Modiryar | مدیریار
✍ نحوه شکلگیری نظریههای یادگیری با گذشت زمان #نظریه_های_یادگیری #پایگاه_جامع_مدیریار www.modi
✍ نحوه شکلگیری نظریههای یادگیری با گذشت زمان
وقتی #روانشناسان برای اولین بار در اواخر قرن ۱۹ بهصورت جدی به مطالعه یادگیری پرداختند، دو دیدگاه غالب در روانشناسی، ساختگرایی و کارکردگرایی بودند. علیرغم تفاوتهای بسیار زیاد آنها درباره مفروضههای زیربنایی و موضوعات موردمطالعه، این دو دیدگاه نقطهضعف مشترکی داشتند. هردوی آنها روششناسی پژوهشی دقیقی نداشتند. ابزار اصلی بررسی یادگیری و دیگر پدیدههای روانشناختی، بهویژه برای ساختگرایان، روش دروننگری بود.
✅ روانشناسان اولیه:
▪در اوایل قرن بیستم برخی از روانشناسان، رویکرد #درون_نگری را به خاطر ذهنیت و فقدان دقت علمی موردانتقاد قرار دادند. آنها معتقد بودند که روانشناسی بهعنوان یک رشته علمی، بدون روشهای پژوهشی عینی، هرگز نمیتواند علم واقعی محسوب شود. آنها بیان میکردند که برای مطالعه #یادگیری بهصورت عینی و علمی، نظریهپردازان باید بر دو چیز متمرکز شوند که میتوان آنها را مشاهده و بهصورت عینی اندازهگیری کرد:
▪رفتارهای افراد (پاسخها) ورویدادهای محیطی (محرکهای قبل و بعدازاین پاسخها).
از آن به بعد، بسیاری از روانشناسان سعی کردند یادگیری و رفتار را عمدتاً از طریق تحلیل روابط محرک-پاسخ تبیین و درک کنند. این روانشناسان #رفتارگرا نامیده شدند و نظریههای یادگیری آنها درکل به #رفتارگرایی شهرت یافت.
✅ رفتارگرایی:
▪دیدگاههای #رفتارگرایی به درک ما از نحوه وقوع یادگیری و تأثیر محیطهای آموزشی و درمانی در یادگیری افراد خیلی کمک کرد؛ ولی با گذشت زمان محدودیتهای این دیدگاه آشکار شد. برای مثال، رفتارگرایان در ابتدا معتقد بودند که یادگیری زمانی اتفاق میافتد که یادگیرندگان به شیوه خاصی رفتار کنند؛ یعنی هنگامیکه پاسخی را بدهند و پیامدهای آن پاسخ را تجربه میکنند. بهعبارتدیگر، آنها اعتقاد داشتند که یادگیری تنها از راه تجربه مستقیم صورت میگیرد.
✅ نظریه یادگیری اجتماعی:
▪در دهه ۱۹۴۰، برخی از روانشناسان بیان کردند که افراد همچنین میتوانند رفتارهای جدید را صرفاً با مشاهده دیگران و الگوها و تقلید از آنها یاد بگیرند. این مفهوم سرمشق گیری نیروی محرکی برای دیدگاه جایگزین به نام نظریه #یادگیری_اجتماعی فراهم کرد که بررسی میکرد چگونه افراد با مشاهده افراد پیرامون خودشان یاد میگیرند.
✅ روانشناسی شناختی:
▪پیاژه:
رفتارگرایی و #نظریه_یادگیری_اجتماعی عمدتاً در آمریکای شمالی توسعه یافت. همزمان با آنها تعدادی از پژوهشگران اوایل قرن بیستم در اروپا، خطمشی کاملاً متفاوتی برای کشف ماهیت فرایندهای ذهنی درونی افراد اختیار کردند. برای مثال، در اوایل دهه ۱۹۲۰ پژوهشگر سوئیسی به نام ژان پیاژه نشان داد که وقتی کودکان بزرگتر میشوند، فرایندهای استدلال آنها تغییر میکند.
▪ویگوتسکی:
همچنین روانشناس روسی #لئو_ویگوتسکی درباره اینکه چگونه محیط اجتماعی و فرهنگ کودکان میتواند در کسب مهارتهای پیچیده تفکر به آنها کمک کند، نظریهپردازی کرد. در آلمان نیز نظریهپردازانی که به روانشناسان گشتالت معروف بودند، یافتههای جالبی در ارتباط با پدیدههای ذهنی نظیر ادراک و حل مسئله انسان ارائه کردند.
✅ نظریه اجتماعی فرهنگی
▪اما حتی با تمرکز بر شناخت و رفتار نمیتوانیم ویژگی شاخص انسانها را بر حیوانات کاملاً مشخص کنیم. برخی از حیوانات موجودات متفکری هستند. برای مثال، گوریلها، شامپانزهها، دلفینها، فیلها و کلاغها میتوانند خودشان را در آیینه تشخیص دهند که این نشان میدهد آنها از خودشان #تصویر_ذهنی دارند.
▪در دو یا سه دهه گذشته، چند روانشناس بر اساس عقاید اولیه روانشناس روسی #لئو_ویگوتسکی نظریههایی را در مورد نقش مهم تعامل و فرهنگ در یادگیری و رشد شناختی انسان به وجود آوردهاند. به این دیدگاه اسامی متعددی دادهشده است که امروزه نظریه اجتماعی فرهنگی بیشتر مورداستفاده قرار میگیرد.
🔺 منبع:
🔻 Ormrod, J. E. (2012). Human learning (6th ed.). Boston, MA: Pearson
#نظریه_های_یادگیری
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ منبع کنترل درونی و بیرونی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ منبع کنترل درونی و بیرونی
✅ #جولیان_راتر معتقد است که بعضی افراد معتقدند که موفقیت ها وشکست هایشان را به خودشان و یک عامل درونی نسبت می دهند و گروهی موفقیت ها و شکست هایشان را به عوامل بیرون از خود (شانس و اقبال و یا دشواری های موقعیت ها) نسبت می دهند.
✅ راتر این نظریه را منبع کنترل (locus of control) نامید و افراد را به دو دسته زیر تقسیم کرد:
1⃣ منبع کنترل درونی
اشخاصی که دارای منبع کنترل درونی هستند این اعتقاد را دارند که تلاش و کوشش هایشان به نتایج مثبتی خواهد رسید و رفتارشان نقش مهمی در افزایش نتایج مثبت یا نتایج منفی خواهد داشت.
2⃣ منبع کنترل بیرونی
برعکس افرادی که دارای منبع #کنترل_بیرونی هستند، رویدادهای مثبت یا منفی بیرونی را پیامد رفتار خود نمی دانند بلکه آن را به شانس، سرنوشت، نفوذ افراد قدرتمند و عوامل ناشناخته محیطی نسبت می دهند. پس این باور و اعتقاد را دارند که نتایج خوب یا بد با رفتار خود آنها هیچ ارتباطی ندارد و از کنترل آن ها خارج است.
✅ پژوهش های بارون و بیرن نشان می دهد که افرادی که دارای منبع کنترل بیرونی هستند در موقعیت های رقابتی بیشتر به تسلیم شدن گرایش اند اما در هنگام همکاری کردن به خوبی افرادی که #کنترل_درونی دارند رفتار می کنند. افراد با منبع کنترل درونی در برابر فشار همرنگ شدن با بقیه در اجتماعات ایستادگی می کنند اما افراد با منبع کنترل بیرونی کمتر رویدادها را مهار می کنند چون معتقدند نقشی در مهار اتفاقات ندارند.
✅ پژوهش دانیل و استیونز درباره دانشجویان نشان داده است که منبع درونی کنترل یکی از مهم ترین عوامل پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی است.همچنین درونی بودن #منبع_کنترل همبستگی مثبتی با رشد شناختی، عملکرد تحصیلی و پیشرفت در زمینه های مختلف زندگی دارد و افرادی که منبع کنترل درونی دارند بیش از کسانی که منبع کنترلشان بیرونی است انگیزه ی پیشرفت دارند. در جستجوی اطلاعات و استقلال بیشتر هستند و از سلامتی و سازگاری بالاتری برخوردارند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل مفهومی مدیریت مشارکتی تطبیقی
#دکتر_مهدی_کلاهی
✅ #پیچیدگی اکوسیستم ها باعث شده است که راهکارهای متفاوتی جهت بررسی به منظور مدیریت اصولی و پایدار در آن پیشنهاد شود.
✅ در این راستا مدیریت مشارکتی- تطبیقی به عنوان بهترین راهحل برای مدیریت منابع در مواجهه با پیچیدگی ها، عدم اطمینان ها، تغییرها و تضادها مطرح میشود.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل فرایند نظام پیشنهادات
✅ در شیوه #مدیریت_مشارکتی، نظام پیشنهادها یکی از مفیدترین راهکارهایی است که در آن کلیه کارکنان این امکان را می یابند تا با ارائه نظرات و پیشنهادهای خود گامی در جهت ارتقای عملکرد سازمان بردارند. منظور از نظام پیشنهادها (Suggestion System) جمع آوری نظرات و پیشنهادات کارکنان جهت بهبود فرآیند و ارتقای بهره وری به صورتی نظام یافته است.
✅ با توسعه #تکنولوژی_اطلاعات و نزدیکی هر چه بیشتر جوامع و سازمان ها به یکدیگر، دسترسی به تکنولوژی و سرمایه در انحصار کشورها و سازمان های معدودی نبوده و نیروی انسانی به عنوان برگ برنده در فضای رقابتی کسب و کار در قرن بیست و یکم مطرح می باشد، از طرفی حتی قوی ترین مدیران نیز نمی توانند ادعا کنند که اطلاعات کافی از تمامی جوانب سازمان داشته و بتوانند بهترین راه حل ها را برای حل مشکلات ارائه نمایند.
✅ بدین ترتیب اگر بپذیریم افراد در هر سطحی از سازمان، ممکن است دارای ایده هایی کارگشا باشند، طبیعی است که باید به دنبال راهکارهایی برای شناسایی این ایده ها باشیم. از میان انبوه روش های مدیریت، مدیریت مشارکتی یکی از رویکردهای نسبتا جدید مدیریت است که با به رسمیت شناختن اهمیت #نیروی_انسانی تلاش می کند راهکارهایی برای حضور فعالانه کلیه افراد در سازمان بیابد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل مفهومی چرخه حیات سازمان در عارضه یابی
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل مفهومی چرخه حیات سازمان در عارضه یابی #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www
✍ مدل مفهومی چرخه حیات سازمان در عارضه یابی
مدل ده مرحله ای چرخه عمر سازمان آدیزس که یکی از مدلهای رایج برای رشد و تغییر سازمان می باشدبه شرح توضیحات زیر است:
1⃣ ایجاد (Courtship):
در اولین دوره از حیات سازمان، موسسین درفکر محک زدن ایده ها و بررسی برنامه ها هستند که امکان تحقق آنها در آینده وجود دارد. تولد زمانی محقق میشود که ایده ها قابلیت آزمایش و #موفقیت داشته باشند. و در صورتی که ارزیابی کافی صورت نگیرد احتمال مرگ در تولد وجود خواهد داشت. سازمان در این مرحله به تعهد بیش از هرچیز دیگری نیاز دارد.
2⃣ طفولیت (Infancy):
در این مرحله عمل اهمیت بیشتری نسبت به تفکر پیدا میکند چون چون هرچه خطر پذیری سازمان بیشتر شود، مسئولیت برای کسب موفقیت نیز افزایش خواهد یافت. این دوره، به دوره مدیریت در سازمان معروف است و دو عامل وجود مالی و انگیزه پیشرفت به عنوان دو عامل جهت ادامه حیات سازمان مطرح است. بنیانگذاران براین باورند که به منظور تداوم و رشد سازمان، بایستی باتوسعه ایده های خود، #سازمان را به کسب درآمد برسانند.
3⃣ رشد سریع (Go-go):
سازمان در این مرحله بر محور #ساماندهی می شود و با کسب وجود مالی کافی، به بازار گرایش پیدا می کند. تفکر و اندیشه فروش در عملیات بازاریابی متحلی می گردد. سازمان در مقابل فرصت ها بدون برنامه ریزی مشخص واکنش نشان می دهد و در واقع محیط، سازمان را کنترل میکند. سازمان در مرحله رشد سریع نیاز به ساختار دهی و نظام مندی خواهد داشت.
4⃣ بلوغ (Adolescence):
در این مرحله از عمرمفید سازمان، شاهد تولد مجدد سازمان خواهیم بود. و این تغییر به دشواری انجام می شود. تعارض بین اعضاء قدیمی تر در مقابل افرادی که جدید به سازمان وارد میشوند، ناهماهنگی در اجرا و بی ثباتی در #اهداف سازمانی از مشخه های این دوره تلقی می گردد. از علل عمده وقوع این مشکلات می توان به جابجایی در اهداف، تغییر و تحول مدیران و تفویض اختیار اشاره کرد. سازمان در این مرحله لازم است از کار بیشتر به کار با اندیشه روی آورد.
5⃣ تکامل (Prime):
در این مرحله #مأموریت و نقش افراد جهت دسترسی به اهداف مشخص میشود. رشد و توسعه سازمان بلحاظ وجود تمرکز و اهداف روشن به نقطه مطلوبی رسیده است. در حقیقت این مرحله نقطه بهینه حیات سازمان است و سازمان تلاش می کند در وضعیت تعادل باقی بماند. نهادگرا بودن، وجود سیستمهای منظم و خلاقیت از ویژگیهای این مرحله است و رسیدگی به نیازهای مشتریان با برنامه ریزی در سازمان بوجود می آید.
6⃣ ثبات (Stability):
این دوره اولین دوره پیری در چرخه حیات سازمان است و در شرایطی است که سازمان به انتهای دوره رشد خود رسیده است. تاکید بیشتری به دستاوردهای گذشته نسبت به برنامه های آینده وجود دارد و این خود انتظار رشد در سازمان را کاهش می دهد. سامان در این دوره علیرغم ثبات در بازار و وجود قابلیت های اداری و یکپارچگی، از فعالیت های کارآفرینی بهره نمی برد. سازمان در ابعاد منابع انسانی نیز دچار عوارضی می شود، مثلا ممکن است مدیران بصورت مولد و با انرژی فعالیت نکنند یا در برخی #تصمیمات مانع پیشرفت امور گردند و میزان انعطاف پذیری آنان کاهش می یابد.
7⃣ اشرافیت (Aristocracy):
در این مرحله سازمان ثروتمندی را تجربه کرده و تشریفات رایج می شود. #نوآوری کاهش می یابد و منابع مالی جهت کسب سود و تشکیلات صرف می گردد. مدیران قوانینی را اجرا می کنند که ریسک کمتری داشته باشد وتحرک چندانی را ایجاد نکند چون آرامش در مسیر را ترجیح می دهند. فضای سازمان به شکل کاملاً رسمی شکلی می گیرد و انعکاس نظرات به کندی صورت می پذیرد.
8⃣ اتهام متقابل (Recrimination):
سازمان در این مرحله، که به مرحله بروکراسی اولیه معروف است، علیرغم داشتن سیستمهای فراوان اما عملکرد اندکی دارد. از اینرو پیوستگی لازم را با محیط خارج ندارد و هیچ کنترل در آن دیده نمیشود. ارائه خدمات به #مشتریان با پیچیدگی های بسیاری همراه است. کارکنان، به جای انجام وظایف محوله، تلاش دارند تا در سازمان دوام بیاورند و درگیری منافع درون سازمان رایج میشود. پرسش رایج این مرحله بجای اینکه چه باید کرد باشد؟ به چه کسی مقصر است تبدیل میشود. تعلیق در این مرحله رایج می شود و سازمان وارد مارپیچی رو به پایین می شود.
9⃣ بروکراسی (Bureaucracy):
در این مرحله از عمر مفید سازمان، بی نظمی و پراکندگی در سازمان حکمفرماست. سیستمهای پیچیده و دست و پاگیر امکان نوآوری و خلاقیت را سلب کرده است. سازمانهای بروکراتیک بر روندها و نظام ها و روزمرگی کارها متمرکز هستند. و کمتر بفکر ناکارآمدی بر اثر بزرگی سازمان می باشند. تنها راه سازمان در این مرحله وجود حمایتهای دولتی است. در غیر اینصورت باید منتظر مرگ سازمان باشند. گرچه اغلب در تلاش برای تجدید سازمان نابود می شوند اما طبیعتاً این اقدامات مرگ را به تعویض می اندازد زیر ادامه عمر سازمان مبتنی بر خواست #مشتری نیست بلکه بیشتر براساس علایق سیاسی است.
🔟 مرگ (Death):
این مرحله زمانی اتفاق می افتد که تمام فعالیت ها خاتمه یافته است، #منابع_مالی به اتمام رسیده است و توان و انرژی برای زنده نگهداشتن سازمان وجود ندارد و سازمان برای همیشه خاموش می گردد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ منحنی اشتیاق فناوری
#دکتر_حسین_خسروپور
✅ شناخت به موقع جایگاه فناوری های آینده یک صنعت کمک شایانی به مدیران در سرمایه گذاری به موقع در حوزه های نوظهور #فناوری می نماید. از فواید این پیش دستی ایجاد #مزیت_رقابتی پایدار و موقعیت برتر در بازار صنعت آینده برای بنگاه ها می باشد. در این میان، چرخه عمر فناوری به عنوان ابزار پیش بینی فناوری می تواند اطلاعات ارزشمندی از فناوری های مناسب آینده را به نمایش گذارد.
✅ که این #اطلاعات با در نظر گرفتن تغییرات محیطی و محدودیت های طبیعی آینده روشنی برای جهت گیری های فناورانه بنگاه ها رقم خواهد زد. از آنجایی که استفاده از مدل چرخه عمر فناوری در پیش بینی #جایگاه_فناوری در آینده اغلب با دشواری هایی مواجه می باشد، نمیتواند به صورت دقیق و کمیشده وضعیت عمر فناوری را پیشبینی کند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ منحنی اشتیاق فناوری
#دکتر_حسین_خسروپور
✅ شناخت به موقع جایگاه فناوری های آینده یک صنعت کمک شایانی به مدیران در سرمایه گذاری به موقع در حوزه های نوظهور #فناوری می نماید. از فواید این پیش دستی ایجاد #مزیت_رقابتی پایدار و موقعیت برتر در بازار صنعت آینده برای بنگاه ها می باشد. در این میان، چرخه عمر فناوری به عنوان ابزار پیش بینی فناوری می تواند اطلاعات ارزشمندی از فناوری های مناسب آینده را به نمایش گذارد.
✅ که این #اطلاعات با در نظر گرفتن تغییرات محیطی و محدودیت های طبیعی آینده روشنی برای جهت گیری های فناورانه بنگاه ها رقم خواهد زد. از آنجایی که استفاده از مدل چرخه عمر فناوری در پیش بینی #جایگاه_فناوری در آینده اغلب با دشواری هایی مواجه می باشد، نمیتواند به صورت دقیق و کمیشده وضعیت عمر فناوری را پیشبینی کند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
#انس_با_نهج_البلاغه
📖 #میزان_الحکمه، جلد ۷
در باب خودیابی
۞ عَجِبتُ لِمَن يَنشُدُ ضالَّتَهُ و قَد أضَلَّ نَفسَهُ فلا يَطلُبُ ها !
۞ در شگفتم از کسی که گمشده خود را می جوید، اما خویشتن را گم کرده و آن را نمی جوید.
#خودیابی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل تغییر نرمال (Normal Change Model)
◾ این مدل برای تغییراتی استفاده میشود که مستلزم ارزیابی و مجوز هستند. تغییرات نرمال باید پیش از پیادهسازی، از سوی هیئت #مشاوره_تغییر (CAB) تأیید شوند.
✅ هفت پرسش کلیدی در فرآیند مدیریت تغییر
◾ هفت پرسش حیاتی در فرآیند #مدیریت_تغییر وجود دارد که باید در مورد هر تغییری، ابتدا به پرسشهای زیر پاسخ داده شود. بدون این اطلاعات، هم نمیتوان تأثیر تغییر را به درستی ارزیابی کرد و هم تعادل میان ریسک و فواید اعمال تغییر بر محیط خدمت به درستی برایمان روشن نمیشود.
◾ بنابراین، ممکن است #اعمال_تغییر به منتفع شدن از مزایای احتمالی تغییر ختم نشود یا حتی ممکن است به خدمت عملیاتی خسارتی وارد کند یا تأثیرات مخربی روی آن بگذارد. چیزی که این احتمال را به حداقل میرساند پاسخگویی به هفت پرسش کلیدی زیر است:
1⃣ علت تغییر چیست؟
2⃣ انتظارات از این تغییر چیست؟
3⃣ اعمال این تغییر چه ریسکهایی دارد؟
4⃣ درخواستکنندهی تغییر چه کسی است؟
5⃣ چه منابعی برای ارائهی این تغییر مورد نیاز است؟
6⃣ چه ارتباطی میان این تغییر با سایر تغییرات وجود دارد؟
7⃣ چه افرادی مسئول ساخت، تست و استقرار تغییر هستند؟
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ فرایند مدیریت ریسک
✅ #مدیریت_ریسک پروژه یک فرایند تکرارپذیر است و هرکدام از این وجههای مدیریت ریسک باید برنامهریزی شده و در هر مرحله از پروژه دنبال شود:
1⃣ شناسایی ریسک
2⃣ ارزیابی ریسک
3⃣ رسیدگی به ریسک
4⃣ کنترل ریسک
✅ مدیریت #ریسک_پروژه فرایندی است که در آن هر ریسکی که ممکن است در طول پروژه ظاهر شود، شناسایی و تجزیهوتحلیل شده و به آن پاسخ داده میشود. این فرایند باعث میشود پروژه از مسیر اصلی خود خارج نشود و به هدف نهایی خود برسد.
✅ وقتی تازه پروژه جدیدی را شروع میکنید، باید همان ابتدا خطاها و مشکلاتی که ممکن است در طی مسیر به وجود بیایند را بررسی کنید. شاید ابتدا فکر کنید که اینطور منفیبافی ضرورتی ندارد، اما مدیر پروژههای #واقع_گرا میدانند که این خطاها امکان دارد به وجود بیاید و قابلپیشگیری هستند.
✅ مشکلات خودبهخود اتفاق میافتند و شما باید راهبردی مناسب بیابید که ریسکهای پروژه شما را مدیریت کند و آنها را به حداقل برساند. اما چطور میتوانید مشکلی را حل کنید که هنوز وجود ندارد؟ ظاهراً تناقضی #فلسفی در این مسئله جای دارد، اما نگران نباشید. میتوانید با انجام چند مرحله عملی، برای حل مسئله خود اقدام کنید.
#مدیریت_ریسک
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar