Modiryar | مدیریار
✍ زمام اقتصاد در دست کیست؟ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #هفته_نامه_نخست، 🔻پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱
✍ زمام اقتصاد در دست کیست؟
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ گویی زمام اقتصاد از دست در رفته است و کسی نمی داند بازار در اختیار کیست. دلار ۵۰ هزار تومانی یا سکه ۳۰ میلیون تومانی و سایر قیمت های سرسام آور بازار علاوه بر آن چه در بازارهای ارز، طلا و سکه می گذرد همه نشان از چالش هایی جدید برای اقتصاد کشور دارد. شاید آن زمانی که در دولت #حسن_روحانی جهش آنی دلار و سکه که خارج از روند رشد تدریجی سال به سال آن بود رخ داد کسی فکر نمی کند هر چند ماه یکبار این گونه جهشی تکرار شود و فراتر از آن چه به صورت شوخی مطرح می شد امروز به صورت واقعیتی تلخ محقق می گردد.
✅ تغییرات مکرر تیم اقتصادی دولت ها و یا تغییرات پیاپی روسای بانک مرکزی هم چاره ساز نبوده و این روند کماکان ادامه دارد. این اتفاقات چند پیام مهم به دنبال دارد:
▪️اول این که با توجه به نتیجه بخش نبودن جابجایی مدیران موثر اقتصادی در دولت قاعدتاً روش های #اقتصادی حاکم باید به صورت کلی مورد تجدید نظر قرار بگیرد و نشان می دهد اشکال بیشتر ماهیت فرایندی و زیرساختی دارد.
▪️دوم اینکه فضای حاکم نشان از عدم #کنترل دولت های مختلف بر بخش قابل توجهی از بازارهای اقتصادی و مالی دارد که سبب می شود عوامل محیطی، دلال ها، هیجانات و ... بتوانند تأثیر گسترده ای در اتفاقات اقتصادی کشور بگذارند.
✅ با اینکه #سهم_دولت و نهادهای فرادولتی از کیک اقتصاد ۸۵ درصد و بخش خصوصی تنها ۱۵ درصد است اما بسیاری از جریان های اقتصادی و مالی در کنترل دولت ها قرار نمی گیرد و این امر انحرافی در جریان اقتصادی کشور است که طی سال های مختلف ایجاد گردیده است. افراد یا مجموعه هایی مرئی یا نامرئی وجود دارند که با برخورداری از قدرت اقتصادی وسیاسی و انواع رانتها سکان اقتصاد را به دست گرفتهاند و بر همین اساس هر روز سلطان سکه، دلار، سیمان، قیر و ... متولد می شوند. اگر اقتصاد بر بازار آزاد که شاکله آن رقابت است مبتنی نباشد، قیمتها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین نمی گردد که به زیان بخش خصوصی و مصرفکننده نهایی است.
✅ #رهبر_انقلاب به صورت پیاپی عناوین اقتصادی با رویکرد دانشی را در نامگذاری سال ها انتخاب کرده اند تا بدین وسیله ضمن نشان دادن اهمیت این نگاه در توسعه کشور، تمرکز دولت، مردم و سایر دستگاه ها را به رعایت اصول اقتصادی جهت پیشرفت کشور جلب نمایند. اما در بسیاری موارد سیاست های کلی ابلاغی توسط دولت ها لحاظ نگردیده است. پرهیز از خام فروشی، رعایت اصل ۴۴ قانون اساسی، بهره گیری از مبادلات و معاملات بدون دلار، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، رعایت اصول اقتصاد مقاومتی، مبارزه گسترده و همه جانبه با فساد و ... از مهم ترین مواردی بوده است که طی سال های قبل تا کنون آن چنان که شایسته و لازم بوده است مورد توجه و عمل قرار نگرفته و به دنبال آن کشور هر روز با چالش های عمیق تری در حوزه اقتصاد روبرو می شود.
✅ بپذیریم که #اقتصاد_کشور به شدت بیمار است و نیاز به جراحی عمیق و گسترده دارد، سیستم و ساختار فعلی حوزه پولی، مالی و اقتصادی کشور پاسخگوی نیازها نیست و باید به صورت بنیادین مورد تجدید نظر قرار گیرد. اگر معیشت و رفاه مردم مورد توجه قرار نگیرد و اقتصاد کشور این گونه آسیب پذیر باشد و در جنگ اقتصادی و تحریمی که در آن هستیم این گونه آماج حملات ناجوانمردانه قرار گیرد راه پیشرفت و توسعه کشور با چالش های فراوانی مواجه خواهد شد و امید و رفاه مردم به شدت آسیب خواهد دید. ویژگیهای کلیدی که بتواند قفل چالش ها و تنگناهای اقتصادی را باز کند در همان اندازه اهمیت دارد که ویژگیهای شخصیتی، قابلیتهای اجرایی و نظام ارزشی دولتمردانی که آن کلید را در دست دارند پس شایسته سالاری در اقصاد باید نهادینه شود.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱، شماره ۹۵۷
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔺مبتکران محصول
🔻الگوی مهم و پر تکرار مدیریت محصول
✅ #مبتکران_محصول در واقع آیندهنگران سازمان و محصول هستند و در مورد قدمهای بعدی صحبت میکنند. آنها به طور مستقیم نیازهای #مشتریان را درک میکنند و میدانند که آنها دقیقاً چه چیزی نیاز دارند و میتوانند مبتنی بر این دیدگاه از #مشتری یک چشمانداز قانعکننده از محصول را ارائه کنند. مبتکران محصول افراد بسیار ضروری برای سازمان هستند آنها باعث میشوند که مدیران رده بالاتر بجای تفکر منظم و به صورت تدریجی از تفکر سریع و قاطع استفاده کنند.
✅ اما مشکلی که مبتکران محصول با آن دست و پنجه نرم میکنند روند توضیح ایدههای بزرگ توسط آنان است، برای این منظور آنها باید این ایدههای به قطعات کوچکتر قابل بیان تقسیم کنند اما ممکن است که مشکل آنها دقیقاً در همین روند تقسیم رخ دهد و نیاز به صرف زمان در مدتی که شرکتها باید به صورت سریع حرکت کنند دارند. اما ۲ راهکار برای این مشکل وجود دارند، میتوانید نوآوران محصول را با همتیمیهایی در حوزههای اجرایی و داده محور یا تشویق آنها به بهبود #دلیوری_محصول و کار با داده، این مشکل را حل کنید.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔺هکر رشد
🔻الگوی مهم و پر تکرار مدیریت محصول
✅ در واقع این دسته از #مدیران_محصول، آرایهای منظم از سرعت، دیدگاه تحلیلی و توسعه محصول مبتنی بر آزمایش را بهوجود آورده تا نتایج معنادار و قابل اندازهگیری که در قالب معیارهای مهم کسب و کار میگنجند را به لیدرهای محصول ارائه دهند. آنها باعث رشد در هر مرحله از چرخه عمر محصول شامل موارد زیر می شوند:
▪️جذب مشتری،
▪️فعالسازی محصول،
▪️تعامل و نگهداری مشتری و در نهایت
▪️حفظ و کسب درآمد از مشتری
✅ در واقع رشد عنصر مهمی از اجزا کسب و کار است و هر شرکت فناوری باید یک تیم رشد قوی را در خود پرورش دهد. اما نکته اساسی که در اینجا باید متذکر شد این است که شرکتها نباید رشد محصولات را با #نوآوری در آنها اشتباه بگیرند در واقع این مقوله کاملا جدا هستند و اگر چنین اشتباهی را مرتکب شوند قطعا در میدان رقابت از رقیبهای خود عقب میافتند.
✅ به عنوان مثال فیسبوک، یکی از قویترین تیمهای رشد را دارا است که باعث دسترسی ۲ میلیارد از افراد به این #شبکه_اجتماعی شده است با این حال فیسبوک بارها درون خود تغییراتی از جمله انتقال از پروفایل به فید خبری، انتقال برنامه از موبایل به ویندوز و … ایجاد کرده است.
✅ اما #فیسبوک برای رشد خود را بصورت محلی بهینهسازی کرده و در عین حال برای دست یافتن به حداکثر نوآوری در جهان نیز تلاش میکند. پس شرکتها بایستی هم برروی رشد و هم نوآوری سرمایهگذاری کنند و نحوه این سرمایهگذاری در دستان مدیر محصول رشد محور است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔺مدیر افراد
🔻الگوی مهم و پر تکرار مدیریت محصول
✅ لیدر بودن در #مدیریت_محصول یک عنصر حیاتی همچون اکسیژن است.مدیران افراد مختلف در سازمان افراد ارشد تیمها، سهامدارن و لیدهای ارشد را در کنار هم برای تحقق چشم اندازهای یک محصول به نتایج آن گرد هم میآورند و سکان کشتی کسب و کار در بازار را به دست میگیرند.
✅ لیدرهای #محصول، بایستی هم تیمهای مورد نیاز و هم محصول را خلق کنند اما مدیران افراد باید در مهارت های توسعه دیدگاه مشتری و طراحی استراتژی محصول تمرکز کنند. این به آنها ابزاری میدهد که نه تنها رهبری کنند بلکه به مقصد مناسب نیز هدایت شوند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔺مدیر پروژه
🔻الگوی مهم و پر تکرار مدیریت محصول
✅ برخی از شرکتها و مدیران جدید #مدیریت_پروژه را با مدیریت محصول اشتباه میگیرند. یک «مدیر پروژه» خوب در اجرای محصول عالی است، اما هنوز در خلق محصولاتی که مورد توجه مردم است و میتواند جایگاه شرکت را در بین مخاطبان تغییر دهد، مسلط نیست. شرکتها باید مرز مشخصی بین مدیریت پروژه و مدیریت محصول ترسیم کنند.
✅ اگر این کار را نکنند، در معرض خطر تشکیل تیمهایی هستند که در عین اینکه میدانند چه تیم بسازند اما فلسفه تشکیل آن تیم را نمیدانند. مدیران پروژه باید بر روی مهارتهای دیدگاه مشتری و #استراتژی_محصول کار کنند تا به عنوان مدیران محصول رشد کنند. شرکتها باید در برابر رشد مدیران محصولی که علاقهای به تربیت مهارت خود در جهت مدیریت پروژه ندارند، مقاومت کنند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ تفاوت میان مدیر با رهبر محصول #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ تفاوت میان مدیر با رهبر محصول
✅ به سراغ دو نیمکره دیگر از کره محصول میرویم، نیم کره شمالی و جنوبی که در آن مدیران محصول و لیدرهای محصول قرار دارند. در این دو نیمکره دو مقوله اساسی و بسیار مرتبط در روبه روی یکدیگر قرار میگیرند. با افزایش سن #مدیران_ارشد توجه آنها از مدیریت محصولات به سمت مدیریت استراتژی و افراد جلب میشود. همانطور که این تغییر توجه رخ میدهد اهمیت هر کدام از این شایستگیها در مراحل مختلف دچار تغییر میشود.
✅ در طول سفر پخته شدن یک مدیر محصول به سمت لیدر شدن #محصول، آنها ابتدا با شایستگیهایی پیرامون اجرای محصول شروع به کار میکنند این افراد در ابتدا باید خود را بر اجرا و لانچ محصول مسلط کنند و در مرحله بعدی باید شایستگیهای مربوط به طراحی و آرشیتکتی محصول را در خود نهادینهسازی کنند و اینجاست که با مهارتهای مرتبط با دیدگاه مشتری روبه میشوند.
✅ و در مرحله بعد این مدیران باید یک مرحله فراتر از آنچیزی که هستند بیایند و بجای تفکر در مورد یک ویژگی واحد، #مهارت_تفکر در چند حوزه باهم را در خود تقویت کنند و شروع به فکر کردن در مورد چگونگی اتصال ویژگیهای کی محصول به یکدیگر و از همه مهمتر به چگونگی اتصال این ویژگیها به چشم انداز اصلی سازمان فکر کنند و در اینجاست که آنها در سطح جی پی ام و مدیریت مستقیم، شروع به تحول از مدیر به لیدر محصول میکنند.
✅ همانطور که #رهبران_محصول ارشدتر میشوند با افراد زیادی کار میکنند و ممکن است حتی ۱۰۰ نفر برای تحقق راهکار یک لیدر محصول، بسیج شوند و آن را به حیطه عمل برسانند. در واقع در اینجا مهارت نفوذ و اثرگذاری لیدر محصول مورد توجه است. در واقع لیدرهای محصول شرع به ساختن تیمهای محصول میکنند و به رهبری آنها میپدازند در واقع لیدرهای محصول به عنوان باف پیوندی بایستی در تک تک تیمها نفوذ و رسوخ داشته باشند و در افراد به گونهای نفوذ کنند که اعتماد آنان را جلب کرده و در نهایت همگان را در مسیر استراتژی سازمان قرار دهند.
✅ در طی #مدیر_محصول برای تبدیل شدن به لیدر محصول آن چیزی که از همه مهم تر است، شایستگی مالکیت خروجی بیزنس است. هیچ اهمیتی ندارد که آن ها در چه مرحلهای هستند بلکه بهترین مدیران محصول تمرکز خود را بر خلق بهترین ارزش از کسب و کار در بازار میگذارند و سعی میکنند تیمها را نیز در این جهت راهبری کنند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ حدود استعدادی خود را بشناسید
✅ ترسیم حدود استعدادی شما کاری ساده است. کافی است خودتان را در برابر هر کدام از ۱۲ شایستگی ارزیابی کنید و وضعیت خودتان در یکی از ۳ حالت زیر دستهبندی کنید:
1⃣ نیاز به تمرکز بیشتر،
2⃣ در مسیر درست و
3⃣ عملکرد بیش از حد.
#مدیریت_استعداد
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ اوج مدیریت محصول #مدیریت_محصول #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ داستان یک مدیر محصول در فضای تاریک ناشناختگی
✅ سال ها پیش مدیر محصولی را در مایکروسافت دیدم که در حال طراحی محصولی جامع تحت عنوان امروزی مدیریت محصول بود. او از نیمه های دهه ۹۰ میلادی در آنجا به عنوان مدیر محصول مشغول بکار شده بود، آن سالها مدیریت محصولی جایگاهی در بنیان سازمانها نداشت اما امروزه ارزش و اهمیت آن برهمگان آشکار شده است. روزی که آنها مشغول استخدام نیروی جدید بودند، او به یکی از مدیران محصول تازهکاران گفت: شما مدیران محصول همانند ملات که نقش مهمی در پر کردن فضای خالی بین آجرهای یک دیوار را دارد، هستید. همچون ملات بایستی بصورت خیلی شفاف و با تفکری جاری فضاهای خالی میان آجرها را پر کنید تا اصل دبوار محکم شود.
✅ این دیدگاه در روزگاه کنونی فضای محصول نیز بازتاب داشته است. مدیریت محصول یک موقعیت ارتباطی و جاری است. ارتباطی از آن نظر که شما باید با تمام افراد یک سازمان در ارتباط باشید و جاری از آن جهت که باید با تفکر شفافتان خلأهایی که کارمندان با ان برخورد میکنند را پر کنید. و تمامی این الزامات از شرکتی به شرکت دیگر و از فردی به فرد دیگر متفاوت میشود فلذا بایستی در عین حال، منعطف نیز باشید. مدیران عالی محصول مقام صرفا به دنبال کشف ویژگیهای محصول نمیروند بلکه آنها نهایت تلاش خود را میکنند تا بهترین نتیجه را برای کاربران نهایی، کارمندان و در نهایت اهداف سازمان به ارمغان بیاوردند.
✅ ویژگی #انعطاف_پذیری مدیر محصول، تعیین رفتارهای حرفه ای یک مدیر محصول موفق را سخت کرده است. به عنوان مثال در شرکت TripAdvisor ما پی بردیم که بهترین مدیران محصول ورزشکاران روشنفکری هستند که در مجموع مهارتهای متمایزکننده بیشتری نسبت به بقیه دارند. ما آن دسته از شایستگیهایی که یک مدیر محصول باید کسب کند را در قالب ۴ حوزه اصلی که هر کدام به ۳ بخش تقسیم میشود، آوردهایم :
1⃣ اجرای محصول:
(به توانایی گفته میشود که برای ساختن محصولات خاص مورد استفاده قرار میگیرد.)،
2⃣ دیدگاه مشتریان:
(استعدادی که با استفاده از آن میتوانید به به نیازهای مشتریان پی ببرید)،
3⃣ استراتژی محصول:
(نبوغی که با استفاده از آن میتوانید محصولاتی با ایده نوین برای رسیدن به اهداف سازمان طراحی کنید.) و
4⃣ تاثیرگذاری بر مردم:
(روشی که با استفاده از آن مردم را برای استفاده از محصولاتتان ترغیب میکنید.)
✅ این ۱۲ شایستگی که در ادامه در مورد آنها بحث خواهیم کرد، یک تعریف انحصاری و جامع از مدیریت محصول است که مدیران ارشد و عالی از آنها استفاده میکنند. هنوز راه های زیادی برای رسیدن به رتبه عالی در این مسیر وجود دارد و شما با سختیها و تنش های فراوانی روبه رو خواهید شد. جایگاه #مدیریت_محصول نیاز به کمکهای احساسی و در عین حال ریزبینانه مردم دارد، کمکهایی از جنس نگاه کمی و کیفی به محصول. این جایگاه نیازمند نگاه دقیق و تفکر شفاف مدیر نسبت به مسائل است. بهترین مدیران محصول، مبتکران خلاق و در عین حال بهینه سازان دقیق هستند.
✅ اکثر #مدیران_محصول، حتی مدیران ارشد، تلاش خود را در جهت رسیدن به یکی از این شایستگیها میکنند و نگاهی تک بعدی به این قضیه دارند. اما تفاوت میان مدیر متوسط و مدیر عالی در درک آنها از خلأهای مسیر توسعه محصول و راهبری تیم در جهت رفع کردن آن خلأهاست. هر چه که مدیر محصول باتجربهتر میشود، ارزش هر کدام از این شایستگیها را بیشتر میداند. شایستگیهای مربوط به حوزه اجرای محصول، برای یک مدیر تازه کار از همه چیز ضروریتر است. هر چه که یک مدیر در مسیر کسب تجربه قرار میگیرد، استراتژی محصول و تحت تاثیر قرار دادن مخاطب برای او مهمتر میشود.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
شبکه اطلاعات شغلی (ONET) مدلي براي تجزيه و تحليل و طبقه بندي مشاغل
✍ #مهدی_نریمانی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
شبکه اطلاعات شغلی (ONET) مدلي براي تجزيه و تحليل و طبقه بندي مشاغل ✍ #مهدی_نریمانی #پایگاه_جامع_م
شبکه اطلاعات شغلی (ONET) مدلي براي تجزيه و تحليل و طبقه بندي مشاغل
✍ #مهدی_نریمانی
✅ #شبکه_اطلاعات_شغلی به عنوان پاسخی به تغییرات اقتصادی رخ داده درکشور امریکا از جانب اداره کار این کشور آغاز شد. هدف از اجرای این نظام روزآمد نمودن روش های تحلیل شغل و تهیه چارچوبی برای توصیف مشاغل در قرن بیست و یکم بود. در این نظام مشاغل به صورت محدوده وسیعی از مسئولیت هایی که از نظر بافت و اهمیت در طول زمان تغییر می کنند، در نظر گرفته شده اند. این نظام به طور رسمی از سال 1990 آغاز شده و از نظام طبقه بندی SOC به عنوان پایه طبقه بندی خود استفاده نموده است.
✅ #شبکه_اطلاعات_مشاغل (O*NET) ابزار بسیارقدرتمندی برای متخصصان منابع انسانی نیز به حساب میآید. مدیران و کارشناسان منابع انسانی میتوانند با استفاده از این پایگاه، جزئیترین اطلاعات موردنیاز خود را در صدها شغل بیابند. با استفاده از چنین اطلاعاتی ایشان میتوانند فعالیت های مختلف منابع انسانی نظیر: تدوین شرح شغل، طراحی نظام جذب، برنامهریزی نیروی انسانی، طراحی و بازمهندسی مشاغل، نیازسنجی آموزشی کارکنان، برنامهریزی جانشینی، توسعه مسیرشغلی، ارزیابی عملکردکارکنان، طبقهبندی مشاغل و… را به صورت منسجم و هماهنگ انجام دهند.
✅ #اطلاعات موجود در این شبکه میتواند به منظور فعالیت های منابع انسانی درحوزههای ذیل مورد استفاده قرارگیرد:
▪️تدوین شرح شغل
▪️برنامهریزی منابع انسانی
▪️طراحی ساختار سازمانی
▪️طراحی و بازمهندسی مشاغل
▪️برنامهریزی جانشینی
▪️تحلیل نیازهای آموزشی
▪️توسعه مسیرشغلی
▪️توسعه نیروی انسانی
✅ #توسعه_سازمانی_مدل_محتوايي O*NET چارچوبي مفهومي است كه پايه و اساس پايگاه دادههاي O*NET را تشكيل ميدهد. اين مدل ساختار اطلاعات و انواع آن را كه در پايگاه دادههاي O*NET موجود است، مشخص ميكند.
✅ #مدل_محتوايي O*NET اين امكان را براي كاربر فراهم ميكند كه اطلاعات را از منظر حرفهها (از طريق محور قرار دادن شرح شغل) يا از منظر كاركنان (از طريق محور قرار دادن ویژگی هاي كاركنان) مورد بررسي قرار دهد. مدل محتوايي O*NET بر اساس پژوهشهاي انجام شده در حوزه تجزيه و تحليل شغل و سازمان توسعه يافته است و دو حوزه:
1⃣ ویژگی هاي شغل
(از طريق شاخص هاي شغل محور) و
2⃣ ویژگی هاي شاغل
(از طريق شاخص هاي كارمند محور)
را دربردارد. مدل محتوايي به گونهاي طراحي شده است كه دريافت اطلاعات در مورد هر شغل، به تفكيك اين كه آن اطلاعات مشترك بين شغل ها، بخش ها و صنايع مختلف است (بين شغلي) و يا مختص آن شغل است (خاص شغل) امكانپذير باشد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar