eitaa logo
🔹رفیق
192 دنبال‌کننده
278 عکس
64 ویدیو
35 فایل
و حسن اولئک رَفیقا
مشاهده در ایتا
دانلود
👤 مایکل هارت (نویسنده، پژوهشگر و اختر فیزیکدان آمریکایی) کتابی دارد که در آن 100 نفر از تاثیرگذارترین شخصیت های تاریخ را با توضیحاتی آورده است. نکته ی جالب توجه آن است که وی در این کتاب، (ص) را به عنوان اولین نفر و تاثیرگذارترین شخص نام برده و توضیحات جالبی می دهد: My choice of Muhammad to lead the list of the world"s most influential persons may surprise some reasers and may be questioned by others, but he was the only man in history who was supremely successful on both the religious and secular levels 📗Hart, Michael, The 100 A ranking of the most influential persons in history, P3 👈 انتخاب من برای قرار دادن نام [حضرت] محمد[ص] در ابتدای نام موثرترین شخصیت های جهان ممکن است موجب غافلگیر شدن برخی شده و برای برخی نیز جای سوال داشته باشد اما [حضرت] محمد[ص] تنها شخص فوق العاده موفق تاریخ در دو عرصهء دینی و غیردینی است. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
آمد! 🇳🇬 📌 فراخوان استقبال مردمی از علمدار اسلام ناب در نیجریه ⏰ زمان: چهارشنبه ۱۹ مهر، ساعت ۹:۳۰ صبح 📍 فرودگاه امام‌خمینی(ره) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🖼 🛑 حضرت علی علیه‌السلام: مَن تَسَلّی بِالکُتُبِ لَم تَفُتهُ سَلوَهٌ (غررالحکم) ✅ هر کس با ها آرام گیرد، هیچ آرامشی را از دست نداده است. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
▪️سالگرد شهادت پنجمین انقلاب اسلامی 🌹 حضرت آیت‌الله حاج شیخ عطاءالله اشرفی، نماینده امام راحل در استان و امام‌جمعه کرمانشاه 🌹شهادت: ۲۳ مهر ۱۳۶۱ شمسی، توسط گروهک تروریستی آمریکایی منافقین (فرقه‌رجوی) 💠 (حفظه الله): شهید آیت‌الله‌اشرفی، عالمی ربانی، مجاهدی پارسا و عاشق حضرت امام (ره) بود و همواره از امام مدد می‌گرفت و من عمیقاً به ایشان ارادت می ورزیدم. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔺🔻 🔰 بخشی از بیانات حضرت در دیدار مسئولان‌نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت(۱۱مهر۱۴۰۲) 💢 لبریز از کینه و غیظ است؛ نه فقط نسبت به ما، نسبت به کشورهای دیگر هم همین‌جور است. ◀️ البتّه میگوید: قُل موتوا بِغَيظِكُم‌‏(آل‌عمران، ۱۱۹)؛ بله، خشمگین باشید و از خشم بمیرید؛ و همین هم خواهد شد، دارند میمیرند. 💎مسئله‌ی اوّل دنیای اسلام، مسئله‌ی است. 🚨دولتهایی که قمار عادّی‌سازی [روابط] با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق و شیوه‌ی کار قرار میدهند... باخت منتظر اینها است. 💪امروز از همیشه‌ی این هفتاد هشتاد سال سرحال‌تر است. ♦️این نهضت به نتیجه خواهد رسید و همان‌طور که امام بزرگوار (رضوان‌اللّه‌علیه) از رژیم غاصب به «سرطان» تعبیر کردند، حتماً این سرطان به فضل الهی به دست خود مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در کلّ منطقه ریشه‌‌کن خواهد شد؛ ان‌شاءاللّه. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🏴🇵🇸🏴 و از فلسطین و استواری‌اش از گلوله‌های آتش در زمین‌هایش از گندمزار‌های اشک‌آلودش از شکوفه‌هایش الفبای تازه‌ای می‌سازم. 🏴 داغدار مردم مظلوم هستیم که به‌ناحق به‌دست رژیم غاصب صهیونیستی به خاک و خون کشیده شدند. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
1_2082513802.pdf
984.5K
📚 خلاصه‌ترجمه و سیاست خارجی آمریکا نوشته پروفسور جان مرشایمر و استفان والت 🔸 اگر می‌خواهید رفتار در را درک کنید، کتاب لابی اسرائیل را بخوانید 🔹 چرا آمریکا به عراق حمله کرد؟ 🔸 چرا آمریکا بدنبال سقوط دولت سوریه است؟ 🔹 مشکل آمریکا با ایران چیست؟ چرا ترامپ از برجام خارج شد و چرا بایدن می‌خواهد برگردد؟ 🔸 چرا آمریکا هزاران میلیارد دلار ناقابل را در جنگهای خاورمیانه تلف کرد؟ به کدام هدف خود رسید؟ 🔹آیا با سیاستهای لابی در برپایی جنگها، آشوبها و ویرانی خاورمیانه و اتلاف هزاران میلیارد دلار از جیب مردم آمریکا، بالاخره اسرائیل امن‌تر شد؟ 🔸 باورهای آخرالزمانی صهیونیستها چه تاثیری در سیاست خارجی آمریکا دارد؟ 🔹 چرا آمریکا منافع، پول، اعتبار و آبروی خود را برای اسرائیل قربانی می‌کند؟ 🔸 راه نجات آمریکا و خاورمیانه از لابی اسرائیل کدام است؟ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔸 دو علامت 💔 در گرفتاری هايى كه امروز براى اسلام هست، مثلًا در همين گرفتارى ، ما و شما چقدر همدردى داريم؟ واقعاً احساس همدردى ما چيست؟ اگر نباشد، به قول پيغمبر اكرم ما مسلمان نيستيم: 📜 «مثَلُ المؤمنينَ فى تَوادّهِم و تراحُمِهِم و تعاطُفِهِم مثَلُ الجسدِ إذا اشتَكى منه عضوٌ تَداعى له سائرُ الجسدِ بالسَّهَرِ و الحُمّى» 💠 مى‌فرماید تمام اين پيكر بى‌خوابی به سرش مى‌زند، استراحت و آسايش از او گرفته مى‌شود؛ يعنى آنقدر به تكاپو مى‌افتد كه ديگر خوابش نمى‌برد. اين جمله از بود كه نشانه‌اى از حيات را به دست مى‌دهد. 🔷 همچنين پيغمبر اكرم فرمود: «مَن سمِعَ رَجُلًا يُنادى يا لَلْمسلمينَ فلم يُجِبْهُ فليس بمسلم». هركسى كه بشنود مردى استغاثه مى‌كند و مسلمانان را به كمك مى‌طلبد و او را اجابت نكند و جواب ندهد، در منطق من او مسلمان نيست. كسى كه بستگى و پيوستگى او با برادران مسلمانش اين قدر نباشد، او مسلمان نيست. اين هم يك علامت ديگر. 📚 احیای تفکر اسلامی، ص ۲۵ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
1_7327953544.mp3
9.78M
🎧 مقدّمات جمع‌شدنِ بساط ، در نبرد اخیر 🎙استاد 🔹مؤمن، وقتی از دلِ سختی‌ها و فتنه‌ها بیرون می‌آید، خالص‌تر می‌شود. ابتلائات ، بستر رشد و تقرّب و خلوص مؤمنین است. باید از این ابتلائات و سختی‌ها استقبال کنیم. 🔸یکی از مهم‌ترین آثار ابتلائات و فتنه‌های عصر غیبت، غربال شدن انسان‌ها و جدا شدن خط‌ها و تفکیک صفوف است. 🔹هرچه جبهۀ حق کند، دشمن، بیشتر خباثت باطنی خود را آشکار می‌کند و پرده‌ها را کنار می‌زند و جنایت‌ها و کشتارها و کارهایی انجام می‌دهد که وقتی خداوند اراده می‌کند بساط آن‌ها را جمع کند، هیچ‌کس بر آنها ترحّم نمی‌کند؛ «فَمٰا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمٰاءُ وَ الْأَرْضُ وَ مٰا كٰانُوا مُنْظَرِينَ». 🔸این جنایت‌ها و صحنه‌های سختی که شما در می‌بینید، مقدّمات و بستر جمع‌شدنِ بساط صهیونیسم است. 🔹ما نباید نگران سخت‌تر شدن نبرد باشیم. هرچه‌ کار سخت‌تر باشد، جبهه حق خالص‌تر و قوی‌تر می‌شود و جبهه باطل آشکارتر و افشاء‌شده‌تر. و کار به نقطه‌ای می‌رسد که خداوند بساط آن‌ها را جمع می‌کند. 🔸در نقطۀ جمع‌شدن بساط آنها، باید به‌گونه‌ای آشکار و افشاء شده باشند و باطن خبیثشان معلوم شده باشد که کسی نگوید خداوند اَرحَمُ‌الرّاحمین چرا این کار را انجام می‌دهد؟/ (۱۴‌۰۲/۷/۲۸) 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
❇️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: 🔸تعجب می‌كنم از كسانی كه خيال می‌كنند تنها اگر فردی را تبليغ كنيم و به مردم بگوييم انسان‌های خوبی باشند تمام مشكلات و ناهماهنگی‌ها حل می‌شود. 🔹خب اين كار در آمريكا هم قابليت شكل‌گيری دارد! يعنی آن جا كه نظام هم در دست شما نباشد و اندكی هم دموكراسی حاكم باشد، اينگونه می‌توان عمل كرد. به نظر ما كسی كه این حرف را می‌زند به معنای توجه نكرده است. 🔸بايد توجه داشت كه اگر مشکلات با اکتفاء به زهد فردی و تبشير و تنذير روحانيون قابل حل بود، تاسيس نه تنها در زمان فعلی، بلكه در زمان حضرت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) نيز لازم نبود! 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🕊🕊🕊 🔻 : 🔸 می‌گوید: که شب هنگام خفتن است 🔹 اما می‌گوید که همه چشم‌ها در ظلمات محشر در آن فَزَعِ اکبَر از هولِ قیامت گریانند مگر چشمی که در راه خدا بیدار مانده و از خوف او گریسته باشد... 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊🕊🕊 محصول ۱۴۰۲ ✨ ای دل تو چه می کنی؟ می‌روی یا می‌مانی؟ 🔸روایتی از امروز صوت ژانر حماسی تولید کننده: هوش مصنوعی! 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✂️ رنج بزرگ ما، از هجوم حادثه‌ها و تازیانۀ گرفتاری‌هاست. و این گرفتاری‌ها، به دنیا پیچیده و با این جام آمیخته است. پس اگر طالب خوشی باشی و راحتی می‌خواهی، نه مزاج تو و نه مزاج دنیا و نه هجوم فاجعه و موج حادثه، هیچ کدام با این خوشی و راحتی سازگار نیست. اما اگر خوبی را بخواهی و حرکت را و هجرت را، این بلاها، هدیه‌های بزرگی خواهند بود، که ضعف‌های تو را به تو نشان می‌دهند و وابستگی‌های تو را می‌شکنند. و هر بلاء، این نعمت را داراست: نشان دادن ضعف و رهانیدن از اسارت و وابستگی و همین است که عارف در برابر بلاء، شاکر است، نه صابر... 📚 ، ص ۱۱۸ علی صفایی حائری 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✅ فناوری‎‌ها نیازمند تبیین‎های فلسفی است. بعضی‎ وقت‎ها تبیین فلسفی که در فرهنگ دیگر برای این کار داده شده و غلط هم هست منتقل می‎شود وقتی که منتقل می‎شود این فناوری به شما یک ظرفیت عملی را می‎دهد؛ اما یک خسارت نظری را در سطح فهم انسانی هم به‎بار می‎آورد. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ حضرت مدظله‌العالی ‏‏💠 اگر دل ما سالم نباشد، نمی‌توانیم دنیای سالمی درست کنیم. 🔸 اگر در درون خودمان معیوب باشیم، نمی‌توانیم عیب جامعه و جهان را برطرف کنیم. ‏۱۳۷۱/۰۱/۱۵ —————————‏ ‏💠ما از دورانی که در قم بودیم، یک رفیقی داشتیم که از لحاظ معنوی خیلی من به او دلبستگی داشتم؛ از جلسات ایشان - جلسات دوستانه‌ی دو نفری، سه‌نفری که می‌نشستیم با هم گعده‌های طلبگی می‌کردیم - من خیلی بهره می‌بردم؛ 🔻از او، از خلقیات او، از گفتارها و رفتارهای معرفتی او. 🔹ایشان را سال‌ها ندیده بودیم؛ چون رفته بود نجف و ما هم که اینجاها مشغول بودیم، سرگرم بودیم. 🔸بعد از آنکه من شده بودم، ایشان به ایران آمده بود. یک وقت تصادفاً ایشان را دیدم، گفتم ! من الان به تو احتیاجم بیشتر از آن وقت است. من حالا رئیس جمهورم؛ آن وقت یک طلبه‌ی معمولی بودم. 🔹قرار گذاشتیم که هر هفته‌ای، دو هفته‌ای یک بار بیاید پیش ما؛ و همین جور هم بود تا از دنیا رفت؛ رحمةاللَّه‌علیه. ما نیاز داریم. 🔸هر کدام مسئولیت‌مان بیشتر است، نیازمان بیشتر است. «آنان که غنی‌ترند، محتاج‌ترند» به این جلسات اخلاقی، به این جلسات معنوی. ۱۳۸۸/۰۴/۰۳ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✍️ از دغدغه‌های جدی اهل بیت(ع) همواره هشدار نسبت به اهل بدعت و تفکرات انحرافی بوده است. از مصادیق بارز این نوع تفکرات، اندیشه های غلو آمیز در میان شیعیان بوده است. اهل بیت، عقاید غلات را مورد انکار قرار داده و با میزان قرار دادن قرآن برای سنجش نقلها و گفته های خود، از شیعیان میخواستند ادعاهای نادرست غُلات را نپذیرند. بعنوان نمونه، به مفضّل فرمودند:"ای مفضل! با غُلات نشست و برخاست نکنید، با آنان هم غذا نباشید و همراهشان چیزی ننوشید و با آنان مصافحه نکنید". ائمه بویژه نسبت به جوانان شیعه حساسیت زیادتری داشته و میفرمودند: درباره جوانان خویش از این که غلاة آنان را فاسد کنند بترسید، غلاة بدترین دشمنان خدا هستند، عظمت خدا را کوچک کرده و برای بندگان خداوند ادعای ربوبیت میکنند. این هشدارها تا جایی ادامه پیدا میکند که ائمه اطهار اهل غلو را صراحتا لعن و نفرین میکنند و هیچ تقیه و تغافلی نسبت به آنها نشان نمیدهند. اینها همه گواه آن است که رسوخ اندیشه های غلو آمیز در میان مردم و خصوصا جوانها تا چه حد کیان اعتقادات اصیل را به مخاطره می‌اندازد. این همه باید برای ما انگیزه جدی ایجاد نماید که با تأسّی به سیره معصومان در هر جلسه‌ای که سخنانی از سنخ مطالب منبر👆شنیدیم، با حفظ احترام، به سخنران و یا مداح جلسه, نادرستی مطالب را متذکر شویم. سکوت در این مواضع، مجاز نبوده و تذکر، وظیفه ای واجب است. 🔹حجت‌الاسلام جعفري؛دانشيار موسسه ‌آموزشي‌پژوهشي امام‌خمينی(ره) 🔺منابع: إختيار معرفه‌الرجال،ح525؛مستدرك الوسائل،ج12،ص315؛ الغيبة طوسى ص177؛ امالي طوسى،ج 2،ص264 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
♦️ و مسئله جامعۀ ایران پس از ▫️چارلز تیلور بعنوان فرد کاتولیک، بدنبال یک‌راه جمع میان دین‌داری و است. او مشکل پیچیدگی را اینجا مطرح میسازد و از این سخن میگوید که چگونه انسان امروز در میان فشار دولبه قیچی قرار دارد و از یک طرف دین، ایمان و مذهب و از طرف دیگر سکولاریسم او را در مضیقه قرار داده و هر کدام او را بسمت خود می‌کشند و مشکلاتی برای او رقم می‌زنند. توصیف او از این «وضعیت دوگانه» به توصیف لوفان بومر از زمانه‌ی خود با تعبیر «عصر اضطراب» و زیمل و تعبیر «عصر بی شکلی» بسیار نزدیک است. ▫️اما شاید نقد نهایی من به تیلور آن باشد که او در جمع کردن میان دین و سکولاریسم، کفه سکولاریسم را سنگین‌تر میکند و احیانا دین را با ابزاری سکولار نگه می‌دارد و به زعم خودش جمع می‌کند. باوجود اینکه کفه سکولارشدگی در جمع آقای تیلور سنگین است اما وقتی این اثر به فارسی در ایران ترجمه می‌شود برخی طبق علاقه خودشان که سعی دارند هرآنچه از دنیای غرب ترجمه می‌شود را سکولارشدگی بیشتری ببخشند، سکولاریسم تیلوری را سکولارتر از آنچه در امریکای شمالی میتوانیم از آن سراغ بگیریم به ما معرفی می‌کنند. ▫️تیلور درباره ایران صحبت نمی‌کند اما این حرف درست است که آقای فرهنگ رجایی و برخی دیگر گفته‌اند که تعبیر تیلور آنجایی که درباره دینی صحبت می‌کند که برای دنیای ما آسیبی ایجاد نکند، یعنی زندگی رضایت بخشی داشته باشیم و در عین حال دین‌دار بمانیم، به جامعه ایرانیِ ما پس از انقلاب اسلامی نزدیکتر است، به آن ادعاهایی که ما داشته‌ایم؛ هم دین را میخواهیم هم دنیا را، هم علم را میخواهیم هم امور وحیانی را. بنابراین قابل تأمل است که بررسی کنیم در چه مواردی سخنان او میتواند مابازاء ایرانی داشته باشد. 💢 مراحل سکولاریسم و معانی آن از منظر تیلور: ۱. تهی‌شدگی فضاهای عمومی از دین و مفهوم خداوند؛ یعنی در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی هیچ ارجاعی به باور مذهبی و خداوند صورت نمی‌گیرد. مبنای عمل در هر عرصه، عقلانیتِ موجود در همان عرصه است. در این مرحله، سکولاریسم لزوما منجر به حذف دین نمی‌شود. ۲. کاهش هر نوعی از سلوک مذهبی و باور مذهبی؛ در این معنا مردم با دین و سلوک مذهبی قهر می‌کنند و شاهد سکولاریسمی از نوع الحاد هستیم. ۳. تبدیل شدن باور به خداوند به گزینه‌ای در میان هزاران گزینه دیگر؛ گاهی در شرایطی، گزینه‌های در دسترس برای دین داری یا بی‌دینی محدود است و رقبای زیادی وجود ندارد اما طبق این معنا شاهد شرایطی هستیم که رقبای بسیار زیادی برای دین پدید آمده‌اند. نفسِ شلوغی و ازدحام برآمده از تکثرِ گزینه‌ها، شما را به لحاظ روانی در وضعیت عدم استقرار قرار می‌دهد. یعنی شما به لحاظ ایمانی نمی‌توانید استقرار پیدا کنید زیرا پیرامون شما شلوغ شده است و دائما استدلال هایی لَه و علیهِ باورهای دینی مطرح می‌شود که شما اولا فرصت و توان پردازش تمام آنها را ندارید و ثانیا به لحاظ روانی هر گزینه جدیدی برای شما، مقداری در ایمانتان سوال ایجاد می‌کند، آشکار باشد یا ذهنی. حال هرچه این گزینه‌ها متنوع شود، به حاشیه رانده شدن دین بیشتر می‌شود. ▫️تیلور معنای سوم از سکولاریسم را درباره جامعۀ امریکا تحقق یافته می‌داند اما درباره جوامع اسلامی عقیده دارد که چنین وضعیتی وجود ندارد یا هنوز به وجود نیامده است. یعنی در جوامع اسلامی هنوز رقبای معنوی و فکری و فلسفی‌ای به وجود نیامده است که بتوانند شرایطی متنوع و متکثر ایجاد کنند تا سبب تاخت و تاز علیه دین شده و آنرا به حاشیه برانند. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
1_8286480505.pdf
653.9K
پاسخ به ۹ شبهه مهم و شایع از ۹ سال زندگی سلام الله علیها ۱. چرا حضرت علی(ع) سکوت کردند و از همسرشان دفاع نکردند؟ ۲. چرا حضرت علی(ع) خودشان پشت در نرفتند و همسرشان را فرستادند؟ ۳. شهادت حضرت زهرا از سال 1374 وارد تقویم ایران شد وگرنه قبل از آن وفات گفته می شد نه شهادت ۴. چرا تاریخ شهادت حضرت زهرا مشخص نیست؟ و... 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
چارت ده ضلعی فرهنگی 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
ما فقرمان بیشتر شده یا قناعت‌مان کم شده؟ شیوه زندگی 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
-----¦﷽¦----- ⭕️ و مسأله یکی از تهمت‌هایی که شب گذشته در مناظره شبکه۴ سیما از سوی یکی از مناظره‌کننده‌ها به صورت حاشیه‌ای علیه مطرح شد، و از سوی عزیزی که مدافع اندیشه‌ی بود، جواب درخوری - شاید به علت عدم تناسب با موضوع گفتگو - دریافت نکرد، مسأله «ارتداد» در اندیشه علامه‌مصباح بود. ✅ از نگاه آیت‌الله‌مصباح، خطر افراد مرتد از کافران اصلی بیشتره؛ چون آنها برای توجیه کارشون، دین و احکام دینی رو به بازی و تمسخر می‌گیرن (انسان‌سازی در قرآن،ص۸۳). مرتدی که جان یا اعتقاداتِ سعادت‌آفرین دیگران را به مخاطره می‌اندازه (فلسفه‌اخلاق،ص۱۹۳-۱۹۴) حکم ارتداد در موردش جاری میشه. یعنی فردی که به صورت علنی، سمّ‌پراکنی میکنه و کارش جنبهء اجتماعی داره،مشمول حکم ارتداد میشه. نه اونی که توی دلش خیلی چیزا رو قبول نداره. ✅ در جایی دیگه، «هجوم علیه مقدّسات دینى، القاء شبهات فکرى و هتک ارزش‌های دینى» رو ویژگی افراد مرتدی مانند «سلمان‌رُشدی» و «کَسروی» ذکر می‌کنند (پاسخ استاد به‌جوانان‌پرسشگر،ص۲۸۲) که این مطلب هم دلالت به علنی بودن اقدام علیه امنیت روانی-دینی افراد جامعه داره. ایشان برای نمونه به حکم به ارتداد اشاره می‌کنن که به صورت «علنی» علیه «حکم قصاص» بیانیه دادند و این حکم رو عملی غیرانسانی دانستند و علیه اون «تظاهرات» به راه انداختند (انقلاب‌اسلامی و ریشه‌های آن،ص ۲۸۳-۲۸۴ و پاسخ‌استاد به‌جوانان‌پرسشگر،ص۱۲۰). یعنی در حقیقت چون فرد مرتد در جامعه ایجاد می کند، مرتد و مشمول حکم ارتداد میشه (جنگ‌و جهاد در قرآن،ص۸۷). ایشان به صراحت میفرماید: «آنچه فقها فرموده‌‌اند که انکار ضروریات دین موجب ارتداد و ترتّب احکام آن مى‌‌شود، مربوط به مقام اثبات است» (نقش‌تقلید در زندگی‌انسان،ص۱۴۱) همچنین علامه‌مصباح معتقد است که اگر کسی از روی «جهل» با حکمِ الاهی مخالفت کنه، یا با هدف خدمت به اسلام چیزی رو به دین اضافه کنه، ایمانش محفوظه و مرتد (حتی مرتد باطنی) نمیشه (بهترینها و بدترینها از دیدگاه نهج‌البلاغه،ص۲۶۹). پس از نگاه آیت‌الله‌مصباح «ارتداد» و سمّ پراکنی و شبهه افکنی دوتا پایه اساسی داره؛ ۱- علنی و اجتماعی بودن ۲- عالمانه و عامدانه بودن 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔸 ☑️ کدام شناخت از نیازمند حمایت است؟ ✔️مهم‌ترین کارکرد آموزه «امربه معروف و نهی از منکر» کارکرد شناختی است، یعنی تأیید شناختِ پایه به‌مثابه بازخورد مثبت اجتماعی. مضافا بر آن، چه ایده‌هایی برای این مرحله از شناخت در نظر گرفته شده است؟ یک خانم در ، در تبلیغات، در ، در بازار و بطور کلی در جامعه با چه میزان از تأیید مواجه است و با چه میزان از هجمه؟ https://fekrat.net/article/lnk/43879 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
✍️ حدیث در ترازوی نقد شیعه و سنی 🔸 احادیث مربوط به شب_ارزوها ریشه در مکتب خلفاء داشته و متاسفانه این روایات هدیه‌ای ناخواسته از برادران اهل تسنن به فضای اخلاقی شیعه است. نکته جالب توجه این است که با بررسی تراث علمی اهل تسنن به ضعف و جعلی بودن این روایت پی می‌بریم. ♦️ابن‌جوزی(م597) نخستین کسی است که از عامه، حدیث لیلةالرغائب و اعمال آن را با اندک اختلافی که با روایت دارد، از ابن منده از ابن جهيم صوفي ابن سعيد بصري از پدرش از صغاني از حميد طويل از انس بن مالك از (ص) نقل کرده است. بدین ترتیب حدیث پیش گفته از منابع و راویان اهل‌تسنن به منابع شیعی راه یافته است. گرچه مطالعات پیشینه‌ای فراتر از ابن‌جوزی را بیان نمی‌کند، اما نقد ابن‌جوزی بر این حدیث، نشان می دهد، که دست¬کم در قرن ششم شایع بوده است. 🔹ابن‌جوزی سند روایت را ضعیف، محتوای آن را دروغی منتسب به (ص) شمرده‌ و ابن جهیم را از دروغگویان متهم به جعل این خبر دانسته و از استادش عبدالوهاب حافظ نقل کرده که راویان این خبر مجهول الحال و برای محدثان ناشناخته هستند و اصل خبر در هیچ کتابی یافت نشده است. ابن‌جوزی نمازهایی مانند نماز رغائب را ساخته امام جماعتهای جاهل دانسته که مجالس را از این نوع خبرها پر کرده‌اند تا بتوانند ریاست داشته باشند، در حالی که این نماز هیچ بنیان و اساس ندارد. ♦️برخی دروغ‌بودن چنین خبری را مورد اتفاق همگان دانسته و در هر صورت، مقدسی گوید برای ما در نمازی به نام نماز رغائب در شناخته شده نبود. علي بن ابراهيم این نماز را از ساخته‌های اواخر قرن پنجم دانسته است، که جاهلانی از امامان جماعت آن را درست کرده‌اند. از این‌رو، چنین نمازی را بدعتی مذموم و قبیح شمرده، خواستار مبارزه با آن شده‌اند، به گونه‌ای که نووی آن را بدعتی زشت، گمراهی و نادانی و دربردارنده منکراتی آشکار شمرده که بدین سبب جعل کننده آن را نفرین کرده است. مهم آنکه، اعتقاد به لیلةالرغائب و خواندن آن، مانند بسیاری از امور مشابه، همدوش نفی و مبارزه رشد کرده و سبب اعتقاد قوی‌تری برخی از اهل سنت به آن شده است. برخی پنداشته اند که حتی اسرا (حرکت شبانه رسول‌خدا(ص) به بیت المقدس) نیز در نخستین ماه‌رجب، به نام لیلة‌الرغائب بوده است. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha