Modiryar | مدیریار
انواع فرهنگ سازمانی ✍ کوین و کامرون #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
انواع فرهنگ سازمانی
✍ کوین و کامرون
✅ #کوین و #کامرون مدلی با چهار نوع فرهنگ سازمانی در سال ۱۹۹۹ میلادی ارائه کردهاند. آنها چهار نوع فرهنگ را مبتنی بر انعطاف پذیری در مقابل ثبات و تمرکز داخلی در مقابل تمرکز خارجی را تعریف کردهاند. در ادامه به انواع این فرهنگهای سازمانی میپردازیم:
1⃣ فرهنگ طایفه ای (وظیفهای)
▪#فرهنگ_قبیله_ای ساختاری تقریبا دوستانه دارد. در آن رهبران بهعنوان مربی عمل میکنند و همه برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش میکنند. این سازمان از طریق وفاداری و سنّت بهعنوان یک سازمان وجود دارد و فعالیت میکند.
▪این نوع #فرهنگ به افرادی اهمیت میدهد که بهخوبی با هم کار میکنند و میتوانند در سطح شخصی تعامل داشته باشند و برای رسیدن به هدف موردنظر تلاش کنند. این گونه بین مربی و دیگر اعضا رابطهای به وجود میآید که باعث افزایش روحیه، کار تیمی و مشارکت میشود.
▪افراد در اینگونه #سازمان_ها احساس میکنند در یک خانواده هستند. فرهنگ قبیلهای یک محیط کاملا مشارکتی به وجود میآورد که در آن به هر فردی ارزش داده میشود و ارتباطات در اولویت اصلی قرار دارند.
▪تمرکز این نوع سازمانها بر راهنمایی و #کار_گروهی است. بدین صورت که غالبا با یک ساختار افقی روبرو هستیم. برای از بین بردن موانع، با یکدیگر مشورت کرده و به نتیجه مطلوب میرسند.
2⃣ فرهنگ سلسله مراتبی (قدرت)
▪ شرکتهای دارای #فرهنگ_سلسله_مراتبی از ساختار سنّتی پیروی میکنند. تمرکز اولیه این نوع فرهنگ بر ساختار و ثبات بوده و دارای تمرکز داخلی هستند. اینها شرکتهایی هستند که از طریق زنجیرهای روشن از فرماندهی و چند ردیف مدیریتی که کارکنان و رهبری را از هم جدا میکنند، بر سازمان داخلی تمرکز دارند.
▪ این نوع #فرهنگ بسیار فرایند محور بوده و یک محل کار رسمی است. رهبران مانند یک هماهنگ کننده عمل میکنند و در رفتار با کارمندان رسمی هستند. فرهنگ سلسله مراتبی روش مشخصی برای انجام کارها دارند که باعث میشود پایدار و ریسک پذیر باشند. در این نوع فرهنگ قدرت و نفوذ در رأس سازمان بسیار تثبیت شده است.
3⃣ فرهنگ بازار
▪#فرهنگ_بازار سودآوری را در اولویت قرار میدهد. تمرکز اولیه آن بر رقابت و رشد است. دارای ثبات بوده و تمرکز خارجی دارد. همه چیز با در نظر گرفتن نتیجه نهایی ارزیابی میشود.
▪در این نوع #فرهنگ_سازمانی هر موقعیت دارای هدفی است که با هدف اصلی و بزرگتر شرکت همخوانی دارد. اغلب چندین درجه تفکیک بین کارکنان و نقشهای رهبری وجود دارد.
▪اینها سازمانهایی #نتیجه_گرا هستند که به جای رضایت درونی، بر موفقیت خارجی تمرکز میکنند. فرهنگ بازار بر اهمیت دستیابی به سهمیهها، رسیدن به اهداف و نتیجهگیری تأکید دارد.
▪این نوع #فرهنگ معمولا برای تلاشهای رقابتی ارزش قائل است و به دستاوردها پاداش میدهد. فرهنگ بازار کارایی بالایی از کارمندان میخواهد، اما بازدهی واقعی را نیز برای موفقیت به همراه دارد. این فرهنگ در بین مرکزهای فروش و خرده فروشان بسیار ثمربخش است.
4⃣ فرهنگ توسعهگرا
▪#فرهنگ_توسعه_گرا ریشه در نوآوری دارد. تمرکز اولیه این نوع فرهنگ سازمانی بر ریسک پذیری و نوآوری است. این نوع فرهنگ دارای انعطاف بالایی است و تمرکز خارجی دارد.
▪در این نوع ساختار، #سازمانی مدرن و پویا وجود دارد که به همه کارکنان، صرفنظر از درجه و نقش آنها، انگیزههایی برای مشارکت داده میشود.
▪این نوع سازمانها به فکر #توسعه هستند. آنها در تلاش هستند که کارهای نو و جدید را قبل از دیگران شروع کنند و روی این امر نیز ریسک میکنند.
▪فرهنگ توسعهگرا به معنای فردی بودن #کارکنان است. به این معنا که فکر خلاقانه و ارائه ایدههای کارمندان را به دیگر امور سازمان ترجیح میدهد.
▪از آنجا که این نوع فرهنگ سازمانی در گروه تمرکز و تمایز خارجی قرار میگیرد، ایدههای جدید باید به رشد بازار و موفقیت #شرکت گره بخورد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مهم ترین چالش های مشارکت سازمانی
🔴 مشارکت سازمانی چیست؟
▪#مشارکت_سازمانی به مشارکت و همکاری فعال بین سازمانهای مختلف اشاره دارد که منابع، تخصص و اهداف آنها را با هم ترکیب میکند تا به تأثیری مهمتر از آنچه که به تنهایی میتوانستند دست یابد.
▪این #رویکرد_مشارکتی اغلب منجر به هم افزایی و افزایش اثربخشی در پرداختن به اهداف یا چالشهای مشترک میشود و احساس مسئولیت مشترک و سود متقابل را در میان نهادهای شرکتکننده تقویت میکند.
🔴 چالش های رایج مشارکت سازمانی
▪فقدان ارتباط مؤثر
▪فقدان فرهنگ مشارکت
▪فقدان رهبری حمایت کننده
▪عدم شفافیت اهداف و انتظارات
▪عدم وجود ساختار و فرایند مناسب
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ عوامل تأثیرگذار در یادگیری
✅ #یادگیری کارکردی است که با آن، دانش، رفتارها، توانمندیها یا انتخابهای نو یا موجود به ترتیب، درک یا تقویت و اصلاح میشوند، که شاید به یک تغییر بالقوه در ترکیب دادهها، عمق دانش، رویکرد یا رفتار نسبت به نوع و گسترهٔ تجارب منجر شود.
✅ بررسی #اصول_یادگیری به ما کمک می کند تا علت های رفتارمان را بفهمیم. آگاهی از فرایند یادگیری نه تنها در فهم رفتار بهنجار و انطباقی به ما کمک می کند، بلکه امکان درک بیشتر شرایطی را که منجر به رفتار نا سازگار و نابهنجار می شود نیز به ما می دهد، در نتیجه روش های موثر تر روان درمانی را به وجود می آورد.
✅ عوامل موثر در یادگیری
▪توجه
▪انگیزه
▪توانایی فردی
▪سلامت عمومی فرد
▪اشتیاق برای موفقیت
▪آمادگی و قدرت اراده فرد
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ تکنیک های مهم حل تعارضات رابطه ای
▪حمله نکنید
▪بزرگ نمایی نکنید
▪با صراحت حرف بزنید
▪با دقت به او گوش کنید
▪دغدغه های او را کوچک نشمارید
▪سریع شروع به دفاع کردن از خود نکنید
▪در صورت نیاز چند دقیقه به خودتان استراحت دهید
▪اول یک مشکل را حل کنید سپس سراغ مسأله بعدی بروید
✅ آخر اختلاف به این کوچکی چرا باید اینقدر بزرگ و مهم شود؟ اصلا چه جوری می توانیم این اختلاف را برطرف کنیم؟ این ها جملاتی بیان شده توسط کسانی هستند که با تکنیک های #حل_تعارض آشنایی ندارند.
✅ #تعارضات شکل گرفته مختص روابط کاری یا اجتماعی نیستند، بلکه حتی میان اعضای یک خانواده و یا دو دوست صمیمی هم شکل می گیرند. مهم ترین نکته ای که در این مورد مطرح می شود؛ به کارگیری تکنیک های اصولی برای حل و برطرف کردن تعارض است.
✅ تعارض در طول زندگی هر کسی بارها و بارها ایجاد می شوند. فراموش نکنید #تعارض فراتر از یک اختلاف نظر ساده است و نیاز به بررسی بیشتر دارد. تعارضاتی که بدون حل و بررسی باقی می مانند، موجب مختل شدن روابط بین فردی می شوند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ اختلال شخصیت مرزی
✅ افراد مبتلا به #اختلال_شخصیت_مرزی در مرز روان نژندی و روانپریشی قرار دارند و مشخصهٔ آنها ناپایداری حالت عاطفی، خلق پریشان، ترس شدید از رها شدن، روابط پرتنش و ناپایدار و خودانگارهٔ آنهاست.
🔴 ویژگی های اختلال شخصیت مرزی
▪افکار مزمن در رابطه با پوچی
▪پیدایش احساس گسست نسبت به خود
▪رفتارهای آسیب به خود مانند بریدن دست
▪افکاری تکراری درباه خودکشی و تهدید به آن
▪خشم شدید و نابجا در مشکل شدید کنترل خشم
▪تلاش کردن برای اجتناب از تصویر یا موقعیت رها شدگی
▪مشکل در اعتماد به دیگران که با ترسی های غیرمنطقی همراه است
▪یک الگوی ناسازگارانه و بی ثبات با خانواده، دوستان و افراد مورد علاقه
▪رفتارهای خطرناک مثل مصرف مواد مخدر، بی احتیاطی در رانندگی و مصرف الکل
✅ در مورد علل این اختلال شخصیت به عوامل #ژنتیک و مغزی و علل اکتسابی یا تجارب ناشاد در دوران کودکی اشارهشده است که به نظر برخی روانشناسان هردو عامل و تعامل آن در ایجاد این اختلال نقش دارد؛ اما نقش تجارب دوران کودکی بسیار مهم است.
✅ ولی تجارب اولیه کودک بهویژه سه سال اول خیلی مهم هستند. از دلایل اصلی و شرایطی که میتواند زمینهساز چنین #بیماری شود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
▪عدم وجود دلبستگی امن در دوران کودکی
▪عدم ثبات مادر به دلایل مختلف
▪بیتوجهی به احساسات کودک
▪والدین ناسازگار و گرفتار
▪درگیری بین والدین
▪طلاق والدین
▪تنبیه کودک
▪طرد کودک
#BPD
#Borderline_personality_disorder
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ روابط عاطفی خود را این گونه تنظیم کنید
✅ #رابطه_عاطفی یک ارتباط عمیق و شخصی است که بین دو نفر یا گروهی از افراد شکل میگیرد. این رابطه بر پایه عشق، احساسات، احترام، اعتماد و تعاملات متقابل بنا میشود و میتواند در بسیاری از ابعاد زندگی مانند عشق، دوستی، خانواده و همکاری اجتماعی تأثیرگذار باشد. روابط عاطفی خود را با موارد زیر تنظیم کنید:
▪شوخ طبعی
▪حمایت احساسی
▪عشق و صمیمیت
▪توانایی اذعان به اشتباه
▪اهداف و رویاهای مشترک
▪مهربانی، پذیرش و بخشش
▪مهربانی، صداقت و ارتباط شفاف
▪تمایل به تلاش برای حل مشکلات
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ طبقه بندی سطوح یادگیری بلوم در یک کلاس معکوس #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modirya
✍ طبقه بندی سطوح یادگیری بلوم در یک کلاس معکوس
✅ در یک #کلاس_معکوس سطوح یادگیری نیز معکوس میشود. به این صورت که افراد در داخل کلاس فعالیتهایی را انجام میدهند که در مدل سنتی در داخل کلاس انجام میدادند. به همین دلیل فرآیند ابداع، نقد، تحلیل و کاربرد در داخل یک کلاس معکوس انجام میگیرد و دانش آموزان در خارج از کلاس به فهم و به یاد سپردن مفاهیم میپردازند.
✅ در یک #کلاس_درس_معکوس، دانش آموزان و دانشجویان مطالب درسی را بصورت آنلاین و یا از طریق ویدئوهای ضبط شده توسط استاد مشاهده نموده و درکلاس در مباحث ها ، با یکدیگر مشارکت میکنند . در واقع در یک کلاس وارونه ، تحویل محتوا ممکن است انواع مختلفی داشته باشد چرا که از آنجا که، این نوع از یادگیری فعال میتواند #آموزش با روشهای بسیار متفاوت داشته باشد.
✅ #تحقیقات و بررسیها را در خانه انجام میدهند و در نهایت مفاهیم را در داخل کلاس با راهنماییهای مربی به کار میگیرند. یک کلاس معکوس، آموزش را به یک مدل دانشجو محور تبدیل میکند که در آن ، زمان کلاس، صرف بررسی موضوعات عمیقتر و ساخت موقعیتهای یادگیری بیشتر میشود.
✅ در یک کلاس معکوس، کلاسی #دانشجو_محور و تعاملی جایگزین مدل سنتی شده و کلاس به صورت تعاملی توسط معلم و دانش آموز مدیریت میشود. در این نوع کلاس ، معلم نقش سنتی خود که ، یک متکلم وحده است را از دست می دهد و صرفا نقش یک مربی را ایفا می کند.
✅ در کلاس معکوس، زمان بیشتری را میتوان در کلاس برای مهارتهای تفکر در مرتبه بالاتر گذاشت ؛ همانند یافتن مسئلهها ، همکاری، طراحی و حل مسائل. در یک کلاس معکوس دانشجویان و دانشآموزان از عهده مسائل سخت بر خواهند آمد، کار گروهی و تحقیقات را بهتر درک میکنند و در نهایت برای #کار_گروهی در محیط کاری آمادگی بیشتری پیدا میکنند.
✅ معلم در این نوع #کلاس_ها بیشتر نقش مربی را دارد به همین دلیل ترجیحا باید معلمانی انتخاب شوند که در رشته های مربوطه تجربه های اجرایی داشته باشند. شیوهی کلاس درس معکوس بیشتر بر باور و قانون “راهنما و رهبر کنار دانش آموزان” تاکید دارد و از باور اشتباه “استاد بر منبر” در گریز است. بنابراین این مفهوم کمک میکند تا بنیان کلاس درس بیشتر بر پایه دانش و تعامل خود دانشجویان یا دانشآموزان باشد تا انتقال دانش از معلم به دانشجو .
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل روابط عمومی آینده گرا #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ مدل روابط عمومی آینده گرا
✅ "پیش بینی" و "مطالعات آینده" یک اصطلاح کلی برای تمام روش هایی است که می تواند برای ترویج #تفکر_استراتژیک در مورد موضوعات مربوط به روندهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، مورد استفاده قرار گیرد.
✅ در سال های اخیر بسیاری از سازمان ها و شرکت های بزرگ، برای یک برنامه ریزی استراتژیک قدرتمند از برای آینده آماده می شوند. پروژه های زیادی در کشورهای مختلف در این زمینه انجام شده است. در برخی کشورها شوراهای مختلفی با مسئولیت فعالیت های پیش بینی تشکیل شده است و تعداد گروه های تحقیقاتی درگیر در این فرآیند مرتب در حال افزایش است، اما در حوزه روابط عمومی، #آینده_پژوهی هنوز جایگاه چندانی ندارد.
✅ با این حال #آینده_روابط_عمومی و تقویت جایگاه آن نیازمند تحقیقات فشرده در مورد پیش بینی و سایر زمینه های مرتبط است که می تواند به ارایه دانش جدید و یک راه خوب برای دستیابی به جایگاه شایسته روابط عمومی و حفظ قدرت آن در معادلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بینجامد.
✅ الگوی #روابط_عمومی_آینده_گرا دارای خصوصیات زیر است:
▪زبان مشترک؛
▪صدای مشترک؛
▪شبکه اجتماعی واحد؛
▪ابزارها و فنون؛
▪خرد و تعهد جمعی؛
▪ مشارکت در هدف گذاری؛
▪کاهش جانبداری ها، سوگیری ها و دخالت سلیقه ها؛
▪تحلیل راهبردی و پیش بینی خطرها و فرصت ها؛
▪خلق فضاهای متحول ساز؛
▪طراحی محصولات و خدمات جدید؛
▪ایجاد فضاهای رقابتی جدید(ایجاد تمایز)؛
▪دوراندیشی فعالانه؛
▪اطمینان بخشی از رشد و توسعه مستمر؛
▪شفاف سازی برنامه ها، فعالیت ها و گزینه های آینده محور.
✅ این الگو به عنوان یک روش اجرایی برای #روابط_عمومی آینده گرا دیده میشود؛ روابط عمومیای که باید برای آینده برنامه داشته باشد و به جامعه از طریق درگیر شدن در مکالمات مربوط به مسایل آینده و ارایه ایده های سازنده برای شکل دادن یک آینده پویا و سازنده کمک نماید.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ فرایند مشارکت استراتژیک
✅ #مشارکت_استراتژیک به رابطه میان دو شرکت تجاری اطلاق میشود، که اغلب با انعقاد یک یا چند قرارداد رسمی آغاز میگردد. مشارکت استراتژیک برای کسبوکارهایی که منابع محدود در اختیار دارند مفید است.
#Strategic_partnership
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ انواع سیستم های اطلاعاتی در سازمان
✅ زمانی که سازمان ها برای رفع نیازهای بشر و دلیل مهمتر از آن یعنی کسب سود از طریق رفع آن نیاز ها، تشکیل یافتند به اهمیت منابع مهمی چون #نیروی_انسانی و مواد اولیه پی برده بودند.
✅ اما در عصر جدید، بشر علاوه بر اهمیت دادن به منابعی که ذکر شد، دریافت که اطلاعات به خودی خود یکی از مهمترین دارایی های هر سازمان است و باید از آن به نحو احسن استفاده کرد. بنابراین #سیستم_های_اطلاعاتی در سازمان شکل گرفتند.
✅ #اطلاعات در اطراف ما تولید می شوند و پراکنده اند. دسترسی به این اطلاعات پراکنده آسان نیست. برای آنکه بتوانیم از این اطلاعات استفاده کنیم باید آن ها را چون سایر منابع سازمان ببینیم و مدیریت کنیم. در #سازمان_ها این سیستم ها در 4 نوع هستند:
🔴 سیستم های اطلاعات اجرایی (EIS)
✅ که مد نظر مدیران اجرایی است؛ مانند:
▪سیستم های پشتیبان مدیران
🔴 سیستم های پشتیبانی تصمیم (DSS)
✅ که مدنظر مدیران ارشد است؛ مانند:
▪سیستم های خبره و هوش مصنوعی
▪سیستم های پشتیبان تصمیم گیری
▪سیستم های اطلاعات مدیریتی
🔴 سیستم های مدیریت اطلاعات (MIS)
✅ که مدنظر مدیران میانی است؛ مانند:
▪سیستم های کار دانشی
▪سیستم های اتوماسیون اداری
🔴 سیستم های پردازش تراکنش (TPS)
✅ که مدنظر کاربران است؛ مانند:
▪سیستم های اطلاعاتی تراکنشی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar