مسلمنا muslimnair
💠 فقه مقاصدی، حلقه اتصال اسلام سنّتی با اسلام روشنفکری 🔹 به بهانه انتشار کتاب «رویکرد تعلیل مداری
⚡️ان حیاه العلم بالنقد و الرد
🔹تعليل گرايى وفقه مقاصدى
✍به قلم: محمد مهدی شریعتمدار
🔸كتاب "رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد" از سيد ابوالحسن نواب را كه جناب سیّدعلی بطحايى معرفى كرده اند، نديده ونحوانده ام، اما اين مانع نمى شود كه بر پايه معرفى مذكور، پرسش هايى درباره كتاب مطرح نكنم.
🔹بطحايى نوشته است كه انتشار کتاب سیّد ابوالحسن نوّاب را می توان در راستای تعمیق، توسعه و تداوم ایده امام موسی صدر در ارائه مقاله «روح الشریعه الاسلامیه و واقع التشریع الیوم فی العالم الاسلامی» در هشتمین کنگره «التعرف علی الفکر الاسلامی» در سال ۱۹۷۳م/۱۳۵۱ش الجزایر دانست. او سپس مى افزايد: مهمترین کارکرد اجتهاد پویا وتمایز آن با اجتهاد راکد دقیقاً در کاربست نظریه تعلیل گرایی و نسبت سنجی میان قوانین ثابت و متغیر در بستر تعلیل گرایی و فقه المقاصد نهفته شده است.
🔸بى آن كه در اين زمينه ادعاى تخصص ومطالعه عميق وروشمند داشته باشم، به نظرم، دو نكته را بايد مورد تاكيد قرار داد:
نخست آن كه مرحوم امام موسى صدر، در عمل، فقه المقاصدى بوده اند اما آثارى كه دال بر پژوهش عميق نظرى ومبنايى باشد، نداشته اند. ايشان گرچه شاگرد اساطين حوزه قم ونجف مانند مرحومان بروجردى، محقق داماد، خويى وحكيم ودر فلسفه جزء حلقه خاص شاگردان علامه بوده اند، اما آثار فقهى بارزى نداشته اند. منقول است كه ايشان تقريرات دروس اساتيد خود واز جمله مرحوم محقق داماد را كه داراى نظرگاه هاى خاصى بوده اند، در هنگام عبور از عراق براى عزيمت به لبنان، به شهيد سيد محمدباقرصدر سپرده اند كه از سرنوشت آن تقريرات خبرى در دست نيست. مرحوم صدر حتى در آغاز فعاليت هاى اجتماعى خود در لبنان، حوزه اى در شهر صور راه اندازى كرد اما با توجه به اهتمام ايشان به موسسات ديگر، آن حوزه پا نگرفت. لذا انتساب فقه مقاصدى به ايشان، درحالى كه بسيارى از عالمان اهل سنت ودر سالهاى اخير عالمان شيعى بدان پرداخته اند و در اين زمينه آثار ارزشمندى پديد آورده اند، با واقعيت موجود هماهنگى ندارد وفروكاست علم مقاصد است.
نكته دوم آن كه بايد بين تعليل گرايى، فقه مقاصدى وفقه پوياى نوانديشان دينى تفاوت قايل شد كه در متن مورد اشاره يكسان انگارى شده اند.
🔸تعليل، سخن تازه اى نيست. در فقه ما كه احكام به دو بخش منصوص العلة ومستنبط العلة تقسيم مى شوند، نظريه تعليل گرايى حد اكثر كاركرد توسعه استنباط علل را دارد وقاعده جديدى برنمى آورد. فقه مقاصد اما كه بيشتر انديشمندان وفقهاى اهل سنت واز جمله شاطبى وطاهر بن عاشور مبدع آن بوده اند، بيش از آن كه ناظر به كشف وبيان علت هر حكم باشد، ناظر به اهداف عام شريعت وغايت احكام است كه بر اساس نتايج محتمل عمل به احكام تبيين مى شود. از آنجا كه در شرايط زمانى مختلف، عمل به احكام مى تواند نتايج متفاوتى داشته باشد، لذا اگر علم مقاصد، امكان تجديد نظر در شرايط متغير را مطرح مى كند، ممكن است با مبانى فقه پوياى نوانديشان دينى قرابتى پيداكند. از منظرى ديگر، از حيث نظريات مصلحت يا رويكردى كه قاعده تزاحم را ازتنگتاى عدم امكان اجراى دو حكم در آن واحد خارج مى كند، به نحوى كه گستره آن شامل شرايط زمانه ونه حصر در زمانى معين باشد يا نظريات ديگرى از اين دست كه انعطاف پذيرى بيشترى به تشخيص تكليف در بستر جامعه مى دهد، فقه مقاصدى شايد با فقه اجتماعى معاصر شيعى مشابهت هايى پيدا كند، اما به هيچ وجه نسبت "اين همانى" بين آنها وجود ندارد.
🔸فقه مقاصدى كمتر به علت هر حكم مى پردازد واز اين حيث، به فلسفه فقه نزديك است تا فقه واصول فقه. حتى آنان كه فقه مقاصدى را بخشى از فقه مى دانند، بايد توجه داشته باشند كه بدون توجه به منابع فقه اهل سنت واز جمله قياس واستحسان ومصالح مرسله كه هر يك به نوعى با مقوله مصلحت سروكار دارد، فقه مقاصدى قابل فهم نيست.
قياس اهل سنت هم اگرچه بر اساس نظريات غالب، منصوص العله است، اما بعضى از عالمان سنى به قياس تشبيه وتمثيل هم قائلند. ناگفته پيداست كه نظريات سد وفتح ذرايع ومفهوم اجماع -با نظريات مختلفى كه درباره آن بيان شده- توسعه دامنه عرف و امورى ديگر از اين قبيل، اگرچه فقه اهل سنت را از تقيد مطلق به نص مى توانست رهايى بخشد، اما در طول تاريخ ديده ايم كه فقه شيعه در اجتهاد، مبتنى بر عقل ونقل وبا به كارگيرى عقل در فهم نص توانمندتر بوده است. اين پديده البته شايان مطالعه علمى وبررسى متدلوژى فقه فريقين است كه مجال ديگرى مى طلبد.
🔸براى آن كه تعريف دقيق ترى از فقه مقاصد به دست دهيم، به نظريات سرآمدان اين علم اشاره مى كنيم تا تفاوت آن با تعليل گرايى روشن تر شود.
شاطبى در اهميت فقه مقاصدى تا آنجا پيش مى رود كه فقه بى مقاصد وتدين ودعوت به اسلام مبتنى بر آن را فقه وتدين واسلام بى روح تلقى مى كند، بلكه فقيه غيرمقاصدى را اساسا فقيه نمى داند.
مسلمنا muslimnair
⚡️ان حیاه العلم بالنقد و الرد 🔹تعليل گرايى وفقه مقاصدى ✍به قلم: محمد مهدی شریعتمدار 🔸كتاب "رویکرد
علال الفاسى بيان روشن ترى درباره فقه مقاصد دارد. او مى گويد: برخى از موضوع خارج شده، به تلاش براى تعليل هر جزئى از اجزاى فقه پرداخته، مقاصد را به معناى لفظى آن گرفته اند، در حالى كه مراد از مقاصد شريعت، غايت آن واسرارى است كه شرع براى هر حكمى در نظر گرفته است.
اذا هرگاه بتوان كتاب هايى چون علل الشرايع والاحكام مرحوم شيخ صدوق، اثبات العلل ترمذى، البرهان في أصول الفقه امام الحرمين جوينى وبرخى آثار غزالى، آمدى، ابن قيم وابن تيميه وحتى شهيد اول را در زمره آثار فقه المقاصد قلمداد كرد، مى توان تعليل گرايى را با فقه مقاصدى يكسان انگارى كرد.
فقه مقاصد، فارغ از مناقشات جارى موافقان ومخالفان آن در ميان فقهاى شيعى، فقه غايت گراست. البته بايد هشدار داد كه علت يك حكم با نتيجه آن نبايد خلط شود ونتيجه قهرى آن غايت حكم تلقى گردد. براى مثال، علت تشريع صوم، نتيجه آن كه بهداشت بدن است، نمى باشد. روشن است كه عدم توجه به تفاوت علت ونتيجه حكم، آثارى انحرافى به ويژه در گفتمان فقه مقاصدى مى تواند به بار آورد كه بايد از آن برحذر بود.
در پايان اين مقال، نويسنده بر اين گمان است كه فقه مقاصدى تلاشى براى برون رفت از معضل تاريخى ناكارآمدى اجتهاد در فقه عامه بوده است كه در كنار نظرياتى مانند فقه التيسير وفقه النوازل يا همان فقه مسايل مستحدثه ما وحتى فقه المهجر و… پاسخى به نيازهاى انسان معاصر است.
اين كه چقدر فقه مقاصدى در پاسخ گويى به نياز جهان معاصر توفيق حاصل كرده، مجال ديگرى مى خواهد اما اجمالا يكسان انگارى تعليل گرايى با فقه مقاصدى وپرداختن به فقه مقاصد، بى توجه به مبانى ومنابع فقه اهل سنت كه بنياد فقه مقاصد را تشكيل مى دهد، ما را به بيراهه مى برد.
كاش فقه پژوهان شيعى، فقه مقاصدى مبتنى بر منابع، مبانى وقواعد فقه امامى را بنيان مى نهادند.
هدایت شده از کرسیهای علمی - ترویجی دانشگاه ادیان و مذاهب
🔴 سومین جلسه کرسیهای علمی -- ترویجی در زمستان ۱۴۰۱
🔴 در قوانين امروزه، توجه به مقصد و غایات، به یکی از اصول اساسی در قانونگذاری تبدیل شده است. قوانین اساسی که در حقیقت غایات و مقاصد یک جامعه را نمایندگی میکنند رکن رکین قانونگذاری را تشکیل میدهند و تمام قوانین جزئی در سایه این قوانین اساسی وضع و جعل میشوند.
🔴 سخنران جلسه معتقد است وجود چنین احکام و قوانینی در فقه و اجتهاد اسلامی که در حقیقت نوعی قانونگذاری الاهی برای اداره حیات بشری است، امری قابل پیشبینی است، اما وقتی به تاریخ فقه و اجتهاد امامی نگاه میکنیم توجه چنداني به این شیوه از اجتهاد نمييابيم. وي معتقد است، با اين همه، با نگاهی دقیقتر به تراث امامی، ریشههاي این نوع اجتهاد را خواهیم یافت، که اگر بتوانیم نگرانیهایی همچون افتادن به ورطه قیاس و اجتهاد رأی را برطرف کنیم میتوان این روش از اجتهاد را تقویت کرده، اجتهاد امامی را به این سو سوق دهيم.
🔴 سخنران اين جلسه با پژوهش در تاریخ اجتهاد امامی ميكوشد كه ریشههاي این نوع اجتهاد، كه آن را «اجتهاد تعلیلمحور» ميخواند، نشان دهد. وي ضمن وارسي مفاهیم تعلیلی بهکاررفته در کتب روایی و فقهی، تفاوتهای اجتهاد تعلیلی ــ مناطی و قیاسهای فقهی را تبیین میکند و با مروری بر مشهورترین آراء فقهی مرتبط با اجتهاد تعلیلی میکوشد مفهومی نوین از اجتهاد تعلیلمحور به دست دهد.
👥 این مجلس علمي به زودي با حضور ناقد فقهی برگزار خواهد شد.
🔴 با ما همراه باشید
☎️ دبیرخانه کرسیهای علمی -- ترویجی دانشگاه ادیان و مذاهب
@ACRURD
مسلمنا muslimnair
⚡️ انتشار ترجمه فارسی از متفاوت ترین تفسیر قرآن کریم
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📚 فهم قرآن حکیم، محمّدعابدالجابری، ترجمهٔ محسن آرمین، نشر نی، ۱۴۰۱ شمسی.
📚 «فهم القرآن الحكيم؛ التفسير الواضح حسب ترتيب النزول» یکی از خلاقانه ترین تفاسیر ارائه شده بر سخن خداست. این تفسیر توسط روشنفکر شهیر معاصر، محمّد عابد الجابری (م ۲۰۱۰میلادی) نوشته شده است.
📚 در حالی که عموما دو مشرب تفسیر «ترتیبی» و تفسیر «موضوعی» در بین مفسرین رایج است؛ عابد الجابری در شیوه ای نو «تفسیر نزولی» را از قرآن مجید ارائه نمود.
📚 در این سبک تفسیری، روشنفکر مراکشی با شیوهای نوین تفسیر سورهها را بر حسب شأن نزول آنها تفسیر کرد. این امر سبب شده تا برخلاف دیگر تفاسیر که با سورهٔ حمد آغاز میشوند، این تفسیر با سورهٔ علق آغاز شود.
📚 این کتاب به چند بخش کلی تقسیم می شود که هر بخش به زیر بخش هایی با عناوین مطرح شده در قرآن کریم شاخه بندی می شود و شامل تقسیر سورههای مربوطه است.
📚 از مفاهیم مطرح شده در جلد نخست می توان به بعثت، ربوبیت و شئون الهی، باطل بودن شرک و بت پرستی، نبوت و اعجاز، معاد و رستاخیز اشاره کرد. در جلد دوّم نیز ضرورت پایداری در اجرای احکام و ارتباط با قبائل، حصر پیامبر در شعب ابی طالب و هجرت به حبشه و جریانات پس از محاصره و آماده سازی مسلمانان برای هجرت به مدینه مطرح شده است. مجموع تفاسیر ارائه شده در این دو جلد شامل نود سوره است که از سورهٔ علق تا حج را شامل می شود و بیست و هشت سورهٔ باقیمانده به زودی در جلد سوم این کتاب منتشر خواهد شد.
📚 محسن آرمین - مترجم کتاب - در بخشی از مقدمه فهم قرآن حکیم می نویسد: «از نظر محمّد عابد الجابری، قرآن به مثابه وحی الهی، محصول یک فرایند [تاریخی] است؛ فرایندی که مراحل و فراز و نشیب های دعوت محمّدی در دوره های مکّه و مدینه آن را شکل داده است. در نتیجه، هرگونه فهمی از قرآن باید بر اساس همین واقعیت انجام پذیرد. الجابری در کتاب «رهیافتی به قرآن کریم» با ارائه چنین تعریفی از قرآن، روش پیشنهادی خود برای فهم این کتاب را به دست می دهد. به باور او، برای فهم قرآن تنها توجه به روایات اسباب نزول به مثابه گزارش های تاریخی از سبب نزول این آیه یا آن سوره کفایت نمی کند؛ بلکه باید قرآن در متن جریان تاریخی دعوت نبوی در قرآن در طول بیست و سه سال با همه فراز و نشیب ها و چالش هایی که دعوت محمدی با آن روبه رو بوده فهمیده شود.»
📚 کتاب «فهم قرآن حکیم» در واقع نمونه عملی کاربست این روش در فهم معانی قرآن است. او همه جا به اصل معنا کردن قرآن «معاصر با خود» و فهم قرآن «معاصر با ما» پایبند است و از میان این دو، بر بخش نخست تاکید ویژه دارد. به این ترتیب، «فهم قرآن حکیم» یک تجربه نوین در تفسیر قرآن کریم است که افق جدیدی را در حوزه تفسیر به روی قرآن پژوهان می گشاید و آنان را به نگرش به قرآن از منظری متفاوت فرا می خواند که در پرتو آن پاره ای معانی و دقایق ناپیدای قرآن ظاهر و یا دست کم دست یافتنی تر و شفاف تر می شوند.
📚 جابری کتاب خود را تفسیری موفق در فهم قرآن از طریق سیره، و قرائت سیره از طریق فهم قرآن می داند و از آن احساس رضایت می کند. اگر مقصود از «تفسیری موفق» اولین گام و البته گامی بلند در این مسیر باشد، بجاست در این احساس با او همراه شد.
✍ پانوشت:
عبدالقادر آل غازی سوری (متوفای ۱۳۹۸ قمری) در تفسیر «بیان المعانی» سنگ بنای این سبک تفسیری را بنیان نهاد. او بنا به شیوهٔ حضرت علی (ع) مبنی بر جمع مصحف حسب ترتیب نزول این امر را آغازید. پس از وی، محمد عزت دروزه فلسطینی (متوفی ۱۴۰۰قمری) با نگارش «التفسیر الحدیث» از سوره علق تا سوره نصر این امر را ادامه داد. در گام بعد عابد الجابری تفسیر خود را در این سیاق ارائه داد. هر چند نمی توان تلاش های مهندس مهدی بازرگان در کتاب «پا به پای وحی» و عبدالکریم بهجت پور در «همگام با وحی» در ارائه این سبک تفسیری را نادیده گرفت.
🔹بجاست طلاب عزیز، دانشجویان محترم و قرآن پژوهان با مقایسه و بررسی تطبیقی این سه تفسیر به معرفی ثمرات، روش شناسی، شباهت ها، نقاط ضعف و قوت این سبک تفسیری در قالب رساله، پایان نامه و محصولات دانشجویی بپردازند.
📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم.
🏷 #اسلام_روشنفکری #عابد_الجابری #معرفی_کتاب #فهم_قرآن_حکیم #پیشنهاد_پژوهش
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️فراخوان امیر القاعده شبه جزیره عربستان برای سرنگونی حکومت آل سعود
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹یک نهاد رسانهای با نام «شاهد» که وابسته به مؤسسه «الملاحم» بازوی رسانهای القاعده در شبهجزیرهعربستان میباشد، در یک مستند ۱۸ دقیقهای حکومت عربستان سعودی به ویژه اقدمات «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی را نکوهش کرده و از زبان «خالد سعید باطرفی»، رهبر فعلی این گروه و قاسم ریمی، رهبر سابق و مقتول این گروه، ضمن حمله به اقدامات محمد بن سلمان، از مردم عربستان سعودی خواستند تا برای انقلاب و براندازی خاندان آل سعود تلاش کنند.
🔸این مستند به عوامل ارتداد حاکمان آل سعود به ویژه محمد بن سلمان از نظر سازمان القاعده میپردازد و آمار جالب توجهی از اقدامات آل سعود را در دوره جدیدش به صورت موشنگرافیک در اختیار مخاطبان خود قرار میدهد. القاعده در این فیلم با استناد به سخنانی از محمد بن سلمان، آرزوی او در جهت الگوبرداری از دبی در سرزمین وحی را به نقد کشیده و این امر را یک عمل کفری تلقی می کند.
🔹برخی از اقدامات محمد بن سلمان که در این فیلم دلیل کفر و ارتداد او دانسته شده، عبارتاند از:
۱- جنگ با اسلام به نام مبارزه با افراطگرایی و تروریسم به کمک سکولارها و منافقان.
۲- یاری دشمنان اسلام در شرق و غرب و دستبرداشتن از مسائل اصلی جهان اسلام از جمله مسئله فلسطین.
۳- حمایت از سیاستهای دولت چین در استان سینکیانگ علیه مسلمانان اویغور.
۴- حمایت از دولت هند علیه مسلمانان هند.
۵- یاری بیحد و مرز کشورهای غربی.
۶- حکم به غیر ما انزل الله (حکم کردن به احکامی به جز آنچه خدای متعال وضع کرده).
۷- سکولاریزم مخفی در پوسته اسلام.
۸- زمینهچینی برای سازش با اسرائیل در منطقه.
۹- حمایت از حکومتهای عربی با کمک امارات متحده عربی برای سرکوب ملتها و جنبشهای اسلامی.
۱۰- جنگافروزی در منطقه و برجای گذاشتن هزاران قربانی از عموم مسلمانان (تقریبا ۹۰۰۰ نفر از افراد غیرنظامی بر اثر بمبارانهای عربستان سعودی کشته شدهاند).
۱۱- هشت سال شکست و عقبنشینی و ناتوانی در جنگ یمن.
۱۲- ستیز با دعوت اسلامی از رهگذر اعدام و زندانی کردن بیش از ۵۰۰۰ تن از علما و داعیان و مجاهدان و شیوخ اصلاحطلب قبایل.
۱۳- متوقف ساختن شعائر و نمادهای اسلامی از جمله پخش اذان در مساجد.
۱۴- دعوت به اسلام ظاهری مورد رضایت غرب به نام اعتدال و ایجاد یک مرکز به این منظور.
۱۵- سرکوب مردم و خفه کردن صداهای معترض و مطالبهگر از رهگذر زندانی کردن و محاکمههای پشت دربهای بسته.
۱۶- تلاش برای ترویج غربگرایی و به فساد کشاندن جامعه و تهی کردن جامعه عربستان سعودی از هویت اسلامیش از طریق: غربیسازی آموزش در مدارس و ترویج غربگرایی از طریق رسانهها.
۱۷- اشاعه فحشا با برگزاری کنسرتهای موسیقی و گرامیداشت اعیاد شرکی و جشنوارههای سینمایی.
۱۸- صدور مقرراتی در جهت فاسد کردن زنان جامعه.
۱۹- توسعه توریسم و دعوت از افراد فاسد برای حضور در عربستان
۲۰- اختصاص هزینههای گزاف برای حمایت از دشمنان و اسرافکاری و بازی و طرحهای خیالی.
۲۱- حمایت میلیارد دلاری از آمریکا (با استناد به سخنان ترامپ).
۲۲- گرانی قیمتها و فقیر شدن جامعه عربستان ( از هر پنج نفر یک نفر زیر خط فقر زندگی میکند).
۲۳- بیکاری جوانان عربستانی.
۲۴- تخریب خانه مردم و مساجد و اخراج مردم از روستاها و محلاتشان.
🔹در پایان فیلم نیز سخنان پرشوری از قاسم ریمی، رهبر مقتول القاعده شبهجزیرهعربستان و خالد باطرفی، رهبر فعلی این گروه بر علیه آل سعود ارائه میشود.
✍پانوشت:
القاعده در شبه جزیره عربستان، شاخهای از گروه تروریستی القاعده است که از سال ۲۰۰۹ میلادی فعالیت جدی خود در کشورهای یمن و عربستان را آغاز کرد. پس از استعفای علی عبدالله صالح و ریاست جمهوری عبدربه منصور هادی، این گروه در یمن سازمان یافته تر عمل کرد و نقاطی را به تصرف کامل خود درآورد اما پیش دستی انصارالله در تحت کنترل درآوردن شهرهای صنعاء، صعده و… مانع از پیشروی آنها شد و القاعده در مناطق دور افتاده یمن از جمله بیابانهای شرق یمن، شمال استان البیضاء و چند نقطه دیگر مستقر شد. رهبران این گروه با عوامل مختلفی در دولت مستعفی یمن رابطه نزدیک و تنگاتنگی دارند.
🌐 منبع:
https://iswnews.com/88379
🏷 #اسلام_سلفی #سلفیه_جهادی #عربستان #اسلام_سکولار #خالد_باطرفی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
#بازنشر
🇵🇸 گونه شناسی روابط دیپلماتیک کشور های جهان اسلام با اسرائیل
💥 به بهانه برگزاری «هفته جهانی قدس» در آخرین روزهای ماه رجب (۲۳تا۲۹ رجب المرجب)
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
✍ به قلم: سید علی بطحائی
🇵🇸 مسئله قدس «کلیدی ترین موضوع جهان اسلام» است. در راستای احیای تفکر آزادی قدس، تاکنون دو نوع گرامیداشت در جهان اسلام درنظر گرفته شده است.
1⃣ نخست: روز جهانی قدس:
در واپسین جمعه از ماه مبارک رمضان که امام خمینی (رحمه اللّه علیه) آن را روزی رسمی برای حمایت از مردم فلسطین اعلام و از مسلمانان جهان خواستند که برای قطع دست رژیم صهیونیستی به یکدیگر بپیوندند.
2⃣ دوم: هفته جهانی قدس: (۲۳تا۲۹ رجب المرجب)
در چند سال اخیر از سوی «اتحادیّه جهانی علمای مسلمان» و به مناسبت گرامیداشت سالگرد «فتح بیت المقدس» در ۲۷رجب ۵۳۸ ق توسط «صلاح الدین ایّوبی»، هفته آخر رجب را به عنوان «هفته جهانی قدس» معرفی کرده اند. در این راستا به طرح نکاتی در مورد این هفته و گونه شناسی تفکرات جهان اسلام در مواجه با اسرائیل اشاراتی خواهیم داشت.
🇵🇸 یکم. مسئله آزادی قدس در جهان اسلام، ارتباط تنگاتنگی با صلاح الدین ایوبی (م ۵۹۸ ق) دارد. مهمترین شاهد بر این مدعا برگزاری حمایت ها و کنگره هایی است که در جهان اسلام برگزار شده و در آن به هر شکلی که شده یا نام یا نمادی از او برده شده است. در اواخر سال ۲۰۲۰ که زمزمه های «تطبیع عبری - عربی» مطرح شد، اَردوغان با برگزاری همایشی بین المللی به نام صلاح الدین ایوبی، سعی کرد تا از این رهیافت تعریضی به چند کشور جهان اسلام که قصد عادی سازی روابط با اسرائیل داشتند بزند و در آنجا بود که خود را «صلاح الدین ایوبی معاصر» معرفی کرد. این عنوان در میان سایر ناجیان بیت المقدس در جهان اسلام نامی کاملا آشناست. هر چند که پیشتر اشاره شد در سال ۲۰۲۲ اردوغان هم به صف کشورهای مسلمان نشین دارای رابطه با اسرائیل پیوست و اکنون لباس ناجی قدس بر اندام اردوغان، لباسی گل و گشاد است.
🇵🇸 دوم: گونه شناسی روابط جهان اسلام با اسرائیل مسئله ای کمتر توجه شده است و نقش مهمی در تحلیل موضوع قدس دارد. در حالی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، هرگز اسرائیل را به رسمیت نمی شمارد و محو اسرائیل را از طریق برگزاری رفراندوم پیشنهاد می کند، دولتهایی هستند که ضمن اهتمام به مسئله آزادی قدس شیوه های دیگری را اختیار کرده اند. ترکیه، نخستین کشور در جهان اسلام شناخته می شود که اسرائیل اشغالی را به رسمیت شناخت (۱۹۴۹میلادی). این روابط بعدها با روی کار آمدن اسلام گرایان دچار نوساناتی شد. هم اکنون ترکیه ضمن برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل، لفّاظی هایی را علیه رهبران اسرائیل به زبان می آورد. زائران ترک از مدتها قبل نیز به سهولت به بیت المقدس سفر می کنند؛ با این حال رؤیاپردازی آزادسازی قدس، در میان سردمداران ترکیه پررنگ است. نهایتا اردوغان حلقه «تطبیع عبری - عربی» را به «تطبیع عبری- عربی - ترکی» تبدیل کرد.
🇵🇸 سوم: مصر و انور سادات در سال 1978 اولین رئیس وقت یک کشور عربی- از طرفین جنگ اعراب و اسرائیل- بود که به صلح با اسرائیل پیوست و اقدام به رسمیت شناختن این کشور کرد. البته اعضای «جهاداسلامی مصر» هم خشم خود را به سبب این اقدام خود نشان دادند و دو سال بعد سادات را در یک رژه نظامی ترور کردند. الازهر هم که نوعا تابع سیاست های دولت مصر است، با اتخاذ این خط مشی وبا عنوان مصلحت، مشروعیت روابط با اسرائیل را به دست شیخ الازهر امضا کرد. البته موضع «اخوان المسلمین» با اسرائیل کاملا مشخص است و نیازی به توضیح ندارد. مثلا هنگامی که «بن باز» حاکم اسلامی را مجاز به برقراری روابط با اسرائیل می دانست، قرضاوی نهیب می زد که اسرائیل زبانی جز سلاح و زور نمی شناسد.
🇵🇸 چهارم: منحصربفردترین نگاه به اسرائیل را دراندونزی می توان پیدا کرد. شاید علت برقراری روابط دیپلماتیک بزرگترین کشور جهان اسلام با اسرائیل را بتوان در همراهی علما اندونزی، در تفسیر «اسلام رحمانی» دانست. نضج جریانات تکفیری در جهان اسلام و به ویژه جهاد در فلسطین ولبنان، عاملی شده که «نهضت العلما اندونزی» در عقلانی و مفیدبودن آنها تشکیک و راهی متفاوت را در مواجه با اسرائیل بپیماید تا از این رهیافت به ترویج اسلام رحمانی نیز در جهان امروز بپردازد.
⬅️⬅️ ادامه دارد...
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
➡️➡️
🇵🇸 پنجم: جالب است که هنوز فروغ بیت المقدس در سرزمین کویت سخت مشتعل است. اوائل سال ۲۰۲۱ میلادی بود که رسانه ها عکس هایی از کویت مخابره کردند که فاصله میان منازل مسکونی و مناطق مختلف کویت تا بیت المقدس را به کیلومتر دقیق نشان می داد. کویتی ها رابطه رسمی با اسرائیل ندارند و اسرائیل را اختاپوس هزار دست وپایی می خوانند که مشکلات عمده جهان اسلام با آنها پیوند خورده است. ولی آنچه را نباید فراموش کرد این است که کویتی ها با وجود تعلق قلبی با آرمان قدس، حاضر به صرف هزینه سیاسی سنگین در قبال اسرائیل نیستند وهیچ گاه دولت کویت موضع جدی را در این میان اتخاذ نکرده اند.
🇵🇸 ششم: موضع مسلمانان شبه قاره هند نیز جالب توجه است. از طرفی که جماعه التبلیغی ها بخاطر عدم دخالت در سیاست، آزادانه به اسرائیل سفر می کنند؛ از آن سو رویکرد دیوبند نسبت به اسرائیل کاملا منفی وخصمانه است. درگیری با دولت هند و معضل کشمیر و ...جهاد را به سمت آنجا کشانده است. مسلمانان پاکستان نیز هرگز روی خوشی به اسرائیل نشان نداده اند.
🇵🇸 هفتم: تطبیع عِبری- عربی آخرین حلقه ای است که نوع دیگر از روابط با اسرائیل را در جهان اسلام نشان می دهد. کشورهای امارات، بحرین و مراکش در سالهای اخیر مسیر دیگری را پیمودند و عادی سازی روابط خود با اسرائیل را رسما اعلام کرده اند. خیانت برقراری رابطه با اسرائیل تا حدی بود که عمده مجامع اسلامی جهان اسلام حتی در آمریکا و کانادا آن را محکوم و روی خوشی بدان نشان ندادند. آنچه در این میان کمتر بیان شده فتواهای سهل گیرانه مُفتیان امارات و وابستگی نهادهای دینی این کشورها به حکومتهاست که رابطه با اسرائیل را سهل و کم هزینه کرده است. آنچه اشاره شد تنها گوشه ای از مناسبات میان جهان اسلام با اسرائیل بود و سعی شد تا حد ضرورت به حداقل ها اکتفا شود. مواضع سایر کشورها همچون سوریه، اردن، لیبی، عربستان، عمان، الجزایر، یمن و...در ذیل سرفصل ها فوق تعریف می شوند. الجزایر یک نمونه استثنایی و مثال زدنی از تنیدگی با آرمانهای مسلمانان فلسطینی است.
🇵🇸 النهایه: در این فضای متشتت و مواضع ناهمگون در جهان اسلام در مواجهه با اسرائیل، اتحادیه جهانی علمای مسلمان که با اهتمام شیخ یوسف قرضاوی، آیت اللّه واعظ زاده خراسانی و احمد بن حمد خلیلی مفتی اعظم سلطنت اباضی تشکیل شده است، بالاخره پس از چندین سال تلاش مستمر توانست هفته آخر رجب را به عنوان احیای «هفته جهانی قدس» اعلام و ثبت کند. بنابراین بجاست سازمانها، رسانه ها و نخبگان شیعه و ایرانی همگام با فعالان جهان اسلام، ضمن همراهی با این اعلان عمومی، نقش گسترده ای در احیا امر آزادی قدس ایفا کنند و بهانه های رفتارهای تاریخی و وحدت شکن «صلاح الدین ایوبی» با شیعه را، مستمسکی برای احتراز از توجه به هفته جهانی قدس قرار ندهند تا با نقش آفرینی فعّال در این زمینه، فاصله ها با تحولات فرهنگی و رخدادهای جهان اسلام کمتر شود.
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #هفته_جهانی_قدس #فلسطین #اسرائیل #گونه_شناسی #کشورهای_جهان_اسلام #تطبیع_عبری_عربی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️سریال رمضانی ۲۰۲۳ درصدد تطهیر سلطنت بنی امیه؟ ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🎥 جهان ع
⚡️واکنش مقتدی صدر به پخش سریال رمضانی معاویه
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹مقتدی صدر از مدیر شبکه MBC عراق تحت اشراف عربستان تقاضا کرد تا سریال معاویه را پخش نکند.
🔸 در این توئیت مقتدی صدر افزود به دلیل اینکه معاویه نخستین کسی است که سنت سب صحابه را بنیان نهاد و اولین کسی است که به قتل صحابه مبادرت کرد و او رأس فتنه در واگرایی امت اسلامی بوده است، پخش این سریال با سیاست های جدید دولت عربستان مغایر است.
🏷#چالشهای_جوامع_مسلمان #مسلسل_معاویه_بن_ابوسفیان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️سریال رمضانی ۲۰۲۳ درصدد تطهیر سلطنت بنی امیه؟ ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🎥 جهان ع
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر تلویزیونی مسلسل رمضانی معاویه بن ابی سفیان ۲۰۲۳
🔹 هنوز فیلمنامه این سریال منتشر نشده است و نمی توان گمانه زنی دقیقی در مورد محتوای این سریال ارایه داد.
https://youtu.be/wm9VPVtyFX8
#چالشهای_جوامع_مسلمان #مسلسل_معاویه_بن_ابوسفیان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️تدابیر سخت طالبان در شب ولنتاین
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹در حالی که امسال ولنتاین به طور گسترده در بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته شد؛ اما طالبان تجلیل از این روز را «حرام» دانسته و خرید و فروش گل و هدیه را منع کرد. همچنین به منظور جلوگیری از هر رفتاری تدابیر امنیتی در کابل برقرار شد.
🔸وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان سهشنبه به جوانان افغان هشدار داده که از تجلیل روز ولنتاین خودداری کنند.
🔹طالبان امسال پوسترهایی در گلفروشیهای سطح کابل نصب کردند و از مردم خواستند که از خریداری گل در روز ولنتاین صرفنظر کنند.
🔸در این پوسترها آمده است: «از تجلیل روز عشاق خودداری کنید. تجلیل از روز ولنتاین یا عشاق در اسلام و در فرهنگ افغانستان نیست، بلکه روز مناسبتی کفار است.»
🔹نیروهای وزارت امر به معروف و نهی از منکر در افغانستان گشتیهایی در مناطق فروش گل و اشیا ولنتاین به راه انداختند تا مطمئن شوند ممنوعیت جشن گرفتن ولنتاین و فروش اشیاء این جشن، اجرا می شوند. نیروهای وزارت امربه معروف را افراد مسلح همراهی میکردند.
🔸این دومین سال است که طالبان برای ممانعت از برگزاری روز عشاق تلاش میکنند و فشارهای این گروه نسبتبه سال گذشته بیشتر شده بود. طالبان دو سال قبل توانست حکومت افغانستان را به دست بگیرد. مقامات این گروه وعده داده بودند به هنگام بازگشت به قدرت نرمش و انعطاف پذیری داشته باشند؛ اما طالبان به تفسیر سختگیرانه از اسلام پرداختند. مقامات طالبان از زمان به قدرت رسیدن در اوت ۲۰۲۱ محدودیتهای مختلفی را برای زندگی اجتماعی در کشور وضع کردهاند.
🌐 منبع: العین الاخباریه
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #اسلام_سیاسی #افغانستان #طالبان
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️واکنش مقتدی صدر به پخش سریال رمضانی معاویه ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹مقتدی صدر
⚡️توییت مقتدی صدر، به داغ ترین هشتگ عربستان تبدیل شد!!
🔺مقتدی صدر در توییتی جنجالی با «راس الفتنه» نامیدن معاویه، از شبکه MBC سعودی خواست نمایش سریال تهیه شده پیرامون زندگی معاویه در این شبکه را متوقف کند.
🔺پس از انتشار توییت مقتدی صدر و واکنش کاربران نسبت به آن، هشتگ #معاویه_راس_الفتنه به صدر لیست ترند توییتر عربستان رسید.
🏷#چالشهای_جوامع_مسلمان #مسلسل_معاویه_بن_ابوسفیان
@PGulfStudies
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
🔸مساله مسلمانان چچن چیست؟ ✍ به قلم: مهدی فرمانیان ١٤٠٠/١/٢٧ ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِم
⚡️پاسخی متفاوت به شبهه وهابی و هم پیمان مریم رجوی بودن مسلمانان اویغور
✍ به قلم: بهرام زاهدی
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹یکی از نکاتی که در رابطه با سند جامع همکاری ایران و چین این روزها بسیار مطرح میشود مسئله مسلمانان چین به ویژه مسلمانان اویغور در استان سین کیانگ است، آن هم از سوی کسانی که معمولا هیچ دغدغهای برای امور مسلمانان و امت اسلامی ندارند.
🔸 از سوی دیگر کسانی درصدد پاسخگویی بر میآیند و معمولا به این دو شیوه پاسخ میدهند:
۱ ـ خانم رابعه قدیر رهبر اویغورهاست و او چهرهای آمریکایی و حتی پشتیبان سازمان منافقین است.
۲ ـ اویغورها تفکرات وهابی دارند و نباید برای ایشان دل سوزاند.
🔹 در پاسخ به این شبهه باید گفت که هر دوی این سخنان دارای اشکالات جدی هستند.
🔺در مورد اول رابعه قدیر که حقیقتا مهرهای آمریکایی است و از سازمان منافقین نیز حمایت کرده فردی نیست که بتوان او را رهبر اویغورها نامید. او چهرهای سکولار و مورد حمایت بخش اندکی از جامعه اویغور است.
🔻در مورد دوم نیز باید گفت که جامعه حدود ۳۰ میلیون اویغور به همراه حدود ۱۰ میلیون اقلیتهای قزاق، قرقیز، تاجیک و ... در سین کیانگ و جامعه حدود چهل میلیونی مسلمانان هویی در سایر استانهای چین قرنهاست که در این کشور با حفظ باورها و سنن اسلامی خود زیستهاند و تنها در حدود یکصد و پنجاه سال اخیر بخشهای بسیار کوچکی از این مردم تحت تأثیر وهابیت قرار گرفتهاند و تهمت زدن این چنینی به جمعیت عظیم مسلمانان چین نیز امری ناصحیح و غیرخداپسندانه است.
🔸در شهرهای یارقند، کوچا و چند نقطه دیگر سین کیانگ مسلمانان شیعه در کنار اکثریت حنفی زندگی میکنند و اساسا زیست و فرهنگ مسلمانان چین عمیقا با فرهنگ اسلامی ایرانی منطقه ماوراءالنهر و شهرهای سمرقند و بخارا در هم تنیده است و حب اهل بیت(ع) و میراث شعر و ادب فارسی در میان آنان مشاهده میشود.
🔹 البته سعودیها در سالهای اخیر در چند نقطه به اسم بازسازی، میراث اهل بیتی و شعر عرفانی را از بین برده و درصدد تحریف هویت تاریخی مسلمانان چین هستند.
🔸شهر کاشغر که سعدی نیز بدانجا سفر کرده بود سیمایی کاملا اسلامی و شبیه به شهرهای تاریخی خودمان دارد؛ پس در کل نباید و نمیتوان مسلمانان عزیز ترکزبان (اویغور) و چینی زبان (هویی) را نادیده گرفت و ظلمی را که برای تغییر هویت بدیشان اعمال میشود، ندید اما سخن بر سر این است که ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران دقیقا چه کاری میتوانیم برای آنان انجام دهیم؟
🔹یقینا تنها راه درست و ممکن برای ما فعالیت فرهنگی نرم با رویکرد تاریخی و تمدنی و بدون ایجاد حساسیت برای دولت مرکزی در سین کیانگ و سایر مناطق مسلماننشین است و البته این نکته بسیار مهم که ما باید بتوانیم این حقیقت را به چینیها بباورانیم که این میزان از ظلم و خشونت یقینا به ضرر ایشان و به نفع آمریکا خواهد بود؛ چرا که وقتی ظلم از حدی عبور کرد یقینا تروریسم و مبارزه مسلحانه نیز شکل خواهد گرفت و در این میان آمریکا با ابزار داعش مردم منطقه را به سمت وهابیت و تروریسم سوق خواهد داد تا چین و روسیه و ایران هر سه از پدیده شوم داعش متأثر شوند.
🔸وقتی دولت چین حتی از عرضه گوشت حلال در ارومچی (مرکز سین کیانگ) ممانعت میکند یعنی در بین برخی از دولتمردان چینی هیچ برداشت درستی از چگونگی تعامل سازنده و صحیح با مسلمانان وجود ندارد و بایستی برای آن فکری کرد.
🔹سرکوب داعش در افغانستان به وسیله طالبان و جلوگیری از ایجاد و رشد داعش در چین و آسیای مرکزی کارهای تکمیل کننده یکدیگر برای ایجاد امنیت در مناطق شرقی جهان اسلام و بسترسازی برای شکوفایی تمدن نوین اسلامی است. امید که امضاء سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و چین و همکاری سازنده با دیگر دول غیرمتخاصم، ممد و یاری رسان تحقق این هدف بزرگ و ادامه روند تکاملی انقلاب اسلامی باشد.
🌐 منبع: ایکنا
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #چین #اویغور #سین_کیانگ
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️سریال رمضانی ۲۰۲۳ درصدد تطهیر سلطنت بنی امیه؟ ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🎥 جهان ع
⚡️پیش لرزه های پخش سریال رمضانی معاویه در اسرائیل
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹تصمیم شبکه تلویزیونی MBC (مرکز پخش خاور میانه/Middle East Broadcasting Center/ مركز تلفزيون الشرق الأوسط) به منظور ساخت سریال «معاویه» برای ماه رمضان، حتی پیش از آغاز پخش آن با حواشی فراوانی همراه شده است.
🔸در این بین موضع گیری «مقتدى صدر» علیه این سریال و درخواست از عربستان سعودی به منظور عدم پخش آن سبب شده تا گزارشگر شبکه کان اسرائیل در گزارشی ویژه به سراغ این سریال برود.
🔹 روعی کیص، خبرنگار شبکه خبری کان ۱۱ اسرائیل در گزارش دیشب با اشاره به نقش معاویه در تاریخ صدر اسلام، به واکنش های اعتراضی مقتدی صدر و برخی شبکه های تلویزیونی مصری نسبت به پخش این سریال پرداخته است.
🔸پخش سریال معاویه در میانه اوج گیری جنگ ایدئولوژیک میان ایران و عربستان از یک سو و در مقابل انتشار مواضع «ناصر آل صورانی» یوتیوبر اردنی که معتقد است این سریال با هدف تخریب وجهه معاویه با سرمایه سعودی و نویسندگی ایرانیان صورت پذیرفته از دیگر بخش های جالب توجه این گزارش است.
🔹ساخت سریال معاویه توسط شبکه MBC سعودی در کشور تونس انجام و عمدتا بازیگران سوری (از جمله ایمن زیدان بازیگر نقش اول سریال مدیرکل) به ایفای نقش در این سریال پرداخته اند.
🏷#چالشهای_جوامع_مسلمان #مسلسل_معاویه_بن_ابوسفیان
@Middleeastdeadend
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️خوانشی متفاوت از سیره نبوی، در پرتو تحوّلات بهار عربی ✍به قلم: سیدعلی بطحائی ➣ https://eitaa.com
⚡️ منتشر شد
📚 نخستین بهار؛ خوانش راهبردی - سیاسی از سیره نبوی، وضّاح خَنفَر (مدیرعامل شبکه الجزیره)، محمد رضا مروارید (مترجم)، نشر هرمس، بهمن ۱۴۰۱، ۲۹۶هزارتومان.
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
✂️ برشهایی از کتاب(۱):
🔹حراء: غاری کوچک بر قله کوهی مُشرف به کعبه؛ راه سخت ۲۳ساله از آنجا شروع شد و سرآغاز داستان، خطابی بلند از طرف خدا بود که ندا سر داد:
«بخوان».
و پيامبر پاسخ داد که:
«من خواندن نتوانم».
و پاسخ آمد که: «اقرَأ بِاسمِ رَبّکَ الذی خَلَق، خَلَق الإنسانَ مِن علَق، اقرَأ وَ ربُّکَ الأکرمُ، الّذی عَلَّمَ بالقَلَم، عَلَّمَ الانسانَ مَا لَم يَعلَم» بخوان به نام پروردگارت که آفريد، انسان را از عَلقَ آفريد، بخوان و پروردگار تو کریم ترين است، همان که به وسيلۀ قلم آموخت، و آنچه را که انسان نمی دانست به تدريج به او آموخت.
💥 در اندرون اين چند واژه، گفتمانی بی همتا، در تضاد با گفتمان های رايج در پای آن درّه نهفته است؛ فرمان به خواندن؛ اما خواندنی جدای از خواندن متنی مکتوب يا سخنی نگاشته که ذهن پيامبر در وهلۀ اول بدان گراييد؛ بلکه خوانشی «هستی شناسانه» و جهان شمول، که سرآغاز آن با نام خدای آفريننده است و آنگاه چنان می گسترد که همۀ آفرينش را در بر می گيرد، «خوانشی نو» با درون مايه ای تازه و بی همتا از هستی و انسان و زندگی که همۀ اينها را برآمده از ارادۀ خدای يکتا می داند.
🔸 اگر مفاهيم کلان اين سوره ها را تحليل کنيم؛ خود را در برابر «گفتمانی نو» خواهيم يافت که خرد انسانی را با ديدگاهی بی سابقه دربارۀ «وجود و نفس و اهداف هستی» آشنا می کند. در اين مرحله، وحی مفاهيمی را به ارمغان آورده است تا روش معرفتیِ تازه ای را بنا نهد و پيامبر و گروه کوچک مسلمانان را به هم کنشیِ دوستانه با زندگی و هستی فرا بخواند و افقی گسترده تر از آسمان تا زمين را فراروی آنها بگشايد.
🔸 عقل آدمی در وضعيتی با نگاه مجزای به پديده های هستی می زيست، به کار نخستين آيات نازل شدۀ قرآن ساختن بود و تمرين دادن و شکل بخشيدن به ذهنيّت هستۀ سخت پيرامون پيامبر؛ برای همين، با گفتمان حاکم بر جامعۀ قريش تفاوتی اساسی داشت و در آن هيچ سخنی از دغدغه های آن قبيله نظير رقابت در سرمايه و افتخار به نژاد و نزديکی به بت ها در ميان نبود.
🔹 شيوه ای که برای پرورش نخستين بذرهای ایمان به کار رفت؛ بسی والا و ارجمند بود و مفاهيمی دور از چالش های روزمرّۀ قريش و زندگی تکراری و انديشه های ملال آور موروثیِ آن را تبليغ می کرد، و اين گفتمانی بود که هيچ کس، نه در اشعار سبعه معلّقه و نه در سخنانِ خود، با آن آشنايی نداشت. (صفحه ۱۷۰)
✂️برش(۲):
ایلاف نقطه آغاز تحول مکه:
🔹 پديدۀ «ايلاف» که نام آن را شنيده ايم و قرآن نيز در سورۀ قريش از آن ياد کرده است، دو چهره دارد:
(۱). چهرۀ آشنای آن سیمای پيمان تجاری، که بر اساس آن عبور کاروان های بازرگانی قريش به سوی شام، يمن، عراق و حبشه که هر يک از اين کشورها، مرزها و گذرگاه ها و قوانين مالياتی خاصی دارند و تجارت در آنها نيازمند اجازۀ رسمی آن دولت ها می باشد، مجاز است. اين ايلاف شناخته شده، دستاورد هاشم و برادران اوست.
(۲). اما چهرۀ دوم و ناشناخته «ايلاف» عبارت از توافق ميان قبايل عرب ساکن در مسير صحرايی اين راه تجاری است. قرارداد «ايلاف» ميان قريش و اين قبايل به مصلحت طرفين بود: از يک سو، کاروان های قريش در برابر شبيخون راهزنان بيمه می شدند، و از سوی ديگر، قبايل يادشده يا با کسب درآمد از مبلغی که کاروان ها برای امنيت خود به آنها می پرداختند، يا با امتيازات تجاری که برای پرداختن به امور اقتصادی از کاروان ها می گرفتند، و مثلاً به کاروان ها پوست می فروختند و انواع ظروف و جنگ افزار و پوشاک می خريدند، به خواستۀ خود می رسيدند. بدين سان، «ايلاف» نقشۀ اقتصادی و سياسی تازه ای را در حجاز ونقاط شمالی جزيره ترسيم کرد؛ نقشه ای که شهر مکه در مرکز آن جای داشت و مکه را در بطن تحولات آینده قرار می داد. (صفحه ۶۲).
📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم.
🏷#اسلام_سیاسی #الربیع_الاول #وضاح_خنفر #سیره_نبوی #تازه_های_نشر
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ افتتاح «بیت العائله الابراهیمیه» در امارات
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 شیخ سیف بن زاید آل نهیان، وزیر کشور امارات و شیخ نهیان بن مبارک آل نهیان، وزیر تساهل و همزیستی، خانه خانواده ابراهیمی را در منطقه فرهنگی سعدیات ابوظبی افتتاح کردند. این مجتمع عبادی شامل یک مسجد، یک کلیسا و یک کنیسه در کنار یکدیگر است.
🔸 به گزارش خبرگزاری امارات WAM این خانه شامل سه مکان عبادی است: «مسجد، کلیسا، و کنیسه» و از اول مارس ۲۰۲۳ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
🔹 خانه خانواده ابراهیمی منعکس کننده دیدگاه و ارزش های امارات متحده عربی برای همگرایی انسانیت، گفتگوی فرهنگ ها و تنوعی است که مشخصه دینی - فرهنگی امارات متحده عربی است و تلاش های خود را صرف ترویج همزیستی مسالمت آمیز برای نسل های آینده می کند.
🔸 این مجموعه با الهام گرفتن از اصول سند برادری انسانی که توسط پاپ فرانسیس و احمد الطیب شیخ الازهر امضا شد، ساخته شده است.
🔹 محمد خلیفه آل مبارک، رئیس خانه خاندان ابراهیمی نیز به نوبه خود گفت: تأسیس خانه خاندان ابراهیمی، امتداد میراث مؤسس امارات شیخ زاید و ارزش هایی است که بر آن استوار است. او افزود: کشور ما، چشم انداز صلح خود و ارزش های تفاهم و احترام متقابل را در کشورش خواهد ساخت که امروز بیش از 200 ملیت را در خود جای داده است. وی افزود: امیدواریم این بنا، در سراسر جهان منبع امیدی برای نسلهای آینده باشد و این اقدام چراغی است که آنها را برای همیشه به هم نزدیک میکند، به خاطر دنیایی از درک متقابل و همزیستی در صلح. جهانی که تفاوت ها می توانند ما را از هم جدا کنند، اجازه دهید در اینجا بگوییم که ارزش های مشترک انسانی ما همیشه ما را به هم نزدیک کرده است، بیشتر از اینکه ما را از هم جدا کند.
🔸 خانه خانواده ابراهیمی شامل یک تالار، نمایشگاه و باغ است که در آن فروم بستری برای گفتگوی باز و تبادل دانش، تخصص و تجربیات فراهم میکند و برنامه غنی رویدادها به ترویج تبادل دانش کمک میکند و درک متقابل ادیان.»
🔹 وی در مورد طراحی این خانه بیان کرد که سه عبادتگاه، با اندازه و قامت برابر، به طور نمادین منعکس کننده سه دین مختلف هستند و توسط معمار بین المللی «سر دیوید آجایه» طراحی شد تا وجوه مشترک بین سه دین ابراهیمی را از طریق ابعاد کلی بیرونی آنها تجسم بخشد. استفاده از نمادهای معماری که هر سبک معماری برای هر دین به طور جداگانه متمایز می شد که هر کدام به شکل مکعبی به عمق 30 متر، عرض 30 متر و ارتفاع 30 متر بود. نمادگرایی باغ ها و مفاهیم دینی آنها که مملو از آیین های سه دین است.
🔸 پس از مراسم افتتاحیه امروز، سه عبادتگاه پذیرای نمازگزاران برای اعمال اعتقادات، عبادات و مراسم مذهبی خود خواهند بود و از چهارشنبه ۱۰ اسفند، بازدیدکنندگان می توانند در برنامه های مجتمع شرکت کرده و تورهای راهنمای کتاب را رزرو کنند.
🌐https://www.babnet.net/mobile/festivaldetail-amp.php?id=261874
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #امارات #بیت_العائله_ابراهیمیه
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گوشه ای از مراسم افتتاحیه « بیت العائله الابراهیمیه»
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #امارات #بیت_العائله_ابراهیمیه
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ افتتاح «بیت العائله الابراهیمیه» در امارات ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 شیخ سی
⚡️جای خالی ابراهیم بت شکن در افتتاح خانه اماراتی خاندان ابراهیم
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹در حالی که دیروز خبر گشایش «بیت العائله الابراهیمیه» با مشارکت اسلام سنتی الازهر و سنتی های امارات با محوریت «عبداللّه بن بَیِّه» منتشر شد؛ جای خالی نمادهای دینی، اِلِمان ها هنری مذهبی که نشانگر تلاش های ابراهیم خلیل (ع) برای برپایی توحید و مبارزه با بت پرستی، برقراری عدالت و دفاع از مظلوم در جای جای این خانه مشهود بود. از نظر متفکران اسلام سیاسی، پنجه در پنجه ستمگران نهادن و سرپیچی علیه ظلم از بخش های پررنگ در سیره خلیل الرحمن (ع) است که سنتی های متولی احداث «بیت العائله الابراهیمیه» بدان توجهی نکرده اند.
🔸 در یک تقسیم کلی، نحوه مواجه کشورهای حاشیه خلیج فارس با جریانات اسلامی به سه دسته تقسیم می شود؛
(۱). کویت، عربستان و بحرین باحمایت از سردمداران جریان اسلام سلفی و ترویج نوسلفیه عموما اهداف فرهنگی خود را پیش می برند.
(۲). قطر با جانبداری از جریان اسلام سیاسی و مشخصا اخوان المسلمین سعی در جذب و حمایت بخشی از تفکرات سیاسی جهان اسلام را دارد.
(۳). امارات نیز با تکیه بر پتانسیل گفتمان اسلام سنتی در تعامل با تصوف و پررنگ کردن تساهل و تسامح صوفیانه، سعی در جذب بخش عظیمی از طریقت های جهان اسلام به سوی خود دارد. تکیه امارات بر انتخاب «عبداللّه بن بَیِّه» صوفی موریتانی الاصل به عنوان فقیه طراز اول خود این سیاست را تقویت کرد. از آن طرف، حمایت و اعطای تابعیت به «وسیم یوسف» صوفی و خطیب اردنی به عنوان سخنگو و بلندگوی مهمترین مسجد ابوظبی (مسجد الشیخ زائد بن آل نهیان) این سیاست پشتیبانی شد. تا جایی که نگاه صوفیانه «وسیم یوسف» به روابط جهان اسلام با اسرائیل سبب شد که او را «شیخ التطبیع» بنامند. همچنین حمایت بین المللی از خطابه های متساهلانه «حبیب الجفری» به عنوان صدای فرامرزی امارات در رسانه های ماهواره ای و مجازی، این تساهل را در این هفت امارت شیخ نشین بلند آوازه تر کرد.
🔹 هر چند امارات ادعا کرده است در ساخت بیت العائله الابراهیمیه، از نمادهای یکسان و حتی یک شکل و اندازه استفاده کرده است؛ ولی تسمیه مسجد و کلیسای این مجتمع به نام «احمد الطیب» و «پاپ فرانسیس» از مشاهیر معاصر و تسمیه کنیسه به نام «موسی بن میمون متوفی ۶۰۱ قمری» فیلسوف قدیمی یهودی ادعای تساوی دینی را با چالش جدی مواجه کرده است.
💠 النهایه: با توجه به ضرورت شناخت دقیق تر ما از طیف های اسلام در کشورهای حاشیه خلیج فارس، پیشنهاد بررسی و نسبت سنجی میان سیاست های فرهنگی کشورهای حاشیه خلیج فارس با جریانات اسلامی و همچنین پیشنهاد پژوهش در مورد شاخصه های دقیق خطوط اصلی سیاست گذاری اسلام کشورهای حاشیه خلیج فارس با نگاه آینده نگارانه را مورد تأکید قرار می دهیم.
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #امارات #بیت_العائله_الابراهیمیه #پیشنهاد_پژوهش
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
#تازه_های_نشر
📚 بررسی نظام اعتقادی وهابیت، محمد حسین فاریاب، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بهمن ۱۴۰۱، ۴۲۱صفحه، ۱۶۸هزارتومان.
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
۰
📚 یکی از آسیب های مهم وهابیت پژوهی در ایران، پربرگ بودن انتشارات و اندک بودن اطلاعات در مورد آنهاست. امروزه وهابیت پژوهی در ایران، بسان کاریکاتوری ناهمگن شده است که از طرفی خداشناسی وهابیت بزرگ و از سویی شناخت هستی شناسی، شناخت شناسی، زن شناسی و اجتماع شناسی آنها کوچک شمرده شده است. از آن بدتر که شناخت ما از وهابیت در نسل اول و دوم وهابیت محدود شده و با وهابیت معاصر میانه ای نداریم.
📚 عدم ورود به نقد منظومه وار از مجموعه آراء وهابیت، چالش دیگر سلفی پژوهی در ایران است.
📚 کتاب «بررسی نظام اعتقادی وهابیان» را نمی توان بهترین کتاب در معرفی و نقد وهابيان دانست؛ ولی به نظر می رسد
قابل قبولترین کتاب در حوزه ارزیابی اندیشه اعتقادی آنها باشد؛ چرا که عمده تلاش پژوهشگران فعلی، معطوف به بررسی اندیشه های توحيدی این جریان متمرکز شده است و بررسی و نقد دیگر اندیشه های اعتقادی وهابیان توجهی نشده است.
📚 از دیگر امتیازات این کتاب این است که باید پذیرفت وهابيت نيز مانند هر مکتب فکری، تطوراتی به خود دیده است و تطورات وهابیت را نمی توان نادیده گرفت و این مهم بر پژوهشگران واجب می سازد تا نگاهی جامع تر به دیدگاه های آنها در ادوار تاریخی وهابیت داشته باشند.
📚 در این کتاب، کوشش شده نظریات وهابيان را به طور مستقيم از منابع قدیم و جدید خودشان استخراج شود. مؤلف پس از گذری بر تاریخچه شکل گيری وهابيت و آشنایی با بزرگان آنها به معرفی پيشوایان فکری آنها در دوران معاصر پرداخته است.
📚 در فصل دوم، تبيين و بررسی منابع فکری آنها معرفی شده است. فصل سوم به معرفی و نقد دیدگاههای آنها در محور خداشناسی اختصاص دارد و در این قسمت ضمن تبيين ادلة عقلی آنها بر وجود خدا، انواع توحيد و تقسيم صفات الهی درباره این نظریات داوری شده است.
📚 فصل چهارم به نظریات وهابيان در حوزه راهنماشناسی، نبوت و امامت اختصاص یافته است. در فصل پنجم نيز به مسئله مهم انسان شناسی پرداخته است. دیدگاه آنها را درباره وجود روح، چيستی انسان و کرامت او و نيز جایگاه زن در واپسین فصل این کتاب تبیین و بررسی شده است.
📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم.
#اسلام_سلفی #وهابیت #محمد_حسین_فاریاب #تازه_های_نشر #معرفی_کتاب
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
هدایت شده از مهدی فرمانیان
بولتن رصد کده تجمیعی کم حجم .pdf
2.95M
پیش شماره بولتن اخبار شیعیان. اخبار کمتر دیده شده یا شنیده شده در فضای رسانه، مطبوعات، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی درباره شیعیان جهان. کاری از معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت. اگر عزیزان مطالعه کرده و نقطه نظرات پیشنهادی و انتقادی خود را ارسال فرمایند، ممنون می شویم.
⚡️پیش لرزه های پخش سریال رمضانی معاویه بن ابوسفیان
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹همزمان با پخش مسلسل رمضانی معاویه بن ابی سفیان از شبکه MBC، دیشب قناه الشعائر الفضائیه نزدیک به بیت شیرازی ها از آمادگی خود برای پخش فیلم «شجاعه ابولؤلؤه» در ماه مبارک رمضان خبر داد. هر چند برخی پخش این فیلم که هنوز آماده نشده را در پاسخ به سریال رمضانی معاویه دانسته اند؛ ولی با توجه به ابهامات فراوان در مورد این دو فیلم فعلا نمی توان نظر دقیقی را ارائه داد.
🌐https://www.instagram.com/tv_alshaaer/
🏷#چالشهای_جوامع_مسلمان #مسلسل_معاویه_بن_ابوسفیان #فیلم_شجاعه_ابولولوه
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️جای خالی ابراهیم بت شکن در افتتاح خانه اماراتی خاندان ابراهیم ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْ
⚡️اختلاف نظر سلفیه جهادی با سنتی ها در مورد خانه اماراتی خاندان ابراهیم
➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
🔹 دیدگاه ابوبصیر الطرطوسی مفتی انقلاب شام، پدر معنوی تکفیری های سوریه (حركة أحرار الشام الإسلامية و جبهه النصره) و از سردمداران سلفیه جهادی در مورد افتتاح «بیت العائله الابراهیمه» که با مشارکت سکولارها و سنتی های جهان اسلام در ابوظبی ساخته و افتتاح شد.
🏷 #چالشهای_جوامع_مسلمان #امارات #بیت_العائله_الابراهیمیه #اسلام_سنتی #اسلام_سلفی #سلفیه_جهادی #تکفیری #ابوبصیر_طرطوسی
🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ سروش پلاس:
➣ https://splus.ir/muslimnair
➣ روبیکا:
➣ https://rubika.ir/Muslimnair
➣ بله:
➣ https://ble.ir/muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J