✍ غیبتش نباشد
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔴 میزگرد غیبت
✅ نمی دانم برای شما هم اتفاق افتاده یانه؟ در جمعی با گروهی از دوستان نشسته اید که فردی شروع به بدگویی از دیگران می کند. معمولاً هم آغاز کلام با این واژه است که؛ «غیبتش نباشد!» و بعد شروع می کند به #بدگویی_کردن، که فلانی چنین و چنان است. در این میان اگر کسی هم نهی از منکر کند و بگوید: «آقا،غیبت نکن!» پاسخ می دهد: «من دیدم که دارم می گویم. اگر ندیده بودم که نمی گفتم».
✅ خوب باید به این افراد گفت همین که دیدی در واقع غیبت است. اگر ندیده بودی که تهمت بود. این گونه با چنین کلامی یک محفل سالم دوستانه تبدیل به «میزگرد غیبت» و مجالی برای #گناه می شود. بر اساس اصول اخلاقی، غیبت به عنوان یک رفتار نابهنجار محسوب می شود. این رفتار ضدارزشی، موجب بروز آسیب ها و مشکلات متعدد اجتماعی می گردد و از آنجاکه متأسفانه اکنون در جامعه رواج زیادی دارد، بازکاوی و آسیب شناسی این پدیده ضروری به نظر می رسد، تا با درمان آن گامی مهم در مقابل انحرافات برداشته شود.
✅ عمدهترين آسيبهاي غيبت كه كمتر بدان پرداخته شده، آسيبهاي اجتماعي آن است؛ چراكه نتايج و آثار تخريبي غيبت در جانب اجتماعي آن، به طورِ قطع مهيبتر و تباهكنندهترند. این گناه بزرگ قابلیت این را داردکه در #محیط_کاری و خانوادگی نظام تعاملات اجتماعی را به شدت تخریب نماید.
🔴 شرایط تحقق غیبت
✅ از نظر مفهومی غیبت عبارت است از: سخن گفتن پشت سر دیگران به گونه ای که غیبت شونده راضی و خشنود نباشد. غیبت از جمله گناهانی است که علاوه بر جنبه حق اللهی، جنبه حق الناسی هم دارد. همانطور که غیبت کردن حرام است، گوش دادن به غیبت هم گناه محسوب می شود. غیبت نه تنها موجب فساد در ایمان و اخلاق شخص و رسوایی در دنیا و آخرت می گردد، بلکه مفاسد اجتماعی را هم به دنبال دارد.
✅ شرایط تحقق غیبت شامل موارد زیر است:
1⃣ فردی که از او غیبت می شود در جمع حاضر نباشد.
2⃣ آن سخن عیب و نقص محسوب شود.
3⃣ این عیب از عیوب پنهان باشد.
4⃣ فرد از شنیدن آنچه در موردش گفته می شود کراهت داشته باشد.
✅ اگر در رابطه های قطع شده دوستی، همکاری یا فامیلی تحقیق کنیم و به ریشه های آن برسیم، غیبت را از اساسی ترین دلایل خواهیم یافت. در بین ما معمولاً مشکلاتی وجود دارد که می توانیم منطقی با آنها برخورد و برایش راه حل پیدا کنیم. اما وقتی پشت سر هم صحبت می کنیم از مشکلات معمولی، دلخوری های شدید ایجاد شده و دیگر حل مشکلات محال می گردد. لذا قطع روابط و پاک کردن صورت مسئله تنها راهی است که باقی می ماند. غیبت می کنیم چون خشمگین و رنجیده ایم اما بلد نیستیم چگونه به طریقه ای صحیح خشممان را از بین ببریم.
🔴 جایگزینی انتقاد سازنده با غیبت
✅ آدم های قوی و معتدل وقتی نیاز به اصلاح اخلاق یا رفتار کسی ببینند انتقاد می کنند اما ضعیف ها و آنها که قلبشان بیمار شده است به غیبت پناه می برند و با غیبت احساسات خشم آلود خود را تعدیل می کنند. از حضرت علی(ع) روایت شده که غیبت کوشش شخص عاجز است. کسی #غیبت می کند که شهامت ندارد در حضور فرد از رفتار او انتقاد کند. لذا اگر چه ساکت است، راضی نیست و با غیبت احساسش را تخلیه می کند.
✅ اما از آنجا که هنگام بدگویی کردن پشت سر وی، فرد غیبت شونده حضور ندارد، می تواند مبالغه کند و حدس و گمان خود را نیز به آن اضافه کند، لذا بیشتر غیبت ها با تهمت همراهند. گاهی در برخی خانواده ها بدگویی دیگران تبدیل به یک عادت و سرگرمی می شود. در چنین خانواده هایی اعضای خانواده به تدریج، از جاده #تعادل_اخلاقی خارج می شوند.
✅ #قرآن_کریم فاش کردن بدی ها و زشتی های مسلمانان را به شدت نهی کرده و نسبت به آن این گونه انذار داده است: «کسانی که دوست دارند زشتی ها درباره مسلمانان و مومنان اشاعه پیدا کند، برایشان عذابی بزرگ در انتظار خواهد بود» باید مراقب باشیم و تمرین کنیم زمانی که دور هم هستیم و یا در جمعی قرار داریم لذت معاشرت با اقوام، دوستان و آشنایان خود را آلوده به گناه کبیره غیبت نکنیم.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻سه شنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۲، شماره ۴۰۱۸
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ تصمیم گیری با استفاده از مدل وروم یتون جاگو
#تصمیم_گیری
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
#مدل_وروم_یتون_جاگو
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ تصمیم گیری با استفاده از مدل وروم یتون جاگو #تصمیم_گیری #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مد
✍ تصمیم گیری با استفاده از مدل وروم یتون جاگو
▪️انتخاب #فرایند_تصمیم_گیری به نوبهی خود یک معماست. اینکه تصمیم بگیرید از کدام فرایند تصمیمگیری استفاده کنید میتواند خیلی از انتخابهای شما را تحتالشعاع قرار بدهد.
▪️مدل تصمیم گیری وُروم-یتون-جاگو، چارچوب مفیدی را برای مشخص کردن بهترین سبک #رهبری برای موقعیتی که در حال حاضر در آن قرار دارید به شما ارائه می دهد.
🔴 نکته:
این مدل اولین بار توسط #ویکتور_وُروم (Victor Vroom) و #فیلیپ_یتون (Philip Yetton) در سال ۱۹۷۳ و در کتابی تحت عنوان «Leadership and Decision Making» مطرح شد. بعدها، در سال ۱۹۸۸ وُروم و آرتور جاگو (Arthur Jago)، سیستم تصمیم گیری درختی را با کمک سیستمی تخصصی که بر پایه ی ریاضی بود، جایگزین مدل ابتدایی کردند. به همین دلیل گاهی این مدل را با نام های وُروم-یتون، وُروم-جاگو و وُروم-یتون-جاگو می بینید.
🔴 شناخت این مدل:
▪️وقتی موافقت تیم برای رسیدن به نتیجه ای خوب بالاترین اهمیت را دارد، نمی توانید مستبد عمل کنید و #تصمیمات_خودسرانه بگیرید و البته همیشه هم صحیح نیست که افراد تیم را در تمامی تصمیمات دخالت دهید چون با این کار استفاده ی نادرستی از زمان و منابع می کنید. این بدین معناست که باید سبک مدیریتی خود را با موقعیت های مختلف و تصمیماتی که باید اتخاذ شوند هماهنگ کنید.
▪️گاهی اوقات سبک های مدیریتی استبدادی جواب گو هستند و گاهی سبک های #مشارکتی و گاهی هم بهترین گزینه این است که هر دو سبک را با هم ترکیب کنید. وقتی می خواهید تصمیمی اتخاذ کنید، سه عامل اصلی بر سبک رهبری تان و درجه ی مشارکتی که از افراد تیم نیاز دارید، تأثیر می گذارند:
🔹کیفیت تصمیم:
رسیدن به راه حل مناسب چقدر اهیمت دارد؟ هر چقدر با #کیفیت بودن تصمیم، اهمیت بیشتری داشته باشد، باید افراد بیشتری را در آن دخالت دهید.
🔹تعهدات افراد تیم:
چقدر اهمیت دارد که افراد تیم تان و دیگران تصمیم شما را بپذیرند؟ وقتی شما نیازمند تأیید افراد تیم تان هستید باید #سطح_مشارکت افراد را افزایش بدهید.
🔹محدودیت های زمانی:
برای تصمیم گیری چقدر زمان دارید؟ هر چقدر #زمان بیشتری داشته باشید، فرصت این را دارید که افراد بیشتری را وارد این فرایند کنید. می توانید از فرصتی که تصمیم گیری در اختیارتان قرار داده برای ساختن تیم استفاده کنید.
🔴 تصمیم گیری با استفاده از مدل وروم یتون جاگو
✅ فرایندهای رهبری خاص
اینکه این عوامل چطور بر شما تأثیر می گذارند، کمک می کند تا بهترین #سبک_رهبری را برای تصمیم گیری مشخص کنید. مدل تصمیم گیریِ وُروم-جاگو ۳ سبک مدیریتی و ۵ فرایند متفاوت در تصمیم گیری را که می توانید از آنها استفاده کنید در اختیار شما قرار می دهد.
✅ سبک استبدادی
شما خودتان تصمیم را اتخاذ می کنید و بعد دیگران را در جریان قرار می دهید. دو فرآیند مجزا برای تصمیم گیری در #سبک_مدیریت استبدادی وجود دارند:
🔹استبدادی(A۱):
وقتی از اطلاعاتی که از قبل دارید در #تصمیم_گیری استفاده می کنید.
🔹استبدادی(A۲):
بعضی از #اطلاعات را از اعضای تیم تان می پرسید و بعد از اینکه در جریان آن اطلاعات قرار گرفتید، تصمیم تان را اتخاذ می کنید. شما در این مرحله به آنها نمی گویید به چه دلیل به آن اطلاعات نیاز دارید.
✅ سبک مشاوره ای
#اطلاعات را از اعضای تیم و دیگر افراد به دست می آورید و بعد تصمیم گیری می کنید.
🔹مشاوره ای(C۱):
#اعضای_تیم را از کاری که در حال انجامش هستید مطلع می کنید و نظر آنها را به صورت انفرادی جویا می شوید. در این فرآیند، شما از بحث گروهی استفاده نمی کنید. این خود شما هستید که تصمیم را اتخاذ می کنید.
🔹مشاوره ای(C۲):
شما #مسئول_تصمیم_گیری هستید ولی گروهی را دور هم جمع می کنید تا در مورد موقعیت مورد نظر بحث کنند. نظرات و دیدگاه های آنها را می شنوید و از آنها درخواست می کنید پیشنهادهایشان را مطرح کنند.
✅ سبک مشارکتی
شما و #تیم تان با هم کار می کنید تا به اجماع برسید.
🔹 مشارکتی (G۲):
همه ی اعضای تیم با هم #تصمیم را اتخاذ می کنند. نقش شما فقط این است که این فرآیند را تسهیل کنید و به تیم کمک کنید تا در نهایت به تصمیمی برسند که همگی با آن موافق هستند.
#تصمیم_گیری
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
#مدل_وروم_یتون_جاگو
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چون می گذرد
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔴 این نیز بگذرد
✅ «این نیز بگذرد» مثل قدیمی و البته بسیار مشهور است که معنایی عمیق و در عین حال عبرت آموز دارد. واقعیت و حقیقتی که نمی دانم تلخ است یا شیرین، خوب است یا بد، دلگرم کننده است یا دلهره آور. این جمله به گونه ای حالت گرگ و میش دارد که شنیدن آن در دل انسان #احساسات متفاوتی ایجاد می کند. اما هر چه هست قطعی و حتمی است. عمر انسان به سرعت برق و باد می گذرد و خیلی زودتر از آن چه فکرش را بکنیم فرصت ما هم به پایان خواهد رسید پس باید لحظات آن را مغتنم بشماریم و بدانیم و آگاه باشیم که به تعبیر امیرالمومنین علیه اسلام «دنيا دو روز است:
✅ روزى به سود تو و روزى به زيان تو . هرگاه به سود تو بود، سركشى نكن و وقتى به زيان تو بود، شكيبايى پيشه كن» گاهی انسان در خوشی ها و ناخوشی ها آن قدر بیقرار و از خود بیخود می شود و هیجان زده رفتار می کند که گویی فراموش کرده است این چهار صباح دنیا همچون ابر بهاری گذراست و باید به گونه ای رفتار کند که انگار در هر لحظه آماده هجرت است. مراقبت از رفتار و گفتار و #اندیشه مهم ترین دستاورد این گونه نگرش است که سبب می شود انسان خود را در معرض هجرت بداند و بر خویشتن تسلط بیشتری یابد.
🔴 حرف باد هوا نیست
✅ مراقبت کنید اهل تلافی و انتقام نباشید، حال مردم را نگیرید و بدی را با بدی پاسخ نگویید که زودتر از آن چه فکرش را بکنید زمان شما هم به سر خواهد آمد و عمر شما نیز می گذرد و تمام می شود. راستش را بخواهید اصلاً قبول ندارم «حرف باد هواست!» حرف باد هوا نیست، حرف بمب و دینامیت است، ساتور و تبر است، زلزله و آتشفشان است. اگر باد هوا بود این گونه همه چیز را به هم نمی ریخت. وقتی با یک جمله، نه حتی با یک کلمه می توان چنان آرامش، آبرو، علاقه و دودمان یک #انسان را به باد داد چرا می گویند حرف باد هواست. برخی عادت کرده اند هرز باشند.
✅ هر چه دلشان می خواهد به این و آن بگویند و دست آخر هم که از ناراحتی دیگران باخبر می شوند بلافاصله می گویند: حرف باد هواست. منظوری نداشتم. این زبانی که در بین سایر اندام های بدن حجم زیادی هم ندارد می تواند مستقیم انسان را به قعر جهنم ببرد. پس مراقبش باشید. گاهی می توان همچون #شمشیر با یک جمله سر یک نفر را برید، ریشه اش را زد، حالش را گرفت، دلش را شکست و خلاصه بلایی به سرش آورد که شاید مدت ها طول بکشد حالش جا بیاید. پس مراقب همین باد هوا باشید که همچون طوفانی دین و دنیای شما را خراب نکند.
🔴 چون می گذرد
✅ هر چند تا بگذرد #رنج کمی نیست اما «چون می گذرد دیگر غمی نیست» پس نباید دیگر نگران باشیم، غصه بخوریم و زندگی را برای خود و دیگران سخت بگیریم. هر اتفاق و مشکلی هر چند سخت و بغرنج باشد می گذرد و تمام می شود پس نباید بخاطر آن خود را ببازیم و زندگی را برای خود و اطرافیانمان تلخ و غیرقابل تحمل کنیم. این خاصیت دنیای فانی است که هیچ چیز درآن دوام و قوام ندارد. لذا باید مراقب باشیم و این جمله را فراموش نکنیم که به قول بزرگی: «بگذارید و بگذرید، ببینید و دل مبندید، چشم بیاندازید و دل مبازید که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت»
✅ ممکن است عده ای این مسائل را شعار یا کلیشه بدانند و دسترسی به آن در واقعیت را مشکل پندارند اما بدون شک می توان به آن دست یافت. باید تمرین و تلاش کرد و دست از هر آنچه برای ما وبال و اذیت ایجاد می کند برداشت. شاید بعد از سلامتی مهم ترین ارمغان و نعمت برای زندگی هر انسانی «آرامش» است. چیزی که دستیابی به آن در دنیا بسیار سخت و دور از دسترس است. تغییرات محیطی بسیار گسترده و پیچیده و #هیجانات_کاذب از مهم ترین ویژگی های عصر حاضر است پس باید توانایی خلق و نگهداری آرامش در «ذهن و ضمیر» و «گفتار و رفتار» خویش را به دست آوریم.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻یکشنبه 5 شهریورماه 1402، شماره 4022
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل کسب و کار چیست و چرا به آن نیاز داریم؟
✅ اصطلاح #مدل_کسب_و_کار (Business Model) در دهه گذشته به عنوان یکی از مهمترین روشهای نزدیک شدن به نوآوری ها و استراتژی های کسب و کاری محبوبیت باورنکردنی پیدا کرده است. شاید مانند بیشتر صاحبان کسب و کار، استفاده از مدل کسب و کار را به عنوان برنامه ای برای کسب درآمد در فعالیت های تجاری خود تعریف کنید. ما در اینجا قصد داریم به شما نشان دهیم که مدل کسب و کار مفهومی بسیار گسترده تر دارد.
✅ اصطلاح #مدل_کسب_و_کار هنوز مفهومی نسبتاً جدید در فضای کسب و کار است و هنوز ابهامات زیادی در مورد تعریف و نحوه عملکرد آن وجود دارد. در واقع، یک مدل تجاری کارآمد بسیار جامع تر و عمیق تر از مواردی همچون: نحوه پرداخت هزینه شرکت توسط مشتریان، شناسایی گروه های مشتری، کانال های توزیع، شرکای کلیدی و تعیین نحوه درآمدزایی یک کسب و کار است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل کسب و کار جامع چیست؟
✅ مفهوم مدل کسب و کار که در انگلیسی به عنوان Business Model شناخته می شود و توسط #الکسندر_اکستروالدر، در کتابی با عنوان خلق مدل کسب و کار، توضیح داده شده. در اینجا با مفهوم دیگری آشنا میشویم که Holistic Business Model یا “مدل کسب و کار جامع” نامیده می شود.
✅ خانم #چاپلین_فردی فعال در زمینه برندینگ و بازاریابی است که تجربیات بسیاری در ایجاد برندها دارد و مقالات آموزشی خود را با برندشخصی خود منتشر میکند. این مفهوم یا مدل، توسط خانم چاپلین ایجاد شده که در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهم داد.
✅ مزیت این مدل، این است که مفاهیم مهم راه اندازی #کسب_و_کار، با چیدمانی معنادار، در کنار هم قرار گرفتهاند و به شما کمک میکند تا تصویری از آن را در ذهن خود بسپارید و همچنین، در زمان ارزیابی و سنجش کسب و کار و برند خود از آن استفاده کنید.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ تحلیل محیط مدل کسب و کار #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modirya
✍ تحلیل محیط مدل کسب و کار
✅ از آنجاییکه هیچ کسب و کار و سازمانی در خلاء فعالیت نمیکند، برای طراحی و تدوین مدل کسب و کار شرکت، بایستی به عوامل محیط بیرونی توجه داشت. عواملی که بر عملکرد و فعالیت کسب و کارتان موثرند و تحت کنترل شما نیستند. اساساً بدون مطالعه، تحلیل و در نظرگرفتن عوامل محیطی -به ویژه هنگام فرضیه سازی در هریک از بخشهای مدل کسب و کار- کار طراحی مدل کسب و کار با مشکل مواجه شده و ناقص خواهد بود.
✅ به عبارت بهتر، ایجاد درک مناسب از شرایط سازمان به شما کمک میکند، مدل کسب وکار رقابتیتری را به تصویر بکشید. بررسی مداوم محیط، به دلیل پیچیدگی در حال رشد فضای اقتصادی (مثل مدلهای کسب و کار شبکهای)، افزایش ریسک و عدم قطعیت (مثل نوآوریهای فناوری) و جهشهای شدید بازار (مثل آشفتگی اقتصادی و ارزشهای پیشنهادی جهشی) بیشتر از همیشه اهمیت دارد. درک #تغییرات_محیطی کمک میکند تا مدل کسب و کارتان را به شیوهای مؤثرتر باتحولات نیروهای بیرونی تطبیق دهید.
✅ تصورتان از #محیط_بیرونی بهعنوان «فضایی برای طراحی» ممکن است کمک کننده باشد. منظور این است که محیط بیرونی را به عنوان فضایی که با توجه به آن مدل کسب وکارتان را ایجاد و تطبیق میدهید، درنظر بگیرید و تعدادی از پیشرانهای طراحی (مانند روندهای قانونی، رقبای برجسته و غیره) را نیز لحاظ کنید.
✅ این محیط بههیچ وجه نباید نوآوریهای شما را محدود کند یا مدل کسب و کارتان را از پیش طراحی کند، اگرچه میتواند بر انتخابهای طراحی شما تأثیر بگذارد و به شما کمک کند که تصمیم آگاهانهتری بگیرید. با تدوین مدل کسب و کار جهشی، حتی میتوانید شکلدهنده و متحول کننده محیط باشید و استانداردهای جدیدی را برای صنعت خود تعریف کنید. از سوی دیگر محیط بیرونی هر کسب و کاری حامل فرصتها و تهدیدات بسیاری است.
🔴 بعضی از عوامل محیطی که در هنگام تدوین مدل کسب و کار بایستی درنظر گرفته شوند؛ عبارتند از:
1⃣ نیروهای بازار در محیط مدل کسب و کار
منظور از نیروهای بازار، مسائل بازار، بخشهای بازار، نیازها و تقاضا، هزینههای تعویض و جذابیت درآمدی از مؤلفههای این بخش از محیط مدل هستند و با مطالعه آنها میتوان دید بهتری از این بخش از محیط پیدا کرد
2⃣ نیروهای صنعت در محیط مدل کسب و کار
نیروهای صنعت، شامل اطلاعاتی درباره رقبا، تازه واردها، محصولات و خدمات جایگزین، تأمین کنندگان و سایر بازیگران زنجیره ارزش و ذینفعان است.
3⃣ روندهای کلیدی در محیط مدل کسب و کار
با بررسی روندهای فناوری، تنظیم مقررات، روندهای اجتماعی و فرهنگی و روندهای اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی میتوان درمورد روندهای کلیدی اطلاعاتی کسب کرد.
4⃣ نیروهای اقتصاد کلان در محیط مدل کسب و کار
با مطالعه وضعیت جهانی بازار، بازارهای سرمایه، مواد مصرفی و سایر منابع و زیرساختهای اقتصادی میتوان به پایش نیروهای اقتصاد کلان پرداخت.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل کسب و کار وابسته
✅ #کسب_و_کار وابسته، سایت فروش و مشتری (بازدیدکننده).سایت وابسته، سایت فروش را تبلیغ می کند، فهرست گلچین شده ای از معاملات و پیشنهادات هزاران فروشنده به بازدیدکنندگان ارائه می دهد، وقتی بازدیدکنندگان می خواهند خرید کنند، به سایت فروش ارجاع داده می شوند.
✅ بعد از انجام یک مبادله ی موفق، سایت وابسته بخشی از پرداخت را به عنوان جایزه ی خرید دریافت می کند. فهم این مدل آسان، اما اجرا کردنش سخت است. به عبارت ساده تر، شرکت وابسته برای محصولات و خدمات شرکت دیگری تبلیغ کرده و هنگامی که تبلیغات به خرید منجر شد، حق #دلالی خود را به عنوان جایزه دریافت می کند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ محدودیتهای رویکرد سنتی در مدیریت ریسک
#مدیریت_ریسک
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ محدودیتهای رویکرد سنتی در مدیریت ریسک #مدیریت_ریسک #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modi
✍ محدودیتهای رویکرد سنتی در مدیریت ریسک
اگر چه محول کردن مسئولیت ریسک های حوزه های مختلف تجاری به کارشناسان همان واحدها، یک امر منطقی به نظر میرسد اما این رویکرد سنتی در مدیریت ریسک دارای محدودیتهایی است بدین صورت که ممکن است ریسک های قابلتوجهی پیش روی #سازمان باشد که قادر هستند سازمان را تحت تاثیر قرار بدهد و توسط مدیریت شناسایی نشوند. در این مقاله مدیریت ریسک سازمانی چند مورد را بررسی میکنیم و بعد از آن به تعریف مدیریت ریسک یکپارچه خواهیم پرداخت:
✅ محدودیت شماره ۱:
در رویکری سیلویی مدیریت ریسک ممکن است که ریسک هایی بین #سیلوها قرار بگیرد که مدیران آن سیلوها قادر به کشف آنها نیستند. ریسک ها از چارت سازمانی پیروی نمیکنند بنابراین ممکن است هر جایی اتفاق بیفتند. در نتیجه، ممکن است ریسکی در افق و پیش روی سازمان باشد که توجه هیچ یک از رهبران سیلوها را جلب نمیکند و باعث میشود که این ریسک تا زمانی که یک رویداد فاجعهبار را ایجاد کند نادیده گرفته شود. به عنوان مثال، ممکن است هیچ یک از رهبران سیلو توجهی به تغییرات جمعیتی در بازار، که باعث جابجایی جمعیت به سمت مناطق بزرگ شهری با سرعتی بالاتر از آنچه پیش بینی سازمان بوده میشود، نداشته باشند. این اتفاق ممکن است به طور چشمگیری استراتژی یک سازمان خردهفروشی را، که در جستجوی انبارهایی در حومه شهر و یا مناطق روستایی اطراف شهرهای کوچکتر است تحتتاثیر قرار دهد.
✅ محدودیت شماره ۲:
برخی ریسک ها بر چندین سیلو تاثیر میگذارند. بنابراین، در حالی که رهبر یک سیلو ممکن است ریسک بالقوه را تشخیص دهد، اما ممکن است اهمیت آن ریسک را به جنبههای دیگر آن کسبوکار درک نکند. ریسکی که برای یکی از واحدهای کسبوکار نسبتا بیضرر به نظر میرسد، اگر قرار باشد به طور همزمان چندین کارکرد سازمان را تحتتاثیر قرار دهد ممکن است تاثیر قابلتوجهی بر سازمان داشته باشد. برای مثال، رئیس بخش قوانین و مقررات ممکن است از آیین نامههای پیشنهادی جدید که برای مشاغل فعال در برزیل اعمال خواهد شد آگاه باشد و با توجه به این واقعیت که این شرکت در حال حاضر فقط در آمریکای شمالی و اروپا تجارت میکند، این تغییرات نظارتی بالقوه را نادیده میگیرد. چیزی که رئیس بخش قوانین و مقررات درک نمیکند این است که یک عنصر کلیدی از برنامه استراتژیک شامل ورود به مشارکتهای سرمایهگذاری مشترک با #نهادهای_تجاری در برزیل و آرژانتین است و روسای برنامهریزی و عملیات استراتژیک از این مقررات پیشنهادی آگاه نیستند.
✅ محدودیت شماره ۳:
در یک رویکرد سنتی برای مدیریت ریسک، رهبران سیلو ممکن است درک نکنند که چگونه پاسخ فردی به یک ریسک خاص ممکن است جنبههای دیگر یک کسبوکار را تحتتاثیر قرار دهد. در آن شرایط، یک رهبر سیلو ممکن است #تصمیم بگیرد که به روشی خاص به ریسک خاصی که سیلوی خود را تحت تأثیر قرار می دهد، پاسخ دهد، اما با این پاسخ میتواند ریسک قابل توجهی را در قسمت دیگری از سازمان ایجاد کند. به عنوان مثال، در پاسخ به نگرانیهای رو به رشد در مورد خطرات سایبری، بخش IT ممکن است پروتکلهای امنیتی را تشدید کند، اما با انجام این کار، کارکنان و مشتریان، پروتکلهای جدید را گیج و سردرگم کننده میدانند، که ممکن است منجر به افزیش هزینه و یا حتی از دست دادن مشتریان شود.
✅ محدودیت شماره ۴:
در مدیریت ریسک سنتی برای تشخیص و واکنش به ریسکها اغلب تمرکز بر روی داخل سازمان است یعنی، مدیریت بر ریسکهای مرتبط با عملیات داخلی سازمان تمرکز میکند و حداقل تمرکز را بر ریسکهایی که ممکن است خارج از کسبوکار ظاهر شوند دارد. به عنوان مثال، سازمان ممکن است بر فعالیت یک رقیب تجاری که بر روی #فناوری جدیدی کار میکند و پتانسیل مختل کردن روند فروش سازمان را دارد، نظارت نکند.
✅ محدودیت شماره ۵:
علیرغم این حقیقت که اغلب رهبران کسبوکار رابطه بنیادین “ریسک و بازده” را درک میکنند، گاهی تقلا میکنند که تلاشهای خود در مدیریت ریسک را به #برنامهریزی_استراتژیک مرتبط کنند. به عنوان مثال، توسعه و اجرای برنامه استراتژیک سازمان ممکن است به ریسک ها توجه کافی نداشته باشد چون رهبران واحدهای داخلی سازمان که مدیریت ریسک را به صورت سنتی اجرا می کنند در روند برنامه ریزی استراتژیک دخیل نبودهاند. استراتژیهای جدید ممکن است منجر به ریسکهای جدیدی شود که در روند سنتی مدیریت ریسک توسط سیلوها در نظر گرفته نمیشوند.
✅ تأثیر این محدودیت ها بر سازمان چیست؟
همانطور که در شکل نشان داده شده، یک طیف گستردهای از ریسک ها در افق و پیشروی سازمان وجود دارد که رویکرد سنتی مدیریت #ریسک قادر به دیدن آنها نیست. متاسفانه، برخی از سازمانها زمانی به این محدودیت ها پی میبرند که خیلی دیر شده است.
#مدیریت_ریسک
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ سه گام برای ایجاد سیستم شاخص کلیدی ریسک (KRI)
#مدیریت_ریسک
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar