eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●تقرب به شجره طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●اما بهشتِ  کثرات را عمومِ مردمِ اجتماع بدون استثناء تجربه
■●تقرب به شجره ی طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●و چون آدم صاحب قلبی است که فراتر از تمامی حدود است و در مقام لایقفی منزل دارد برای اوج به کمالات بی منتهای انسانی به بهشت کثرات پشت نمود و به درخت توحید صمدی نزدیک شد و به ذکر (سُبحَانَکَ إِنِّی کُنتَ مِنَ الظَّالِمِین) مترنّم گشت که خدایا من برای وصول به حقیقت تو خود را به سختی و ظلم بر هواها و تعلّقات جسمانی خویشتن افکندم، باشد که دستم را بگیری و مرا از هر چه حدود است بالا کشی و به خودت برسانی. ■● شارح: استادصمدی آملی حفظه الله●■(۲) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●تقرب به شجره ی طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●و چون آدم صاحب قلبی است که فراتر از تمامی حدود است و د
■●تقرب به شجره طوبای توحید صمدی قرآنی●■ ■●و اینچنین شد که آدم معلَّم به تمامی اسماء الله گشت و مسجود فرشتگان و ملائک ؛ پس خوب در این معنی تفکر نما و بدان که در متن هر قربی بُعدی نهفته است و هر صعودی نیز تنزّل و هبوط است بدین اصل تا بهتر به حقایقی که در این باب است واصل شوی. این حقیقت را مغتنم بشمار. ■● شارح: استادصمدی آملی حفظه الله●■(۳) @mohamad_hosein_tabatabaei
□●اميدواريم خدای متعال، را به حقیقت برای ما عید و سرشار از برکت قرار بدهد و ما را از برکات این عید عظیم برخوردار و بهره مند بگرداند. ما را از کسانی قرار دهد که مورد عفو و عنایت و رحمت و فضل و عطایا و جوایز الهی در این روز قرار می گیرند؛ و خدای ناکرده از کسانی نباشیم که در این روز زیان کار و مصیبت زده اند و سرافکنده در پیشگاه پروردگار باشیم. □●اميدواريم که خدای متعال این عید را با صدور امر فرج حجّت خودش، به حقیقت تبدیل کند و آن شادمانی عظیم را به شادمانی موفّقیت طی کردن این دوره ی عبادی ماه مبارک رمضان بیفزاید تا عید و شادمانی آن صد چندان بشود. □●اميدواريم که خدای متعال این اندوه و غم جدا شدن از ماه مبارک رمضان را با شادی عطایای خود و الطاف و عنایات خود در روز جبران بفرماید. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش اول1⃣ ● موقعيت زن در بين كلدانيان ، آشوريان ، روميان و يونانيان قديم امت هائى كه تاكنون نام برديم ، امت هايى بودند كه بيشتر آداب و رسوم شان بر اساس اقتضاء منطقه و عادات موروثى و امثال آن بود، و ظاهرا به هيچ كتاب و قانونى تكيه نداشت ، در اين ميان امت هائى از قبيل كلدانيان و روميان و يونانيان هستند كه تحت سيطره قانون و يا كتاب هستند. اما كلده و آشور، كه قوانين ((حامورابى )) در آن حكومت مى كرد، به حكم آن قوانين ، زن را تابع همسرش دانسته و او را از استقلال محروم مى دانستند. و نيز به حكم آن شريعت ، زن نه در اراده اش استقلال داشت و نه در عمل ، حتى اگر زن از شوهرش در امور معاشرت اطاعت نمى كرد و يا عملى را مستقلا انجام مى داد، مرد مى توانست او را از خانه بيرون كرده ، و يا زنى ديگر بگيرد، و بعد از آن حق داشت با او معامله يك برده را بكند، و اگر در تدبير امور خانه اشتباهى مى نمود مثلا اسراف مى كرد، شوهر مى توانست شكايتش را نزد قاضى ببرد، و بعد از آنكه جرم او اثبات شد، او را در آب غرق كند. و اما روم ، كه از قديمى ترين امتهائى است كه قوانين مدنى وضع كرده است ، اولين بارى كه دست به وضع قانون زد، حدود چهار صد سال قبل از ميلاد بود كه به تدريج ، در صدد تكميل آن برآمد، و اين قانون ، نوعى استقلال به خانه داده ، كه در آن چهار ديوارى دستورات سرپرست خانه واجب الاجراء است ، و اين سرپرست يا شوهر است و يا پدر فرزندان كه نوعى ربوبيت و سرپرستى نسبت به اهل خانه دارد، و اهل خانه بايد او را بپرستند، همانطور كه خود او در كودكى پدران گذشته خود را كه قبل از او تاسيس خانواده كردند مى پرستيد، و اين سرپرست اختيار تام دارد، و اراده او در تمامى آنچه كه مى خواهد و به آن امر مى كند نسبت به اهل خانه اش يعنى زنان و فرزندان نافذ و معتبر است ، حتى اگر صلاح بداند كه فلان زن و يا فلان فرزند بايد كشته شود، بايد بدون چون و چرا اطاعتش مى كردند، و كسى نبود كه با وى مخالفت كند. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 399 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●سلسله بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره در مورد و علیهم‌السلام●□ □●برای دیدن حقیقت قرآن با قرآن و در قرآن، باید باطن ما کدورت و تیرگی، و چشم بصیرت ما آفت نداشته باشد. □●باید هم چشم و عینکمان قوی، و هم مزاج روحی‌مان سالم باشد، تا بتوانیم از قرآن درست برداشت نماییم. □●در محضر بهجت، ج۳، ص۲۴۹●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■● باید مثل امام علی (علیه السلام) برای محرومین دل بسوزاند●■ ■●دولت واقعاً باید با تمام قدرت آن طوری که علی علیه السلام برای محرومین دل می سوزاند این هم با تمام قدرت، دل بسوزاند برای محرومین، مثل یک پدری که بچه هایش اگر گرسنه بمانند، چطور با دل افسرده دنبال این می رود که آنها را سیر بکند، یک دولت تابع امیرالمؤمنین باید اینطور باشد. ■●صحیفه نور ، جلد ۱۸ ، صفحه ۱۳۰ بیانات حضرت امام خمینی(ره) در جمع رؤسای جمهوری و مجلس ، گروهی از مستضعفین جنوب تهران مورخ: ۱۳۶۲/۰۷/۰۴●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
... □○استاد علی صفایی حائری(عین.صاد)○□ □️می گویند دنیا بد است، آن را رها کن. دنیا رنج است، از آن بگذر. دنیا مردار است، از آن فرار کن. □در حالیکه دنیا بد نیست، که کم است، باید آن را زیاد کرد. باید با آن تجارت کرد. گندمی است که باید به خاکش سپرد و آبیاریش کرد و خرمنش را برداشت. □️بعضی، گندم را نگه می دارند و فقط به آن عشق می ورزند و به آن افتخار می کنند. بعضی گندم را رها می کنند و از آن می گذرند. اما آنها که وسعت خسیس زمستان را دیده اند، یک گندم را بارور می کنند، آن را به خاک می دهند تا از خاک برخیزند و زمستان را گرسنه نمانند. □اینها در واقع از گندم ها و از دنیا نگذشته اند که ان را برداشته اند. آن را بد نمی دانند که کم می شمارند و به زیاد کردنش مشغول می شوند. دنیا می شود کشتزارشان، می شود بازارشان... □️دنیا بد نیست، کم است. دنیا رنج است اگر اسیرش باشی و سود است، اگر امیرش بشوی. □○روش نقد، جلد۳، ص ۷۰○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️فرموده‌اند: ■صـمت و جـوع و سهـر و خلـوت و ذکر به دوام ■نـاتمـامان جـهان را کنـد ايـن پنـج تمام #استاد_صمدی_آملی @mohamad_hosein_tabatabaei
□ترجمه آيات در تفسیرالمیزان□ ○به نام الله كه رحمان و رحيم است بگو او الله يگانه است 1⃣ ○كه همه نيازمندان قصد او مى كنند2⃣ ○نزاده و زاييده نشده3⃣ ○و هيچ كس همتاى او نيست4⃣ □روايات وارده از طرق و در اين سوره بسيار زياد است، حتى از هر طريق رسيده كه: 1⃣اين سوره با يك قرآن است. 2⃣اين سوره هم مى تواند در نازل شده باشد و هم در . و آنچه از بعضى از روايات وارده در سبب نزول آن است اين است كه در نازل شده است. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم □قل هو الله احد1⃣ □كلمه (#هو) ضمير #شأن و ضمير #قصه است، معمولا در جايى بك
□بیان آیه (۱) سوره توحید□ قل هو الله احد1⃣ □كلمه () مورد واقع شده، آن است كه (علم به ) براى خداى تعالى است، يعنى در زبان عرب اسم براى حق تعالى نبود، ولى از آنجايى كه استعمالش در اين مورد از ساير موارد شد، به خاطر همين استعمال، تدريجا اسم خاص خدا گرديد، همچنان كه اهل هر زبانى ديگر براى خداى تعالى نام دارند. ☑️فرق بين () و () و احد بودن خداى تعالى □كلمه (احد)  است كه از ماده () گرفته شده، همچنان كه كلمه (واحد) نيز از اين ماده است، چيزى كه هست، بين احد و واحد است، كلمه احد در مورد چيزى و كسى بكار مى رود كه و نباشد، نه در و نه در ، و اصولا داخل اعداد نشود، به كلمه واحد كه هر واحدى يك و دارد يا در خارج و يا در توهم و يا به فرض عقل، كه با به ثانى و ثالث و رابع كثير مى شود، و اما احد اگر هم برايش فرض شود، باز همان است و چيزى بر او اضافه نشده. □مثالى كه بتواند تا اى اين فرق را روشن سازد اين است كه: وقتى مى گويى ( از قوم نزد من نيامده )، در حقيقت هم آمدن يك نفر را كرده اى و هم دو نفر و سه نفر به بالا را. اما اگر بگويى: ( از قوم نزد من نيامده )  و تنها آمدن يك نفر را نفى كرده اى، و ندارد كه چند نفرشان نزدت آمده باشند، و به خاطر همين كه بين كلمه هست، و به خاطر همين معنا و كه در كلمه (احد) هست، مى بينيم اين كلمه در كلام ايجابى به جز در باره خداى تعالى نمى شود، (و وقت گفته نمى شود: جاءنى احد من القوم - احدى از قوم نزد من آمد) بلكه هر جا كه استعمال شده است كلامى است ، تنها در مورد خداى تعالى است كه در كلام استعمال مى شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□اهمیت خودسازی در سخن علامه طباطبایی(ره)□ #آیةالله_سید_محمد_حسین_طباطبایی(ره): ما بزرگ ترین و مهم ترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری از اطوار و شئون زندگی ما مهم تر از آن نیست اینست که خود را درست بسازیم. @mohamad_hosein_tabatabaei
□هلال رمضان ۱۴۳۹ بر فراز برج میلاد تهران□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○می خواهم راه بیفتم چه کنم ؟○□ ۱- دهانت را ببند ( که سالک را دهانِ بسته باید ) از همین امروز شروع کن! ۲- تن خسته ۳- دل بشکسته باید . □○یک کسی حرف ناسزا به تو گفت ردّش نکن. دلت می شکند ، ممنونش هم باش .آقا ممنون . شما باعث شدی ( یک حرف ناروا گفتی )،دلم را شکستی . من کجا می توانستم یک چنین دلِ شکسته ای پیدا کنم؟ ○بدان راهست بر ما حقّ بسیار ○چو حقِّ مردم پاکیزه کردار ○ز مردم تا گران جانی بدیدم ○به القائاتِ سبّوحی رسیدم □○که به تعبیرِ شریفشان در دفترِ دل ( در شرح آن هم آوردیم ) می فرمایند :« طبعِ مزاجِ من طوری است که تا از ناحیه ی دیگران یک تلنگری ، یک بدی ای ، یک ناروایی ، یک نیشی ، یک چیزی به من نزنند ، از آن طرف برای من ، در باز نمی شود ». زدند ، در باز شد . آتش زدند کربلا را ، در باز شد ، تشنگی دادند ، در باز شد ، به آقا جسارت کردند ، در باز شد . نظامِ عالَم اینطور است .. □شرح دروس معرفت نفس□ @mohamad_hosein_tabatabaei
| تجربه نشان داده است که آدم‌های شکرگزار، از روحیه و رزق بیشتری برخوردارند. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●می‌روی، اما فقدانت دردناک است...●□ □...اين ماه با ما به خوبى رفتار كرد. سحرها و شب‌هايش را در اختيار ما گذاشت و طلوع و غروبش را براى ما داشت. □«قَدْ أَقَامَ فِينَا هَذَا الشَّهْرُ»؛ مدتى با ما همراه شد و با ما اقامتى كرد. □«مُقَامَ حَمْدٍ»؛ خيلى حميد بود و پَستى نداشت. □«وَ صَحِبَنَا صُحْبَةَ مَبْرُورٍ»؛ و با خوبى با ما رفتار كرد. □«وَ أَرْبَحَنَا»؛ و به ما سود رساند. □«ثُمَّ قَدْ فَارَقَنَا»؛ حالا او دارد از ما جدا مى‌شود. □«عِنْدَ تَمَامِ وَقْتِهِ وَ انْقِطَاعِ مُدَّتِهِ وَ وَفَاءِ عَدَدِهِ. فَنَحْنُ مُوِدِّعُوهُ»؛ و ما هم داريم با او وداع و خداحافظى مى‌كنيم. □«وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَيْنَا»؛ به گونه‌اى داريم توديع و خداحافظى مى‌كنيم، كه جدايى از او براى ما سنگين است. □هنوز عطشش را داريم، هنوز كوزه‌اى را آب نكرده‌ايم، هنوز حتى دست‌هايمان را هم نشسته‌ايم و آبى به سر و صورتمان نزده‌ايم. □«وَ غَمَّنَا وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا»؛ به گونه‌اى داريم وداع مى‌كنيم كه جدايى از او براى ما سنگين است و برگشت او از ما، مغموم و مستوحشمان كرده است. □«وَ لَزِمَنَا لَهُ الذِّمَامُ الْمَحْفُوظُ وَ الْحُرْمَةُ الْمَرْعِيَّةُ وَ الحَقُّ الْمَقْضِىُّ»؛و حال كه دارد از ما جدا مى‌شود، ما در جدايى و فراق او، حقوقى را كه او بر ما داشته را به عهده گرفته‌ايم. ذمه او را بر خودمان واجب و لازم مى‌دانيم و گردنمان را در گروى او گذاشته‌ايم. □اگر ما از ماه رمضان داريم جدا مى‌شويم، به گونه اى جدا نمى‌شويم كه پشت سر او خوشحال باشيم و به گونه اى جدا نمى‌شويم كه در جدايى از او به يادش نباشيم و آنچه را كه در ما سبز كرده و در ما كاشته است را بكنيم و دور بريزيم، بلكه اين ماه براى ما «ذمام محفوظ» و «حرمة مرعية» و «حق مَقضّى» و انجام داده شده دارد. ☑️اينها خصوصياتى براى رمضان است. □●بهار رويش، ص ۱۴۱●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●ادب علامه طباطبایی(ره) در برابر خالق و مخلوق●■ ■●علامه حسن زاده آملی نقل می کنند: در درس مرحوم اصفهانی یکی از شاگردان، اشکالی بی اساس مطرح کرد، بطوری که همه خندیدند. ■●بعد از درس با آقای طباطبایی (ره) روبرو شدم که چهره در هم کشیده بود. مرا که دید فرمود: تو چرا خندیدی؟ ■●اگر مطلبی را تو خوب می فهمی باید خدا را کنی نه اینکه به دیگران بخندی. ■●گفتگو با علامه حسن زاده آملی ص۲۰۵●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش اول1⃣ ● موقعيت زن در بين كلدانيان ، آشوريان ، روميان و يونانيان قدي
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش اول2⃣ ● موقعيت زن در بين كلدانيان ، آشوريان ، روميان و يونانيان قدیم و زنان خانه يعنى همسر و دختر و خواهر وضع بدترى نسبت به مردان و حتى پسران داشتند، با اينكه مردان و پسران هم تابع محض سرپرست خانه بودند، ولى زنان اصولا جزء جامعه نبودند، و در نتيجه به شكايت آنها گوش نمى دادند، و هيچ معامله اى از ايشان معتبر و نافذ نمى شد، و مداخله در امور اجتماعى به هيچ وجه از آنان صحيح نبود، ولى مردان خانه ، يعنى اولاد ذكور و برادران سرپرست و حتى پسر خوانده ها (چون در آن روزها پسرخواندگى در ميان روميان و همچنين يونانيان و ايرانيان و اعراب معمول بوده ) مى توانستند با اجازه سرپرست مستقل شوند، و همه امور زندگى خود را اداره كنند. زنان در روم قديم جزء اعضاى اصلى خانه و خانواده نبودند، خانواده را تنها مردان تشكيل مى دادند، زنان تابع خانواده بودند، در نتيجه قرابت اجتماعى رسمى كه مؤثر در مساله توارث و امثال آنست ، مختص در بين مردان بود (مردان بودند كه از يكديگر ارث مى بردند، و يا مثلا شجره دودمانشان به وسيله ايشان حفظ مى شد) و اما زنان نه در بين خود خويشاوندى (خواهرى و دختر عموئى و غيره ) داشتند، و نه در بين خود و مردان ، حتى بين زن و شوهر خويشاوندى نبود، بين پسر با مادرش و بين خواهر و برادرش و بين دختر و پدرش ارتباط خويشاوندى كه باعث توارث شود نبود. بلكه تنها قرابت طبيعى (كه باعث اتصال زن و مردى به هم و تولد فرزندى از آن دومى شد) وجود داشت ، و بسا مى شد كه همين نبودن قرابت رسمى مجوز آن مى شد كه با محارم يكديگر ازدواج كنند، و سرپرست خانه ، كه ولى همه دختران و زنان خانه بود، با دختر خود ازدواج كند، چون ولى دختر و سرپرست او بود همه رقم اختيارى در او داشت . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei