• #انقلاب_اسلامی، نوعی «شدن» و «نهضت» اجتماعی است که بنیان جامعه را درهممیریزد و جامعهای دیگر را بنا میکند، اما #جمهوری_اسلامی، نوعی «بودن» و «نهاد» سیاسی و حکومتی است و عهدهدار تدبیر جامعه میشود.
📚 #عزم_راه
• بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
#مهدی_جمشیدی
🔻کتاب را میتوان از راههای زیر تهیه کنید:
📱 نسخهی الکترونیکی
• طاقچه • فراکتاب • کتابچین
📖 نسخه کاغذی از #نشر_صاد
عضویت در کانال انتشارات
🆔 @saadpub
#مشارکت_حداکثری
51.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱 ویژگیهای منحصر بهفرد دختران از نگاه #امام_صادق(ع)
💐 ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و #روز_دختر مبارک
#علیرضا_پناهیان
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✳ شرط تشکیل #حکومت_دینی
🔻 #امام_علی علیه السلام: کسانی میتوانند حکومت دینی تشکیل دهند که:
۱ـ سازشکار نباشند
۲ـ همرنگ با دیگران نشوند
۳ـ هیچگونه خواسته و خواهانی برای خود و فرزندان و نزدیکان خود نداشته باشند.
📚 #کتاب
#منهای_فقر ص ۱۵۷
استاد #محمدرضا_حکیمی
👈 #برداشت_انتخاباتی:
برای داشتن یک حکومت دینی علاوه بر اینکه خودمان باید به این سفارش مولا ملتزم باشیم، لازم است به کسی رأی داده و او را بهعنوان رئیس جمهور انتخاب کنیم که این ویژگیها در او باشد؛ البته بدیهی است که اینها شرط لازم است، نه کافی.
#مشارکت_حداکثری
#انتخاب_اصلح
#انتخابات
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷 📌امروز(۱۴خرداد ۱۴۰۰)؛ تشریح فلسفه نقش مردم در حکومت اسلامی توسط #رهبر_معظم_انقلاب: 🔸مسئولی
🇮🇷 🇮🇷 🇮🇷
🔰 اهم بیانات امروز #رهبر_معظم_انقلاب در آستانه #انتخابات (۲۶ خرداد)
🔸اهمیت اصل مشارکت در انتخابات ۲۸ خرداد و همچنین نوع انتخاب در آن
🔸ریشه داشتن حضور مردم در جمهوری اسلامی براساس یک سند و فلسفه متقن فکری و نه فقط جنبه سیاسی
📌در اسلام #مردم یک رکن مشروعیتند(..)
🔸اشاره به اثبات پشتوانه مردمی نظام توسط حضور مردم در انتخابات و در نتیجه اقتدار کشور
🔸پشتیبانی محکم رئیس جمهور در صورت انتخابات با رای بالای مردم
📌اساسا #دولت_اسلامی، #دولت_مردمی
#مشارکت_حداکثری
#انتخاب_اصلح
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✳ از چمرانِ بازرگان تا چمرانِ خمینی!
🔻 #دکتر_چمران پس از حماسهی پاوه به واقع چمران #امام_خمینی شد. یادداشتها و مکتوبات وی پس از آن واقعه که در کتابی به نام «کردستان» جمعآوری شد و به چاپ رسید، مصاحبههای متعددش چه دربارهی کردستان و چه دربارهی جنگ تحمیلی که تصاویرش نیز موجود است و قطعات عارفانهاش، همه و همه نشان از همان دکتر چمرانی دارد که لحظهبهلحظه بیشتروبیشتر در مسیر «شدن» قدم برداشت، او به فرمان حضرت امام به وزارت دفاع و سپس نمایندگی ایشان در شورای عالی دفاع منصوب شد. در همین حال با آغاز #جنگ_تحمیلی ستاد جنگهای نامنظم را تشکیل داد و فراتر از عمق جبهه به جنگ با دشمن بعثی رفت و چندین بار زخمی شد تا در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ که در جبههی #دهلاویه به شهادت رسید...
🔻 متن کامل این گزارش خواندنی را میتوانید در لینک زیر بخوانید:
http://fna.ir/1yy3m
#رهبر_معظم_انقلاب: «مرحوم شهید چمران حقاً یک نمونه و مظهری بود از آن چیزی که انسان دوست میدارد تربیت جوانان ما و دانشگاهیان ما به آن سمت حرکت بکند... در دانشگاه پرورش انسانِ در تراز #شهید_چمران لازم است» ۱۳۸۹/۰۴/۰۲
📅 امروز ۳۱خرداد چهلمین سالگرد شهادت دکتر مصطفی #چمران
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔴 لزوم #تهذیب ... و الّا «ظلمات بعضها فوق بعض»
🔰 #استاد_مطهری:
🔸آقای #طباطبایی میفرمودند: من اوایل که #اسفار میخواندم خیلی کار میکردم و خیلی فکر میکردم و خیلی هم تجزیه و تحلیل میکردم. بعد کم کم در من این غرور پیدا شده بود که خود آخوند [ #ملاصدرا ] هم اگر بیاید دیگر بهتر از این نمیتواند این مطالب را تجزیه و تحلیل کند.
🔹تا بعد میروند نزد استادشان مرحوم آقای قاضی که استاد سیر و سلوک و معنویت بوده است. آقای طباطبایی میفرمودند وقتی که ایشان وارد بحث مسائل وجود شد یکمرتبه معتقد شدم که من تا به حال یک کلمه از اسفار نمیفهمیدم.
🔸اگر کسی بخواهد واقعاً #حکمت_متعالیه را بخواند باید زمینه قلبی و روحی و زمینه معنوی آن را هم فراهم کند و الّا «ظلمات بعضها فوق بعض» میشود.
📚 #کتاب
#شهید_مطهری
#درسهای_اسفار، ج۱، ص۱۳۷
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
📚 🧠 📚
✳ چرا بیشتر کتابهایی را که میخوانیم فراموش میکنیم؟
🔻 شکی نیست که بعضی افراد میتوانند یکبار کتابی را بخوانند یا فیلمی را ببینند و پیرنگ آن را بهخوبی به حافظه بسپارند. اما برای بسیاری از افراد، تجربهی مصرف کالای فرهنگی مثل پر کردن وان حمام است؛ در آن غوطهور میشوند و بعد تماشا میکنند که با برداشتن درپوش خروجی تا قطرهی آخر آب تخلیه میشود.
🔸 آنچه «منحنی فراموشی» نام دارد در ۲۴ ساعت اول پس از یادگیری تندترین شیب را دارد. اینکه دقیقاً چقدر فراموش میکنید، از نظر درصدی متغیر است. اما اگر آن را مرور نکنید، بخش زیادی از مطلب در گذر از روز اول جان سالم به در نمیبرد و روزهای بعد بخشهای بیشتری از دست میروند...
📄 ادامهی این مقالهی مفید را میتوانید در لینک زیر بخوانید.
http://fna.ir/1yqf8
📖 #کتاب
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
39.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 لحظههایی از دیدار و گفتوگوی چندساعته استاد #سیدمحمدمهدی_میرباقری با استاد سید احمد مددی در باب «حدیثشناسی، تاریخ فقه و روش تفقه» (۴ تیرماه ۱۴۰۰)
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔶🌷 #کاروان_غدیر با #قدمت بیش از هزار سال
🔹🌸 نخستین گزارشهای تاریخی از دسته جات عزای #سیدالشهداء علیهالسلام مربوط به محرم سال 352 هجری قمری است. حاکمان #آل_بویه متأثر از علمای بزرگ شیعه دستهجات عزای سیدالشهدا علیهالسلام را در عاشورای آن سال در خیابانهای بغداد به راه انداختند. حرکت #عاشورا الگو از #غدیر گرفته بود؛ چند روز پیش از عاشورا یعنی در ۱۸ ذی حجه همان سال، روز غدیر را #جشن گرفتند و دستهجات شادی را در کوی و برزن #بغداد به حرکت درآوردند.
🔹🌸 #مورخین تاریخ اسلام، جریانات مهم در سالهای ۳۵۰ هـ.ق از سنتهای #تشیع را اینچنین نوشتهاند:
« #شیعیان در شب ۱۸ ذیحجه مشعلها را روشن کردند و طبل ها و شیپورها به صدا درآمد و مردم صبح زود به سمت مقابر قریش به راه افتادند و شهر زینت شد و بازارها در شب باز بود مانند شبهای عید و روز اجتماع مردم بود».[1]
🔹🌸 حال پس از قرنها میتوانیم تا از احیاکنندگان آن سنت زیبا باشیم و جلوۀ شادی فاخرمان در شادی اهلبیت علیهمالسلام در عید غدیر را به رخ جهانیان بکشیم و بگوییم همچنان وفادار به بیعت با آن خورشیدی هستیم که بر دستان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بالا رفت تا ظهور خورشید دوازدهم... .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] « في ليلة الخميس الثامن عشر من ذي الحجة وهو يوم عيد غدير خم أشعلت النيران، وضربت الدبادب والبوقات، وبكر الناس إلى مقابر قريش، وأظهرت الزينة في البلد، وفتحت الأسواق بالليل كما يفعل في ليالي الأعياد، وكان يوما مشهودا»(الكامل في التاريخ،ج ۸ ص ۵۵۰)
💐 🌹 💐 🌹 💐
◀️ روزشمار مناسبتهای «ایام غدیریه ۱۰ تا ۲۵ ذیحجّه»
🌸 فقط ۱۹ روز مانده تا «۱۵ روز شادیِ غدیری در ایام غدیریه»
🌸 و ۲۷ روز تا «عید غدیر و برپایی کاروان غدیر»
🌸 و ۳۳ روز تا «عید بزرگ مباهله»
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
34.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ مردی از تبار آفتاب
🎥 10 نکته در مورد صاحب کتاب #الغدیر
📅 ۱۲ تیر ماه روز بزرگداشت #علامه_امینی(ره)
سالگرد عروج غمبار مردیاست از تبار آفتاب؛ او که در طول عمر با برکت خویش در دفاع از ولایت #امیرمومنان علی علیهالسلام کوشید. او که پرندهعمر خویش را قربانی راه حقیقتی به وسعت غدیر و به بیکرانگی دریای #ولایت_علی(ع) نمود.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
💢 اگر حکومتی به حسب ظاهر، شریعت را اجرا کند اما فرایندش شرعی نباشد، حکومت اسلامی نیست/ جرمانگاری هر گناهی در حکومت دینی، بستگی به مصلحت شرعی دارد
🔰 استاد #ابوالقاسم_علیدوست:
🔸 حکومت اسلامی حکومتی است که میخواهد در یک فرایند شرعی، اجرای شریعت کند. اگر یک حکومتی بهحسب ظاهر شریعت را اجرا کند اما فرایندش شرعی نباشد حکومت اسلامی نمیدانیم. این را مخصوصاً عرض کردم چون گاهی برخی در تعابیر فقط نتیجه را نگاه میکنند و میگویند حکومت اسلامی، حکومتی است که میخواهد اجرای شریعت بکند اما اینطور نیست و باید فرایندی هم که سرکار میآید شرعی باشد.
🔹برخی قائلاند همه چیز وابسته به نصب الهی است؛ یعنی خداوند پیامبر، پیامبر امام و امام فقیهان را نصب کرده است و مردم فقط برای تحقق جامعه هستند؛ اما برخی هم معتقدند حکومت اسلامی باید بر پایه رضایت مردم، رأی مردم یا با کمی تسامح بیعت مردم شکل بگیرد. ما باید به بحث تفکیک حوزهها قائل باشیم؛ در جایی که میخواهد احکام مسلم الهی جاری شود رأی مردم اعتبار ندارد؛ اما در امور مردمی، بدون رأی مردم مقبول و مشروع نیست.
🔸دین اسلام بر اقناع مردم توجه دارد، حکومت اسلامی اگر نتواند مردم را به اقناع برساند و نظر مردم را جلب کند نمیتواند حکم الله را جاری کند. اگر دیدیم برای اجرای احکام، قوه قهریه اصل و قاعده میشود، مسیر را اشتباه آمدهایم. ما نمیتوانیم یک گزاره را از ریشه قطع کنیم و بگوییم در اسلام برای اجرای شریعت قوه قهریه وجود دارد یا ندارد!
👈 بیشتر: https://b2n.ir/u42275
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
📌فحش، تهمت، ناسزا و قلت یاران و کثرت دشمنان نباید مانع انجام تکلیف باشد
🔰حضرت #آیتالله_مصباحیزدی در جمع فارغ التحصیلان موسسه امام(ره):
اردیبهشت ۹۷
🔹طبق روایات علما وارثان هستند اما وارثان انبیا چه وظیفهای بر عهده دارند؛ به عبارت بهتر انبیا چه وظیفهای داشته اند که وارثان انبیا نیز از آنها ارث ببرند؟
🔸شارع، دو نوع حکم دارد؛ احکام امضائی و احکام تعبدی و آنچه که عقل بشر نمیتواند به آن دست یابد، احکام امضائی است، وگرنه مستقلات عقلیه را میتوان با عقل درک کرد؛ لذا برخی معتقدند تنها وظیفه انبیا، بیان احکام شرعی تعبدی است و بر همین اساس وظیفه وارثان انبیا نیز یاد گرفتن مسائل شرعی و بیان آنها برای مردم است.
🔹بر اساس این نگاه، تنها وظیفه عالمان، نوشتن رساله و آگاه کردن مردم از تکالیف شرعی تعبدی است؛شاید بسیاری از افراد کمابیش چنین تفکری را قبول دارند، اما طبق آیات قرآن کریم و روایات، وظیفه انبیا تنها بیان احکام شرعی نیست؛ انبیا تنها به خاطر بیان احکام فقهی مورد آزار و اذیت قرار نمیگرفتند؛ سیدالشهدا علیهالسلام هم تنها به خاطر فتوا به احکام تعبدی، به شهادت نرسید.
🔸اولین وظیفه پیامبران، یادآوری و مطالبه فطرت خداپرستی از مردم است؛ وظیفه دوم آنها، یادآوری نعمتهای الهی برای مردم است تا آنها لزوم شکر خداوند را درک کنند؛ وظیفه دیگر انبیا بیان احکام و تبلیغ است و در آخر انبیا وظیفه دارند تا عقلهایی را که زیر حجابها و غبارها دفن شده اند را زنده کنند. از این رو وارثان انبیا نیز چنین وظیفه هایی دارند.
🔹عقل، همیشه کارآمد نیست؛ عقل زمانی میتواند کارآیی داشته باشد که اولا مبتلا به غفلت نباشد، ثانیا دچار نسیان و فراموشی نشده باشد و ثالثا حجاب هوای نفس روی آن حائل نشود و فرد تسلیم شیطان نشود.
🔸هیچ فرد عاقلی سکه طلا را با یک هزارتومانی – هر چقدر هم که نو و زیبا باشد – عوض نمیکند و کسی هم که چنین کند، از نگاه مردم کم عقل است. اما اگر به زندگی خودمان نگاه کنیم شاید شبیه چنین کاری را زیاد انجام داده باشیم؛ مثلا یک ساعت از عمر که میتوان در آن کاری انجام داد تا اجر بی نهایت نصیبمان گردد را در مقابل لذتهای زودگذر دنیایی از دست داده ایم. این کارها نیز بچه گانه و کم عقلی است، اما گاهی مرتکب میشویم.
🔹زیانکارترین مردم کسانی هستند که در مسیر گمراهی تلاش میکنند و در عین حال گمان میکنند که در مسیر رستگاری هستند؛ مبادا ما گمان کنیم که وارثان انبیا هستیم و کارمان، بهترین کارهاست، اما هدفمان، تنها دنیا باشد! در این صورت مصداق همین آیه خواهیم بود.
🔸هر کسی فقط دنیا را بخواهد، خدا به او خواهد داد؛ اما در آخرت از عذاب الهی، ایمن نخواهد بود.
🔹هر کدام از ما باید منصفانه خودمان را ارزیابی کنیم؛ ببینیم زمانی که از خواب بیدار میشویم با انگیزه مادی کار میکنیم و یا انگیزه الهی؟ اگر قرار باشد انگیزه ما، مادی باشد، با کافران چه تفاوتی خواهیم کرد؟
🔸همه پیامبران، اگر چه در قلت و ضعف بودهاند، اما این سبب نشد تا به وظیفه خود عمل نکنند؛ آنها نگفتند که من تنها هستم و نمیتوانم در مقابل همه مردم، کاری از پیش ببرم.
🔹اگر ما وارث انبیا هستیم، نباید از تنها بودن و قلت نفرات بترسیم، باید ببینیم خدا چه میپسندد و به دنبال آن باشیم؛ در این مسیر نیز خودمان را برای تحمل انواع تهمت ها، فحش ها، ناملایمات، شکنجهها و حتی کشته شدن نیز آماده کنیم.
#علامه_مصباح
#مصباح_عزیز
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
📌 گفته می شود این شبها که #قطعی_برق در شبها هم ادامه پیدا کرده، برخی از فرصت تاریکی استفاده کرده و شعار #مرگ_بر_دیکتاتور میدهند و به دنبال تحریک مردم هستند.
🌀 #تأمل
🔸از منظر امنیتی عرض نمیکنم ولی از دید اجتماعی و #انقلابی، ما هم همچنان در جریان مدوام و زنده #انقلاب_اسلامی فریاد مرگ بر دیکتاتور را سر میدهیم؛ به نظر میرسد با طراحی اقدامات نرم غیرمنفعلانه، میتوانیم با شعاردهندگان بر سر مصداق یا مصادیق، وارد #عملیات_روانی هدفمند شویم و این شعار را از دست آنها خارج کنیم.
🔹 بایستی امکان در دست گرفتن شعارهای دینی و انقلابی از #ضد_انقلاب گرفته شود تا از آنها جهت تحریک احساسات مردم علیه خود #مردم بهره برداری نکنند؛ یادمان نرود که حکومت مردمسالار تنها در ذیل دین و #نظام_اسلامی امکان تحقق حقیقی را دارد.
#مردمسالاری_دینی
#جوان_مومن_انقلابی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
Hossein Taheri _ Ah Az Doori (320).mp3
4.02M
🎙| #صوت
#شب_جمعه #شب_زیارتی
حضرت #سیدالشهدا علیه السلام
#محرم نزدیک است
💠 #حسین_طاهری
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ #پشتوانه_فکری از لوازم تحول صحیح
حضرت #آیتالله_خامنهای:
🔹هر حرکتی بدون پشتوانه فکری #تحول نیست امام هم هر کاری که در زمینه تحول انجام داد متکی به حرکت اسلامی و مبانی معرفتی بود.
🔸 #مبانی_معرفتی باعث ثباتقدم در راه می شود در انقلاب خودمان هم افرادی بودند که بدون مبانی معرفتی مستحکم و بدون استدلال و عقلانیت تبدیل شدند به فسیلهایی که انقلاب علیه آن فسیلها بود.
📌 تحول در زمینه #عدالت
#رهبر_معظم_انقلاب
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
⚜ #صلوات_خاصه امام جواد علیه السلام
🏴 اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ، اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
⭕️ #شبهه_اعتقادی
▪️#امام_جواد(ع) در روايتي بيان ميدارند که هر کس به گويندهاي، گوش فرادهد، مانند اين است که وي را عبادت کرده است؛ حال اگر از زبان خدا حرف بزند خدا را عبادت کرده و اگر از زبان شيطان حرف بزند، شيطان را عبادت کرده است!
🔷 لذا از طرفي تحقيق و شنيدن سخنان مخالف و موافق براي شناخت حق، لازم است و از طرفي اگر انسان به سخن افراد ضد دين گوش فرا دهد، عبادت کننده شيطان خواهد بود؟! اين تعارض چگونه قابل جمع است؟
↙️ اين تعارض مفهومي، زماني است که در نفي و اثبات آنها، اطلاق وجود داشته باشد. اما اگر هر کدام داراي قيود منطقي و قابل فهم و مستدلي باشند، قطعا راه حل مشکل نيست.
↙️ اگر جوان به طور مطلق منع شود، نه تنها مشکل حل نميشود، بلکه گاهي سبب تشديد شبهه ميشود. از طرف ديگر، اگر کاملا افراد آزاد گذاشته شوند تا هر سخني و شبههاي را شنيده و به هر رسانهاي دسترسي داشته باشند، آن هم سبب گمراهي و عدم امکان حل برخي شبهات در ذهن آنها خواهد شد. لذا بايد به جوان و نوجوان فهمانده شود که اولا حق و باطلي وجود دارد و ثانيا تشخيص آنها در هر مرتبهاي نياز به مقدماتي دارد که هر کس با توجه به سن و مقتضيات خودش، مسائلي را ميفهمد و بسياري از مسائل را نميفهمد؛ از اين رو متناسب با سن و معلوماتش، آزادانه کتابها و رسانهها و فيلمهايي در اختيار وي قرار گيرد که وي نيز بتواند خوب و بد آن را درک کند.
🔸 به عنوان نمونه ميتوان شنا را مثال زد که از طرفي منع کردن مطلق افراد براي شنا کردن جايز نيست، چرا که شنا مورد سفارش اسلام و گاهي لازم است، اما آزاد گذاشتن فرد مبتدي در قسمتهاي عميق نيز صحيح نيست ؛
🔹 البته همانگونه که هر چند شناگر مبتدي نبايد در قسمتهاي عميق حضور داشته باشد، اما نجات غريق بايد در قسمتهاي عميق حاضر باشد، براي برخي افراد خواندن برخي کتب و نوشتهها ممنوع و براي عدهاي از عالمان ديني واجب است تا با خواندن آن به اين شبهات پاسخ دهند.
#تضارب_آراء
#آزادي_انديشه
مشروح سخنان #آیتالله_مصباحیزدی
2 مهرماه 93
http://mesbahyazdi.ir/node/5170
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔅 #دل_آدمی بزرگتر از این #زندگی است؛ و این #راز_تنهایی اوست.
به مناسبت سالگرد ارتحال استاد #علی_صفایی_حائری
#عین_صاد
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✳ «به من چه» نداریم!
🔻 یک نفر در #جامعه مشغول #فساد میشود، مرتکب #منکرات میشود. یکی نگاه میکند. میگوید به من چه، دیگری میگوید من و او را که در یک قبر دفن نمیکنند، فکر نمیکند که مَثل جامعه، مَثل کشتی است، اگر در یک کشتی آب وارد بشود، ولو از جایگاه یک #فرد وارد شود، تنها آن فرد را غرق نمیکند بلکه همهی مسافرین را یکجا غرق میکند.
📚 #کتاب
#سیری_در_سیره_نبوی، ص ۲۷۸
#شهید_مطهری
#امر_به_معروف
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
📌تمدنیترین پیام حسین علیهالسلام به مسلمین در روز ترویه
۸ ذی الحجه، #روز_ترویه، روزی که ابی عبدالله حج را نیمه کاره رها و به سوی عراق رهسپار شد. این حرکت، یعنی ترک یکی از مهمترین واجبات الهی و توجه به مسئله ای دیگر، پیامی مهم برای مسلمین دارد. شاید بتوان این روز را یک مبدأ تاریخی برای جهان اسلام قلمداد کرد. حرکتی مهم که حکایت از باطن عمیق و #نگاه_سیستمی به دین دارد. دست کشیدن از #ظاهر_شریعت و توجه به امری مهم تر که ارزشش به بلندای تاریخ بشریت است. این در حالی است که همگان صدای لبیک اللهم لبیک شان فضای حرم را پر کرده و کسی جرأت اعتراض به لبیک گویان حرم را ندارد و این شاید یکی از عجیب ترین تراژدی های تاریخ باشد چرا که مردم از روح کعبه و باطن دین یعنی امام، دل کنده و به ظاهر و پوسته ی آن یعنی پاره خشتهایی دل خوش کرده اند. و نمی دانند که پوسته، برای لذت بردن از مغز و باطن است اگرنه خود پوچ و بی ارزش می شود. و نمی دانند که متمسک به ظواهر دین بدون توجه به باطن همچون حمار طاحونه ای است که هزار دور، دور سنگ آسیاب میچرخد اما نهایتا در همان نقطه ی اول متوقف می شود. و چه متعصبانه و جاهلانه حماروار، به دور کعبه چرخیدند و غریبانه امام زمان خود را رها کردند.
از بایسته های #نگاه_تمدنی، توجه به اهم و مهم ها است. اگر جای این دو با هم عوض شود، فلسفه ی وجودی شریعت بلکه هستی زیر سوال خواهد رفت. فلسفه ای که در آن کمال انسان محور اصلی خلقت معرفی میشود در این نحو تزاحمات نمود پیدا میکند؛ و اگر این انسان نداند مهم کدام است و اهم کدام، اینگونه امام خود را که واسطه ی میان خالق و مخلوق و عصاره ی هستی و تنها راه رسیدن به کمال حقیقی و تام است رها کرده و به سنگهای خانه دل میبندد و امید دارد که از بوسیدن این سنگ ها به بهشت راه پیدا کند؛ کلّا و حاشا.
درس امام به ما در روز ترویه، توجه به باطن دین ولو با رها کردن ظاهر آن می باشد. درس امام، توجه به ظاهر اهم (مبارزه با ظلم و حفظ جان خود و شیعیانش و حفظ حرمت حرم) و ترک ظاهر مهم (مناسک حج) است.
آیا نگاههای غیر تمدنی می تواند یک مسلمان را در طول سالیان، متوجه اعمال شب و روز عرفه کند اما او را نسبت به ماهیت و چرایی ترک حج توسط امام زمانش در روز ترویه و تفکر عمیق در آن کم توجه کند؟
قطعا یک انسان بصیر، نفی اهمیت ظواهر نمی کند. او میداند که از ورای همین صلاه و زکات و حج و... است که راه کمال هموار می شود اما بصیرت به او حکم میکند که:
1⃣ اولا اعمال عبادی وسیله ای است برای رسیدن به باطن و حقیقت هستی،
2⃣ ثانیا قوام همه اینها به ولایت و تبعیت از امام است و بدون آن، هر عملی یک پوسته ی بی مغز خواهد بود.
وَ ما نُودیَ بِشیءٍ مثل ما نُودیَ بالولایة.
🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
www.isin.ir
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✨شادی عید برای کیست؟
🌸شادی عید برای کسانی است که از بند خودخواهی رها شده و توانسته باشند دوست بدارند، ببخشند و فداکاری کنند. کسی که خواهان موفقیت است باید از نفس و خواسته های نفسانی بهسوی خداوند و #خدمت_به_خلق خداوند مهاجرت کند.
🌻معراج و برتری و پیشرفت مختص کسانی است که احساسی بزرگ داشته باشند و درد و رنج امت خود را درک کنند و با آنان مانند یک پیکر باشند که اگر عضوی از آن به درد آید دیگر اعضا نیز به خاطر او به بی خوابی و درد و تب مبتلا میشوند.
📚 #کتاب
#عبادت_و_عبودیت
📝بخشی از یادداشت #امام_موسی_صدر بمناسبت
#عید_سعید_قربان سال ۱۹۷۳
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🍀 ☘ 🍀
🔅" اِنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ "
آن کس که #غدیر را در فهم بگنجاند؛
سرنوشتــــــِ #کربلایش فرق میکند...
#شب_جمعه #شب_زیارتی
حضرت #سیدالشهدا علیه السلام
#عید_غدیر و #محرم
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha