eitaa logo
الهادی
21.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
966 ویدیو
46 فایل
🔻 درگاه‌های نشر آثار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در شبکه‌های اجتماعی و همچنین لینک دانلود نرم‌افزار الهادی در صفحه زیر موجود است: www.al-hady.ir 📩دریافت نظرات: http://al-hady.ir/page/a
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙 جلسه سخنرانی حضرت حجت السلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🗓 چهارشنبه ۲۳ آذر 🕖 ساعت ۱۱ 📍اصفهان خ امام خمینی خ درخشان خ حکمت، مدرسه علمیه حضرت صاحب‌الزمان علیه‌السلام 👥 ویژه برادران (شرکت برای عموم آزاد است) 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🔻 در جنگ صفین یکی از افرادی که در لشکر کوفه بود، شامی‌ها با شمشیر زدند و دست او از آرنج قطع شد. در مورد کرامات آقا امیرالمؤمنین چیزهایی شنیده بود؛ منتها یک فردی با ساختار فکری خاص بود. 🔸 آرنج خود را برداشت و خدمت آقا امیرالمومنین(علیه السلام) آورد و عرض کرد: آقا دست مرا قطع کردند، خواهش می‌کنم این را به هم بچسبانید. حضرت انکار کردند ولی او اصرار کرد. حضرت قبول کردند و عبای خود را روی دست او انداختند و چیزی زیر لب خواندند و این دست قطع شده را به هم چسباندند و چسبید. 🔹 فضولی‌ این شخص گُل کرد و دخالت بیجا کرد و گفت آقا چه چیزی خواندید؟ حضرت فرمودند: سوره حمد. با حالت انکار و تعجب گفت: سوره‌ی حمد؟! حضرت ناراحت شدند و فرمودند: تنقیص سوره‌ی حمد می‌کنی؟ برو، دست او جدا شد و دیگر هر کاری کرد، درست نشد. 🔸 همین حالا هم گاهی این نوع نگاه خفیف در بین ما ها هم می‌باشد. این نوع نگاه در مورد سوره‌ی حمد یا در مورد بسم الله هم‌ هست با وجودی که روایاتِ فضیلت بسم الله‌ کم نیست، اما یک مَلاحت یا حلاوت و حیاتی می‌خواهد که انسان با حالی دیگر و نگاهی دیگر این‌ها را بخواند و ببیند واقعاً اثر می کند، چون آنچه را که اهل بیت می‌فرمایند، حق و صدق است. 🔹 پس ما چه سوره حمدی می‌خوانیم که همیشه دست‌ ما جدا است و به هم نمی‌چسبد، و همه‌ی اعضای وجود‌ی ما متفرق است؟ چرا نگاه‌های ما کم است؟ همان تحجّری که در جان‌ ما و در نگاه ما است حتی به بسم الله یا سوره حمد ما هم سرایت می‌کند. 🔸 ما می‌خواهیم همه عوالم را به هم بزنیم تا یک بسم الله‌ با نگاه متحجرانه و مادّی ما، در همه عوالم تأثیر کند، این کار نخواهد شد، ما باید خود را وفق بدهیم. این اتفاق سنت خدا نیست که زبانی که دور از حیات و دلی که دور از حیات است اثر کند، چون آن اثری که می‌گذارد از بالا می‌گذارد، آن اثر از حیات می‌آید، از آسمان می‌آید. 🔹 ما می‌خواهیم همینطور که سنگ هستیم باشیم، ولی بسم اللهِ سنگیِ ما مانند حضرت عیسی در گِل، روح بدمد و این گِل پرنده بشود و برود، اینطور هم نمی‌شود. باید اول به فکر نوع نگرش و حیات دل بود. کد 8412‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 برای هر آیه‌ی داستان حضرت موسی و خضر علیهماالسلام به اندازه‌ی چند کتاب مطلب وجود دارد؛ 🔸 مثلاً در رابطه با چگونگی نحوه‌ی برخورد این دو شخصیت، چگونگی جایگاه متعلم و عالم و مباحث دیگر مطلب زیاد دارد. 🔹 متعلم، شخصیتی است که آخرین مرتبه‌ی علمی جهان را دارد و نبی اولوالعزم است. صاحب کتاب، کلیم‌الله و سلطان بنی‌اسرائیل است؛ ولی آن طرف، فردی ناشناس است؛ «فَوَجَدَا عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا» (تا اين كه [خضر] بنده‏اى از بندگان ما را يافتند. (کهف، ۶۵)) 🔸 حضرت موسی با تمام امتیازاتی که دارد خودش را تسلیم چه کسی می‌کند؟ تسلیم «عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا»؛ این یک اشاره‌ی باطنی است. 🔹 «قالَ لَهُ مُوسى‏ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا» (آيا از پى تو بيايم تا از حكمتى كه تعليم شده‏اى به من بياموزى؟ (کهف، ۶۶)) این درخواست خیلی عجیب است! مثلاً اگر مسئول یک مملکت یک سؤال از شما بکند، چه طور با کمال تواضع جواب می‌دهید؟ این نبی با این همه امتیازات آمده است و به یک فرد گمنام می‌گوید: «هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا» و آن فرد گمنام بگوید: «إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا» (تو هرگز نمى‏توانى همراه من شكيبايى كنى. (کهف، ۶۷))؛ 🔸 یعنی مگر این رقم حرف زدن، شوخی است! دوباره آن نبی اصرار می‌کند که «سَتَجِدُنِي إِن شَاءَ اللَّـهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِي لَكَ أَمْرًا» (اگر خدا خواهد شكيبا خواهى يافت و در هيچ كارى تو را نافرمانى نخواهم كرد. (کهف، ۶۹)) 🔹 فرد گمنام می‌گوید: «فَإِنِ اتَّبَعْتَنِي فَلَا تَسْأَلْنِي عَن شَيْءٍ حَتَّى أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْرًا (پس اگر از پى من آمدى، از چيزى سؤال مكن تا خود از آن با تو سخن آغاز كنم. (کهف، ۷۰)) 🔸 یعنی اینجا با حوزه فرق می‌کند، نمی‌شود که بخواهی خیلی سؤال بکنی. در حوزه، سوال و جواب بسیار، یک صفت ارزشمند است؛ اما اینجا این حرف‌ها نیست. اینجا فضایش غیر از فضای مراحل عادی علمی است. جدل و بحث، در اینجا نیست. قرآن خیلی زیبا حد و حدود علوم را جدا کرده است. کد 832‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
هدایت شده از الهادی
* 💠 ظرفیت نامحدود رشد انسان با درک لیلة‌القدر 🔻قرآن چگونه راه را بهتر از اين تبیین کند که براي مسلمان راه رشد باز است؟ اگر همت کند می‌تواند در«لَيْلَة الْقَدْرِ»، گذشته خود را اصلاح کند و چشم انداز خوبی برای آینده ترسیم کند. ما نمونه‌هاي آن را مي‌بينيم. 🔹در ايران باستان الگودهي چگونه بوده؟ اهتمام به چه بوده است؟ به شب يلدا. شب يلدا چه‌قدر از شب قبل آن بزرگتر است؟ يک دقيقه. همينطور دور هم بنشينند و اين شب يلدا را بزرگ بشمارند. شب يلداي قرآني چيست؟ شب يلداي قرآني مي‌گويد: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ». محدود به هزار ماه هم نمي‌کند. مي‌گويد: اگر توانستي «لَيْلَةُ الْقَدْر» را درک کني، «خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» ميانگين آن بيش از شصت هزار برابر يک ليله است. 🔸 اين‌قدر ظرفيت را خداي متعال براي رشد انسان بزرگ گرفته است. هر درک ليلةالقدري يک عمر طولاني است. ديگر چه کسي مي‌تواند در اين دايره عقب بیفتد؟ ديگر خداي متعال چگونه راه رشد را باز کند و مکرّر در اين آيات به مغفرت و رحمت سوق بدهد؟ 🔹 سازه خلقت را بر پايه حکمت حکيمانه خود قرار داده، به‌گونه‌اي که همه مردم رو به نجات و رشد باشند، رو به درک خير باشند. وقتي ظرفيت را اين‌گونه تعريف مي‌‌کند «إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ» دیگر چگونه راه را براي بشر باز کند؟ چگونه طرح دوستي با بشر بيندازد؟ فقط يک حرکت همراه با نيت خوب از او مي‌خواهد. (منبع: نرم‌افزار الهادی← مراقبات ماه‌رمضان) ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نگاهی متفاوت به متعدد بودن اهل‌بیت علیهم‌السلام 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: دو دقیقه ‌ ‌ 🔺@Nasery_ir ‌ ‌
🔻 ما وقتی به مشاهد مشرفه می‌رویم، غالباً حاجت‌هایی که می‌خواهیم خیلی کوچک است! اهل‌بیت علیهم‌السلام که از آن طرف، ما را می‌بینند بزرگ هستند. 🔸 گاهی تجربه کردیم و برای انسان پیش آمده است که مثلاً در مشهد وقتی یک حال توسلی پیش آمده یا در وقت خداحافظی، انسان شروع به گفتن چندتا از حاجت‌هایش کرده است و بعد از مدتی که از زیارت بر می‌گردد می‌بیند حاجت‌هایش داده شد. 🔹 پس وقتی عنایت می‌کنند چرا بزرگ نخواهیم و نمی‌توانیم بزرگ بخواهیم؟! این ناتوانی، به خاطر نوع دید ما است. چرا ما نتوانسته‌ام به گونه‌ای بخواهیم که مشکلات اصلی‌مان رفع بشود؟ چرا اینقدر نگاه‌ها و دیدگاه‌هایمان تنگ و کوچک است؟ 🔸 حتی بزرگترین مسائلی که انسان به آن گیر می‌کند و درخواست می‌کند، وقتی داده می‌شود می‌بیند کوچک بوده است، خیلی کوچک بوده است! و اهل‌بیت خیلی بزرگتر هستند. 🔹 بعضی فوری یک روایت می‌خوانند که خداوند به حضرت موسی فرمود: یا موسی نمک غذایت را هم از ما بخواه؛ (عدةالداعي .ص۱۳۴) این روایت هم درست است ولی مهم است که انسان در محضر امام، چه بخواهد، چون در افراد متفاوت است. 🔸 از بین چندتا زیارت، در بعضی از آن‌ها درک محضر [حاصل] می‌شود و به قول امروزی‌ها در بعضی از آن‌ها سیم، وصل می‌شود که در آن زمان انسان باید حواسش باشد چه بخواهد یا قبلاً روی خودش کار کرده باشد و خودش را اصلاح کرده باشد که بزرگ باشد و بزرگ بخواهد. 🔹 سخت‌ترین مشکلات وقتی که رد می‌شود، از آن طرف که نگاه می‌کنیم می‌بینیم مشکل رفع شد؛ اما مشکلات اصلی ماند. انسان اگر بخواهد از بابِ طرح جزئیات وارد بشود، می‌بیند طرح جزئیات، فراوان است و چقدر این محضرها کم پیش می‌آید و اگر انسان قدر نداند چقدر گرفتار می‌شود و چقدر کوچک و حقیر می‌شود. 🔸 اگر دستمان به شاه‌کلید رسید حداقل یک دری را باز کنیم که در طول مدت به دردمان بخورد. البته آنقدر الطاف الهی زیاد است که گاهی در مواقع حساس حتی هدایتِ طرحِ حاجت را خود اهل‌بیت به عهده می‌گیرند که یک نفر به خودش لطمه نزند. ادامه دارد... کد 834‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻 ما همیشه در خسران هستیم. بخشی از [آیه] «إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ» (كه انسان‏ها همه در زيانند) اینجاست [یعنی درخواست حاجت‌های بظاهر بزرگ اما در حقیقت کوچک، در فرصت‌های مهم مانند تشرف به حرم‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام.] 🔸 ضرر و نفع، نسبی است. گاهی شخص، خسرانی فکر می‌کند، خسرانی برنامه‌ریزی می‌کند، خسرانی حرف می‌زند و منافع بزرگ را کنار گذاشته است. 🔹 اگر انسان به این مطلب توجه پیدا کند و عمل کند، چه برکاتی می‌تواند بدست بیاورد! اما ما جنس عالم غیب و جنس حوائج را نمی‌شناسیم. نحوه‌ی تبدیل حوائج، احاطه‌ی عالم غیب به حوائج، کیفیت نفوذ حاجت و دعا به عوالم بالا و رمز استجابت دعا را نمی‌شناسیم. وزن‌هایش را فلّه‌ای و دنیایی محاسبه می‌کنیم؛ 🔸 به عنوان مثال، می‌نشینم برای خودم طرح می‌کنم که من الان در موقعیتی هستم که ماشین برایم مهم است و اگر نداشته باشم باید پیاده به فلان جا بروم. خدا هم از آن طرف یک سرمایه‌ای به نام ارتباط با اهلبیت علیهم‌السلام را به من داده است و من این درخواست را در حرم امام یا در لیلةالقدر مطرح می‌کنم؛ لیلةالقدری که نصیب و نتیجه یک سال دویدن و زحمت کشیدن من در آن نمایان می‌شود؛ اما من بجای حاجات اصلی و مهم، ماشین می‌خواهم و ماشین حل می‌شود. 🔹 اما [آخر] که چه؟! آیا کل شخصیت من مساوی با ماشین بود؟ تمامش، همین شد؟ من خسرانی فکر نکردم؟ خسرانی دعا نکردم؟ 🔸 یک قواعد لطیفی برای همه چیز خواستن و بزرگ خواستن وجود دارد که اگر بنا شد یک نفر، هم همه چیز بخواهد و هم بزرگ بخواهد، باید تعدّد محضرها را بالا ببرد. یعنی فقط یک رشته‌ی اتصال برای شب قدر نباشد بلکه در بیست‌ و چهار ساعت بسیار وصل باشد و بزرگ و کوچک حرف‌ها و حاجت‌هایش را با خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام طرح کند و وزن توجهات و توسلات و ارتباط با اهل‌بیت را بالا ببرد؛ بعد از آن دریچه‌ها، شروع به باز شدن می‌کند. کد 834‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
هدایت شده از بنیاد هاد
💠آیین رونمایی از پوستر همایش "سالک الی الله" آیت الله ناصری 📒سخنران: 🔹جناب حجت الاسلام و المسلمین الهی نژآد (معاون پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🔸جناب حجت الاسلام والمسلمین معصومی لاری (دبیر همایش) 🔹جناب حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی (مسئول کمیته علمی همایش) 🔻زمان برگزاری: دوشنبه 1401/9/28- ساعت 8:30الی 10 🔻مکان برگزاری: قم ـ پردیسان ـ انتهای بلوار دانشگاه ـ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ـ تالار امام حسین علیه السلام 🌐لینک ورود به جلسه در فضای مجازی: http://dte.bz/danaee 🔶دبیرخانه همایش سالک الی الله با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی-پژوهشگاه اخلاق و معنویت 🌐 سایت همایش: www.hamayesh-naseri.ir 💠 کانال رسمی بنیاد هاد: @bonyadhad ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1401.9.23.mp3
5.42M
🎧 شرایط موفقیت در تبلیغ 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۹/۲۳ ⏱ زمان: ۲۲ دقیقه 📍مدرسه علمیه صاحب الزمان علیه‌السلام اصفهان 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجت الاسلام ناصری 1401.9.23.mp3
5.08M
🎧 طلبگی، شرایط، آداب 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۹/۲۳ ⏱ زمان: ۲۱ دقیقه 📍در جمع طلاب جدیدالورود مدرسه علمیه صاحب الزمان علیه‌السلام اصفهان 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از بنیاد هاد
🎤 جلسه سخنرانی حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🗓 سه شنبه ۲۹ آذر ⏱ ساعت ۱۱ 📍آدرس: قم، خیابان صفائیه، مقابل کوچه ۲۱، مدرسه المهدی علیه‌السلام (مخصوص برادران) ‌ ‌ 🔻کانال رسمی بنیاد علمی فرهنگی هاد : http://eitaa.com/joinchat/397082625Cf51fbc90d9 ‌ ‌
🔻 خدای متعال موقع شرح حال انبیاء در نوع ادبیاتش، خیلی مراعات کرده است؛ مثلا در مورد حضرت یوسف فرمود: وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ، وَ هَمَّ بِهَا لَوْلَا أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ كَذَلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ (یوسف ۲۴) (ترجمه: آن زن قصد او کرد؛ و او نیز -اگر برهان پروردگار را نمی‌دید- قصد وی می‌نمود! اینچنین کردیم تا بدی و فحشا را از او دور سازیم؛ چرا که او از بندگان مخلص ما بود!) 🔸 یعنی بعد از «وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ» اینجا جای وقف است، سپس «وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ» را باید خواند اما بعضی بدون وقف می‌خواندند: «وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا»؛ این نگرش درباره‌ی انبیاء، ظلم است. [حاصل این نگرش این می شود که حضرت یوسف هم قصد زلیخا را کرد اما بعد از دیدن برهان منصرف شد اما در نگرش اول چون برهان رب را دیده اصلا متمایل نشده است.] 🔹 اما در مورد راه تحصیل برهان رب باید عرض کنم که خداوند در این آیه دارد قاعده کلی اش را القاء میکند؛ یعنی بنابر ارتباطی که هر کدام از انبیاء با خدا داشتند خدای متعال در این مواقع عصمت و چراغی، جلوی راه انبیا می‌گذاشته است؛ تحصیل برهان از قبل با اعمال قبلی است، ولی هر کسی به آن دست پیدا نمی‌کند؛ اما اگر هم دست پیدا کرد، خداوند عصمت را نصیبش می‌کند. 🔸 هم برهان و هم تمام مراتب عالیه‌ی انبیاء و اولیاء، مراتب دارد و هر کسی به حسب استعداد و ظرفیت و ارتباطش، به برهان دسترسی پیدا می‌کند. برهان و اسبابش همیشه متفاوت است. مثلا یک وقت یک نفر قصد می‌کند معصیتی بکند ولی یک لحظه می‌بیند مثل اینکه یک نفر ایستاده و او را نگاه می‌کند؛ تا این را دید از گناه منصرف می‌شود ولی بعداً میبیند اشتباه دیده بوده است یا می‌بیند که گذری بوده و یکدفعه چشمش به این سمت افتاده است؛ مهم این بوده که باعث بشود و اسباب جوری چینش بشود که این معصیت اتفاق نیافتد. 🔹 اینها هم عصمت الهی است و در هر صورت ممکن است شامل کسی بشود و آن وقت خیلی زیبا اسبابش، خود به خود اجرا می‌شود. یعنی همیشه لازم نیست که از آسمان یک فرشته‌ای با دو بال بیاید و او را به زور از معصیت دور کند. عالم همه اسباب اوست. کد 832‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1401.9.27 سخنرانی حجت الاسلام ناصری.mp3
9.02M
🎧 نقش ادراکات بصیرتی در شناخت و احاطه بر خویشتن 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۹/۲۷ ⏱ زمان: ۳۷ دقیقه 🎞 فیلم جلسه در آپارات: aparat.com/v/viJSa 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
33.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نقش ادراکات بصیرتی در شناخت و احاطه بر خویشتن 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۴۰۱/۹/۲۷ ⏱ زمان: ۳۷ دقیقه 🎞 آپارات: aparat.com/v/viJSa 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 در قضیه موسی و خضر قرآن می‌فرماید: «فَانطَلَقَا حَتَّى إِذَا رَكِبَا فِي السَّفِينَةِ خَرَقَهَا قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا» (پس به راه افتادند، تا وقتى كه سوار كشتى شدند [خضر] آن را سوراخ كرد. موسى گفت: آيا كشتى را سوراخ كردى تا سرنشينانش را غرق كنى؟... (کهف، ۷۱)) 🔸 روی قواعد ظاهری، سوراخ کردن کشتی کار خیلی سنگینی است، کشتی مردم است، حرف نبی هم خیلی حساب شده است. 🔹 نقل است که ناخدا که اهل اطراف مصر بود خیلی از این دو نفر خوشش آمد. گفت: من این پیرمرد [حضرت خضر] را قبلا اینجا دیده‌ام؛ کارهای عجیب و غریبی از او نقل می‌کنند. محبت پیرمرد گمنام به دل ناخدا افتاده بود و او را بزرگ می‌دانست. 🔸 چون چیزی هم نداشتند، گفتند: ما را مجانی می‌بری؟ ناخدا گفت: بفرمایید و آنها را سوار کرد. کشتی پر از جمعیت شد و راه افتادند. زمان ناهار که شد ناخدا به دستیارش گفت: آن دو پیرمرد را بگو بیایند تا با هم ناهار بخوریم. ناهار ماهی بود و خوردند. 🔹 بعد از ناهار، پیرمرد تبر را برداشت و کشتی را سوراخ کرد؛ آن وقت داد و فریاد اهل کشتی بلند شد. با این حال حضرت موسی چه کار کند؟ می‌گوید: «أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا»؛ (آيا كشتى را سوراخ كردى تا سرنشينانش را غرق كنى؟ (کهف، ۷۱)) 🔸 حرفش خیلی منطقی است. نتیجه سوراخ کردن کشتی غرق شدن اهل کشتی است. ولی حضرت موسی نمی‌داند که پیرمرد فکر بعدش را هم کرده است و می‌داند برای کشتی مشکلی پیش نمی‌آید. اگر هم به مردم فشار بیاید اشکال ندارد. خیلی حکمت در این کار بود. از لایه به لایه‌اش خیلی مطلب در می‌آید. 🔹 پیرمرد بعد از سوراخ کردن به حضرت موسی گفت: برویم. دستش را گرفت و او را روی آب کشاند و با هم عصازنان از روی آب رد شدند و رفتند. فریاد مردم در آمده بود که کشتی ما را سوراخ کرده‌اید و داریم غرق می‌شویم؛ برای ما از روی آب راه می‌روید؟! 🔸 وقتی دیدند این‌ها رفتند؛ گفتند که برویم سطل بیاوریم آب‌ها را خالی کنیم. آب‌ها را خالی کردند و خلأ را فعلاً پر کردند وخودشان را به مقصد رساندند. 🔹 نکات و لطائف زیادی در مورد این قضیه در روایات آمده است؛ ولی یکی از ظرائف این قضیه این است که گاهی خدای متعال کشتی شخصیت یک نفر را سوراخ می‌کند؛ یک مؤمنی دارد مسیر رشدش را می‌رود ولی یکدفعه یک جایی در مسیر می‌لنگد. 🔸 همه به نسبت او، پایین و بالا میشوند. [یعنی از چشم مردم می‌افتد] ولی خدا می‌داند دارد چه کار می‌کند. هر کشتی‌ای را که بخواهد حفظ کند، آن را سوراخ می‌کند؛ وگرنه خدا با کشتی‌هایی که شیطان و سارقین دارند می‌برند، کاری ندارد. 🔹 منتها تشخیص آن در مصداق [که کدام مشکل من مصداق این حرف و از طرف خداست و کدام نتیجه اعمال خودم است] آسان نیست. از این مدل در همه‌ی ابعادش هست. کد 832‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌