوان به آنها رسیدگی کرد. در کسب و کار و تجارت نیز میتوان از نظریه کوه یخ برای حل مشکلات و مسائل مربوط به کسب و کار استفاده کرد. مشکلات را نمی توان با همان ذهنیتی که آنها را ایجاد کرده است، حل کرد" ~ #آلبرت_انیشتین
1⃣ سطح وقایع
✅ #سطح_وقایع سطحی است که ما معمولاً جهان را در آن درک می کنیم. برای مثال، یک روز صبح از خواب بیدار می شویم و متوجه می شویم که سرما خورده ایم. در حالی که مشکلات مشاهده شده در سطح وقایع را اغلب می توان با یک تنظیم مجدد ساده حل کرد، مدل کوه یخ ما را مجبور می کند فرض نکنیم که هر مشکلی را می توان به سادگی با درمان علامت یا تنظیم در سطح رویداد حل کرد.
2⃣ سطح الگوهای رفتاری
✅ اگر درست زیر سطح #رویداد نگاه کنیم، اغلب متوجه الگوها می شویم. اتفاقات مشابهی در طول زمان رخ داده است. ممکن است زمانی که به اندازه کافی استراحت نکردهایم بیشتر سرما میخوردیم. بر اساس نظریه کوه یخ، مشاهده الگوها به ما این امکان را می دهد که رویدادها را پیش بینی کنیم.
3⃣ سطح ساختار سیستمی
✅ در زیر سطح #الگوهای_رفتاری، سطح ساختار قرار دارد. وقتی میپرسیم “چه چیزی باعث الگویی که مشاهده میکنیم چیست؟” پاسخ معمولاً نوعی ساختار است. افزایش استرس در محل کار به دلیل سیاست ارتقای جدید، عادت به بد غذا خوردن در هنگام استرس، یا مکان نامناسب برای نگهداری منابع غذایی سالم، همگی میتوانند ساختارهایی برای سرماخوردگی ما باشند.
✅ به گفته پروفسور جان گربر، ساختارها می توانند شامل موارد زیر باشند:
▪منابع فیزیکی:
مانند ماشین های خودکار، جاده ها، چراغ های راهنمایی یا زمین.
▪سازمانها:
مانند شرکتها، دولتها و مدارس.
▪سیاست ها:
مانند قوانین، مقررات و ساختارهای مالیاتی.
▪تشریفات:
رفتارهای همیشگی که چنان ریشه دوانده که آگاه نیستند.
4⃣ سطح افکار و باورهای ذهنی
▪#مدل_های_ذهنی نگرشها، باورها، اخلاقیات، انتظارات و ارزشهایی هستند که به ساختارها اجازه میدهند تا به عملکرد خود ادامه دهند.
▪اینها باورهایی هستند که اغلب به طور #ناخودآگاه از جامعه یا خانواده خود یاد می گیریم و احتمالاً از آنها بی اطلاع هستیم.
▪اگر از منظر مدل کوه یخ به مدلهای ذهنی که میتوانند در سرماخوردگی ما نقش داشته باشند نگاه کنیم میتوانیم به مواردی از جمله موارد زیر اشاره کنیم:
▪باور به اینکه شغل برای #هویت ما بسیار مهم است، غذای سالم بسیار گران است، یا اینکه استراحت برای افراد بیانگیزه است اشاره کنیم.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل کوه یخ شایستگی
✅ واژه #شایستگی برای اولین بار توسط دیوید مک کله لند در اوایل دهه ۱۹۷۰ مطرح شد. شایستگی به معنی دانش، مهارت و نگرش های افراد است که می تواند اندازه گیری شود و از طریق آموزش بهبود یابد.
✅ #مدل_شایستگی_کوه_یخ، یکی از مدل های شایستگی است که مولفه های مشهودی مانند دانش و مهارت، و مولفه های نامشهودی مانند نگرش، خصیصه، خودپنداره دارد. دانش و مهارت در بالای کوه یخ قرار دارند. تعیین آنها برای یک شغل ساده بوده و 20 درصد شایستگی های یک شخص را توضیح می دهند.
✅ #انگیزه_ها، خصیصه ها، و تصویر از خود در انتهای کوه یخ قرار دارند و ۸۰ درصد شایستگی های یک شخص را شکل می دهند اما ارزیابی آنها نسبت به دانش و مهارت دشوارتر است.
✅ #سطح_شایستگی یک فرد تعیین کننده پتانسیل او برای موفقیت در یک موقعیت شغلی است. در مشاغلی که پیچیده هستند، جنبه های رفتاری انگیزه ها، خصیصه ها از دانش و مهارت مورد نیاز شغل، مهمتر هستند.
✅ #توسعه_دانش و مهارت مورد نیاز شغل، می تواند از طریق آموزش، تمرین های مهارتی و ... صورت گیرد اما بهبود شایستگی های رفتاری دشوار بوده و به فعالیت های شدیدتری مانند روانکاوی، مشاوره، مربی گری و منتورینگ و... نیاز دارد.
#کوه_یخ
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
مدل کوه یخ مدیریت تغییر ✍ #ویلفرد_کروگر #کوه_یخ #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @mo
مدل کوه یخ مدیریت تغییر
✍ #ویلفرد_کروگر
#مدیریت_تغییر_کوه_یخ ویلفرد کروگر Wilfried Krüger یک تصویرسازی قوی از چیزیست که به طور قابل بحث و مستدل جوهر تغییر در سازمانهاست: از بین بردن موانع.
✅ نوک کوه یخ
▪بر اساس کروگر بسیاری از مدیران تغییر تنها نوک کوه یخ یعنی:
هزینه، کیفیت و زمان را درنظر میگیرند (“مدیریت مسائل”).
✅ پایین سطح بیرونی کوه یخ
به هر طریق، زیر سطح آب دو بعد دیگر از مدیریت تغییر و اجرا وجود دارد:
▪مدیریت ادراکات و باورها،
▪مدیریت نیرو و خطمشی
چه موانعی بروز می کند، و نتیجتا چه گونهای از مدیریت اجرایی نیاز است، بسته به:
✅ گونهی تغییر
▪#اجسام_سخت
(سیستمهای اطلاعاتی، فرآیندها) "تنها" سطح را میخراشند،
▪#اجسام_نرم
(ارزشها، ذهنیتها و قابلیتها) همچنین بسیار عمیقترند
✅ راهیرد تغییر بهکاررفته
▪#انقلابی،
تغییر شدید همانند بازمهندسی فرآیند کسب و کار
▪#تکاملی،
تغییر افزایشی تدریجی همانند کایزن
✅ افراد دخیل در تغییر
▪#مخالفان هم نظر منفی کلی نسبت به تغییر و هم رفتاری منفی نسبت به این تغییر شخصی بخصوص دارند. جهت تغییر در ذهنیتشان تا حد امکان، باید توسط مدیریت ادراکات و باورها کنترل شوند.
▪#ارتقادهندگان از طرفی دیگر، هم یک نظر منفی کلی در قبل تغییر دارند و هم نسبت به این تغییر بخصوص برای شخص خودشان موافقند. آنان از تغییر سود میبرند و بنابراین از آن حمایت میکنند.
▪#مخالفان_نهان گرچه به نظر میرسد که به طور سطحی در حال حمایت از تغییر هستند، یک نظر منفی کلی نسبت به تغییر دارند (“فرصت طلبان”). در اینجا مدیریت ادرکات و باورها حمایت شده توسط اطلاعات (مدیریت مسائل) برای تغییر ذهنیتشان نیاز است.
▪#ارتقادهندگان_بالقوه یک نظر کلی مثبت نسبت به تغییر دارند، به هر حال تا کنون به دلایل معینی (هنوز) درباره ی تغییر بخصوصی متقاعد نشده اند. مدیریت نیرو و خطمشی درباره ی این مورد مناسب به نظر میرسد.
✅ کنارآمدن با تغییر
▪#کروگر بیان میکند که مدیریت عمومی یک وظیفه و چالش مستمر برای کنارآمدن با تغییر دارد.
▪#مدیریت سرسری مشکل تنها میتواند نتایجی همراه با درجهای از مقبولیت پایینتر از سطح را بدست دهد.
▪بنیان #مدیریت_تغییر هم در بعد بینفردی و رفتاری و هم در بعد هنجاری و فرهنگیست، و متأثر از مدیریت نیرو و خطمشی، و مدیریت ادراکات و باورهاست.
#change_management_iceberg
#کوه_یخ
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل دسته بندی خطاهای انسانی
✅ عمومی ترین نوع دسته بندی خطاهای انسانی توسط جیمز ریزن تدوین گردیده و تحت عنوان #مدل_جمز (GEMS) می باشد.
✅ این مدل خطاهای انسانی را به چهار دسته شامل موارد زیر دسته بندی می نماید:
▪خطا های لغزش (Slip)
▪خطاهای اشتباه (Mistake)
▪خطاهای فراموشی (Lapse)
▪خطاهای تخلف (Violation)
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل کوه یخ برندسازی
✅ فعالیت #برندینگ، باید جزئی جدانشدنی از کسبوکار شما باشد. برندسازی در همهی فعالیتهای ما وجود دارد و نمیتوان آن را به تعدادی فعالیت خاص نسبت داد.
✅ همانطور که در #مدل_کلاسیک گفته میشود، برندسازی مانند کوه یخی است که اغلب افراد فقط همان تکهی کوچکی که از آب بیرون زده است را میبینند.
✅ اما #برندسازی باید مانند روحی در تمام فعالیتهای یک کسبو کار وجود داشته باشد تا با تداوم و پایداری ثمرهاش را ببینید. مدل زیر میتواند برای شما مشخص کند که برند این همه نیست!
#کوه_یخ
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ عادت هایی که زندگی شما را متحول می کند
✅ شکرگذاری
▪#شکرگذاری یک نگرش است که پرورش آن به شکل فوق العاده ای سطح شادی را افزایش می دهد
✅ مدیریت زمان
▪#مدیریت_زمان سبب می شود بتوانید به همه امور خود رسیدگی کنید
✅ دنبال تازگی بودن
▪#کارهای_جدید کیفیت و افق زندگی را گشترس می دهد
✅ هدفمندی
▪#هدفمندی در زندگی همچون قطب نمای کشتی اقیانوس پیماست
✅ اکثر انسانهای دنیا تمایل دارند در زندگی و کارشان پیشرفت کنند اما عده کمی هستند که برای این #پیشرفت برنامهریزی و برای عمل کردن به این برنامهریزی تلاش میکنند. میدانید چرا؟ چون طراحی زندگی خود را به درستی انجام نمی دهند!
✅ همه انسان ها با ظرفیت و توانمندی #موفقیت و کامیابی در زندگی پا به عرصه گیتی میگذارند و هرکس ظرفیتها، توانمندیها و قابلیتها و محدودیتهای خاص خود را دارد. سعادت و خوشبختی یک احساس است و هر کس مسئول مدیریت زندگی و ساختن این احساس است.
✅ ایجاد تغییرات مثبت در خود و اصلاح و بهبود وضعیت #زندگی یکی از خواستههای دائمی انسان بوده و هست. واقعیت این است که طراح زندگی بودن و تغییر و تحول در زندگی به معنای تغییر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب، امری است بسیار «ساده» اما نه «آسان»!
✅ اعتقاد بر این است که هر نوع تغییر در زندگی فردی و خانوادگی، امری است ساده و شدنی؛ اما این #تغییر به آسانی و خود به خود ایجاد نمیشود؛ بلکه نیازمند بکارگیری عوامل بسیاری است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ برای زندگی بهتر چه چیزهایی را باید رها کنیم؟
✅ کمال گرایی
✅ سرزنش خود
✅ ترس از شکست
✅ خودباوری پایین
✅ اشتباهات گذشته
✅ مقایسه خود با دیگران
✅ چیزهایی که نمی توان کنترل کرد
#سبک_زندگی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل کوه یخ تجارت همراه #کوه_یخ #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ مدل کوه یخ تجارت همراه
✅ قطعاً بارها شده که به فکر راه اندازی #کسب_و_کار خودتون در فضای مجازی افتادید. قطعا اولین چیزی هم که بعد از ایده به ذهنتون رسیده یک سایت یا اپلیکیشن موبایل هست. اما باید بدونید که سایت و اپلیکیشن فقط ابزارهای کار شما هستند. شما به چیزی بسیار فراتر از این ابزارها برای موفقیت نیاز دارید. به نظر شما موفقیت اپلیکیشن های موبایل چطور حاصل میشه؟
✅ در طی سال هایی که در اپ ساز #فعالیت می کنیم مشتریان بسیار داشتیم؛ که با انگیزه بسیار بالا و ایده های بعضاً جدید و حتی تکراری می خواستن وارد بازار بشن و در مسیر موفقیت خودشون حرکت کنند. اما چون فقط به اینکه ابزاری بسیار خوب و کارا دارند تکیه کردند، شکست خوردند. ما با توجه به بررسی هایی که روی این دسته از مشتریانمون انجام دادیم به یک چیز مشترک در بین همه اونها رسیدیم. اون هم اینکه از یک اصل بسیار مهم غافل بودند. این اصل با اهمیت "ندانستن جزئیات مسیر" هست. حتماً می پرسید جزئیات مسیر چی هستن؟
✅ آنچه برای موفقیت اپلیکیشن های موبایل باید بدانید
▪بازاریابی
▪تبلیغات
▪ارتباط با مشتریان
▪روش های کسب درآمد
▪روش اجرایی ورود به بازار
▪و …
✅ کوه یخ تجارت همراه چیست؟
▪کسی که می خواد وارد دنیای #تجارت_الکترونیک بشه باید بدونه که صرف داشتن یک ابزار مثل اپلیکیشن یا وب سایت دلیلی برای موفقیتش نیست. قبل از شروع باید به مواردی که در بالا آوردیم توجه کنه.
▪شکل یک کوه یخ #موفقیت تجارت همراه رو نمایش می ده! همونطور که در شکل هم می بینید؛ رسیدن به موفقیت اپلیکیشن های موبایل و تجارت همراه به چیزهایی فراتر از یک ابزار نیاز داره.
▪تقریباً موفقیت در #دنیای_تجارت همراه مثل یک کوه یخ هست. قسمت های خیلی زیادی داره که اکثر آدمها فقط اپلیکیشن و اون موفقیت نهایی رو می بینن!
#کوه_یخ
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar