eitaa logo
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
108 دنبال‌کننده
44 عکس
10 ویدیو
136 فایل
این کانال جهت نشر دروس خارج فقه و اصول استاد می باشد. ارتباط با ادمین sd1251356@
مشاهده در ایتا
دانلود
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۷ ۹ اجماعین متعارضین(مثل نقل اجماع به وجوب نمازجمعه و نقل به حرمت نماز جمعه) اگر در اجماع نقل سبب و مسبب باشد تعارض در مسبب است لذا تعارض اجماعین منقولین در مسبب است نه در سبب و اگر در اجماع نقل سبب و مسبب باشد تعارض میشود. برای حل تعارض توجه به اموری لازم است: 1) یک ناقل سبب را مجمل و دیگری مفصل بیان کند:=> مرحوم آخوند در کفایه: نقل اجماع اجمالا، اثری ندارد لذا تعارضی نیست. برخی دیگر: اثر دارد لذا متعارض اند. 2) گاهی در نقل، منقول منه در رتبه بالای تحقیق و تتبع است مانند محقق اردبیلی و شهید اول در مقابل سید مرتضی و ابن زهره. 3) اگر دو نقل در سبب مساوی و حسی بودند هیچ یک ترجیحی ندارند در اینجا طبق مبنای منقول الیه (مجتهدی که می‌خواهد طبق نقل فتوا دهد) هر یک از دو اجماع که ملازمه با رأی معصوم داشت مقدم میشود. : تواتر در لغت پی‌در‌پی و در اصطلاح آن است که نقل اجماع به حدی باشد که علم به رأی امام حاصل شود. تواتر سه قسم است: أ‌- لفظی: 20 یا 30 نفر از علما بگویند اتفق فقهائنا ب‌- معنوی: یکی بگوید اتفق دیگری بگوید اجمع ت‌- اجمالی: مانند حکی الاجماع 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🌷🍃 🔵⚫🔴
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۷ ۹ نجس است یا پاک؟ 2 نظریه است: 1. نجاست: اسکافی،شیخ طوسی، محقق اردبیلی دلیلش صحیحه محمد بن مسلم؛ سئلت عن الدواب ...فقال(ع) إغسله فإن لم تُعلم مکانه فاغسل الثوب کلّه فإن شککت فانضحه 2. مشهور: طهارت ؛ دو دلیل دارند: ألف. عموم روایات سابق(صحیحه زراره، موثقه عمار) ت‌. موثقه ابن بکیرقال (ع) و ان كان مما يؤكل لحمه فالصلاة في وبره و بوله و شعره و روثه و ألبانه و كل شي‌ء منه جائز (البته مذکّی) (تقابل امام نشان می‌هد اجزائش پاک است.) ث‌. خبر النخاس الوارد في بول الدواب و فيه قال سئلت عن الصادق (ع) انى أعالج الدواب فربما خرجت بالليل و قد بالت وراثت فتضرب‌إحداها بيدها أو رجلها فينضح على ثوبي فقال (ع) لا بأس به ج‌. خبر ابن ابى يعفور الوارد في بول الحمار. و فيه قالا كنا في جنازة و قدامنا حمار فبال فجائت الريح ببوله حتى صكت وجوهنا و ثيابنا فدخلنا على الصادق (ع) فأخبرناه فقال ليس عليكم بأس.(مستمسک ج1 ص 282) چگونه بین دو دسته روایات استنباط کنیم: 1) جمع عرفی(عرف اصولیین و فقها) حمل بر کراهت 2) جمع تبرعی که شستن لباس مطلوب است (جمع عرفی دلیل می‌خواهد و تبرعی دلیل نمی‌خواهد) 3) امام خمینی (کتاب الطهاره ج3 ص 23): تعارض نیست چون: 3-1. چون مورد این روایت مبتلابه آن عصر بوده نباید ابهام داشته باشد. 3-2. هر چقدر هم از این روایات زیاد باشد مورد وهن است. اگر در آب بمیرد بول و غائطش نجس است یا پاک؟ به 4 دلیل فتوی به طهارت دادند: 1. روایات میگوید ماهی در آب چاه بمیرد آب نجس نیست. 2. روایت میگوید ماهی در آب بمیرد آب پاک است. 3. انصراف راویات به حیوانی که خون سائل ندارد. 4. ارتکاز ائمه به نجاست حیوان دارای نفس سائل 🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖➖🌾🌷
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۸ ۱۰ : شرایط حجیت نقل متواتر: به نظر همه علمای اصول درحجیت نقل سه مورد را باید در نظر گرفت: أ‌. مرتبه بالای وثاقت ب‌. درجه بالای تتبع ت‌. از اصحاب اجماع باشد مرحوم نظرش این است که اگر تعداد بالا مثلا 100 نفر از افراد اجماع را در حکم وجوب نماز جمعه در عصر غیبت را ناقل نقل کند نقلشان قطعا حجت است به لحاظ این که مخبرٌ‌به حسی است اما نقل اجماع متواتر بدون ذکر تعداد دوصورت دارد: 1. اگر منقول الیه تواتر اجمالی را صاحب اثربداند حجت است. 2. صاحب اثر نداند حجت نیست چون قائل به تواتر عندنا است. مرحوم نظر شیخ مخدوش می‌داند و می‌فرماید ما تابع اثر واقع هستیم آیا تواتر فی‌الجمله مورد اثر است. به نقل متواتر سه صورت دارد: 1) بین ناقل و منقول الیه وحدت مبنا هست اثر نقل تماما بار میشود. 2) تفاوت مبنا هست هیچ اثری بار نمیشود. 3) مشکوکیم هیچ بار نمیشود. 🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🔴🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖➖🌾🌷➖➖🎈
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۸ ۱۰ مسألة 1: ملاقاة الغائط في الباطن لا يوجب النجاسة كالنوى(هسته) الخارج من الإنسان أو الدود(کرم) الخارج منه إذا لم يكن معهما شي‌ء من الغائط و ان كان ملاقيا له في الباطن نعم لو ادخل من الخارج شيئا فلاقى الغائط في الباطن كشيشة الاحتقان ان علم ملاقاتها له فالأحوط الاجتناب و اما إذا شك في ملاقاته فلا يحكم عليه بالنجاسة فلو خرج ماء الاحتقان و لم يعلم خلطه بالغائط و لا ملاقاته له لا يحكم بنجاسته اشیائی که در باطن انسان قرار میگیرد از مخرج خارج میشود مانند هسته و کرم که با غائط ملاقات کرده و از مخرج خارج میشود اگر چیزی از غائط همراهش نباشد پاک است اما اشیاء خارجی مانند شیشه اماله که از طریق مقعد داخل می‌کنند اگر بداند با غائط ملاقات کرده احتیاط واجب در اجتناب از آن است اما اگر شک داشته باشد اشکالی ندارد. اشکال میکند که چرا سید بین اشیائی که وارد باطن میشود و اشیاء خارجی فرق می‌گذارد؟ چرا؟ به : فرق است بین اشیائی که در باطن قرار می‌گیرد و جز باطن میشود مانند خرما و هسته آن پاک است و اشیائی که جز باطن نمیشود مانند شیشه اماله. شاهدش این است موقعی که لثه خون می‌آید اگر آب مزمزه شود آن آب نجس میشود ولی آب دهان که جز باطن است پاک است. ملاقا با باطن 4 صورت دارد: 1) متلاقیان باطنی اند مانند خرما و دهان و گوارش دو قول هست: أ‌. ابوحنیفه و اهل سنت: نجس است لأنه خرج من مجری النجاسة جواب نقضی: بلل خارج از مجرای زن و مذی و وذی خارج از مجرای مرد پاک است. جواب حلی:آب و تفاله درون باطن تا وقتی بیرون نیاید نجس نیست وقتی برون آمد ادرار و مدفوع و نجس است. ب‌. امامیه : طهارت دلیل: صدق ملاقی نمیشود و خلاف ارتکاز عرف متشرعه است و قاعده انفعال جاری نیست. 2) نجاست خارجی ولی ملاقا داخلی است مانند شرب خمر و تماس دهان که دهان پاک است. دلیل: روایت عبدالحمید قلت لابی عبدالله رجل یشرب الخمر ... فأصاب ثوبی قال: لیس بشیء. 3) ملاقی خارجی و نجاست باطنی است مانند دندان عاریه و لثه خونی یا سرنگ و سرم : تفصیل داد که اگر نجاست محسوس باشد بشوید و اگر نباشد پاک است و نشوید. : مدار نجاست و عدم آن علم و عدم علم است. 🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🔴🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖➖🌾🌷➖➖🎈🎈🎈🍂🍃 🎈
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍇🍇🍇🍇🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۲۱ ۱۱ آیا شهرت فتوایی حجت (داخل در ظن خاص) است؟ شهرت سه قسم است: 1. روایی: در تعادل تراجیح بین خبرین متعارضین بحث میشود. 2. عملی: عمل به روایت در مقام فتوا است که بحث است آیا جابر ضعف سند است یا نه؟ 3. فتوایی: فتوای اصحاب شهرت دارد ولی سند و روایت ندارد مثل کراهت سجده به طرف نوشته مهر نماز آیا شهرت فتوایی حجت است بعض اساطین توقف میکنند مرحوم بروجردی حجت می‌داند چون مسائل فقهی سه دسته اند: ‌أ. مسائل اصلیه: احکام روی موضوعات کلیه است. مانند الخمر حرام ‌ب. مسائل فرعیه: مسائلی که از مسائل اصلی استنباط میشود الصلاة واجبة _ الغصب حرام => الصلاة فی دار المغصوبة حرام ‌ج. مسائل تعیین کننده حدود و قیود مثلا الخمر حرام را مسجل میدانیم اما نمی‌دانیم آیا مقید به عنب است یا تمر یا زبیب ریشه فکری مرحوم بروجردی از کتاب فهرست و مبسوط شیخ طوسی است؛ نهایه در مسائل اصلی و مبسوط در مسائل فرعی مقنع شیخ مفید در مسائل اصلی مقنعه و هدایة شیخ صدوق در مسائل اصلیه ادله حجیت شهرت فتوایی: 4 دلیل: 1- آیه نبأ «إن جاءکم فاسق بنبإٍ فتبینوا أن تصیبوا قوما بجهالة》 علت وجوب تبین ندامت در عمل به جهالت است و وجوب تعیّن معلق شد به عدم اصابة قوم به جهالت قاعده داریم تعلیق حکم به وصف مشعر به علیت است لذا صغری و کبری داریم. صغری: عمل به مسأله ای که بین اصحاب شهرت دارد عمل به جهالت است. کبری: هر جا اصابت قوم به جهالت باشد عمل به آن جائز نیست. نتیجه: عمل به شهرت جائز نیست. اما این صغری و کبری تشکیل نمی‌شود در نتیجه عمل به شهرت معتبر است چون موجب اصابت نیست. 🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷 🍃🍀🍃🔴🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖➖🌾🌷➖➖
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃🍇 ۹۷/۷/۲۱ ۱۱ صورت چهارم: ملاقی و ملاقا هر دو خارجی اند اما ظرف ملاقات داخلی است. مثلا شخصی درهمی را بلعیده و شراب خورد ملاقر درهم و ملاقا شراب است اما ظرف ملاقات دهان است که حکم به نجاست دادند. مسألة 2- لا مانع من بيع البول و الغائط من مأكول اللحم و اما بيعهما من غير المأكول فلا يجوز نعم يجوز الانتفاع بها في التسميد و نحوه. مسأله دوم سه فرع دارد: فرع اول : جواز بیع بول و غائط مأکول اللحم جواز بیع چیست؟ ملاک جواز منفعت محلله مقصوده است. سیره قطعیه عرف متصل به زمن ائمه این است که غائط مانند گاو گوسفند و شتر و... منفعت محلله دارد چون منفعت دارد فروشش جائز است اما دو مانع هست: أ‌- مالیت: در جواز بیع مالیت شرط است مثلا 1 حبه گندم مالیت ندارد و فروشش جائز نیست. مالیت نوعیه (که برای نوع مرد م مالیت دارد) مانند کاغذ با نوشته بسیار قدیمی و مانند کود برای کشاورز مالیت شخصیه (که برای شخص یا برای متخصص) مالیت دارد . دو (نوعیه و شخصیه) مراد است چون ملاک مالیت غرض عقلایی است مانند: موثقه عمار بعد السؤال عن شرب بول البقر قال (ع) ان كان محتاجا اليه يتداوى بشربه فلا بأس و كذلك بول الإبل و الغنم. ب‌- مانع روایی از اهل سنت؛ عن النبی(ص) ان الله اذا حرم علی کل قوم اکل شیء حرم علیهم ثمنه. سنن بیهقی ج 6 ص 13 نتیجه: هر چیری که خوردنش حرام است فروختنش هم حرام است. : 1- حدیث مرسل و ضعیف السند است. 2- حدیث نزد خودشان متروک است. 🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷 🍃🍀🌾🌷➖➖🔴 🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃 🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍏