کوروش پرستی پروژه ای استعماری است..
در شعر و ادب و تاریخ ایران، نامی از کوروش و هخامنشیان نیست، چه رسد به ستایش آنها..
درست همانطور که تا 50 سال پیش نام هیچکس کوروش و بردیا و.. نبوده
@nzartosht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴حقایقی باورنکردنی درباره کوروش !
♦️ارتباط کوروش با انجمن یهودیان ایران چیست؟
♦️به مناسبت روزی که هیچ تقویم بین المللی آن را ثبت نکرده است...
@NOORI82325
🔴💥گواهی #ابراهیم #پورداود به بی اعتباری #زرتشتی
📣💥دکتر #محمد #معین در کتاب «مزدیسنا و ادب پارسی»، ج ۱، ص ۱۹۸ از قول #زرتشتی #پژوه #برجسته ابراهیم پورداود (مقدمه چاپ دوم گاثاها، ص یط ـ یی) چنین نقل کرده است:
«آیین #زرتشتی دوره ساسانی از مبدأ خود بسیار دور گردید.»
⁉️جای طرح این پرسش است$: #دینی که پس از چند #قرن یا چند #هزار سال از #اصل خود بسیار دور شده، چگونه می توان به اصل آن دست یافت؟ لازمه ی سخن #پورداود بی اعتباری دین #زرتشتی است.
💢شهید #مطهری نیز می گوید:
«احدى از مورخان و محققان انکار ندارد که عقاید #آریایى در #ادوار بعدى و مخصوصاً در دوره #ساسانیان که مورد بحث ماست به #پستى و #انحطاط گرایید. و هزاران خرافه و پیرایه در دوره ساسانیان به کیش زردشت بستند. در این جهت احدى #اختلاف ندارد و همه معترفند.»
📚 (خدمات اسلام و ایران، ص ۲۱۳)
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴 "ذوالقرنين" در نگاه #مورخان
🔰💥روایت اول #طبری: ابو جعفر بن یزید بن هالد بن طبری آملی ،
طبری در تاریخ خود #اسکندر را #ذوالقرنین می داند
📚ج 1 ص 220 و ص 337-338-339 چاپ بیروت
🔰💥روایت دوم #یعقوبی : احمدبن ابی یعقوب اسحاق بن جعفر بن وهب ابن واضع الکاتب الاصبهانی الاخباری مولی بنی العباس مورخ و جغرافی دان مسلمان معروف به ابن واضح یعقوبی
#یعقوبی در شرح حال پادشاهان یونان و رم می نویسد : از پادشاهان اول ، نام برده فیلفوس است پس از او پسرش #اسکندر پادشاه شد ، #ذوالقرنین همو است و مادرش المفیدا ( المپیاس ) و معلمش ارسطو فیلسوف بود.
📚تاریخ یعقوبی ، ج 1 ، ص 174
🔰💥روایت سوم #دینوری: ابو احمدبن داود بن دینوری ، متولد دهه اول قرن سوم هجری.
در روایات دینوری #اسکندر #ذوالقرنين با شرح و تفصیل زیادی بیان می شود و اینکه اسکندر را همان ذوالقرنین می داند.
📚دینوری ، اخبارالطول ، ص 53
🔰💥روایت چهارم #بلعمی: ابوعلی محمدبن عبدالله تمیمی وزیر عبدالملک منصوربن نوح سامانی . در دوران سلسه ایرانی سامانیان به دلیل توجه به احیای ادبیات فارسی آثار زیادی به زبان فارسی ترجمه شد.
در روایت #بلعمی میگوید ؛ #اسکندر را از بهر آن #ذوالقرنین خوانند که از این قرن تا بدان قرن برسید و قرن به پارسی سرو بود و گوشه جهان را قرن خوانند که یک گوشه جهان آن جاست که آفتاب برآید و یکی آن جا فرو شود هر یکی را قرن خوانند و هر دو را قرنین خوانند و خداب عزوجل اندر قرآن او را ذوالقرنين خواند.
📚ن. ک به؛ بلعمی ، تاریخنامه طبری ، ج 1 ، ص 488-489
🔰💥روایت پنجم ابوبکر عتیق #سور آبادی : ابوبکر عتیق بن محمد هروی سور آبادی در اواسط قرن پنجم هجری قمری زندگی می کرده است
سورآبادی در تفسیر مشهور خود در شرح داستان #ذوالقرنين می نویسد که قصه ذوالقرنین آن است که اهل مکه از قول اهل مدینه ، رسول را سه سوال مرسیدند ؛ حدیث روح و حدیث اصحاب کهف و حدیث ذوالقرنین، #ذوالقرنین #اسکندر بن قیصر رومی بود.
📚تفسیر سور آبادی، ج 2 ص 256
🔰💥روایت ششم ابن #بلخی : فارسنامه ابن بلخی قدیمی ترین کتابی است که درباره جغرافیایی فارس نوشته شده است.
در روایت ابن بلخی #ذوالقرنین را به پدر #اسکندر ، یعنی فیلیپ منسوب می کنو و می نویسد؛ به روایتی فیلقوس بود و نشب او در باب انسال یاد کرده آمده است .
📚ابن بلخی، فارسنامه ، ص 164
🔰💥روایت هفتم امام #فخر_رازی :
ابو عبدالله محمدبن عمربن حسین بن حسین بن علی طبرستانی رازی یکی از دانشمندان ایرانی علم تفسیر که به فخرالدین و یا امام فخر رازی معروف است.
امام فخر رازی در تفسیر خود در انطباق #ذوالقرنین با مصداق تاریخی آن تاکید دارد . وی در پایان به این نتیجه می رسد کسی که چنین نشانه ای دارد #اسکندر بوده است .
📚دانشنانه قرآن و قرآن پژوعی ج 1 ص 760
🔰💥روایت هشتم #ابن_اثیر :
عزالدین ابوالحسن علی بن الکرم الشیبانی
ابن اثیر در الکامل فی التاریخ که در سال 628 هجری قمری به تالیف آن پرداخته شرح بیشتری به اخبار #اسکندر #ذوالقرنين اختصاص داده است.
📚ابن اثیر ، الکامل فی التاریخ ج 1 ص 187 الی 189
📚تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی ج 1 ص 69 پیرنیا
🔰💥روایت نهم حمدالله مستوفی :
حمدالله مستوفی درباره کیستی ذوالقرنین متاثر از روایت طبری است و #اسکندر را #ذوالقرنین می داند.
📚حمدالله مستوفی، تاریخ گزیده ، ص 95
🔰💥روایت دهم #ابن_کثیر:
عمادالدین ابوالفداء اسماعیل بن عمربن کثیر قرشی در کتال البدایه و النهایه تالیف 744 هجری قمری در روایت خود از ذوالقرنین می نویسد که #اسکندر همان #ذوالقرنین است.
📚ابن کثیر ، البدایه و النهایه ج 2 ص 105و 106
🔰💥روایت یازدهم #میر #خواند و خواند میر : محمدبن سیدبرهان الدین امیر خاوند شاه بن کما الدین محمود معروف به میر خواند مولف کتاب تاریخ روضه الصفا سیرت الامناء و الملوک و الخلفا
میرخواند در کتاب حبیب السیر فی اخبار افراد بشر روایت هایی از #ذوالقرنين بودن #اسکندر مقدونی نقل کرده است که به طور نسبی به روایات دیگر مورخان نزدیک و همسو است.
📚خواند میر ، تاریخ حبیب السیر ج 1 ص 209
🔴💥با توجه به این همه منابع تاریخی مشاهده می شود که نام #کوروش در هیچ یک از روایات مورخان حداقل به عنوان #ذوالقرنین نیامده است ، فقط یک نفر به نام #ابوالکلام آزاد هندی در سال های اخیر که یکی از چهره های #سیاسی هند بشمار می رفت ، پس از مراودات و ارتباطات مشکوک با حکومت #پهلوی این نظریه بی اساس را مطرح کرد و #کوروش #هخامنشی که چهره ای مبهم و نا شناخته در تاریخ ایران بود را مطرح کرد و هیچ توجیه علمی و قرآنی که قابل استناد باشد را عنوان نکرده است.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منشور حقوق بشر کوروش، یک دروغ تاریخی
ما وظیفه داریم مقابل این جهل بایستیم
سخنرانی بسیار مهم استاد حسن عباسی
۷ آبان ۱۴۰۰ - همدان
@BisimchiMedia
⭕️نقشهی شوم صهیونیست برای هفت آبان
🔺ببینید پیشنهاد خبرنگار و نویسنده صهیونیست نشریه National Review در تاریخ 5 نوامبر 2016 به رئیس جمهور امریکا برای رسیدن به هدف در هم شکستن ایران؛
روز 7 آبان و تجمع مقبره کورش را جدی گرفته و از این فرصت استفاده کرده و تا میتواند آن را شعلهورتر سازد
@Afsaran_ir
✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
4_6021576223807769296.mp3
25.19M
🔴 نابودی امپراطوری شیعه و تجزیه ایران
بر اساس اسناد بین المللی فاش شده
😱🤔😱🤔😱🤔😱🤔😱🤔
💠 عمارهای امام خامنه ای عزیز در تاریخ ماندگار خواهند شد
#آیت_الله_میرباقری
#آیت_الله_نوری
#آیت_الله_تقوایی
#پناهیان
#رائفی_پور
#شکوهیان_راد
و صدها سردار بی نام و نشان طب سنتی
🔺 تقدیم به مسئولین اطلاعاتی و امنیتی غافل و بعضا خائن کشور!!!
🔻تقدیم به دانشمندان، دانشجویان، علما و فضلای مهدی (عج) محوری که هنوز ارتباط کرونا با تمدن نوین و ظهور را کشف نکردند!!!
🔻تقدیم به علمداران بیدار
🎧 صوت: ابعاد پنهان #کرونا
🔸 اسناد بین المللی معتبر مبنی بر نابودی و تجزیه ی شیعه خانه ی حضرت حجت عج!!!
🤔😱🤔😱🤔😱🤔😱🤔😱🤔
🔹 اسناد بین المللی معتبر
مبنی بر نابودی امپراطوری شیعه
👤 سخنران: مهندس محمدعلی #شکوهیان_راد
- متخصص مطالعات سایبرنتیک
- مدرس دانشگاه تهران
#نفوذ
#کرونا_فریب_قرن
#نه_به_تجزیه_کشور
#نه_به_واکسم
✅ @nofuz1395
🔴در گروهی از #زرتشتیان در مورد #خلقت آدم سوال شد که #انسانها چطور به دنیا آمده اند ؟
🔰💥و اما پاسخی که دوستان زرتشتی دادند #مشی و #مشیانه بود و #کتابی را هم معرفی فرمودند که زیر این مطلب ارسال خواهد شد
🔴💥 #زرتشتیان عقیده دارند از #نطفه #کیومرث که بر زمین ریخته شد پس از 40 سال #شاخه ای #ریواس
می روید که دارای دو #ساق است 👈( مشی و مشیانه ) که دارای #هفت #جفت فرزند میشوند، هر جفت یک #نر و یک #ماده و هر کدام از جفت با هم #آمیزش می کنند و روانه یکی از هفت کشور می شوند . از آنان فرزندان دیگر به وجود می آیند و #نسل #بشر ادامه می یابد .
⁉️سوال اینجاست این عزیزانی که در هر بحثی مدعی #خرد و #اندیشه و #منطق هستند ! با توجه به کدام دین و مذهب و علم و منطق قبول می کنند که #نطفه آدمی #چهل سال بر روی زمین باقی بماند؟ و بدون اینکه بستر #رحم فراهم باشد وجود انسان شکل بگیرد؟ انسانی متولد بشود؟ آن هم توسط یک گیاه؟
⁉️در کدام دین و عقیده الهی باور به این نوع تولد وجود دارد؟
🔞لازم به ذکر هست حتی آلت پرستان هم قائل به زایش از طریق آمیزش زن و مرد هستند
⁉️آیا آدمی در نگاه #زرتشتی از #بوته یا #گیاه به وجود آمده است؟
📛متاسفانه توضیح و دلیل قانع کننده ای در این رابطه ارائه ندادند و باز هم ما را به خرد و اندیشه دعوت کردند 😌
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴 #نژادپرستی و #تعصبات پان #ایرانیست در روایات کهن ایرانی
💢در روایات کهن #ایرانی که نشانه هایی از آن در آثاری چون #شاهنامه #فردوسی تبلور یافته است ، پیروزی و #برتری #ایرانیان بر #تورانیان به نحوه ی #غرور آفرینی #توصیف شده است.
💢در #شاهنامه چنانچه ملاحظه می شود نسب بردن از #غیر #فارس #عیب شمرده می شود.
📛مثلا کسانی که مخالف رسیدن بهرام پنجم به پادشاهی بودند ، عمده ترین #ایرادشان این بود که وی در میان #تازیان بزرگ شده است و فرهنگ #ایرانی ندارد.
📛خرده گیران #هرمزد چهارم او را برای داشتن مادر ترک تحقیر می کردند. و خسرو دوم ، بهرام چوبین را به این دلیل سرزنش می کند که او اهل شهری است که مردم آنجا #اسکندر #مقدونی را یاری دادند.
📛همچنانکه #بهرام چوبین ، #خسرو دوم را سرزنش می کند که در نبرد با وی از #امپراطور و سپاه #بیزانس کمک گرفته است.
💢‼️آری در گذشته هم #نژاد پرستی و #وطن_فروشی وجود داشت ، و تاریخ نشان داده است آنهایی که روحیات #ناسیونالیستی داشته اند ، افراد #خودخواه و #خود_برتر بین بوده اند و بیشترین ضربه را همانان به #میهن زده اند.
💢عده ای هم در این میان رفتار زشت نیاکان خود را الگو قرار داده موجبات #ناراحتی و اذیت #هموطنان خود را فراهم می کنند.
✅محمد امین محمدزاده
📚منابع :
تاریخ طبری ، ج 1 ، ص 858؛
اخبارالطول ص 87؛
مسعودی ، مروج الذهل ، ج 2 ص 221؛
بلعمی ، ج 2 ص 1081؛
فردوسی، شاهنامه، ص 2696 به نقل از احسان یار شاطر؛
تاریخ روایی ایران ، مندرج در تاریخ ایران از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانی ج 3 قسمت اول ص 521؛
تحقیقی علمی درباره پیشینه و کیستی ذوالقرنين، تحقیق و تالیف جلیل عرفان منش ص 137
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴کوروش و نابودی #لیدی و به #بردگی گرفتن آنان
📛پیش از این به نابودی برخی از تمدنهای کهن به دست #کوروش و دیگر #هخامنشیان اشاره کردیم. یکی دیگر از تمدنهایی که به دست کوروش بر افتاد و از بین رفت، تمدن کهن و درخشان #لیدی بود. با اینکه اهالی لیدی در همان زمان کوشیدند تا از سلطه #هخامنشیان رهایی یابند، اما این #قیام که به رهبری #پاکتیاس بر پا شد، به فرمان کوروش و به خشنترین شکل ممکن سرکوب شد.
کورش با اعزام سپاهی به فرماندهی مازارس دستور داد که تمامی قیام کنندگان را به #بردگی بکشند و رهبر آنان را زنده به نزد او بفرستند. او همچنین دستور داد #لیدیاییها را چنان خرد و منکوب سازند که راه هرگونه شورشی علیه سلطه پارسیان هخامنشی بسته شود.
📛سپاه کوروش به سرعت دست به منکوب کردن لیدیاییها میزند و رهبر آنان را به #اسارت میگیرد. #شهرهای #پریین و #مگنزی #غارت میشوند و مردم شهرهای #فوسه و #تئوس خانههای خود را رها کرده و راه فرار در پیش میگیرند. #ساکنان کاریه به #بردگی کشیده میشوند و گروهی از اهالی کزانتوس و کونوس در لیکیه دست به #انتحار میزنند و #مرگ را بر تعبد و #بندگی ترجیح میدهند. شهرها یکی پس از دیگری #تسخیر میشوند و پس از اینکه تاراج میگردند، #پادگانهای نظامی پارسی و نیروهای ضد شورش #هخامنشی در آنها مستقر میشوند.
📚برای آگاهی بیشتر و تفصیل منابع بنگرید به: بریان، پییر، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ترجمه مهدی سمسار، تهران، انتشارات زریاب، ۱۳۷۷، جلد اول، صفحه ۱۱۴ تا ۱۱۷.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
📷 https://rizy.ir/hITta
🟣 شیوع ازدواج با محارم در سراسر سلسلهی هخامنشیان به حدّی زیاد است که نمیتوان آنرا انکار کرد!
#متن+18
#ازدواج_با_محارم
#هخامنشیان
#هفت_آبان
#کوروش_کبیر
📛 همچنانکه ازدواج با اقارب در میان #زرتشـتیان قدیم کاری عادی بوده، در دوره هخامنشیان نیز پیوند زناشویی با محارم با توجیه حفظ خـون و نژاد مرسوم بود و ازدواجهایی میان خواهر و برادر و پدر و دختر معمول بوده است.
❌ و زنان زیبایی از محارم بارها مانند تخـت سلطنت یا سایر امور موروثی از این پادشـاه به آن پادشـاه میرسیده مانند آتوسا #دختر_کوروش که توسط دو برادرش یعنی کمبوجیه و بردیا دست به دست شد!
🔻 ازدواج #کمبوجیه با خواهرش #رکسانا:
هرودوت مینویسد با اینکه در پارس، ازدواج خواهر و برادر سابقه نداشت، کمبوجیه گروهی از قضات شهر را مأمور مشروع نشاندادن این ازدواج کرد و آن قضات با ترس از اینکه مورد قهر کمبوجیه قرار نگیرند، قانونی، دلخواهِ وی را فراهم کردند و جان خود را نجات دادند؛
تنها فرزند حاصل از این ازدواج، با لگد کمبوجیه به شکم رکسانا در زمان حاملگی سقط شد!
🔻 ازدواج کمبوجیه با خواهر دیگرش #آتوسا (دختر کوروش):
که این ازدواجِ خواهر و برادری نیز پس از مرگ رکسانا به وقوع پیوست.
🔻 ازدواج #بردیا با خواهرش آتوسا:
این ازدواج با محارم نیز پس از مرگ کمبوجیه انجام شد.
🔻 ازدواج داریوشِ بزرگ با آتوسا:
بعد از بردیا، داریوش، با ورود به حرمسرای کمبوجیه، آتوسا را به همسری با خودش گرفت.
🔻 ازدواج #داریوش_اول با خواهر ناتنی دیگرش به نام #آرتیستون؛ وی زنان غیر رسمیای نیز داشت که در حرمسرای او اقامت داشتند!
🔻 از طرفی ازدواج #داریوش_دوم با خواهر خود به نام #پروشات_اول ( #پریساتیس - دختر اردشیر اول )، حاصلش اردشیر دوم و آمستریس بود.
🔻 سپس در ادامهی نسل هخامنشیان، #اردشیر_دوم نیز با دو دختر خود آتوسا (این آتوسا با آتوسایی که دختر کوروش بود، متفاوت است.) و آمستریس (این #آمستریس با دختر داریوش دوم متفاوت است.) وصلت کرد.
🔻 #آتوسای_دوم، پس از اردشیر دوم با برادر دیگرش #اردشیر_سوم نیز ازدواج کرد که حاصل ازدواج برادر (اردشیر سوم) با خواهرش (آتوسا)، اَرشک و دختری به نام پروشات دوم بود.
🔻 #پروشات_دوم نیز با برادرش #ارشک که یازدهمین پادشاه هخامنشی بود، مزدوج شد و پس از او توسط #اسکندر_مقدونی تصاحب و با وی ازدواج کرد.
📛 پلوتارک، دیودور، کنت کورث و دی سئارک، همگی حضور ۳۶۰ زن در حرم اردشیر دوم و #داریوش_سوم را روایت کردهاند.
⁉️ عیاشی و بوالهوسیِ #خشایارشا:
📛هر شب زنان بر در اتاق خواب شاه به انتظار میماندند تا او هر که را که مایل باشد، از میان آنان برگزیند، در مورد خشایارشا در #کتاب_استر با صراحت در مییابیم که وقتی استر به دربار اسوتروی رسید، خواجهای به نام اژه، برای او عطرهای گوناگون و غذاهای فراوان مهیا ساخت و هنگامیکه شب توسط شاه احضار شد، به اتاق او رفت و صبح باز آمد و از آن پس در خانهی دوم بانوان که شش گس، خواجهی شاه و سرپرست زنانِ شاه، مدیریت آن را بر عهده داشت، اقامت گزید.
✅ در آخر باید به این نکته توجه داشت که این عیّاشی و رفتارهای سوءاستفادهگرایانه، در نزد شاهان_هخامنشی به وفور یافت میشد وگرنه بنابر اسناد موجود، مردم عادی، سرگرم زندگی معمولی و #تک_همسری خود بودند و بنابر تصریح کتاب #تاریخ_هرودوت، ازدواج با محارم را امری ناپسند و زشت قلمداد میکردند.
پایان
📌 گردآوری بسیاری از رابطههای سلسلهی هخامنشیان و جمعآوری آنها در یک یادداشت، برای اولین بار توسط «جنبش مردمی حلالزادهها» انجام شده و ارائه میشود.
📚 منابع:
🔹 تاریخ هرودوت، ص ۲۰۵.
🔸 ایران در زمان ساسانیان، آرتور کریستین سن، ص۴۳۴، پاورقی.
🔹 کتاب از زبان داریوش، ص۲۷۶-۲۷۷، هاید ماری کخ، مترجم پرویز رجبی.
🔸 پیر برایان، از کوروش تا اسکندر، ص۲۳۶ الی ۲۳۹.
🔹 هینتس، والتر، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران، نشر ماهی، ۱۳۸۷، ص۱۳۹ و ۱۴۰؛
🔸 ادی، سموئیل کندی، آئین شهریاری در شرق، ترجمه فریدون بدرهای، تهران، ص۱۳۶.
🔹 کتاب استر، کتابی در بخش سوم تنخ (عهد عتیق - تورات)
✌جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @HalalZadeha
🔴کوروش و به #بردگی گرفتن مردم ماد
📛یکی دیگر از #جنگهای #کوروش که منجر به نابودی تمدنی کهن شد، غلبه او بر #مادها و #تسخیر شهر هگمتانه (همدان/ اکباتان) بود. غلبهای که با مساعدت اشراف و فئودالها صورت پذیرفت و منجر به غارت هگمتانه و به بردگی کشیدن گروهی از مردم آن شد.
📛او توانست با به اسارت گرفتن #آمیتیس (دختر آخرین پادشاه ماد) و تهدید مبنی بر شکنجه او و فرزندانش، #شاه را وادار به تسلیم کند و سپس با #کشتن شوهر آمیتیس، او را به همسری خود در آورد. در نهایت نیز شاه نگون بخت و شکست خورده در بیابانی دورافتاده رها شد تا از گرسنگی و تشنگی جان بسپارد.
📚در تاریخ ایران کمبریج به سرپرستی ایلیا گرشویچ آمده است که «گرایش مردم ماد نسبت به کورش خصمانه بود» (ص ۲۴۱).
او هگمتانه را غارت کرد و برخی از #مادها را به #بردگی گرفت» (ص ۲۴۰).
📛با اینکه مادها دستکم دو بار در زمان #داریوش کوشیدند تا استقلال خود را از سلطه #هخامنشیان باز یابند، اما در هر دوبار با #سرکوب خشونتبار داریوش مواجه شدند و ۳۸.۰۰۰ نفر از آنان قتلعام گردیدند. چنین بود که هویت و تمدن #ماد از میان رفت و از صفحه #تاریخ محو شد.
📚بنگرید به: گرشویچ، ایلیا، تاریخ ایران دوره ماد- از مجموعه تاریخ کمبریج، ترجمه بهرام شالگونی، تهران، انتشارات جامی، ۱۳۸۷، صفحه ۲۳۸ تا ۲۴۱.
تاریخ امپراتوری هخامنشیان ( از کوروش تا اسکندر ) جلد اول ، ص 102
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
💢رابطه #کوروش با #ذوالقرنین
🔴💥تیر خلاص و جواب #علمی و #منطقی "در رد ذوالقرنین بودن کوروش"
دکتر #علیرضا #شهبازی باستانشناس، تاریخنگار، نویسنده و #متخصص در باستانشناسی دوران ایران #هخامنشی و استاد دانشگاههای شیراز، تهران، هاروارد، کلمبیا، گوتینگن و اورگن شرقی و بنیانگذار بنیاد تحقیقات هخامنشی در سال ۱۳۵۲ .
🔴علیرضا شاپور شهبازی در" کتاب زندگی و جهانداری کوروش" نوشته است : یکی از چیزهایی که بر اثر اعتقادات مردم محلی به جای مانده است ، نقش انسانی است که دارای چهار بال و #تاج #مصری معروف به" آتف ( atef ) " می باشد . در سال 1950 #ابوالکلام آزاد کوشید تا ثابت کند این انسان بالدار نشان دهنده ی ذوالقرنین است ،
‼️فرضیه وی با همه محبوبیتی که یافته ، از #پشتیبانی #مآخذ تاریخی و باستان شناسی ، #یکسره بی بهره است .
🔰شاپور شهبازی اشاره می کند که دلیل #ذوالقرنین بودن کوروش از نگاه ابوالکلام تندیس انسان بالدار است که بر این اساس استدلال های دیگری هم از تورات مطرح می کند .
🔰شاپور شهبازی نوشته است: اما این سخنان و استدلال هارا نمی توان پذیرفت ،
زیرا باید دانست که #هیچگونه "مجسمه ای" آن هم در " استخر " از #کوروش بر جای نمانده است
🔰همچنین بر سر وی #تاجی است مصری، است که بر دو #مار پیچان استوار شده ، و #هیچگونه بستگی و رابطه ای با دو " شاخ قوچ " ندارد
🔰ابوالکلام آزاد را آقای استاد سامی به #پاسارگاد دعوت کرده بودند ، اما وی بیمار شد و بدانجا نتوانست رفت ، و هرگز آن نقش ( تندیس ) را ندید ، بنابراین تعبیر #نادرستی از آن کرد ، و نتیجه هایی گرفت که پذرفتنش بی اندازه محال و دشوار است.
🔰با اینهمه باید افزود که #اندیشه و خواست او #خدمت به #ایران بود !
⁉️این موضوع را استاد سامی به این بنده آگاهی دادند.
⁉️( جای سوال است که بدانیم چرا اندیشه و خواست یک #هندی که حتی از #تخت #جمشید بازدید نکرده است هدفش #خدمت به #ایران باشد )
📚منبع : کتاب زندگی و جهانداری کوروش، شاپور شهبازی، ص ۲۵۱ تا ۲۵۶
محقق : محمد امین محمدزاده
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴 #ازدواج_استقراضی در میان زرتشتیان باستان ( قرض دادن زن خود به مرد دیگر )
📛هرگاه #شوهری به زن خود می گفت : " از این لحظه تو آزاد و صاحب اختیار خود هستی " زن بدین وسیله از نزد شوهر خود طرد نمی شد ، ولی اجازه می یافت به عنوان ( چاکر زن = زن خدمتکار ) #شوهر_دیگری اختیار کند.
📛در صورتی که شوهری زن خود را طرد می کرد ، بی آن که صریحا اختیار او را به خود او بسپارد و زن شوهر دیگری اختیار می گرد ، فرزندانی که از ازدواج جدید در حیات شوهر اولش می زایید از آن شوهر اولش بود ، یعنی زن تحت تبعیت شوهر اول باقی می ماند.
🔞شوهر حق داشت #یگانه_زن خود را یا یکی از زنانش را ( حتی زن ممتاز خود را ) به مرد دیگری ، بی آن که قصوری کرده باشد بسپارد تا این مرد از خدمات آن زن استفاده کند . رضایت زن شرط نبود. و شوهر دوم حق دخل و تصرف در اموال زن را نداشت ، فرزندانی که در این ازدواج متولد می شدند ، متعلق به خانواده شوهر اول بودند و مانند فرزندان او محسوب می شدند.
📛هاشم رضی در کتاب «وندیداد» در شرح فرگرد ۴، صفحه ۵۰۷ ـ ۵۰۸ چنین می نویسد:
در «ماتیکان هزار داتستان» یا هزار ماده ی قانونی مطالب بسیاری در باره ی زنان، ازواج، واگذاری زنان یا #ازدواج #استقراضی آمده است. یک مرد حتی می توانست علی رغم میل و رضایت پادشاه زن خود، او را به اشخاص تنگدستی که نیاز به زن داشتند، برای #مدت_معینی واگذار کند. شرایط معاهده، زمان واگذاری، فرزندانی که از این زن در مدت قرض دادن وی تولید می شد، همه قبلا مورد موافقت دو طرف قرار می گرفت.
📚منبع:
در باره ی حقوق ساسانی، ج ۱، ص ۳۶
ایران در زمان ساسانیان، پروفسور آرتور کریستین سن ، ص 349-350
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🍃ﺩﺭﺣﺪﯾﺜﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ( ﻋﻠﯿﻪﺍﻟﺴﻼﻡ ) ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ #ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ
” ﺗﻌﺼﺐ” ﺳﺆﺍﻝ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ :
💠“ ﺗﻌﺼﺒﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﮔﻨﺎﻫﮑﺎﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ #ﺍﺷﺮﺍﺭ_ﻗﻮﻣﺶ ﺭﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻧﯿﮑﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺪﺍﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﻭ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻋﺼﺒﯿﺖ ﻧﯿﺴﺖ، #ﻋﺼﺒﯿﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﻭ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺘﻤﮕﺮﯼ ﯾﺎﺭﯼ ﺩﻫﺪ
📚اصول كافي/شيخ كليني(ره)
جلد ٢ ،صفحه٣٠٨
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
💢هدف از پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک در آیین زرتشت چیست؟⁉️‼️
✅👈با نگاهي به اوستا متوجه اين نكته خواهيم شد كه هدف از پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك در آيين زرتشتي اين است كه انسان به روان #گاو_مقدس برسد! توضيح اينكه بنا بر تعاليم زرتشتي، گاو (در اوستا: geu/geuš) نخستين آفريده اهورامزدا است، كه جهانِ پاك از روانِ او خلق شده است و لذا روحِ گاو نخستين در منابع زرتشتي از قداستِ ويژهاي برخوردار است و مبدأ پاكي شمرد ميشود.
📚ابراهیم پورداود، گاتها کهنترین بخش اوستا، تهران: انتشارات اساطیر، 1378. ص ۱۱۸ – ۱۱۷
✅👈در تمامِ بخشهاي اوستا گاو و روان او (به اَوستايي: urvan geuš) مورد ستايش قرار گرفته است و در اين باره اسناد بسيار وجود دارد. اما نكته عجيب اين است كه در اوستا، گاتها، هات 28، بند 1 میخوانیم:
ahyâ ýâsâ nemanghâ ustânazastô rafedhrahyâ manyêush mazdâ pourvîm speñtahyâ ashâ vîspêñg shyaothanâ vanghêush xratûm mananghô ýâ xshnevîshâ gêushcâ urvânem.
✅👈ترجمه: ای مزدا، ای سپندمینو؛ اینک در آغاز با دستهای برآورده ترا نماز میگزارم و خواستار بهروزی و رامشم. [بشود که] با کردارهای پاك و با همهی خرد و منش نیک، «گئوش اوروَن» را خشنود کنم».
زرتشت دست به سوی آسمان دراز می کند، نماز می گزارد، رامش و بهروزی می خواهد، و دست به دامانِ نيكيها (پندار نيك و كردار نيك و گفتار نيك) ميشود، و هدف او از نيكي، رسیدن به #خشنودی_روانِ_گاو است.
📚Avesta, Yasna 28: 1, Based on edition of Karl F. Geldner, Avesta, the Sacred Books of the Parsis, Stuttgart, 1896.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴پوشش #زنان در ایران #باستان
🍃💐پوشش #زنان در #ایران باستان هم بنا به شرایطی که ذکر شد همیشه سبک و اسلوب خاصی داشتهاست. بررسیها نشان میدهد که پوشش تمام بدن در دورههای مختلف تاریخی چه نزد #زنان و چه نزد #مردان در ایران یک حقیقت بودهاست و به هیچ وجه #ایرانیان در #برهنگی به سر نمی بردهاند.
🔴برخی معتقد هستند که این پوشش کامل و آراسته به نوعی ریشه به وجود آمدن #حجاب در #دنیا است.
📚ویل دورانت معتقد است نقش #پوشش و #حجاب زنان در ایران باستان چنان برجستهاست که میتوان ایران را #منشاء #اصلی پراکندن "حجاب" در جهان دانست.
📚دائرةالمعارف لاروس نیز به وجود #حجاب #زنان در ایران باستان اشاره میکند.در تفسیر اثنی عشری چنین آمدهاست: «تاریخ نشان میدهد که حجاب در ایران قدیم وجود داشته است.
#تاریخ پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، باید فرهنگ مردم ایران را هم بررسی کرد
📚کوروش نیکنام از موبدان زرتشتی :
در ایران #باستان #زنان و #مردان را هیچگاه برهنه نمیبینیم، نسبت به محل زندگی، آب وهوا وشیوه کار و زندگی هر شهر و روستا پوششهای گوناگونی وجود داشته که نمونه آن را هم اکنون در پوشش زنان گیلکی، مازندرانی، کرد، لر، بلوچ، بختیاری، ترک ، اقوام دیگر و زرتشتیان مشاهده میکنیم. از ویژگیهایی که در اینگونه پوششها به شکل یکسان وجود دارد دو چیز است، #نخست اینکه این پوششها با رنگهای طبیعت همگون است یعنی رنگهای سرخ، سبز، ارغوانی، زرد ودیگر زنگها در پوشش آنان بوده وکمتر از رنگهای تیره به ویژه سیاه استفاده می شده چون باور داشتند رنگهای کبود، افسردگی آور وغم انگیز است. #دوم اینکه در همه پوششها دستان زن و مرد برای انجام کارها به ویژه برای کشاورزی آزاد بود، نمونه پوششها را در اقوام لر، کرد، بلوچ، گیلکی و... میتوان یافت.
🔴 با وجود اینکه زنان در ایران قدیم از لحاظ پوشش و حجاب جایگاه ویژه ای داشتند ، اما متاسفانه مشاهده می شود که در بین شاهان هخامنشی و ساسانی رفتارهای غیر انسانی علیه زنان صورت میگیرد و دستخوش تصرف و سو استفاده می گردد ، جای انکار نیست، تقریبا همه مورخین نوشته اند، از #هرودوت یونانی و #استرابون در عصر هخامنشی گرفته تا مورخین عصر حاضر،
#هرودوت درباره طبقه اشراف عهد #هخامنشی می گوید: "هر کدام از آنها چند زن عقدی دارند ولی عده زنان غیر عقدی بیشتر است".
📚 (مشیرالدوله، تاریخ ایران باستان، جلد ششم، چاپ جیبی، صفحه 1535).
📚 استرابون درباره همین طبقه می گوید: "آنها زنان زیاد می گیرند، و با وجود این زنان غیر عقدی بسیار دارند". (همان ماخذ، صفحه 1543).
📚ژوستن، از مورخان عصر اشکانی، درباره اشکانیان می گوید: "تعداد زنان غیر عقدی در میان آنها و به خصوص در خانواده سلطنتی از زمانی متداول شده بود که به ثروت رسیده بودند، زیرا زندگانی صحراگردی مانع از داشتن زنان متعدد است". (همان ماخذ، جلد نهم، صفحه 2693). آنچه در ایران باستان در میان طبقه اشراف معمول بوده است چیزی بالاتر از تعدد زوجات، یعنی #حرمسرا بوده است.
🔴ازدواج با #محارم #شاهان قبل از اسلام در آثار نویسندگان ایرانی و خارجی
📚سعید نفیسی می گوید: "چیزی که از اسناد آن زمان حتما به دست می آید و با همه هیاهوی جاهلانه که اخیرا کرده اند از بدیهیات مسلم تمدن آن زمان است این است که نکاح نزدیکان و محارم و زناشویی در میان اقارب درجه اول حتما معمول بوده است". (تاریخ اجتماعی ایران، جلد 2، صفحه 35).
📚و تصریحاتی که نویسندگان اسلامی از قبیل مسعودی، ابوحیان توحیدی، ابوعلی بن مسکویه کرده اند می آورد و جریان #ازدواج قباد با دختر ، و ازدواج #بهرام چوبین با #خواهر، و ازدواج #مهران گشنسب که بعد مسیحی شد با خواهر خود را یادآور می شود.
📚مرحوم مشیرالدوله در کتاب نفیس خود: "ایران باستان" از #استرابون مورخ قدیم یونانی، درباره #هخامنشیان نقل می کند که: "اینها (مغ ها) موافق عاداتشان حتی با مادرانشان ازدواج می کنند". (جلد ششم، چاپ جیبی، صفحه 1546)
و همچنین #هرودوت در مورد کمبوجیه، و #پلوتارک درباره اردشیر دوم #هخامنشی در مورد ازدواج با محارم اذعان کرده اند
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴ناسیونالیسم و پاسخ اسلام
قابل توجه باستانگرایان :
📛گرایش به جنبه های قومی و ملی در زبانهای اروپایی «ناسیونالیسم» خوانده می شود که برخی از دانشمندان فارسی زبان آن را «ملت پرستی» ترجمه کرده اند.
#ناسیونالیسم مطابق بیان گذشته، بر #عواطف و #احساسات قومی و ملی متکی است نه بر #عقل و #منطق.
👈ناسیونالیسم را نباید به طور کلی محکوم کرد. #ناسیونالیسم اگر تنها جنبه #مثبت داشته باشد، یعنی موجب #همبستگی بیشتر و روابط حسنه بیشتر و احسان و خدمت بیشتر به کسانی که با آنها زندگی مشترک داریم بشود، ضد عقل و منطق نیست و از نظر اسلام مذموم نمی باشد، بلکه اسلام برای کسانی که طبعا حقوق بیشتری دارند از قبیل همسایگان و خویشاوندان، حقوق قانونی زیادتری قائل است.
📛ناسیونالیسم آنگاه عقلا محکوم است که جنبه منفی به خود می گیرد، یعنی افراد را تحت عنوان ملیتهای مختلف از یکدیگر جدا می کند و روابط خصمانه ای میان آنها به وجود می آورد و حقوق واقعی دیگران را نادیده می گیرد.
✅نقطه مقابل ناسیونالیسم، «انترناسیونالیسم» است که قضایا را با مقیاس جهانی می نگرد و احساسات ناسیونالیستی را محکوم می کند. ولی همچنانکه گفتیم #اسلام همه #احساسات #ناسیونالیستی را محکوم نمی کند، #احساسات #منفی #ناسیونالیستی را محکوم می کند نه احساسات #مثبت را.
📚منبع : خدمات متقابل اسلام و ایران ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری، انتشارات صدرا ، ص 58
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴💥آیین #زرتشتی #توحیدی #ناقص می باشد
🔰💥مقتضیات و شرایطی که قوم خانه نشین ایران شرقی در آن زندگی میکرد ، و دائما در معرض حمله بدویان مهاجم و مخرب بود ، در #زرتشت این اندیشه را ایجاد کرده که #جهان را #دو #اصل اداره می کند : نیک و بد - نخستین شخصیت ناشی از #اهورا مزداست ، و دوم از ارادهٔ شر ( #اهریمن ) نشات یافته است.
در گرداگرد #اهورمزدا موجودات الهی قرار دارند ، که بعضی از آنان محتملا #خدایان #قدیم هستند ، که در اصل به صورت قوای #طبیعی پرستیده می شدند.
#نزاع بین این #دو #روح که نماینده ی مخالفت بین اندیشه و هوش است ؛ در پایان به فتح روح خیر خاتمه می یابد .
💥بنابراين #دوگانگی ظاهر است و #آیین زرتشتی (( توحیدی ناقص )) می باشد .
📚منبع ایران از آغاز تا اسلام، تالیف رومن گریشمن ، ترجمه محمد معین ، چاپ هفدهم ، بهار 1386 ، ص 179
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
♦️فرانسویها در ایران کاوش نکردند، بلکه بیرحمانه غارت و تخریب کردند
به احتمال زیاد این آثار، بازمانده همان تندیس سنگی کاخ داریوش بزرگ در شوش باشد که مادام ژان دیولافوا، غارتگر فرانسوی حدود ۱۴۰ سال پیش با پتک تخریب کرد
وی در کتاب خاطراتش میگوید:👇
"با تاسف تماشا میکردم، در حدود ۱۲ هزار کیلو وزن دارد، تکان دادن چنین توده عظیمی غیر ممکن است. بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم، پتکی بدست گرفتم و بجان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه به او زدم. سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوه رسیده از هم شکافت "
✍ وحید بهمن
@NOORI82325 #ان_شاالله_بزودی_ظهور
🔴 شانه زدن #مو و گرفتن #ناخن رفتاری #اهریمنی در نگاه #اهورا مزدا
⁉️ #زرتشت از #اهورامزدا مزدا پرسید: کدام است مرگ آورترین کردار مردمان که نیروی رنج آور دیوان را می افزاید؟
‼️ #اهورامزدا پاسخ داد : چنین کرداری آن است که کسی #موی خویش را #شانه زند یا بتراشد یا ناخن های خود را بگیرد
📚منبع: اوستا ، وندیداد ، فردگرد هفدهم ، بند یک و دو
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴کوروش و به #بردگی گرفتن مردم ماد
📛یکی دیگر از #جنگهای #کوروش که منجر به نابودی تمدنی کهن شد، غلبه او بر #مادها و #تسخیر شهر هگمتانه (همدان/ اکباتان) بود. غلبهای که با مساعدت اشراف و فئودالها صورت پذیرفت و منجر به غارت هگمتانه و به بردگی کشیدن گروهی از مردم آن شد.
📛او توانست با به اسارت گرفتن #آمیتیس (دختر آخرین پادشاه ماد) و تهدید مبنی بر شکنجه او و فرزندانش، #شاه را وادار به تسلیم کند و سپس با #کشتن شوهر آمیتیس، او را به همسری خود در آورد. در نهایت نیز شاه نگون بخت و شکست خورده در بیابانی دورافتاده رها شد تا از گرسنگی و تشنگی جان بسپارد.
📚در تاریخ ایران کمبریج به سرپرستی ایلیا گرشویچ آمده است که «گرایش مردم ماد نسبت به کورش خصمانه بود» (ص ۲۴۱).
او هگمتانه را غارت کرد و برخی از #مادها را به #بردگی گرفت» (ص ۲۴۰).
📛با اینکه مادها دستکم دو بار در زمان #داریوش کوشیدند تا استقلال خود را از سلطه #هخامنشیان باز یابند، اما در هر دوبار با #سرکوب خشونتبار داریوش مواجه شدند و ۳۸.۰۰۰ نفر از آنان قتلعام گردیدند. چنین بود که هویت و تمدن #ماد از میان رفت و از صفحه #تاریخ محو شد.
📚بنگرید به: گرشویچ، ایلیا، تاریخ ایران دوره ماد- از مجموعه تاریخ کمبریج، ترجمه بهرام شالگونی، تهران، انتشارات جامی، ۱۳۸۷، صفحه ۲۳۸ تا ۲۴۱.
تاریخ امپراتوری هخامنشیان ( از کوروش تا اسکندر ) جلد اول ، ص 102
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat