eitaa logo
مهندسی فرهنگی .راهبردها .راهکارها
371 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
286 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا •
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالواحد الاحد رساله نور وحدت نوشته خواجه خرد معروف به حوراء مغربی شماره 9⃣2⃣ ای سید! صحبت دنیا و اهل دنیا در طریق سلوک مضر است، اما کسی که گرفتار است و نمی توان ازآن قطع کردن، به ضرورت اجتناب تمام باید کرد که چیزی واقع نشود که با شریعت یا طریقت جنگ داشته باشد. اگر تقصیر رود، باید که رجوع نموده، تدارک نماید و ملاحظه وحدت هرگز از دست نباید داد. ای سید! در لباس تکلف نباید کرد واز فقر با خود چیزی باید داشت. ای سید! همیشه حاضر دل باید بود و از گذشته و آینده یاد نباید کرد، وملاحظه وحدت هرگز از دست نباید داد. ای سید! بدان که هیچ مرگی بدتر از غفلت از وحدت نیست و هیچ عذابی بدتر و سخت تر از عذاب دوری از حقیقت خود نه. از این مرگ و از این عذاب ترسان بوده، متوجه وحدت باید بود ویقین باید دانست که همه یکی است و غیر از یکی موجود نیست. هرقدر که این اندیشه غالب است، سعادت در اوست. چون از وهم دویی برآید، قیامت بر او واقع شود و در جنت شهود تا ابد الآبدین آسوده. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🌺 مباش در پی آزار و هرچه خواهی کن... که در طریقت ما غیر از این گناهی نیست .
🔻هشداری بسیار مهمّ از حضرت رضا (ع) 🔸قال الامام علي بن موسى الرضا (ع): 🔹ملْعُونٌ مَنِ اتَّهَمَ أَخَاهُ، 🔸ملْعُونٌ مَنْ غَشَّ أَخَاهُ‏، 🔹ملْعُونٌ مَنْ لَمْ يَنْصَحْ لِأَخِيهِ، 🔸ملْعُونٌ مَنِ اسْتَأْثَرَ عَلَى أَخِيهِ، و مَلْعُونٌ مَنِ احْتَجَبَ عَنْ أَخِيهِ، 🔹ملْعُونٌ مَنِ اغْتَابَ أَخَاهُ‏. 🔸 ملعون است کسی که برادر (دینی) خود را متهم کند. 🔹 ملعون است کسی که برادرش را فریب دهد. 🔸 ملعون است کسی که دلسوز و خیرخواه برادرش نباشد. 🔹 ملعون است کسی که چیزی را از برادرش دریغ و منع کند وبه خود اختصاص بدهد. 🔸 ملعون است کسی که غیبت برادرش را بنماید. نزهة الناظر و تنبيه الخاطر: 125، لحسين بن محمد بن حسن بن نصر الحلواني، المتوفى في القرن الخامس الهجري. علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔻راه و رسم مسلمانی 🔹خدایا! از تو پوزش می خواهم درباره ستمدیده ای که در حضور من به او ستم شد و من یاریش نکردم... (فرازی از دعای 38 صحیفه سجّادیه). https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🖼 روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر تاکید پیامبر اعظم صلوات‌الله‌علیه‌وآله بر اقامه نماز روزهای یکشنبه ماه ذی‌القعده https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🌙امشب شب دحوالارض است🌟 ثواب هفتاد سال عبادت را از دست ندهیم 🗓 روز بیست و پنجم ذی‌القعده روز دحوالارض نام گرفته است که «دَحو» به معنای گسترش است و بعضی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محل اصلی‌اش تفسیر کرده‌اند منظور از دحوالارض گسترده شدن زمین است که در آغاز تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران‌های سیلابی نخستین فرا گرفته بود این آبها به تدریج در گودال‌های زمین جای گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده‌تر شدند در شب این روز نیز بر اساس روایتی از امام رضا علیه‌السلام حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علیه‌السلام به دنیا آمده‌اند همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف معرفی شده است ❤❤❤❤❤❤❤❤ 💢↶ اعمال روز دحوالارض ↯ 1️⃣ روزه روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن ممتاز است و در روایتی آمده است که روزه‌اش مثل روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود و هر چه در میان آسمان و زمین وجود دارد برای کسی که در این روز روزه‌دار باشد استغفار می‌کنند و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده 2️⃣ نماز نماز این روز دو رکعت است در وقت چاشت «اول بالا آمدن آفتاب» ◽️در هر رکعت بعد از سوره «حمد» پنج مرتبه سوره «شمس» بخواند ◽️ و بعد از سلام نماز بخواند: 《لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ》 ↫◄ پس دعا کند و بخواند: 【یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَالْجَلالِ وَالْإِکْرَامِ】 3️⃣ ذکر خداوند معنای ذکر فقط گفتن الفاظ و اوراد و نام‌های خداوند نیست بهترین نوع ذکر خدا به یاد خدا بودن و او را بر اعمال و گفتار و کردار خویش ناظر دانستن است 4️⃣ شب زنده‌داری احیا و شب زنده‌داری که برابر با عبادت صد سال است 5️⃣ غسل انجام غسل مستحبی به نیت روز دحوالارض 6️⃣ زیارت امام رضا علیه‌السلام زیارت حضرت رضا علیه‌السلام که میرداماد ره در رساله اربعه ایام خود در بیان اعمال روز دحوالارض آن را از افضل اعمال مستحبه دانسته. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
آداب شب وروز دحوالارض انشاالله به نیت فرج آقا انجام بدین. فردا دوشنبه مورخ۱۴۰۳/۳/۱۴مصادف با دحوالارض،یعنی ۲۵ ذیقعده هست. ظهور بسیار نزدیک است اللهم عجل لولیک الفرج اگر یک نفر را به او وصل کردی برای سپاهش تو سردار یاری... 🌴عطرظهور را استشمام می کنیم. 🌴 🌺اللهم عجل لولیک الفرج🌺 🌼صلوات برای فرج 🌼 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد | ۳۵ سال پیش در چنین لحظاتی (ساعت ۲۲:۲۰) روح بلند و ملکوتی رهبر مستضعفان و آزادی‌خواهان جهان به ملکوت اعلی پیوست... ➕بخشی از قرائت وصيتنامه بنیانگذار کبیر انقلاب (ره) توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
شاهیست که تو هرچه بپوشی داند بی‌کام و زبان گر بخروشی داند هر کس هوس سخن فروشی داند من بندهٔ آنم که خموشی داند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیارعالی بسیار‼️ الله اکبر الله اکبر‼️ بشنوید سخن تازه شیخ تیجانی را در مورد سنیان متعصبی که بخاطر ماجرای غزه شیعه شده اند . https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
28.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هویاعلی مددی مُبلغ ولایت باشیم باید ضجه بزنیم تا حضرت اذن بدن ما یک قدمی براش برداریم پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بعد از اعلام ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روز غدیر، فرمودند حاضرین وظیفه دارند به غائبین خبر دهند. ما از غایبین آن دوران هستیم که نسل به نسل و به واسطه‌های مختلف این خبر را دریافت کردیم. و اینک وظیفه داریم همچنان برای بازتابِ این واقعه‌ی بزرگ بکوشیم و با استفاده از فناوری‌های امروزه آن را گسترش دهیم.
یک خانه کتاب هیچ سودی ندهد باید که کتابخانه در سینه بود درسی نبُوَد هر آنچه در سینه بُوَد درسینه بُوَد هرآنچه درسی نبُوَد
ابن الرضا به حجره غریبانه جان سپرد او شمع جمع بود و چو پروانه جان سپرد مسموم شد ز زهر جگر سوز اُمّ فضل از روی شوق در ره جانانه جان سپرد ⚫️ شهادت جوادالائمه، امام محمد تقی علیه السلام بر امام زمان ارواحنا فداه و تمامی منتظران ، حضرت رضا علیه السلام و اساتید محترم و طلاب گرامی تسلیت عرض میکنم.
یا جواد الأئمه لب تشنه بود ، تشنه یک جرعه آب بود مردی که درد های دلش بی حساب بود   پا می کشید گوشه حجره به روی خاک پروانه وار غرق تب و التهاب بود   از بسکه شعله ور شده بود آتش دلش حتی نفس نفس زدنش هم عذاب بود   در ازدحامِ هلهله های کنیزکان فریاد استغاثه او بی جواب بود   یک جرعه آب نذر امامش کسی نکرد رفع عطش اگر چه کمال ثواب بود   آخر شبیه جد غریبش شهید شد آری دعای خسته دلان مستجاب بود   غربت برای آل علی تازگی نداشت در آن دیار کشتن مظلوم باب بود   تا سایه بان پیکر نورانیش شوند بال کبوتران حرم را شتاب بود   اما فدای بی کفن دشت کربلا آلاله ای که زخم تنش بی حساب بود   هم تیغ و نیزه خون تنش را مکیده بود هم داغدیده شرر آفتاب بود [در زیر آفتاب تو ماندی، حسین هم ای تشنه! دور از آب تو ماندی، حسین هم محسن ناصحی] با حلق پاره پاره نبودی، حسین بود نزد شراب‌خواره نبودی، حسین بود با طفل در بغل که گلویش بریده شد در انتظار چاره نبودی، حسین بود! وقت فرود نیزه به پهلوی بی‌پناه بر مرکبی سواره نبودی، حسین بود زخم از ستاره بر تنت افزون و بی‌شمار بر روی سنگ خاره نبودی، حسین بود وقت هجوم لشکر دشمن به خیمه‌ها در حالت اشاره نبودی، حسین بود در زیر آفتاب تو ماندی و او، ولی با جسم پاره پاره نبودی، حسین بود ✍  
🩸 پدر و مادرم به فدای شهیدی که اهل آسمان برایش گریه می‌کنند... وقتی‌که امام جواد علیه‌السلام به دنیا آمد، امام رضا علیه‌السلام به اصحاب خود فرمودند: 🔖 در این شب برای من فرزندی شبیه موسی بن عمران به دنیا آمد که شکافنده دریاهاست، و شبیه عیسی بن مریم مادرش مقدّس است و پاک و پاکیزه خلق شد. سپس امام رضا علیه‌السلام فرمودند: 📋 بِأَبِي وَ أُمِّي شَهِيدٌ يَبْكِي عَلَيْهِ أَهْلِ السَّمَاءِ، يُقْتَلُ غَیظاً ▪️پدر و مادرم به فدای شهیدی که اهل آسمان بر او می‌گریند که از روی خشم کشته می‌شود. 📋 وَ یَغضَبُ اللَّهُ جَلَّ وَ عَلَى قَاتِلِيهِ فَلَا يَلْبَثْ إلّا يَسيرا حَتَّى يُعَجِّلُ اللَّهُ بِهِ إِلَى عَذَابِهِ الْأَلِيمِ وَ عِقَابَهُ الشَّدِيدِ. ▪️ و خداوند بر قاتل او خشم می‌گیرد؛ پس [قاتل او] نمی‌ماند مگر اندکی تا اینکه خدا عذاب دردناک و عقاب شدید را به سوی او می‌فرستد. 📚اثبات الوصیة، ص ۲۱۰ 📚عیون المعجزات، ص ۱۱۸ ✍ ای نمک سفرۀ سلطان طوس محضر تو خیل ملک خاک بوس آینۀ صورت شمس الشموس دلخوشیِ عمر انیس النفوس ای علی اکبر ملیح رضا حلقۀ موی تو ضریح رضا جود تو شد مظهر کُلِّ صفات نام تو فتاح همه مشکلات نازترین تک پسر کائنات حق بده بابات بمیرد برات بوسه ز لب های تو کار رضا ای همۀ دار و ندارِ رضا گوشۀ حجره شده جایت چرا ؟ مرگ شده ذکر و دعایت چرا ؟ بسته شده راه صدایت چرا ؟ آب نیاورده برایت چرا ؟ شعله به جان و دل زهرا مکش جان رضا روی زمین پا مکش ضربه به حیثیت افلاک خورد رنگ کبودی به رُخی پاک خورد موی به هم ریخته‌ات خاک خورد داد زدی دورِ لبت چاک خورد با جگر سوخته پرپر زدی بر دَرِ حجره چقدر سر زدی خون ز لب خشک تو پاشید وای لحظۀ پرپر زدنت دید وای چشم به چشمان تو خندید وای دست‌ْزنان دورِ تو رقصید وای شعله به جان تو چنین ریخته آب به پیش تو زمین ریخته آب نخوردی … بدنت پا نخورد یک نخی از پیرُهنت پا نخورد در ته گودال تنت پا نخورد مثل حسین بر دهنت پا نخورد یاد حسین دیدۀ تر داشتی هر چه سرت آمده ، سر داشتی https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔴 قدرت علمی امام جواد در مجلس معتصم در زمان امام جواد علیه السلام، روزی «ابن ابى دُؤاد» که از علمای آن زمان بود، از مجلس معتصم بازمی‌گشت، در حالى که بشدت افسرده و غمگین بود. زُرقان که با ابن ابى دُؤاد دوستى و صمیمیت داشت، مى‌گوید: علت را از او جویا شدم. گفت: امروز آرزو کردم که کاش بیست سال پیش مرده بودم! پرسیدم: چرا؟ گفت: به خاطر آنچه از ابوجعفر (امام جواد) در مجلس معتصم بر سرم آمد! گفتم: جریان چه بود! گفت: شخصى به سرقت اعتراف کرد و از خلیفه (معتصم) خواست که با اجراى کیفر الهى او را پاک سازد. خلیفه همه فقها را گرد آورد و «محمد بن على» (حضرت جواد) را نیز فرا خواند و از ما پرسید: دست دزد از کجا باید قـطع شود؟ من گفتم: از مچ دست. گفت: دلیل آن چیست؟ گفتم: چون منظور از دست در آیه تیمم: «فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکُمْ وَاَیْدِیْکُمْ؛ صورت و دستهایتان را مسح کنید» تا مچ دست است. گروهى از فقها در این مطلب با من موافق بودند و مى‌‌گفتند: دست دزد باید از مچ قـطع شود، ولى گروهى دیگر گفتند: لازم است از آرنج قـطع شود، و چون معتصم دلیل آن را پرسید، گفتند: منظور از دست در آیه وضو: «فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَاَیْدِیَکُمْ اًّلىَ الْمَرافِقِ؛ صورتها و دستهایتان را تا آرنج بشویید» تا آرنج است. آنگاه معتصم رو به محمد بن على (امام جواد) کرد و پرسید: نظر شما در این مسئله چیست؟ گفت: اینها نظر دادند، مرا معاف بدار. معتصم اصرار کرد و قسم داد که باید نظرتان را بگویید. محمد بن على گفت: چون قسم دادى نظرم را مى‌گویم. اینها در اشتباهند، زیرا فقط انگشتان دزد باید قـطع شود و بقیه دست باید باقى بماند. معتصم گفت: به چه دلیل؟گفت: زیرا رسول خدا(ص) فرمود: سجده بر هفت عضو بدن تحقق مى‌پذیرد: صورت (پیشانى)، دو کف دست، دو سر زانو، و دو پا (دو انگشت بزرگ پا). بنابراین اگر دست دزد از مچ یا آرنج قطع شود، دستى براى او نمى‌ماند تا سجده نماز را به جا آورد و نیز خداى متعال مى ‌فرماید: «وَ أَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا؛‌ سجده گاه‌ها (هفت عضوى که سجده بر آنها انجام مى‌گیرد) از آن خداست، پس هیچ کس را همراه با خدا مخوانید (و عبادت نکنید)» و آنچه براى خداست، قـطع نمى‌شود. «ابن أبى دُؤاد» مى‌گوید: معتصم جواب محمدبن على را پسندید و دستور داد انگشتان دزد را قـطع کردند و ما نزد حضار، بى آبرو شدیم و من همانجا از فرط شرمسارى و اندوه آرزوى مرگ کردم. (منبع : طبرسى، مجمع البیان، ج 10، ص 372) علیه السلام را تسلیت عرض میکنم https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
نگاهی به روایات شهادت امام جواد علیه السلام دربارۀ کیفیت درگذشت امامان (ع)، در روایت محمد بن موسی بن متوکل از علی بن ابراهیم از پدرش از ابوصلت هروی از امام رضا (ع) آمده است: «والله ما منا إلا مقتول شهيد» (أمالي الصدوق، ص63؛ عیون أخبار الرضا، ج2، ص256). در نقلی از حسین بن روح نوبختی نیز آمده که «النبي والأئمة ع ما ماتوا إلا بالسیف أو السمّ وقد ذكر عن الرضا ع أنه سمّ وكذلك ولده وولد ولده» (الغیبة للطوسي، ص388). در خصوص امام جواد (ع) شیخ صدوق در مقام برشمردن اعتقادات امامیه می‌گوید: «أبو جعفر محمد بن علي عليهما السلام قتله المعتصم بالسم» (اعتقادات الإمامیة، ص98). همچنین ابوالحسن مسعودی در این باره می‌گوید: «وقيل: إن أم الفضل بنت المأمون لما قدمت معه من المدينة إلى المعتصم سمته» (مروج الذهب، ج3، ص464). در سر السلسلة العلویة (ص72) نیز آمده است: «أبوجعفر محمّد بن علي التقي عليهما السلام... زوّجه المأمون ابنته أمّ الفضل ولم تلد له، سقاه المعتصم السمّ، ويقال: هي سقته بأمر المعتصم‏»؛ روایات مربوط به شهادت حضرت در منابع متقدم از این قرار است: روایت نخست: مسموم‌شدن به امر معتصم عیاشی از زرقان صاحب ابن ابی‌داود از ابن ابی‌داود نقل می‌کند که نزد معتصم عباسی دزدی آورده شد و در خصوص اینکه چه مقدار از دستش باید بریده شود فقهاء حاضر اختلاف کردند. معتصم به امام جواد (ع) اصرار کرد که در این باره نظرشان را بگویند. امام هم با اشاره به آیۀ شریفۀ «وأن المساجد لله» فرمودند: «وما کان لله لم یقطع». معتصم هم بر اساس نظر امام، حکم کرد. ابن ابی داود چند روز بعد معتصم را سرزنش کرد که چرا در چنین مجلسی، نظر فقهاء را کنار نهاده و به نظر کسی بخشی از امّت به امامت او قائلند، حکم رانده است. معتصم ترتیبی می‌دهد تا امام به مجلسی دعوت شوند و طعامی مسموم به امام خورانده می‌شود (تفسیر العیاشي، ج1، ص319-320). چند نکته در خصوص این گزارش: 1) ظاهراً مراد از ابن ابی‌داود در این نقل، احمد بن ابی‌دُواد است که قاضی القضاة در روزگار معتصم و واثق عباسی بوده است (المؤتلف والمختلف للدارقطني، ج2، ص965). ابن خلکان دربارۀ ارتباط ویژۀ معتصم و ابن ابی دواد می‌گوید: «ولما ولي المعتصم الخلافة جعل ابن أبي دواد قاضي القضاة، وعزل يحيى بن أكثم، وخص به أحمد حتى كان لا يفعل فعلاً باطناً ولا ظاهراً إلا برأيه» (وفیات الأعیان، ج1، ص84). 2) در خصوص استناد مروی از امام جواد (ع) به آیه اشکالی نیست؛ چه در روایت حماد بن عیسی از امام صادق (ع) نیز نقل شده است: «سبعة منها فرض يسجد عليها، وهي التي ذكرها الله في كتابه، فقال: "وأن المساجد لله فلا تدعوا مع الله أحدا" وهي: الجبهة، والكفان، والركبتان، والإبهامان؛ ووضع الأنف على الأرض سنة» (الکافي، ط دار الحدیث، ج6، ص144؛ تهذیب الأحکام، ج2، ص82). گفتنی است طبرسی فراز استناد امام جواد (ع) به آیه را در تفسیر خویش بازتاب داده است (مجمع البیان، ج10، ص560). 3) گزارشی در مناقب ابن شهر آشوب آمده که در آن سخن از مجبورشدن امام به نوشیدن شربتی هست و در آن از احمد بن ابی‌دواد نیز نام برده شده است: «ولما بويع المعتصم جعل يتفقد أحواله فكتب إلى عبد الملك الزيات أن ينفذ إليه التقي وأم الفضل فأنفذ ابن الزيات علي بن يقطين إليه فتجهز وخرج إلى بغداد فأكرمه وعظمه وأنفذ أشناس بالتحف إليه وإلى أم الفضل ثم أنفذ إليه شراب حماض الأترج تحت ختمه على يدي أشناس وقال إن أمير المؤمنين ذاقه قبل أحمد بن أبي داود وسعد بن الخصيب وجماعة من المعروفين ويأمرك أن تشرب منها بماء الثلج وصنع في الحال فقال اشربها بالليل قال إنها ينفع باردا وقد ذاب الثلج وأصر على ذلك فشربها عالما بفعلهم‏» (مناقب آل أبي طالب، ج4، ص384). با اینکه مصدر این گزارش معلوم نیست، با توجّه به تعابیرش ظاهراً باید مستقل از روایت عیاشی باشد و می‌تواند مؤید آن به شمار آید. لازم به ذکر است در نقل ابن شهر آشوب، مراد از «عبد الملك الزیات» ظاهراً باید محمد بن عبد الملك الزیات باشد که وزیر معتصم و واثق عباسی بود (تاریخ بغداد، ج3، ص593). حکایتی نیز نقل شده است در خصوص دستگیری یکی از مرتبطین امام جواد (ع) توسط او (الکافي، ج2، ص584). «أشناس» نیز می‌تواند اشناس ترکی (د. 252ق) باشد که در جنگی مقدّم الجیش معتصم بوده است (تاریخ الإسلام، ج6، ص54). ذکر علی بن یقطین در این گزارش ممکن است حاصل خلط باشد؛ چه وی در سال 182ق فوت کرده است. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
روایت دوم: خبردادن امام رضا (ع) از شهادت امام جواد (ع) در إثبات الوصیة روایتی مرسل از امام رضا (ع) نقل شده که حضرت در شب ولادت امام جواد (ع)، ضمن بیان فضائلی از امام جواد (ع) دربارۀ ایشان گفته‌اند: «بأبي وأمي شهيد يبكي له وعليه أهل السماء يقتل غيظاً، ويغضب الله جلّ وعزّ على قاتله، فلا يلبث إلّا يسيراً حتّى يعجّل الله به الى عذابه الأليم وعقابه الشديد» (إثبات الوصیة، ت الکثیري، ص360). در إثبات الوصیة پس از این گزارش روایتی دربارۀ امام جواد (ع) از امام رضا (ع) به این سند نقل شده است: «وروی عبد الرحمن بن محمّد عن کلثم بن عمران قال قلت للرضا…». در مقابل، در عیون المعجزات گزارش مرسل إثبات الوصیة از امام رضا (ع) در خصوص شهادت فرزندشان در میان روایت کلثم بن عمران نقل شده است. ظاهراً در یکی از این دو کتاب -یا نسخ یکی از این دو کتاب- خلطی صورت گرفته است. به هر حال این گزارش دلالت روشنی بر شهادت امام جواد (ع) دارد اما سند واضحی ندارد. گفتنی است در عیون المعجزات به جای «یقتل غیظاً»، «یقتل غصباً» آمده است. دربارهٔ إثبات الوصیة منسوب به مسعودی باید توجه داشت که این کتاب، مطابق دیدگاه برخی محققان، کتاب الأوصیاء شلمغانی است (نگر: إثبات الوصیة، ت الکثیري، مقدمة حول مؤلف إثبات الوصیة). روایت سوم: شهادت به دست ام الفضل با انگور مسموم در إثبات الوصیة همچنین در گزارشی آمده که امام جواد علیه السلام به همراه ام الفضل به عراق رفتند. در همان زمان معتصم عباسی و جعفر بن المأمون (دربارهٔ وی نگر: الوافي بالوفیات، ج11، ص86) در صدد قتل امام بودند و جعفر از طریق ام الفضل به مقصود شوم خویش رسید: فقال جعفر لأخته أم الفضل وكانت لأمه وأبيه في ذلك؛ لأنه وقف على انحرافها عنه وغيرتها عليه؛ لتفضيله أم أبي الحسن ابنه عليها مع شدّة محبّتها له ولأنها لم ترزق منه ولداً. فأجابت أخاها جعفراً و جعلوا سمّاً في شي‏ء من عنب رازقي وكان يعجبه العنب الرازقي. فلما أكل منه ندمت وجعلت تبكي. فقال لها: ما بكاؤك؟ والله ليضربنك الله بفقر لا ينجي وبلاء لا ينستر. فبليت بعلة في أغمض المواضع من جوارحها صارت ناصوراً ينتقض عليها في كل وقت. فأنفقت مالها وجميع ملكها على تلك العلة حتى احتاجت الى رفد الناس. ويروى ان الناسور كان في فرجها. وتردّى جعفر بن المأمون في بئر فأُخرج ميّتاً وكان سكران (إثبات الوصیة، ص374-375). همین گزارش در عیون المعجزات نیز آمده، با این تفاوت که در آن سخنی از جعفر بن مأمون نیست و این معتصم است که ام الفضل را به این کار تحریک می‌کند (عیون المعجزات، ص129). روایت چهارم: شهادت به دست ام الفضل با حوله‌ای مسموم نویسندۀ دلائل الإمامة ابتدا روایتی مشابه نقل شلمغانی در خصوص شهادت امام به دست ام الفضل ارائه می‌کند و پس از آن نقل دیگری می‌آورد: «ويقال: إنها سمته بمنديل يمسح به عند الملامسة، فلما أحس بذلك قال لها: أبلاك الله بداء لا دواء له. فوقعت الأكلة في فرجها، فكانت تنكشف للطبيب، ينظرون إليها، ويشيرون عليها بالدواء، فلا ينفع ذلك شيئا، حتى ماتت في علتها» (دلائل الإمامة، ص395). ابن شهر آشوب نیز نقلی مشابه این نقلِ دلائل آورده است (مناقب آل أبي طالب، ج4، ص391). گفتنی است نقل شده که از همان ابتدای ازدواج امام با ام الفضل، برخی احتمال می‌دادند که امام به دست نزدیکان ام الفضل مسموم شوند (الکافي، ج2، ص592، ح6). گزارش‌های شیخ صدوق، مسعودی، شلمغانی، ابن شهرآشوب، نویسندۀ دلائل الإمامة، و ابن عبد الوهاب در مسمومیت امام جواد (ع) به دست برخی از عباسیان اشتراک دارند. بیشتر این گزارش‌ها بر نقش معتصم عباسی و احیاناً ام الفضل بنت مأمون تأکید می‌کنند. گفتنی است که سن اندک امام در هنگام وفات (25 سال) نیز مؤید این است که ایشان به مرگ طبیعی از دنیا نرفته‌اند؛ به ویژه که در مصادر عامه و امامیه که به بیان وفات امام پرداخته‌اند، بیماری‌ای برای امام ذکر نشده که آن بیماری منجر به وفات شود. بر این اساس، اصل مسموم‌شدن حضرت ازسوی بنی‌عباس مستندات قابل توجهی دارد. اما با اختلاف روایات، چگونگی مسمومیت نیازمند تحقیق بیشتر است. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
چهاردهمين جشنواره بين المللي «كتاب سال رضوي» مهلت ارسال آثار: تا پايان اسفند 1403 بخش اصلي: سيره و معارف رضوي بخش فرعي: خاندان امام رضا عليه السلام، اصحاب امام رضا عليه السلام، حرم و اماكن متبركه، مشاهير رضوي، زيارت و .... بخش بين الملل بخش ويژه 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی دارای بخش‌های اصلی (هشت محور)، فرعی(هشت محور)، بین‌الملل، خادمان کتاب رضوی و ویژه به شرح ذیل است: بخش اصلی سیره و معارف رضوی: این بخش جشنواره، دارای محورهای هشت‌گانه ذیل است که در هر محور، دو اثر به عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب خواهند شد. 1. حديث و رجال 2. اخلاق، علوم تربيتي و آموزشي 3. فقه و حقوق 4. فلسفه و کلام 5. روانشناسي 6. علوم اجتماعي 7. سیره ، تاریخ و مردم شناسي 8. طب الرضا ـ عليه السلام ـ با دو رويکردِ طب قديم و جديد آثار بخش اصلی باید به سیره و معارف رضوی بپردازند. جایزه ویژه جشنواره به برترین اثر بخش اصلی(هشت سکه بهارآزادی) به همراه تندیس و لوح تقدیر اختصاص خواهد یافت. همچنین به صاحبان آثار برگزیده در این بخش، سه سکه بهارآزادی به همراه تندیس و لوح تقدیر اهدا خواهد شد. https://library.razavi.ir/ketabsal https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
هزار عیب‌ و دو‌صد نقص در وجودِ من است، تو(یا الله )با نگاهِ محبت مرا تماشاکن
14.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این قدر باید این فیلم دست به دست بشه که ان شااااااااااالله امسال همه برای عیدغدیر اقاجانمون امیرالمومنین سنگ تموم بزارن علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔘✨سـ🌸ــلام 🕊✨روزتـــون 🔘✨پر از خیر و برکت 🕊✨امروز  سه شنبه↶ ✧          22       خرداد        1403  ه.ش ❖            4     ذی الحجه     1445  ه.ق ✧          11       ژوئن          2024  میلادی ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ 🔘✨ ↯ ذڪر روز ؛ 🕊✨《 یا اَرْحَمَ الرّاحِمین 》 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a