eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
هرم شایستگی برای مشاغل حوزه فناوری اطلاعات www.modiryar.com @modiryar
مدیر منابع انسانی چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟ ✅ یک برای انجام تمام وظایف مذکور در قسمت قبل باید از الزامات، ویژگی‌ها و مهارت‌های مرتبطی برخوردار باشد. این مهارت‌ها و الزامات عبارت‌اند از: • رهبری ارتباط محور • توانایی طراحی استراتژی • آشنایی کامل با اصول جذب و استخدام • مهارت در برنامه‌های کامپیوتری مرتبط • تجربه و مهارت در خصوص آنالیز داده‌ها • داشتن مهارت‌های ارتباط زبانی و نوشتاری • داشتن مهارت گوش دادن فعال، مذاکره و ارائه مطلب • دانش عمیق قانون کار و بهترین شیوه‌های منابع انسانی • تجربه کاری مفید و سابقه کاری در سمت های میانی مرتبط • مهارت مدیریت مؤثر روابط بین‌فردی در تمام سطوح شرکت • توانایی ایجاد تنوع فرهنگی، فراگیری، همکاری و کار تیمی در مجموعه • تجربه کار با سیستم اطلاعات منابع انسانی (HRIS) مانند: Workday، Zoho People، Cloud HR، SmartRecruiters www.modiryar.com @modiryar
گناهان امروز من   ✅ قدیم ترها که جامعه اخلاقی تر بود و رعایت حدود شرعی و انسانی فراگیرتر، و عرفان توصیه هایی برای مردم جهت حفظ کرامت انسانی و وفاداری به آموزه های اخلاقی داشتند. از جمله توصیه های اکیدی که در این راستا مطرح می شد موضوع «مشارطه، مراقبه و محاسبه» توسط انسان ها است که مبتنی بر احادیث معصومین علیه السلام بود. البته منظور این نیست که اکنون چنین چیزهایی مطرح نمی شود یا دیگر اهمیتی ندارد بلکه با توجه به ماشینی شدن زندگی انسان ها، گرفتاری های معیشتی، اقتصادی و هیاهوی رسانه های رنگارنگ این موارد کمرنگ شده و گاهی انسان ها از آن غافل می شوند. ▪️ یعنی شرط کردن در ابتدای روز با خود برای ترک گناه تا پایان روز، ▪️ یعنی توجه مستمر در طول روز به اعمال و کردار برای عمل به مشارطه و ▪️ یعنی در پایان روز به بررسی عملکرد خود در طول روز بپردازد و ببیند تا چه حدی به مشارطه خود پایبند بوده است؟ ✅ متأسفانه امروز حلقه مفقوده ی کارکرد نظام های بشری است که بر این اساس بشر جنایت های زیادی را مرتکب شده و به خود آسیب های فراوانی وارد ساخته است. سقوط اخلاقی و انحطاط انسانیت امری نیست که به صورت آنی رخ دهد. در بسیاری از موارد انسان ها با غفلت های جزیی و ساده انگاری مسائل تربیتی آرام آرام در مهلکه ای گرفتار می شوند که بعد از مدتی که به خود می آیند درخواهند یافت که بسیار از آن چه باید باشند فاصله گرفته اند و به بیان عامیانه از مراتب انسانیت به دور هستند. ✅ باید همان طور که به سلامت جسمی خود توجه می کنیم به نیز دقت کنیم و برخود و رفتارهایمان کنترل و نظارت دقیق داشته باشیم تا همواره در مدار انسانیت و تقوا قرار بگیریم که همانا این مهم لازمه تعالی و کمال آدمی است. انسان نیازمند آنست که خداوند مهربان در هر حالی او را هدایت نموده و از غفلت درامان نگه دارد. زمانی که از یوسف (ع) پرسیدند چرا گناه نکردی؟ فرمود: «ومن خودستایی نمی کنم  ونفس خویش را از عیب و نقصیر مبرا نمی دانم  (زیرا نفس اماره انسان را به کارهای زشت و ناروا وا می دارد) جز آن که خدا به لطف خاص خود آدمی را نگهدارد که خدای من بسیار آمرزنده ومهربان است.» ✅ خداوند متعال در آيات مختلفي از قرآن کریم، به کلمه ی «غفلت» اشاره فرموده و مسلمانان را از آن نهي كرده است. «غفلت» يكي از آفات ايمان و شايد نخستين آفت آن است. همچنین استمرار غفلت نيز، موجب «تكبر» و «انحراف» می گردد. در حقيقت،كردار ناشايست و ناپسند و انواع گناهان آثار بدي روي حس تشخيص و قوه درك انسان مي‌گذارد و سلامت فكر را به تدريج از او مي‌گيرد. هر اندازه، شخص در اين راه فراتر رود، پرده هاي غفلت و بي خبري بر دل، چشم و گوش او محكم تر مي شود و سرانجام كارش به جايي مي رسد كه چشم دارد و گويي نمي‌بيند، گوش دارد و گويي نمي شنود و مانند اين كه دريچه روح او به سوي حقايق، بسته شده و حس تشخيص كه برترين نعمت هاست از وي گرفته شده است. ✅ آدمی باید همواره در انتهای هر شب از به محاسبه رفتار خویشتن بپردازد و از خود سئوال کند «گناهان امروز من» چیست؟ این چنین پرداختن به خویشتن و مراقبه رفتار قطعاً سبب می گردد عنان رفتار در دست خودمان باشد و در مرور زمان به حدی از و روحی نائل گردیم که هرگونه دوری از مکارم اخلاقی و انسانی به واقع در دیدگان ما ناپسند باشد و نسبت به جایگاه اصلی خود در مراتب انسانی حساسیت بیشتری داشته باشیم. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۹۶۶ www.modiryar.com @modiryar
چرخه اعتماد به نفس 🔴 اعتماد به نفس ✅ اعتماد به نفس به معنی ایمان به خود است. اعتقاد به اینكه فرد، توانایی مقابله با چالش‌های زندگی، موفقیت و تمایل به عملكرد طبق آن را دارد. اعتماد به نفس مستلزم درک واقع بینانه توانایی‌ها و احساس امنیت است. ✅ این توانایی به افراد کمک می‌کند تا از اعتبار برخوردار شوند، اولین احساس قوی را ایجاد کنند، با فشارها کنار بیایند و با چالش‌های شخصی و شغلی مقابله کنند. 🔴 اعتماد به نفس هر انسان در هر عنوان به چهار گروه تقسیم می‌شود: ✅ گروه ۱: اعتماد به نفس بالای کاذب ✅ گروه ۲: اعتماد به نفس پایین کاذب ✅ گروه ۳: اعتماد به نفس پایین واقعی ✅ گروه ۴: اعتماد به نفس بالای واقعی www.modiryar.com @modiryar
حق همسایگی امام مهربان   🔴 سلطان سرير ارتضاء   ✅ آن هنگام كه طاغوت زمان وجود شريف امام رئوف حضرت علي بن موسي الرضا(ع) را از ديار اجداد مطهرش به قصد تحديد به سرزمين توس آورد و سلطان سرير ارتضاء به غريب الغربا ملقب گرديدند در افكار پليد خود تصور نمي كرد روزی فرا خواهد رسید كه دوستداران حضرت گرداگرد قبر مطهرش بي محابا فرياد «رضا رضا» سرمی دهند و حرم قدسی او باغی از باغ های بهشت، مطاف فرشتگان و کروبیان، قبله اهل دل و ملجأ و پناه مومنان صادق می گردد. ✅ يازدهم ذى القعده سال ۱۴۸ هجرى امام هشتم حضرت خورشید بعنوان سرچشمه اى از نيكى و مهربانى رخ نمود تا پناهگاهى پديد آید كه خداپرستان را در خود گرد آورد. در واقع آن زمان درهاى آسمان گشوده شد و پرتوى از نور رخشان امامت و ولایت بر زمين تابيد، مژده ای شادي بخش، دلهاى زمينيان را فراگرفت وتاريكی وهواپرستى، با ظهور رهبرى ربّانى به رسوايى افتاد.   🔴 سبک زندگی عالم آل محمد   ✅ در امام هشتم آمده است که ایشان: «بسیار مهربان و خوش برخورد بود، هرگز با گفتارش دل کسی را نرنجاند و به کسی اهانت نکرد، هیچگاه به کسی ناسزا نگفت و به اَحدی دشنام نداد، هرگز سخن کسی را قطع نمی‏کرد و اجازه می‏داد که شخص سخنانش را تمام کند و به آخر رساند، با کسی به درشتی سخن نمی گفت، روش ایشان این بود که صبر می کرد تا سخن گوینده تمام شود سپس نظر خویش را درباره سخنان او ابراز نماید، پای خود را هنگام نشستن در حضور دیگران که مقابل و یا اطرافش نشسته بودند، دراز نمی‏کرد، خوي نيکوي، حلم و بردباري را از پدر بزرگوارش به ارث برده بود و در برابر افراد جاهل و گستاخ با بردباري مواجه مي شد، در حضور دیگران به دیوار تکیه نمی‏زد و این را خلاف ادب و احترام حضّار می‏دانست، با صدای بلند نمی‏خندید بلکه خنده ی ‏ایشان تبسّم بود، میهمان را گرامی می‏داشت و او را به کار وا نمی ‏داشت، وقتی سفره پهن می‏کرد، بردگان و خدمه و حتی دربان ها و نگهبانان نیز با او بر سفره می‏نشستند، خوابش کم بود، کارهای نیک و صدقه‏های پنهانی فراوانی داشت و اکثر آنها را در شب تار انجام می‏داد، در برخورد با بردگان، خدمه، زیردستان،کنیزان و غلامان ارزش های انسانی و اخلاقی را همواره مد نظر قرار می داد، یکی از وظایف مهم و حیاتی خویش را کمک به فقرا و محرومین می دانست و ..»   🔴 مهم ترین ویژگی های اخلاقی حضرت   بر شمردن ویژگی های اخلاقی حضرت کار بسیار بزرگی است که از عهده چنین قلم و کلامی بر نمی آید و این چند جمله تنها شمه ای از سجایای اخلاقی و سبک زندگی امام هشتم بود که مورخان آنرا نگاشته اند. علاوه بر آنچه ذکر شد ایشان چند ویژگي بسیار مهم دارند؛   ✅ اول؛ راضی و رضا هستند یعنی زود مي‌گذرند. امام جواد(ع) فرمود: «خدا پدرم را رضا نامیده، چون كه پسندیده خدا در آسمان بود و رسول خدا و أئمه هدی در زمین از او خوشنود بودند». عرضه داشتند؛ آیا همه پدران گذشته شما پسندیده خدا، رسول و ائمه نبودند، فرمود: چرا. پرسیدند: پس چرا تنها آن حضرت رضا نامیده شد، فرمود: "زیرا همان گونه كه دوستان و موافقان وی از حضرت راضی بودند، دشمنان و مخالفان نیز از او راضی بودند. چنین ویژگی برای هیچ كدام از پدران حضرت وجود نداشت و بدین سبب است كه میان آنان، حضرت رضا نامیده شده است.»   ✅ دوم؛ امام رأفت و مهربانی هستند. این لقبی است که بعد از شهادت امام به آن حضرت داده شده و دلیلش شهرت ایشان به برآورده کردن حوائج زائران است. اولین بار درعیون اخبار الرضا این لقب آمده و بعد از آن توسط دیگران استفاده شده است.   ✅ سوم؛ ايشان همچون نیاکانشان، از مقام علمي ‌والایی برخوردار بودند، تا آنجا که حضرت را عالم آل‌محمد(ع) لقب داده‌اند. بیست و چند سال بیشتر نداشتند که در مسجد به فتوی مي‌نشستند. علمشان بی‌کران و رفتارشان پیامبرگونه و حلم و رأفت و احسانشان شامل خاص و عام بود.   🔴 حق همسایگی امام مهربان   ✅ از هزار و اندي سال پيش كه قلب نازنين امام رضا(ع) از تپش ايستاد و از آن لحظه كه پيكر پاكش را به آغوش خاك تيره سپردند و شيعيان حضرتش گرداگرد قبر مطهرش بي‌قرار در مدار عشق او جاودانه مي‌گرديدند تا به امروز، حضور مباركشان در ايران و بارگاه ملكوتي ايشان در ارض اقدس رضوي همواره مايه مباهات مردم ايران زمين بوده و اين نعمتي بزرگ براي ايرانيان است. ✅ همسايگي ايرانيان با امام مهرباني‌ نعمتي است كه بي‌شك خداوند از چگونگي بهره‌مندي ما از اين فرصت در روز قيامت سئوال مي‌كند. پس اكنون كه ايرانيان در بهره مندی از مجاورت بهترين همسايه توفيق داشته‌اند بايد فرهنگ و سبک زندگی رضوي را در همه ابعاد زندگي فردي و اجتماعي خود جاري سازند و خود را در محضر امام ببينند و رفتار و گفتار و كردار خويش را با آموزه‌هاي رضوي همسو و هماهنگ نمایند.   🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۳۹۵۵ @modiryar
مدیریت ریسک سازمانی در سازمان شامل شناسایی، تجزیه و تحلیل و پاسخ به عوامل خطر است که بخشی از زندگی یک کسب و کار را تشکیل می‌دهد. ✅ به معنای تلاش برای کنترل، تا حد امکان، نتایج آتی با اقدام پیشگیرانه و نه واکنشی است. 🔴 ساختارهای مدیریت ریسک ✅ به گونه‌ای طراحی شده‌اند که چیزی بیش از اشاره به ریسک‌های موجود انجام دهند. یک ساختار مدیریت ریسک خوب همچنین باید عدم قطعیت‌ها را محاسبه کرده و تأثیر آن‌ها را بر یک تجارت پیش‌بینی کند. در نهایت، نتیجه انتخاب بین پذیرش ریسک یا رد آن‌ها است. پذیرش یا رد ریسک‌ها به سطوح تحملی بستگی دارد که یک کسب و کار قبلاً برای خود تعریف کرده است. ✅ اگر یک ، مدیریت ریسک را به‌عنوان یک فرآیند منظم و مستمر به منظور شناسایی و حل ریسک‌ها راه‌اندازی کند، ساختارهای مدیریت ریسک را می‌توان برای حمایت از سایر سیستم‌های کاهش ریسک مورد استفاده قرار داد. آن‌ها شامل برنامه‌ریزی، سازماندهی، کنترل هزینه و بودجه‌بندی هستند. در چنین حالتی، کسب و کار معمولاً شگفتی‌های زیادی را تجربه نمی‌کند، زیرا تمرکز بر مدیریت ریسک فعال است. www.modiryar.com @modiryar
چارچوب مدیریت ریسک در سازمان www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ سنگ بناهای دولت الکترونیکی #دولت_الکترونیکی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
استقرار دولت الکترونیک نیازمند نقشه راه است عناصر اصلی جهت تدوین نقشه راه را میتوان به شرح زیر طبقه‌بندی کرد. بدیهی است فقدان هر یک از این عناصر و یا کیفیت نامناسب تحقق آن‌ها می‌توانند خروجی کار را مسأله‌دار نمایند. این عناصر عبارتند از : 1⃣ تحلیل نیازهای عملیاتی شناخت و ارزیابی ، تکنولوژی مورد استفاده و منابع انسانی مرتبط با توجه به کانونهای تمرکز نظیر ساختار و فرآیندهای اجرایی در دستگاهها و سازمانهای دولتی، خدمات مورد نیاز شهروندان و فعالیتهای بنگاههای اقتصادی، مبین تحلیل نیاز میدانی است. 2⃣ تعریف استراتژی و خط مشی‌ها در این ارتباط ابتدا استقرار دولت الکترونیکی در سه حوزه سازمانهای دولتی، شهروندان و صاحبان کسب‌وکار ترسیم می‌شود. سپس استراتژیهای تحقق آن به همراه خط‌مشی‌های پیاده‌سازی آنها تشریح می‌شود. آنگاه در سطح کلیات، محدودیت‌ها و قابلیت‌های مربوط به منابع و امکانات تحقق استراتژی مرور می‌شود. 3⃣ طرح‌ریزی معماری هسته مرکزی دولت الکترونیکی برای انجام این طرح‌ریزی بایستی ابتدا مدل کسب‌وکار در فضای تعامل بین دستگاه های دولتی، شهروندان و صاحبان کسب‌وکار خصوصی و غیردولتی تعریف و تدوین شود. آنگاه ضوابط و الزامات چارچوبی یکپارچه با هدف جلوگیری از تکرار اطلاعات در دستگاهها و سازمانهای دولتی، سهولت دسترسی به اطلاعات اعم از و یا ضمائم اطلاعاتی متعارف تعریف شود. 4⃣ توسعه زیرساخت در ادامه ایجاد که امکان کنترل فرآیندها در سازمانهای دولتی و مشارکت گسترده صاحبان کسب‌وکار و شهروندان را در انجام امور جاری خود و دریافت خدمات را فراهم می‌کند در این مرحله در دستور کار قرار دارد. بدیهی است محدودیتهای ناشی از اطلاعات عملیاتی در سیستم‌های سنتی موجود در دستگاههای دولتی، رعایت حریم خصوصی اطلاعات شهروندان و سهولت نقاط دسترسی اطلاعاتی آنها به همراه پوشش مطلوب شبکه از جمله کانونهای توجه در این حوزه می‌باشند. 5⃣ زنجیره ارزش و خدمات یکپارچه کانون اصلی تمرکز در این زمینه در دستگاه ها و سازمانهای دولتی و زیرمجموعه‌ آنها مسأله و تعامل بین سازمانی آنها می‌باشد. به گونه‌ای که امکان ارائه خدمات عمومی به نحو مطلوب به شهروندان و صاحبان کسب وکار فراهم شود. 6⃣ تجهیز و سازماندهی جهت پیاده‌سازی این امر دو وجه مشخص را در بر دارد. نخست ساختار و روشهای اجرایی حاکم بر پیاده‌سازی در سطوح ستادی و صف. دوم منابع مورد نیاز اعم از منابع انسانی یا ظرفیت های تکنولوژیک مورد نیاز جهت استقرار و پیاده‌سازی . 7⃣ ارزیابی برنامه عمل در این زمینه ضمن اعمال بایستی مدیریت عملکرد هم از منظر آنچه که به دفتر مدیریت پروژه‌ها (PMO) مرتبط می‌شود و نیز آنچه به دفتر مدیریت تغییر (CMO) ارتباط می‌یابد اعمال شود و نسبت به بهبود عوامل عملکردی یا تصحیح برنامه بازخور لازم داده شود. ✅ بنابراین چه در مقطع ارائه نسخه نهایی و قابل اجرای آن توسط سازمان مجری و چه در مرحله اجراء به لحاظ بازخورهای عملکردی علی‌القاعده مشمول اصلاحات خواهد شد. نقش ناظر در این ارتباط بیان تنگناها و مسائل موجود و در صورت لزوم ارائه توصیه‌های مشخص در خصوص تصحیح مسیر خواهد بود. www.modiryar.com @modiryar
مدل نه مرحله ای پیاده سازی دولت الکترونیک 1⃣ توسعه راهبردی 2⃣ ایجاد زیرساخت 3⃣ ایجاد اعتماد 4⃣ ایجاد درگاه 5⃣ پایه ریزی تعامل و انگیزش 6⃣ نمونه سازی 7⃣ پربارسازی 8⃣ یکپارچه سازی 9⃣ توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات www.modiryar.com @modiryar
چهار ویژگی منحصر به فرد داده 1⃣ تمام شدنی نیست بیشترین ارزش از نه درزمان استفاده بلکه در زمان استفاده مجدد از آن حاصل می شود 2⃣ در طول زمان تنزل نمی یابد درصورت نگهداری درست ، بر خلاف سایر دارایی های سازمان تنزل نمی یابند 3⃣ با دوام است قادر به تولید جریانی از و سرویس ها در طول زمان است 4⃣ راهبردی است باید برای نیل به آینده نگهداری شوند. بدون دارایی های راهبردی آینده سازمان به خطر می افتد. www.modiryar.com @modiryar