eitaa logo
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
108 دنبال‌کننده
44 عکس
10 ویدیو
136 فایل
این کانال جهت نشر دروس خارج فقه و اصول استاد می باشد. ارتباط با ادمین sd1251356@
مشاهده در ایتا
دانلود
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍃🌾🌷🍃 🌷🍃🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 ۹۷/۷/۲۹ ۱۵ اینجاست: 1. اصل صدور خبر از ائمه را باید دانست. 2. جهت صدور بداند که مثلا برای تقیه نباشد (عنصر زمان و مکان درحجیت خبر نقش دارد) 3. اصل ظهور که دلالت بر مسأله تام است یا نه؟ نکته: اصل عقلی بر عدم حجیت خبر واحد است چون خبر ظن‌آور است و ادله ای باید باشد تا خبر را از تحت اصل عقلی بیرون آورد. علما دو دسته اند: ‌أ. بعضی قائل به باب علم و علمی اند. ‌ب. بعضی دیگر قائل به باب علمی‌اند و میگویند ظن خاص نداریم. لذا مقدم میشود: 1) اجماع؛ دو نفر منکر حجیت خبر واحدند (سید مرتضی و امین الإسلام طبرسی) و سید ادعای اجماع بر آن کرده است. : 1-1. اجماع سید مرتضی معارض دارد. چون شیخ طوسی در نهایه و خلاف ادعای اجماع بر حجیت دارد. 1-2. اجماع سید منقول است و به نظر برخی فقها وقتی حجت است که نقل سبب و مسبب باشد (نقل فتوا و فتوا دهنده) و حال آن که اجماع سید عام است. 1-3. ناقل اجماع واحد است و از واحد برای رد واحد می‌خواهد بهره برد که محال است از وجود شیئ عدمش را می خواهد اثبات کند که لازمه آن انقلاب الشئ عمّا هو علیه است. 2) آیات قرآن: 2-1. إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنىِ مِنَ الحْقّ شَيْا إِنَّ اللَّهَ عَلِيمُ بِمَا يَفْعَلُون (یونس / 36) 2-2. وَ لَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ كلُ أُوْلَئكَ كاَنَ عَنْه مسْئولا (اسراء / 36) 2-3. يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِن جَاءَكمُ فَاسِقُ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُواْ أَن تُصِيبُواْ قَوْمَا بجِهَالَة فَتُصْبِحُواعَلىَ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِين (حجرات / 6) آیه اول: عام است شامل تمامی خبرها (عادل غیر عادل ثقه غیر ثقه و....) میشود. آیه دوم: نهی‌اش مطلق است و حتی خبر حسی را هم می‌گیرد. آیه سوم: اصابه به جهالت منع شد پس اصابه به علم حجت است و خبر واحد علم‌آور نیست پس حجت نیست. 2 اشکال مهم اینجا است: 1- ما این سه آیه را قبول داریم و صدور آیات قطعی است اما دلالتش ظنی است و ظهورش ظنی است از ظهور ظنی می‌خواهید ظهور ظنی خبر را رد کنید. اکثربزرگان چنین جواب دادند که ظهور آیه «ان الظن» عام است و تخصیص می‌خورد به خبر واحد. این است که آیات ارشاد به احکام عقلی است و حکم عقلی خبر واحد عدم حجیت است و حکم عقلی تخصیص بردار نیست. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🔴 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🌹🍃🍃🍀 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🌾🌷 🌷
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍃 🌷🍃🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 ۹۷/۷/۲۹ ۱۵ ۳ شاک در قیود مکلف به (سمت قبله) قاعده اشتغال جاری میکند و احتیاط می‌کند. اما شاک در قیود تکلیف (حیوان مشتبه) اشتغال جاری نمیکند و در شک در تکلیف چون مالایؤکل لحمه انحلالی است بر سر هر فرد از افرادش مستقلا جاری است وقتی فرد مستقل بود آنجا اشتغال عمومیت ندارد. بر سید کردند که چرا در حیوان مشتبه قاعده طهارت جاری کردید و بول و غائطش را پاک میدانید حال آنکه جایی که دلیل اجتهادی (صحیحه محمد بن مسلم و موثقه ابی نصر بزنطی) داریم جای دلیل فقاهتی نیست «إغسله مرتین» عام است هم غیرمأکول و هم مشتبه را شامل است جایی که موضوع محرز است قطعا داخل در اطلاق دو روایت است و جایی که شک داریم استصحاب عدم ازلی ( از ازل حیوان قابل تذکیه نبود گوشتش حلال نبود الان هم که شک دارم داخل در تحت مطلقات است) جاری میشود پس با استصحاب احراز موضوع شد. : 1- در استصحاب وحدت قضئیه متیقنه و مشکوکه لازم است که اینجا دوتا است نمیدانم این حیوان گوسفند است یا روباه (اشکال مرحوم خویی) 2- استصحاب در جایی است که احکام الزامی (وجوب و حرمت) باشد نه ترخیصی (چون شیئ بر من مشتبه است اجتناب از آن بر من واجب نیست) شک بدوی است و استصحاب جاری نیست. : شک در حلیت لحم به دو صورت است: یکی قابل تذکیه است دیگر قبول تذکیه میکند . مرحوم خویی در هردو فرمودند پاک است گوشتش را بخورید اما جمعی از فقها ( محقق کرکی و شهید اول دروس ج2 ص 307 ) فتوا به حرمت اکل دادند. اینجا چیست؟ یا اطلاق عمومات (مائده/3 ) آیا ماذکیتم منظور کل ماذکیتم است (کلام شهید) یا منظور این است که میته نباشد و حرف شید رد میشود. قرینه لفظی بر دومی داریم آیه اسبابی ( نبردن نام خدا و خفگی و .. ) را می‌شمارد که باعث حرمت اکل است پس این آیه دلالت بر اصل حرمت گوشت ندارد. (استصحاب) جاری نیست چون وحدت قضئیه نداریم. 🍃 🌹🍏🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🌷 🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🌾🌷🌷🍃🌾 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍎🍎🍎🌹🍃🍃🍀 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام علیکم 🌸به اطلاع دوستان می رسانیم دروس حضرت استاد از شنبه 5آبان تا پایان ماه صفر تعطیل است. شروع مجدد کلاسها انشاءالله شنبه 19آبان خواهد بود.🌺