🖊 سایمون کوپر، نویسندهی مطرح فوتبالی کتابی دارد با نام «فوتبال علیه دشمن». این کتاب را عادل فردوسیپور در سال ٨٨، سال بلوا و فتنه ترجمه کرد؛ آن هم در شرایطی که به گفتهی خودش افسردگی ناشی از دور بودن از فوتبال رمق او را گرفته بود.
#فوتبالیسم
#فوتبال_اندیشی
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
🖊 سایمون کوپر، نویسندهی مطرح فوتبالی کتابی دارد با نام «فوتبال علیه دشمن». این کتاب را عادل فردوسی
👤 کوپر در این کتاب از فوتبالی سخن میگوید که روزگاری جدالها، جنگها، ستیزها، مخالفتها و هرگونه دوقطبی مذهبی، سیاسی، ملی، نژادی و تاریخی را همچون لوله جاروبرقی به درون خود میکشید. یعنی زمانی که شما به تماشای #فوتبال سلتیک و رنجرز یا اینتر و میلان یا بارسلونا و رئال مینشستید، امتداد جنگی در بیرون آن #مستطیل_سبز را میان دو گروهان یازدهنفره آدم میدیدید که واقعا نبرد بود اما آنها ظاهرا بر سر مالکیت توپ و میدان میجنگیدند و برای فتح یک دروازه گل میزدند و برای دفاع از دروازهی دیگر صف میکشیدند.
🔹 آن روزگار دوام چندانی نداشت و شمع آتش آن نوع درگیریها آرامآرام در خود فروچکید و تمام شد. حالا در زمانهای هستیم که فوتبال خودش تعیین کننده دوقطبیهاست. با این تفاوت که نزاعهای بیرونی به درون آن کشیده نمیشوند. بلکه نزاعهای فوتبالی به جهان بیرون سرایت میکنند. دو قطبیهای قرمز و آبی [اصطلاحا]، حالا جای دو قطبیهای کاتولیک و پروتستان، کارگر و سرمایهدار، پرولتاریا و بورژوا، ملیتگرا و تجزیهطلب و... نشسته است و آدمهای توی زمین و روی سکوها، انگیزهای جز جدال بر سر توپ ندارند و البته این جدال میان همان خطوط سفید دورتادور زمین میماند. مثلا کوپر در کتابش از یک هوادار دو آتشهی سلتیکی (تیمی سابقا با مشخصه کاتولیکی) یاد میکند که شدت عشقش او را واداشته بود نام بازیکنان سلتیک را بر روی فرزندانش بگذارد و روی سکوها متعصبانه شعار بدهد و فریاد بکشد.
🔸 اما همین آدم بیتوجه به نزاعهای فرقهای با آنکه کاتولیک بود با زنی پروتستان (مذهب تیم رنجرز) زیر یک سقف زندگی میکرد. این یعنی جدال سلتیک/رنجرز، دیگری جدالی مذهبی نبود و فوتبال همهی آن تعصبات فرقهای را به تعصبات فوتبالی مبدل کرد که این تعصبات جدید بسیار کمخطرتر و البته محدودتر بودند.
🔹 اینجاست که باید این عبارت و عنوان را به کار برد: «فوتبال علیه دشمن». درواقع ما با چهرهای از یک ورزش جمعی مواجه هستیم که علیرغم زدوخوردهای میدانی و داد و قالهای حاشیهای و شعارهای سکویی، دشمنیها را کاهش داده و دیگر مسابقهی میان هلند و آلمان، جنگ دو ملت و چنگ و دندان نشان دادن دو ملیت نیست؛ چنانچه جدال میان بارسلونا و رئال مادرید، جنگ تجزیهطلبان با سلطنتطلبان به شمار نمیرود.
#فوتباليسم
#فوتبال_اندیشی
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
👤 کوپر در این کتاب از فوتبالی سخن میگوید که روزگاری جدالها، جنگها، ستیزها، مخالفتها و هرگونه دوق
❓ اما سوال من این است:
🔹 آیا باید این تغییر و تحول را باور کرد؟ آیا «فوتبال» علیه «دشمن» است؟ ما با یک ورزش صلحطلبی مواجهیم که سنگرهای کشتار را به سنگرهای درون یک مستطیل با ٢٢ بازیکن کاهش داده؟ ما با یک حرکتی بدون لهجه طرف هستیم که زبان مشترک انسانی است و سیاه و سفید و آسیایی و اروپایی و شرقی و غربی و شمالی و جنوبی نمیشناسد؟
🔸 ورزشی که دوقطبیهای خونریز را به کلکلهای فوتبالی تقلیل داده؟؟ پدیدهای که چمنش از زمین و سوت داورش از زمان تعصبزدایی کرده و دامنهی آن به هرچیز دشمنیساز مانند مرزهای جغرافیایی و مذهبی و نژادی رسیده است؟
🔹 خلاصه آنکه: «آیا امروز فوتبال را برای ابراز دشمنی به کار نمیگیرند؟»
ادامه دارد...
#فوتبالیسم
#فوتبال_اندیشی
🆔 @qasas_school
⚽️ بعدتر حتما از خودِ فوتبال، با لنز تاریخی قابی ویژه تقدیمتان میشود. اما اکنون از شما میخواهم یکبار دیگر فکر کنید به این عنوان: "فوتبال علیه دشمن".
🇮🇷 در آستانهی اولین بازی تیم ملی ایران در جامجهانی قطر، آن هم در جدال با انگلیس، این #دیرینه_دشمن_ایران_زمین که هنوز در بسیاری از مناطق ایران ردپای استعمارش برجای مانده؛ بهتر از هر زمانی درک میکنیم که فوتبال علیه دشمن به کار میرود نه علیه "دشمنی"!
⚔ ..و کیست که نداند این یعنی گرهخوردگی سیاست با فوتبال.
🔹 شاید برای بسیاری از مردم ایران، فوتبال چیزی جز یک بازی جمعی نباشد. ورزشی البته لبریز از هیجان و تلفیقی از اندوه و شادی. ولی همین شوتزدنهای زیر توپ را کردهاند لبهی جنگ تمدنی.
❓ما این را میخواستیم؟ ابدا!!
⚽️ "فوتبال علیه دشمن" صادقانهترین گزارهی این روزهاست. ⚽️
💪 پس به امید پیروزی یوزها علیه روباه پیر ✌️
#فوتبالیسم
#فوتبال_اندیشی
🆔 @qasas_school
🤔 «نمادین» یا ریاکاری؟
🏴 بازیکنان تیم #انگلیس مدتهاست که برای مخالفت با نژادپرستی ابتدای بازی زانو میزنند. حرکتی نمادین برگرفته از قتل جورج فلوید سیاهپوست که زیرزانوان پلیس آمریکا جان داد.
🔹 سکوهای لبریز از تماشاچی هم برای این رفتار ضدنژاددپرستانه کف میزنند. چنانچه در بازی دیروز #انگلیس و #ایران شاهد بودیم.
به نظر یک جای کار حسابی میلنگد؛ اگر میان حرکت نمادین و رفتار ریاکارانه تفاوت قائل شویم.
🔸 برای این منظور کافی است موضوع #نژادپرستی در فوتبال را جستجو کنید. آنگاه برمیخورید به خاطرات ناراحتکننده بسیاری از فوتبالیستهای سیاهپوستی که اتفاقا از بهترینهای این رشته ورزشی هستند ولی توسط همین تماشاچیها مورد تحقیر نژادی قرار گرفتهاند. پس یعنی پای یک ریاکاری بزرگ در میان است.
🔹 در واقع #نژادپرستی نه به شکل قدیم آن، بلکه به عنوان ابزاری در دست تماشاگران و هوداران فوتبال عمل میکند تا بدین وسیله زخمی باشد بر روحیهی آن #فوتبالیستی که یا به آنها گُل زده و یا آنها را به گُل نرسانده است. فرقی هم نمیکند در این میدان تو «بالوتلی» و «لوکاکو» و «کولیبالی» و «پوگبا» و «استرلینگ» باشی یا یک فوتبالیست درجه چند. کافیست شهوت تماشاچیهای روی سکو را اشباع نکنی، آنگاه با درآوردن ادای «میمون و انداختن موز»، زیرپای تمرکز تو پوست موز میگذارند تا زمین خوردن و فروریختن غرور و شخصیت تو را با خندههای شیطانی به تماشا بنشینند.
چه کسانی چنین بیرحمانه رفتار میکنند؟؟
همان تماشاگرانی که برای زانو زدن بازیکنان و حرکتهای نمادین ضدنژادپرستانهی آنها، کف میزنند.
🔸 اما دم خروس این #ریاکاری بیرون میزند، وقتی همه چیز خلاف میل آنها رقم میخورد. تا آنجا که بالوتلی (ستارهی ایتالیایی) برای برملا ساختن این ریاکاری در صفحه اینستاگرامش نوشت:
«#برای مردمی که در این جایگاه نشستهاند و صدای میمون درمیآورند... شرم بر شما باد، شرم بر شما. شرم بر شما در مقابل فرزندانتان، در مقابل همسرانتان، خانوادههاتان، خویشاوندانتان و دوستانتان... شرم بر شما باد.»
#فوتبالیسم
#فوتبال_اندیشی
🆔 @qasas_school
📅 به مناسبت اوایل جمادیالاول
چند #قصه را مرور کنیم از روزگاری که مردم یکپارچه در حفظ استقلال وطن زیر بیرق دین ایستادند...
💪 روزگار نهضت تحریم، روزگار هوشمندی، اتحاد و بیاعتمادی به دشمن.
همراهمون باشید 👇
مدرسه تاریخاندیشی قصص
📅 به مناسبت اوایل جمادیالاول چند #قصه را مرور کنیم از روزگاری که مردم یکپارچه در حفظ استقلال وطن زی
1⃣ دخانیات!!
🔹 این دود غلیظ گرم ناشی از توتون و #تنباکو، گردانندهی یکی از مهمترین چرخهای تجارتهای جهانی بوده و هست. فریدون آدمیت دربارهی ایران حدود ۲۰۰ سال پیش میگوید تخمینی ۲۰۰/۰۰۰ نفر از سفرهی کشت و خرید و فروش توتون و #تنباکو ارتزاق میکردند. چون به گفته جان فوران، ایران در آن سالها چیزی حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار (۵,٤٠٠,٠٠٠) کیلوگرم توتون و تنباکو صادر میکرد.
🔸 دو قرن پیش، همین سود کلان از تجارت توتون و #تنباکو، #دولت_انگلیس را وسوسه میکرد تا دنبال فرصتی برای به دست آوردن امتیاز انحصاری باشد. برای همین به یک سرگرد نظامی به نام جرالد تالبوت ماموریت داد تا در زمینه کسب امتیاز انحصاری توتون و #تنباکو با شاه و دربار ایران وارد مذاکره شود.
#تقویم_تاریخی
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
1⃣ دخانیات!! 🔹 این دود غلیظ گرم ناشی از توتون و #تنباکو، گردانندهی یکی از مهمترین چرخهای تجارته
2⃣ با توجه به بالا رفتن مخارج دربار و اضافه شدن قروقمیشهای شاه و شاهزادگان و چرب شدن سبیلها از این قرارداد، این امتیاز به مدت ۵۰ سال در اختیار کمپانی رژی به ریاست تالبوت قرار گرفت.
🔸 سپس اعتراضها ابتدا از سوی تاجران صورت گرفت و شوروی هم با دیدن آب گلآلود سعی کرد ماهی امتیاز انحصاری دیگری برای خود صید کند.
🔹 اما #انگلیس به صورت چراغ خاموش کار خود را پیش برد تا آنکه شرکت رژی حدود ۲۰۰ هزار تبعهی دولت انگلیس و مستعمراتش سرازیر ایران کرد تا در شهرهای مختلف ایران امورات شرکت را رتق و فتق کنند.
#تقویم_تاریخی
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
2⃣ با توجه به بالا رفتن مخارج دربار و اضافه شدن قروقمیشهای شاه و شاهزادگان و چرب شدن سبیلها از این
3⃣ ایرانیهایی که از سوی جبهه اقتصادی احساس خطر نکرده بودند، با ورود این سیل از انگلیسیهایی که همراه خود انواع و اقسام فسادهای فرهنگی را سوغات آورده بودند، خود را در معرض یک خطر جدی دیدند.
🔹 لذا جرقهی نارضایتی در گَوَن جامعه افتاد و با سرعت زیادی شعلهی اعتراضها افروخته شد تا استقلال به یغما رفتهی ایران بازپس گرفته شود.
🔸 رهبری این اعتراضات هم در دست علماء بود. از آیهالله علیاکبر فالاسیری و سیدجمالالدین اسدآبادی و آیتالله حاج میرزا جواد آقامجتهد تبریزی و آقا نجفی اصفهانی تا میرزاحسن آشتیانی همه در یک جبهه علیه #استعمار_انگلیس موضع گرفتند.
#تقویم_تاریخی
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
3⃣ ایرانیهایی که از سوی جبهه اقتصادی احساس خطر نکرده بودند، با ورود این سیل از انگلیسیهایی که همرا
4⃣ وقتی کار بالا گرفت، #میرزای_شیرازی وارد گود شد. ابتدا به شاه نامهای مفصل نوشت و او را از عواقب این قرارداد ترساند. اما دربار در برابر فشارهای مبتنی بر لغو قرارداد مقاومت میکرد. آن هم با این استدلال که لغو قرارداد رژی موجب بیاعتبار شدن امضای شاه میشود. درنهایت هم حرف آخر را زد که دولت توان لغو را ندارد.
🔹 این حرف با دو جواب کوبنده میرزای شیرازی مواجه شد:
یکم: «دولت اگر از عهده جواب بیرون نتوان آید ملت از جواب حسابی عاجز نیست.»
دوم: «اگر دولت از عهده بر نمیآید، من به خواست خدا آن را برهم میزنم.»
#تقویم_تاریخی
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
4⃣ وقتی کار بالا گرفت، #میرزای_شیرازی وارد گود شد. ابتدا به شاه نامهای مفصل نوشت و او را از عواقب ا
5⃣ ناگهان در تهران شایعه شد حکمی مهم از سوی میرزای شیرازی رسیده مبنی بر تحریم مصرف هرگونه دخانیات رسیده است.
🔸 در حدود همین روزهایی که در آن هستیم، یعنی اوایل جمادیالاول، بستهی پستی حامل نامهی میرزا به تهران و به دست میرزاحسن آشتیانی رسید.
🔹سپس علیرغم تلاش زیاد دولت برای علنی نشدن فتوا، محتوای نامه در سطح عمومی منتشر شد. متنی موجز و تعیین کننده که به یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ ایران بدل شده است.
📄 متن فتوای میرزا: «بسمالله الرحمن الرحیم، الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان در حکم محاربه با امام زمان علیهالسلام است. حرره الاقل محمدحسن الحسینی.»
پ.ن: تصویر متن فتوای میرزای شیرازی
#تقویم_تاریخی
🆔 @qasas_school