⚡️خبر
دائره پژوهش مشغول تدوین نهایی نمودار پژوهشی برای سه موضوع ۱- مسکن ۲- سیاست خارجی و ۳- شاخصه های ارزیابی است. پیش بینی می شود که تا پایان این هفته (اول آذر ۹۷) مرحله تولید #جزوات_تولد_نظریه برای این سه موضوع آغاز شود
دائره پژوهش-۲۶ آبان ۱۳۹۷
@olgou4
⚡️⚡️ نماز و روزه جزئی از عوامل تقویت عقل هستند....
👌 امام صادق علیه السلام در حدیث تبیین جنود عقل و جهل می فرمایند: والصَّلاة و ضدُّها الاضاعه و الصوم و ضدُّه الافطار.
👌این حدیث در مقام تحلیل مسئله عقل است ولی از مفاهیم آن تحلیل برخی مسائل دیگر هم متولد می شود. به عنوان مثال امام علیه السلام نماز را از جنود عقل می داند و در واقع می فرمایند که عقل بدون نماز کامل نمی شود. همچنین روزه را از جنود عقل شمرده اند؛ که بدون آن عقل ناقص است. بنابر ظهور این حدیث، افطار دائمی توسعه دهنده جهل است و صوم تقویت کننده عقل است.
👌وقتی باب سوم فقه البیان را در استنباط به کار می گیریم؛ درک ما از شریعت و مناسکش ارتقاء می یابد. اینکه نماز و روزه را از جنود عقل بدانیم و کیفیت تأثیر آن بر تعقل را تبیین کنیم کجا؟ و اینکه نماز و روزه را اوامر و نواهی ( آن هم از جنس اوامر و نواهی مولا و عبد عرفی بدانیم ) کجا؟!
👌تحلیل استظهاری و فقهی یک حکم، جزئی از استنباط و البته زمینه ساز پذیرش آن حکم است؛ که در فقاهت فعلی مغفول است..........
حجت الاسلام علی کشوری - جلسه مقدماتی دوره دوم فقه العلم- قم ۲۸ آبان ۱۳۹۷
#توسعه_محرومیت_زاست
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#فقه_العلم
#فقه_البیان
https://eitaa.com/olgou4
@olgou4
👌 به فضل الهی: کرج؛ میزبان نشست تخصصی با موضوع آموزش و پرورش آینده......
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#توسعه_محرومیت_زاست
#فقه_العلم
#آموزش_و_پرورش_آینده
@olgou4
https://eitaa.com/olgou4
👌 دوره جدید گفتگوهای ملی درباره مسئله خطرناک تراریخته و بیوتکنولوژی/ به زودی
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#توسعه_محرومیت_زاست
#پنج_پرسش_درباره_تراریخته
#فقه_العلم
#تعریف_جدید_حیات
@olgou4
⚡️ تبیین شاخصه های پیشرفت اسلامی
👌 اولین دوره مباحثاتی تبیین بسته شاخصه های پیشرفت اسلامی به زودی در قم آغاز می شود...
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#توسعه_محرومیت_زاست
#فقه_الفرقان
@olgou4
⚡️ارائه تعریف ناقص از حیات
آیا محدود کردن عوامل حیات به ساختار و عملکرد اجزای سلولی مثل پروتئینها، کربوهیدراتها، لیپیدها، اسیدهای نوکلئیک و انواع دیگر مولکولهای زیستی صحیح است؟!
#نقد_مفاهیم_بیوتکنولوژی
#تعریف_جدید_حیات
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
@olgou4
⚡️هدف از دوره جدید گفتگوهای ملی الگوی پیشرفت اسلامی
متن کامل سخنان حجت الاسلام علی کشوری در روز ۶ آبان ۱۳۹۷ در برنامه زنده باد زندگی با موضوع تبیین هدف اصلی دوره جدید گفتگوهای ملی الگوی پیشرفت اسلامی
http://nro-di.blog.ir/1397/08/11
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#توسعه_محرومیت_زاست
#پیشخوان
@olgou4
⚡️⚡️ فهرست جدید بررسی مسئله تراریخته
بسم الله الرحمن الرحیم
احتراما به اطلاع می رساند که به فضل الهی نشست تخصصی بررسی فهرست جدید مسئله تراریخته روز سه شنبه در شهر قم و با حضور جمعی از فضلاء و متخصصین طب اسلامی برگزار می گردد.
قم- دائره نشست - ۳ آذر ۱۳۹۷
#توسعه_محرومیت_زاست
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#پنج_پرسش_درباره_تراریخته
#هجوم_اسناد
@olgou4
⚡️ چگونه در حوزه های علمیه تحول ایجاد کنیم؟
👌به فضل الهی گفتگوهای مرتبط با تحول در حوزه های علمیه از رونق خوبی برخوردار است و در ادامه باید این گفتگوها غنی تر و کاربردی تر شود. به نظر ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود؛ نتیجه اش توسعه درک درباره حوزه علمیه مطلوب خواهد بود.
👌پیشنهاد می کنم دسته اول گفتگوها به فهم بیشتر مفهوم اقامه و مفهوم هدایت اختصاص یابد. آیا مفهوم اقامه همان مفهوم تبلیغ است؟ و یا اینکه مفهوم اقامه اعم از تبلیغ است؟ بررسی این سؤال، بسیار راه گشا است و شایسته است که با محوریت پاسخ دقیق به این سؤال، جلسات مختلفی در مدارس علمیه برگزار کنیم.
👌بررسی استظهاری و فقهی به ما می گوید که اقامه دین و هدایت افراد یک اَبَر کلید دارد و آن تحریک وعاء فکر افراد است. برای تحریک وعاء فکر افراد هم باید چهار موضوع ۱- مدیریت خبر، ۲- مدیریت تضارب، ۳- مدیریت مکتوبات و ۴- مدیریت نمونه سازی را جدی بگیریم.
👌سطح دوم گفتگوها را باید در شناسائی بدعت ها و حوزه های مبتلا به ضلالت در عصر حاضر متمرکز کنیم. طلبه ها باید درک دقیقی از ضلالت های های عصر خود داشته باشند. آشنا کردن طلاب با نقشه دقیق ضلالت ها در حکم هدایت تحصیلی است و تدریس و مباحثه را در حوزه جهت دار می کند. در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی حدود ۱۰۰ مسئله مبتلا به ضلالت در عصر حاضر را شناسائی کرده ایم. مواردی مانند الگوی تقنین کشور، الگوی پیش گیری از جرم، تعریف پول و سیاست های پولی و مالی کشور، استفاده از نظریات ارتباطی غلط در حوزه رسانه، تعریف غلط از عدم توازن های کشور در حوزه بر نامه ریزی و.... برخی از حوزه های مبتلا به ضلالت در عصر کنونی هستند.
👌بخش سوم گفتگوهای مورد نیاز برای تحول در حوزه های علمیه، گفتگو درباره میزان کارآمدی قواعد اجتهاد فعلی در استنباط های مورد نیاز است. به عنوان مثال اگر ما به مجموعه اصول لفظیه(اصول مرادیه) شامل أصالة الحقیقة، أصالة عدم التقدیر، أصالة العموم، أصالة الإطلاق، أصالة الظهور و أصالة البیان ، أصالة التطابق بین الإرادة الاستعمالیّة و الإرادة الجدیّة ، أصالة الجدّ و عدم الهزل و أصالة عدم التقیّة و التوریة ، أصالة عدم الاشتراک، أصالة عدم النقل، أصالة عدم الاستخدام و... اکتفاء کنیم ؛ آیا می توانیم برای حل مسائل مطرح شده در سطح دوم گفتگوها راه حل پیدا کنیم؟
👌در فقه البیان گفته ایم که برای تحریک فکر -که عامل اصلی اقامه و هدایت است- نیازمند قواعد دیگری مانند به کارگیری "بیان مبتنی بر ظرفیت"، "بیان مبتنی بر تأمل"، "بیان مبتنی بر مکث"، "بیان مبتنی بر نظام مقایسه"، "بیان مبتنی بر رفق"، "بیان مبتنی بر منزلت"، "بیان مبتنی بر انفتاح" و... هستیم.
حجت الاسلام علی کشوری- جمعه ۹ آذر ۱۳۹۷- قم با برکت
#توسعه_محرومیت_زاست
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#اصول_فقه
#فقه_البیان
#هدایت
#نظریه_مدرسه_اقامه
#اصول_مرادیه
@olgou4
⚡️⚡️تراریخته را باید با روش تحقیق جدیدی بررسی کرد...
👌اشکال اولی که ما به مسئله تراریختهها گرفتیم یک اشکال عام بود؛ اصطلاحاً اشکال روش تحقیقی بود. ببینید حوزههای علمیه ما و دانشگاههای ما، برای بررسی موضوعات خودشان، از یکسری روشها استفاده میکنند که حالا اصطلاحاً به "روش تحقیق" موسوم است. وقتی میخواهند یک مسئله را بررسی کنند، اصطلاحاً از یک متدهایی استفاده کرده و سپس گزارش علمی تهیه میکنند.
👌در حوزه علمیه، از سابق اینگونه مرسوم بوده که وقتی به یک موضوع جدید برمیخوردند، موضوع جدید را به کارشناسان آن موضوع ارجاع میدادند و میگفتند اصطلاحاً این موضوعشناسی از دایره تشخیص فقیه خارج است و فقیه باید در مشورت کارشناسان و موضوعشناسان، مسئله را بررسی کند. بنابراین حوزه علمیه از حیث روش تحقیق، مسئله محصولات تراریخته را یک مسئله موضوعشناسانه دانسته و علیالقاعده باید این مسئله را به عرف کارشناسان حوزه بیوتکنولوژی ارجاع دهد. این یک بحث است. در دانشگاه هم یک روش تحقیق پوزیتیویستیِ تجربی وجود دارد که دادهها و نمونههای آماری مختلف را بررسی و سپس یک حکم علمی را صادر کرده و یک گزارش علمی مینویسند.
👌ما در مقابله و نقد این دو نوع بررسی، یک دیدگاهی را مطرح کردیم و گفتیم که حوزههای موضوعشناسی جدید -از جمله مباحث تکنولوژی جدید مثل تکنولوژیهای زیستی که مصداق اتم این مسئله است- باید با یک روش تحقیق جدیدی بررسی شوند. بنده قبلاً، هم خدمت برخی از مراجع محترم تقلید و اساتید محترم حوزه، این گزارش را دادهام و هم با دوستان دانشگاهیمان این بحث را مطرح کردهام. باید با یک فضای روش تحقیقی جدید وارد بحث شد. با حوزه این استدلال را مطرح کردیم که موضوعات جدید، موضوعات عرفی و بسیط نیستند، بلکه موضوعاتی چند بُعدی به حساب میآیند. لذا نمیشود مانند موضوع صلاة با آنها برخورد کرد. البته حالا موضوع صلاة هم موضوع مستنبطه شرعیه است. نمیتوان با موضوعی مثل شراب با آنها برخورد کرد. موضوعاتی که اصطلاحاً در حوزه تکنولوژی و در حوزه مسائل جدید مطرح میشود، گاهی تأثیرات فرهنگی دارد، گاهی وقتها تأثیرات سیاسی دارند، گاهی اوقات تأثیرات اقتصادی دارند. واقعاً یک موضوع بسیط نیستند. پس به لحاظ کارشناسی این نوع بررسی موضوعات پیچیده غلط است
👌ما در بررسی تکنولوژیهای زیستی به یک روش تحقیق جدید نیاز داریم. ما آن روش تحقیق را در نگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تحت عنوان الگوی تخصیص تکنولوژی، تئوریزه کردهایم. اگر اصل این سخن به پذیرش رسید راجع به مختصات آن روش تحقیق نیز وارد بررسی خواهیم شد. فقط یک جمله عرض کنم: ما در آن نظریه عرض کردهایم باید اثر تکنولوژیهای جدید بر همه زیرساختهای هدایت مورد بررسی قرار گیرد. ما در جدول زیرساختهای هدایت، نُه زیرساخت اصلی را بررسی کردهایم، نسبت همه این زیرساختها باید با مسائلی همچون تراریختهها و همچنین سایر تکنولوژیها مورد بررسی قرار گیرد که یک بحث فنی خارج از حوصله جلسه است.
حجت الاسلام علی کشوری- نشست تخصصی بررسی مسئله تراریخته - دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم- یک شنبه ۲۹-۵-۱۳۹۶ مصادف با ۲۷ ذوالقعده ۱۴۳۸
http://nro-di.blog.ir/1396/05/30-2
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#توسعه_محرومیت_زاست
#پنج_پرسش_درباره_تراریخته
#بیوتروریسم
@olgou4