💠 مفاتیح الحیات
#شماره 597
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_سوم
#بیگانگان
2. بت پرستان (مشركان)
🔸 نهی از قتل كودكان و كهنسالان مشرك
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: [در جنگ ها] مشركان را بكشید ولی پیرمردها و كودكانشان را زنده نگه دارید.[1]
[1]. اقْتُلُوا الْمُشْرِكِینَ وَ اسْتَحْیوا شُیوخَهُمْ وَ صِبْیانَهُم (تهذیب الاحكام، ج6، ص142).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 322.
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔https://eitaa.com/moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 کبوتران مهاجر
🌹شهید دکتر مصطفی چمران
🆔https://eitaa.com/moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا ترفند حضرت یوسف برای نگه داشتن برادرش، قابل توجیه است ؟
#یوسف #پرسمان_اعتقادی
🆔https://eitaa.com/moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تقوای سخن
🔸 این كسی كه #مقلدانه حركت می كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست... دین آمده گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾ شما قبول و نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، #عقل_و_فكر ندارند، چرا تابع آنها هستید؟!
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔https://eitaa.com/moflehoon
💠 تقوای سخن
🔸 این كسی كه #مقلدانه حركت می كند، تصدیق و تكذیب او و اثبات و نفی او تابع تصدیق و تکذیب و اثبات و نفی نیاكان اوست.
این دو اصل را قرآن كریم از این گروه نقل می كند که هر جا می خواستند بگویند این مطلب #حق است می گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی أُمَّةٍ﴾ و هر جا میخواستند بگویند این مطلب ناحق است می گفتند: ﴿ما سَمِعْنا بِهذا فی آبائِنَا الْأَوَّلینَ﴾ اما دین آمده گفته: ﴿أَ وَ لَوْ كانَ آباؤُهُمْ لا یعْلَمُونَ شَیئاً﴾ شما قبول و نكول را به دست افراد غیر عاقل دادید، آنها خودشان راه نیفتادند، #عقل_و_فكر ندارند، چرا تابع آنها هستید؟!
🔸 این از بهترین معارف قرآن كریم است که فرمود انسان دو سیم خاردار دارد و دو طرف او بسته است: بخواهد رأی مثبت بدهد، الاّ ولابد باید یقین داشته باشد یا حداقل طمأنینه و بخواهد رأی منفی بدهد الاّ ولابد باید #یقین داشته باشد یا طمأنینه؛ هم فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾ هم فرمود: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾ فرمود بالأخره می خواهی رأی بدهی، چیزی را اثبات كنی چیزی را نفی كنی، چیزی را تصدیق كنی چیزی را تكذیب كنی، این چنین نباشد كه در تصدیق و تكذیبت رها باشی، #اسلامی حرف بزنی و #جاهلی فكر كنی. اگر كسی برهان نداشت، سر تكان داد، امضا كرد و قیام و قعود داشت، این اسلامی حرف زد و جاهلی فكر كرد، او در قیامت با جاهلیت محشور می شود، برای اینكه برای تصدیق و تكذیب معیاری نداشت.
:
#آیت_الله_جوادی_آملی
#باز_نشر
📚 سوره مبارکه ص جلسه 1
تاریخ: 1393/02/14
🆔https://eitaa.com/moflehoon
دعای عهد - سید حجت بحرالعلومی.mp3
8.21M
📝 هر کجا تو رؤیت شوی عید همان جاست ❤️
صوت قرائت #دعای_عهد
قرار صبحگاهی منتظران ثابت قدم ظهور
سرعت مناسب برای قرائت روزانه
🆔https://eitaa.com/moflehoon
تربيت معنوی سخنرانی عمومی تاریخ: 1379 08 12 - آیت الله العظمی جوادی آملی.mp3
1.35M
💠 روز ششم ماه #شعبان 1444
🔸 تربيت معنوی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
🆔https://eitaa.com/moflehoon
💠 تربیت معنوی
🔸 توسعه تعلیم غیر از تربیت است. شما برنامه قرآن آوردی، برنامه روایت آوردی، سیره آوردی، این #توسعه_تعلیم است نه تربیت؛ برای تربیت، کسی لازم است که دیدنش آموزنده باشد.
🔸 این کلمات نورانی را بزرگان ما گفتند البته ریشه اش در روایات هست: «مَنْ لا یَنفَعُکَ لَحظُهُ لا یَنفَعُکَ لَفظُه»؛ آن استادی که دیدنش آموزنده نباشد گفتنش هم سودی ندارد. آن کسی که در نمره دادن، آن کسی که در شایسته سالاری، آن کسی که در ادب ورود و مانند آن، صد درصد دقیق نیست یعنی لَحظ او و لحظات او معلم نیست، لفظ او و الفاظ او هم کارآمد نیست.
🔸 تربیت چیز دیگر است و تعلیم چیز دیگر! توسعه تعلیم، تربیت نیست؛ درس قرآن، درس سنت، توسعه تعلیم است نه تربیت. #تربیت یعنی وقتی انسان کسی را ببیند عوض بشود؛ رُسُل این طور هستند.
#روز_امور_تربیتی_و_تربیت_اسلامی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه مرسلات جلسه 4
تاریخ: 1398/08/11
🆔https://eitaa.com/moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 598
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_سوم
#بیگانگان
3. فرقه های انحرافی
🔸 فرقه های انحرافی
امام رضا (علیه السلام)فرمود: هركس سخنی از فرقه صوفیه نزد او به میان آید و با زبان و دلش به انكارشان نپردازد از ما نیست و هركس آنها را انكار كند گویی پیش روی پیامبر خدا (ص) با كفار جهاد كرده است.[1]
نكته: مقصود، گروهی اند كه در توحید یا ولایت یا شریعت تقصیری روا می دارند.
[1]. عَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ: مَنْ ذُكِرَ عِنْدَهُ الصُّوفِیةُ وَ لَمْ ینْكِرْهُمْ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَلَیسَ مِنَّا وَ مَنْ أَنْكَرَهُمْ فَكَأَنَّمَا جَاهَدَ الْكُفَّارَ بَینَ یدَىْ رَسُولِ اللَّهِ ص (حدیقة الشیعة، ج2، ص747؛ مستدرك الوسائل، ج12، ص323).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 323.
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔https://eitaa.com/moflehoon
آمادگی برای ورود به ضیافت عظیم - استاد شجاعی، استاد رفیعی.mp3
15.58M
🔊 #صوتی #پادکست
📝 آمادگی برای ورود به ضیافت
👤 استاد #شجاعی
؛ استاد #رفیعی
📌 قبل از ماه عسل باید ادب همنشینی و خلوت با اِله را آموخت!
مناجات شعبانیه یک ابزار قدرتمند در رحم شعبان است، که انسان را برای خلوت #رمضان آماده میکند!
🌱 این اتفاق چگونه میافتد؟
🌺 ویژه ماه #شعبان
🆔https://eitaa.com/moflehoon
💠 نظام ارزشی
🔸 از حضرت امام زین العابدین ( علیه السلام ) آمده که هر روز از #ماه_شعبان در وقت زوال خوانده می شود: «. . . المُتَقَدِّمُ لَهُم مارِقٌ وَ المُتأخِّرُ عَنهُم زاهِقٌ و اللّازِمُ لَهم لاحِقٌ» ... تبعیت #رأی و پیروی در #عمل، معیار برتری و مقیاس نظام ارزشی است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شعبان_المعظم
📚 ادب فنای مقربان جلد10، صفحه179
🆔https://eitaa.com/moflehoon
04.mp3
5.86M
توكل به خداوند و كنار گذاشتن همه امور جامعه و زندگی
استاد ملكی در این سوال پرسمان قرآنی به موضوع توكل به خداوند می پردازند و درباره كنار گذاشتن همه امور جامعه و زندگی را به بهانه توكل به خدا پاسخ می دهند.
#پرسمان_قرآنی
#۱۴۰۱۱۱۲۲
#حجت_الاسلام_حمید_ملكی
#وكیل_و_توكیل
#توكل_به_خدا
#مشورت
#تفكر_و_اندیشه
#كار_و_تلاش
#علت_و_معلول
#ابزار
🆔https://eitaa.com/moflehoon
01 - Ziyarat rooz 03 SH.mp3
4.18M
🤲 #زیارت_روزهای_هفته
🎧 زیارت امام سجاد, امام باقر, امام صادق (عليهمالسلام) در روز سهشنبه
⏯ السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا خُزَّانَ عِلْمِ اللَّهِ...
🆔https://eitaa.com/moflehoon
💠 تهذیب نفس
🔸 امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) فرمود: «مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ إماما فعَلَیهِ أن یبدَأ بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ»؛ اگر كسی خود را پیشوای دیگران معرفی كرد، قبل از اینكه دیگران را عالم كند #خود_را_عالم_كند.
«وَ لیكُن تَأدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبلَ تَأدیبِهِ بِلِسانِهِ»؛ قبل از اینكه دیگران را با زبان به آداب الهی آشنا كند، با #سیره_و_روش_عملی خود دیگران را به آداب الهی آشنا كند.
🔸 آنگاه فرمود: «و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤَدِّبُها أحَقُّ بِالإجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤَدِّبِهِم»؛ در اسلام گفتند درباره كسی كه #حق_تعلیم_و_تأدیب نسبت به جامعه دارد، تكریم روا بدارید و او را خیلی گرامی بشمارید ولی حضرت فرمود اگر كسی به تعلیم و تأدیب خود پرداخت، او گرامی تر از كسی است كه درس تعلیمی به دیگران می دهد؛ #معلم_خود مؤدّب خود، «أحَقُّ بِالإجلالِ» از معلم دیگران و مؤدّب دیگران!
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه بقره جلسه 120
🆔https://eitaa.com/moflehoon
انسان شناسی ۱۷۸ - استاد شجاعی، آیتالله فاطمینیا.mp3
11.52M
🔊 #صوتی سلسله #پادکست
📝 #انسان_شناسی ۱۷۸
👤 استاد #شجاعی
🌱 ما سعادتمند نمیشویم:
نه با زیادی آموختههای زیبایمان
نه با زیادی گفتار زیبایمان
نه با زیادی عباداتمان
● ما سعادتمند میشویم با: خروجیهای رفتاری زیبا و صادقانهمان.
● چگونه کسی اهل خروجی زیبا میشود؟
🆔https://eitaa.com/moflehoon
بسم الله الرحمن الرحیم
📋 اشاره قرآن به برخی از گناهان شایع در میان یهودیان؛ خداوند در این آیه از دو گناه شایع در میان یهود که منجر به محرومیت های دنیوی و عذاب شدید اخروی را برای آن ها به همراه داشت، یعنی رباخواری و تصاحب اموال مردم به ناحق اشاره می کند. از این آیه در می یابیم که تحریم ربا تنها منحصر به اسلام نیست و در سایر شریعت های الهی هم وجود داشته است. البته درس اصلی آیه این است که اگر در جامعه ما نیز این دو گناه فراگیر شود، باید منتظر ناکامی های دنیوی و عذاب اخروی باشیم چرا که سنت الهی تغییر ناپذیر است.
🔷 آیه روز :
وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَا وَ قَدْ نُهُواْ عَنْهُ وَ أَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَ أَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (نساء / آیه 161)
🔶 ترجمه:
(همچنین) بخاطر ربا گرفتن، در حالى كه از آن نهى شده بودند; و خوردن اموال مردم به باطل; و براى كافران آنها، عذاب دردناكى آماده كرده ایم.
🗓 سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱
#سنت_الهی، #احکام ، #ربا ، #حق_کشی ، #یهود
🌼#هر_روز_یک_آیه🌼
🆔https://eitaa.com/moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 599
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_چهارم
#مستضعفان
🔸 مستضعف
مراد از مستضعف در اینجا، گروهی از مردان و زنان و كودكان اند كه چاره ای برایشان نیست و راه نجات از كفر و گمراهی نمی یابند[1]و امید می رود كه مورد عفو و بخشش خدا باشند... .[2]
امام باقر (ع) فرمود: مستضعف [فكری] كسی است كه نه توانایی كفر ورزیدن دارد و نه توانایی ایمان آوردن، از این رو قلم تكلیف از او برداشته شده است.[3]
این گروه گرچه جزء موٴمنان یا كافران نیستند، به سبب شرایط حاكم بر آنها عنوان مستضعف (در ناتوانی نگاه داشته شده) یافتهاند و در تعامل و یاری آنان دستورهای خاصّی به موٴمنان داده شده است.
[1]. (سوره نساء، آیه 98).
[2]. (سوره نساء، آیه 99).
[3]. (الكافى، ج2، ص404).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 325.
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔https://eitaa.com/moflehoon
آزادی (۳) - رادیو سایهبان.mp3
1.72M
🔰 عقیده هرکسی محترمه‼️
چرا به هم دیگه تذکر میدیم؟!
🖌 پادکست شماره ۳۷
#آزادی
🆔https://eitaa.com/moflehoon