eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
321 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔟بروز غده سرطانی 🔸 این جنگ جهانی هم در 11 نوامبر سال 1918 پایان یافت لکن ثمره‌ی آن در جهان اسلام، تجزیه و تولد دولتی بدون ملت و غاصب به نام اسرائیل بود. 🔹 رهبر معظم انقلاب دراین‌باره می‌گوید: «آن‌روزی‌که فاتحان جنگ جهانی اول، منطقه‌ی غرب آسیا، یعنی قلمرو آسیایی حکومت عثمانی را به عنوان مهم‌ترین غنیمت جنگی، میان خود در کنفرانس پاریس تقسیم می‌کردند، نیاز به یک پایگاه امن در قلب این منطقه را برای تضمین سلطه‌ی دائمی خود بیش از پیش احساس کردند. انگلیس از سال‌ها پیش از آن، با طرح بالفور زمینه را آماده کرده و با همفکری زرسالاران یهودی بدعتی به نام صهیونیسم را مهیّای نقش‌آفرینی کرده بود؛ و اکنون زمینه‌های عملی آن فراهم می‌شد. از همان سال‌ها مقدّمات را به تدریج در کنار هم چیدند و سرانجام پس از دوّمین جنگ جهانی با استفاده از غفلت و گرفتاری‌ دولت‌های منطقه، ضربه‌ی خود را وارد آوردند و رژیم جعلی و دولتِ بدون ملّتِ صهیونیست را اعلام کردند. آماج این ضربه در درجه‌ی اوّل ملّت فلسطین و در درجه‌ی بعد همه‌ی ملّت‌های این منطقه بودند.» ۱۳۹۹/۰۳/۰۳ 🆔 @qasas_school
⁉ شاید برای شما سوال باشه که «تاریخ‌اندیشی» چی هست که ما در مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص دنبالش می‌کنیم؟ 🔹 شما اولا به من بگین آیا می‌تونین در دنیا یک مفهومی رو پیدا کنید که سر تعریفش اتفاق نظر وجود داشته باشه؟🤔 طبعا خیر. 👤 منم به شما میگم تاریخ‌اندیشی هم از این قاعده مستثنا نیست! پس احتمالا میان «تاریخ‌اندیشی ما» و «تاریخ‌اندیشی هرکس دیگری»، تفاوت‌هایی هست، هرچند شباهت‌هایی هم وجود خواهد داشت. داستان مثل همون ماجرای دانه‌ی فلفل و خال مه‌رویانه که هردو سیاه هستند و جانسوز. اما این کجا و آن کجا؟ البته ما سعی می‌کنیم بیشتر خال مه‌رویان باشیم.😉 🔸 حالا برگردیم به اصل حرف: تاریخ‌اندیشی چیه؟ امام کاظم (علیه‌السلام) می‌فرماید: ثَلَاثٌ‏ مُوبِقَاتٌ‏ نَكْثُ الصَّفْقَةِ وَ تَرْكُ السُّنَّةِ وَ فِرَاقُ الْجَمَاعَةِ. (📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏2، ص: 266) سه چیز موجب هلاک آدمی است: 1- شکستن بیعت. 2- ترک سنت. 3- جدایی از اجتماع. 🔹 به تعبیر آیه الله آصفی این روایت بیان کننده سه نوع ارتباط است: الف) ارتباط طولی که فرد با اولیاء خودش دارد. ب) ارتباط عرضی که فرد با سایر افراد جامعه پیدا می‌کند. ج) ارتباط عمقی که فرد با تاریخ و میراث تاریخی و فرهنگ و سنت خودش برقرار می‌کند. 1⃣ کسی که بیعت را می‌شکند، ارتباط طولی با ولیّ را قطع می‌کند. 2⃣ کسی که سنت را ترک می‌کند، ارتباط عمقی با تاریخ و فرهنگ را از بین می‌برد. 3⃣ کسی هم که از جامعه جدا می‌شود، ارتباط عرضی خودش با سایر انسان‌ها را دچار خدشه می‌کند. ◀ درنتیجه هلاکت عاقبت چنین فردی است. 🔺 تاریخ‌اندیشی به زبان ساده یعنی حفظ ارتباط با تاریخ و فرهنگ برجای مانده از پیشینیان و محشور بودن با سنت و تراث. یعنی اندیشیدن با تکیه بر همه این چیزها که به شکل‌های مختلف می‌توان از آن نام برد. 🔸 ما گمان می‌کنیم مسیر تاریخ‌اندیشی برای عامه مردم هم از شنیدن قصه‌ها و روایت‌ها می‌گذرد و شاید برای همین قرآن قصه‌های زیادی را برای ما روایت کرده است. امیدوارم در تلاش برای تدوام ارتباط با تاریخ و سنت، با ما همراه باشید. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
📅 امروز یعنی 25 آبان سالروز رحلت مرحوم علامه محمدتقی جعفری بود. 📌 کسی که امام خمینی درباره‌ی او گفته بود: آقای جعفری ابن‌سینای زمان ماست. 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
📅 امروز یعنی 25 آبان سالروز رحلت مرحوم علامه محمدتقی جعفری بود. 📌 کسی که امام خمینی درباره‌ی او گفت
🔹 آخوندی که فحش‌خور نداشت.. 🔺 یکی از استادان دانشگاه تهران می‌گفت دوستی داشتیم که به برخی از آخوندهای دانشگاه بدوبیراه می‌گفت اما پای درس علامه جعفری حاضر می‌شد. یکبار به شوخی به او گفتم علامه جعفری هم آخوند است چرا به او فحش نمی‌دهی؟ در جواب با لحن بسیار متأملانه‌ای گفت: آخر جعفری فحش‌خور ندارد. 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
🔹 آخوندی که فحش‌خور نداشت.. 🔺 یکی از استادان دانشگاه تهران می‌گفت دوستی داشتیم که به برخی از آخونده
🔸 علامه جعفری با راسل هشت نامه‌ی فلسفی ردوبدل می‌کند که نقل است وقتی علامه آخرین نامه را می‌نویسد به اطرافیان می‌گوید: "راسل این نامه را جواب نخواهد داد." اتفاقا همینطور هم می‌شود. اما سوال این است مگر علامه در آخرین نامه چه گفته بود؟ 🔹 یکی از اطرافیان نقل می‌کند: در آخرین نامه مطالبی قید شده بود؛ ازجمله اینکه "آقای راسل، شما که می‌گویید درمورد انسان‌ها باید فداکاری کرد و باید از منافع خود بگذریم، چه دلیلی برای این کار دارید؟ چرا باید برای دیگران از منفعت خود بگذریم؟ کسی که موحد است در پاسخ می‌گوید که باید ایثار کنیم. پس به خاطر خدا ایثار می‌کند. لذا یکی برای بهشت و یکی هم برای خوشنامی دست به چنین اقدامی می‌زند. به هر جهت او یک پشتیبان ماورایی برای این ایثار خود دارد. حال شما که به دین، آنچنانکه باید اعتقاد ندارید و شاید هم ماتریالیست باشید، به چه دلیلی از منافع خود می‌گذرید و می‌گویید باید ایثار کرد؟" در مقابل راسل دیگر به این نامه جواب نداد. 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
🔸 علامه جعفری با راسل هشت نامه‌ی فلسفی ردوبدل می‌کند که نقل است وقتی علامه آخرین نامه را می‌نویسد به
♦️ علامه جعفری مصاحبه‌های فراوانی با متفکران سراسر جهان دارد که شاید دانستن برخی عنوان‌ها برای شما هم جالب باشد: 🔸 «مالکیت، جزیه و کیفر سرقت» در مصاحبه با پروفسور روزنتال از کشور آلمان در سال ۱۳۴۰؛ 🔹 «فلسفه و کلام اسلامی» در مصاحبه با دکتر کنِت آلن لوتر از کشور آمریکا در سال ۱۳۴۰؛ 🔸 «مقایسه شعر و شاعری در شرق و غرب» در گفت و گو با پروفسور یانگ از آمریکا در سال ۱۳۴۰؛ 🔹 «مقایسه علم النفس اسلامی و روان شناسی معاصر» در مصاحبه با دکتر بدفورد از آلمان در سال ۱۳۴۱؛ 🔸 «تفاوتهای کلام شیعی با کلام اشعری» در گفت و گو با آقایان ابراهیم سلیمان و شریف سحیمات از اردن در سال ۱۳۴۲؛ 🔹«فلسفه و هدف زندگی» در گفت و گو با دکتر پیکت از انگلستان در سال ۱۳۴۲؛ 🔸 «ضرورت دین در حیات بشری» در مصاحبه با دکتر کلاوز از آلمان در سال ۱۳۴۳؛ 🔹 «مبانی عقاید اسلامی» در گفت و گو با دکتر پیتر از انگلستان در سال ۱۳۴۴؛ 🔸 «مقایسه‌ای در ادبیات ایران و فرانسه» در گفت و گو با پروفسور مونتنی از فرانسه در سال ۱۳۴۵؛ 🔹 «علّیت از دیدگاه اشاعره و هیوم» در گفت و گو با علاّل الفاسی از مراکش در سال ۱۳۴۸؛ 🔸 «گفت و گو درباره مولوی، ویکتورهوگو و ماکیاولی» در مصاحبه با دکتر وان وایک از هلنددر سال ۱۳۵۰؛ 🔹 «مقایسه عرفان هندوئیسم و اسلام» در گفت و گو با چارلز آدامز از کانادا در سال ۱۳۵۵ 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
♦️ علامه جعفری مصاحبه‌های فراوانی با متفکران سراسر جهان دارد که شاید دانستن برخی عنوان‌ها برای شما ه
📃 سخنان رهبر انقلاب درباره مرحوم علامه جعفری: 🔹 ایشان روحاً یک انسان هنرمند بود و هنر‌شناس. من یادم هست اوایل انقلاب، یک جلسه کوچکی هفته‌ای یک دوبار تشکیل میشد که بنده هم با همه گرفتاری فراوانی که داشتم، سعی میکردم شرکت کنم. ایشان در تهران پای ثابت آن جلسه بودند؛ شعرهایی خوانده میشد، شعرهای مشکلی هم گاهی خوانده میشد، امّا ایشان آنچنان مسلط بر فهم شعر و شعرفهمی و شعرشناسی و مانند اینها بود که من تعجب میکردم! 🔸 ایشان یک عنصر بسیار فعّال در زمینه‌های علمی و تبلیغی و دینی و هنری و مانند اینها بودند، بعد از درگذشت ایشان کار مناسبی متناسب با شخصیّت ایشان انجام نگرفت! ۹۶/۸/۲۲ 🆔 @qasas_school
⚽️ جام جهانی فوتبال: 🔸 اَبَر رویداد ورزشی که همچون مرغی وحشی، هرچهار سال یکبار در چشم و ذهن و دل میلیون‌ها انسان لانه می‌کنه. 🔹 تاکنون پدیده‌ی فوتبال که چیزی فراتر از یک ورزش جمعی است، از جنبه‌های گوناگون ورزشی، سرگرمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مورد تحلیل قرار گرفته. اما قصه‌های پیدا و پنهان این مستطیل سبز و حواشی زرد و گاه سیاه جام جهانی‌اش، تمام ناشدنی است چون ما با یک پدیده و اَبَررویداد کاملا پویا مواجهیم که برای هر نسلی، از درون خورجین عجایب و جذابیت‌هایش، تازگی درمی‌آورد. ⏳منتظر باشید تا ما این‌بار با به این میدان زُل بزنیم و برای‌تان حرف‌های تازه از کهنه‌ها و عتیقه‌های آن روایت کنیم. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @qasas_school
🖊 سایمون کوپر، نویسنده‌ی مطرح فوتبالی کتابی دارد با نام «فوتبال علیه دشمن». این کتاب را عادل فردوسی‌پور در سال ٨٨، سال بلوا و فتنه ترجمه کرد؛ آن هم در شرایطی که به گفته‌ی خودش افسردگی ناشی از دور بودن از فوتبال رمق او را گرفته بود. 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
🖊 سایمون کوپر، نویسنده‌ی مطرح فوتبالی کتابی دارد با نام «فوتبال علیه دشمن». این کتاب را عادل فردوسی‌
👤 کوپر در این کتاب از فوتبالی سخن می‌گوید که روزگاری جدال‌ها، جنگ‌ها، ستیزها، مخالفت‌ها و هرگونه دوقطبی مذهبی، سیاسی، ملی، نژادی و تاریخی را همچون لوله جاروبرقی به درون خود می‌کشید. یعنی زمانی که شما به تماشای سلتیک و رنجرز یا اینتر و میلان یا بارسلونا و رئال می‌نشستید، امتداد جنگی در بیرون آن را میان دو گروهان یازده‌نفره آدم می‌دیدید که واقعا نبرد بود اما آنها ظاهرا بر سر مالکیت توپ و میدان می‌جنگیدند و برای فتح یک دروازه گل می‌زدند و برای دفاع از دروازه‌ی دیگر صف می‌کشیدند. 🔹 آن روزگار دوام چندانی نداشت و شمع آتش آن نوع درگیری‌ها آرام‌آرام در خود فروچکید و تمام شد. حالا در زمانه‌ای هستیم که فوتبال خودش تعیین کننده دوقطبی‌هاست. با این تفاوت که نزاع‌های بیرونی به درون آن کشیده نمی‌شوند. بلکه نزاع‌های فوتبالی به جهان بیرون سرایت می‌کنند. دو قطبی‌های قرمز و آبی [اصطلاحا]، حالا جای دو قطبی‌های کاتولیک و پروتستان، کارگر و سرمایه‌دار، پرولتاریا و بورژوا، ملیت‌گرا و تجزیه‌طلب و... نشسته است و آدم‌های توی زمین و روی سکوها، انگیزه‌ای جز جدال بر سر توپ ندارند و البته این جدال میان همان خطوط سفید دورتادور زمین می‌ماند. مثلا کوپر در کتابش از یک هوادار دو آتشه‌ی سلتیکی (تیمی سابقا با مشخصه کاتولیکی) یاد می‌کند که شدت عشقش او را واداشته بود نام بازیکنان سلتیک را بر روی فرزندانش بگذارد و روی سکوها متعصبانه شعار بدهد و فریاد بکشد. 🔸 اما همین آدم بی‌توجه به نزاع‌های فرقه‌ای با آنکه کاتولیک بود با زنی پروتستان (مذهب تیم رنجرز) زیر یک سقف زندگی می‌کرد. این یعنی جدال سلتیک/رنجرز، دیگری جدالی مذهبی نبود و فوتبال همه‌ی آن تعصبات فرقه‌ای را به تعصبات فوتبالی مبدل کرد که این تعصبات جدید بسیار کم‌خطرتر و البته محدودتر بودند. 🔹 اینجاست که باید این عبارت و عنوان را به کار برد: «فوتبال علیه دشمن». درواقع ما با چهره‌ای از یک ورزش جمعی مواجه هستیم که علی‌رغم زدوخوردهای میدانی و داد و قال‌های حاشیه‌ای و شعارهای سکویی، دشمنی‌ها را کاهش داده و دیگر مسابقه‌ی میان هلند و آلمان، جنگ دو ملت و چنگ و دندان نشان دادن دو ملیت نیست؛ چنانچه جدال میان بارسلونا و رئال مادرید، جنگ تجزیه‌طلبان با سلطنت‌طلبان به شمار نمی‌رود. 🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
👤 کوپر در این کتاب از فوتبالی سخن می‌گوید که روزگاری جدال‌ها، جنگ‌ها، ستیزها، مخالفت‌ها و هرگونه دوق
❓ اما سوال من این است: 🔹 آیا باید این تغییر و تحول را باور کرد؟ آیا «فوتبال» علیه «دشمن» است؟ ما با یک ورزش صلح‌طلبی مواجهیم که سنگرهای کشتار را به سنگرهای درون یک مستطیل با ٢٢ بازیکن کاهش داده؟ ما با یک حرکتی بدون لهجه طرف هستیم که زبان مشترک انسانی است و سیاه و سفید و آسیایی و اروپایی و شرقی و غربی و شمالی و جنوبی نمی‌شناسد؟ 🔸 ورزشی که دوقطبی‌های خون‌ریز را به کل‌کل‌های فوتبالی تقلیل داده؟؟ پدیده‌ای که چمنش از زمین و سوت داورش از زمان تعصب‌زدایی کرده و دامنه‌ی آن به هرچیز دشمنی‌ساز مانند مرزهای جغرافیایی و مذهبی و نژادی رسیده است؟ 🔹 خلاصه آنکه: «آیا امروز فوتبال را برای ابراز دشمنی به کار نمی‌گیرند؟» ادامه دارد... 🆔 @qasas_school
⚽️ بعدتر حتما از خودِ فوتبال، با لنز تاریخی قابی ویژه تقدیم‌تان می‌شود. اما اکنون از شما می‌خواهم یکبار دیگر فکر کنید به این عنوان: "فوتبال علیه دشمن". 🇮🇷 در آستانه‌ی اولین بازی تیم ملی ایران در جام‌جهانی قطر، آن هم در جدال با انگلیس، این که هنوز در بسیاری از مناطق ایران ردپای استعمارش برجای مانده؛ بهتر از هر زمانی درک می‌کنیم که فوتبال علیه دشمن به کار می‌رود نه علیه "دشمنی"! ⚔ ..و کیست که نداند این یعنی گره‌خوردگی سیاست با فوتبال. 🔹 شاید برای بسیاری از مردم ایران، فوتبال چیزی جز یک بازی جمعی نباشد. ورزشی البته لبریز از هیجان و تلفیقی از اندوه و شادی. ولی همین شوت‌زدن‌های زیر توپ را کرده‌اند لبه‌ی جنگ تمدنی. ❓ما این را می‌خواستیم؟ ابدا!! ⚽️ "فوتبال علیه دشمن" صادقانه‌ترین گزاره‌ی این روزهاست. ⚽️ 💪 پس به امید پیروزی یوزها علیه روباه پیر ✌️ 🆔 @qasas_school