eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
✍ تئوری کوه یخ #کوه_یخ #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
نحوه اجرای چهار گام اساسی در نظریه کوه یخ یک ابزار تفکر سیستمی است که می تواند برای کمک به افراد در درک رابطه بین مشکلات یا رویدادهای قابل توجه و عوامل زمینه ای، مورد استفاده قرار گیرد. درست همانطور که تنها ده درصد از جرم یک کوه یخ در بالای آب قابل مشاهده است، نظریه کوه یخ نیز بر این ایده مبتنی است که معمولاً عوامل بیشتری نسبت به آنچه در ابتدا آشکار است در یک مشکل دخیل هستند. ✅ مدل کوه یخ می تواند برای کمک به افراد در شناسایی علل پنهان مشکلات استفاده شود تا بتوان به آنها رسیدگی کرد. در کسب و کار و تجارت نیز میتوان از نظریه کوه یخ برای حل مشکلات و مسائل مربوط به کسب و کار استفاده کرد. مشکلات را نمی توان با همان ذهنیتی که آنها را ایجاد کرده است، حل کرد" ~ 1⃣ سطح وقایع سطحی است که ما معمولاً جهان را در آن درک می کنیم. برای مثال، یک روز صبح از خواب بیدار می شویم و متوجه می شویم که سرما خورده ایم. در حالی که مشکلات مشاهده شده در سطح وقایع را اغلب می توان با یک تنظیم مجدد ساده حل کرد، مدل کوه یخ ما را مجبور می کند فرض نکنیم که هر مشکلی را می توان به سادگی با درمان علامت یا تنظیم در سطح رویداد حل کرد. 2⃣ سطح الگوهای رفتاری ✅ اگر درست زیر سطح نگاه کنیم، اغلب متوجه الگوها می شویم. اتفاقات مشابهی در طول زمان رخ داده است. ممکن است زمانی که به اندازه کافی استراحت نکرده‌ایم بیشتر سرما می‌خوردیم. بر اساس نظریه کوه یخ، مشاهده الگوها به ما این امکان را می دهد که رویدادها را پیش بینی کنیم. 3⃣ سطح ساختار سیستمی ✅ در زیر سطح ، سطح ساختار قرار دارد. وقتی می‌پرسیم “چه چیزی باعث الگویی که مشاهده می‌کنیم چیست؟” پاسخ معمولاً نوعی ساختار است. افزایش استرس در محل کار به دلیل سیاست ارتقای جدید، عادت به بد غذا خوردن در هنگام استرس، یا مکان نامناسب برای نگهداری منابع غذایی سالم، همگی می‌توانند ساختارهایی برای سرماخوردگی ما باشند. ✅ به گفته پروفسور جان گربر، ساختارها می توانند شامل موارد زیر باشند: منابع فیزیکی: مانند ماشین های خودکار، جاده ها، چراغ های راهنمایی یا زمین. ▪سازمان‌ها: مانند شرکت‌ها، دولت‌ها و مدارس. ▪سیاست ها: مانند قوانین، مقررات و ساختارهای مالیاتی. ▪تشریفات: رفتارهای همیشگی که چنان ریشه دوانده که آگاه نیستند. 4⃣ سطح افکار و باورهای ذهنی نگرش‌ها، باورها، اخلاقیات، انتظارات و ارزش‌هایی هستند که به ساختارها اجازه می‌دهند تا به عملکرد خود ادامه دهند. ▪اینها باورهایی هستند که اغلب به طور از جامعه یا خانواده خود یاد می گیریم و احتمالاً از آنها بی اطلاع هستیم. ▪اگر از منظر مدل کوه یخ به مدل‌های ذهنی که می‌توانند در سرماخوردگی ما نقش داشته باشند نگاه کنیم میتوانیم به مواردی از جمله موارد زیر اشاره کنیم: ▪باور به اینکه شغل برای ما بسیار مهم است، غذای سالم بسیار گران است، یا اینکه استراحت برای افراد بی‌انگیزه است اشاره کنیم. www.modiryar.com @modiryar
مدل کوه یخ شایستگی ✅ واژه برای اولین بار توسط دیوید مک کله لند در اوایل دهه ۱۹۷۰ مطرح شد. شایستگی به معنی دانش، مهارت و نگرش های افراد است که می تواند اندازه گیری شود و از طریق آموزش بهبود یابد. ✅ ، یکی از مدل های شایستگی است که مولفه های مشهودی مانند دانش و مهارت، و مولفه های نامشهودی مانند نگرش، خصیصه، خودپنداره دارد. دانش و مهارت در بالای کوه یخ قرار دارند. تعیین آنها برای یک شغل ساده بوده و 20 درصد شایستگی های یک شخص را توضیح می دهند. ✅ ، خصیصه ها، و تصویر از خود در انتهای کوه یخ قرار دارند و ۸۰ درصد شایستگی های یک شخص را شکل می دهند اما ارزیابی آنها نسبت به دانش و مهارت دشوارتر است. ✅ یک فرد تعیین کننده پتانسیل او برای موفقیت در یک موقعیت شغلی است. در مشاغلی که پیچیده هستند، جنبه های رفتاری انگیزه ها، خصیصه ها از دانش و مهارت مورد نیاز شغل، مهمتر هستند. ✅ و مهارت مورد نیاز شغل، می تواند از طریق آموزش، تمرین های مهارتی و ... صورت گیرد اما بهبود شایستگی های رفتاری دشوار بوده و به فعالیت های شدیدتری مانند روانکاوی، مشاوره، مربی گری و منتورینگ و... نیاز دارد. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
مدل کوه یخ مدیریت تغییر ✍ #ویلفرد_کروگر #کوه_یخ #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @mo
مدل کوه یخ مدیریت تغییر ویلفرد کروگر Wilfried Krüger یک تصویرسازی قوی از چیزی‌‌ست که به طور قابل بحث و مستدل جوهر تغییر در سازمان‌هاست: از بین بردن موانع. ✅ نوک کوه یخ ▪بر اساس کروگر بسیاری از مدیران تغییر تنها نوک کوه یخ یعنی: هزینه، کیفیت و زمان را درنظر می‌گیرند (“مدیریت مسائل”). ✅ پایین سطح بیرونی کوه یخ به هر طریق، زیر سطح آب دو بعد دیگر از مدیریت تغییر و اجرا وجود دارد: ▪مدیریت ادراکات و باورها، ▪مدیریت نیرو و خط‌مشی چه موانعی بروز می کند، و نتیجتا چه گونه‌ای از مدیریت اجرایی نیاز است، بسته به: ✅ گونه‌ی تغییر (سیستم‌های اطلاعاتی، فرآیندها) "تنها" سطح را می‌خراشند، ▪ (ارزش‌ها، ذهنیت‌ها و قابلیت‌ها) همچنین بسیار عمیق‌ترند ✅ راهیرد تغییر به‌کاررفته ، تغییر شدید همانند بازمهندسی فرآیند کسب و کار ▪، تغییر افزایشی تدریجی همانند کایزن ✅ افراد دخیل در تغییر هم نظر منفی کلی نسبت به تغییر و هم رفتاری منفی نسبت به این تغییر شخصی بخصوص دارند. جهت تغییر در ذهنیت‌شان تا حد امکان، باید توسط مدیریت ادراکات و باورها کنترل شوند. ▪ از طرفی دیگر، هم یک نظر منفی کلی در قبل تغییر دارند و هم نسبت به این تغییر بخصوص برای شخص خودشان موافقند. آنان از تغییر سود می‌برند و بنابراین از آن حمایت می‌کنند. ▪ گرچه به نظر میرسد که به طور سطحی در حال حمایت از تغییر هستند، یک نظر منفی کلی نسبت به تغییر دارند (“فرصت طلبان”). در اینجا مدیریت ادرکات و باورها حمایت شده توسط اطلاعات (مدیریت مسائل) برای تغییر ذهنیت‌شان نیاز است. ▪ یک نظر کلی مثبت نسبت به تغییر دارند، به هر حال تا کنون به دلایل معینی (هنوز) درباره ی تغییر بخصوصی متقاعد نشده اند. مدیریت نیرو و خط‌مشی درباره ی این مورد مناسب به نظر می‌رسد. ✅ کنارآمدن با تغییر بیان میکند که مدیریت عمومی یک وظیفه‌ و چالش مستمر برای کنارآمدن با تغییر دارد. ▪ سرسری مشکل تنها می‌تواند نتایجی همراه با درجه‌ای از مقبولیت پایین‌تر از سطح را بدست دهد. ▪بنیان هم در بعد بین‌فردی و رفتاری و هم در بعد هنجاری و فرهنگی‌ست، و متأثر از مدیریت نیرو و خط‌مشی، و مدیریت ادراکات و باورهاست. www.modiryar.com @modiryar
مدل دسته بندی خطاهای انسانی ✅ عمومی ترین نوع دسته بندی خطاهای انسانی توسط جیمز ریزن تدوین گردیده و تحت عنوان (GEMS) می باشد. ✅ این مدل خطاهای انسانی را به چهار دسته شامل موارد زیر دسته بندی می نماید: ▪خطا های لغزش (Slip) ▪خطاهای اشتباه (Mistake) ▪خطاهای فراموشی (Lapse) ▪خطاهای تخلف (Violation) www.modiryar.com @modiryar
مدل کوه یخ برندسازی ✅ فعالیت ، باید جزئی جدانشدنی از کسب‌و‌کار شما باشد. برندسازی در همه‌ی فعالیت‌های ما وجود دارد و نمی‌توان آن را به تعدادی فعالیت خاص نسبت داد. ✅ همانطور که در گفته می‌شود، برندسازی مانند کوه یخی است که اغلب افراد فقط همان تکه‌ی کوچکی که از آب بیرون زده است را می‌بینند. ✅ اما باید مانند روحی در تمام فعالیت‌های یک کسب‌و کار وجود داشته باشد تا با تداوم و پایداری ثمره‌اش را ببینید. مدل زیر می‌تواند برای شما مشخص کند که برند این همه نیست! www.modiryar.com @modiryar
عادت هایی که زندگی شما را متحول می کند شکرگذاری یک نگرش است که پرورش آن به شکل فوق العاده ای سطح شادی را افزایش می دهد ✅ مدیریت زمان سبب می شود بتوانید به همه امور خود رسیدگی کنید ✅ دنبال تازگی بودن کیفیت و افق زندگی را گشترس می دهد ✅ هدفمندی در زندگی همچون قطب نمای کشتی اقیانوس پیماست ✅ اکثر انسان‌های دنیا تمایل دارند در زندگی و کارشان پیشرفت کنند اما عده کمی هستند که برای این برنامه‌ریزی و برای عمل کردن به این برنامه‌ریزی تلاش می‌کنند. می‌دانید چرا؟ چون طراحی زندگی خود را به‌ درستی انجام نمی دهند! ✅ همه انسان ها با ظرفیت و توانمندی و کامیابی در زندگی پا به عرصه گیتی می‌گذارند و هرکس ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و قابلیت‌ها و محدودیت‌های خاص خود را دارد. سعادت و خوشبختی یک احساس است و هر کس مسئول مدیریت زندگی و ساختن این احساس است. ✅ ایجاد تغییرات مثبت در خود و اصلاح و بهبود وضعیت یکی از خواسته‌های دائمی انسان بوده و هست. واقعیت این است که طراح زندگی بودن و تغییر و تحول در زندگی به معنای تغییر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب، امری است بسیار «ساده» اما نه «آسان»! ✅ اعتقاد بر این است که هر نوع تغییر در زندگی فردی و خانوادگی، امری است ساده و شدنی؛ اما این به آسانی و خود به خود ایجاد نمی‌شود؛ بلکه نیازمند بکارگیری عوامل بسیاری است. www.modiryar.com @modiryar
برای زندگی بهتر چه چیزهایی را باید رها کنیم؟ ✅ کمال گرایی ✅ سرزنش خود ✅ ترس از شکست ✅ خودباوری پایین ✅ اشتباهات گذشته ✅ مقایسه خود با دیگران ✅ چیزهایی که نمی توان کنترل کرد www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل کوه یخ تجارت همراه #کوه_یخ #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
مدل کوه یخ تجارت همراه ✅ قطعاً بارها شده که به فکر راه اندازی خودتون در فضای مجازی افتادید. قطعا اولین چیزی هم که بعد از ایده به ذهنتون رسیده یک سایت یا اپلیکیشن موبایل هست. اما باید بدونید که سایت و اپلیکیشن فقط ابزارهای کار شما هستند. شما به چیزی بسیار فراتر از این ابزارها برای موفقیت نیاز دارید. به نظر شما موفقیت اپلیکیشن های موبایل چطور حاصل میشه؟ ✅ در طی سال هایی که در اپ ساز می کنیم مشتریان بسیار داشتیم؛ که با انگیزه بسیار بالا و ایده های بعضاً جدید و حتی تکراری می خواستن وارد بازار بشن و در مسیر موفقیت خودشون حرکت کنند. اما چون فقط به اینکه ابزاری بسیار خوب و کارا دارند تکیه کردند، شکست خوردند. ما با توجه به بررسی هایی که روی این دسته از مشتریانمون انجام دادیم به یک چیز مشترک در بین همه اونها رسیدیم. اون هم اینکه از یک اصل بسیار مهم غافل بودند. این اصل با اهمیت "ندانستن جزئیات مسیر" هست. حتماً می پرسید جزئیات مسیر چی هستن؟ ✅ آنچه برای موفقیت اپلیکیشن های موبایل باید بدانید ▪بازاریابی ▪تبلیغات ▪ارتباط با مشتریان ▪روش های کسب درآمد ▪روش اجرایی ورود به بازار ▪و … ✅ کوه یخ تجارت همراه چیست؟ ▪کسی که می خواد وارد دنیای بشه باید بدونه که صرف داشتن یک ابزار مثل اپلیکیشن یا وب سایت دلیلی برای موفقیتش نیست. قبل از شروع باید به مواردی که در بالا آوردیم توجه کنه. ▪شکل یک کوه یخ تجارت همراه رو نمایش می ده! همونطور که در شکل هم می بینید؛ رسیدن به موفقیت اپلیکیشن های موبایل و تجارت همراه به چیزهایی فراتر از یک ابزار نیاز داره. ▪تقریباً موفقیت در همراه مثل یک کوه یخ هست. قسمت های خیلی زیادی داره که اکثر آدمها فقط اپلیکیشن و اون موفقیت نهایی رو می بینن! www.modiryar.com @modiryar