🍀 #امام_زمان و #سوره_یوسف
🔸 آیه ۴ یوسف:
آنگاه ﻛﻪ ﻳﻮﺳﻒ ﺑﻪ ﭘﺪﺭﺵ ﮔﻔﺖ ﭘﺪﺭم، ﻣﻦ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﺏ ﺩﻳﺪم ﻳﺎﺯﺩﻩ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﻭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻭ ﻣﺎﻩ ﺑﺮﺍﻳﻢ ﺳﺠﺪﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ
1⃣ 11 برادر حضرت یوسف همان 11 ستاره و همان 11 امام قبل از امام مهدی عج است.
2⃣ حضرت یعقوب ع همان خورشید و همان پیامبر ص میباشد.
3⃣ همسر یعقوب همان ماه و همان حضرت زهرا س میباشد.
4⃣ مجموعا 13 سجده کننده با خود حضرت یوسف همان 14 معصوم را تشکیل میدهند. تنها زن در میانشان حضرت زهرا (س) است و در میان سجده کننده گان نیز تنها زن همان همسر حضرت یعقوب بود.
5⃣ یوسف 40 سال از کنعان دور افتاد و یکی از آخرین نشانه های ظهور امام مهدی عج چهل سالگی حکومت فعلی ایران است.
6⃣ حضرت یوسف در مقابل چشم برادرانش بود اما او را نمیشناختند، امام زمان در بین مردم و مقابل چشمانشان است اما مردم او را نمیشناسند، فکر میکردند یوسف وجود ندارد و مرده است اما زنده بود همین اعتقاد را درباره امام زمان دارند اما زنده است، یوسف در چاه افتاد، و امام مهدی عج در سرداب سامرا پنهان بود و آخرین بار برای عوام همانجا دیده شد
7⃣ سوره یوسف، دوازدهمین سوره قرآن و امام مهدی عج دوازدهمین امام شیعیان است.
🔹حال متوجه مفهوم آیه ۷ سوره یوسف میشویم که میگوید:
«بی ﺗﺮﺩﻳﺪ در ﻳﻮﺳﻒ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﺶ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎیی ﺑﺮﺍی ﻣﺮﺩم ﻛﻨﺠﻜﺎﻭ ﺍﺳﺖ»
#شب_جمعه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
💠 #آرش_نراقی:
🔸 جریان تازه ای از طلبه های جوان رفته رفته چهره می نمایند، که خود تا حدّ زیادی (دست کم به نحو غیرمستقیم) محصول نفوذ فکری #سروش، #شبستری، و #ملکیان بوده اند. طلبه هایی که درسهای حوزوی را خوب خوانده اند، اما در طول یک دو دهه گذشته رفته رفته زبان های فرنگی آموخته اند، و دسترسی مستقیم به منابع اصلی فلسفه و الهیات غرب یافته اند. دانش این طلبه های جوان و خوش فکر در بسیاری از شاخه های فلسفه و الهیات جدید به مراتب روزآمدتر و عمیق تر از سروش و شبستری (و می افزایم ملکیان) است.
🔹این گروه کم شمار اما پربار از عالمان علوم دینی نسبت به سنت دینی (از موضع مدرن) رویکرد انتقادی دارند، اما با فلسفه و الهیات جدید هم چندان آشنا هستند که از دشواری ها و تنوع صداها در آن حوزه ها آگاه باشند، و بتوانند با این سنتهای علمی مدرن وارد گفت و گوی انتقادی شوند. پروژه فکری این عالمان دینی، نه عبور از دین یا برساختن دینی تازه، که دفاع عقلانی، انتقادی، و مدرن از سنت دینی است.
🔻اگر از من بپرسید آینده فکر دینی در ایران را در کجا باید جست، پاسخ من این است که آن را در جایی جستجو کنید که کار دین پژوهی به شکل علمی و کارشناسانه و به طور حرفه ای پیگیری می شود. پیش بینی من این است که نسل عالمان جدید برآمده از حوزه های علوم دینی رفته رفته می توانند مرجعیت فکر دینی را که در چند دهه اخیر کمابیش در دست روشنفکران و نواندیشان دینی بیرون حوزه بوده است، دوباره به دست آورند.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
❓چرا حضرت #علامه_طباطبایی وسط درس، شعر نمیخواند؟
#آیةالله_جوادی_آملی:
🔸مرحوم آقای طباطبایی سعی میکرد که فکر، فکری منطقی باشد. ایشان ممکن بود احیاناً شعری بگویند یا در جلسات خصوصی، پیش از درس یا پس از آن شعری بخوانند، ولی در وسط درس، اگر سخن از مطلبی میشد، یا شعر نمی خواندند یا سعی میکردند که شعر خوانده شده را نیمهتمام بگذارند.
🔹ایشان میفرمودند: با روشی که بعضی داشتند کم کم شعر به وسط درس آمده است، آن چنان این مهمان ناخوانده جای درس را گرفته که همهی براهین را کنار زده است. از این رو، مرحوم علامه اصرار داشتند که در درس یا نوشته و گفتارشان شعر نخوانند.
🔸نیز میفرمودند: گرچه «إنّ من الشعر لحکمةٌ» «برخی از شعرها حکمت و برهان است»، ولی بسیاری از اشعار، گاه به صورت خطابه است و آهنگ و وزن خوب، انسان را مسحور می کند.
🔹گاهی مطلب و محتوای شعر ضعیف است؛ ولی هنر انسانی ضعف آن را جبران می کند و انسان دفعتاً تحت جاذبه آن نظم قرار می گیرد و آن هنر او را مجذوب و مورد تفکر را نفی می کند. از این رو، مرحوم علامه نیز می کوشیدند تا قصه و داستان، چه نظم و چه نثر، در کلماتشان نباشد.
🔸البته این کار مرحوم علامه، تأسی از کار بوعلی است؛ چون آن مرحوم در رسالهی عهد خود میگوید که من عهد کردم قصه نخوانم؛ چون قصه فکر را مبرهن و مستدل بار نمی آورد.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#تمدن_اسلامی
📌 #تمدن_سازی با وبینار، گفتگوهای محدود و برگزاری نشست های هم اندیشی محقق نمی شود.
تحقق #تمدن نوین اسلامی، نیازمند درس و بحث دائمی در #دانشگاه و #حوزه_علمیه است.
#نظام_سازی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
❓ریشه های بی دینی مردم چیست؟
🔅اگر انسان تحلیل کند... از این دو عامل قطعاً بیرون نیست؛
1⃣ یا برمیگردد به تفسیرهای غلط و نامعقول از دین،
2⃣ یا برمیگردد به سوء استفادههای ناروا.
📚 #کتاب
فطری بودن دین، ص۱۰۵
#شهید_مطهری
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✍ #روشنفکری_دینی چیست؟
🔹طیف فکری رقیب #اسلام_سنتی است که خاستگاه دینی (اسلام شیعی) داشته، مخاطبانی دینی دارد، دو دغدغهی اصلیش مدرنیته یا تجدد از یکسو و دین بهطور کلی از سوی دیگر است، در مرزهای دین فعالیت میکند یا کرده است، ماتریالیست نیست، و آثار خود را علی الاغلب در قالب خطابه ایراد مینماید.
🔸برجستهترین وجه جامع این طیف خواستگاه دینی اولیهی آن (اسلام شیعی) و رقابت سنگین با اسلام سنتی (فقهای حوزوی) است. علاوه بر آن این طیف مخاطبان خود را از میان دینداران یارگیری کرده است. تردیدی نیست که مولدان و مصرفکنندگان این طیف صبغهی دینی داشتهاند. مشخصا مسلمان شیعه بودهاند، و لبهی تیز نقد آنها متوجه شریعتمداران و فقیهان بوده و هست. بحرانی که به این طیف میدان داده است بحران اسلام سنتی است. علمای اسلام سنتی فرزند دوران تجدد نیستند. آنها نتوانستهاند پاسخگوی پرسشهای زمانهی خود باشند. طبیعی است که کسانی بخواهند این نقیصه را جبران کنند.
🔻دغدغهی اصلی این آغازگران دینی، تجدد یا مدرنیته از یکسو و مطالعات دینی از منظر متجددانه از سوی دیگر بوده و هست. با قصد مدرن کردن دین یا معرفت دینی فعالیت خود را آغاز کردند. رعایت الگوهای مدرن و دینداری را در آن الگوها تنظیم کردن کارکرد اصلی این طیف بوده است.
#روشنفکری
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
📌تبیین #حکمرانی حِکمی دینی از سوی #استاد_خسروپناه
📚 اصطلاح حکمرانی یک فرایند است. یعنی هدایتگری، مدیریت و سریان قانون به عرصه عمل، از این رو حکمرانی یک جنبه فرایندی دارد.
🔹 حکمرانی هرمی: اصطلاحی که غربیها تحت عنوان حکمرانی خوب مطرح کردهاند به این معنا است که مشارکت مردم بیشتر باشد.
🔹 حکمرانی بازاری: در حکمرانی بازاری بخش خصوصی فعالتر است. یعنی سرمایهداران و سرمایهگذاران در بازار تجارت میکنند.
🔹 حکمرانی شبکهای: در این حکمرانی جامعه مدنی نقش فعالی دارد. در حکمرانی هرمی همه چیز دست دولت است.
🔹 حکمرانی حِکمی: از ارکان این لُب، عقل معاد در واقع بندگی و بنده ساز است که حاصل آن لُب است و حاصل این لُب حکمتی است که خیر کثیر است. بنابراین به نظر بنده حکمرانی حِکمی باید داشته باشیم که حکمرانی اسلامی، حکمرانی حِکمی است.
📚 ما از فقدان حکمرانی حِکمی در عرصهها رنج میبریم و دولت آینده باید بتواند که این حکمرانی را در عرصههای مختلف احیا کنند. حکمرانی حکمی میتواند جبهه انقلاب اسلامی و گفتمانسازی را شکل دهد و ضعفی را که آقا درباره آن فرمودند در فرایند تمدن اسلامی ما هنوز دولت اسلامی نداریم چون حکمرانی اسلامی نداریم.
📝 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25333
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#بسیجی یعنی علی علیه السلام
حضرت #امام_خمینی (ره):
✍ خلاصه كلام، اگر بر كشوري نداي دلنشين #تفكر بسيجي طنين اندازد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرديد و الّا هر لحظه بايد منتظر حادثه باشيم.(۵ آذر ۱۳۵۸)
🇮🇷 سالروز فرمان تشکیل #بسیج مستضعفین مبارک باد
#هفته_بسیج
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حضور اجتماعی، یک خودسازی است
▫️#علامه_طباطبایی (ره):
بخشی از پرداختن به خود و اصلاح خود، توجه به معضلات اجتماعی است.
وظیفه سالک الی الله، توجه به اجتماع است.
🎙سخنرانی #استاد_امینی_نژاد؛ محرم ۱۴۴۳
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#یک_آیه
✨ وتَرَىٰ كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَىٰ إِلَىٰ كِتَابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
🔺و هر امتی را در آن روز به زانو درافتاده میبینی، (آن روز) هر امتی به سوی نامه اعمالش خوانده میشود (و به آنان میگویند:) امروز همان اعمالی که همواره انجام میدادید به شما پاداش میدهند.
سوره جاثیه / آیه ۲۸
#کارنامه_امت
#امت
#تنبّه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
اداء حق جامعیت اسلام.pdf
122.6K
#تبیین مسأله جامعیت دین اسلام
🔸از تکالیف امروز جوان مومن انقلابی مبتنی بر بیانات #رهبر_معظم_انقلاب در تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۰
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
▪️ ۱۱ آذر سالروز شهادت طلبه مجاهد فداکار #میرزاکوچکخان_جنگلی در سال ۱۳۰۰
🔸امسال صدمین سالگرد #شهادت این #مرد_هویتساز بود! بدون حداقل یک برگزاری نشست، جلسه یا همایشی ولو بصورت وبینار، برای تکریم شخصیت والا و برجسته ایشان
#حوزه_علمیه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🍀 ☘ 🍀
میگفت:
آدمی به اندازهی لطافتِ قَلبَش، درد میکِشد.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
📌 نوعی پختگی که جز با تاهل به دست نمیآید
🔹 بعضی عوامل هستند که تا انسان کلاس آن را طی نکند آن پختگی مخصوصی را که باید پیدا کند، پیدا نمیکند. مثلًا #ازدواج از نظر اسلام از چند جنبه مقدس است. برخلاف #مسیحیت که تجرّد در آن تقدس دارد، در #اسلام تأهّل تقدس دارد.
🔸 چرا اسلام برای تأهل تقدس قائل است؟ یکی از موارد تقدسش جنبه تربیتی #روحانسان است. یک نوع پختگی و یک نوع کمال برای روح انسان هست که جز به وسیله تأهل پیدا نمیشود.
🔹 یعنی اگر یک مرد یا یک زن تا آخر عمر مجرّد بماند ولو اینکه تمام عمرش را ریاضت بکشد، نماز بخواند، روزه بگیرد، به مراقبه و مجاهده با نفس بگذراند، در عین حال یک نوع خامی در روح این آدم مجرد هست و علتش این است که متأهّل نشده است؛ چه زنِ مجرّد باشد چه مرد مجرّد. این است که اسلام تأهل را سنت میداند.
📚 #کتاب
#آزادی_معنوی، ص۱۷۱
#شهید_مطهری
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🇮🇷 #روز_دانشجو
#رهبر_معظم_انقلاب:
🍀 ۱۶ آذر در همهی سالها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر مال #دانشجو ی #ضد_نیکسون است، دانشجوی #ضد_آمریکا ست، دانشجوی #ضد_سلطه است. ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
#شهید_چمران:
🔸وقایع آن روز چنان در نظرم مجسم است که گویی همه را به چشم میبینم.
🔹صداى رگبار مسلسل در گوشم طنین میاندازد، سکوت موحش بعد از رگبار،
بدنم را می لرزاند، آه بلند و ناله جانگداز مجروحین را در میان این سکوت دردناک میشنوم.
🔸دانشکده فنی خون آلود را در آن روز و روزهاى بعد به راى العین میبینم...
🔹نيكسون معاون رئيس جمهور #آمريكا به ايران می آمد تا نتيجه بيست و يك ميليون دلار خرج كودتا را ببيند...
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✍ منظرهای بررسی نظریات علمی
#فلسفه_علم:
بررسی روابط معرفتی نظریات علمی با مبانی، اصول موضوعه، پیش فرض ها، مفاهیم، موضوعات و حتی با دیگر علوم و نیز پیامدهای معرفتی و منطقی یک دانش علمی.
بررسی نظریه در جهان نخست؛ مقام نفس الامر (با صرف نظر از ظرف آگاهی فردی و اجتماعی)
#جامعه_شناسی_معرفت و علم:
بررسی تعینات اجتماعی معرفت، روابط تاریخی، فرهنگی و اجتماعی نظریات علمی و عالمان. بررسی روابط فرهنگی و تاریخی نظریه با زمینه ها و عوامل اجتماعی آن.
بررسی نظریه در جهان دوم؛ ظرف آگاهی و معرفت عالم، و جهان سوم؛ ظرف فرهنگ و آگاهی جمعی.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔅 ✨ 🔅
🍀حضرت #آیةالله_جوادی_آملی خطاب به محصلان دانشگاهی و حوزوی:
اگر کسی خلاف کرد، قطعا رسوا خواهد شد،
عالم آنقدر منظم است که به تعبیر برخی از بزرگان
نظم او مانند سلسه اعداد ریاضی است، اگر کسی
عدد ۶ را از بین ۵ و ۷ بردارد آن را کجای دیگر میتواند بگذارد؟! هرگز اینگونه نیست که
اگر کسی اختلاس کرد یا آبروی کسی را برد، این مساله بگذرد،
این شخص بالاخره رسوا میشود،
«این نوع #تفکر است که
#انسان را #فرشته میکند»
📌به نقل از خبرگزاری برنا ۱۷ بهمن ۹۷
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🇮🇷 🕋 🇮🇷
اعلام برائت ائمه جمعه اهل سنت از سخنان #گرگیج/ امام جمعه آزادشهر: حرفهایم تحریف شده! عذر میخواهم
🔹امام جمعه آققلا: راه کسب شهرت اهانت به مقدسات نیست. مقصر خودمانیم که به چنین افرادی بها میدهیم. قطعا این افراد از خارج از کشور خط میگیرند.
🔹امام جمعه سنندج: توهین به #اهل_بیت(ع) حرام شرعی است. کسانی که به مقدسات توهین میکنند عامل بیگانگان هستند.
🔹امام جمعه بندرترکمن: طرح چنین مسائلی درست نیست. من از اظهارنظر برخی از علما تعجب و ابراز تاسف میکنم.
🔸امام جمعه آزادشهر طی سخنانی در خطبههای نمازجمعه با اشاره به ماجرای ازدواج #امام_حسین(ع) با دختر پادشاه ایران، به ائمه اطهار اهانت کرده بود. او امروز در اینستاگرامش اعلام کرد که سخنانش تحریف شده و از همه عذرخواهی کرد.
#امت_اسلام
#تقریب
#وحدت
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔹رفیق
🔰 #رفیقی که از #آب_و_نان هم لازم تر است! 🔅 #امام_صادق علیه السلام 🔹#معاشران سه گروهند؛ گروهي مانند
#ڪــلام
✨ انتخاب #رفیق (همنشین)
حضرت #علامه_حسنزاده_آملی:
🍃 ای عزیز؛
مهمترین ذکر مراقبت است که مقام عندیت است و مصاحبت با حق تعالی.
همنشین از همنشین خو میگیرد و بدان شناخته میشود.
🍃نفس انسانی خو پذیر است، انسان به هر چه رو کند آن میشود، چطور یک قطعه زغال در اثر مجاورت با آتش برافروخته میشود، انسان هم بر اثر مراقبه و هم نشینی با ملکوت، الهی میشود.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#ایام_فاطمیه
⚡️ #اضطرار به #ولی تعبیری است از #حضرت_فاطمه "س" در مورد رسول خدا که میفرمایند:«إنّا فَقَدناکَ فَقدَ الاَرضِ وابِلَها» مثل این که زمین بارش بیامانش را از دست داده باشد، تا چنین افتقار و از دست دادنی را احساس نکنیم، به ولایت ولی نخواهیم رسید...
✨ اگر فرضم بر این باشد که در این زندگی با این شرائط موجود، میتوانم مسائل را خودم حل و فصل کنم دیگر به خدا چه نیازی دارم؟! بر فرض هم که خدا باشد به رسول او چه احتیاجی دارم؟! به ولی او چه احتیاجی دارم؟! اما وقتی این معنای در انسان شکل میگیرد که هم وجودش محدود است و هم امکاناتش ناتمام و ناقص هستند و حتی علم و تجربه و عقل و فلسفه و قلب و عرفانش کفاف او را نمیدهند. اینجاست که خدا و رسول و ولی ضرورت پیدا میکنند و اضطرار به آنها مطرح میشود.
📚 #کتاب
#روزهای_فاطمه"س" ص ۲۶ و ۲۷
#علی_صفایی_حائری
#عین_صاد
#فاطمیه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha