eitaa logo
الهادی
21.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
966 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
28.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 موضوع: ما و کرونا 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۳۹۹/۶/۲۵ ⏱ زمان: ۳۰ دقیقه 🎞 آپارات: aparat.com/v/Wijfk 📍 در جمع اساتید و طلاب مدرسه عالی فقه دارالهدی قم 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 آثار وجودی فرد صالح 🔻 در داستان حضرت موسی و خضر آمده است: «وَأَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلَامَينِ يتِيمَينِ فِي الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُمَا وَكَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا؛ و اما آن دیوار از دو نوجوان در این شهر بود و زیرش گنجی متعلق به آن دو وجود داشت و پدرشان مردی شایسته و صالح بود. کهف/۸۲» 🔸 گنج باید محفوظ می ماند به خاطر اینکه پدر آن‌ها مرد صالحي بود و اگر خود اين مرد بود، شايد نمي‌توانست اينقدر خيرات را به سمت فرزندانش سوق دهد؛ ولي ببينيد که صلاح اين مرد بعد از فوت او چقدر کار مي‌کند؟! 🔹 در روايات ذيل اين آيه آمده است که بين این مرد و اولادش چند پشت واسطه و فاصله شده بود، ولي صلاح چقدر کاربرد دارد! حتي براي زماني که خود مرد نيست و چند نسل هم فاصله شده است، کاربرد دارد. 🔸 ما چقدر غافل و خودمحور هستيم! در حالي که چه اموري به ما وابسته مي‌شود و چه برکاتي مي‌تواند نصيب ما شود و به سمت ما بیآید! و اين‌ها را مي‌گيريم يا نمي‌گيريم؟ و چه برکاتي نصيب ما نمي‌شود که اگر تغييراتي در ما بود، اين‌ها مي‌توانست نصیب ما شود و همه آنها شاخه‌هاي خيري براي دنيا و آخرت ما و وابستگان ما باشد.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 گنج حقیقی 🔻 در آیه «وَأَمَّا الْجِدَارُ... کهف/۸۲» گنجی را معرفی می کند که باید محفوظ بماند، اين گنج براي من و شما و براي بشر چیست و نصيب منِ نوعي چه خواهد شد. 🔸 من چگونه به گنج برسم؟ تا من مشکل پيدا نکنم و از دست من نرود. توسّل به اهل بيت (عليهم السلام) گنج‌هاي پنهان خدا هستند؛ 🔹 خداي متعال براي ما گنج‌هايي قرار داده است که اصل اين گنج‌ها، حضرات محمد و آل محمد هستند و اين گنج‌ها بي‌پايان است و تمام نمي‌شود. 🔸 ما چطور استفاده کنيم که در مقاطعي که از هر حيث کم مي‌آوريم، دستمان به اين توسّلات و به اين گنج‌هاي الهي برسد و خلاصه، راه ما را به توسّلات به اهل بيت (عليهم السلام) منحصر مي‌کند. 🔹 بر فرض که ما تمام شرايط را براي خوب شدن و قضاي حوائج و نيازهايمان داشته باشيم، در نهايت توسّلات است که حرف آخر را مي‌زند، در نهايت آن‌ها هستند که واسطه‌خير هستند، در نهايت آن‌ها گنج پنهاني هستند که ما را غني مي‌کنند و مشکلات ما را رفع مي‌کنند.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 حساسیت روی قرآن 🔻 همه دینداری به اين نيست که روز عاشورا افراد يک سينه ای بزنند و بروند. خداي متعال و رسول خدا، مسلمان را از زمان تولد با دين گره زده است تا وقتي که او را در قبر مي‌گذارند. 🔸 ما پيروان انبياء (علیهم السلام) و پيروان کتب آسماني هستيم. بهترين کتاب آسماني در اختيار ماست. اما بايد خودمان هم اهل درک باشيم. 🔹 چقدر خود ما حساسيت باطني روي قرآن داريم؟ چقدر فهميديم و آشنا شديم؟ چقدر از خواندن قرآن لذت مي‌بريم؟ اين‌ها چيزهايي است که خودمان ابتدا بايد کسب کنيم و بعد بتوانيم در مقام دفاع حرفي بزنيم. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
4_5994595561376844037.mp3
5.45M
🎧 موضوع: مدیریت کرونا 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۳۹۹/۶/۲۷ ⏱ زمان: ۲۲ دقیقه 📍در جمع طلاب مرکز تخصصی اخلاق اصفهان 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 انس با نهج البلاغه 🔻 در زمينه نهج‌البلاغه کار بسيار است. دغدغه ها و هشدار های امیرالمومنین علیه السلام بايد حداقل يک بار به گوش هر شيعه‌اي برسد. 🔸 هر چه ما از نهج‌البلاغه نخوانديم، هم ما عقب افتاديم و هم مردم عقب افتادند و در نتیجه ولايت آن‌ها نیز تقويت نشده است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 کتمان رمز موفقیت 🔻 اساتيد و اکابر حوزه و اولياء الهي در سِير مسائل اخلاقي، بنای برکتمان داشتند و این حرکت، مکتوم [پوشیده] پيش مي‌رفت و اين براي آن‌ها باعث برکت بوده است، به گونه‌اي که اگر يک زاويه از اسرار دل آن‌ها رو مي‌افتاد خود را مغبون مي‌ديده‌اند. 🔸 جنس اين قضايا اين‌طور است که بايد بين هر کسي و راه او و مقصد و خدا، مکتوم بماند؛ اما چه کار کنيم که نيازهاي ديني جامعه با گرايشات شديد اخلاقي الآن ‌متوجه حوزه‌هاي علميه شده است و ما ابتدائاً به حسب نيازهاي خود براي طي اين مرحله و بعد هم به عنوان يک طلبه‌اي که بتواند لطائف دين را ارائه کند وظيفه‌ي ما است که گاهي در معرض قرار بگيريم و پناه به خدا مي‌بريم. 🔹 اما انسان مادامي که از اين درگيري دروني بيرون نيايد گرفتار است و به زواياي مختلفي از گرفتاري مشغول است.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
💠 تلاش مضاعف 🔻 کشورهاي مختلف دنیا تشنه علوم اهل‌بيت (علیهم السلام) هستند. در همين همسایگی ما روسيه، اگر مجموع حوزه‌هاي علميه شيعه که حدود ۱۰۰ هزار طلبه دارد، عقيده ام اين است که اگر این ۱۰۰ هزار طلبه فقط به روسيه مي‌رفتند، باز نياز داشتند. 🔸 اغلب پدران اینها مسلمان بودند، اين سال‌هاي کمونيستي فاصله انداخته و همه متحير هستند. گاهی اسرائيل در منطقه ای، يک کارخانه مفصل مي‌زند و شروع به جذب نيرو مي‌کند و روي اعتقادات آن‌ها هم کار مي‌کند، لذا تلاش مضاعف ما را می طلبد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 عقوبت خدافراموشی 🔻 يک عقوبتي را خداي متعال دنبال اين آيه بيان مي‌کند که باید مورد توجه واقع شود مي‌فرمايد: «ولاتَکونوا کَالَّذينَ نَسوا الله فَاَنسيهُم اَنفُسَهُم؛ همچون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند، وخدا نیز آنها را به خود فراموشی گرفتار کرد. حشر/۱۹» 🔸 شما يک نوع غفلتي را بر خودت مستولي کردي در هر مصداقي؛ وارد يک زاويه لذت شدي غفلت‌زا، شب است دير وقت است يکي، چه از بیرون چه از درون وجود انسان مي‌گويد: بنشين پاي تلويزيون! و شما مي‌داني بنشيني پاي تلويزيون يک نوعي غفلت شما را فرا مي‌گيرد، ولی شما به اين حرف گوش مي‌دهي و مي‌نشيني پای تلوزیون. 🔹 اگر نفس بخواهد يک خورده طلبگي برخورد کند يک توجيهي هم برايش درست مي‌کند و مي‌نشيند، اينکه نشست از يک زاويه ديگر، خيري از دستش مي‌رود که خود انسان بايد اين مصاديق را پيدا کند و عقلش و دلش حيات پيدا کند و متوجه بشود. 🔸 و اينکه مي‌فرمايد «فانسيهم انفسهم» یعني خودشان با اتخاذ نسيان و اشتغال که منافي با توجه خداوند بود زمینه يک‌نوعي از خود فراموشي را فراهم می کنند و این خود فراموشی بر اينها مستولي مي‌ شود. 🔹 اين خود، چه خودي است که فراموش مي‌کنند؟ آن خود، از هر حيث خود ارزشمندي است. که خیلی جای تفکر و توجه دارد. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
*‍ 🔻‌گاهي برخي شبهه ‌ها، راه را براي مردم تا حدودي مبهم مي‌کند و شفافيت راه، در بعضي اذهان کمرنگ مي‌شود؛ 🔸از جمله در اين چند ساله يک خلطي ميان برخي علاقه ‌مندان به سلوک و معنويت پيش آمده که تصور مي‌کنند در مسير رشد و معنويت، سعي و تلاش لازم نيست؛ عبادت ‌هاي زياد و تقيد به مستحبات و نوافل و غيره ضرورتي ندارد. مي‌گويند: اين‌ها کار مقدسين و زهاد است و اهل معنا نيازي به اين همه سعي و تلاش ندارند؛ بلکه با محبت، همه کارها درست مي‌شود. 🔹اين افراد، گاهي اين عبارت را دست ‌آويز قرار مي ‌دهند كه: «جَذْبَةٌ مِنْ جَذَباتِ الرَّحْمنِ تَوازى عَمَلَ الثَّقَلَيْنِ» يعني جذبه ‌اي از جذبه ‌هاي رحماني، با عمل جن و انس برابري مي‌کند. 🔸برخي هم بوده و هستند که با نفي سير علماي رباني، شيوه ‌اي مخصوص براي خود اتخاذ مي ‌کردند و در نتيجه در هفته ‌اي دو شب مي ‌نشستند و ساعتي با صداي خوب، حافظ مي ‌خواندند و مقداري هم گپ و گفتي مي ‌کردند و مي ‌رفتند؛ در حالي که اين کار، دردي را درمان نمي‌كند و اين روش، حركتي باطني به انسان نمي ‌دهد؛ غير از اينكه اگر افرادي كه دور هم مي‌ نشينند، بسيار همرنگ و مأنوس باشند، اين ‌گونه جلسات يك مُسكّن روحي براي اين‌ها در هفته است. 🔹خدا رحمت كند آيت الله كشميري را؛ اسمِ اين سبك كه مي ‌آمد، مکدّر مي‌ شد و مي‌ فرمود: «چرا شما اين‌ قدر پرت و دور هستيد؟ چه را با چه مقايسه مي‌ كنيد؟ مثلاً يك ساعت حافظ خواندن را با ذکر و عبادت خدا مقايسه مي ‌کنيد؟» 🔸البته اين‌صحبت‌ها خداي ناکرده به معناي اهانت به مقام ارجمند جناب حافظ و اشعار بلند او نيست. 🔹اين تفکرات و اين مقايسه‌ ها، از اساس باطل است و عده زيادي با همين تفکر و دسيسه شيطان، از مسير خارج شده ‌اند و عمر را از دست داده‌ اند؛ خصوصاً که اين نوع تفکر، مطابق ميل نفساني و سازگار با تنبلي و سستي هم هست. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ 🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام: 👉🏻 Instagram.com/nasery_ir ‌ ‌
💠 اولین مرحله عملی برای معرفت نفس 🔻 اين که قرآن کریم دستور می دهد: «ولاتَکونوا کَالَّذينَ نَسوا الله؛ همچون کسانی نباشید که خدارا فراموش کردند. حشر/۱۹» معلوم است که انسان خودش، خودش را به نسيان مشغول مي‌کند؛ يعني مقدمات نسيان دست خود آدمي است و همچنين مقدمات توجه نیز دست خود انسان است. 🔸 منتهي باید بدانیم که اولین مرحله عملي براي اين قضيه، از مراقبه شروع مي‌شود نه اذکار و عبادات زياد. البته منافات هم ندارد [که هر دو با هم انجام شود.] ولي عموماً وقتي مراقبه زياد شد، انسان مي‌فهمد و متوجه مي‌شود که چگونه امور، نسيان مي‌آورد.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
* 🔻چرا بيشتر افراد، وقتي در مسير معنويت قرار مي ‌گيرند، مي ‌خواهند با قدم اول، كوتاه ‌ترين راه را پيدا كنند؟ همه مي‌خواهند كم‌ترين وقت و نيرو را براي اين قضيه بگذارند و دنبال راه ميان ‌بُر مي ‌گردند؛ غافل از اينکه عده زيادي با اين خيالات، مدتي رفتند و زمين خوردند، بعد از آن به گوشه ‌اي نشستند. 🔸اگر بنا شود به كسي عنايتي شود و كسي را به سمت اعتدال ببرند و قلبي سالم نصيب كسي شود، پايه ‌اش فقط بر سعي و تلاش است. فضل خداوند هم‏ همراه همين سعي و تلاش‌ ها روزي مي‌ شود. 🔹البته انسان بايد در اوج تلاش و کوشش باشد؛ ولي به عمل و تلاش خود اميدوار و متکي نباشد؛ بلکه به فضل و رحمت الهي دل ببند. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
⚫️ شهادت حضرت رقیه علیها السلام بر امام زمان عج الله فرجه و همه محبین ایشان تسلیت باد. 🔺 @nasery_ir
هدایت شده از الهادی
4_201676679079264492.mp3
13.23M
* 🎵صلابت و مصیبت آل الله بعد از شهادت حضرت سیدالشهداء علیه السلام همراه با روضه حضرت رقیه سلام الله علیها 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخنرانی حجت الاسلام حاج شیخ جعفر ناصری 990701.mp3
7.28M
🎧 موضوع: معنا و آثار اِعراض از ذکر 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۳۹۹/۷/۱ ▪️ شب شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها ⏱ زمان: ۳۰ دقیقه 📍در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
💠 خروج از کودکی نفس 🔻 نگاه مي‌کنيم يک نفر هفتاد سال دارد ولي کودک درون او هنوز ارتقاء پيدا نکرده است و اين، مسئله‌اي بوده است که اولياء الهي شفاف زاويه‌ي کودکي را در نَفس و جان يک نفر مي‌ديده‌اند ولو بعد از هفتاد سال. 🔸 شايد بخش روانشناسي صحيح و عميق، الان به بخشي از اين قضيه آنهم به طورناقص پي ببرد، ولي نگرش اولياء الهي در نگاه اول [اين بود] که مخاطب را ترجمه مي‌کرد، مي‌ديدند يک نفر هنوز کودک است، چرا کودک است؟ به خاطر اينکه براي آزادي و رشد سعي نکرده است. 🔹 کودکي يک زاويه‌اي است که «لو خلّي و طبعه» [طبیعتاً] خيلي‌ها دوست دارند با آن باشند، چون براي نگه داشتن کودکي کمک از وهم مي‌آيد. 🔸 کودکي يک فصلي است که بر انسان گذشته است، فصلي است که انسان با آن حال، خورده است، خوابيده است، زندگي کرده است. بچه‌ي کوچکي که وقتي مي‌خواهد از خيابان رد شود دوست دارد دست او در دست يک نفر بزرگتر باشد، رد کردن اين مرحله و اين حس و تبديل آن به اينکه بتواند بزرگتري کند، خُب اين معلول اين است که نَفس ارتقاء پيدا کند و از اين حالت، رشد کند و ارتقاء پيدا کند و بالا بيايد. ادامه دارد.‌.. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 لذا قرآن گاهي تعبير رجال را براي کساني به کار مي‌برد که از يک سِري تنگناها بيرون آمده باشند «رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ؛ مردانی که تجارت و داد وستد آنان را از یاد خدا باز نمی دارد. نور/۳۷» 🔸 فرد بايد از کودکی خارج شده باشد که به لهو نيفتد، لهو و لعب کاري کودکانه است. نوع معمول و متداول آن اين است که يک پسربچه ماشين کوچکي را، يا يک دختربچه يک عروسک کوچکي را بردارد و بازي کند. 🔹 نوع ديگر آن [در] قرآن لهو و لعب در بازار به اقتضاء اين سن است، ولي کار، [يک] کار لهو و لعب و کودکانه است، منتها يک وقت است که قد انسان کشيده مي‌شود، رشد مي‌کند، سن او بالا مي‌آيد، محاسن درمي‌آورد، حتي محاسن او سفيد مي‌شود ولي فکر او کودک است، درون او کودک است. 🔸 نوع صحبت کردن‌ها اگر از دلي کودکانه برخاست شفاف است، براي مخاطب محسوس است. خيلي از قواعد را مردم نمي‌دانند ولي برداشت‌ها صحيح است. به هر حال «شيخ يتصبّى و صبيّ يتشيّخ‏» گاهي فرد کودک است ولی رفتار کهنسال را دارد ولی گاهی فرد کهنسال است ولی رفتار کودکانه دارد. 🔹 يک زاويه از حالات نَفس کودکانه است، مشکلات ديگري هم دارد که اين فرصتِ تنگ و کوتاهِ چند ده ساله [را] اگر خداي متعال نصيب کند براي ارتقاء و رشد از اين تنگناها و اين لهو و لعب‌ها و اين کودکي‌ها است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
* 🔻 لازمه محبت، تلاش براي رسيدن به محبوب و تحصيل رضايت اوست؛ زيرا هيچ ‌گاه نمي‏ تواني تمام شب را بخوابي و بگويي اهل محبتم. 🔸خداوند به حضرت موسي مي ‏فرمايد: كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ يُحِبُّنِي وَ إِذَا جَنَّهُ‏ اللَّيْلُ‏ نَامَ‏ عَنِّي‏؛ دروغ مي‏گويد كسي كه گمان مي ‌کند من را دوست دارد؛ در حالي که وقتي شب او را فرا مي‌ گيرد، غافل از من مي ‌خوابد. 🔹هر محبي، دوست دارد با محبوب خود خلوت کند و با او باشد. هر محبي تلاش مي‌کند همان ‌طور باشد که محبوبش مي ‌خواهد و مو به مو دستورات او را عمل کند، تا به رضايت او دست يابد؛ لذا هر چه محبت سالکي بيشتر مي‌شود، اطاعت و تبعيت او از دستورات شرعي افزايش مي‌يابد. 🔸محب نسبت به محبوب و هر چه به او تعلق دارد غيرت پيدا مي‌کند؛ لذا نمي ‌تواند از کنار خواسته ‌هاي محبوب خود، راحت بگذرد؛ حتي اگر يک مستحب و مکروه کوچک باشد. 🔹 اگر واقعاً اهل محبتيم، يا خواهان رشد هستيم، نبايد شبى از دست ما برود، اصلاً خواب معنا ندارد. خوابى كه رفع ضرورت كند، لازم است؛ اما بيش از آن، مايه ضرر و خسران است. 🔸 به قول حافظ: قومي به جدّ و جهد گرفتند وصل دوست قومي دگر حواله به تقدير می کنند ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
* 🔻محبت، بدون سعي و تلاش اوليه به‌دست نمي ‌آيد؛ چون محبت، فرع ‏بر معرفت است. انسان، مادامي که کسي را درست نشناسد، نمي‌تواند به او علاقه و محبت داشته باشد. 🔸از طرفي معرفت هم فرع بر جهاد و تلاش عملي است. معرفت، فرع رياضات شرعي است تا با انجام آن‌ها، نفس از تعلقات عادي دست بردارد و مستعد معرفت بشود. 🔹انسان، تا با جهاد با نفس، قلب را از تاريکي و سختي نجات ندهد، نور معرفت در آن نمي‌تابد. قرآن هم مي‌فرمايد: وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ؛ و آن‌ها كه در راه ما [با خلوص نيّت] جهاد و تلاش كنند، قطعاً به راه ‌هاى خود، هدايتشان خواهيم كرد؛ و خداوند با نيكوكاران است. 🔸من بايد با جهاد نفس از اين اسارت بيرون بيايم، تا به معرفت و محبت برسم. من كه حتي محدود دايره محبتم‏ همان محدود دايره نفس است و شياطين فريبم مي‌دهند، بايد از زواياي نفساني -ولو بالنسبة- خارج و بر نفسم مسلط بشوم، تا بتوانم خودم را بشناسم، خداي خودم را بشناسم و معرفت‏ پيداكنم. 🔹در چنين شرايطي، هنگام خواب ديگر به‌ سبب محبت، اصلاً خوابم نمي‏ برد و حالتي به دلم حاكم است كه با خداي متعال ارتباط دارد و مجذوب حق تعالي است. 🔸بله؛ اين جذبه، از همه آن اعمال بالاتر است؛ منتها بدون سعي و تلاش به‌دست نمي ‌آيد. اين محبت را اگر به كسي دادند، جنسش از آن عمل بالاتر است. كسي كه مرتّب به نماز مستحبي مي ‌ايستد -كه بايد هم بخواند و بايد هم ما بخوانيم- براي اين است كه به آن محبت برسيم و جنس ذاتمان و صفاتمان و روحمان ‏يك جنسِ محبّتي بشود. 🔹همان کسي هم كه مي‏خواهد اهل محبت بشود، تنها راهش سعي و تلاش و عمل صالح و ارتقاي نيت خالص است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌