eitaa logo
علی مترقّب
783 دنبال‌کننده
62 عکس
30 ویدیو
12 فایل
هوالعزیز 📌 ادمین کانال: @al_abd
مشاهده در ایتا
دانلود
هوالحکیم 🔹 کارگزاران انبیاء در جامعه امروز : فرض کنید انبیاء در جامعه اسلامی یا در جامعه بشری، حضور پیدا کرده‌اند... دینشان را آورده‌اند و احکامشان را تدوین کرده‌اند؛ اینها بایستی در بین مردم مرتب ترویج و تبیین بشود و سؤال‌ها پاسخ داده بشود و جهالت‌ها برطرف گردد. اینها به مجموعه شاگردانی احتیاج دارد. امروز، فرضا اگر پیغمبر مکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم بنا بود در این دنیای بزرگ و پیچیده، حضور داشته باشند...، لابد برای اینکه کارهای خودشان را انجام بدهند - فکر را، امربه معروف را، نهی از منکر را، تبیین احکام را، همان کاری که آن زمان، گروهی را به اینطرف و گروهی را به آن طرف می‌فرستادند - سازمانی لازم داشتند ... اگر آن بزرگوار، در این زمان می‌خواستند چنین سازمانی درست کنند، این سازمان، شما (حوزه علمیه) بودید! امروز، روحانیت باید خودش را در این موضع ببیند. چون بنا نبود کارها با امور غیبی و با معجزه پیش برود؛ بالاخره باید از طرق عادی و با زبان انسان‌ها، کارها انجام می‌گرفت. بنابراین، از سازمانی استفاده می‌کردند که امروز، نام آن، روحانیت است. 📚حوزه و روحانیت، ص ۶ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹من گدا، من گدا، من گدایم امیرالمؤمنین علیه‌السلام : إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً عَامَلُوهُ بِخَالِصٍ مِنْ سِرِّهِ فَشَكَرَ لَهُمْ بِخَالِصٍ مِنْ شُكْرِهِ فَأُولَئِكَ تَمُرُّ صُحُفُهُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فُرَّغاً فَإِذَا وُقِفُوا بَيْنَ يَدَيْهِ مَلَأَهَا لَهُمْ مِنْ سِرِّ مَا أَسَرُّوا إِلَيْهِ. خداوند بندگانی دارد که با خالص سرّ و رازش با او رفتار می‌کنند و خداوند نیز با خالص شکرش از آنها سپاسگزاری می‌کند. آنها کسانی هستند که کتاب اعمالشان در روز قیامت خالی است و در هنگام حضور در پیشگاه الهی، خداوند آن‌ها را از رازهای نهانی که با او داشتند، پر می‌سازد. 📚بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۶۹ : ⬅️ مراد از "خالص سرّه " انیّت (رفع خیال و توهم اثنینیت و دوگانگی) است که سرّ الهی است و خدای سبحان آن را نزد همه بندگانش امانت گذاشته است. ⬅️ مراد از " عاملیت بخالص من سرّه" فناء فی الله است. ⬅️ مراد از " فشکر لهم بخالص شکرش " بقاء بالله است. 🔰 اینها قبل از این‌ معامله، هستی و کمالات‌ را از خود می‌دانستند و چنین خیال می‌کردند، اما بعد از معامله و اداء امانت، وجودی و کمالی جز برای خدای متعال نمی‌‌بینند و حجاب غفلت از آنها برداشته می‌شود. بنده را پادشاهی نیاید از عدم کبریایی نیاید بندگی را خدایی نیاید از گدا جز گدایی نیاید https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحکیم 🔹 از امام رضا علیه‌السلام چه بخواهیم؟ : یک وقت کسی در فلسفه مجتهد مطلق است، در منقول مجتهد متجزی است. این چون جمع مکسر کرده است، مشکل دارد. یا در منقول مجتهد مطلق است، در فلسفه همه‌اش چهار سال درس خوانده است، این هم مشکل جدی دارد که جمع مکسر کرده است بین منقول و معقول. اگر کسی مجتهد مطلق بود در معقول و منقول، این می‌تواند بگوید حاشا که فلسفه مخالف شریعت باشد، حاشا که شریعت مخالف فلسفه باشد و راحت جمع می‌کند. او اگر جمع مکسر بود در احد طرفین، همیشه درگیر است. و اگر وارد صحنه سوم یعنی صحنه جهاد اکبر شد، آن هم اگر جمع مکسر کرد، همیشه درگیر است. و اگر جمع سالم کرد، طوبی له حسن مآب. و این راه دارد منتها راهش سخت است. اینکه فرمودند صعب مستصعب است لایحتمله إلا کذا و کذا و کذا، و اگر مشهد مشرف شدیم یا در زیارت ائمه علیهم السلام بهترین یعنی بهترین خواسته ما در حرم این است که محتمل لعلمکم. یعنی شما فرمودید بعضی از علم‌هاست که فقط عبد مؤمن تحمل می‌کند. من آمدم برای همان. حالا بهشتی هست و جهنمی هست. خیلی‌ها را بهشت می‌برند، ما را هم می‌برند إن‌شاءالله. خب شما وقتی خواستید جمع مکسر بکنید، همین در طلیعه امر بگویید قلم اینجا رسید سر بشکست.این مشکل است و خب مرحوم آخوند و امثال آخوند و خب مشکل خیلی‌ها است. و اگر کسی خواست جمع سالم کند، به مقصد می‌رسد. این یک طرز فکر است. یک طرز فکر این است که نه، جمع سالم کند، کاملاً عقلی در فلسفه و کاملاً قلبی در عرفان باشد و بتواند مشاهده کند. این راه باز است. و بهترین فراز زیارت جامعه همان است که انسان می‌گوید من آمدم که علم شما را تحمل کنم. مگر نگفتید علم ما را، حدیث ما را، مستصعب است، صعب است «لایحتمله إلا نبی مرسل أو ملک مقرب أو عبد إمتحن الله قلبه للایمان». این جمله جمله خبریه است. چون زیارت و دعاست، به داعی انشاء القاء شده است. یعنی به من بدهید. شما که می‌توانید به من بدهید. 📚حکمت اسلامی ۱۵، بیانات حضرت آیت‌الله جوادی آملی در تجلیل از مقام علمی علامه حسن زاده آملی پ.ن: آیت‌الله جوادی آملی، مرحوم را مصداق جمع سالم بین معقول و منقول می‌دانند. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 عرفان دل را آماده می‌کند برای رسیدن به محبوب. : کتب فلسفى خصوصاً از فلاسفه اسلام و کتب اهل حال و عرفان هر کدام اثرى دارد. اوّلى ها، انسان را و لو به طور دورنما آشنا مى‌کند با ماوراء طبیعت، و دوّمى ها خصوصاً بعضى از آنها چون «منازل السائرین» و «مصباح الشریعه» که گویى از عارفى است که به نام حضرت صادق- علیه السلام- به طور روایت نوشته است، دلها را مهیّا مى کنند براى رسیدن به محبوب و از همه دل انگیزتر مناجات و ادعیه ائمه مسلمین است که راهبرند به سوى مقصود نه راهنما، و دست انسان حقجو را مى گیرند و به سوى او مى برند، افسوس و صد افسوس که ما از آنها فرسنگها دور هستیم و مهجور. سعى کن اگر اهلش نیستى و نشدى، انکار مقامات عارفین و صالحین را نکنى و معاندت با آنان را از وظایف دینى نشمرى، بسیارى از آنچه آنان گفته اند در قرآن کریم به طور رمز و سربسته، و در ادعیه و مناجاتِ اهل عصمت بازتر، آمده است و چون ما جاهلان از آنها محرومیم با آن به معارضه برخاستیم. 📚صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۴۴۲ الی ۴۵۰. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوالعلی 🔹 امیرالمؤمنین جامع اضداد : 🔰علی علیه السلام هر جا می‌رویم، اسم اوست. ⬅️ پیش فقها وقتی می‌رویم فقه علی ⬅️ پیش زاهدها وقتی می‌رویم زهد علی ⬅️ پیش صوفیها وقتی می‌رویم تصوف علی ⬅️ پیش ورزشکاران هم که می‌رویم آنها هم می‌گویند که علی و با اسم علی شروع می‌کنند. 🔰 این علی همه چیز است. یعنی در همه ابعاد انسانیت درجه یک است. این یک اعجوبه‌ای است که جمع، مابین متضاد با هم کرده است. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
42.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالعلیّ الاعلی 🔹امام، مأموم را می‌برد همانجا که خودش هست. : بزرگترین آیه پروردگار کیست؟ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه. یعنی امیرالمؤمنین علیه‌السلام خدا را نشان می‌دهد. علمش بتمامه علم پرودگار است، قدرتش بتمامه قدرت پرودگار است ... . آینه تمام‌قد و تمام‌نمای خدا هستند. یعنی خدا را بتمامه نشان می‌دهند. انسان می‌تواند به آنجا برسد. آنها امام هستند و ما مأموم هستیم. امام مأموم را می‌برد به همان‌جایی که خودش هست. کسی که جلودار است و راهنمای کوهنوردی است و از کوه بالا می‌رود، همه دنبال او می‌روند، به آن قله می‌رود که آنهایی که متابع او هستند، به همونجا می‌رسند. قله کجاست؟ معرفة الرب است. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالعلیّ العالی 🔹 نقص شعر علی ای همای رحمت ! : خدا مرحوم شهریار را رحمت کند، درست است که او در مدح حضرت امیر علیه‌السلام شعری گقته است، ولی یک بیت آن ناقص است‌. آنجا که گفت: برو ای گدای مسکین در خانه علی زن که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را ⬅️ باید شهریار می‌گفت: مرو ای گدای مسکین تو درِ سرای مولی که علی همیشه می‌زند درِ خانه گدا را https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعزیز 🔹 امیرالمؤمنین علیه‌السلام در عرفان نظری : عرفا وقتی که صحبت از اولین قابل می‌کنند یعنی کسی که قابلیت دریافت فیض وجود را از حضرت حق تبارک و تعالی دارد، صادر اول را معرفی می ‌کنند. صادر اول، در انفعال از حضرت حق تبارک و تعالی تام است، همان طور که حق تبارک و تعالی در فعل، تام است و در فیاضیت، متوقف بر چیزی نیست. صادر اول، حقیقت فرا زمانی و فرا مکانی است. اول ندارد، آخر ندارد، یعنی نمی‌توان برای او، اول و نهایتی در نظر گرفت. در عرفان اسلامی به این حقیقت، حقیقت محمدیه نیز می گویند چرا که شخص رسول خدا، حضرت محمد بن عبدالل ه(صلی الله علیه و آله) در مقام عروج و ارتقا در قوس صعود با آن حقیقت، یگانه شده و اتحاد برقرار کرده است. همچنین می توان چنین گفت که مظهر تام و کامل آن حقیقت در نشئه دنیا، شخص رسول الله است. چون امیرمومنان علی(سلام الله علیه)، وصی و خلیفه رسول الله است در ظاهر و باطن، تشریع و تکوین، و بلکه باید گفت چون علی (علیه السلام) جان و نفس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است، لذا ایشان نیز در مقام عروج و ارتقا در قوس صعود، با آن حقیقت اتحاد برقرار کرده است و بعد از رسول الله، مظهر تام و کامل آن حقیقت در دنیا، حضرت امام علی علیه‌السلام است. در عرفان اسلامی، یکی از مهمترین مسائل، بحث انسان کامل است. «انسان کامل» مظهر اسماء الهی است. انسان کامل، آیینه تمام نمای خداست، مظهر اسم الله است. لذا رویت او رویت حق است؛ دوستی او دوستی حق است؛ اطاعت او عین اطاعت حق است. ولایت او ولایت الله است. ◀️ نگاه عارف به انسان کامل، یک چنین نگاهی است. شما هر توقعی از حق تعالی داشتید می‌توانید از انسان کامل داشته باشید منتها باید دقت کنید که در حق تعالی، وجود، صفات و کمالات و افعال بالاصاله و اصیل است و در انسان کامل هر چه هست از جانب خداست و بالمظهریه و باذن الله است. مقام امیرمؤمنان علی علیه السلام یک چنین مقامی است. دقت کنید اگر کسی این کمالات را در انسان کامل، مستقل از خدا ببیند، غلوّ کرده است ولی اگر مستقل نبیند بلکه به عنوان مظهر و آیت و نشانه و باذن الله ببیند هیچ غلوی نکرده است. https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالحق 🔹 مستِ میِ ابوترابم به مرحوم آیت الله محمدعلی شاه‌آبادی گفتند: فلان شاگرد شما، علی اللهی شده است. سر را پائین انداخته و در اندیشه فرو رفتند. گویندگان مطمئن بودند الان آقای شاه‌آبادی چیزی در نکوهش آن شاگرد یا کفر و انحراف آن خواهد گفت، اما آیت‌الله شاه‌آبادی پس از درنگ فرمودند: در شگفتم، او این اندازه نمی‌فهمید !!! آنان که زیاده مست گشتند رفتند و علی‌پَرَست گشتند 📚 نقل قول شفاهی یکی از شاگردانِ ایشان https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
هوالعلیم 🔹 ولایت در کلام ابن عربی : فلا یکون خلیفه الا من استخلفه الحق علی عباده، لا من اقامه الناس و بایعوه و قدموه لانفسهم و علی انفسهم،فهذه هی درجه الکمال. خلیفه نیست مگر کسی که حق تعالی وی را بر بندگانش خلیفه کرده باشد، نه کسی که مردمان انتخابش کرده و بر کرسی خلافت نشانده و با او بیعت کرده و بر خویش پیشوا داشتند و بر خودشان حاکم کردند، این همان درجه کمال است. 📚 فتوحات مکیه، دوره ۱۳ جلدی، ج ۵، ص۴۷۸، باب۱۶۷ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
fa680e60785f9b1e774ab4b5c251cdbc.mp3
6M
هوالفتّاح 🔻هوالحق هوالحی هوالهو🔻 🔺علی‌حق علی‌حی علی‌هو🔺 https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوالعلیم 🔹 حقيقت عرفان مأثور از امیرالمؤمنین علیه‌السّلام است. : يكى از بهترين شواهدى كه دلالت دارد بر اين كه ظهور اين طايفه از تعليم و تربيت ائمه شيعه سرچشمه مى‌گيرد، اين است كه همه اين طوائف (كه در حدود بيست و پنج سلسله كلى مى‌باشد و هر سلسله منشعب به سلسله‌هاى فرعى متعدد ديگرى است) به استثناء يک طائفه، سلسله طريقت و ارشاد خود را به پيشواى اول شيعه منتسب مى‌سازند. دليل ندارد كه ما اين نسبت را تكذيب نموده و به واسطه مفاسد و معايبى كه در ميان اين طائفه شيوع پيدا كرده، اصل نسبت و استناد را انكار كنيم يا حمل به دكان‌دارى بنماييم. : حقيقت عرفان از امير المؤمنين علىّ بن ابى‌طالب عليه السّلام مأثور است، و طرقى كه يداً بيد اين حقيقت را نشر داده‏اند از يك‏صد متجاوز است ولى اصول دسته‏هاى تصوّف از بيست و پنج دسته تجاوز نمى‏كند و تمام اين سلسله‏ها منتهى به حضرت علىّ بن ابى طالب عليه السّلام مى‏گردد، و فقط در بين اين بيست و پنج فرقه دو سه فرقه از خاصّه مى‏باشند و بقيّه همگى از عامّه‏اند، و بعضى از آنها سلسله‏شان به «معروف كرخى» و از او به امام رضا عليه السّلام منتهى مى‏گردد. ولى طريقه ما كه همان طريقه مرحوم آخوند است به هيچ يك از اين سلسله‏ها منتهى نيست. 📚 رسالت تشيع در دنياى امروز، ص ۹۳ 📚 رساله لبّ اللباب، ص ۱۴۶ https://eitaa.com/joinchat/2337342120C0f71cd5687