eitaa logo
Modiryar | مدیریار
214 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
Modiryar | مدیریار
✍ چرخه حسابداری #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
چرخه حسابداری مجموعه‌ای از فعالیت‌های پیوسته‌ای است که برای شناسایی و ثبت رویدادهای مالی استفاده می‌شود و این رویدادها در پایان هر دوره مالی در صورت‌های مالی تجمیع و گزارش می‌شوند. ▪چرخه حسابداری اساساً فعالیتی برای ثبت رویدادهای مالی است که درگیر آن می‌شود و مبنایی برای تهیه صورت‌های مالی می‌باشد. ▪چرخه حسابداری با تجزیه و تحلیل رویدادهای شروع و با تهیه تراز آزمایشی اختتامی پایان می‌یابد. ▪مراحل چرخه را به ترتیب زیر انجام می‌شوند و در هر دوره مالی تکرار می‌شوند. ✅ مرحله ۱ تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی ▪️در این مرحله باید رویدادهایی که بر معادله تاثیر گذارند را شناسایی کنیم و حساب‌هایی که تحت تاثیر رویدادهای مالی قرار می‌گیرند را مشخص کنیم. ✅ مرحله ۲ ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه ▪در این مرحله با توجه تجزیه و تحلیل در مرحله قبل، رویدادهای مالی در دفتر روزنامه ثبت می‌شوند. ✅ مرحله ۳ نقل از دفتر روزنامه به دفتر کل ▪در این مرحله از ، بدهکار و بستانکار ثبت‌های دفتر روزنامه به حساب‌های مربوط در دفتر کل انتقال می‌یابند. ✅ مرحله ۴ تهیه تراز آزمایشی ▪در این مرحله باید تراز آزمایشی را تهیه کنیم و تراز آزمایشی، فهرستی از و مانده حساب‌ها را در یک زمان معین را نشان می‌دهد. ✅ مرحله ۵ اصلاح حساب‌ها ▪برای ثبت تمامی در دورۀ انجام تعهدات، و ثبت تمامی هزینه‌ها در دورۀ وقوع آنها، واحدهای تجاری نیاز به اصلاح حساب‌ها دارند. اصلاح حساب‌ها تضمین می‌کند که اصل تحقق درآمد و اصل تطابق هزینه با درآمد رعایت شده است. ✅ مرحله ۶ تهیه تراز آزمایشی اصلاح شده ▪پس از اینکه همه اصلاح حساب‌ها انجام شد، تراز آزمایشی دیگری را از حساب‌های تهیه می‌کنیم که به آن تراز آزمایشی اصلاح شده می‌گویند. ✅ مرحله ۷ تهیه صورت‌های مالی ▪بعد از اینکه تراز آزمایشی اصلاح شده آماده شد، می‌توان صورت‌های را از روی تراز آزمایشی اصلاح شده تهیه کرد. ✅ مرحله ۸ بستن حساب‌های موقت ▪در پایان سال مالی، حساب‌ها را برای دوره مالی بعد آماده می‌کنند که به این کار بستن حساب‌ها می‌گویند. در پایان دوره مالی، مانده‌حساب‌های موقت (درآمد، هزینه، سود خالص یا زیان خالص، برداشت) را از طریق ثبت بستن حساب‌ها، به‌حساب سرمایه منتقل می‌شوند. ✅ مرحله ۹ تهیه تراز آزمایشی اختتامی ▪پس‌ از بستن حساب‌های موقت، دیگری به نام تراز آزمایشی اختتامی از روی حساب‌های دائمی دفتر کل تهیه می‌کنیم. هدف از تراز آزمایشی اختتامی، اثبات برابری مانده‌حساب‌های دائمی منتقل‌شده به سال مالی بعد است. www.modiryar.com @modiryar
فرمول موفقیت به تو و عملکرد تو اشاره ندارد؛ بلکه به ما اشاره دارد. این‌که ما عملکرد تو را چگونه درک و دریافت می‌کنیم. آیا شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنید، موفقیت فرمول خاصی دارد؟ اگر فکر می کنید موفقیت فرمول دارد، پس با دنبال کردن فرمول موفقیت می توانید، موفقیت خود را تضمین کنید، چرا که فرمول به معنای یک چیز ثابت شده می باشد. ✅ هرکدام از ما انسان ها در زندگی خود، اهدافی داریم که دوست داریم به آن ها برسیم؛ مثلا، یک دانش آموز دبیرستانی، تمایل به شرکت در دانشگاه دارد یا یک کارآفرین دوست دارد، یک شغل برای دیگران ایجاد کند، یا آشپزی که دوست دارد یک رستوران بزرگ داشته باشد. اما آیا دوست دارید، در هر کدام از این موارد را بدانید؟ فرمول موفقیت یک فرمول ساده اما در عین حال پیچیده است و نیاز به تلاش و پشتکار دارد. www.modiryar.com @modiryar
کانبان چیست؟ ✅ کانبان لغتی است که از زادگاه خود به سایر زبان های دنیا راه پیدا کرده است. تخته اعلان عمومی، کارت یا نشانه های بصری؛ معادل این لغت مورد استفاده قرار میگیرند. کانبان را می توان یک ابزار، روش یا مدلی دانست که از آن برای پیاده سازی و اجرای «مدیریت پروژه چابک یا اجایل» استفاده کرد. ✅ این روش توسط (مهندس صنایع ژاپنی فعال در شرکت خودروسازی تویوتا) در دهه 1940، با هدف بهبود کارایی در تولید، توسعه داده شد. امروز این روش برای مدیریت انواع پروژه ها مورد استفاده قرار میگیرد و شرکت های بزرگی از آن بهره می برند. در روش کانبان کارت ها اجزای کلیدی هستند. ✅ یک روش برنامه ریزی است که برای رویکردهای تولید ناب و ساخت در لحظه مورد استفاده قرار میگیرد. یک ابزار مؤثر برای توجیه منطقی فرآیند تولید و یافتن منبع مشکلات. www.modiryar.com @modiryar
چهارچوب اسکرام و مدیریت مسائل یا پروژه های پیچیده یک چارچوب سبک‌وزن است که به افراد، تیم‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند که بتوانند مسئله یا پروژه های پیچیده را مدیریت کنند. مسئلۀ پیچیده یعنی مسئله‌ای که دائم با تغییرات مواجه میشویم، از اول آخر کار مشخص نیست و نمی‌توان با قطعیت همه چیز را پیش بینی کرد و یا شرایط کار یا محیط ناپایدار هست. ✅ مثال کاربردی و واقعی: چند سال قبل در یکی از بانک های بزرگ و کشور قرار بود نرم افزار مدیریت املاک و مستقلات بانک تولید شود تا بتوان لیست جامعی از املاک برای بانک درست کرد با هدف مدیریت بهینه مستغلات بانک. ✅ مثلا شاید همین در یک گوشه از کشور ملک یا مغازه ای دارد که آن اجاره داده شده است، اما سالها فراموش شده و شاید هم از آن سواستفاده می شود، یا در سالهای اخیر فشار زیادی بر روی بانک ‌ها هست که املاک خود را واگذار کنند، اما کدام ملک باید واگذار شود؟ این باعث شد که نیاز به یک نرم افزار جامع مدیریت املاک حس شود. www.modiryar.com @modiryar
مفهوم مدیریت ✅ اصطلاح مدیریت به معنی انجام کارها بطور اثربخش و کارآمد بوسیله دیگران است. در تعریف مدیریت اصطلاح فرایند، نشان دهنده‌ی فعالیت‌های اولیه‌ای است که مدیر آنها را اجرا می‌کند. این فعالیت‌ها را در اصطلاح مدیریت، وظایف مدیریت می‌نامیم که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد. ✅ اثربخشی و کارآیی به آنچه که انجام می‌دهیم و اینکه چگونه انجام می‌دهیم، مربوط می‌شود. کارآیی یعنی درست انجام دادن وظیفه که به رابطه بین ورودی و خروجی اشاره دارد. مدیران با منبع ورودی، پول، افراد و که کمیاب هستند، سروکار دارند. لذا آنها به استفاده کارآمد از این منابع توجه بیشتری دارند. ✅ بنابراین در پی به حداقل رساندن هزینه‌های منابع می‌باشد. اگرچه به حداقل رساندن هزینه منابع شرط لازم برای کارآرایی است اما شرط کافی نیست. بنابراین مدیریت به تکمیل فعالیت‌ها اشاره دارد. در اصطلاح مدیریت، این توانایی را اثربخشی می‌نامند. ✅ یعنی انجام درست وظیفه. اثربخشی در یک سازمان یعنی رسیدن به هدف. اگرچه اثربخشی و کارآیی دومقوله متفاوت هستند ولی ارتباط نزدیکی باهم دارند. شکل ارتباط بین دو مفهوم را به خوبی نشان می‌دهد. www.modiryar.com @modiryar
گزاره های اساسی اقتصاد خانواده حلال و حرام مالی در باورهای دینی ▪«کسب در آمد حلال» و «مدیریت هزینه ها» دو گزاره ی اساسی است. در متون اسلامی به ویژه در مباحث اخلاقی - عرفانی موضوعی به نام «زهد» بیان شده است. که متأسفانه تعبیر نادرست برخی از افراد آن را مترادف ترک دنیا و بسنده کردن به امور ناچیز مادّی تعریف کرده است! ▪و حال آن که در و سیرة معصومان: «زهد، به معنای عدم دلبستگی به دنیا و مظاهر مادّی آن است ». یکی از مباحث کلیدی در زندگی، شناخت مبانی اقتصاد خانواده و پرهیز از افراط و تفریط در امور مالی است. آنچه به راستی اقتصاد خانواده را منحصر به فرد می کند وجود ارتباطات درونی بین نقش های شغلی و خانوادگی است، یعنی رابطه ای که به طور معمول و در غیر از مباحث اقتصادی خانواده یافت نمی شود. ▪درک این را می توان شاه کلید سالم سازی اقتصاد خانواده دانست. نگرش سیستمی درک روشنی از تاثیر متقابل دو سیستم فرعی خانواده و اقتصاد را بریکدیگر و برمحیط ارائه می دهد. باید باور داشت که اقتصاد خانواده یک فعالیت جدی و رسمی است نه تفنن و سرگرمی. این بدین معنا نیست که شما نمی توانید یا نباید ارتباطی عاطفی با فعالیت های مربوط اقتصاد برقرار کنید، بلکه موضوع اصلی این است که برای تامین هزینه ها، به اقتصادی حلال، سودآور و موفقیت آمیز نیاز است. ▪مهمترین نکته در بی شک دستیابی به الگوی صحیح مصرف (برای مدیریت هزینه ها) و برقراری سیستم درآمدی مناسب و حلال (برای مدیریت درآمد) است. اگر بخواهیم اقتصاد خانواده خود را بر مبنای اصول دینی و علمی دوام و قوام بخشیم می بایست به راهکارهای زیر توجه داشته باشیم: ✅ برنامه ریزی برای آینده اقتصاد خانواده: بی شک برای آینده ی زندگی در تمامی خانواده ها مطرح است. در بطن یک مدل سیستمی اقتصاد خانواده، خانواده و اقتصاد آن را نمی توان از هم مجزا کرد. بنابراین زمانی که برای هر یک از آنها برنامه ریزی می کنیم، ناگزیریم دیگری را نیز مدنظر قرار دهیم. توجه به نیازهای آتی خانواده و همچنین شناخت فرصت ها و تهدیدهای اقتصاد خانواده در این راستا اهمیت دارد. ✅ انجام مشاوره های اقتصادی: بعضاً خانواده ها در مدیریت اقتصادی خود از توان لازم برخوردار نیستند. و یا این که با مسائل و مشکلاتی مواجه می شوند که به تنهائی از عهده ی آنان برنمی آیند. امروزه منابع و مراجع بسیاری با موضوع اقتصاد خانواده وجود دارد. برگ برنده، شناخت مرجع شایسته و مراجعه به آن و کسب صحیح است. از منابع بالقوه اطلاعات و مشاوره می توان به موارد زیر اشاره کرد: دوستان و آشنایان، اقوام، اعضای خانواده، همکاران شغلی و ... . ✅ افزایش سطح دانش اقتصادی خانواده: ابتدایی ترین مرجع برای افزایش و آگاهی و به روزماندن، کتاب ها و نشریات است. ارائه آموزش های لازم به فرزندان و ارتقا سطح عمومی دانش اقتصادی خانواده می تواند زمینه ی خوبی برای تصمیم گیری های صحیح اقتصادی باشد. ✅ روحیه همکاری بین اعضای خانواده: تعامل مناسب بین و همچنین اولویت بندی نیازهای اقتصادی سبب تقویت و سلامت اقتصاد خانواده می گردد. ✅ توجه به آموزه های دینی: ترویج مسائل و دینی در خانواده و پرهیز از روحیه ی اسراف و تبذیر می تواند اقتصاد خانواده را قوام بخشد. ✅ پرداخت خمس و زکات و وجوهات شرعی: یکی از مهمترین آسیب های غافل شدن از این دو واجب دینی است. بی شک در دین مبین اسلام برکاتی در قالب رعایت این دو مهم برای خانوارها وجود دارد. ▪اقتصاد خانواده نقش مهمی در مختلف دارد. بخش قابل توجهی از کسب وکارهای موجود بر پایه مدیریت یا مالکیت خانوادگی استوار است، به طوری که حدود نیمی از تولید ناخالص ملی از طریق این کسب وکارها تامین می شود. اما تصور و باور اکثر ما از اقتصاد خانواده چیست؟ شیوه ی مدیریت اقتصادی خانواده ها امروزه بخش عمده ای از هویت آنان را تشکیل می دهد. ▪رونق و ، رشد و ترقی خانواده را در پی خواهد داشت. امام علی(ع) فرمود: «كسى كه در هزينه ها ميانه روى كند هرگز فقير نخواهد شد» آنچه باعث حفظ و رونق اقتصاد خانواده ها و به تبع آن اقتصاد کشورها می گردد، آموختن این مطلب است که چگونه با کسانی که به آنها علاقه و ارتباط عاطفی داریم، ارتباطات مالی سالم و مناسبی داشته باشیم. شاید این کار ساده به نظر برسد اما در واقع چندان هم ساده نیست. 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، شماره ۴۲۱۵ www.modiryar.com @modiryar
الگوریتم سیستم سازی کسب و کار www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ الگوریتم سیستم سازی کسب و کار #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
الگوریتم سیستم سازی کسب و کار اساساً کردن کسب‌وکار عبارت است از تعیین چگونگی سیستم‌هایی که باید در این کسب‌وکار به‌عنوان مجموعه‌ای از فرایندها و یا دستور‌العمل‌های‌ اجرایی‌ استاندارد راه‌اندازی شوند: فرایندها در هر نوع کسب‌وکاری وجود دارند خواه به طور رسمی تعیین شده باشند و خواه به طور اتفاقی به‌صورت یک سلسله عملکردهای ورودی و خروجی. 1⃣ تعریف ارزش‌­های کسب و کار تعریف ­‌_های_کسب_و_کار یکی از اولین و مهم­ترین گام­‌های سیستم‌­سازی کسب و کار است. منظور از ارزش­‌های کسب و کار در واقع نحوه و چگونگی تعریف یک کسب و کار از اصول خود و ستون­‌های اصلی هویتش است. 2⃣ تعیین اهداف کسب و کار ، اهداف استراتژیکی هستند که مدیریت شرکت برای مشخص کردن پیامدهای مورد انتظار و هدایت کارکنان تنظیم می‎ کند. مزایای زیادی برای ایجاد اهداف استراتژیک وجود دارد. از جمله اینکه اهداف استراتژیک، وظایف کارکنان را هدایت می‎کنند، فعالیت­‌ها و وجود کسب و کار را توجیه می‎‌کنند، استانداردهای عملکرد را تعریف نموده و محدودیت­‌هایی را برای پیگیری اهداف غیرضروری و ایجاد انگیزه های رفتاری فراهم می‎‌نمایند. 3⃣ کشف سیستم‌­های وضع موجود لطفا توجه کنید که از عبارت کشف استفاده شده است نه اختراع. به این معنی که سیستم­‌ها در کسب و کار شما وجود دارند حتی اگر در مورد آنها کار خاصی انجام نداده باشید. در واقع ­‌_ها زیرپوست کسب و کار شما جریان دارند. 4⃣ مدلسازی سیستم‌­های وضع موجود در گام بعدی پس از استخراج لیست سیستم­‌های موجود بهتر است آنها را کنید. در واقع هدف از مدلسازی در این مرحله این است که ارتباط این سیستم­‌ها با یکدیگر (ورودی و خروجی­‌های هر سیستم) و با موجودیت­‌های خارجی نمایش داده شود. 5⃣ استخراج فرایندهای وضع موجود هر سیستم در این مرحله باید به سراغ جزئیات هر سیستم برویم یعنی فرایندهای هر سیستم را مشخص کنیم. برای این کار ابتدا یکی از سیستم‌ها را انتخاب کنید و آن را به مراحل اصلی تقسیم کنید. مثلاً سیستم زنجیره تامین متشکل از فرایندهای درخواست کالا، خرید کالا، خرید خدمت، منبع­‌یابی و ارزیابی ­‌_کنندگان است. 6⃣ مدلسازی فرایندهای وضع موجود هر سیستم در این مرحله بر اساس لیست فرایندهای استخراج شده در مرحله قبل باید فرایندهای کسب و کار خود را مدل کنید. یک تصویر گویاتر از هزار کلمه است. همین یک دلیل برای مدلسازی کافی است. 7⃣ تحلیل و بهبود فرایندهای موجود در این مرحله فرایندها را مورد تحلیل قرار می­دهیم و فرایندهای دارای مشکل را داده و مشکلات آنها را برطرف خواهیم کرد. این بدان معنی نیست که همه فرایندهای کسب و کار نیاز به بهبود دارند و ممکن است وضعیت فعلی­شان قابل قبول باشد. البته بهبود یک چیز نسبی است و انتها ندارد ولی باید بتوانیم بین وضعیت همه فرایندها از نظر بهبود تعادل ایجاد کنیم. 8⃣ استخراج فرایندهای مطلوب در این بخش مشخص می‌شود کدامیک از و فرایندهای مطلوب که برای رشد کوانتومی کسب وکار شما نیاز است هنوز در کسب و کارتان شکل نگرفته است. در این گام باید فرایندهای مطلوبی که در حال حاضر در کسب و کار شما وجود ندارد شناسایی کرده و سپس بر اساس تکنیک اشاره شده در خصوص مدلسازی فرایندها نسبت به طراحی آن‌ها اقدام کنید. 9⃣ اجرا کردن سیستم‌­ها و فرایندها تدوین روش اجرایی و (راهنما) برای هر فرایند است. البته اجرای فرایندها در حالت‌­های غیرمکانیزه (تدوین روش اجرایی و دستورالعمل) مشکلاتی را برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت. اجرای فرایندها بر بستر مکانیزه و فناوری اطلاعات، به آنها ضمانت اجرایی می­دهد. یعنی امکان دارد برای فرایندهایمان راهنما نوشته باشیم و از پرسنل خود بخواهیم بر اساس آن راهنما عمل کنند ولی چه تضمینی می­توانیم بدهیم که واقعاً چنین اتفاقی می­افتد؟ 🔟 پایش و کنترل سیستم­‌ها و فرایندها با و تعیین دوره‌های پایش، باید به اندازه‌گیری کارایی و اثربخشی فرایندها و سیستم‌­ها در دوره‌های زمانی تعیین‌شده پرداخت. با اندازه‌گیری کارایی، ورودی و مسیر اجرای فرایندها را پایش می‌کنیم و با اندازه‌گیری اثربخشی خروجی، و تأثیرات بلندمدت فرایند را ارزیابی می‌کنیم. www.modiryar.com @modirya
مدل سیستمی عمر انسان ✅ کسی که می‌خواهد را در خود تقویت کند، قاعدتاً یک سوال مهم در ذهن دارد: «نگرش من به پدیده‌ها و سیستم‌ها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که بتوانم بگویم نگاهم سیستمی است؟» ✅ مقوله یا Lifetime یکی از موضوعات مهم و اساسی در علوم سلامت و علوم اجتماعی می باشد. این یک امر طبیعی است که انسان ها بدنبال عمر سالم و طولانی هستند. اما چگونه و با چه فرایندی؟ www.modiryar.com @modiryar
عرصه های کاربرد تفکر سیستمی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ عرصه های کاربرد تفکر سیستمی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
عرصه های کاربرد تفکر سیستمی مختص به یک گروه خاص یا شغل ویژه‌ای نیست بلکه یک روش مدیریتی است که برای همه مناسب می‌باشد به طوری‌که حتی والدین در تربیت فرزندان خود می‌توانند از آن کمک بگیرند. ✅ تفکر سیستمی در سازمان تفکر سیستمی در باعث می‌شود که ما با نگاه یک‌بعدی (فقط نگاه جزئی یا فقط نگاه کلی) به سازمان خداحافظی کرده و به تبعات و اثرات هر کاری توجه کنیم. تفکر سیستمی مخالف شدید تفکر فردی است و افراد سازمان را به همکاری فرا می‌خواند. همان‌طور که گفتیم ساختار سیستم، طوری می‌باشد که اجزای مختلف آن در تعامل هستند و برای رسیدن به یک هدف مشترک فعالیت می‌کنند و این مطلب به این معنی نیست که اجزا حتماً باید در تفاهم کامل با یکدیگر باشند؛ بلکه به معنی رسیدن به هدف مشترک با وجود تمام تفاوت‌ها است که خیلی اهمیت دارد. ✅ تفکر سیستمی در مدیریت کمک بزرگی که تفکر سیستمی در به مدیران می‌کند این است که آن‌ها تنها به اتفاقات و وقایعی که پیش آمده نگاه نکنند بلکه ساختار و وقایع را در تعامل با هم، بررسی نمایند. این نوع تفکر به‌طورکلی نگاه مدیر را نسبت به مدیریت تغییر می‌دهد و این تغییر نگرش باعث می‌شود که نتایج مختلفی به دست آید. ✅ تفکر سیستمی در خانواده خانواده‌ای سالم است که هرکدام از اعضا با یکدیگر با وجود تمام تفاوت‌ها در تعامل بوده و مهارت ارتباط موثر را داشته باشند. بسیاری از افراد در جامعه جایگاه ویژه‌ای دارند اما در خانواده‌ی خود، خوب عمل نمی‌کنند زیرا جایگاه اجتماعی در روابط خانوادگی تاثیر چندانی ندارد. خانواده را نیز می‌شود به عنوان یک در نظر گرفت که رفتار اعضای آن بر روی افراد دیگر تاثیر می‌گذارد بنابراین برای بهبود خانواده، همه‌ی اعضا باید بکوشند که تعامل بیشتر و بهتری بین آن‌ها برقرار شود. ✅ تفکر سیستمی در زندگی روزمره این نوع تفکر در یعنی پیش از انجام هر تصمیمی به تبعات آن در آینده بیندیشیم و بعد آن تصمیم را عملی کنیم. تفکر سیستمی به طور کلی طرز فکر ما را عوض می‌کند و در بسیاری از کشورهای پیشرفته از آن استفاده می‌شود. تفکر سیستمی حتی بعد از پیش‌آمدن مشکل نیز کاربرد دارد و با استفاده از آن می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. ✅ تفکر سیستمی موجود در عملکرد اعضای بدن با دقت به اعضای داخل بدن خودمان، متوجه می‌شویم که نیز یک نوع سیستم بسیار پیچیده است. به عنوان مثال وقتی ما گوش‌مان درد می‌گیرد و در عملکردش دچار مشکل می‌شود، سرگیجه نیز می‌گیریم و معنی آن، این است که رفتار اعضای بدن بر روی یکدیگر چه قدر تأثیر می‌گذارد یا اینکه ما توانایی خواندن این متن را داریم دلیلش تعامل چندین عضو حساس بدن است. www.modiryar.com @modiryar
مدل کوه یخ رشد کسب و کار www.modiryar.com @modiryar