#سلوک #تهذیب #معرفت_نفس
🔻 قرآن بعد از قسمهای متعدّد میفرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» و رستگاری را در تهذیب و تزکیهی نفس میداند.
🔸 اگر شروع مطلب ما بر پایهی شناخت نفس به کیفیتی که تعریف میشود، نباشد، در نهایت به ما جواب نمیدهد.
🔹 شاید اگر بنا باشد که بعضیها درباره «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا»، یک مقاله هم بنویسند، مینویسند؛ ولی چقدر مطلب به دست خودمان رسیده و واقعاً به آنها پی بردیم که «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» یعنی چه؟
🔸 نفس چیست؟ تصفیهی نفس چیست و چگونه است؟ تزکیهی نفس چگونه است؟ تهذیب نفس چگونه است؟ خب اینها با هم متفاوت است.
🔹 اگر از حیث علمی و به صورت دقیق، با مبانی خودش، اطلاعات کافی برای شناخت نفس چینش نشود، فهم ما از نفس، همان یک کلمه «نفس» میشود.
🔸 ما چقدر آشنا هستیم و چقدر مطالعهی کتابهای موجود در این زمینه به ما کمک میکند؟ آیا ما را از تحیّر بیرون میآورد و به ما شناخت میدهد؟ خودمان برای خودمان ترجمه میشویم؟ آشنا میشویم؟ میتوانیم افراط و تفریطهایمان را تعدیل کنیم؟ در جاهایی که تحت سیطرهی نفس أمّارهی بالسوء قرار میگیریم، میتوانیم راحتتر برخورد کنیم؟ شناخت میآید یا نمیآید؟
🔹 اگر انسان بخواهد راجع به نفس وارد شود، به علومی نیاز است و موضوعات دیگری باید پیگیری شود تا انسان روشن شود.
🔸 رستگاری برای تهذیب و تزکیهی نفس است، برای تعدیل شاکله و نیّت است. اما آیا ما در بخش ارتباط بین خودمان و خدای خودمان و در یک فضای اینطوری، آشنایی پیدا کردهایم؟ خیلی خب. هر کسی حدّی و نصیبی دارد.
کد ۶۱۴۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#سلوک
🔻 فرض کنید یک نفر از شما یا از بنده میپرسد که آقا چه کار کنم که در کارهای معنوی رشد کنم یا به مقصد برسم؟
🔸 بنده عرض میکنم: نسبت ایمان و معارف معنوی با نسبت علم پزشکی از حیث توسعهی معارف اخلاقی قابل مقایسه نیست. ولی اگر این سؤال را از جهت پزشکی بخواهید بپرسید که من چه کار کنم سالم و قوی باشم؟ مگر این سؤال را در بخش پزشکی میشود تنها با یک کلمه جواب داد؟!
🔹 در بخشهای حالات روحی و معارف اخلاقی، ایمانی که خیلی هم گسترده است، طبیعتاً جواب سختتر خواهد شد.
کد ۸۳۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#سلوک #میرزا_جواد_ملکی_تبریزی #ملاحسینقلی_همدانی
🔻 ما ها مسموم شدهایم و به مسمویت خود خو کردهایم و جریان مجموعهی ما تمثیلی است که آن شاعر میزند و با شعر بیان میکند که یک شهری بود که موهای سر و صورت همهی مردم [آن شهر] میریخت، از ابتدا اصلاً مو نداشتند و یک نفر که سر و صورت او مو داشت وقتی وارد این شهر شد همه دُور او را گرفتند و به عنوان یک امر غیر عادی به او نگاه میکردند و به همدیگر نشان میدادند بیایید سر این را ببینید که چه وضعی دارد یا صورت او را ببینید چه شکل و شمایلی پیدا کرده است.
🔸 ما اینطور آلوده شدهایم، آنقدر قواعد مادّی غلبه کرده است که اگر کسی حتی بخواهد یکی از قواعد مادّی ما را -مادّی به معناه الأعم- زیر سؤال ببرد، شخصیت ما را به گونهای دیگر تعریف بکند برای ما خیلی سؤال پیدا میشود و گاهی قابل تحمل هم نیست،
🔹 ولی آنچه که در سدههای گذشته بین حوزههای مختلف مشترک بوده است خداجویی و اشتغال معنوی و اُنس با قرآن و توسلات به اهل بیت (علیهم السلام) بوده است، ساعاتی را فارغ داشتند، التزام به سَحر [داشتند] و راهکارهایی را یافتن و ادامه دادن.
🔸 یک نفر مانند مرحوم آیت الله آشیخ محمدحسین اصفهانی وقتی برای میرزا جواد آقا ملکی تبریزی نامه مینویسد و از ایشان درخواست میکند و میگوید شما که زمان مرحوم ملاحسینقلی را درک کردید تقاضای من این است که برای من نامهای بنویسید و آنچه که از ایشان در طریق تهذیب نفس و معرفت نفس و رشد استفاده کردید برای من بیان کنید و مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کمال احترام نامهای به ایشان مینویسد و تذکراتی را میدهد.
کد ۴۳۶۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#نفس #معرفت_نفس #تهذیب #سلوک #تزکیه
🔻 اگر کسی بخواهد نفس را تزکیه کند نباید نفس را بشناسد؟! نباید به علومی که شناخت نفس و خودشناسی لازم دارد اطلاع و احاطه پیدا بکند؟!
🔸 ریشه و منشأ تمام رشدها، بعد از این همه قسم، تزکیهی نفس است ولی نوع قرائت ما در طول تاریخ از تزکیه چه بوده است؟
🔹 یکی میگوید: غیبت نکن، تهمت نزن، درست است؛ ولی آیا برای مجموعههای علمی، فرهنگی و تخصصی، این تجزیه و تحلیل کافی است؟
🔸 آیا این فکر تهذیب و تزکیه نباید سرنخها و شعبی از علوم را به من بدهد تا من پیگیری کنم و با خودم آشنا بشوم؟ نباید تطوّرات حالی مرا کنترل کند؟ چه کسی باید کنترل کند؟ خودم باید کنترل کنم.
کد ۸۳۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#سلوک
🔻 گاهی تصور و خیال خود من این است اگر همهی این نظام عالم فقط به خاطر یک نفر ساخته و پرداخته شده بود، کم نبود. «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا»
🔸 اگر همهی این نظام برای یک نفر آفریده شده بود کم نبود. این برای وسعت وجودی انسان است. منتها این برای بنده یا امثال بنده تعریف نشده است.
🔹 همزمان ارتباط یک انسان و وسعت وجودیاش اقتضا میکند فقط برای اینکه خودش را بشناسد بیش از این کار بشود.
🔸 آن دُرّ و جواهرات و گوهرهایی که از قرآن و اهل بیت علیهمالسلام در این ابعاد به ما رسیده است و ما از آن رد شدیم.
کد ۸۳۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#سلوک #مشکلات
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#شیخ_انصاری #کاشف_دزفولی #سیدعلی_شوشتری
🔻 راجع به مرحوم شیخ انصاری (رضوان الله تعالی علیه) نقل میکنند مرحوم شیخ در ایام جوانی و ایامی که در ایران بود خدمت یکی از علما به نام کاشف دزفولی رفت، حدود ظهر بود، در زد و خادم آمد، مرحوم شیخ گفت: به آقا بگویید که من آمدم از ایشان برنامهای بگیرم، کمکی بگیرم، دستوری بگیرم؛ میخواهم به نجف بروم، یک برنامهی معنوی که برای رسیدن به مقصد و رشد به من کمک کند.
🔸 خادم فراموش میکند که مطلب را منتقل کند، بعد از یک ساعت منتقل میشود و خود مرحوم کاشف جلوی در میآید و میبیند که طلبهی جوانی (مرحوم شیخ انصاری) ایستاده است؛ اولین دعایی که برای او میکند میگوید: همینطور که زیر این آفتاب یک ساعت در هوای گرمِ دزفول ایستادی و تحمل کردی، امید من این است که خدای متعال تو را مانند آفتاب چهره کند.
🔹 عرض میکند که آقا من آمدهام یک دستوری از شما بگیرم، برای تحصیل و ادامهی تحصیل عازم نجف هستم، میفرماید همین که برای تحصیل عازم نجف هستی خود این عبادت است، همین را درست پیگیری کن، إلّا اینکه به نجف رفتی یک سید علی شوشتری است که او هم از ما است، خدمت ایشان برس. ایشان فی الجمله آشنا بود که کجا برود.
کد ۴۳۶۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#بهشت
🔻 لطایفی در همین آیه به کار رفته است، خیلی مطلب است که فرمود: «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ». (خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریداری کرده، که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد؛ توبه: ۱۱۱)
🔸 حد و حدود افراد و سعی و تلاششان و ظرفیتهایشان و جایگاهی که به آن میرسند، با هم تناسب دارد؛ کما اینکه جنّت هم مراتب دارد.
🔹 اینطور نیست که حالا ما خیال کنیم که بهشت یک باغچهای است که همه را به آن وارد میکنند.
🔸 مهم این است که هر کسی در هر فرصتی که دارد، این معامله را با حقتعالی به گونهای انجام دهد که وقتی فرصت تمام میشود، از او بخرند.
🔹 صِدق را همراه خود ببرد و مُصَدِّقِ صِدق هم باشد. این [صدق و تصدیق آن،] جنّت میشود؛ یعنی پایان کارش به جنّت است. ولو در حدود مختلف، جنّت تعریف میشود، [این هم به سبب] طبیعتِ این قضایا است و ظلم است که همه را در یک حد، حساب کنیم و خلاف حکمت حقتعالی است که همه را به یکجا بفرستند.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
ادامه قبل...
🔻 طبقات و وسعت آسمانها آنقدر هست که در روایتی که زینب عطاره از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) پرسید، حضرت فرمودند: «تمام این وسعت زمین و آسمانها و - به تعبیر من - آسمان دنیا نسبت به سماء اول، مثل یک حلقهای است که در هوا معلق باشد»!
🔸 این چه وسعتی دارد! تازه نسبت آن هم با سماء بعد، باز همین نسبت است و این هم از حکمت حقتعالی است که پایان کارِ اهل ایمان را به جنّت، ختم کرده است؛ ولی به این معنا که هرکسی به نسبت به زمانش و معاملهاش با حقتعالی و پایان کارش، باید به یک جایی منتهی میشد.
🔹 اگر اهل پذیرش شد و از او پذیرفتند، بعد از آن نباید دیگر صدمه داشته باشد. بعد از جنّت، دیگر راحتی است؛ ولو جنّت و جنّت هم باهم متفاوت است، ولو بهشت، طبقات دارد و هرکسی را به هر قسمتش، راه نمیدهند.
کد ۸۴۳
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir