بسم الله الرحمن الرحیم
«و مِنهُم الَّذينَ يؤُذونَ النّبىّ و يقولونَ هُو أذُنٌ قُل أُذُنُ خَيرٍ لَكُم يؤمِنُ بِاللّهِ و يؤمنُ لِلمُؤمِنينَ و رَحمةٌ لِلّذينَ ءَامَنوا مِنكُم والّذينَ يؤذونَ رَسولَ اللّهِ لَهُم عَذابٌ ألِيم»( آیه ۶۱ سوره توبه)
تبدیل #اختلافاتفکری به #اختلافاتعاطفی مشکل اصلی #گفتگو درمیان ایرانیان
✅ ما ایرانیان (شاید مثل برخی ملل دیگر) وقتی با همدیگر اختلاف فکری پیدا می کنیم سریعا آن اختلاف را عاطفی کرده و همدیگر را به تیر قهر و غضب نشانه می رویم در حالی که در سیره #اهلبیت علیهم السلام و طبق آموزه های اسلام اصیل این شیوه رفتار صحیح نیست. در سیره اهل بیت علیهم السلام می توان در چارچوب یک مکتب، اختلافات فکری جدی داشت و در عین حال باهمدیگر معاشرت نمود مگر این که این اختلافات فکری به اقدامات خصمانه عملی تبدیل شود و حق دیگری ضایع شود.
✅ یکی از مهم ترین شاخصه معصومین (ع)، #بحثوگفتگو (حتی با کفار و دهریون) همراه با حفظ آرامش، ادب و احترام بود.
اما اگر ملاحظه کرده باشید، ایرانیان در بحث های سیاسی و فکری و عقیدتی سریعا ناراحت شده و روابط شان تخریب می شود.
✅ این ویژگی متاثر از چند علت می تواند باشد:
۱. روحیه #احساسی ایرانیان. به قول استاد فرامرز #رفیع پور روحیه احساسی ایرانیان قوی تر است و اگرچه در شرایط سخت مانند حوادث، مشکلات، جنگ و... باعث تهییج و بسیج قوا می شود اما در شرایط عادی امور را از مسیر منطقی خارج می کند. در گفتگوها و بحث و جدل ها نیز باعث رنجش و کدورت می گردد.
۲. ضعف #فکریوعلمی بعضی از مردم. معروف است که هرکس درگفتگو ضعف علمی داشته باشد زودتر عصبانی می شود و از مسیر منطقی خارج می گردد.
۳. ضعف #مهارتگفتگو . گفتگو و بحث، نیاز به مهارت دارد و آموختنی است. متاسفانه #نهادهایجامعه پذیری ما ( #خانواده، #آموزش، #رسانه و مراکز #دینی) نتوانسته به نحو مطلوب این مهارت را در مردم ایجاد کنند.
۴. ضعف روان و کاهش #آستانهتحمل . گاهی مشکلات اقتصادی و اجتماعی روح و روان افراد را فرسوده کرده و باعث پایین آمدن آستانه تحمل افراد می شود. همین امر فرآیند گفتگو را مختل می کند.
۵. #فرهنگخشونت. متاسفانه طبق برخی پژوهش ها فرهنگ و روحیه خشونت ( اعم از فیزیکی و کلامی ) در میان بخش زیادی از جامعه رواج دارد و همین امر باعث بروز تنش در روابط می شود و اختلافات فکری را به اختلافات عاطفی تبدیل می کند.
✅ #نسخهراهبردی :
۱. تقویت مهارت گفتگو از طریق #نهادخانواده و #نظامآموزشی
۲. ترویج #فرهنگمدارا توسط #نهاددین که در دین مبین اسلام نصف عقل قلمداد شده و مورد تاکید قرار گرفته است.
۳. پخش برنامه های جذاب درمورد فرهنگ رایج بحث در حوزه های علمیه و #مباحثاتطلبگی از طریق #رسانهها برای #الگو سازی و فرهنگ سازی در مورد گفتگوی مطلوب.
۴. انجام و انتشار مناظرات علمی اساتید دانشگاه از طریق رسانه.
۵. مبارزه با روحیه و فرهنگ #تکفیر و تفسیق و تندروی توسط برخی مردم و ایجاد امکان پیگیری قضایی آن.
اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید
@mohammadtaghidashti
قال #امیرالمومنین(ع) : لاَ يَنْفَعُ اِجْتِهَادٌ بِغَيْرِ تَحْقِيق. بدون بررس.ى و تحقیق،تلاش و کوشش سودى ندهد. (غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 78)
پژوهش برای #پژوهش یا برای حل #مسئله؟
✅ شاید شما طور دیگری فکر کنید اما ؛
۱. به نظر من فلسفهٔ وجودی پژوهش، درنهایت کمک به #حلمسئله است. حتی پژوهش های بنیادی نیز درآخرکار می خواهند مسئله ای از بشریت و جامعه را حل کنند. بنابراین پژوهشی که مسئله (علمی یا اجرایی) را با روش علمی حل نکند، فایدهای ندارد و رسالتش ناتمام است؛
۲. معتقدم؛ حل مسئله و ارائهٔ #راهبردوراهکار به سازمانها و نهادها، رسالت اصلی مراکز پژوهشی، دانشگاهها، حوزههای علمیه و مراکز علمی به حساب میآید. درواقع #نهادپژوهش باید چشم بینای #نهاداجرا و حلکنندهٔ مسائل و مشکلات علمی آنها باشد.
یکی از موانع اصلی #پیشرفتوتوسعهٔ خودبنیاد و بومی کشور ایران، مسئلهمحور نبودن اغلب تحقیقات، #پایاننامهها و رسالههای علمی است. بالتبع ناتوانی در ارائهٔ راهبرد و راهکار برای حل مسائل نیز از همین امر ناشی میشود. این وضعیت بهقدری فراگیر شده است که معمولاً نهادهای اجرایی امید چندانی به تحقیقات مراکز علمی برای حل مسائل کشور و رسیدن به توسعهٔ پایدار ندارند.
۳. در دهه های اخیر مراکز معتبر علمی دنیا به #نسلپنجم ارتقاء یافته اند و ما اندر خم یک کوچه ایم و در #نسلاول و دوم مانده ایم. یعنی آنها رسالت خود را حل مسائل جامعه خودشان تعریف کرده و نه تنها عناوین تحقیقات خود را از مسائل جامعه استخراج میکنند بلکه تا حل مسئله در کنار سازمان مربوطه می مانند.
#معرفیکتاب کارساز
۴. #کتابشناختوحلمسئله یکی از سلسله کتب #روشمسئلهمحورراهبردگرا (#SPM ) می باشد. این کتاب قصد دارد به این مشکل (ضعف مسئلهمحوری در پژوهشهای مراکز علمی) بپردازد و روش شناخت و حل مسئله در پژوهش ها را تشریح کند. با یادگیری این روش، هرکسی که قصد انجام کار تحقیقاتی دارد، به راحتی از انتخاب مسئله واقعی جامعه تا ارائه راهبرد و راهکار برای حل مسئله پیش خواهد رفت.
برای تهیه این کتاب می توانید به سایت انتشارات #مکثاندیشه به نشانی https://maks-andishe.com/ مراجعه کنید.
@maks_e_andisheh
اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید.
@mohammadtaghidashti
هدایت شده از M.t.d
نگاهی کوتاه به #کارآمدی #حکومتعلوی
✅ برخلاف تصور رایج، من معتقدم، حکومت کوتاه #امامعلی علیه السلام بسیار #کارآمد بود.
امام در زمان کوتاه حکومت خودشان، به اغلب #اهدافذاتیحکومت (رفاه ، نظم و امنیت ، عدالت و برابری، محافظت از مرزها، اخد مالیات، و...) و #اهدافاعلامی در ابتدای حکمرانی خودشان( زیرو رو کردن طبقات، برگرداندن بیت المال غارت شده، اصلاح سنت های انحرانی و...) دست پیدا کردند لیکن در جریان یک ترور ناجوانمردانه به #شهادت رسیدند.
✅ البته قبول دارم به دلیل استقامت امام در اصلاح روندها و فرآیندهای انحرافی و برخورد با مفسدان قدرتمند و همچنین طغیان معاویه، در طی طریق با ناهمرانی عده ای از کوفیان و اطراف مواجه شدند و برخی جریانات از امام جدا شدند.
علیرغم این مشکلات، بازهم امام در همه #جنگ ها پیروز شدند و اغلب #شورش ها را کنترل کردند. حتی دقت در کتاب #الغارات نشان می دهد که امام در کنترل شورش های محلی بسیار موفق عمل کرده اند.
به نظرم لازم است یک بار از این منظر به حکومت #امامعلی علیه السلام نگاهی بیاندازیم.
✅ لطفا #روایت بالا را دقیق تر ببینید.
اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید.
@mohammadtaghidashti
نگاهی موسع به مفهوم #خیانت و خائنین به کشور( به مثابه عامل مهم عقب ماندگی و #ناکارآمدی)
✅ خیانت به کشور از اصطلاحات علم #حقوق بوده و به معنای توسّل به جنگ علیه کشور یا پیوستن به دشمنان و کمک رساندن و تسهیل کار دشمن است. عناصر تشکیل دهنده آن عبارتند از: دارا بودن ملیّت یا تابعیت یک کشور؛ خدمت آگاهانه و عمدی به نفع یک دولت خارجی و به #زیان کشور؛ ارتکاب اعمالی از قبیل نگهداری و حمل سلاح و قیام مسلحانه علیه کشور. برخی از مصادیق و مجازات خیانت به کشور عبارتند از: تشکیل و اداره گروههای غیرقانونی بر ضد #امنیت کشور، همکاری با دولتهای متخاصم، سوزاندن و تخریب عمدی تاسیسات و اموال نظامی توسط نظامیان، تبانی نظامیان با دشمن.(ویکی فقه)
✅ قدر متیقن و عصاره تعریف #خیانت این است که اتباع ایرانی آگاهانه به #زیان کشور و به نفع بیگانگان و #دشمنان اقداماتی را انجام دهند.
با این حساب برای عنوان #خیانت به کشور مصادیق بیشتری قابل ذکر است و در همین چارچوب می توان چند دسته خائن را در کشور بیان کرد که تیشه به ریشه مملکت می زنند:
۱. کسانی که با از بین بردن #امیداجتماعی، تیشه به ریشه استعدادها و تلاش #نخبگان زده و باعث خروج و #مهاجرت نخبگان و کاهش انگیزه دیگران برای آبادانی کشور می شوند.
۲. کسانی که #تفرقهافکنی و برهم زدن #وحدتوانسجام ملی را پیشه خود کرده و از هر واقعه ای برای افزایش شکاف و تنش و تفرقه استفاده می کنند و البته در این مورد نظریه پردازی هم می کنند. #امامعلی علیه السلام فرمود: آگاه باشید هرکس دعوت به تفرقه کند او را بکشید حتی اگر زیر عمامه من باشد(خطبه ۱۲۷)
۳.کسانی که #غرب را کعبه آمال دانسته و دچار بیماری غربزدگی محض و شیفتگی در برابر غرب و شرق شده اند.
۴. کسانی که تندروی و #افراطگرایی روشی در #دین و #انقلاب را پیشه خود کرده و به راحتی مبادرت به #تکفیر و #تفسیق کسانی که عقاید مضیق آنها را قبول ندارند، می کنند و برچسب #لیبرال، #سکولار و.... را به راحتی آب خوردن به دیگران می زنند. #نخبگان را هل داده از قطار نظام و انقلاب پیاده می کنند.
۵. کسانی که با #انحصارگرایی و بستن فضای #رقابت در عرصه های اقتصادی و سیاسی، دایره نظام را تنگ می کنند.
۶. کسانی که به نحوی با #ناراضی کردن مردم نسبت به #نظام، پشتوانه مردمی آن را از بین برده و دچار ریزش #مقبولیت و افت #سرمایهاجتماعی می کنند.
۷. کسانی که به #علم خیانت می کنند و با تبدیل کردن علم به ابزار کسب #قدرت و شهرت و مقام ، جایگاه علم را تنزل داده و آینده علمی کشور را نابود می کنند.
۸. و...
✅ اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید.
@mohammadtaghidashti
هدایت شده از نشر مکث اندیشه
رابطهٔ #دین و #حقوق از اصیلترین مباحثی است كه در آثار اندیشمندان میتوان آن را جستجو كرد؛ حوزهای از تحقیق كه جهت استحكام یافتهها در آن، دقت ژرف و تلاش فراوان، اموری گریزناپذیر هستند. در این میان، #حقوق_عمومی كه شاخهای از درخت مبارك حقوق است، مستثنی نیست و قلم زدن در این حوزه با رویكردی كه بتواند نظرگاه دین را با اتقان بیان نماید مستلزم طی مسیری دشوارتر از برخی دیگر از شاخههای حقوق است. یكی از مهمترین لوازم موفقیت در واكاوی و كشف رابطهٔ دین و حقوق عمومی، اطلاع و اشراف بر تراث دینی در حوزهٔ #حكمرانی است تا پژوهشگران این حوزه بتوانند با مسیر هموارتری جهت دسترسی به منابع دینی در این حوزه مواجه گردند؛ هدفی كه اثر حاضر آن را دنبال میکند.
🆔 @maks_e_andisheh
هفت #شکاف عینی بر پیکر #وحدت و #انسجامملی
✅ جامعه ایرانی از هفت شکاف(نه به معنی #گسست بلکه به معنی فاصله #هویتی) رنج می برد. اگر این شکاف ها مدیریت و ترمیم نشوند، #امنیتملی دچار خدشه خواهد شد. این شکاف ها عبارتند از:
۱. شکاف #قومیتی
۲. شکاف #مذهبی
۳. شکاف #جنسیتی
۴. شکاف #نسلی
۵. شکاف #سیاسیوجناحی
۶. شکاف #طبقاتی
۷. شکاف #مرکز #پیرامون
✅ هرکسی( در داخل نظام یا خارج نظام ) که به نحوی با اقدامات ایجابی و سلبی این شکاف ها را فعال و شعله ور کند و وحدت و انسجام ملی را خدشه دار نماید در خدمت #دشمن ایران زمین قرار گرفته است.
@mohammadtaghidashti
عرض تسلیت به مناسبت شهادت #امامشبکهساز حضرت #حسنعسکری(ع) و تبریک به #امامت رسیدن حضرت #حجتبنالحسن(عج)
@mohammadtaghidashti
اگر به عرش رَوى
هیچ سود نباشد،
و اگر بالای عرش رَوى و اگر زیرِ هفت طبقه زمین،
هیچ سود نباشد.
درِ دل میباید که باز شود.
جان کندنِِ همه انبیاء و اولیاء و اصفیاء
برای این بود
این می جُستند.
#مقالات_شمس_تبریزی
@mohammadtaghidashti
وحدت ، انسجام ، وفاق یا اجماع. کدامیک ؟
✅ وقتی از #تفرقه و #تشتت سخن می گوییم این سوال مطرح می شود که دقیقا مفهوم مخالف آنها کدام واژگان هستند؟
آیا با #وحدت می توان تفرقه، تشتت و تکثر را درمان کرد؟ یا #انسجام بهتر است؟ #وفاق و #اجماع چه زمانی کارساز می باشند؟
اینجاست که تفاوت معنایی و کارکردی این واژگان اهمیت پیدا می کند.
✅ به نظر اینجانب؛
#وحدت به معنای یکی شدن، یکرنگی و پیوستگی برای رسیدن به اهداف مشترک است و در برابر مفاهیمی نظیر کثرت، پراکندگی، اختلاف، تفرقه، گروهگرایی و واگرایی که خلاف یک جهت خاص باشند مطرح می شود .
#انسجام به معنی عدم تناقض در اجزاء یک نظام است. درواقع به معنی ارتباط هماهنگ اجزای یک سیستم بوده و در مقابل ناهماهنگی و تشتت قرار می گیرد.
#وفاق به معنی همراهي، همكاري، موافقت و سازگاری است و در مقابل تنش و درگیری و ناسازگاری قرار دارد. در وفاق نیازی به هم رای بودن وجود ندارد بلکه تحمل دیگران و سازگاری با آنان کافی است.
#اجماع یعنی همرأیی همه اعضای یک جامعه در مورد منافع مشترک است.
هرکدام از این اصطلاحات در مرحله عمل درجای خودشان کاربرد دارند و نباید بی جهت و به جای هم استفاده شوند .
اگر اجازه دهید در مورد کارکرد هریک از این واژه ها بیشتر توضیح می دهم :
✅ #وحدت در مورد اهداف و سیاست های کلان و آرمان ها قابل طرح می باشد . یعنی یکرنگی در آرمانها و اهداف و اصول اساسی و عدم واگرایی از آنها .
#انسجام علی القاعده باید در مورد نهادها رقم بخورد که با هماهنگی هم به سمت یک هدف خاص حرکت کنند. به عبارتی انسجام در عمل بیشتر مطرح می شود.
#وفاق موقعی مطرح می شود که امکان یکسان سازی روش ها و سلایق و جهت ها وجود ندارد و باید با وفق و مدارا همدیگر را تحمل کرد. این امر در عرصه اجتماعی در مورد گروهها و اقوام و مذاهب و... قابل طرح می باشد و اتفاقا بیشتر مورد نیاز جامعه می باشد.
#اجماع حالت استثنایی دارد و صرفا در مورد منافع ملی باید مدنظر قرار گیرد. #اجماعمحوری باعث کاهش هزینه ها و افزایش سرعت پیشرفت می شود. البته به نظر می رسد با #وحدت قرابت بیشتری داشته باشد.
✅ جامعه ما در حال حاضر به همه اینها نیاز دارد لیکن هر کدام در موضع خودش. به کاربردن واژه ها به جای هم باعث می شود که تحقق آنها عملی به نظر نرسد.
@mohammadtaghidashti
#شایستهسالاری و دیگر همه چیز
✅ قبلاً به یکی از روسای محترم #جمهور عرض کرده بودم که در #نظامواره جامع #مسائل کشور که کار کردیم، یکی از مهم ترین مسائل #نظام ما، اختلال در شیوه های #حکمرانی است که سریعا ( تاکید می کنم سریعا) باید اصلاح شوند ( بعدا در این زمینه خواهم نوشت ان شاءالله) و اولین کار در این مورد بازگشت سریع و صحیح به #شایستهسالاری است. پس در اسرع وقت امور را به #شایستگان بسپارید تا کامیاب شوید و الا می نویسم و امضاء می کنم که شکست خواهید خورد.
✅ #شایستهسالاری به اندازه ای مهم است که #خداوند متعال در آیه ۵۸ سوره نساء قاطعانه به ما فرمان مى دهد كه؛ #امانتها را به #شایستگان و اهلش بسپارید و هنگامى كه ميان مردم #داورى مى كنيد، به #عدالت داورى كنيد يقيناً بازگردانيدن امانت به شایستگان و عدالت در داورى نيكو چيزى است كه خدا شما را به آن دعوت مى كند.
در واقع تاکید خداوند متعال براین است که ای مردم به شایستگان بسپارید آن چه امانت است از قدرت و مال و علم و اهل و عیال و... .
✅ چنانکه آخرین برگزیده و فرستاده اش فرمود : اگر فردی از امت من یک شخص را به عنوان رئیس بر چند نفر بگمارد و بداند که در بین آنها یکی شایسته تر از او وجود دارد، به خدا و #رسولخدا و تمام مسلمانان خیانت کرده است.
و نیز فرمود : هرکس سرپرستی امری را بپذیرد و بداند که شایسته آن نیست جایگاهش در آتش خواهد بود.
✅ همچنین اولین وصی او یعنی امیر خرد، امیر بیان و #امیرمومنان فرمود : چهار چیز عامل سقوط و تیره بختی دولت هاست. پرداختن به امور فرعی، باز ماندن از امور اساسی و اصلی، مقدم داشتن افراد ناشایست و رذل و عقب راندن افراد شایسته و صاحبان فضل.
✅ گویند؛ #ارسطو در پاسخ به سوال اسکندر مبنی بر نحوه دوام تسلط بر #ایران زمین گفت: بزرگان ایرانی را بر کارهای کوچک بگمار و افراد کوچک آنها را بر کارهای بزرگ. بزرگان در کار کوچک تحقیر شده و بی انگیزه می شوند و حقیران در کار بزرگ فرو می مانند آنگاه تو همواره بر آنها مسلط خواهی بود.
✅ #بوذرجمهر گفت :
- که آزردهخاطرتر؟
- شایستهای که ناشایستهای بر او کامرا بود و دانایی که بداندیشی بر او کامکار و بِه که بَد بر او فرمانروا باشد.
این که شایستگان چه کسانی هستند بماند برای پست های بعدی.
پیشنهاد می کنم #کتاب #حکمرانیشایسته و کتاب #نظریهدولتاسلامی از انتشارات #مکثاندیشه را مطالعه کنید.
@mohammadtaghidashti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴«روش تحقیق مسئله محور راهبردگرا»
⬅️ اس پی ام ( SPM) روشی ترکیبی (کمی – کیفی) با رویکردی راهبردی است که در آن بعد از شناخت وضعیت مسئله به شیوۀ«برون یابی» و «تحلیل بر روند» فاصله وضعیت فعلی با وضعیت مطلوب به دست میآید. سپس به شیوۀ «فراتحلیل»، علل، پیامدها، آسیبها و راهکارها شناخته و تبیین میشود و با کشف گره اصلی بر مبنای دیدگاه نخبگانی به ارائه راهبردهای حل مسئله پمیپردازد .
📚مجموعه spm در 9 جلد به قلم دکتر محمد تقی دشتی نگارش و از طریق سایت مکث اندیشه در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
🆔 @maks_e_andisheh
https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
بسم الله النور
حذف مذهب در ایران یک خودکشی اجتماعی است.
چه باید کرد؟
✅ پروفسور #رفیعپور در #کتاب «دریغ است ایران که ویران شود»، مطالب جالبی دارد. وی معتقد است که بسیاری از #ایرانیان در ظاهر، متجدد و غربزده ولی در باطن اهل #دین و مذهب هستند و رابطه قوی با آن دارند (اگرچه در مقابل رفتارها و سیاستهای ناشیانه ممکن است از #دین و #حکومت دینی زده شوند.) او یکی از نشانه های دینداری ایرانیان را زنده داشتن یاد #عاشورا دانسته و می گوید : #عاشورا ملیترین روز ایرانیان است که همه با موضوع #حسین (ع) به دین میگرایند.
من هم معتقدم #ایرانیان در طول تاریخ هیچ وقت #دین را کنار نگذاشته اند و روحیه #معنوی و #مذهبی آنها با فراز و نشیبی تداوم یافته است البته ممکن است در اثر وقایع اتفاقیه، جبر زمانه و اشتباهات حاکمه اختلالاتی در #دینداری مردم پدید آید که در این صورت شیرازه #جامعه ازهم خواهد پاشید. پس باید تدابیر دقیق و عالمانه در این مورد اتخاذ شود.
✅ پیشنهادات ایشان را برای تداوم و تحکیم #دینداری ایرانیان به طور خلاصه و با مقداری تغییرات ذکر می کنم :
🔹 الف- (درکنار #فقه و #کلام) مهمترین زمینه پیشرفت و معرفی ما در دنیا، #عرفان و معرفت #الهی است. میتوانیم در دنیا به این موضوع شناخته شویم. هر کشوری در امری پیشرفت کرده است ما هم در این موضوع. ارائه این چهره از دین باعث گرایش تمام دنیا به ما خواهد شد و مزیت ما در این است و باید با این برند شناخته شویم. #ایران اقیانوسی از دریاچههای بهم پیوست #عرفان است.
🔹ب- در عین حال نباید فقط #عرفان فردی را گسترش داد و از کارکرد #عرفان در پهنه #اجتماع غافل شد. در اینکه برخی عرفا مثل #عینالقضاة همدانی، #شریعت (و دین مصطلح) را رد کردهاند به این دلیل است، به این نکته توجه نداشته اند که #خداوند علاوه بر تک تک #انسان ها موجود دیگری به نام #جامعه آفریده است که باید #قواعدی برای رشد و و کمال داشته باشد. و الزامات عرفانی خود را میخواهد.
🔹ج- مهمترین کار برای احیای #اسلام،ارائه اسلام محتوایی است. برای موفقیت در نشر #اسلام اصیل و محتوایی؛
اولا؛ باید در داخل کشور شرایط رشد #عرفان #حوزوی فراهم گردد و از این طریق عرفان اسلامی رشد یابد.
ثانیا؛ در داخل و خارج باید #دانشمندان را مجاب کرد نه عوام را. چون عوام بیشتر دنبال اسلام شکلی هستند نه محتوایی . عوام حتی اسلام عرفانی را بر نمیتابند یا کج می بافند. #دانشمندان وقتی مجاب میشوند که شما محتوا، معرفت و استدلال داشته باشد. بنابراین نباید دستورالعملها جایگزین استدلال شود.
🔹د- #دین و #حکومت جدایی ناپذیرند. اسلام یک دین حکومتی است نه فردی. اوج قدرت #اسلام وقتی بود که دین و حکومت یکی بودند. بنابراین هرگونه تلاش برای تفکیک این دو ، به تضعیف دین می انجامد. اتفاقاً #انقلاباسلامی ایران باعث احیای اسلام مظلوم و دگرگونی در اسلام تحریف شده بود.
به همین دلیل #مراجع و #علمای حوزه باید:
- توجه وسیعتر از حلقه خود
- احساس مسئولیت وسیعتر
- نگاه وسیعتر به مسائل
- هماهنگی با یکدیگر
داشته باشند.
🔹ه-روش اتصال #دین و #حکومت در ایران #ولایتفقیه است که خارج از ریل #استعمار فکر کند و جمیع #مسائل اجتماعی را ببیند نه فقط فقه فردی را.
@mohammadtaghidashti
بسم الله
این یادداشت را در کانال با نهج البلاغه مطالعه کردم احتمال دادم برای شما عزیزان مفید باشد. لذا عیناً ذیلا می آورم :
🟣رفق و مدارا در امر به معروف و نهی از منکر
فَلَعَنَ اللَّهُ السُّفَهَاءَ لِرُكُوبِ الْمَعَاصِي وَ الْحُلَمَاءَ لِتَرْكِ التَّنَاهِي. خطبه 192
از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه قاصعه به دست میآید که ارتکاب منکر، کار سفیهان است و نهی از منکر، تکلیف حلیمان (عاقلان بردبار) است. حلم (عقل و بردباری) معنایی دارد که «رفق و مدارا» نیز از لوازمش میباشد.
🔰ابن اخوه، فقیه بزرگ شافعی در کتاب معالم القربة فی احکام الحسبة، این حکایت را آورده است که مردی بر مأمون وارد شده و او را با قولی غلیظ امر به معروف و نهی از منکر کرد. مأمون در پاسخ او گفت: خداوند کسی را که برتر از تو بود به ارشاد کسی که بدتر از من بود گماشت اما شرط کرد که با او با قولی لیّن سخن کند تا شاید بر او اثر نهد (فَقُولٰا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشىٰ)!
✅ درباره رفق و مدارا در امر به معروف و نهی از منکر، در مرفوعه ابن ابیعمیر، آمده است که آمر به معروف و ناهی از منکر در امر کردنش باید اهل رفق باشد (إِنَّمَا يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ مَنْ كَانَتْ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ: عَامِلٌ بِمَا يَأْمُرُ بِهِ تَارِكٌ لِمَا يَنْهَى عَنْهُ، عَادِلٌ فِيمَا يَأْمُر عَادِلٌ فِيمَا يَنْهَى، رَفِيقٌ فِيمَا يَأْمُرُ رَفِيقٌ فِيمَا يَنْهَى).
🗞در منابع عامه نیز آمده است که پیامبر امر به معروف و نهی از منکر را فقط برای کسی میپسندید که در امر و نهی کردن اهل رفق و مدارا باشد، حکیم باشد و آگاه به حرام و حلال باشد (لا يأمر بالمعروف و لا ينهى عن المنكر إلّا رفيق فيما يأمر به، رفيق فيما ينهى عنه، حكيم فيما يأمر به، حكيم فيما ينهى عنه، فقيه فيما يأمر به، فقيه فيما ينهى عنه.)
📗 روایت معتبر دیگری نیز درباره رفق و مدارا در مقام امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که بزرگان آن را بر «امر به مندوبات» حمل کرده اند (وسائل ج 16 ص 159)
📎فقیهان بزرگوار امامیه هرچند رفق و مدارا را در همهی امور مستحب میدانند (مهذب الأحكام سبزواري، ج4، ص: 97 و وسائل الشيعة، ج15، ص: 269 و ...) و درباره برخی امور مانند رفتار با اسیران و اجیران و کارگران نیز مؤکدا استحباب رفق را بررسی فرمودهاند (مستدرک الوسائل ج 11 ص 78 و وسائل ج 19 ص 62) اما حکم شرعی رفق در مقام امر به معروف و نهی از منکر را از منظر فقهی بررسی نفرمودهاند.
#با_معارف_نهج البلاغه 266
@mohammadtaghidashti
هدایت شده از نشر مکث اندیشه
🟡«مجموعه گفتارهایی پیرامون ولایت فقیه»
⬅️ حکمرانی شایسته از منظر اسلام
⬅️ جستارهای بنیادین در حوزه ولایت فقیه
⬅️ درآمدی بر ولایت فقیه
⬅️ ولایت فقیه و امنیت ملی
⬅️ ولایت ماندگار
⬅️ ولایت مطلقه فقیه، حکومت مطلقه، تمایزات و تفاوتها
✅ جهت خرید با نشر مکث اندیشه تماس حاصل فرمایید .
🆔 @maks_e_andisheh
بسم الله الحکیم
بدون توسعه #عقلانیت، ره به سعادت نخواهیم برد. اساس و ملاک #دینداری عقلانیت است.
✅ إِنَّ شَرَّ ٱلدَّوَآبِّ عِندَ ٱللَّهِ ٱلصُّمُّ ٱلبُكمُ ٱلَّذِينَ لَا يَعقِلُونَ(انفال٢٢)
مقدمه : یکی از ضعف های مهم اکثر ما #ایرانیان، غلبه #روحیه احساسی بر روحیه متفکرانه و #عقلانیت است. این امر علیرغم داشتن برخی مزایا (مانند مهمان نوازی، کمک به مصیبت دیدگان و آسیب پذیرها، خلق حماسه در مواقع تهاجم دشمن و...) باعث می شود مشکلاتی مانند #شایعه پذیری، #فریب خوردن، گسترش #خرافات، #مدگرایی، واکنش های هیجانی، زیرآب زنی، #تهمت زنی، کارهای خلق الساعه، و... استمرار یابد.(رفیع پور، 1397)
با ذکر این مقدمه به عنوان مسئله، به توضیح اهمیت عقلانیت از منظر دین می پردازم.
۱. برخلاف تصور بسیاری از مردم، #دین برنامه کامل زندگی سعادتمندانه در دنیا و آخرت است. پس وقتی می گوییم دین، یعنی همه برنامه های صحیح و منتج به #سعادت دنیوی و اخروی. بنابراین #توسعه یعنی پیشرفت همه جانبه و توامان دنیوی و اخروی .
۲. #عقل، محور و ابزار حرکت، اعمال و اقدامات صحیح توسط انسانها و جوامع است و #دینداری نیز جزو درست ترین اعمال است. پس هر کار درستی بدون #عقل به سامان نمی رسد و #دین و دینداری به طریق اولی تحقق نمی یابد.
۳. معتقدم؛ بدون تقویت #عقلانیت در ایران، امکان #توسعه بومی فراهم نخواهد شد. تقویت عقلانیت در میان ایرانیان از نان شب و آب روز واجب تر است. روحیه #احساسی ایرانیان باید به سمت #عقلانیت حرکت کند وگرنه راه به جایی نخواهیم برد.
۴. خود #معصومین (ع) به عنوان #حجت خداوند برما، در تمام شئون زندگی، به ویژه زندگی اجتماعی، براساس عقل حرکت می فرمودند. به برخی مصادیق اشاره می کنم:
الف. محاسبه امور در شرایط مختلف و تصمیم گیری براساس محاسبات #عقلانی ( نه احساس و فال و تردیدهای بیش از حد و... ).
ب. #مشورت با خبرگان و کارشناسان و بهره گیری از نظرات صاحب نظران طبق دستور #قرآن کریم در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران ( هرچند خودشان عقل کامل بودند).
ج. استدلال #عقلانی، متین و مودبانه در مباحثات و مناظرات و عدم تمسک به احساسات و #تهمت و #تحقیر.
د. استناد به ادله و مستندات #عقلی و #قانونی در #قضاوت و عدم استناد به علم غیب.
ه. تاکید بسیار زیاد به علم و علم محوری به عنوان ابزاری برای افزایش #عقلانیت و رفتارهای عقلانی.
و. تاکیدات زیاد بر #عقلانیت و روایات بسیار مهم در باب اهمیت #عقل و عقلانیت از #معصومین(ع).
براساس روایت هایی که در عظمت عقل صادر شده و بنا به فرمایش #معصوم(ع) ، هر کس #عاقل است، #دین دارد و هر کسی دین دارد وارد بهشت میشود. پس دین و دینداری در همه وجوه وابسته به عقل است و اساس دینداری را باید عقل دانست.
گزاره هایی مانند ؛ خلقت مستقل وجود عقل، اولین مخلوق بودن عقل، زیباترین و دوستداشتنی ترین مخلوق نامیدن عقل توسط خداوند متعال، اعطای عقل به بهترین مخلوق، میزان ثواب و عقاب و میزان تکلیف براساس میزان عقل، نشان از اهمیت بسیار بالای عقل درنظرگاه دین دارد.
@mohammadtaghidashti
بدون #اجماعنخبگان درباره #مسائل اساسی کشور، راه #توسعه همه جانبه گشوده نخواهد شد.
✅ #اجماع محوری (oriented Consensus) یکی از اصول مهم #حکمرانیشایسته (good governance ) به حساب می آید. این اصل اشعار می دارد که برای رسیدن به موفقیت در #حکمرانی باید روی اصول و منافع اساسی کشور #اجماع صورت گیرد و #دولت خوب دولتی است که بتواند این اجماع را ایجاد کند.
✅ من معتقدم که راه #توسعه در ایران نه در ید قدرت #حکومت است و نه در اختیار عامه #مردم. بلکه توسعه را #نخبگان و #فرهیختگان و #مصلحاناجتماعی رقم می زنند.
بدون #همگرایی و #اجماعنخبگان درمورد راهها و روش های حل #مسائل اساسی جامعه ( نه همه مسائل )، امکان #پیشرفت فراهم نخواهد شد.
✅ در شرایط کنونی کشور، #نخبگان وضعیت مطلوبی ندارند و #تشتت و #تفرق حداقل در روشهای حل مسائل برآنها حاکم است و بدون #گفتگوی #آزادانه، بی دغدغه و گسترده بین آنها این ناهمگرایی حل نخواهد شد.
✅ موانعی که در این مسیر وجود دارد عبارتند از :
۱. شاید باورش برای شما سخت باشد که #سازمان هایاطلاعاتی #غرب بعد از جنگ های #صلیبی بر روی #تفرقهافکنی در کشورهای موردنظر متمرکز و در این مسیر بسیار موفق شدند.
این سازمانهای حرفه ای #تفرقه را در کشور ما نیز به شدت دامن می زنند (حتی گاهی به وسیله افراد به ظاهر خودی و موجه و با تمسک به ارزشها و اصول انقلاب و دین).
دشمن سرحلقه بسیاری از توطئه ها و بافنده بسیاری از نخ هایی است که ما در داخل داریم تا از ریسمان #وحدت دور شویم. من نشانه های زیادی در این مورد دارم.
۲. #نخبگان ناهمراه، واگرا و دگراندیش چون از تعامل با نظام ناامید شده و چیزی برای به دست آوردن و از دست دادن ندارند، لاجرم برطبل جنگ و تقابل می کوبند و گاهی به لشگر خصم پناه می برند.
۳. تعداد زیادی از #نخبگان همراه با نظام و دلسوز کشور به خاطر برخوردهای دفعی و عدم توجه به نظرات کارشناسی آنها توسط #مدیران، از اصلاح و ایفای نقش نا امیدند .
۴. گروهی دیگر از #نخبگان نیز همگرایی را ناممکن دانسته و اکثر نخبگان دیگر را غربزده و غیرانقلابی و #سکولار تشخیص داده و از قطار پیاده می کنند. این نخبگان به قدری دایره نظام را تنگ و دفع سایرین را گسترده کرده اند که عملا کسی برای #اجماع و موضوعی برای #وفاق نمی ماند.
✅ در حال حاضر تعداد اندکی از #نخبگان همچنان در خط میانی نظام و انقلاب تلاش کرده و پایداری ورزیده اند و باید به این ها آفرین گفت. #مدارا، #تحمل و سعه صدر راهی است که این ها انتخاب کرده اند. بیش باد ان شاءالله.
✅ من توصیه ای ندارم به جز توصیه های اخیر #مقاممعظمرهبری:
من بر «وحدت کلمه» تأکید میکنم... بدانید توفیق در #توحیدکلمه است، توفیق در وحدت کلمهی ملّت ایران است. اختلاف نظر دارید، داشته باشید؛ اختلاف نظر سیاسی و غیر سیاسی اشکالی ندارد، امّا درگیری و یقهگیری و وحدت را شکستن و دودستگیها و دوگروهیهای جعلی درست کردن، به زیان کشور است، به زیان دین شما است، به زیان دنیای شما است، به زیان قوّت شما است.(۱۴۰۳/۰۱/۲۲)
اختلاف فکری، اختلاف سلیقه، اختلاف سیاسی در یک کشور یک امر طبیعی است، امّا #نفرتپراکنی غیر از اینها است. خب یک نظری شما دارید، یک نظری دیگری دارد، اینها با همدیگر یکسان نیست، اشکالی هم ندارد، امّا این نباید موجب #نفرتپراکنی بشود، نباید افراد را از یکدیگر متنفّر بکند، دشمنِ یکدیگر بکند، اجازه بدهد که هر کدام علیه یکدیگر، علیه آن دیگری، به هر وسیلهای که ممکن است، موجب اهانت و آزار و مانند اینها بشوند؛ احیاناً با #افترا و #دروغ و مانند این چیزها هم همراه بشود( ۱۴۰۳/۰۱/۰۱)
والسلام علی من اتبع الهدی
@mohammadtaghidashti
May 11
آیا #هویت #امتاسلامی مرده است؟ چه #هویت جدیدی در حال جایگزین شدن است؟
✅ طبق نظریه #هویتلایه ای، #هویتامتی، لایه فوقانی #هویتملی است و می تواند تمام ملل مرتبط با یک #دین را در درون خود جای دهد و تعارضی با #هویتملی ندارد. گاهی این هویت فوقانی دچار اختلال می شود و ملت های مربوط به یک دین متفرق و متشتت و گاهی #دشمن همدیگر می شوند.
✅ از زمانی که بزرگانی چون #اقباللاهوری، شیخ محمد #عبدهمصری، #جمالالدیناسدآبادی و... درصدد احیای جهان اسلام و تفکر #هویت واحد #امتاسلامی برآمدند، حدود یکصدسال می گذرد.
#امامخمینی(ره) با رهبری #نهضتاسلامی، ایده احیای #امتاسلامی را عینیت بخشید و امید را در قلب مسلمین زنده کرد به نحوی که #انقلاباسلامی ایران به سرعت در منطقه و جهان تأثیرگذاشت و بارقه های احیای امت اسلامی درخشیدن گرفت. حتی این اثرات اکنون هم مشاهده می شود.
✅ اما در نقطه مقابل، جریانات رقیب، متخاصم و معاند در #جهاناسلام و البته متاثر از #نفوذ غربی ها، تلاش کردند اثرات #انقلاباسلامی را خنثی کنند و آن را به یک انقلاب #ایرانی و نهایتا #شیعی تقلیل دهند.
✅ جبهه #معاند انقلاب اسلامی با تمام توان و تلاش از شکل گیری #هویتامتی برای دنیای اسلام جلوگیری می کنند و البته موفقیت زیادی هم به دست آورده اند.
✅ حال سوال این است که آیا احیای #هویت امت اسلامی که بعد از سقوط #عثمانیها تقریبا از بین رفت و با فعالیت های بزرگان جهان اسلام در حال احیا بود، مرده است؟
این که علیرغم جنایات بیشرمانه #رژیمسفاکاسرائیل علیه #لبنان و #غزه، هنوز حرکت جدی از سوی اکثریت کشورهای اسلامی مشاهده نمی شود، نشانه مرگ #هویتامتی مسلمانان نیست؟
آیا عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با #اسرائیل نشان دهنده فروپاشی #امتاسلامی نیست؟
حتی #مللاسلامی نیز دیگر مثل سابق واکنش نشان نمی دهند و بی تفاوت تر شده اند. آیا این نشانه شومی نیست؟
✅ در وهله اول به نظر می رسد که دیگر امیدی به احیای #هویتامتاسلامی نباشد.
اما اگر از این واقعیت تلخ بگذریم، اتفاق دیگری در حال رقم خوردن است. یعنی #هویتجدیدی در حال شکل گیری است که الزاما مربوط به یک دین و مذهب و حتی اسلام نیست و آن هویت « مبارزه با ظلم و حمایت از مظلومان» است.
به نظرم این #هویت با ارتباط معنایی و آرمانی هسته های متعدد از نقاط مختلف جهان در حال بزرگ تر شدن است و چه بسا جایگزین #هویتامتاسلامی خواهد شد.
نشانه های زیادی از این واقعیت دیده می شود. مستدام باد. ان شاءالله.
@mohammadtaghidashti
سلام علیکم
یکی از واقعیات موثر بر معادلات اجتماعی، چه در مقیاس سازمانی، چه شهری، چه کشوری و چه جهانی،
میزان قدرت همراهی با عدل مطلوب و مقابله با ظلم (در هر نوع و اندازهای) است؛
چه اینکه کنش و واکنش ما
تحت عنوان #هویتامتاسلامی یا شیعی باشد، چه تحت لوای "مبارزه با ظلم و حمایت از مظلومان".
واقعیت این است که در پیچیدگیهای عجیب جوامع و حکمرانی و دانش در این روزگار
و با فقدان دسترسی به حجت بالغه الهی در علم و عمل،
با اضطراری مواجهیم که مراتب سنگینی از قاعده عقلائی-شرعی "الضرورات تقدر بقدرها" و راهبرد تقیه را پیش روی ما میگذارد.
#جایگاه این مطلب در مواجهه با دشمنان داخلی و خارجی
و بلکه در مواجهه با تصور و تلقی خودمان از دشمن و دشمنی چیست؟
چرا معتقدان به سیاست سازش، همواره به این واقعیت تمسک میکنند
اما منتقدانش غالبا یا همیشه به پاسخهای شعارگونه و هیجانمحور اکتفا میکنند، حتی در نوشتارهای علمیشان؟
چرا سخن دانشبنیانِ کارآمد گرهگشایی در میانهی این دو (اعتقاد و انتقاد) به چشم نمیآید؟
چرا تلقی عمومی از چنین مسائلی، حتی در فضای #رسانهای نخبگانی، نگاه صفر و یکی است، و نظرات جامعنگر "مبنا-واقع"مدار، سهم کافی در سبد گفتمان سیاسی-اجتماعی نمییابد یا تحمل نمیشود؟
اساسا آیا این ارزیابی بنده از مسئله درست است؟ اگر نه، کدام عنصر/عناصر را نادیده گرفتهام؟
با تشکر
محمدتقی دشتی
سلام علیکم یکی از واقعیات موثر بر معادلات اجتماعی، چه در مقیاس سازمانی، چه شهری، چه کشوری و چه جهانی
نقد یکی از مخاطبان عزیز به مطلب اخیر با عنوان : « آیا هویت اسلامی مرده است ؟ چه هویت جدیدی در حال جایگزین شدن است؟ » 👆👆👆👆
#انتقام موثر این است: #ترور سران #رژیمصهیونیستی.
✅ # انتقام، فرمان #رهبر عزیز جامعه است و باید از تمام جنایات #رژیماسرائیل انتقام گرفت. لیکن به نظر می رسد سیستم پدافندی اسرائیل(بخوانید نظام سلطه) به گونه ای است که اثربخشی سلاحهای ما را کاهش داده و احتمالا تردیدها برای حمله موشکی و پهبادی به #اسراییل به همین دلیل است.
✅ اما #ترور سران رژیم و فرماندهان آنها اثرات بیشتری دارد. نهادها و مسئولان #امنیتی ما انگار فراموش کرده اند که آنها مهدورالدم هستند، هزاران ترور انجام داده اند، حتی جسارت را به حدی رسانده اند که #رهبر ما را علنا تهدید به #ترور می کنند و... . پس تعلل نباید کرد و انتظار این است که سریعا اقدام شود.
البته اگر این نهادها توان این کار را به هر دلیلی ندارند، از طریق مافیای بین المللی می توان اقدام کرد. خود دانید.
نظر شما چیست؟
@mohammadtaghidashti
لینک مصاحبه اینجانب با موضوع دفاع حقوقی ازکودکان فلسطین در مقابل جنایات اسرائیل . به مناسبت روز حمایت از کودکان و نوجوانان فلسطین.
https://heyatonline.ir/pasokh.tv