سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۱۴
#جلسه_۶
#فصل_فی_النجاسة
#بول_غائط_پرندههای_حرام_گوشت نجس است یا پاک؟
1) مختار استاد: پاک است.
2) نظر مشهور: نجاست
ابن ادریس ادعای اتفاق دارد (سرائر ج 1 ص 80)
علامه: 2 دلیل : الف) اجماع علی کافة ب) نصوص، و هی اکثر من أن تحصی(تذکره ج1 ص49)
ابن زهره در غنیه ج2 ص376= جواهر ج5 ص275
شیخ طوسی در خلاف ج1 ص 48 و نهایة ج1 ص 265
#نظر_استاد: فتوای مشهور قابل حل است به 4 چیز:
أ. موثقه ابی بصیر نص است.
ب. موثقه ابی بصیر مرجحات دلالی دارد اما حسنه ابن سنان ندارد.
ج. اگر به موثقه عمل نکنیم تخصیص اکثر که قبیح است لازم میآید.
د. موثقه قابل تأویل نیست اما حسنه هست.
🌷🍃
🌾🔴🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🔴🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵➖➖➖➖🌷🍃➖➖➖
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۱۵
#جلسه_۷
#فصل_فی_النجاسة
#بول_غائط_خفاش نجس است یا پاک؟
#مشهور: نجاست به 2 دلیل:
1. اجماع که آن را مخصص موثقه ابی بصیر دانستند. مختلف علامه ج 1 ص 291
2. روایت داود رقّی .. قال امام (ع): إغسل ثوبک.
روایت داود 2 معارض دارد :
أ. روایت غیاث: لا بأس بدم البراغیث والبق وبول الخشاشیف
ب. روایت موسی بن جعفر(ع)
مرحوم شیخ این دو روایت را شاذ میداند چون کاملا مخالف روایات صحیحه و حسنه و موثقه (ما لایؤکل لحمه) است.
راهش این است که حمل بر تقیه کنیم .
#اشکالات_استاد:
1) اگر اجماع علامه همان اجماع شیخ باشد این اجماع برای کل ما یؤکل لحمه است نه خصوص خفاش و اگر منظور علامه اجماع خاص خفاش باشد که بدون مأخذ است.
2) اما روایت ، داود فاسد المذهب است و شیخ چون معتقد به نظر مشهور است لذا شاذ گرفت روایت را و مثل استاد که موثقه را پذیرفت روایت حمل بر تقیه نمیشود چون کل شی یطیر خفاش را هم میگیرد.
3) خفاش خون جهنده ندارد و بولش پاک است.
4) راه جمع هست به این که روایات مخالف موثقه ابی بصیر را حمل بر کراهت کنیم یا حمل بر استحباب شستن لباس آلوده
جمع بندی #استاد از بحث اجماع تا اینجا:
أ) اجماع میتواند مخصص روایت شود.
ب) اجماع خاص کاشف از رأی معصوم نیست مگر با نقل سبب و مسبب.
ت) تا جمع عرفی هست نیازی به طرح نداریم مانند روایت داود رقّی
ث) حکم مشهور در صورتی که خلاف ظاهر روایت باشد مخالفت میشود.
🌷🍃
🌾🔴🌷🍂
🍃🎈🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🔴🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵➖➖➖➖🌷🍃➖➖➖🎈🎈
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۱۶
#جلسه_۸
#فصل_فی_النجاسة
#بول_غائط_حیوان_غیرمأکول نجس است یا پاک؟
لافرق فی غیرمأکول بین أن یکون اصلیاً او عارضیاً
حرمت حیوان غیر مأکول اللحم:
أ. ذاتی (اصلی) مانند درندگان، سگ، خوک
ب. عارضی (غیر اصلی) جلال ، موطوئه و حلال گوشتی که از شیر حرام گوشت رشد کرده
سه روایت:
1. صحيحة هشام بن سالم عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال لا تأكلوا لحوم الجلالات و إن أصابك من عرقها شيء فاغسله (الوسائل ج 3 ص 423 ط: م قم في الباب 15 من النجاسات، ح: 1)
2. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (ع) سُئِلَ عَنِ الْبَهِيمَةِ الَّتِي تُنْكَحُ فَقَالَ حَرَامٌ لَحْمُهَا وَ كَذَلِكَ لَبَنُهَا. (الكافي (ط - الإسلامية)؛ ج6، ص: 259 )
3. الغنم الذي شرب لبن خنزيرة (مستمسك العروة الوثقى؛ ج1، ص: 281)
بحث : آیا بول و فضله حیوانات غیرمأکول چه اصلی و چه عارضی نجس است؟
عروه: مطلقا نجس است
خویی: عنوان ما لایؤکل عام است نه مشیر
2 اشکال استاد:
1) اطلاق روایت ابن سنان افرادی است نه احوالی تا شامل جلال و موطوئه و.. شود.
2) عناوین دو قسم اند اولیه (حرام گوشت) و ثانوی (موطوئه و..) و ما لایؤکل اطلاق افرادی دارد نه احوالی
نتیجه استاد:بول و غائط جلال و .... پاک است.
➖
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵🔴
خارج فقه نجاسات جلسه8.mp3
6.62M
#جلسه_هشتم شانزددهم مهر
بول و مدفوع حرام گوشت عارضی
خارج اصول اجماع جلسه8.mp3
6.5M
#جلسه_هشتم شانزدهم مهر
#اجماع_مرکب
قول بعدم فصل
هو الحق:
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
با سلام و عرض ادب خدمت دوستان گرامی و همراهان فاضل
از آنجا که این کانال جهت ارتقا علمی و دسترسی رفقا به بیانات حضرت استاد راه اندازی شده و این هدف جز با تعاون و یاری فضلا اندیشمند به سرانجام نخواهد رسید و لذا نیازمند دست یاری شما عزیزان در موارد زیر هستیم.
۱. دوستانی که در ثواب امر تایپ می خواهند سهیم شوند لطفا اعلام بفرمایند.
۲. چنانچه اغلاط تایپی یا مفهومی در متن موجود بود به حقیر یا جناب آقای زمانی اطلاع دهند.
پایگاه رسمی اطلاع رسانی در سروش
https://sapp.ir/ostadahadi
جناب آقای محسن زمانی
کانال رسمی در ایتا
https://eitaa.com/ostadahadi
سعید دینی sd1251356 ادمین در ایتا
سپاسگزارم
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۱۷
#جلسه_۹
#الفاظ_اجماع_منقول
#امر_هشتم_اجماعین_متعارضین
#امر_نهم_تواتر_اجماعات
اجماعین متعارضین(مثل نقل اجماع به وجوب نمازجمعه و نقل به حرمت نماز جمعه)
اگر در اجماع نقل سبب و مسبب باشد تعارض در مسبب است لذا تعارض اجماعین منقولین در مسبب است نه در سبب و اگر در اجماع نقل سبب و مسبب باشد تعارض میشود.
برای حل تعارض توجه به اموری لازم است:
1) یک ناقل سبب را مجمل و دیگری مفصل بیان کند:=>
مرحوم آخوند در کفایه: نقل اجماع اجمالا، اثری ندارد لذا تعارضی نیست.
برخی دیگر: اثر دارد لذا متعارض اند.
2) گاهی در نقل، منقول منه در رتبه بالای تحقیق و تتبع است مانند محقق اردبیلی و شهید اول در مقابل سید مرتضی و ابن زهره.
3) اگر دو نقل در سبب مساوی و حسی بودند هیچ یک ترجیحی ندارند در اینجا طبق مبنای منقول الیه (مجتهدی که میخواهد طبق نقل فتوا دهد) هر یک از دو اجماع که ملازمه با رأی معصوم داشت مقدم میشود.
#امر_نهم_تواتر_اجماعات:
تواتر در لغت پیدرپی و در اصطلاح آن است که نقل اجماع به حدی باشد که علم به رأی امام حاصل شود.
تواتر سه قسم است:
أ- لفظی: 20 یا 30 نفر از علما بگویند اتفق فقهائنا
ب- معنوی: یکی بگوید اتفق دیگری بگوید اجمع
ت- اجمالی: مانند حکی الاجماع
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🌷🍃
🔵⚫🔴
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
➖➖🔴
@ostadahadi
🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۱۷
#جلسه_۹
#فصل_فی_النجاسة
#بول_غائط_حیوان_حمار_بغل_خیل_سمک نجس است یا پاک؟
2 نظریه است:
1. نجاست: اسکافی،شیخ طوسی، محقق اردبیلی
دلیلش صحیحه محمد بن مسلم؛ سئلت عن الدواب ...فقال(ع) إغسله فإن لم تُعلم مکانه فاغسل الثوب کلّه فإن شککت فانضحه
2. مشهور: طهارت ؛ دو دلیل دارند:
ألف. عموم روایات سابق(صحیحه زراره، موثقه عمار)
ت. موثقه ابن بکیرقال (ع) و ان كان مما يؤكل لحمه فالصلاة في وبره و بوله و شعره و روثه و ألبانه و كل شيء منه جائز (البته مذکّی) (تقابل امام نشان میهد اجزائش پاک است.)
ث. خبر النخاس الوارد في بول الدواب و فيه قال سئلت عن الصادق (ع) انى أعالج الدواب فربما خرجت بالليل و قد بالت وراثت فتضربإحداها بيدها أو رجلها فينضح على ثوبي فقال (ع) لا بأس به
ج. خبر ابن ابى يعفور الوارد في بول الحمار. و فيه قالا كنا في جنازة و قدامنا حمار فبال فجائت الريح ببوله حتى صكت وجوهنا و ثيابنا فدخلنا على الصادق (ع) فأخبرناه فقال ليس عليكم بأس.(مستمسک ج1 ص 282)
چگونه بین دو دسته روایات استنباط کنیم:
1) جمع عرفی(عرف اصولیین و فقها) حمل بر کراهت
2) جمع تبرعی که شستن لباس مطلوب است (جمع عرفی دلیل میخواهد و تبرعی دلیل نمیخواهد)
3) امام خمینی (کتاب الطهاره ج3 ص 23): تعارض نیست چون:
3-1. چون مورد این روایت مبتلابه آن عصر بوده نباید ابهام داشته باشد.
3-2. هر چقدر هم از این روایات زیاد باشد مورد وهن است.
#سمک اگر در آب بمیرد بول و غائطش نجس است یا پاک؟
به 4 دلیل فتوی به طهارت دادند:
1. روایات میگوید ماهی در آب چاه بمیرد آب نجس نیست.
2. روایت میگوید ماهی در آب بمیرد آب پاک است.
3. انصراف راویات به حیوانی که خون سائل ندارد.
4. ارتکاز ائمه به نجاست حیوان دارای نفس سائل
🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖➖🌾🌷
خارج اصول اجماع جلسه9.mp3
6.62M
#جلسه_نهم هفدهم مهر
#تعارض_اجماعین
تواتر اجماع
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۱۸
#جلسه_۱۰
#الفاظ_اجماع_منقول
#امر_نهم_تواتر_اجماعات:
شرایط حجیت نقل متواتر:
به نظر همه علمای اصول درحجیت نقل سه مورد را باید در نظر گرفت:
أ. مرتبه بالای وثاقت
ب. درجه بالای تتبع
ت. از اصحاب اجماع باشد
مرحوم #شیخ نظرش این است که اگر تعداد بالا مثلا 100 نفر از افراد اجماع را در حکم وجوب نماز جمعه در عصر غیبت را ناقل نقل کند نقلشان قطعا حجت است به لحاظ این که مخبرٌبه حسی است اما نقل اجماع متواتر بدون ذکر تعداد دوصورت دارد:
1. اگر منقول الیه تواتر اجمالی را صاحب اثربداند حجت است.
2. صاحب اثر نداند حجت نیست چون قائل به تواتر عندنا است.
مرحوم #آخوند نظر شیخ مخدوش میداند و میفرماید ما تابع اثر واقع هستیم آیا تواتر فیالجمله مورد اثر است.
به #نظر_استاد نقل متواتر سه صورت دارد:
1) بین ناقل و منقول الیه وحدت مبنا هست اثر نقل تماما بار میشود.
2) تفاوت مبنا هست هیچ اثری بار نمیشود.
3) مشکوکیم هیچ بار نمیشود.
🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🔴🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖➖🌾🌷➖➖🎈