eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
245 عکس
5 ویدیو
3 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/94) ❇️ عَنِ النَّبِیِّ (ص): لا يَتَمَنّیٰ اَحَدُكُمُ المَوتَ لِضُرٍّ نَزَلَ بِهٖ وَليَقُلِ اللّٰهُمَّ اَحيِنی ما كانَتِ الحَياةُ خَيرًا لی وَتَوَفَّنی اِذا كانَتِ الوَفاةُ خَيرًا لی. ❇️ پیامبر (ص): نباید احدی از شما به‌خاطر ضرری که به او می‌رسد آرزوی مرگ کند (از روی ناتوانی) بلکه باید بگوید پروردگارا! مرا زنده بدار تا زمانی که زندگی برای من خیر است و مرا بمیران زمانی که مردن برای من خیر است. 🔸 منبع: تفصیل وسائل‌الشیعه، ج2، ص449 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 قُل اِن كانَت لَكُمُ الدّارُ الـٔاخِرَةُ عِندَ اللهِ خالِصَةً مِن دونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا المَوتَ اِن كُنتُم صٰدِقينَ (بقره/94) بگو: «اگر (بنا بر ادّعایتان،) در حکم خدا (بهشت و) سرای آخرت، مخصوص شماست، نه (سایر) مردم، اگر راست می‌گویید، آرزوی مرگ کنید (تا از زندگی پر از رنج دنیا به زندگی شیرین و گوارای ابدی برسید).» ✅ نژادپرستی یهود و برخورد قرآن: از تاریخ زندگی یهود چنین برمی‌آید که آنان خود را از نژادی برتر می‌دانستند و معتقد بودند که گل سرسبد جامعه انسانیت هستند و بهشت به‌ خاطر آنها آفریده شده و آنها فرزندان خدا و دوستان خاص او هستند. در آیه 18 سوره مائده از قول آنها می‌خوانیم: «ما (همچون) پسران خدا و دوستان اوییم.» در آیه 111 سوره بقره نیز می‌خوانیم: «(اهل کتاب) گفتند: «کسی جز یهودیان یا مسیحیان به بهشت داخل نخواهد شد.» این پندارها از یک سو آنها را به ظلم، جنایت، گناه و طغیان دعوت می‌کرد و از سوی دیگر به کبر، خودپسندی و خودبرتربینی. قرآن در این آیه، پاسخ دندان‌شکنی به ادعاهای آنها می‌دهد و می‌فرماید: «اگر راست می‌گویید، آرزوی مرگ کنید (تا از زندگی پر از رنج دنیا به زندگی شیرین و گوارای ابدی برسید).»؛ یعنی آیا میل ندارید به جوار رحمت خدا پناه برید و نعمت‌های بی‌پایان بهشت در اختیار شما قرار گیرد؟ یهودیان با این ادعاها می‌خواستند مسلمانان را از آیینشان دلسرد کنند؛ ولی قرآن، پرده از دروغ و تزویر آنها برمی‌دارد؛ زیرا آنها حاضر به ترک دنیا نبودند؛ چنان که در آیه 95 اشاره شده است. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص15 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/94) یک قاعده تجویدی: ✍️ با توجه به تعدد موارد اِخفاء در این آیه شریفه، لازم به ذکر است که در قاعده اِخفاء که بر اساس از کنار هم قرار گرفتن نون ساکن و حروف مابقی (حروفی غیر از یرملون، باء و حروف حلقی) حاصل می‌شود، حرف نون در مصاحف، متفاوت علامت‌گذاری شده است. در مصاحف شمال آفریقا و مصحف امیری و مدینه، حرف نون، فاقد علامت است. در مصاحف شبه‌قاره هند و مصاحف ایرانی و مصاحف ترکی، بر روی نون، علامت ساکن قرار داده شده است. در مصحف مرکز طبع و نشر قرآن نیز با توجه به مبنای عدم وضع علائم تجویدی، هیچ‌گونه علامتی قرار داده نشده است. ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir/ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 همایش علمی بررسی شیوه‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم این همایش با حضور یکصد نفر از معلمان و معاونان آموزشی مقطع ابتدایی در روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه در شهر سمنان برگزار شد. ✳️ جناب آقای دکتر دوست محمدی حافظ محترم قرآن کریم و رئیس ادارهٔ آموزش و پرورش شهر سمنان نخستین سخنران این همایش بودند. سخنران بعدی جناب آقای مجید تقی‌زاده مدیر آموزش مرکز طبع و نشر قرآن کریم بودند که به معرفی مرکز و تشریح اهداف برگزاری همایش و جزئیات برنامه پرداختند. در ادامه جناب آقای محمد بابایی با بیان تاریخچهٔ نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم از صدر اسلام تاکنون، ویژگی‌های مصاحف رایج در جهان اسلام را تشریح کردند. در پایان قسمت اول همایش، مقایسهٔ شیوه‌های علامت‌گذاری قرآن کریم در جهان اسلام با شیوهٔ کم‌علامت مرکز طبع و نشر قرآن کریم، توسط آقای تقی‌زاده انجام شد. بخش دوم همایش، بعد از ظهر با موضوع آموزش و مقایسهٔ روش تدریس شیوه‌های کم‌علامت و مصری توسط استاد سید مهدی سیف ارائه شد و در پایان این همایش علمی، پاسخ به سؤالات حاضران در جلسه بود.
🗓️ شنبه 24 آذر 1403 🔅وَلَتَجِدَنَّهُم اَحرَصَ النّاسِ عَلیٰ حَيوٰةٍ وَمِنَ الَّذينَ اَشرَكوا يَوَدُّ اَحَدُهُم لَو يُعَمَّرُ اَلفَ سَنَةٍ وَما هُوَ بِمُزَحزِحِهٖ مِنَ العَذابِ اَن يُعَمَّرَ وَاللهُ بَصيرٌ بِما يَعمَلونَ (بقره/96) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 96 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: arabe 330 d ✓ محل نگهداری: کتابخانه ملی فرانسه ✓ خط: A.I بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 2 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 350*270 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: پوست ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 16 سطر ✓ نشان پایان آیات: شش نقطه مستطیل که به شکل مورّب روی هم و در دو ردیف قرار گرفته‌اند. ✓ علامت تخمیس: حرف الف ✓ علامت تعشیر: یک دایره طلایی‌رنگ که در میان آن، یک گل شش‌پر با رنگ‌های قرمز و مشکی رسم شده است. ✓ نقط الاعجام: نسخه در اصل، فاقد نقط‌الاعجام است؛ اما در برخی صفحات در دوران متأخر از کتابت، برخی از حروف، نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: استفاده از نقاط قرمز مدوّر به شیوه ❇️ این نسخه، منسوب به امام علی علیه‌السلام است که با توجه به نوع خط و ویژگی‌های مصحف، این انتساب بعید به نظر می‌رسد. ✅ برای مشاهده تصاویر این نسخه می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8415208w.r=arabe 330?rk=150215;2 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/96) لَتَجِدَنَّهُم: [قسم می‌خورم که] حتماً آنها را می‌یابی. 📝 اين لام به همراه نون تأکید، همیشه در جواب قسم قرار می‌گیرد، یعنی یا لفظ قسم یا معنای آن در جمله وجود دارد. اَحرَصَ: حریص‌ترین. عَلیٰ حَيوٰةٍ: بر نوعی خاص از زندگی [یعنی زندگی طولانی]، یا بر یک زندگی [بی‌ارزش دنیایی]، یا بر یک زندگی‌ای، هر قدر هم کم باشد. وَ مِنَ الَّذينَ اَشرَکوا: و [حتی حریص‌تر] از مشرکین. يَوَدُّ: دوست می‌دارد، آرزو دارد. لَو: که 📝اين «لو» مصدریه است و جمله بعد را، تأویل به مصدر می‌کند، مثل «اَن» ناصبه، و به معنای «اگر» -یعنی «لو» شرطیه- نیست. يُعَمَّرُ: عمر داده شود، عمرش طولانی شود. ما: نیست. 📝«ما» شبیه به «لَیسَ» هُوَ: آن شخص یا آن عمر دادن. مُزَحزِحِ: دورکننده بَصيرٌ: بینا 📝بَصيرٌ: مُبصِر [آن که می‌بیند]. 🔸منبع: ، ج1، ص48 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/96) ❇️ الحَسَنُ (ع): اَحرَصَ النّاسِ عَلیٰ حَياةٍ وَذٰلِكَ لِاِیاسِهِم مِن نَعیمِ الـٔاخِرَةِ لِانهِماکِهِم فی کُفرِهِمُ الَّذینَ یَعلَمونَ اَنَّهُم لا حَظَّ لَهُم مَعَه فی شَیءٍ مِن خَیراتِ الجَنَّةِ. ❇️ امام حسن (ع): [آن یهودیان] حریص‌ترین مردم به زندگی هستند، چون از نعمت‌های آخرت مأیوس‌اند و در کفر خویش چنان غوطه‌ورند که می‌دانند با چنین کفری امید بهشت امکان ندارد. 🔸منبع: بحارالانوار، ج9، ص321 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَلَتَجِدَنَّهُم اَحرَصَ النّاسِ عَلیٰ حَيوٰةٍ وَمِنَ الَّذينَ اَشرَكوا يَوَدُّ اَحَدُهُم لَو يُعَمَّرُ اَلفَ سَنَةٍ وَما هُوَ بِمُزَحزِحِهٖ مِنَ العَذابِ اَن يُعَمَّرَ وَاللهُ بَصيرٌ بِما يَعمَلونَ (بقره/96) (گواه اینکه آنان هرگز آرزوی مرگ نخواهند کرد، این است که) بی‌شک آنان را حریص‌ترین مردم به زندگی می‌یابی، و (حتی حریص‌تر) از مشرکان؛ (تا آنجا که) هر یک از آنان آرزو می‌کند کاش هزار سال عمر کند؛ در حالی که چنین عمر طولانی (هم) نمی‌تواند او را از عذاب (الهی) دور کند. خداوند به کارهایشان، بیناست. ✅ چند نکته درباره آیه شریفه: 1️⃣ بايد توجه داشت که مقصود از هزار سال، عدد «هزار» نيست، بلكه كنايه از عمر بسيار طولانى است و به تعبير ديگر، عدد تكثير است نه تعداد. 2️⃣ تعبير به «عَلیٰ حَيوٰةٍ» (به صورت نکره) به گفته جمعى از مفسران براى تحقير است يعنى آنها آن‌قدر به زندگى دنيا دل بسته‌اند كه حتى پست‌ترين زندگى اين جهان را كه در نهايت بدبختى باشد بر سراى آخرت ترجيح مى‌دهند. 3️⃣ ريشه‌هاى ترس از مرگ، يكى از این دو چيز است: الف. بسيارى از مردم، مرگ را به معنى فنا و نيستى و نابودى تفسير مى‌كنند و بديهى است كه انسان از فنا و نيستى وحشت دارد. اگر انسان مرگ را به اين معنى تفسير كند حتما از آن گريزان خواهد بود. ب. افرادى كه مرگ را پايان زندگى نمى‌دانند و مقدمه‌اى براى زندگى در سرايى وسيع‌تر و عالی‌تر مى‌بينند، به خاطر اعمال خود از مرگ وحشت دارند، زيرا مرگ را آغاز رسيدن به نتایج شوم اعمال خود مى‌بينند، بنابراین برای فرار از محاسبه الهی و کیفر اعمال، میل دارند هر چه بیشتر مرگ را به عقب بیندازند. ✔️ آيه بالا به دسته دوم اشاره مى‌كند. 🔆 در آیه شریفه: یعقوب به‌صورت «تَعمَلون» و باقی قراء به‌صورت «یَعمَلون» خوانده‌اند. 🔸منبع: تفسیر نمونه، ج1، ص356 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/96) 💢 «حَيوٰةٍ»: واژه «حَيوٰةٍ» برگرفته از ریشه «ح ی ی»، مشمول قاعده شده و به اجماع علمای علم در سراسر قرآن کریم به و درج الف کوتاه بر پایه واو نگارش شده است. 💢 «بَصیرٌ بِما»: نحوه ضبط در برخورد تنوین به باء در این عبارت، به دو صورت در مصاحف مختلف به چشم می‌خورد: ✅ درج علامت ضمه به همراه میم کوچک بر روی راء: مصحف امیری، مصحف مدینه، مصحف لیبی و مصحف الجزایر ✅ درج تنوین رفع بر روی راء: مصحف ترکی و مصحف کم‌علامت مرکز طبع و نشر قرآن کریم ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ یکشنبه 25 آذر 1403 🔅قُل مَن كانَ عَدُوًّا لِجِبريلَ فَاِنَّه نَزَّلَه عَلیٰ قَلبِكَ بِ‍ـاِذنِ اللهِ مُصَدِّقًا لِما بَينَ يَدَيهِ وَهُدًی وَبُشریٰ لِلمُؤمِنينَ (بقره/97) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 نهج البلاغه چاپ مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👈 ویژگی‌ها: ✅ نگارش کلمات بر اساس روش کم علامت ✅ ترجمه استاد محمد دشتی ✅ قطعِ جیبی ✅ فونتِ نسخ عربی (ساخته شده توسط کارشناسان مرکز جهت خوانش راحت‌تر متن با رعایت ظرافت‌های هنری خط) 🔹 علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب ارزشمند با ادمین کانال در ارتباط باشند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹