🔻ترکیه در حال ساخت سریال نابغه کوچک: ابن سینا
🔹 تمرکز صداوسیما و VOD ها بر روی حرمسرای ناصرالدین شاه و دوران قاجار و غفلت از تولیدات هویت ساز یک اشتباه استراتژیک است به خصوص وقتی رقبای جدی مانند ترکیه در حال مصادره ارزش های ما هستند.
🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
📌 #پای_درس_آوینی| فیلم بدون تماشاگر؛ یعنی هیچ! ♦️ اگر فیلم جاذبه نداشته باشد، تماشاگری پیدا نمیکن
💠 #پای_درس_آوینی | تماشاگر باید تسلیم جاذبه فیلم شود
🔹 «فیلم اگر جاذبه نداشته باشد، فیلم نیست.» آیا این سخن به همان اندازه که مشهور است، بدیهی است؟ پر روشن است که تا این نسبت بین فیلم و تماشاگر برقرار نشود، اصلاً مفهوم فیلم و سینما محقق نمیگردد. تماشاگر باید تسلیم جاذبه فیلم شود؛ چرا که او با پای اختیار آمده است و اگر در این دام نیفتد، میرود.
📖 آیینه جادو، جلد اول صفحه١١
🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔰 تقسیم نقشهای اجتماعی میان زن و مرد 🔸 نقشهای اجتماعی بر حسب نوع تقسیم کار اجتماعی و بهتناسب عوا
📮 آموزههای اسلام برای مدیریت غریزه جنسی انسان
🗒 مکتب اسلام برای مدیریت غریزه جنسی انسانها و ساماندهی روابط زن و مرد در جامعه مجموعه آموزههایی را ارائه کرده است که توجه به همه آنها میتواند ضامن سلامت ارتباطات اجتماعی دو جنس و مانع بروز گناهان و ناهنجاریهای اخلاقی و جنسی در جامعه باشد.
🗒 آموزههای اسلام بیانگر یک نظام معنایی بههم پیوسته است که در مفاهیمی همچون حیان، پوشش، عفاف، حریم و غیرت تجلی مییابد.
🔖 ویژگیها و معیارهای عفاف و حیای شخصیت زن در جامعه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #ببینید| رمزگان ایدئولوژیک چیست؟
👤دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🖇دوره مبانی و روشهای نقد و تحلیل فیلم
🏢مؤسسه استاد فرج نژاد
#نقد_فیلم
#نشانه_شناسی
🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
📮 آموزههای اسلام برای مدیریت غریزه جنسی انسان 🗒 مکتب اسلام برای مدیریت غریزه جنسی انسانها و سامان
💠 اثرات مخرّب و جبرانناپذیر سینما بر روابط میان زن و مرد
🔹 نوع روابط زن و مرد و مرزبندی در تعاملات این دو جنس، تأثیری تعيين کننده بر روح و روان فرد، استحکام خانواده و رشد و پیشرفت جامعه دارد.
🔹 اگر رسانه تأثیرگذاری چون سینما، برخلاف دین و فطرت، به پایهگذاری اخلاق جنسی ویژهای در جامعه مبادرت ورزد که حریمهای میان زن و مرد شکسته شود، اثر مخربی بر تفکر و رفتار مخاطب خواهد گذاشت که بهسادگی جبرانپذیر نیست.
🔖 بازنمایی روابط عفیفانه زن و مرد در سینمای ایران
🔗 @r_esmaeili
جنگ شناختی چگونه ایجاد شد؟.mp3
3.05M
🎙 #بشنوید| جنگ شناختی چگونه ایجاد شد؟
🔺دکتر رفیعالدین اسماعیلی
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ صحبتهای ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما) درباره برخی سلبریتیها: سلبریتیای داریم که خودش در گروه «پیکار» بوده و الان هم فرزندش در خارج از کشور است و حالا چپ و راست، علیه جمهوری اسلامی موضع میگیرد و خیال میکند کسی گذشتهاش را نمیداند؛ مطبوعات انقلابی باید این موضوعات را شفاف کنند.
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸لیبی کردن ایران فقط به خاطر بُغض از علی خامنهای...
برشی از مناظره نصیری و علیزاده
#کلیپ_کوتاه
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
💠 اثرات مخرّب و جبرانناپذیر سینما بر روابط میان زن و مرد 🔹 نوع روابط زن و مرد و مرزبندی در تعاملات
📬 ایجاد یک جامعه منظم و مطلوب؛ در گرو حفظ مرزها و حدود
🏷 جامعه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدعی تشکیل یک جامعه دینی است که باید قوانین اسلامی در آن برقرار باشد. یکی از نمودهای جامعه دینی وجود عفت عمومی و صیانت از این ارزش است که خود را در نوع ارتباط مرد و زن در جامعه نشان میدهد.
🏷 بنابراین، ایجاد یک جامعه منظم و مطلوب در گرو حفظ مرزها و حدودی است که خداوند مقرّر داشته است. بههمین سبب ضروری است که این حدود از متون اسلامی استخراج شود و از جمله مهمترین آنها استخراج ملاکها و معیارهای حضور اجتماعی زنان در جامعه اسلامی میباشد.
🔖 ویژگیها و معیارهای عفاف و حیای شخصیت زن در جامعه اسلامی
#برشی_از_مقاله
📎 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
💠 #پای_درس_آوینی | تماشاگر باید تسلیم جاذبه فیلم شود 🔹 «فیلم اگر جاذبه نداشته باشد، فیلم نیست.» آیا
🎞 #پای_درس_آوینی | مخاطب، یکی از معیارهای جذابیت
🔸 بحث تنها به مسئله جذابیت مربوط نمیشود و اصلا بحث در باب «جذابیت» را بدون اشاره به «مخاطب سینما» چگونه میتوان انجام داد؟ باید دید که طرف تأثیر جاذبههای سینما چه کسانی هستند؛ عوامالناس و یا خواص؟ و مقصود از «خواص» چه کسانی هستند؟
📖 آیینه جادو، جلد اول، صفحه١٢
🔗 @r_esmaeili
تاریخچه زبان شناسیmp3.mp3
4.3M
🎙 #بشنوید| تاریخچه شکلگیری بحث زبان شناسی
🔺دکتر رفیعالدین اسماعیلی
🔗 @r_esmaeili
🌐 نظریه شکلدهی، سینما را بهمثابه تیغهای دو دمه میبیند...
🔹 نظريهی شکلدهی، سینما را در حُکم ابزاری برای شکل دادن و همچنین تغییر شکل افکار، نگرشها و ايدههای مردم میداند.
🔹 طرفداران این رویکرد سینما را تیغی دودَم میبینتد که هم توانایی به تصویر کشیدن واقعيات جامعه را دارد و هم میتواند در جهت سمتوسو بخشیدن به افکار مخاطبان خود عمل کند؛ قابلیتی که قطعاً در اختیار سیاست حاکم قرار خواهد گرفت.
📕سینما، دین سیاست، صفحه ۲۹
🔗 @r_esmaeili
جنگ شناختی در اغتشاشات.mp3
7.21M
🔘 جنگ شناختی در اغتشاشات
🎙 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔸 در جنگ شناختی، ذهن افراد به میدان نبرد تبدیل میشود. هدف این است که نه تنها کنترل مردم بلکه حتی به چه چیزی و از چه زاویه دیدی فکر کنند نیز کنترل و تغییر کند.
#جنگ_شناختی
#اغتشاشات
🔗 @r_esmaeili
📖 کار رسانهای بدون مطالعه نمیشود
🖇من همواره مردم و بهخصوص جوانان را به خواندن کتاب توصیه میکنم اما امروز تاکید ویژهای بر لزوم کتابخوانی و مطالعه برنامه سازان رسانهای، فعالان در عرصه هنری و هنرهای نمایشی و اهالی مطبوعات دارم.
📌بازدید رهبر انقلاب اسلامی از سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ۱۴۰۲/۲/۲۴
🔗 @r_esmaeili
سلبریتی ها چرا سلبریتی می شوند.mp3
21.84M
🎙 #بشنوید| سلبریتیها چرا سلبریتی میشوند؟
👤دکتر رفیع الدین اسماعیلی
👤دکتر احسان شاه قاسمی
🖇برنامه نقد و نظر از رادیو معارف
📅22 تیر 1401
🔗 @r_esmaeili
💠 قدرت بالای سینما در الگوسازی و تأثیرگذاری
▫️سینما بهسبب بهرهگیری از جذابیتهای بصری و عنصری چون:رنگ، تصویر، موسیقی، صدا و حتی ستارههای هنری، قادر به الگوسازی و تأثیرگذاری است.
▫️گارت جوت معتقد است: «سینما، همانند دیگر شکلهای ارتباط جمعی، قادر است نهادهای جامعه پذیری سنّتی مثلِ مدرسه، کلیسا و والدین را پشت سر بگذارد و ارتباطی مستقیم با افراد برقرار کند.»
📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۳۲
🔗 @r_esmaeili
💢 وضعیت #سلبریتیسم در ایران امروز
⭕️متأسفانه فرایند سلبریتیسم که در غرب اتفاق افتاد به ایران هم آمد و غالبا سلبریتیها از نقاط ضعف و عرصه هایی که میان مدیران و حاکمیت و مردم فاصلهای هست سوءاستفاده میکنند و بر نقاط ضعف سوار میشوند.
⭕️به طور کلی سلبریتی در پی دیده شدن است و دیده شدن به هر قیمتی برایش اهمیت دارد.
⭕️برخی از سلبریتیها در بزنگاه ها دچار اشتباه محاسباتی میشوند؛ در #اغتشاشات اخیر هم این اتفاق افتاد. آنها چون با عینک غرب و یا از دریچه #رسانههای غربی به ایران نگاه میکنند و به این عادت کردهاند، غالبا در چنین مقاطعی در اشتباه میافتند. به همین دلیل هم در نگاه آنها «مردم» به همان کسانی محدود میشود که رسانههای غربی معرفیشان میکنند. این اشتباه بارها تکرار شده و بعضی از سلبریتیهایی هم که مرتکب اشتباه شدند، بعدا به اشتباه خودشان پی بردند.
⭕️متأسفانه در فضای #مدرنیته و پیشروی به سوی #پست_مدرنیته، سلبریتی هر روز پر رنگ و جدی تر میشود. به طور طبیعی بخشی از سلبریتی ها هم سعی میکنند از این فضا بهره ببرند و به جایگاه و نان و نوایی برسند. اتفاقا اغلب افرادی که معروف هم نیستند، سعی دارند تا یک معامله در این فضا راه بیندازند.
⭕️به این ترتیب که موضع گیری هایی را اتخاذ کنند تا امکان رفتن و کار در دیگر کشورها برایشان فراهم شود. مثل «احسان کرمی» که خودش را به تلویزیون بیگانه رساند و یا مسیح #علینژاد و ... به ویژه اینکه چنین افرادی، عرق ملی و عرق دینی هم ندارند و سود و لذت برایشان اصالت دارد.
🔗 @r_esmaeili
💠 سینما و فیلم از چه جنبههایی بررسی شده است؟
🖇 تاکنون پژوهشگران سینما را به شیوههای گوناگونی بررسی کردهاند که به شرح ذیل است؛
۱) بسیاری فیلم را برحسب این موضوع مطالعه کردهاند که به منزله شکلی از «هنر»، واجد چه توانمندیهای بالقوهای است.
۲) عدهای فیلم را برحسب تاریخ آن مطالعه کردهاند؛ تاریخی که به صورت برههای از یک سنت ریشهدار بازگفته شده است.
۳) برخی برحسب این که مهمترین فیلمها یا هنرپیشهها و کارگردانان مشهور کدام بودهاند، فیلم را مورد بررسی قرار دادهاند.
۴) پژوهشگرانی فیلم را از نظر فناوری بیثبات تولید آن، بررسی تحلیلی کردهاند.
۵) تعدادی فیلم را به منزله مصداقی از صنعت فرهنگ سازی تقبیح کردهاند.
۶) و در نهایت برخی نیز فیلم را به عنوان حوزه اصلی تولید ذهنیت فردی و هویت ملّی مورد بحث قرارداده اند.
#برشی_از_مقاله
🔗 @r_esmaeili
💠 مخاطب در خوشبینانهترین حالت مستعمره کارگردان است
🔹سینما مرز خیال و واقیعت را از بین برده است. انسان در قرن بیستم و بیستویکم دیگر میتواند خوابهای خود را بر پرده ببیند، درحالی که ناخودآگاه خود را مستعمره کارگردان [در خوشبینانهترین حالت] و سیاستمداران و سرمایهداران [در بدبینانهترین حالت] کرده است.
🔹سینما امکانی دیگر است؛ جایی که در آن میتوان فارغ از محدودیتهای بشری، موضوعات و تخیلاتی را طرح کرد؛ ایدههایی که بعدها میتوانند در واقعیت نیز اجرا شوند.
📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۳۴
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 در جنگ نرم هدف تغییر نگرش افراد است؛ بنابر این باید هم در شناخت، هم در رفتار و هم در احساسات افراد تأثیر گذاشت.
#جنگ_شناختی
🔗 @r_esmaeili
💠 اشغال اندیشه غربی توسط نظریهی ساختاری
🔺به موازات و همراه شکلگیری و قوام نظریات معاصر فیلم در دهههای شصت و هفتاد میلادی، سلسلهای از نظریات ساختاری(در شکلاا و زمینههای گوناگون) ساحت اندیشه غربی را تا حدود بسیار زیادی به اشغال خود در آورد.
🔺نشانهشناسی، زبانشناسی، فلسفه علم، نظریه اجتماعی، مردمشناسی، روانکاوی، نقد ادبی، تئوری فیلم و... همه تنها بخشی از طیف وسیع تأثیرگذاری نظریات ساختارگرایانه را به خود اختصاص دادهاند.
📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۳۸
🔗 @r_esmaeili
وقتی گلوگاههای فرهنگی جامعهای به دنیای مدرن سپرده شود و سیاستهای فرهنگی آن نیز برای سالیان متمادی مطابق با اصول این دنیا ترسیم شود، بهطور طبیعی اعضای این جامعه نیز محصول دنیای مدرن خواهند بود که شهوتشان بر عقلانیتشان سوار شده و به چنین افراطی دچار میشوند.
#سلبریتیسم
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 رقاصی و روسپیگری؛ عمدهترین شغل زنان در فیلمهای قبل از انقلاب
▪️ توصیف جذاب و بیپرده روابط نامشروع و فحشای میان زن و مرد مهمترین شاخصه بسیاری از فیلمهای عصر پهلوی بهشمار میآید. برخی آثار سینمایی این دوره بهطرز شرمآوری به نمایش سنتشکنیها و خیانت میپرداختند و اساسا مسئله خیانت موضوع اصلی این فیلمها بوده است. در این فیلمها وقتی مرد خیانت میکرد، زن هم به مقابله به مثل میپرداخت و به مردش خیانت میکرد؛ جالب اینکه هر دو با هم به زندگی ادامه میدادند.
🔚 هر چند این روند پس از انقلاب با یک تغییر اساسی روبهرو شد و موانع بسیاری پیش روی خود یافت، اما بهمرور طرفداران این جریان که عمدتا سینماگران و سرمایهگذاران بودند، نفوذ خود را در سینمای پس از انقلاب محکم کرده و به این مسیر ادامه دادند.
🔗 @r_esmaeili
📽 پرداختن به واقعیتهای جامعه، یکی از مهمترین کارکردهای سینما
🔸 یکی از مهمترین کارکردهای سینما، پرداختن به واقیعتهای محض اجتماعی، از معضلات سیاسی گرفته تا خصیصهها و عادات روزمره و مشکلات اقتصادی است. یعنی در واقع به تصویر کشیدن واقیعتها به صورت واقعی؛ البته با در نظر گرفتن محدودیتهای هنری، سینمایی و زیباشناختی برای انجام دادن این کار.
📕سینما، دین و سیاست صفحه ۳۳
🔗 @r_esmaeili