eitaa logo
مهندسی فرهنگی .راهبردها .راهکارها
371 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
286 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا •
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 اهم نکته های مطرح در جشن میلاد رضوی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 🔻 ضرورت تحلیل سلوک اجتماعی امام به صورت جامع الاطراف ما باید سلوک اجتماعی جامع الاطراف امام (ع) را در مدار یک تحلیل جامع با نگاه به شرایط و نیازهای معاصر قرار بدهیم. 🔻 انعکاس ابعاد اجتماعی امامت در سیره امام علیه السلام حضرت امام رضا (ع) از شرایط زمان خود، ابعادی از امامت را از حیث اجتماعی گشوده است که تفسیری عمیق از حضور اهل بیت عصمت و طهارت در فضای اجتماعی را در دسترس قرار داده است. 🔻 سرفصل های شش گانه سلوک اجتماعی امام رضا علیه السلام: "تعمیق آرامش و انس اجتماعی"، توسعه عقلانیت فلسفی مرتبط به احکام شریعت"، "تعمیق زیرساخت های وحدت و انسجام ایرانیان با ابعادی تاریخی"، "اجتماعی سازی وحدت بین شیعه و سنی"، "تعمیق و تقویت گفتگوی امت اسلامی با امم تابع ادیان سماوی" و "ستم ستیزی اجتماعی در رویارویی با دستگاه ظالم زمان" از سرفصل های مهم سلوک اجتماعی امام رضا (ع) است. 🔻 تعلق خاطر ویژه ایرانیان به امام رضا (ع) ایرانیان همواره با همه وجود به امامان علیهم السلام تعلق خاطر داشته و دارند ولی تعلق خاطری ویژه، ملموس و با ابعادی از انس و محبت اجتماعی از رهگذر امام رضا علیه السلام و بقعه مبارکه آن حضرت در دسترس ایرانیان قرار گرفته است. 🔻 لنگرگاه آرامش امام رضا (ع) لنگرگاه آرامش حاصل از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای ایرانیان و مسلمانان است. ایرانیان آن آرامش اهل بیت (ع) را در چهره، رفتار و سلوک امام رضا مشاهده و لمس کرده اند و همچنان از فیض آن بهره مند می باشند. وقتی نام امام رضا (ع) به گوش می رسد ناخودآگاه، یک آرامش و انسی در بین مردم پدیدار می گردد. تشعشعات این آرامش رضوی، از بارگاه ملکوتی ایشان فرو می بارد ومدام در حال بازتولید شدن است. 🔻 رمز وحدت ایرانیان امام رضا (ع) علاوه بر اینکه رمز وحدت اسلامی است، پایگاهی برای وحدت ایرانیان با هر قومیت است و اجازه گسست به آنها نمی دهد. 🔻 عامل وحدتی مثال‌زدنی بین شیعه و سنی وحدت شیعه و سنی در زمان امام هشتم، وحدتى مثال زدنی است. امام رضا (ع) شیعه و سنی را در عصر خود، متحد و یکپارچه کرد و این وحدت در طول تاریخ تداوم یافت. وحدت بین شیعه و سنی در زمان آن حضرت، به ویژه در فضای ایران معنایی سازنده تر، آهنگی قوی تر و ابعادی دانشی تر را به دست آورد و آن رفته رفته تبدیل به سرمایه ای برای ایران و ایرانیان گشت. اکنون همین علاقه و انس برای اهل سنت ایرانی نیز وجود دارد و آنها با حفظ مذهب خود، امام رضا (ع) را به عنوان یک نقطه قدسی قبول دارند. 🔻 تزریق نگاه بین المللی به امت تزریق نگاه بین المللی و تعامل بین الادیانی به امت اسلامی از دیگر ره آوردهای سلوک اجتماعی امام رضا (ع) است. آن حضرت در کانونی ترین و عمیق ترین نقطه گفت وگوی ادیان قرار داشت و به گفت وگوها سمت و سویی علمی، معنادار و حرکت آفرین می‌بخشید و آن را به ساحتی بسیار مهم برای علم، اخلاق و تعامل اجتماعی بدل کرد. امام رضا (ع) از رفتن گفت وگوها به سمت تنش ها جلوگیری مى كرد و به آنها وجه علمی قوی مى بخشید به گونه ای که وقتی اهل سنت گفت وگوهای حضرت را با اتباع ادیان دیگر می دیدند احساس خشنودی و رضایت می کردند. امروز نگاه بین الادیانی نیاز جدی است و هر چه زمان به جلو می رود دین خدا و مشترکات بین الادیانی امکان ظهور و بروز و مطرح شدن بیشتر را پیدا می کنند. تفکر رضوی خطاب به امت اسلامی این است که شما فراتر از وحدت میان خود، باید در ارتباط با ادیان دیگر قرار بگیرد و هرگز شیعه و سنی در مقابل هم قرار نگیرند؛ بلکه درفضای بیرون از امت از موضع یک امت، شهداء علی الناس باشند. 🔻 توسعه دهنده طرح عقلانیت فلسفی مربوط به شریعت "عقلانیت فلسفه احکامی در شریعت" از دیگر ابعاد نهضت اجتماعی، علمی و رفتاری امام رضا (ع) است، امام رضا(ع) توسعه دهنده طرح عقلانیت فلسفی مربوط به شریعت است و بخش عظیمی از روایات آن حضرت، مربوط به فلسفه احکام است. لازم است با محوریت تفکر رضوی، مردم مجهز به "عقلانیت فلسفه حکمی" گردند تا با سطحی عمیق از آگاهی و با رغبتی فزاینده به استقبال فقه اسلامی بروند. حوزه های علمیه برای تزریق عقلانیت رضوی به درون جامعه وارد عمل شوند. حوزه ها باید عقلانیت فقهی را از زندان کتاب های خود خارج و به جامعه عرضه کنند https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔴 اهم نکات مطرح در سخنرانی افتتاحیه در کنفرانس قانون در برابر انقلاب تکنولوژیک 🔸 از آنجا که نظم حقوقی را قانون ایجاد می کند، لازم است نهاد قانو نگذاری دائماً تاثیرات تکنولوژی بر زندگی اجتماعی را رصد، و به محض ظهور اختلال یا چالش در نظم حقوقی جامعه در اثر این تاثیرات، آن را ترمیم و بازسازی نماید. 🔸 در گذشته حقوق جلوتر از تکنولوژی قرار داشت، اما امروزه قانون با تکنولوژی و مسائل و ساحت ها و پیامدهای آن فاصله گرفته است و لازم است که با تقویت ادبیات، رویکردها، زاویه های دید و نظریات و ایجاد رشته‌های جدید این فاصله را کم کند تا بتواند به پیامدهای تکنولوژی بهتر و موثرتر بپردازد. 🔸 تکنولوژی دست کم دارای سه نوع تاثیر گذاری بر زندگی اجتماعی است كه عبارتند از: ایجاد و تزریق حجم انبوهی از مسائل جدید به کالبد تعاملات و روابط اجتماعی، حذف مسائل قابل توجهی از صحنه های زندگی اجتماعی و ایجاد زمینه جهت پیدایش آسیب‌های خاص و مخاطره آمیز در زندگی اجتماعی. 🔸 لازم است از ظرفیت های قانون جهت کنترل و مهار حمله تکنولوژی به محیط زیست استفاده شود. 🔸 لازم است قانون در ارتباط با محیط زیست به سمت محتواهای اخلاقی و فرهنگی با خمیرمایه‌های حقوقی به پیش برود و چنین امری در دسترس است. 🔸 آموزه های مشترک ادیان در زمینه محیط زیست، میراث بسیار مهمی برای بشریت است که برای کنترل خطرات متوجه به محیط زیست می توان از آن کمک جدی گرفت. 🔸تکنولوژی به دلیل توانمندی‌های فراوان و ایجاد عمل سریع، گسترده، رضایتبخش، سهولت آور و فراگیر جای "نیروی کار انسان" را در زمینه‌های بسیار گرفته است. 🔸 بیرون کردن تدریجی انسان از فضای کار توسط تکنولوژی می‌تواند خاستگاه بروز مشکلات روحی، اجتماعی و اقتصادی برای افراد جامعه باشد. 🔸 یکی از وظایف قانون ترمیم وضعیت حاصل از پدیده "نشستن تکنولوژی به جای نیروی کار انسان" است و در این زمینه، قادر به ایفای نقش جدی است 🔸 تکنولوژی دارای سه ویژگی "توسعه پذیری"، "هوشمندی پذیری" و "توانایی بر درهم‌تنیده سازی مسائل زندگی" است. 🔸 لازم است در فرآیند قانون گذاری، شناخت عمیق و دقیق به ویژگی‌های تکنولوژی و پیامدهای آن منظور و ملحوظ گردد. 🔸 اگر شناخت به ویژگی های تکنولوژی در فرایند قانون گذاری تعبیه نگردد، قانون، به دلیل آن که نمی تواند پای به پای تکنولوژی به پیش رود، به انفعال می‌افتد و در این صورت تنها می تواند با برخی از مسائل ناشی از تحول تکنولوژیک تعامل کند؛ آن هم تعاملی ضعیف و دیرهنگام. 🔸 در قبال ویژگی توسعه پذیری تکنولوژی لازم است قانون توسعه پیدا کند. 🔸 توسعه قانون لزوماً به معنای افزودن بر حجم قانون و انبوه کردن آن نیست. 🔸 توسعه قانون در ایجاد دو تحول در قانون تجسم پیدا می کند که عبارتند از : ۱. وارد کردن قانون به حوزه های متنوع و گسترده جدید ۲. تعبیه ابعاد مختلف و لایه‌های متعدد مربوط به یک موضوع در قانون گذاری نسبت به آن. 🔸 مقصود از درهم‌تنیده سازی مسائل توسط تکنولوژی این است که تکنولوژی هر چقدر که به جلو می رود حوزه های مختلف زندگی را بیشتر به هم مرتبط می‌کند و رابطه تاثیر و تاثر متقابل فیمابین آنها را بیشتر و گسترده تر می نماید. 🔸 اگر قانون بخواهد در برابر "پدیده درهم تنیدگی مسائل" که ناشی از پیشرفت تکنولوژی است، فعال شود، لازم است نسبت خود را با تخصص در سه لایه تقویت کند. این سه لایه عبارتند از:" 1. افزودن بر دامنه دانش هایی که قانون گذاری به آنها احتیاج دارد ( همچون آینده پژوهی پدیده ها با نگاه حقوقی). 2. عمیق تر کردن عملیات بهره گیری از تخصص در قانون گذاری. 3. بهره گیری از مطالعات بینارشته ای در امر قانونگذاری. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔴 اصول شش گانه وحدت امت در سیره امام علی (ع) وحدت از اصول اساسی و غیرقابل چشم پوشی در سیره امام علی(ع) است. ژرفنای اثرگذاری و عمق حضور این اصل در سلوک حضرت تا آنجا است که می توان گفت آن حضرت همانطور که امام عدل، امام تقوا و امام آگاهی و دانش است، امام وحدت امت اسلامی نیز به حساب می آید. آن امام همام وحدت را همواره به مثابه یک اصل کلان، بسترساز و پربسامد، و امتداد یافته در زوایا و ابعاد مختلف جامعه پی می جسته و می خواسته است؛ به گونه ای که ما اکنون می توانیم به روشنی ردپای نگرش وحدت گرایانه امام (ع) را در شرایط و مقاطع مختلف زندگی آن حضرت بیابیم و به تحلیل آن همت گماریم. در این نوشتار به اصولى می پردازم که امام علی علیه السلام با لحاظ وحدت اسلامى به مثابه موقعیتی پایه ای و مبنایی و به منظور حفظ و تقویت این مبنا و پایه روابط در جامعه، با قدرت و قوت، پی می‌گرفتند و نسبت به آن ها اهتمام داشتند: اصل اول: اخوت اسلامی: آنچه در سیره امام علی مشاهده می شود تطبیق آیه شریفه «انما المومنون اخوة» به صورت تمام و کمال، و صد درصدی، بر واقعیت زندگی اجتماعی مسلمانان است. این اصل را حضرت (ع) در زندگی مسلمانان جاری و در تعاملات روزمره ایشان برقرار می خواستند. رویکرد امام (ع) به "انما المومنون اخوة" واقع گرایانه و تهی از هرگونه تعارف یا ملاحظه‌ معطوف به موقعیتی خاص و شرایطی مقطعی بود. در نگاه آن حضرت (ع) ضرورت داشت تا تعاملات اجتماعی مسلمانان گرداگرد این اصل محوری سامان یابد و بر اساس آن تحقق پیدا نماید. امام علی‌بن ابی‌طالب (ع) اختلافات عقیدتی و مذهبی درون امت را مجوز، عامل و یا خاستگاهی برای بر هم زدن اخوت اسلامی نمی دیدند؛ بلکه اخوت اسلامی را چتری گسترده و فراگیر می یافته است که در هر حال، و به صورتی پایدار، بر امور امت سایه می گسترانده است. در سخنی از امام (ع)، که در نهج‌البلاغه آمده است، خطاب به مسلمانانی که در حکومت او می‌زیستند فرموده است: انما انتم اخوان علی دین‌الله، یعنی شما کسانی هستید که بر اساس دین خدا برادر هم شده اید. نکته جالب آن که امام (ع) پس از این سخن، عامل اختلاف درون جامعه در روزگار خود را درونی معرفی می کند. از این نکته می‌توان نتیجه گرفت که امام اختلاف بین امت را بر اساس مذهب به هیچ وجه به رسمیت نمی‌شناسد. ایشان تنها از یک اختلاف سخن به میان می آورد و آن هم اختلافی است که منشاء آن درون های نامطلوب و هوای نفس می باشد. برای فهم آن چه آمد باید توجه نماییم که این سخن خطاب به مسلمانانی از جانب امام علی (ع) اظهار گردیده است که همه صرفا اهل سنت یا شیعه نبودند؛ بلکه اصحاب و یاران هر دو مذهب اعتقادی مخاطب حضرت (ع) بودند؛ اگر چه جمعیت سنیان ای بسا بیشتر بوده است. به هر روی بی گمان این فرمایش حضرت (ع) تطبیق آیه شریفه «اخوت» است بر زندگی مسلمانانی که در سایه حکومت ایشان می‌زیستند. اصل دوم: جلوگیری از تاثیر گذاری اختلاف در عقیده بر مناسبات اجتماعی امت: بر اساس این اصل امام (ع) به هیچ وجه مسائل اختلافی عقیدتی را در ملا عام و در ساحت سیاست‌ و سیاست‌گذاری‌ و ارتباطات و تعاملات فیمابین امت اسلامی منعکس نمی‌کردند؛ هرچند امیرالمومنین (ع) از عقاید خود که مبنا و منعکس کننده عقائد شیعه است در حوزه عقیده (که امروزه از آن در کرسی های علمی و بحثی یاد می شود) سخن می‌گفت؛ اما این سخن گفتن به قدری هوشمندانه، دلسوزانه، در پیوستگی با عقلانیت دینی و اجتماعی، و به دور از هرگونه اکراه و اجبار ارائه می شد که به هیچ وجه از آن بوی طرد و نفی اجتماعی مسلمانان معتقد به عقائد دیگر یا نفی همگرایی با آنان به مشام نمی رسید. اصل سوم: تقویت هویت امت به مثابه چارچوبی فراگیر و دربرگیرنده برای همه مذاهب: حضرت (ع) به هیچ وجه اجازه نمی دادند که "هویت اسلامیِ جمعیِ امت" در سایه اختلافات اعتقادی، کوچک و محدود شود. به زبان دیگر ایشان نمی خواستند که هویت امت تحت تاثیر هویت هاى مذهبي تضعیف شود و کارکردی ضمنی یابد و تبدیل به «هویت دست دوم» گردد. در سیره آن حضرت (ع) هویت اسلامی بخشی مؤثر و پررنگ از تصویر گسترده جامعه به حساب می آمد؛ به گونه ای که ادبیات، مفاهیم و رویکردها و همه ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی با نگاه به هویت اسلامی و از خاستگاه آن معنا و عینیت پیدا می نمود. بدین ترتیب ذیل هویت اسلامی جامعه ای که او در آن می زیست، هویت اعتقادی شیعی یا سنی خود را در دل امت اسلامی تعریف می‌کرد و به مثابه بخشی از این امت بروز و ظهور می یافت. اصل چهارم: محبت اجتماعی: آن حضرت محبت اجتماعی را بدون هرگونه ظاهر سازی یا مصلحت گرایی مقطعی و موضعی میان همه مسلمانان می پراکند و نسبت به تشدید و تقویت زمینه های منتهی به گسترش و ژرفنایابی آن اقدام می نمود. حضرت (ع)، به یک معنا، محبت ورزی اجتماعی در میان امت را وجهه همت خویش ساخته بو د و صادقانه و آگاهانه در پی ت
وسعه و ارتقاء آن بود. اصل پنجم: اصل تناصح اجتماعی: حضرت علی (ع) در ساحت های اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به امت، نصیحت و خیرخواهی اجتماعی را به صورت یک رویکرد جدی و عیاری برای رونق بخشی به مناسبات اجتماعی صحیح و سالم پی می گرفت و تعقیب می نمود. آن حضرت (ع)، همانطور که در تاریخ منعکس است، نصیحت های خود را آنجا که به جامعه اسلامی مربوط می شد و به آبادانی، دین، سلامت و وحدت جامعه باز می گشت، بی‌دریغ و بی هرگونه کناره گیری از امر عمومی و حوزه اجتماعی به همگان از جمله خلفای زمان خود عرضه می نمود. آنگاه که خود به خلافت رسید ابعاد نصیحت گرایی اجتماعی امام (ع) در سطوح مختلف گسترد و عرصه های گوناگون را درنورید. حضرت (ع) از نزديكان گرفته تا عموم، و از شیعه گرفته تا سنی، همگان را مشمول سنت ارزنده نصیحت گری خویش نمود و به صورتی بی نظیر، حرکت خیرخواهانه را بر همه ارزانى داشت . نصیحت گرایی اجتماعی حضرت (ع) ابعاد مختلفی دارد و در سطوح گوناگون آن را می توان مطالعه کرد؛ از جمله آن که نسبت آن با اصل خیرخواهی عمومی در سلوک امام (ع) چه بود و نمودها، جلوه‌ها، راهکارها، شیوه ها و قالب های بروز و ظهور آن کدام ها بوده اند؟ پاسخ گویی به این پرسش و پرداختن به زوایای مختلف این بحث طبعا مجال دیگری می‌طلبد. اصل ششم: اصل تواصل: واژه تواصل واژه ای روایی است. این اصطلاح در روایات ما وارد شده است و به معنای تبادل ارتباط و اتصال در جامعه اسلامی میان افراد به کار رفته است. تواصل به رویکردی میان شیعیان اشاره دارد که انزوای از اجتماع را برنمی تابد و هم دلی و همراهی به مسلمانان را از شیعیان می خواهد. مشخصا در سیره امام علی (ع) کشیدن دیوار به دور شیعیان و جدا کردن صف ایشان از صف اهل سنت به هیچ وجه مطلوبیت ندارد و در عمل به چشم نمی خورد؛ برعکس رفتار آن حضرت (ع) رویکرد به رفت و آمد اجتماعی، تماس اجتماعی، سخن گفتن با یکدیگر و مشارکت در شادی های و غم های اجتماعی همه مسلمانان به روشنی و به صورتی گسترده به چشم می آید. اساساً بخشی از کلمات امام علی حامل ادبیات و مفاهیم و فضای فکری معطوف به ایجاد ارتباط پیوسته اجتماعی افراد درون امت با یکدیگر است. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
1_1622304752.mp3
1.44M
من عبد و مرید، تو بابِ مراد گدای توأم امام جواد دلم زده پر تو صحن و سرات امیدِ منه به گوشه نگات من تو رو دارم ای همه دار و ندارم ای همه‌ی کس و کارم ای دل و دلبر و یارم «جواد یا مولا .. » تو حجره غم تو تاب و تبی صدا میزدی که تشنه لبی شبیه حسن بدون حبیب شبیه حسین شدی تو غریب تو روضه‌ی تو می‌باره چشام تن تو کشیده شده روی بام بی کس و یاری ای همه دار و ندارم ای همه ی کس و کارم ای دل و دلبر و یارم «جواد یا مولا .. » https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
⚽️اگه با شروع تابستون، ورزشی رو برای گذران اوقات فراغت تون انتخاب کردید، خوندن این پست،بهتون نگاه و هدف تازه ای برای ورزش کردن میده..😉 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
امشب شب اول ماه ذیحجه است 🌱نماز دهه اول ذی الحجه🌱 🔅امام باقرعلیه السلام می فرمایند: هیچ‌گاه نماز دهه اول ذی الحجه را ترک نکنید، و اگر این نماز را بخوانید، در ثواب اعمال حاجیان شریک خواهید بود، هر چند که به حج نرفته باشید. (سید بن طاووس، الاقبال، ۱۴۱۹ق، ج۲، ص۳۵) 🌴 کیفیت نماز 🌴 نماز دهه اول ذی الحجه در ده شب اول این ماه (از غروب آخرین شب ماه ذیقعده تا شب عید قربان) و بین نماز مغرب و عشاء باید خوانده شود. 🔅این نماز دو رکعت است. در هر رکعت بعد از تکبیره الاحرام ابتدا سوره حمد و بعد سوره اخلاص و سپس باید آیه ۱۴۲ سوره اعراف (وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثِینَ لَیلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیلَةً وَ قالَ مُوسی‏ لِأَخِیهِ هارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ)؛ خوانده شود https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
(خطاب حق به انسان ) چه بسیار که تو را خواندم و تو آوای مرا نشنیدی چه بسیار که جمال خود را بر تو نمودم و تو تماشا نکردی چه بسیار خود را چون رایحه‌ای خوش در عالم پخش کردم و مشام تو آن را احساس نکرد پس خود را چون طعامی در خوان هستی نهادم و تو از آن تناول نکردی و نچشیدی چرا نمی‌توانی در لمس اشیاء مرا احساس کنی؟ و در شاخه‌ی گل سرخ مرا ببویی چرا مرا نمی‌بینی؟ چرا مرا نمی‌شنوی؟ چرا، آخر چرا؟ من از هر لذتی برای تو برترم من از هر آرزویی مطلوب ترم و از هر جمال، زیباترم زیبا منم، ملیح و جذاب منم مرا دوست بدار و غیر مرا دوست مدار به من بیندیش و در سودای من باش در سودای دیگری مباش مرا در آغوش گیر مرا ببوس که وصالی چون وصال من نخواهی یافت دیگران همه تو را به خاطر خود دوست دارند و من تو را به خاطر خودت دوست دارم و تو از من می‌گریزی، ای محبوب تو با من در عشق، مصاف انصاف نتوانی داد زیرا اگر تو قدمی به من نزدیک شوی من صد گام به تو نزدیک خواهم شد من از نفس به تو نزدیک ترم من از جان و نفَس به تو نزدیک ترم غیر از من کیست که با تو چنین رفتار کند مرا بر تو غیرت است و دوست ندارم که تو را نزد غیر ببینم حتی نخواهم که تو با خود باشی نزد من باش تا نزد تو باشم و چنان نزد من باش که از آن بی خبر باشی ای معشوق، بیا دست در دست هم نهیم و به پیشگاه آن حقیقت لایزال رویم تا او میان ما حکمی جاودانه کند و ما را صلح و آشتی دهد آشتی پس از قهر آه که چیزی لذت بخش تر از این در جهان نیست نشستن در کنار یار و با هم سخن گفتن... ✍️محی‌الدین ابن عربی، 📕کتاب التجلیات الالهیه https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
در هر روز از این دهه، این ذکر را به نقل از امیر المومنین علیه السلام بخواند، اگر روزی ده مرتبه بخواند بهتر است: لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الّلَیالی وَالدُّهُورِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ اَمْواجِ الْبُحُورِ، لااِلهَ اِلاَّ اللهُ وَرَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمّا یَجْمَعُونَ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَالشَّجَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَالْمَدَرِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ، لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ فِی اللَّیْلِ اِذاعَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذا تَنَفَّسَ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ عَدَدَ الرِّیاحِ فِی الْبَراری وَالصُّخُـورِ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ مِـنَ الْیَـوْمِ اِلـی یَـوْمِ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ. ( اقبال، ص 324)
🟡ازدواج، اولين مرحله خروج از لاک خودپرستی(۱) ‏ 🔹بمناسبت سالروز ازدواج مقدس امام علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما 🔸انسان بايد از لاك خودپرستى خارج شود- كه مقصود خود طبيعى است و همه اين را قبول دارند- 🔸خارج شدن از لاك خودپرستى و فردپرستى، مراتب و مراحلى دارد. اولين مرحله‏اش غير دوستى است. 🔸مثلًا يك كودك فقط در همان من فردى خودش است و فقط خودش را مى‏بيند و همه چيز را براى خود فردى مى‏خواهد، حتى به پدر و مادر هم به چشم وسيله و ابزار براى خودش نگاه مى‏كند. 🔸در دوران جوانى كه عشقى پيدا مى‏كند و همسرى انتخاب مى‏نمايد، براى اولين بار اين احساس در او پيدا مى‏شود كه به يك شخص ديگر مانند خود علاقه دارد (البته در همه اين‏طور نيست) يعنى از خود بدر مى‏آيد، خودش و او يكى مى‏شوند و همه چيز را براى اين خود بزرگتر مى‏خواهد. 🔸مجموع دو «خود» يك «خود» شده‏اند. البته اين در شرايطى است كه شخص واقعا يك عُلقه‏اى به طرف پيدا كند، علقه‏ مؤانست و به تعبير قرآن «وداد» و «رحمت»: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‏ »( روم/ 21) 🔸تا وقتى كه رابطه زوجين با يكديگر رابطه شهوانى يعنى رابطه جنسى است، قهرا اينها به هم به چشم يك ابزار نگاه مى‏كنند. رابطه جنسى يك امر حيوانى و طبيعى است. براى اطفاى غريزه جنسى، زن براى مرد يك ابزار بيشتر نيست و مرد هم براى زن يك ابزار است. 🔸ولى مسئله زوجين و كانون خانوادگى و فلسفه خانوادگى و روح خانوادگى عبارت است از : روح ما فوق غريزه جنسى كه ميان دو نفر پيدا مى‏شود؛ يعنى شخصيت يكديگر را دوست دارند و تا سنين پيرى كه ديگر مسئله غريزه جنسى بكلى ضعيف يا نابود مى‏شود، علقه خانوادگى و محبت ميانشان هست و روز به روز هم شديدتر مى‏شود 🔸اين اولين مرحله‏اى است كه انسان از لاك خود فردى خارج مى‏شود. و به همين دليل ازدواج در اسلام جنبه اخلاقى دارد با اينكه يك امر شهوانى است، 🔸و اين تنها امرى است كه با وجود اينكه پايه طبيعى و شهوانى دارد جنبه اخلاقى نيز دارد. 🔸مثلًا هيچ وقت خوردن جنبه اخلاقى پيدا نمى‏كند ولى ازدواج خودش جنبه اخلاقى دارد. و در ميان غرايز شهوانى انسان هر غريزه‏اى كه اشباع شود، اشباع آن تأثيرى در معنويت انسان ندارد جز غريزه جنسى. لهذا ازدواج از نظر اسلام سنت و مستحب تعبير شده. 🔸علت اساسى اين است كه هر مقدار كه الفت زوجين به يكديگر بيشتر باشد، يك قدم از خودِ فردى خارج شده‏اند. 🔸«خود» كمى كه بزرگتر شد، رقيق‏تر مى‏شود، مثل مايع غليظ كه وقتى آب داخلش كنند رقيق مى‏شود و توسعه مى‏يابد.(ادامه دارد) ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج‏22، ص: 841-840- با تلخیص و ویرایش جزئی https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
💠 اقامه حج 🔸هیچ کس به موفق نشد مگر وجود حضرت امیر (سلام الله علیه) در صدر اسلام که حج را اقامه کرد. وجود مبارک حضرت امیر، نامه ای که خطاب به ابن عباس، قُثَم بن عباس والی رسمی حضرت در مکه بود نوشته بود که «أَمَّا بَعْدُ فَأَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ» وظیفه بِعثه را مشخص کرد. بِعثه یک دارد غیر از مناسکی که سایر روحانیون کاروان باید بلد باشند بعثه یک مناسک خاص دارد. امیرالحاج چه موقع باید سخنرانی کند؟ کجا باید سخنرانی کند؟ چطور باید سخنرانی کند؟ اینها در مسئله مطرح است. 🔸 فرمود «أَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ ... وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ» در مکه، آنجا از آن جهت که منطقه گرمسیر است و نزدیک استوا وسط روز تشکیل جلسه دادن و سخنرانی کردن و اینها دشوار است حضرت فرمود طرف صبح که هوا خنک است و طرف عصر که هوا خنک شد در این دو طرف روز بنشین و را در وادی گوناگون ارزیابی کن و برآورده کن. اگر کسی دارد جواب بده، اگر کسی دارد که غیر از استفتاست جواب بده، اگربا دانشمندان روبرو شدی با آنها بکن «وَ اجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَيْنِ فَأَفْتِ الْمُسْتَفْتِيَ وَ عَلِّمِ الْجَاهِلَ وَ ذَاكِرِ الْعَالِمَ» اینها دستورات است. 📚 سوره مبارکه حج، جلسه 14 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
کرونا و آموزش 🖋 امیر هاشمی (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان) این روزها اغلب اخبار و تحلیل‌ها بویژه در فضای مجازی معطوف به ویروس کرونا و توصیه‌های مراقبتی است. از همه کسانی که در جهت سلامت خود و دیگران تلاش می‌کنند قدردانی می‌کنم و امیدوارم هر چه زودتر از شر این ویروس خلاص شویم. ✅ شاید یکی از اتفاقات عجیبی که کشور ما را در این روزها در بین بقیه کشورهای درگیر با این ویروس متمایز کرده است، عدم مسیولیت‌پذیری برخی از هموطنانمان است. این موضوع خیلی ذهن مرا درگیر کرده است و در این مجال تلاش می‌کنم اهمیت و ارتباط آن را با سیستم آموزشی توضیح دهم. ✅ جان نش (John Nash) ریاضیدان برجسته آمریکایی (۲۰۱۵-۱۹۲۸) بود که در سال ۱۹۹۴ برنده جایزه نوبل اقتصاد و در آخرین روزهای حیاتش برنده جایزه آبل (که یکی از معتبرترین جوایز در رشته ریاضی است) شد. دلیل موفقیت او در کسب جایزه نوبل، تلاش‌های او در زمینه تکامل نظریه بازی و بویژه معرفی مفهوم "تعادل نش" بود. ✅ یکی از نظریه‌های کلاسیک در علم اقتصاد توسط "آدام اسمیت" مطرح شد، که بر اساس آن در یک رقابت، به طور طبیعی، هر کسی تصمیمی اتخاذ می‌کند که برای خودش بهترین باشد. جان نش نظریه متفاوتی را ارائه کرد که در آن "بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که هر کس تصمیمی بگیرد که بهترین برای خودش و بقیه باشد." بهترین مثال برای معرفی این تمایز معمای مشهور زندانی‌هاست. فرض کنیم دو نفر به جرم مشارکت در یک سرقت بازداشت شده‌اند و جداگانه مورد بازجویی قرار می‌‌گیرند و به هر کدام سه پیشنهاد ارائه می‌شود: الف) اگر علیه دوستت شهادت دهی و او بپذیرد، تو آزاد می‌شوی ولی او به ۵ سال حبس محکوم می‌شود. ب) اگر تو و دوستت علیه هم شهادت دهید هر دو با ۳ سال حبس مواجه خواهید شد. پ) اگر هیچکدام علیه دیگری شهادت ندهید، هر دو به یک سال حبس محکوم خواهید شد. بر اساس نظریه اسمیت هر دو نفر پیشنهاد "الف" و بر اساس نظریه نش بهتر است هر دو نفر "پ" را انتخاب کنند. ✅ بر اساس نظریه نش، موفقیت هرکس، وابسته به تصمیم او و دیگران است و بهترین تصمیم، تصمیمی است که در آن منافع همه گروه دیده شود. این نقطه تعادل مجموعه، تعادل "نش" نامیده می‌شود که لزوما بهترین انتخاب برای یک عضو گروه نیست، ولی بهترین تصمیم برای کل گروه است. این نظریه در موضوعاتی مانند زیست‌شناسی برای تحلیل تکامل نیز کاربردی است. 📚 منبع: صفحه ویکی‌پدیای نش و فیلم "یک ذهن زیبا" به کارگردانی ران هاوارد (که به زندگی او پرداخته است). ✅ اما به نظر در ایران کم نیستند کسانی که هنوز به معجزه نظریه نش پی نبرده‌اند. به نظر من یکی از مقصران رشد این تفکر، سیستم‌های آموزشی (مدارس و دانشگاه‌ها) هستند. مهمترین مشکل سیستم آموزشی ما این است که به مشکلات مختلف کشورمان توجه ندارد. از شعارهای معمول سند راهبردی دانشگاه‌های ما، کسب افتخار بهترین دانشگاه کشور و خاورمیانه است و تلاش در جهت صعود در رتبه‌بندیهای مختلف دانشگاهی است. متاسفانه همین نوع نگاه هم به دانشجویان ما منتقل شده است. سیستم آموزشی ما بر مبنای یاددهی-یادگیری نیست. اغلب معلمان ما از دانش‌آموزان، تکرار مو‌ به‌ موی آنچه تدریس شده است را مطالبه می‌کنند و هیچ نوع خلاقیتی مورد توجه نیست. در حالی که یادگیری زمانی رخ می‌دهد که دانش‌آموز در ذهن خود شروع به ساختن و نتیجه‌گیری کند. البته، به نقل از کتاب «مهره حیاتی» اثر ست گودین، هدف اصلی تأسیس مدارس ایجاد قالب‌های ذهنی برای تشویق به مصرف‌گرایی است و متاسفانه، ما همچنان بر این فلسفه اصرار داریم که باعث تربیت نسلی می‌شود که پذیرش بهتری دارد و کمتر فکر می‌کند. ✅ اخیرا گزارش‌های سالانه دانشگاه ETH زوریخ را مطالعه می‌کردم که به نکته جالبی برخوردم. سیاست آموزشی این دانشگاه تربیت نسلی است که مستقل فکر کند و مسوولانه تصمیم بگیرد و در این راستا به تدریس موضوع تفکر نقادانه پرداخته شده است. بعید می‌دانم در سند راهبردی این دانشگاه، برترین دانشگاه اروپا شدن، یک هدف باشد، ولی به این افتخار نائل آمدند. امیدوارم رویکرد سیستم‌های آموزشی ما توجه به زندگی، تشویق به تفکر و موثر بودن (حل مسائل اطرافمان) باشد ... تا تولید علم! ❓ اما سوالات من: الف) آیا برنامه‌های آموزشی ما باید از استانداردهای آموزشی خاصی پیروی کند؟ آیا باید منتظر وزارتخانه‌ای برای تدوین این سیاست باشیم؟ در این راستا، چه ارتباطی بین دو وزارتخانه آموزش و پرورش و عتف وجود دارد؟ ب) متخصصان علوم انسانی چه نقشی در این زمینه می‌توانند ایفا کنند؟ هر ساله، مجمع جهانی اقتصاد، لیستی از مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت را اعلام می‌کند که برای مثال، در لیست مربوط به سال ۲۰۲۰ مهارت حل مسئله مهمترین مهارت است. آیا می‌توان در بازبینی دروس عمومی به مهارت‌های لازم در کسب موفقیت نیز توجه کرد. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای سرود توسط جمعی از فرزندان مدافع حرم با حضور دختر شهید جمیل حسین فقیه از شهدای حزب الله لبنان که در کفریا به شهادت رسید . این شهید بزرگوار که برای کمک به شیعیان دو شهر در محاصره فوعه و کفریا سوریه به آنجا اعزام شده بود،در راه انجام وظیفه جهادی به شهادت رسید. برادر ایشان فرمانده شهید الحاج غسان حسين فقيه نیز یک ماه قبل از وی به شهادت رسیده بود. شهيد جميل حسين فقيه به دلیل حضور در شهر محاصره شده کفریا نتوانسته بود در مراسم تشییع برادرش فرمانده شهید الحاج غسان حسين فقيه با نام جهادی "ساجد الطيري" شرکت کند. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
بسم الله الرحمن الرحیم و کتاب ۱. قائمیه ghbook.ir بیش از 15 هزار جلد کتاب با دسته بندی موضوعی و به 8 فرمت جهانی وورد پی دی اف اندروید ای او اس و ... قرار داده است که بسیار سایت مفید و پر کاربردی می باشد. ۲. المکتبه الشیعه http://www.shiaonlinelibrary.com این سایت همان مکتبه اهل بیت نسخه 1 است که کتابهای آن را در بخش الکتب می شود یافت. ۳. پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران Lib.ir ۴. گنج ؛ پایگاه اطلاعات علمی ایران https://ganj.irandoc.ac.ir ۵. کتابخانه دیجیتال نور http://www.noorlib.ir/view/fa/default مرکز نور کتابهای موجود در نرم افزار های خود را در سایت عرضه کرده و قابلیت دانلود 30 صفحه از کتاب را دارد شرط استفاده از این سایت عضویت و پرداخت هزینه می باشد ۶. کتابخانه مدرسه فقاهت http://lib.eshia.ir کتابخانه مدرسه فقاهت در موضوعات مختلف تاریخی، علوم قرآنی تفسیر علوم حدیث و فقه کتابها را رایگان با قابلیت جست و جو در متن و کپی به کاربران ارائه میدهد ۷. التفسیر http://www.altafsir.com/ این سایت کتابهای تفسیری و تجوید و ... را به زبان عربی ارائه می دهد. ۸. مکتبه الوقفیه http://waqfeya.com از بهترین سایتهای کتابخانه ای به زبان عربی که در موضوعات مختلف کتابهای مرجع بسیاری را دارد ۹. المکتبه الشامله shamela.ws ۱۰. کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات قم http://dl.islamicdoc.com/faces/home.jspx زیر نظر دفتر تبلیغات قم می باشد تعداد زیادی منابع را ارائه می دهد ۱۱. کتابخانه کتاب پدیا ( کتابهای تخصصی عربی) http://www.ketabpedia.com ۱۳. کتابخانه دیجیتالی تبیان https://library.tebyan.net ۱۳.کتابخانه یعسوب الدین http://www.yasoob.com بیش از 3 هزار منبع از شیعه و سنی در موضوعات مختلف ۱۴. دایره المعارف بزرگ اسلامی https://www.cgie.org.ir ۱۵. دانشنامه جهان اسلام http://rch.ac.ir/home ۱۶. پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث https://maarefnet.ir ۱۷. جامع علوم و معارف قرآن ، مقالات قرآنی https://quran.isca.ac.ir/fa/article/Index ۱۸. پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام http://www.pajoohe.com/fa ۱۹. سایت پارس قرآن http://www.parsquran.com ۲۰. اندیشه قم http://www.andisheqom.com ۲۱. قرآن اِستادیز http://www.quranstudies.ir ۲۲. اهل بیت http://www.ahlolbait.com ۲۳. پایگاه اطلاع رسانی اسلامی پارسا http://islamicdatabank.com ۲۴. حدیث نت http://www.hadith.net ۲۵. شهر حدیث http://hadithcity.com ۲۶. جست و جوگر حدیثی میزان http://mizan.hadith.net اگر به دنبال یافتن حدیثی در موضوع خاص یا از معصوم خاص باشید این سایت کمک خوبی برای یافتن حدیث می باشد. ۲۷. پرسمان http://www.porseman.org ۲۸. مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی http://www.pasokhgoo.ir ۲۹. پایگاه پاسخگویی به شبهات http://x-shobhe.com ۳۰. تبیان http://www.tbyane.net ۳۱. تنزیل http://tanzil.net/#19:1 ۳۲. شیعه سرچ http://www.shiasearch.com/fa/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C.html ۳۳. امام علی imamalin.net ۳۴. الشیعه http://farsi.al-shia.org ۳۵. مرکز اطلاع رسانی غدیر http://www.ghadeer.org/Home ۳۶.الجامعه الاسلامیه http://www.uofislam.net/uofislam ۳۷. دانشنامه اسلامی http://wiki.ahlolbait.com/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C ۳۸. ویکی فقه http://fa.news.wikifeqh.ir/wiki/index.php ۳۹. ویکی شیعه http://fa.wikishia.net/view/%D8%B5%D9%81%D8%AD%D9%87%D9%94_%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C ۴۰. اسلام کوئست http://www.islamquest.net/fa ۴۱. اسلام پدیا http://islampedia.ir/fa ۴۲. پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی https://www.sid.ir/fa/journal ۴۳. بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی http://iranemoaser.ir ۴۴. پایگاه تخصصی نهج البلاغه http://www.balaghah.net ۴۵. واژه یاب https://www.vajehyab.com ۴۶. آبادیس https://dictionary.abadis.ir علاوه بر لغتنامه های فارسی لغت و متون انگلیسی و سایر زبان ها را نیز ترجمه می کند ۴۷. گوگل ترنسلیت https://translate.google.com ۴۸. اصطلاح نامه علوم اسلامی https://thesaurus.isca.ac.ir ۴۹. پژوهه ؛ بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی http://pajoohe.ir ۵۰. پرتال جامع علوم انسانی ensani.ir ۵۱. حوزه نت hawzah.net ۵۲. مقالات https://www.magiran.com ۵۳. پایگاه مجلات تخصصی https://www.noormags.ir 54. پیشخوان برخط اجرای نرم افزارهای نور https://abrenoor.ir 55. پایگاه مطالعات انقلاب اسلامی http://negaresh57.whc.ir https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا! اینجا خانه من است و این کعبه خانه توست او کودک من است و من بنده ی تو مثال من مثال همین کودک است من هم مثل او می خواهم راه بروم اما نمی توانم من هم مثل او می خواهم حرف بزنم اما نمی توانم خدای من! ای مهربانتر از پدر و مادر! تو رب من هستی و من کودک این درگاه عنایتی بنما و تربیتم بفرما https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
⚡️بیش از یک هزار مؤسسه، مدرسه علوم دینی و حوزه علمیه با جامعة المصطفی مرتبط هستند ✔️محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان🔻 🔹امروز از المصطفی هم نام و هم ردیف دانشگاه‌ها و مراکزی همچون الازهر در سراسر جهان یاد می‌شود. المصطفی گام‌های بلندی در حوزه تقریب مذاهب و تبیین معارف بلند اسلام ناب مبتنی بر پیام حیات‌بخش قرآن کریم در اقصی نقاط عالم برداشته است. 🔹بدون شک بزرگترین تبلیغ برای جمهوری اسلامی، حضور و بازدید میهمانان بین‌المللی از مراکز المصطفی در داخل کشور است و این یک فرصت محسوب می‌شود. 🔹امروز جامعة المصطفی در حوزه توسعه اندیشه مکتب اهل بیت علیهم السلام چهار هزار کتاب را به ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر کرده و بیش از یک هزار مؤسسه و مدرسه علوم دینی و حوزه علمیه در خارج از کشور با ما در ارتباط هستند. 🔹دانش آموختگان ما با تأثیرگذاری فراوان در کشورها با تدریس در مراکز آموزش عالی و تدریس رشته های اسلامی در کنار سایر رشته ها در دانشگاه ها با زنده نگه داشتن کرسی های تدریس و مدیریت دارالقرآن ها به عنوان ادامه دهنده و میراث دار حوزه‌های علمیه چهره‌ای عقلانی و جذاب از شیعه در جهان به تصویر کشیده است /خبرگزاری حوزه/. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
14.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ والله اگر ارث پدری‌شان هم بود این گونه نمی‌بخشیدند! 🔹 سه دهه واگذاری رسمی و غیر رسمی ایران به بخش با اهدافی مثل بالا رفتن بهره‌وری کارخانه‌ها و حضور بیشتر در اقتصاد و غیره صورت گرفت. 🔹 اما امروز می‌بینیم نه تنها چنین نتایجی رخ نداده بلکه اکثر این کارخانه‌های واگذار شده به خاک سیاه نشستند! آن اخراج و زمین هایش فروخته شدند. اگر هم فعالند به جز تعداد محدودی اکثرا زیان‌ده هستند! 🔹 اشکال کار کجاست؟ در نوع و جنس شرکت؟ مردم؟ خریدار؟ یا قوانینی که وضع شد تا بر اساس آن این واگذاری‌ها به هرقیمتی رخ بدهد؟! 🔹 واگذاری یا بهتر بگوییم بذل و بخشش هایی که در برخی از آن تا ۷۰ درصد به ثمن بخس اهدا شده به بخش خصوصی! کاری که انسان با ارث پدری خودش هم نمی‌کند! 🔸 باید ببینیم این دولت بنا دارد ترمز این وضعیت فاجعه آمیز را بکشد و راهی عقلایی در پیش بگیرد یا خیر. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ دختر مسیحی در لبنان: با حاج قاسم سلیمانی سید شهدای مقاومت عهد می‌بندیم که قدس را آزاد کنیم! 🔹 خوب گوش کنید صحبتِ «زینه کرم» زنِ فعال مدنی مسیحی در لبنان را؛ ببینید چگونه از مقاومت، ، شهدای مقاومت، رهبران مقاومت، نابودی اسرائیل و صحبت می‌کند. 🔹ببینید چگونه وقتی می‌خواهد اسم سردار دلها شهید سید شهدای مقاومت را به زبان بیاورد بغض می‌کند! بله شهدا عند ربهم یرزقونند. 🔹 بله تفکر مقاومت در دلِ هر آزاده‌ای، اهل هر دیار و دینی که باشد نفوذ می‌کند. همینانند که در مقابل کفر و در جای جای جهان بوده، هستند و خواهند بود. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a