eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امیرالمؤمنین علی علیه السَّلام: آگاه باشید مبادا از بستگان تهیدست خود روی برگردانید که نگاه داشتن مالِ دنیا زیادی آن را نیاورد، و از بین رفتن آن کمبود ایجاد نکند. آن کس که دست دهنده خود را از بستگانش باز دارد تنها یک دست از آن‌ها گرفته است، اما دست‌های فراوانی را از خودش دور کرده است. 📖نهج البلاغه ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب "الخمس" تألیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله) با حضور مستمر و جدّی در مباحث فقهی آیات عظام بروجردی، امام خمینی، محقق داماد، و... (رحمهم‌الله) بحث‌های فقهی فراوانی را به بهترین وجه تقریر و عرضه كرده است. «کتاب الخُمس» تقریرات درس حضرت آیت الله العظمی محقق داماد است كه در یك تمهید (تعریف خمس و تأسیس اصل)، دو باب (چیزهایی كه خمس در آن واجب است، تقسم خمس و شرایط مستحقان خمس) و خاتمه (انفال، حكم تصرف در آنچه متعلق به امام (علیه‌السلام) است و... تدوین شده است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴امت مظلوم ▫️ در هنگام دفن (سلام الله علیها) وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) رو به قبر مطهر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کرد و به حضرت عرض کرد: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُك‏ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا حَقَّها؛ فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ‏ فَكَمْ مِنْ غَلِیلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَی بَثِّهِ سَبِیلًا». ▫️ ابراهیم را ذات اقدس الهی امت معرفی کرد چون به تنهایی خاورمیانه را اصلاح کرد، بعد موسای کلیم آمد به برکت او، عیسای مسیح آمد به برکت او؛ همه اینها جزء انبیای ابراهیمی بودند. اینکه قرآن کریم دارد: ﴿إِنَّ إِبْراهیمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً﴾ برای همین است. در بین مردها وجود مبارک ابراهیم خلیل است؛ می ‌خواهم عرض کنم در بین زن ‌ها وجود مبارک صدیقه کبری (سلام الله علیها) است منتها حالا ما آن عُرضه علمی را نداریم که اینها را تبیین کنیم حرف دیگر است! ▫️ آنها که آمدند را جهانی کردند، ما هم معتقدیم _ به هر حال مسیحی ‌ها توانستند مریم را جهانی بکنند، ما هم معتقدیم ما هم تأیید می‌ کنیم ما هم حمایت می ‌کنیم _ اما ما چرا بالاتر از مریم را جهانی نکنیم؟! این حضرت جهانی است، این جهانی را که آدم در این سیلی زدن خلاصه نمی ‌کند! این جهانی بودن را از کجا استفاده می ‌کنیم؟ از همین بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه). وقتی حضرت در این خطبه ناله دارد و به حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض می ‌کند که امت جمع شدند که فاطمه را خانه‌ نشین کنند، این برای چیست؟ اگر فاطمه به منزله یک امت نباشد که یک امت به جنگ او نمی ‌آید! اگر او یک فرد عادی باشد چهار نفر برای سنگ زدن درِ خانه ‌اش کافی است، در حالی که تمام مسئولین در درجه اول و همه پیروان اینها در درجه دوم، این تا فاطمه را خانه ‌نشین کند! تنها سخن از گرفتن و و مانند اینها نیست. خب اگر یک زن عادی باشد یا یک مرد عادی باشد، یک امت جمع می ‌شود که او را خانه ‌نشین کند؟! ▫️ مگر کم افرادی را در صدر اسلام کشتند، مگر کم افرادی را خانه‌ نشین کردند، چرا درباره آنها نمی ‌گویند امت جمع شد تا آنها را هضم کند؟! «وَ سَتُنَبِّئُكَ»؛ دختر شما به شما گزارش می ‌دهد (سلام الله علیهما)، «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا»؛ اینها اجماع کردند توافق کردند هماهنگی کردند همه شرکت کردند که او را خانه ‌نشین کنند، پس معلوم می ‌شود که . اگر گفتند امت جمع شد یعنی او به منزله امت است، چون امت در برابر امت جمع می ‌شود، امت در برابر فرد که جمع نمی ‌شود. ▫️ در جریان حضرت ابراهیم هم همین طور بود، لذا نگفتند «حرّقهُ»، بلکه گفتند: ﴿حَرِّقُوهُ﴾. این آیه خطاب به همه است یعنی مردم! جمع بشوید او را بسوزانید: ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾؛ تنها حاکم نبود که حاکم خودش دستور بدهد که آتش‌ سوزی کنند. اگر ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾، این ﴿حَرِّقُوهُ﴾ در آن ماجرای دَر هم صادق است، این از آن قبیل است؛ «حرّقوه و انصروا سقیفتکم»! : 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 422 تاریخ: 1397/11/10 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در برهان ▫️ در كتب عقلی بخش دیگر بحث را در فرق بین جنس و ماده ذكر كرده و گفته‏ اند: ذكورت و انوثت به ماده برمی‏ گردد نه به صورت. و چون شیئیت هر شی‏ء را، صورت آن تشكیل می‏ دهد، پس مذكر و مؤنث بودن اشیا، در فعلیت و شیئیت آنها دخیل نیست. توضیح مسأله این است كه: اگر خواستیم موجودی را با فعلیتی بشناسیم، صورت او روشنگر فعلیت آن است و حقیقت آن را به ما نشان می ‏دهد، اما چون ماده آن، مشترك است و می ‏تواند به صورت ‏های دیگر نیز در بیاید لذا نشانه حقیقت آن نیست. ▫️ خاك برای صور گوناگون ماده است و می ‏تواند به صورت درخت، معدن، میوه‏ های گوناگون، حبه‏ ها و حصه‏ های مختلف درآید، و یا به صورت انسان یا حیوان‏ های متفاوت شكل گیرد و... ، اما تا وقتی كه به صورت خاصی، درنیامده، فعلیت خاص پیدا نمی‏ كند. البته منظور از صورت، اندام و قیافه نیست، چون شكل و قیافه عرضی است، بلكه منظور همان فعلیت جوهری است كه حقیقت شی‏ء را تأمین كرده و از یك جهت به نحوه هستی آن برمی ‏گردد. ▫️ بزرگان اهل حكمت می ‏گویند: مذكر و مؤنث بودن، از شؤون ماده شی‏ء است، نه از شؤون صورت آن. یعنی این دو، در بخش صورت و فعلیت بی ‏تأثیر است و تنها در بخش ماده نقش دارد، لذا آنجا كه فرق بین جنس و ماده را ذكر می‏ كنند، می ‏گویند: ماده اصنافی دارد كه بعضی از آن اصناف مذكر و بعضی مؤنث است. و نشانه این كه مرد و زن بودن، و ذكورت و انوثت به ماده برمی‏ گردد نه به صورت، این است كه این دو صنف، اختصاص به انسان نداشته بلكه در حیوان و حتی در گیاهان هم هست. بنابراین بر اساس یك قیاس استثنایی معلوم می ‏شود هر چیزی كه مراتب پایین ‏تر از انسان، آن را دارا می ‏باشد، به «صورت» انسانی بر نمی ‏گردد، چون اگر به صورت انسان بر می‏ گشت هرگز پایین ‏تر از انسان، واجد آن نمی ‏شد. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص244 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 صراط حق 🔸 در قرآن کریم فرمود بشر ـ آنها که اهل فکر و تحقیق‌ هستند ـ موظّف است مکتب ‌های گوناگون را بشنود و بررسی کند و بهترین آنها را بپذیرد؛ این است. 1️⃣ فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبَادِ ٭ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾؛ به آن محققان و پژوهشگرانی بشارت بده که مکتب ‌های گوناگون را می ‌شنوند، مطالعه می ‌کنند، ارزیابی می ‌کنند و بهترینِ آنها را می‌ پذیرند (این اصل اوّل). 2️⃣ اما در قرآن کلّی ‌گویی محض نیست که یک سلسه کلّیات را بگوید و مصداق نشان ندهد، لذا بعد از آن اصل فرمود در بین مکتب‌ های گوناگون، ، مکتب توحیدی است: ﴿مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ﴾؛ بهترین قول، قولی است که با آن به الله دعوت بشود؛ (این اصل دوم). 3️⃣ اصل سوم، صغرا را هم نشان داد فرمود پیغمبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کسی است که می ‌گوید: ﴿أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ﴾؛ من هستم که مردم را به الله دعوت می ‌کنم، خودم هم ﴿عَلی بَصیرَةٍ﴾ این راه را رفتم و می ‌روم و پیروان من هم همین کار را می ‌کنند؛ ﴿أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا﴾ و ﴿مَنِ اتَّبَعَنی﴾ هم «یدعوا الی الله علی بصیرة». 🔸 بنابراین اصل اوّل، اصل پژوهش و حق‌مداری را ذکر کرد؛ اصل دوم مشخص کرد که کدام مکتب «أحسن المکاتب» است و اصل سوم هم فرمود که چه کسانی این راه را دارند. 📚 سوره مبارکه صف جلسه 4 تاریخ: 1396/12/22 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از 🇮🇷مثل هانیه🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌اینجا مترو تهرانه دهه نودی هامون رو ببینید و لذت ببرید 🥰😍 ✅شما هم اگر و بی دغدغه نیستید با گروه دانشجویی «مثل هانیه» همراه شوید در راهه 😍👇 https://eitaa.com/joinchat/2196177079C8c0a08e6b5
152.1K
⭕️ سوال ❓آیا کسی که در جوانی فوت کنه گناه کمتری داره تا کسی که در پیری فوت میکنه ؟؟؟واگه کسی در پیری فوت کنه باید در برزخ بیشتر جواب بده؟؟و اگر اینجور باشه پس عدالت چی میشه ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اگر انسان اهل گناه باشد خب در جوانی هم گناه می کند هرچند بیشتر زنده باشد، گناه بیشتری خواهد کرد. اگر هم اهل گناه نباشد، هر چه بیشتر زنده باشد عمر کند باز هم گناه نمی کند. اگر امر دایر باشد بین این که انسان زود در جوانی بمیرد و نه گناه کند و نه طاعت یا این که نه عمر بیشتری داشته باشد و طاعت کند دوّمی بهتر است. عمر بیشتری داشته باشد و طاعت کند بهتر از این است که زود بمیرد[و طاعتی نداشته باشد] حضرت علی علیه السلام می فرمایند دوست نداشتم که در بچگی می مُردم و صاف می رفتم بهشت، بزرگ نمی شدم که پروردگارم را بشناسم و طاعتش را انجام بدهم! بنابراین اگر انسان اهل گناه نباشد عمرش طولانی باشد بهتر است. بله اهل گناه باشد بهتر است، هر چه زودتر بمیرد که گناه کمتری داشته باشد. [در رابطه با میزان گناهش] آن هم در برزخ باید آن مقدار کمبود جبران بشود حالا چه طولانی باشد [چه کوتاه؛ مثل این می مانَد که] یک صد تومانی بدهکار است[حالا] چه یک تومان یک تومان پس بدهد چه یکجا پس بدهد، [در هرصورت] باید بدهکاری را بدهد. 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✍ آیا استفاده از ضرب‌المثل کوچه علی چپ توهین به امیرالمؤمنین(ع) است؟ در فرهنگ لغت «خود را به کوچه علی چپ زدن» به معنای آن است که فردی با آن‌که از موضوعی اطلاع دارد؛ اما چون اعلام و تأیید آن به ضرر و زیانش تمام می‌شود، خود را به نادانی می‌زند که چنین رفتاری را نمی‌توان اخلاقی به شمار آورد. اما در مورد این ضرب المثل - جدای از این‌که از کجا و با چه انگیزه‌ای آغاز شده و مخترعش چه کسی بود- باید گفت؛ امروزه، نمی‌توان آن‌را توهینی نه نسبت به حضرت علی(ع)، و نه نسبت به هر شخص محترم و موجه دیگری به شمار آورد که نامش علی است؛ زیرا چه بسا همین افراد نیز از این ضرب المثل استفاده کرده و آن‌را توهینی به خود نمی‌پندارند. از سوی دیگر نمی‌توان سازندگان چنین ضرب‌المثل‌هایی را با قطع و یقین به سوء نیت و قصد اهانت به امام علی(ع) متهم کرد، هر چند ممکن است برخی از آنها چنین قصدهایی را داشتند. با این وجود، سزاوار است از نقل و گسترش چنین ضرب المثل‌هایی تا آن‌جا که امکان دارد پرهیز نماییم تا اندک شائبه‌ای نیز در این زمینه به وجود نیاید. گفتنی است که خود را به ندانستن زدن در جایی که فردی کار ناشایستی انجام داده و با افشای آن آبرویش در خطر می‌افتد، رفتاری اخلاقی است که در متون دینی از آن با نام تغافل یاد می‌شود. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 هدف دشمن از طرح مسائل تفرقه‌افکن 🔸 تبیین و اجرای احکام در دوران غیبت از وظائف علما است و از آنجا که نشر و اجرای احکام الهی برخلاف منفعت دشمن است، سعی در تخریب علما و فقها و تفرقه بین آنهاست. 🔸 یکی از ابزارهای دشمن برای اسلام‌هراسی و کاستن نیروهای انسانی اسلام، استفاده از تهمت و ترور شخصیت‌های اسلامی از جمله علماست. 🔸 دشمن با استفاده از ترفند «تفرقه بینداز و حکومت کن»، اختلاف‌افکنی را علیه دین، جامعه و علما در دستور کار خود قرار داده و سال‌هاست که توانسته با همین استراتژی اهداف پلید خود را پیش ببرد. 🔹قرآن کریم همه مردم را از تفرقه برحذر می‌دارد: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ» «و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود، به یاد آورید»(سوره آل عمران، آیه103). 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️امامت از منظر اندیشمندان اهل تسنن ✅بزرگان اهل تسنن در مساله امامت جملاتی دارند که نشان از جایگاه والای امامت در اسلام است. به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 1️⃣ناصر الدین بیضاوی قاضی بیضاوی که از استوانه‌های علمی اهل تسنن است و در علوم مختلف دارای تالیفات متعدد است در کتاب «منهاج الوصول» خود چنین نگاشته است: «انکار امامت، کفر و مخالفت با آن بدعت است.» 2️⃣محمد بن حسن بدخشی بدخشی در کتاب خود به صراحت چنین بیان داشته است: «امامت جزو اصول دین است، به گونه‌ای که انکار آن منجر به کفر و بدعت گذاری می‌شود.» 3️⃣ شمس الدین اصفهانی وی که از صاحب نظران شهیر اهل تسنن است در کتاب خود همین مطلب را می‌آورد و می‌نویسد: «الامامة فإنَّها مِن أصولِ الدّین و مَخالفتها بِدعَة؛ امامت از اصول دین است و انکار آن بدعت است.» 4️⃣تقی الدین ابوالحسن سُبکی تقی الدین سُبکی که از علمای مشهور اهل تسنن است و از جایگاهی رفیع نزد ایشان برخوردار است، در مساله امامت چنین بیان داشته است: «ومَخالفتها بِدعَة وَمُؤثرة فی الفِتَن، فَتَتوافر الدَّواعی علی نَقلِها؛ مخالفت امامت بدعت و موجب فتنه است و داعی بر نقل آن متواتر است.» 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ قرآن؛ راست‌ترین و رساترین کتاب هدایت 🔷 در میان انبوه نویسندگان و کتاب‌ها، قرآن کتابی است که قابل قیاس با هیچ کتاب دیگری با توجه به این دو شاخصه نیست. قرآن کتابی از سوی خداست. خدایی که علم بی‌نهایت دارد، خالق انسان است و او را بهتر از هرکسی می‌شناسد. از طرفی در انتقال مطلب، امکان خطا در مورد او نیست. ازاین‌رو کتابی که از سوی او باشد، بهترین کتابی می‌شود که می‌توان تصور کرد. 🔹 قرآن؛ هدایتگر انسان با توجه به اینکه هدف از خلقت انسان، تقرب به‌سوی خدا و رسیدن به سعادت است، قرآن از لحاظ موضوع، شریف‌ترین موضوع را دارد. رساندن بشر به اوج قله‌های اخلاق، انسانیت و درنهایت خوشبختی در دنیا و آخرت، رسالت این کتاب آسمانی است. 🔹 قرآن مسیر اصلى رشد و سعادت انسان را روشن ساخته و باید هر شخص برای رسیدن به سعادت و ساخت جامعه اسلامی و همچنین در جهت رفع کاستی‌ها و پیشرفت، سمت‌وسوی قرآنی بگیرد. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «اُخْبِرُكُمْ عَنْه: اَلا اِنَّ فیهِ عِلْمَ ما یَأتى وَ الْحَدیثَ عَنِ الْماضى وَ دَواءَ دائِكُمْ وَ نَظْمَ بَیْنِكُم»؛[1] «من شما را از قرآن آگاه مى‌‌كنم. بدانید علم گذشته و آینده و درمان درد شما و راه نظم و سامان امورتان در قرآن است». پی نوشت: [1]. نهج‌البلاغه، خطبه158. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ پاداش و ایمان حضرت زینب در سایه صبر 🔸امام صادق علیه‌السلام از رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل فرمود: «إذا نُشِرَتِ الدَّواوينُ ونُصِبَتِ المَوازينُ لم يُنْصَبْ لأهلِ البَلاءِ مِيزانٌ، ولَم يُنْشَرْ لَهُم دِيوانٌ، و تلا هذِه الآيةَ: إنَّما يُوَفّى الصّابِرونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ»؛ «هنگامی که نامه‌های اعمال گشوده می‌شود و ترازوهای عدالت پروردگار نصب می‌گردد، برای کسانی که گرفتار بلاها [و حوادث سخت] شده‌اند، نه میزان سنجشی نصب می‌شود و نه نامه عملی گشوده خواهد شد. پس این آیه را تلاوت کردند: شكيبايان پاداش خود را بى‌‏حساب [و] به تمام خواهند يافت». ازاین‌رو بانویی که این حجم از مصیبت در زندگی را می‌بیند و از کودکی شاهد شهادت بستگان خود می‌باشد تا اینکه در واقعه عاشورا آن مصیبت بزرگ را تحمل می‌کند و صبر می‌نماید، بدون شک باید بدون حساب وارد بهشت شود و در مقام صابران قرار گیرد. 🔹امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «إنّما المؤمنُ بمنزِلَةِ كَفّةِ المِيزانِ: كُلّما زِيدَ في إيمانِهِ زِيدَ في بلائِهِ»؛«همانا شخص مؤمن به منزله کفه ترازو است که هرچقدر ایمان او بیشتر شود، بلا و مصیبت او بیشتر می‌شود». 🔸با تطبیق این روایت با مصیبت‌های زندگی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها (که در سنین کودکی پیامبر را از دست دادند و با فاصله اندک مادر بزرگوارشان شهید شد، سپس پدر و پس از آن برادرشان امام حسن علیهم‌السلام و در نهایت در واقعه عاشورا بنی‌هاشم و... به شهادت رسیدند) به ایمان راسخ ایشان پی می‌بریم. ایمان حضرت به اندازه‌ای قوی بود که توانست یاد واقعه عاشورا را تا به امروز زنده نگه داشته، پیام آن را به جهانیان ابلاغ کند. 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام علی علیه السلام می فرمایند: آن کسی که بر اثر جهل بسیار به نزاع و ستیز برخیزد نابینایی او نسبت به حق پایدار خواهد بود. 📚حکمت ۳۱ نهج البلاغه ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 آموختن 🔸 عدل در قوا غیر از عدل در اوصاف است غیر از عدل در افعال است؛ این است كه این نیروهای علمی و عملی كه افراد دارند، برخی ها افراطی ‌اند بعضی تفریطی ‌اند بعضی در هسته مركزی عدل قرار دارند. در مسئله استعداد و فهمیدن مطلب بعضی ها افراطی ‌اند بعضی تفریطی ‌اند بعضی در هسته مركزی عدل ‌اند. 🔸 می ‌بینید بعضی ها دارای جُربزه ‌اند؛ جُربزه از بدترین چیزهای درس خواندن است! جربزه این است كه مثل یك گنجشك نوظهور از شاخ به شاخ از شاخه به شاخه از مطلب به مطلب برود، قبل از اینكه حقّ این شاخه را عملی بكند از این مطلب به مطلب دیگر می ‌پردازد، ذهن آرام نیست، هنوز استاد مطلبی را طرح نكرده اشكال می ‌كند هنوز جواب را نشنیده وارد یك شعبه دیگر می ‌شود. این‌ چنین طلبه یا دانشجویی به زحمت دانشمند بشود، برای اینكه ذهن آرامی ندارد، این او را به زحمت می ‌اندازد. افراد كودن‌ که ذهنشان دیرپرواز است هم بعید است به جایی برسند؛ این افراد كُندپرواز نظیر آن پرنده‌ های بال و پر شكسته‌اند كه به زحمت كسی باید اینها را از شاخه‌ای به شاخه دیگر ببرد. این كودنی مانع رشد است آن جربزه مانع رشد است. 🔸 آن استعدادی كه در باشد به آن می ‌گویند . این حكمت نه حكمت نظری است نه حكمت عملی است، از سنخ معرفت و دانش نیست، از سنخ قوّه است؛ این نیرو اگر نیروی عادلی باشد، تا حرف را خوب بررسی نكرده نه تصدیق می ‌كند نه تكذیب و تا حرف استاد یا آن طرف مقابل تمام نشده شروع نمی ‌كند به اعتراض یا قبول یا نكول. چنین كسی چه در حوزه چه در دانشگاه بالأخره موفق می ‌شود و دانشمند آینده خواهد بود. این از است كه انسان دارای استعدادی باشد ؛ نه اینکه خودش صابر باشد، استعدادش صابر باشد؛ زود تصدیق نكند زود تكذیب نكند زودپرواز نباشد دیرپرواز نباشد نه كودن باشد نه جربزه ‌ای. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 27 تاریخ: 1390/12/13 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️اثبات توحید در کلام امام صادق علیه‌السلام 🔷استدلال‌های متعدد عقلی و نقلی بر توحید پروردگار وجود دارد. ادله نقلی بر توحید در کتب روایی شیعه بسیار زیاد است. این روایات، به شیوه‌ای اقامه‌شده که هم برای دانشمند و هم فرد عادی قابل فهم و منطقی است. 🔸از باب نمونه امام صادق علیه‌السلام در مواجهه با کافری که به دو خدا قائل بود، استدلالی بسیار روان و البته قوی و منطقی بر توحید و نفی شرک بیان فرمودند. 🔹استدلال در این روایت از این‌ قرار است: 🔸«اینکه تو می‌گویی خدا دو تاست، از سه حال خارج نیست: 1️⃣ یا هر دو خدا قوی هستند 2️⃣ یا هر دو ضعیف‌اند 3️⃣یا یکی قوی و دیگری ضعیف است. پس اگر هر دو قوی «قادر» هستند، چرا یکی دیگری را دفع نمی‌کند تا به‌تنهایی عالم را تدبیر کند و اگر می‌پنداری که یکی قوی و دیگری ضعیف است، ثابت می‌شود که خدا یکی است آن‌چنان‌که ما می‌گوییم، چون دومی ضعیف است».[1] 🔸بررسی سه صورت دوخدایی: 1️⃣صورتی که یکی از دو خدا قوی و دیگری ضعیف باشد، حکمش روشن است؛ چون ضعیف ناقص است و خدا نمی‌تواند باشد، پس قوی خداست. 2️⃣صورتی که هر دو خدا قوی باشند، بر اساس بیان حضرت که فرموده‌اند یکی باید بر دیگری غلبه کند تا تدبیر برای خودش باشد، باید توجهی به تدبیر عالم داشته باشیم. تدبیر اگر از سوی دو خدا می‌بود، با توجه به اینکه باید اراده‌ هرکدام از آندو متفاوت از دیگری باشد، نباید این نظم و انتظام پدید می‌آمد. در قرآن نیز اشاره به این نکته شده که اگر دو خدا در جهان بودند، آسمان و زمین فاسد و نابود می‌شدند.[2] 👌🏻امام صادق علیه‌السلام اشاره به‌حکم صورتی که دو خدا ضعیف باشند، نکردند و علت عدم اشاره نیز روشن است؛ چراکه دو خدایی که ضعیف باشند، ناقص هستند و ناقص نمی‌تواند خدا باشد. در نتیجه تنها خداوندی که قادر مطلق است و هیچ نقصی ندارد، خدای یکتاست. 📝پی‌نوشت: [1]. شیخ کلینی، اصول کافی، ج1، ص81. [2]. سوره انبیا، آیه22. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
134.9K
⭕️ سوال ❓آیا درسته که میگن حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها در زمان رحلت پیامبر هر شب زیاد گریه می کردند و صداشون همسایه‌ها رو اذیت می کرد؟ سؤال دوم: اینکه میگن صبر حضرت زینب سلام‌الله‌علیها زیاد بود و بعد میگن حضرت زینب سلام‌الله‌علیها یک‌سال بعد از عاشورا فوت کرد آیا این با صبرش منافات داره...؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب "زن در آینۀ جلال و جمال " اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی: ظهور شخصیت زن در جایگاه اصلی و انجام رسالت‌‌‌‌‌‌‌های سنگین و مسئولیت‌های الهی و انسانی او و نحوۀ راهیابی به كمال واقعی‌اش اقتضا می‌كند تا آرای باطل در این زمینه تحلیل و تبیین شده، فساد یا نقص آن‌ها آشكار گردد. بر این اساس كتاب ارزشمند «زن در آینۀ جلال و جمال» این مسئولیت خطیر را به عهده دارد تا مقام و منزلت زن را تبیین كرده و موقعیت فردی و اجتماعی و نقش مؤثر و جهت‌دار وی را در جامعه، بر اساس رهیافت قرآنی، عقلی و عرفانی بیان كند. این كتاب در چهار فصل به زن در قرآن، زنان بافضیلت در قرآن، زن در عرفان، زن در برهان، زنان فرزانه، زن و تصدی امور اجرایی، زن و مدیریت خانواده، حجاب حق الهی، پاسخ به شبهات و... می‌پردازد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | توحید؛ اساس وحی نبوی 🌿 ««قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ» بگو: جز اين نيست كه به من وحى مى‌شود معبود شما، معبودی يگانه است. ✍️ نکته: تو‌حید، عصاره وحی نازل‌شده بر پیامبر است و راز مطلب این است که دیگر اصول و حتى فروع و احکام دین نیز درنهایت به اصل توحید بازمی‌گردد. 📚انبیاء: 108. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از قاصدک
📣 عضویت اختصاصی اهالی تهران 😍 🔸کانال اطلاع رسانی اخبار ریز و دُرشت تهران، مراسمات، ایستگاه‌های صلواتی و مراکز تجاری ✅ اهل کدام منطقه تهران هستید؟ 👇 🔸دماوند 🔹تهران 🔸فیروزکوه 🔸آبعلی 🔸لواسان 🔹شمیران 🔸چیتگر🔹شهریار 🔸بهارستان 🔹رباط‌کریم 🔸ورامین 🔹پیشوا 🔸پاکدشت 🔹قرچک 🔸مناطق دیگر... 🔹 دسترسی به مهمترین اخبار تهران همراه با صدای مردم و پاسخ مسئولین در بزرگترین کانال خبری استان 👇 https://eitaa.com/joinchat/976224256Ca9fc359963 برای اینکه به جمع اهالی تهران بپیوندید پیوستن رو بزنید 🙏
⭕️ سوال ❓منظور از توحید نظری و عملی را توضیح دهید؟ 🔹توحید در یک تقسیم‌بندی کلی به توحید عملی و نظری تقسیم می‌شود. 🔸توحيد نظری: اين بخش، ناظر به بعد معرفتی انسان نسبت به خداوند (از جهت ذات، صفات و افعال) می‌باشد و مستقيماً به وظايف عملی انسان در برابر خدا مربوط نمی‌باشد و شامل توحيد ذاتی، صفاتی، افعالی و... می‌شود. 🔹توحيد عملی: اين بخش ناظر به وظايف عملی انسان در برابر خداوند می‌باشد كه شامل توحيد عبادی، اطاعتی، استعانی، حبّی و... می‌شود. 🟩 شهید مطهری رحمةالله‌علیه بیانی روان در مورد این تقسیم دارند. از دیدگاه ایشان توحید نظری مربوط به عالم شناخت و اندیشه است، یعنی خدا را به یگانگی شناختن، و توحید عملی یعنی خود را در عمل، یگانه و یك جهت و در جهت ذاتِ یگانه ساختن. به عبارت دیگر توحید نظری یعنی شناخت یگانه بودن خدا، و توحید عملی یعنی یگانه شدن انسان.[1] 📝 پی‌نوشت: [1]. مجموعه آثار شهید مطهری، ج26، ص99. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ داستان شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از کشفیات جمهوری اسلامی و مربوط به سال 1371 می باشد که وارد تقویم‌ها کردند؟ 💢 عده‌ای با بیان دلایل واهی و سست، درصدد انکار شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هستند و با تخیل خود آسمان را به ریسمان می‌بافند و دلیل تراشی می‌کنند و از لابلای تقویم‌ها به دنبال شواهدی بر کتمان شهادت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها هستند. 🔸 آن‌ها تمام این دلایل قطعی و اسناد تاریخی را رها کرده‌ و می‌گویند در کتاب‌هایتان لفظ وفات آمده است و داستان شهادت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها از کشفیات جمهوری اسلامی است که در سال 1371 در مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت، وفات را حذف و شهادت را جایگزین کردند. 🔰 در اینجا در دو محور به پاسخ این شبهه می‌پردازیم: 1️⃣ «وفات» كلمه‌ای عام است كه هم به مرگ طبيعى و هم به شهادت اطلاق مى‌شود. ثانیاً در کتاب‌های معتبر بسیاری، حتی در مورد شهادت سیدالشهدا و امیرالمومنین علیهماالسلام و هم‌چنین در مورد خلفای اهل سنت نيز كلمه وفات به كار رفته است. 2️⃣ باید از اینان پرسید از کی تا به حال تقویم، معیار سنجش صحت و یا بطلان حوادث و رویدادهای تاریخی است. مگر نویسندگان تقویم‌ معصوم از خطا و اشتباه بوده‌اند که نگارش‌شان برای ما داری حجیت باشد. مگر تقویم نویس‌ها، عقائد یک مذهب را بیان می‌کنند که شما در تقویم به دنبال آن می‌گردید. 📌 مگر شهادت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها مربوط به بعد از انقلاب است که آن را از کشفیات جمهوری اسلامی می‌خوانید؟ لازم است بدانید واژه شهادت در همان قرن‌های اول به کار رفته است، آن‌چنان که در منابع معتبر شیعه که مربوط به صدها سال پیش هستند موجود است. شیخ مفید از بزرگان و مفاخر شیعه متوفای 413 داستان شهادت حضرت را نقل می‌کند و واژه شهیده را به کار می‌برد. هم‌چنین مرحوم کلینی متوفای 328 از محدثان بزرگ شیعه از زبان امام موسی کاظم علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمودند:« همانا فاطمه صدیقه شهیده است». ✅ بنابراین داستان شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از کشفیات جمهوری اسلامی و مربوط به سال 1371 نمی‌شود، هم‌چنان‌که امام خمينی رحمه‌الله‌علیه روز 18 اسفند 1360 فرمودند: «من هم وفات و شهادت بانوی بزرگ اسلام را بر همه مسلمين و بر شما تسليت عرض مى كنم». و به کار رفتن کلمه وفات نیز در بعضی از کتب شیعه منافاتی با اصل شهادت حضرت ندارد، چرا که این کلمه هم‌چنانی که گذشت هم به رحلت و هم به شهادت اطلاق می‌شود. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 فیض توبه 🔸 ، یک نعمت است! درباره این نعمت می‌ فرماید اوّل فیض خداست که خوابیده را بیدار می ‌کند؛ امکاناتش را فراهم می‌ کند، به او می ‌گوید به فلان مجلس برو، او حرف واعظ را می ‌شنود، بیدار می ‌شود، تصمیم می ‌گیرد که برگردد (این فیض الهی است)؛ بعد به این تصمیمش عمل می ‌کند، می ‌کند، این می ‌شود توبه عبد؛ بعد خدای سبحان، توّاب رحیم است: ﴿یقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ﴾ این امر سوم است. 🔸 اوّلین کار، خداست به بنده که زمینه را فراهم می ‌کند؛ دوم اینکه اگر این شخص، متمرّد و طاغی نباشد، بیدار می ‌شود و برمی‌گردد؛ سوم حالا که برگشت ذات اقدس الهی او را می ‌پذیرد یا نمی ‌پذیرد؟ یقیناً می ‌پذیرد، چون ﴿یقْبَلُ التَّوْبَةَ﴾. خب چگونه می ‌پذیرد؟ این خدای سبحان نظیر طلبکار نیست که تا آخرین دینار را از آدم بگیرد! فرمود: ﴿یقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ﴾ که این کلمه «عن» مفید تجاوز است؛ یعنی با اینکه کم دارد و درست نیامده، ما صرف نظر می‌ کنیم، همین کم را هم قبول می‌کنیم؛ این خداست! 📚 سوره مبارکه تحریم جلسه 8 تاریخ: 1397/08/02 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | توحید؛ اساس وحی نبوی 🌿 ««قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ» بگو: جز اين نيست كه به من وحى مى‌شود معبود شما، معبودی يگانه است. ✍️ نکته: تو‌حید، عصاره وحی نازل‌شده بر پیامبر است و راز مطلب این است که دیگر اصول و حتى فروع و احکام دین نیز درنهایت به اصل توحید بازمی‌گردد. 📚انبیاء: 108. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰