eitaa logo
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
108 دنبال‌کننده
44 عکس
10 ویدیو
136 فایل
این کانال جهت نشر دروس خارج فقه و اصول استاد می باشد. ارتباط با ادمین sd1251356@
مشاهده در ایتا
دانلود
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۸ ۲ در استنباط قرآن سه مرحله نیاز است : 1. شأن نزول 2. فضای نزول(مکی و مدنی) 3. جو نزول (مکان و زمان) دسته دوم: از دلالت مفهومی برخی روایات ثابت میشود نه منطوقی مانند موثقه عمار.... قال(ع): کلما أکل لحمه فلابأس بما یخرج منه=> البأس یما لایأکل لحمه : مفهوم علیت منحصره یعنی انتفاء عند الإنتفا؛ وچگونه ادات حصر نیست علیت منحصره بفهماند؟ جوب: چون تحدی در روایت است مفهوم دارد. دسته دوم(روایات استنجاء) از تحدید روایت حتی یذهب اثرها از سیاق فهمیده میشود نجس است. وسائل کتاب الطهاره ح. 28،29،30 سؤال:آیا روایات مطلق تخصیص خورده. مرحوم ابن جنید و علامه حلی قائل به تخصیص اند. مفتاح الکرامه ج1 ص36 مستندشان روایت سکونی است که شیرخوار که غذاخور نشده بولش نجس نیست و این روایت تخصیص میزند روایاتی را که میگوید مطلقا نجس است. گفته اند روایت مرسل است اما استاد فرمودند مسند و قوی است. جمع روایات: 1. بول بزرگ تر ها 2 بار شسته شود اما طفل رضیع 2 با لازم نیست. 2. روایات متباین اند و روایت سکونی مهجورة چون اصحاب به آن فتوا ندادند. 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🌷🍃 ⚫
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۹ ۳ سه قول: 1. نجاست 2.طهارت 3. تفصیل بین طهارت بول و نجاست نیم خورده سید در عروة: اقوی عدم النجاسه 2 طایفه روایت: 1) بول و نیم خورده مطلقا پاک است مانند موثقه ابی بصیر...کل شی یطیر فلابأس ببوله و خرئه و صحیحه ابی بصیر 2) نجاست بول و نیم خورده. صحیحه ابن سنان ....قال (ع) إغسل ثوبک من ابوال ما لایؤکل لحمه با قول بعدم فصل بعضی گفتند تعارض و تساقط سید: قاعده تعارض جاری نمشود. امام(ره) در کتاب الطهاره ج 3 ص 18 و 19 إغسل: وجوب شستن و لابأس: ترخیص وجوب تا زمانی است تا ترخیص نیاید دو راه پیشنهاد میشود: ‌أ. در تعارض حمل ظاهر بر نص میکنیم إغسل (ظاهر در وجوب) و لابأس نص در جواز ‌ب. ظهور دو قسم داریم: 1) تنجیزی 2) تعلیقی ظهور جمله اسمیه تنجیزی و ظهور شرط تعلیقی است إغسل ظهور تعلیقی دارد و لابأس ظهور تنجیزی 🌷🍃 🌾🌷⚫/>🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۰ ۴ حدائق الناضره ج5 ص 11 و مدارک الاحکام ج2 ص262 روایت کل شیء یطیر مرجح دارد اما روایت إغسل مرجح ندارد مرجح سه قسم است: 1) سندی 2) صدوری 3) متنی مرجح سندی نیست چون یکی صحیحه است و یکی موثقه ؛ مرجح صدوری هم هر دو قطعا صادر شده اند : مرجحات در صورتی است که دلیل اجتهادی نباشد دلیل اجتهادی مقدم بر دلیل فقاهتی است. دلیل اجتهادی صحیحه محمد بن مسلم است قال (ع) إغسله مرتین که شامل ابوال همه حیوانات و پرندگان میشود. مشکل دو روایت: اگر روایت ابن سنان مقدم شود عنوان کل شیء یطیر در موثقه لغو میشود و معنایش این میشود پرنده حلال گوشت بول و نیم خورده اش پاک است در حالیکه کل شیء یطیر همه پرنده ها را شامل است اگر حدیث ابن سنان مقدم شود تخصیص اکثر و مستهجن است. 2 نکته: ‌أ. علامه حلی در معتبر دارد عامل به حدیث ابن سنان کم است. ‌ب. دلالت حدیث ابن سنان بر نجاست بول پرندگان حرام گوشت مفهومی است دلالت منطوقی اقوی بر دلالت مفهومی است. 🌷🍃 🌾🔴🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵➖➖
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۱ ۵ یکی از راههای حل ادله و روایات روح المعانی است که مرحوم شیخ جواد تبریزی این روش را بکار برده. مثلا در لاتأکلوا میگوییم چون اکثر تصرفات به خوردن است قرآن این لفظ را بکار برد . در إغسل که ابوال مالایؤکل لحمه منظور حرام گوشت نیست بلکه مالایعدُّ للأکل المتعارف (گوشت اسب الاغ و قاطر) است. روایت صحیحه عبدالرحمن از امام صادق(ع) سؤال از تماس بولهای بهائم با لباس شده آیا بشوید امام فرمود: یغسل بول الحمارو البغال و الفرس بعد فرمود و اما الشاط و کلما یأکل لحمه فلابأس ببوله (که امام از روح المعانی بهره جسته چون گوشت اینها را در مقابل یؤکل لحمه قرار داد) نتیجه: استاد از إغسل وجوب فهمیده نمیشود به قرینه اینکه مالایؤکل لحمه حرام گوشت نیست. 🌾🔴🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵➖➖➖➖🌷🍃➖
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 ۹۷/۷/۱۴ ۶ نجس است یا پاک؟ 1) مختار استاد: پاک است. 2) نظر مشهور: نجاست ابن ادریس ادعای اتفاق دارد (سرائر ج 1 ص 80) علامه: 2 دلیل : الف) اجماع علی کافة ب) نصوص، و هی اکثر من أن تحصی(تذکره ج1 ص49) ابن زهره در غنیه ج2 ص376= جواهر ج5 ص275 شیخ طوسی در خلاف ج1 ص 48 و نهایة ج1 ص 265 : فتوای مشهور قابل حل است به 4 چیز: ‌أ. موثقه ابی بصیر نص است. ‌ب. موثقه ابی بصیر مرجحات دلالی دارد اما حسنه ابن سنان ندارد. ‌ج. اگر به موثقه عمل نکنیم تخصیص اکثر که قبیح است لازم می‌آید. ‌د. موثقه قابل تأویل نیست اما حسنه هست. 🌷🍃 🌾🔴🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🔴🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵➖➖➖➖🌷🍃➖➖➖
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 ۹۷/۷/۱۵ ۷ نجس است یا پاک؟ : نجاست به 2 دلیل: 1. اجماع که آن را مخصص موثقه ابی بصیر دانستند. مختلف علامه ج 1 ص 291 2. روایت داود رقّی .. قال امام (ع): إغسل ثوبک. روایت داود 2 معارض دارد : أ‌. روایت غیاث: لا بأس بدم البراغیث والبق وبول الخشاشیف ب‌. روایت موسی بن جعفر(ع) مرحوم شیخ این دو روایت را شاذ میداند چون کاملا مخالف روایات صحیحه و حسنه و موثقه (ما لایؤکل لحمه) است. راهش این است که حمل بر تقیه کنیم . : 1) اگر اجماع علامه همان اجماع شیخ باشد این اجماع برای کل ما یؤکل لحمه است نه خصوص خفاش و اگر منظور علامه اجماع خاص خفاش باشد که بدون مأخذ است. 2) اما روایت ، داود فاسد المذهب است و شیخ چون معتقد به نظر مشهور است لذا شاذ گرفت روایت را و مثل استاد که موثقه را پذیرفت روایت حمل بر تقیه نمیشود چون کل شی یطیر خفاش را هم میگیرد. 3) خفاش خون جهنده ندارد و بولش پاک است. 4) راه جمع هست به این که روایات مخالف موثقه ابی بصیر را حمل بر کراهت کنیم یا حمل بر استحباب شستن لباس آلوده جمع بندی از بحث اجماع تا اینجا: أ‌) اجماع می‌تواند مخصص روایت شود. ب‌) اجماع خاص کاشف از رأی معصوم نیست مگر با نقل سبب و مسبب. ت‌) تا جمع عرفی هست نیازی به طرح نداریم مانند روایت داود رقّی ث‌) حکم مشهور در صورتی که خلاف ظاهر روایت باشد مخالفت میشود. 🌷🍃 🌾🔴🌷🍂 🍃🎈🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🔴🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵➖➖➖➖🌷🍃➖➖➖🎈🎈
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۶ ۸ نجس است یا پاک؟ لافرق فی غیرمأکول بین أن یکون اصلیاً او عارضیاً حرمت حیوان غیر مأکول اللحم: أ. ذاتی (اصلی) مانند درندگان، سگ، خوک ب. عارضی (غیر اصلی) جلال ، موطوئه و حلال گوشتی که از شیر حرام گوشت رشد کرده سه روایت: 1. صحيحة هشام بن سالم عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال لا تأكلوا لحوم الجلالات و إن أصابك من عرقها شي‌ء فاغسله (الوسائل ج 3 ص 423 ط: م قم في الباب 15 من النجاسات، ح: 1) 2. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (ع) سُئِلَ عَنِ الْبَهِيمَةِ الَّتِي تُنْكَحُ فَقَالَ حَرَامٌ لَحْمُهَا وَ كَذَلِكَ لَبَنُهَا. (الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج‌6، ص: 259 ) 3. الغنم الذي شرب لبن خنزيرة (مستمسك العروة الوثقى؛ ج‌1، ص: 281) بحث : آیا بول و فضله حیوانات غیرمأکول چه اصلی و چه عارضی نجس است؟ عروه: مطلقا نجس است خویی: عنوان ما لایؤکل عام است نه مشیر 2 اشکال استاد: 1) اطلاق روایت ابن سنان افرادی است نه احوالی تا شامل جلال و موطوئه و.. شود. 2) عناوین دو قسم اند اولیه (حرام گوشت) و ثانوی (موطوئه و..) و ما لایؤکل اطلاق افرادی دارد نه احوالی نتیجه استاد:بول و غائط جلال و .... پاک است. ➖ 🌷🍃 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵🔴
خارج فقه نجاسات جلسه8.mp3
6.62M
شانزددهم مهر بول و مدفوع حرام گوشت عارضی
هو الحق: سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 با سلام و عرض ادب خدمت دوستان گرامی و همراهان فاضل از آنجا که این کانال جهت ارتقا علمی و دسترسی رفقا به بیانات حضرت استاد راه اندازی شده و این هدف جز با تعاون و یاری فضلا اندیشمند به سرانجام نخواهد رسید و لذا نیازمند دست یاری شما عزیزان در موارد زیر هستیم. ۱. دوستانی که در ثواب امر تایپ می خواهند سهیم شوند لطفا اعلام بفرمایند. ۲. چنانچه اغلاط تایپی یا مفهومی در متن موجود بود به حقیر یا جناب آقای زمانی اطلاع دهند. پایگاه رسمی اطلاع رسانی در سروش https://sapp.ir/ostadahadi جناب آقای محسن زمانی کانال رسمی در ایتا https://eitaa.com/ostadahadi سعید دینی sd1251356 ادمین در ایتا سپاسگزارم 🌷🍃 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۷ ۹ اجماعین متعارضین(مثل نقل اجماع به وجوب نمازجمعه و نقل به حرمت نماز جمعه) اگر در اجماع نقل سبب و مسبب باشد تعارض در مسبب است لذا تعارض اجماعین منقولین در مسبب است نه در سبب و اگر در اجماع نقل سبب و مسبب باشد تعارض میشود. برای حل تعارض توجه به اموری لازم است: 1) یک ناقل سبب را مجمل و دیگری مفصل بیان کند:=> مرحوم آخوند در کفایه: نقل اجماع اجمالا، اثری ندارد لذا تعارضی نیست. برخی دیگر: اثر دارد لذا متعارض اند. 2) گاهی در نقل، منقول منه در رتبه بالای تحقیق و تتبع است مانند محقق اردبیلی و شهید اول در مقابل سید مرتضی و ابن زهره. 3) اگر دو نقل در سبب مساوی و حسی بودند هیچ یک ترجیحی ندارند در اینجا طبق مبنای منقول الیه (مجتهدی که می‌خواهد طبق نقل فتوا دهد) هر یک از دو اجماع که ملازمه با رأی معصوم داشت مقدم میشود. : تواتر در لغت پی‌در‌پی و در اصطلاح آن است که نقل اجماع به حدی باشد که علم به رأی امام حاصل شود. تواتر سه قسم است: أ‌- لفظی: 20 یا 30 نفر از علما بگویند اتفق فقهائنا ب‌- معنوی: یکی بگوید اتفق دیگری بگوید اجمع ت‌- اجمالی: مانند حکی الاجماع 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🌷🍃 🔵⚫🔴
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۷ ۹ نجس است یا پاک؟ 2 نظریه است: 1. نجاست: اسکافی،شیخ طوسی، محقق اردبیلی دلیلش صحیحه محمد بن مسلم؛ سئلت عن الدواب ...فقال(ع) إغسله فإن لم تُعلم مکانه فاغسل الثوب کلّه فإن شککت فانضحه 2. مشهور: طهارت ؛ دو دلیل دارند: ألف. عموم روایات سابق(صحیحه زراره، موثقه عمار) ت‌. موثقه ابن بکیرقال (ع) و ان كان مما يؤكل لحمه فالصلاة في وبره و بوله و شعره و روثه و ألبانه و كل شي‌ء منه جائز (البته مذکّی) (تقابل امام نشان می‌هد اجزائش پاک است.) ث‌. خبر النخاس الوارد في بول الدواب و فيه قال سئلت عن الصادق (ع) انى أعالج الدواب فربما خرجت بالليل و قد بالت وراثت فتضرب‌إحداها بيدها أو رجلها فينضح على ثوبي فقال (ع) لا بأس به ج‌. خبر ابن ابى يعفور الوارد في بول الحمار. و فيه قالا كنا في جنازة و قدامنا حمار فبال فجائت الريح ببوله حتى صكت وجوهنا و ثيابنا فدخلنا على الصادق (ع) فأخبرناه فقال ليس عليكم بأس.(مستمسک ج1 ص 282) چگونه بین دو دسته روایات استنباط کنیم: 1) جمع عرفی(عرف اصولیین و فقها) حمل بر کراهت 2) جمع تبرعی که شستن لباس مطلوب است (جمع عرفی دلیل می‌خواهد و تبرعی دلیل نمی‌خواهد) 3) امام خمینی (کتاب الطهاره ج3 ص 23): تعارض نیست چون: 3-1. چون مورد این روایت مبتلابه آن عصر بوده نباید ابهام داشته باشد. 3-2. هر چقدر هم از این روایات زیاد باشد مورد وهن است. اگر در آب بمیرد بول و غائطش نجس است یا پاک؟ به 4 دلیل فتوی به طهارت دادند: 1. روایات میگوید ماهی در آب چاه بمیرد آب نجس نیست. 2. روایت میگوید ماهی در آب بمیرد آب پاک است. 3. انصراف راویات به حیوانی که خون سائل ندارد. 4. ارتکاز ائمه به نجاست حیوان دارای نفس سائل 🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖➖🌾🌷