🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 37
موضوع: مطالعه پیرامون حوزه
#فنون_و_مهارتها
دستهای از مهارتها که بیشتر مربوط به فعالیتهای فرهنگی طلبه میشود عبارتاند از: نویسندگی، ویراستاری، پژوهش، سخنوری وخطابه، تبلیغ، مرثیه خوانی و..
برخی مهارتهای عمومی که فراگیری آن مفید و در کارآمدی طلبه مؤثر است: تجوید و قرائت قرآن، آشنایی عمومی با کامپیوتر و اینترنت، ماشیننویسی (تایپ) به عنوان قلم کتابت دنیای جدید، رانندگی وسایط نقلیه، فنون نظامی.
#تدریس_علوم_حوزوی
از میان همة فعالیتهای جانبی، تدریس علوم حوزوی مزیتی ویژه دارد. زیرا طلبه در ضمن تدریس به تعمیق اطلاعات و احاطه کامل بر آن علم دست پیدا میکند و ضمن تکرار آموزهها موضوعات گذشته را در ذهن خود تثبیت مینماید. از این رو تدریس نسبت به سایر امور، رنگ تحصیلی بیشتری دارد و با هویت کاری طلبه، هماهنگتر است. لذا گفتهاند اگر امر بین تحصیل و تدریس دائر شود، تدریس مقدم است. زیرا تدریس، فرایند تحصیل را به سامان و نتیجه کامل میرساند.
#فعالیتهای_گروهی
فعالیتهای گروهی سه فایدة مهم دارد:
1 ـ بهرهگیری از علم و عقل دیگران.
2 ـ افزایش انگیزه
3 ـ افزایش توان
وقتی با دیگران همراه میشویم، در تصمیمگیریها توجه بیشتری به کار میگیریم. هر کس با آگاهیها و حساسیتهای خود نقطه خاصی را در موضوع مورد کاوش مینمایاند و اطلاعات و حساسیت خود را به دیگران انتقال میدهد. انباشته شدن این توجهات، تصمیم نهایی را بسیار دقیق و پخته میکند.
#فعالیتهای_فرهنگی_و_تبلیغی
فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی از عمدهترین و در عین حال حساسترین فعالیتهای صنفی طلبه است که در دورة دوم حیات صنفی او یعنی دورة ثمردهی و خدمت رسانی ظهور مییابد
#ندای_تهذیب
🌷 @nedaye_tahzib
✅ tahzib-howzeh.com
189.pdf
122.4K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_هشتاد_و_نه
✅ آثار استغفار
✏️1. برخورداری از غفران و رحمت الهی
🗓1399/07/29
🌸 @nedaye_tahzib
سه شنبه 30.pdf
106.7K
📂انس با قرآن و عترت
📚هفته بیست و نهم (سه شنبه)
✅جهنم
❌ اوصاف جهنمیان
🗓1399/07/29
#انس_با_قرآن_و_عترت
🌹 @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: #سبک_زندگی_اسلامی از منظر قرآن
🎤توسط استاد: #حجت_الاسلام_ملکی
✅ عظمت و ارزش انسان نزد پروردگار بر اساس سوره مبارکه قدر
📑قسمت بیستم و چهارم
🗓1399/07/29
#طرح_اقوم #ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی
غرق در نماز
#نماز_در_سیره_علما
شماره14
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
#آثار_نماز
آیت الله حائری شیرازی:
💠 ماهی طوری آفریده شده که در آب خوش باشد. اگر آن را از آب بگیرند مثل این است که هوا را از ما بگیرند و زیر آب برویم. در این صورت آرامش ما گرفته می شود و احساس خفگی می کنیم.
💠 نیاز قلب ما به یاد و توجه به خدا مثل نیاز ماهی به آب است هر وقت دل به یاد خدا بود آرام میگیرد. «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (سوره رعد ، آیه ۲۸)
💠 در روایت داریم که مؤمن در مسجد مثل ماهی در آب است [یعنی در مسجد به آرامش می رسد] «المؤمن فی المسجد کالسَّمک فِی الماء»
📚 آیتاللهحائریشیرازی ، تمثیلات، جلد ۱ ؛ خلاصه ای از صفحه ۴۸.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سه_شنبه_های_تربیتی
سبک شمردن نماز
سخنران: حجت الاسلام احمد کافی
در روایت است که ابوبصیر شخصی نابینا و از دوستان امام صادق (ع) بود. وقتی امام از دنیا رفتند، او خارج از مدینه بود. به محض بازگشت و با خبر شدن از شهادت امام، به نزد خانواده اش رفت و پرسید که امام در وقت شهادت به چه حکمتی اشاره کردند؟ نزدیکان گفتند که امام فرمودند، به خدا قسم در قیامت به شفاعت ما نمی رسد کسی که نمازش را سبک بشمارد.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
نکتههای کاربردی در تربیت کودک / الگو
1.. اگر والدین به یکدیگر احترام بگذارند، بچه ها یاد میگیرند که چگونه به دیگران احترام بگذارند؛
2.. والدینی که گاهی دنبال جوراب یا لباسشان میگردند، از فرزندشان انتظار نظم نداشته باشند؛
3.. شرطهای الگویی سالم، عالم بودن و عامل بودن است؛
4.. به یاد داشته باشید که کودک تان بسیاری از رفتارهای مثبت یا منفی را از همبازی هایش کسب میکند؛
5.. همیشه طوری حرف بزنید یا رفتار کنید که از کودکتان انتظار دارید آنگونه حرف بزند و رفتار کند؛
6.. گاهی فرزندتان را به اماکنی ببرید که خواسته یا ناخواسته، الگویش را از آنجا انتخاب میکند.
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
#سه_شنبه_های_تربیتی
احترام به پدر
امام سجاد علیه السلام: خداوندا! مرا بر تربیت فرزندانم کمک فرما (صحیفه سجادیه، دعای بیست و پنجم)
یکی از ارادتمندان امام خمینی قدس سره می گوید: یک بار که به محضر ایشان در جماران رسیدم. یکی از مسئولین مملکتی برای انجام کارهای جاری به خدمت امام رسید و پدر سالخورده اش نیز همراه او بود.
وقتی خواست به حضور امام برسد خود جلوتر از پدر حرکت می کرد. پس از تشرّف خدمت امام، پدرش را معرفی کرد. امام نگاهی به آن مسؤول کرد و فرمود: این آقا پدر شما هستند؟
عرض کرد: آری.
امام فرمود: پس چرا جلوی او راه افتادی و وارد شدی؟(مجله پیام انقلاب، ص 69)
امام کاظم علیه السلام فرمود:
سَأَلَ رَجُلٌ رَسولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله: ما حَقُّ الْوالِدِ عَلی وَلَدِهِ؟
قالَ: لا یسَمّیهِ بِاِسْمِهِ، وَ لایمْشی بَینَ یدَیهِ، وَ لایجْلِسَ قَبْلَهُ وَ لایسْتَسِبُّ لَهُ.
مردی از رسول خداصلی الله علیه وآله سؤال کرد: حق پدر بر فرزند چیست؟
پیامبرصلی الله علیه وآله فرمود: او را به اسم صدا نزند، از جلوی او راه نرود، قبل از او ننشیند و کاری که سبب بدگوئی مردم به او شود انجام ندهد.
(بحارالانوار، ج 74 ، ص 45)
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نه زیر بار صلح تحمیلی میرویم و نه حکمیت تحمیلی
🔻عدهای که از صلح امام حسن(ع) حرف میزنن،در مورد علت صلح امام هم حرف میزنن؟
👈صحبتهای امام رحمه الله علیه و حضرت آقا رو ببینید
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 38
موضوع: انتخاب تخصص
برنامهریزی طلبه باید به گونهای باشد که در نهایت دورة تحصیل و آموزش خود توانا شده باشد. یعنی به خوبی بتواند در یک موضوع ظاهر شود و اثری ارائه کند. طلبه باید دستکم در یک زمینه یا موضوع، جلوة ویژه داشته باشد و بتواند کار ماندگار و اثر درخشانی از خود عرضه کند. در آن زمینة تخصصی ضربالمثل و انگشتنما و مورد اعتماد باشد. طلبه باید از خود سؤال کند «تصمیم داری 10 سال دیگر در جامعه چه مسئولیت و خدمتی را بر عهدهگیری و چه نقشی را ایفا کنی؟ » و به گونهای تفصیلی به آن پاسخ دهد و در آن به یک نتیجه قاطع برسد. این پاسخ به یک انتخاب بزرگ میانجامد که رنگ عمومی زندگی فرد را تحت تأثیر قرار داده و آیندة او را جهت میبخشد.
چنین انتخاب بزرگی مانند هر امر کوچک و بزرگ دیگری نیازمند عنایت ویژه و هدایت الهی است و جز با استمداد از خدا تضمین شده و اطمینانبخش نیست. درخواست عاجزانه و متضرعانه از پروردگار و طلب هدایت از درگاه دلیل المتحیرین لازمه بیجایگزین این اقدام خطیر است.
طی این فرایند مقدماتی نیاز دارد که طلبه به مرور باید این مقدمات را طی کند. انتخاب درست گرایش تخصصی یک شبه یا یکباره امکانپذیر نیست و با قرعه و استخاره، یا تعبد به سخن یک استاد مورد اعتماد حاصل نمیشود. این انتخاب تنها در یک فرایند طولانی مدت صورت میپذیرد. برای تشخیص گرایش تخصصی هرگز نباید شتابزده عمل کرد؛ باید حوصله، تلاش و زمان شایستهای صرف گردد و آگاهی و اطلاعات فراوانی به دست آید.
کسی که در سالهای نخست طلبگی برای گرایش آیندة خود تصمیم قطعی گرفته، مانند کودک دبستانی است که آرزوی پرواز در سر میپروراند و ادعا میکند که در آینده خلبان خواهد شد. چه بسا این کودک در آینده خلبان هم بشود ولی از امروز نمیتوان به او پیشنهاد کرد که در دانشگاه ثبت نام کند و آموزش تخصصی پرواز ببیند. همین دانشهای عمومی که تا انتهای دبیرستان خوانده میشود مقدمة لازم برای خلبان شدن اوست. انبوه خوانی و اطلاع از فضاهای متنوع به دو جهت لازم است؛ یکی به جهت اطمینان از درستی انتخاب با نظر به گزینههای رقیب و راههای جایگزین و دیگر استفاده از آن دانشهای عمومی در حوزة تخصصی انتخاب شده.
#ویژه_طلاب
#تخصص
#ندای_تهذیب
🌸 @nedaye_tahzib
🌾 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات
خدایا از تو می خواهم به حق نامت ...
التماس دعا 🤲
🌸 @nedaye_tahzib
190.pdf
116.1K
هر روز با قرآن و عترت
📚#موضوع_صد_و_نود
✅ آثار استغفار
✏️2. نزول انواع نعمتها
🗓1399/07/30
🌻 @nedaye_tahzib
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی قنوت دل
🔸موضوع: نماز شب مایه روشنایی قبر
#قنوت_دل #نماز_شب
شماره10
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
شماره 4
اخلاق فردی و اجتماعی
بعضی معتقدند تمام اصول اخلاقی بازگشت به مناسبات خاص اجتماعی انسان با دیگران می کند بطوری که اگر اجتماعی اصلًا وجود نمی داشت و هر انسانی کاملًا جدا از دیگران می زیست و هر فرد، بی خبر از وجود دیگران زندگی می کرد، «اخلاق» اصولًا مفهومی نداشت، زیرا غبطه و حسد، تواضع و تکبر، حسن ظن، عدالت و جور، عفت، سخاوت و بخل و امثال اینها همه از مسایلی است که فقط و فقط در اجتماع
و برخورد انسان با دیگران مفهوم دارد. بنابراین انسان منهای اجتماع با انسان منهای اخلاق همراه خواهد بود.
ولی در عین اینکه باید اعتراف کرد که بسیاری از فضائل و رذائل اخلاقی با زندگی اجتماعی انسان بستگی دارد، چنان نیست که این مسأله عمومیت داشته باشد، زیرا بسیاری از مسائل اخلاقی هستند که فقط جنبه فردی دارند و در مورد یک انسان تنها نیز کاملًا صادقند. مثلًا «صبر» یا «جزع» بر مصائب، شجاعت یا ترس در برابر پیشامدها، کوشش یا تنبلی در راه رسیدن یک فرد به هدف خود، غفلت یا توجه نسبت به آفریدگار جهان، شکر یا کفران در برابر نعمتهای بی پایان او و امثال این امور- که علمای اخلاق در کتب اخلاقی از آن بحث نموده اند و جزء فضائل یا رذائل اخلاقی شمرده اند- می تواند جنبه فردی داشته باشد و درباره یک فرد که زندگی کاملًا جدا از اجتماع دارد نیز صدق کند.
از اینجا تقسیم اخلاق به «اخلاق فردی» و «اخلاق اجتماعی» روشن می گردد؛ ولی ناگفته پیداست که اخلاق اجتماعی وزنه سنگین تری در علم اخلاق دارد و شخصیت انسان بیشتر بر محور آن دور می زند اگرچه اخلاق فردی نیز سهم قابل توجهی در مورد خود دارد.
#اشتباه_بزرگ
نکته دیگری که در اینجا ذکر آن ضرورت دارد این است که کسانی که برای تهذیب اخلاق و تربیت نفوس از اجتماع کناره گیری کرده و به انزوا می گرایند و تصور می کنند از این راه بهتر می توانند به این هدف بزرگ نایل شوند سخت در اشتباهند، زیرا آنها در واقع موضوع اخلاق اجتماعی را از بین می برند و این عمل گرچه آنها را از مفاسدی برکنار می دارد، ولی این در واقع فضیلت محسوب نمی شود.
از این گذشته تجربه نشان داده که انزوا و گوشه گیری از اجتماع یک رشته مفاسد اخلاقی را مانند کج خلقی، بدبینی به مردم، عجب و غرور، سوء ظن به تقدیر خداوند در انسان ایجاد می کند
لذا اسلام مسلمانان را به زندگی اجتماعی و حتی «سواد اعظم» (شهرهای بزرگ) تشویق کرده و رعایت اصول اخلاقی را در دل اجتماع به انسان توصیه می کند.
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی #کلیپ_تصویری
*سلسله مباحث: دروس اخلاق با محوریت نامه 31 نهج البلاغه / قسمت هشتم
استاد: حجت الاسلام و المسلمین همتیان
موضوع: دنیا پر است از خطرها و سختی ها و دام ها
#همتیان
#ندای_تهذیب
🌻 @nedaye_tahzib
🌿 tahzib-howzeh.com
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
☝️☝️
📚📚معرفی کتب و منابع اخلاقی📚📚
شماره 4
1.. کتاب های اخلاقی - روایی (قسمت دوم):
اینک پس از اشاره به برخی از ویژگی ها، نمونه ای ازاین گونه کتابها را در پیش روی قرار می دهیم :
1- اصول کافی [ ثقه الاسلام ، محمدبن یعقوب کلینی ، م 328.329 ه.ق].
این کتاب ، که قرنهاست مرجع پژوهشگران و دانشوران بوده و اکنون نیز چونان گذشته ، معتبرترین کتاب حدیثی به شمار می آید، دائره المعارف روایی است که آبشخور صافی برای تشنگان معارف اسلامی - عقاید،اخلاق و فقه - بوده که با مهارت و نظم ، باب بندی و عنوان گذاری شده است . بخاطر دقت فراوانی که در گردآوری و یادداشت احادیث به کار رفته است و قرب زمانی نویسنده به عصر معصومین[ ع] اعتبار ویژه ای برای این کتاب متنی پدید آورده است . تعلیقات ، تصحیحات فهرستهای فنی ، چاپ شایسته ، زیبنده این گونه میراثهاست که خوشبختانه برخی انجام گرفته و بعضی در دست اقدام است .
2-مکارم الاخلاق: حسن بن الفضل الطبرسی
این کتاب نیز بر شیوه اخلاق روایی ، نگارش یافته است . نخست ازاخلاق النبی[ ص] آغاز گشته ، آداب و سنن را در پی آورده و کاوشهایی را در اخلاق و سجایای اخلاق ، دنبال کرده است .
گفتار معصومین[ ع] ، با چینش و ترتیب تقریبا منظمی ، گرد آمده و با مهارت ، مطالب اخلاق ، به گونه ای ریز و واقع بینانه بررسی شده است .
بخاطراین ارزشمندی ، همواره در محفل دانش پژوهان ، دست به دست می گشته و از شهرت ویژه ای دراخلاق ، برخوردار شده است . چنان که علامه مجلسی[ ره] می فرماید: کتاب المکارم فی الاشتهار کالشمس فی رائعه النهار: [مکارم الاخلاق به مانند خورشید نیمه روز، شهرت داشته و نمایان است] .
3- تنبیه الخواطر و نزهه النواظر المعروف بمجموعه ورام: ورام بن ابی فراس المالکی الاشتری ، م 605 ه.ق .
این کتاب نیز، بحثهای گوناگون اخلاقی را با شیوه اخلاق روایی ، پرداخته است . بخش عمده را روایات تشکیل داده و گاهی از شعر و گفتار کوتاه دیگران نیز، گزارش کرده است .
عبارات گزیده ، کوتاه ، سودمند و متنوع ، نشاط و جذابیت ویژه ، به خواننده می بخشد. چنانکه از دیرباز همواره در محفل خردمندان ، دفتر ذکر و برای پرهیزکاران نغمه موزون بوده است . کاربرد اصلی این کتاب را نیز در همین زمزمه ای بودن آن می توان دانست چنان که پیشینیان هم به این خاطر، یکدیگر را به خواندن آن سفارش می کردند.
کتابهای دیگری نیز دراین راستا جای می گیرند، که از جهت شیوه نگارش و ویژه گیها، مانند چند کتابی است که بر شمردیم .ازاین روی ، به گونه ای گذرا،از آنها یاد می کنیم :
المواعظ : [شیخ صدوق ، م 381 ه.ق] . که روایات اخلاقی را با شیوه ای موعظه ای ،از کلمات معصومین[ ع] گزینش کرده است .
محاسن برقی : [ احمد بن ابی عبدالله برقی ، م 280 ه.ق] . که روایات را براساس ثواب و عقاب اخروی ، گردآورده است .
وافی : [ مولی محسن فیض کاشانی] ، که از عقاید آغاز گشته و سپس به بخش اخلاقیات رسیده و در هر باب ، آیات قرآنی را با شرحی اجمالی ، نقل کرده است . در پی آیات ، گفتار معصومین[ ع] را آورده و بعضا مطالبی را بدانها افزوده است .
بحارالانوار، ج 66 تا 70 :علامه مجلسی ، که به ترتیب اصول کافی ، تحت عنوان کتاب [ ایمان و کفر]، مکارم اخلاق ، و مساوی اخلاق و ... ، نوشته است . آیات مربوطه را با تفسیر و روایات آن را نیز، در پی آورده است .
ریاض السالکین : [ میر سیدعلی خان کبیر]،این کتاب ، بهترین شرح [صحیفه سجادیه] به شمار می رود.
[صحیفه سجادیه] از مطالب و گفتار نغزاخلاقی لبریز است و مهارت و شایستگی ، شارح آن ، کتاب را از بحثها و کاوشها ژرف اخلاقی ، بهره مند ساخت و مفاهیم پرارج صحیفه را قابل فهم گردانید. کاوشگران مسائل اخلاقی ، با مراجعه به آن در می یابند که در منابع اخلاقی تربیتی مقام ارجمندی را داراست .
و نیز، دراین راستا، می توان کتابهای دیگری ، مانند :[ غرر و درر آمدی - چاپ دانشگاه ، 7 جلدی] ،[ مصادقه الاخوان] ، شیخ صدوق ،[ الجواهر السنیه] ، شیخ حر عاملی ،[ مشکاه الانوار] طبرسی [ ارشادالقلوب] ، دیلمی - جلد دوم ،[ تحف العقول] ،ابن شعبه حرانی ،[خصال] ، شیخ صدوق ،[ عده الداعی] ،ابن فهد حلی ،[ مرآت الرشاد]، مامقانی [ المومن] ، حسین سعید اهوازی ،[ کشف المحجه] ، سید بن طاووس ،[ نورالحقیقه و نورالحدیقه] ، عزالدین عبدالصمد را نام برد.
ادامه دارد...
#منابع_اخلاقی
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چهار_شنبه_های_اخلاقی
در راه عبودیت / #آیت_الله_حق_شناس
امیر المؤمنین (ع) در خصوص عبودیت میفرمایند: «إِلَهِی کَفَى لِی عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً وَ کَفَى بِی فَخْراً أَنْ تَکُونَ لِی رَبّا». حضرت موسی (ع) میفرمایند که خدایا من چیزی دارم که در خزینه تو نیست و تو با همه جلال و بزرگیات نداری و آن دارایی خدایی همچون توست که مثلش وجود ندارد.
دو محبت در یک دل نمیگنجد. قلب شما منظر اله است. حضرت حق (جل جلاله) خطاب به حضرت داود (ع) میفرمایند که محبتم را حرام کردم بر قلبی که غیر از من محبت دیگری را داشته باشد و محبت من شامل حالش نمی شود. پس یکی از موانع رسیدن به حضرت حق حب غیر است.
خدایا حب خودت و حب کسی که تو را دوست دارد و حب کسی که تو او را دوست داری را به ما روزی کن. البته توجه شود که این محبتها در طول هم هستند.
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 39
موضوع: آشنایی با گزینهها
اکنون به ذکر مقدمات و عناصر لازم برای این منظور (انتخاب تخصص) میپردازیم.
1. آشنایی با گزینهها
برای هر انتخابی دستکم باید چند گزینه پیش روی ما قرار داشته باشد. یعنی باید نسبت به چند مسیر مختلف شناخت داشته باشیم تا در میان آنها بهترین را انتخاب کنیم.
طلبه در نهایت باید یک نقش اجتماعی را برای خود برگزیند. برای این منظور لازم است با گونههای متنوع خدمت اجتماعی و انواع نقشهایی که به عنوان طلبه میتوان ایفا کرد از نزدیک آشنا باشد. باید فعالیتهای متنوعی که در معرض انتخاب او قرار دارند را هرچند در مقیاس کوچک تجربه و مزمزه کرده باشد. بدین جهت مناسب است طلبه یک تجربه مفید تألیف، یک تجربه موفق تحقیق، یک تجربه تدریس، یک تجربه مدیریت فرهنگی، تبلیغ و سخنرانی ـ در محیطهای متنوع ـ داشته باشد تا از نزدیک با مقتضیات این فعالیتها آشنا شود و بصیرت شخصی بیشتری در تصمیمگیری کسب کند. طلبه باید با جنس فعالیتهای فرهنگی (مانند تحقیق، تدریس، تألیف، تربیت، مدیریت فرهنگی، مناظره و.. . ) آشنا باشد همانگونه که یک معمار موفق با جنس فعالیتهای ساختمانی آشنا است یا یک رزمندة جهادگر با جنس فعالیتهای رزمی باید آشنا باشد.
برای انتخاب رشتة تخصصی تحصیلی نیز جمعآوری اطلاعات عمومی گستردهای از علوم مختلف لازم است. مراد از اطلاعات عمومی اطلاع جامعی از گسترة علوم و قلمرو آنها و انواع موضوعات مورد تأکید هر یک و نیز مراکز تخصصی وابسته است. برای این منظور یک دوره مطالعه انبوه و سرکشی به فضاهای مختلف و حوزههای متنوع دانش مفید بلکه لازم است. زیرا انتخاب گرایش تحصیلی متوقف بر آگاهی عمومی از شاخههای مختلف علوم است. تا پیش از این آشنایی اجمالی، داوری نسبت به علاقه یا استعداد خود، قضاوتی نابهنگام و بدون بصیرت است. البته این انبوهخوانی و اطلاعات عمومی پس از انتخاب رشتة قطعی، در آن رشته هم، مفید واقع میشود.
کسی که از ساختار و مفاهیم یک علم ـ مثلا عرفان نظری ـ اطلاع ندارد هرگز نمیتواند در بارة استعداد علمی خود در آن علم به نتیجهای برسد. از این جهت مقدمة استعدادشناسی آشنایی مؤثر با شاخههای علوم اسلامی است. پس طلبه به دو جهت نیاز به آشنایی با علوم اسلامی از طریق مطالعات پرمایه، متنوع و انبوه دارد. یکی برای تشخیص استعداد خود، و دیگری به جهت نیاز به آشنایی جامع با دین که در فصول گذشته بدان اشاره کردیم.
این نکته نیز گفتنی است که یکی از تخصصهای لازم که نظام حوزههای علمیه باید در صدد تأمین آن باشد، تخصص مدیریت دانش و مهندسی علوم و تخصصها است. فراتدبیری که بتواند نظام تقسیم کار هوشمندانهای برای همیاری متخصصان طراحی کند و گستره، میزان ثقل و مرکز ثقل دانشها و مهارتها را معلوم سازد و با توجه به انواع خدمات حوزوی در جامعه به آرایش دانشها و تخصصها همت گمارد. لازم است در میان طلاب کسانی باشند که بتوانند در تعیین جایگاه و نسب و روابط علوم و ارتباطات میان رشتهای اظهار نظر کنند. خلاها را دریابند و نیازها و اولویتها را به موقع رصد کنند. لازمة چنین تخصصی، جامعیت و آشنایی اجمالی با همة علوم است. اما این جامعیت ناظر به انجام کاری و ایفای نقش خاصی است. چنین متخصصی در هیچ یک از علوم نمیتواند تولید ویژهای داشته باشد یا مشت مؤثری بزند، اما هنر ویژهای که او دارد و کار مهمی را که او انجام میدهد از هیچ کس دیگر نمیتوان انتظار داشت.
برای درک بهتر مطلب مهندسان ساختمانی را در نظر بگیرید. مهندس ساختمان گرچه ممکن است بر تخصصهای فراوان ساختمانسازی به خوبی مسلط نباشد اما با شناخت و احاطهای که به همة آنها دارد در صدد انجام کاری است که هیچ یک از متخصصهای دیگر نمیتواند انجام دهد. پس به این مقوله به چشم یک تخصص باید نگریست و در کنار سایر تخصصها آن را برپا داشت و قطعا بخشی از نیروهای حوزوی باید خود را برای این ایفای این نقش آماده کنند. با این توضیح تخصص مهندسی علوم در کنار سایر تخصصها و تنها به عنوان یک نیاز از انواع نیازها دیده میشود و هرگز به عنوان تنها تخصص مشروع و معتبر به همگان توصیه نمیشود.
#ویژه_طلاب
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com