▪️سالگرد شهادت پنجمین #شهید_محراب انقلاب اسلامی
🌹 حضرت آیتالله حاج شیخ عطاءالله اشرفی، نماینده امام راحل در استان و امامجمعه کرمانشاه
🌹شهادت: ۲۳ مهر ۱۳۶۱ شمسی، توسط گروهک تروریستی آمریکایی منافقین (فرقهرجوی)
💠 #رهبر_معظم_انقلاب(حفظه الله): شهید آیتاللهاشرفی، عالمی ربانی، مجاهدی پارسا و عاشق حضرت امام (ره) بود و همواره از امام مدد میگرفت و من عمیقاً به ایشان ارادت می ورزیدم.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔺🔻 #مرور
🔰 بخشی از بیانات #رهبر_معظم_انقلاب حضرت #آیتالله_خامنهای در دیدار مسئولاننظام، سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت(۱۱مهر۱۴۰۲)
💢 #رژیم_صهیونیستی لبریز از کینه و غیظ است؛ نه فقط نسبت به ما، نسبت به کشورهای دیگر هم همینجور است.
◀️ البتّه #قرآن میگوید: قُل موتوا بِغَيظِكُم(آلعمران، ۱۱۹)؛ بله، خشمگین باشید و از خشم بمیرید؛ و همین هم خواهد شد، دارند میمیرند.
💎مسئلهی اوّل دنیای اسلام، مسئلهی #فلسطین است.
🚨دولتهایی که قمار عادّیسازی [روابط] با رژیم صهیونیستی را برای خودشان سرمشق و شیوهی کار قرار میدهند... باخت منتظر اینها است.
💪امروز #نهضت_فلسطین از همیشهی این هفتاد هشتاد سال سرحالتر است.
♦️این نهضت به نتیجه خواهد رسید و همانطور که امام بزرگوار (رضواناللّهعلیه) از رژیم غاصب به «سرطان» تعبیر کردند، حتماً این سرطان به فضل الهی به دست خود مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در کلّ منطقه ریشهکن خواهد شد؛ انشاءاللّه.
#طوفان_الاقصی
#غزه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🏴🇵🇸🏴
و از فلسطین و استواریاش
از گلولههای آتش در زمینهایش
از گندمزارهای اشکآلودش
از شکوفههایش
الفبای تازهای میسازم.
🏴 داغدار مردم مظلوم #فلسطین هستیم که بهناحق بهدست رژیم غاصب صهیونیستی به خاک و خون کشیده شدند.
#بیمارستان_المعمدانی
#طوفان_الاقصی
#غزه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
1_2082513802.pdf
984.5K
📚 خلاصهترجمه #کتاب
#لابی_اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا
نوشته پروفسور جان مرشایمر و استفان والت
🔸 اگر میخواهید رفتار #آمریکا در #خاورمیانه را درک کنید، کتاب لابی اسرائیل را بخوانید
🔹 چرا آمریکا به عراق حمله کرد؟
🔸 چرا آمریکا بدنبال سقوط دولت سوریه است؟
🔹 مشکل آمریکا با ایران چیست؟ چرا ترامپ از برجام خارج شد و چرا بایدن میخواهد برگردد؟
🔸 چرا آمریکا هزاران میلیارد دلار ناقابل را در جنگهای خاورمیانه تلف کرد؟ به کدام هدف خود رسید؟
🔹آیا با سیاستهای لابی #اسرائیل در برپایی جنگها، آشوبها و ویرانی خاورمیانه و اتلاف هزاران میلیارد دلار از جیب مردم آمریکا، بالاخره اسرائیل امنتر شد؟
🔸 باورهای آخرالزمانی صهیونیستها چه تاثیری در سیاست خارجی آمریکا دارد؟
🔹 چرا آمریکا منافع، پول، اعتبار و آبروی خود را برای اسرائیل قربانی میکند؟
🔸 راه نجات آمریکا و خاورمیانه از لابی اسرائیل کدام است؟
#بیمارستان_المعمدانی
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
#غزه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔸 دو علامت #جامعه_زنده
💔 در گرفتاری هايى كه امروز براى اسلام هست، مثلًا در همين گرفتارى #فلسطين، ما و شما چقدر همدردى داريم؟ واقعاً احساس همدردى ما چيست؟ اگر نباشد، به قول پيغمبر اكرم ما مسلمان نيستيم:
📜 «مثَلُ المؤمنينَ فى تَوادّهِم و تراحُمِهِم و تعاطُفِهِم مثَلُ الجسدِ إذا اشتَكى منه عضوٌ تَداعى له سائرُ الجسدِ بالسَّهَرِ و الحُمّى»
💠 مىفرماید تمام اين پيكر بىخوابی به سرش مىزند، استراحت و آسايش از او گرفته مىشود؛ يعنى آنقدر به تكاپو مىافتد كه ديگر خوابش نمىبرد.
اين جمله از #پيغمبر_اكرم بود كه نشانهاى از حيات را به دست مىدهد.
🔷 همچنين پيغمبر اكرم فرمود: «مَن سمِعَ رَجُلًا يُنادى يا لَلْمسلمينَ فلم يُجِبْهُ فليس بمسلم». هركسى كه بشنود مردى استغاثه مىكند و مسلمانان را به كمك مىطلبد و او را اجابت نكند و جواب ندهد، در منطق من او مسلمان نيست. كسى كه بستگى و پيوستگى او با برادران مسلمانش اين قدر نباشد، او مسلمان نيست. اين هم يك علامت ديگر.
📚 #کتاب
احیای تفکر اسلامی، ص ۲۵
#شهید_مطهری
#غزه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
1_7327953544.mp3
9.78M
🎧 مقدّمات جمعشدنِ بساط #صهیونیسم، در نبرد اخیر
🎙استاد #سیدمحمدمهدی_میرباقری
🔹مؤمن، وقتی از دلِ سختیها و فتنهها بیرون میآید، خالصتر میشود. ابتلائات #عصر_غیبت، بستر رشد و تقرّب و خلوص مؤمنین است. باید از این ابتلائات و سختیها استقبال کنیم.
🔸یکی از مهمترین آثار ابتلائات و فتنههای عصر غیبت، غربال شدن انسانها و جدا شدن خطها و تفکیک صفوف است.
🔹هرچه جبهۀ حق #مقاومت کند، دشمن، بیشتر خباثت باطنی خود را آشکار میکند و پردهها را کنار میزند و جنایتها و کشتارها و کارهایی انجام میدهد که وقتی خداوند اراده میکند بساط آنها را جمع کند، هیچکس بر آنها ترحّم نمیکند؛ «فَمٰا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمٰاءُ وَ الْأَرْضُ وَ مٰا كٰانُوا مُنْظَرِينَ».
🔸این جنایتها و صحنههای سختی که شما در #فلسطین میبینید، مقدّمات و بستر جمعشدنِ بساط صهیونیسم است.
🔹ما نباید نگران سختتر شدن نبرد باشیم. هرچه کار سختتر باشد، جبهه حق خالصتر و قویتر میشود و جبهه باطل آشکارتر و افشاءشدهتر. و کار به نقطهای میرسد که خداوند بساط آنها را جمع میکند.
🔸در نقطۀ جمعشدن بساط آنها، باید بهگونهای آشکار و افشاء شده باشند و باطن خبیثشان معلوم شده باشد که کسی نگوید خداوند اَرحَمُالرّاحمین چرا این کار را انجام میدهد؟/ (۱۴۰۲/۷/۲۸)
#امام_زمان
#طوفان_الاقصی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
❇️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
🔸تعجب میكنم از كسانی كه خيال میكنند تنها اگر #زهد فردی را تبليغ كنيم و به مردم بگوييم انسانهای خوبی باشند تمام مشكلات و ناهماهنگیها حل میشود.
🔹خب اين كار در آمريكا هم قابليت شكلگيری دارد! يعنی آن جا كه نظام هم در دست شما نباشد و اندكی هم دموكراسی حاكم باشد، اينگونه میتوان عمل كرد. به نظر ما كسی كه این حرف را میزند به معنای #توسعه_قدرت توجه نكرده است.
🔸بايد توجه داشت كه اگر مشکلات با اکتفاء به زهد فردی و تبشير و تنذير روحانيون قابل حل بود، تاسيس #حكومت نه تنها در زمان فعلی، بلكه در زمان حضرت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) نيز لازم نبود!
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🕊🕊🕊
🔻 #شهید_آوینی:
🔸 #عقل_معاش میگوید:
که شب هنگام خفتن است
🔹 اما #عقل_معاد میگوید که
همه چشمها در ظلمات محشر در آن فَزَعِ اکبَر از هولِ قیامت گریانند مگر چشمی که در راه خدا بیدار مانده
و از خوف او گریسته باشد...
#امام_زمان
#شب_جمعه
#طوفان_الاقصی
#فلسطين
#غزه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊🕊🕊
#روایت_فتح محصول ۱۴۰۲
✨ ای دل تو چه می کنی؟ میروی یا میمانی؟
🔸روایتی از #فلسطین امروز
صوت #شهید_آوینی
ژانر حماسی
تولید کننده: هوش مصنوعی!
#امام_زمان
#طوفان_الاقصی
#غزه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✂️ #رنج_بزرگ_ما
رنج بزرگ ما، از هجوم حادثهها و تازیانۀ گرفتاریهاست. و این گرفتاریها، به دنیا پیچیده و با این جام آمیخته است. پس اگر طالب خوشی باشی و راحتی میخواهی، نه مزاج تو و نه مزاج دنیا و نه هجوم فاجعه و موج حادثه، هیچ کدام با این خوشی و راحتی سازگار نیست. اما اگر خوبی را بخواهی و حرکت را و هجرت را، این بلاها، هدیههای بزرگی خواهند بود، که ضعفهای تو را به تو نشان میدهند و وابستگیهای تو را میشکنند. و هر بلاء، این نعمت را داراست: نشان دادن ضعف و رهانیدن از اسارت و وابستگی و همین است که عارف در برابر بلاء، شاکر است، نه صابر...
📚 #کتاب
#نامههای_بلوغ، ص ۱۱۸
علی صفایی حائری #عین_صاد
#امام_زمان
#طوفان_الاقصی
#فلسطين
#غزه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#استاد_پارسانیا
✅ فناوریها نیازمند تبیینهای فلسفی است. بعضی وقتها تبیین فلسفی که در فرهنگ دیگر برای این کار داده شده و غلط هم هست منتقل میشود وقتی که منتقل میشود این فناوری به شما یک ظرفیت عملی را میدهد؛ اما یک خسارت نظری را در سطح فهم انسانی هم بهبار میآورد.
#تکنولوژی
#مقاومت
#حجاب
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
#رهبر_معظم_انقلاب حضرت #امام_خامنهای مدظلهالعالی
💠 اگر دل ما سالم نباشد، نمیتوانیم دنیای سالمی درست کنیم.
🔸 اگر در درون خودمان معیوب باشیم، نمیتوانیم عیب جامعه و جهان را برطرف کنیم. ۱۳۷۱/۰۱/۱۵
—————————
💠ما از دورانی که در قم بودیم، یک رفیقی داشتیم که از لحاظ معنوی خیلی من به او دلبستگی داشتم؛ از جلسات ایشان - جلسات دوستانهی دو نفری، سهنفری که مینشستیم با هم گعدههای طلبگی میکردیم - من خیلی بهره میبردم؛
🔻از #معنویات او، از خلقیات او، از گفتارها و رفتارهای معرفتی او.
🔹ایشان را سالها ندیده بودیم؛ چون رفته بود نجف و ما هم که اینجاها مشغول بودیم، سرگرم بودیم.
🔸بعد از آنکه من #رئیس_جمهور شده بودم، ایشان به ایران آمده بود. یک وقت تصادفاً ایشان را دیدم، گفتم #رفیق! من الان به تو احتیاجم بیشتر از آن وقت است. من حالا رئیس جمهورم؛ آن وقت یک طلبهی معمولی بودم.
🔹قرار گذاشتیم که هر هفتهای، دو هفتهای یک بار بیاید پیش ما؛ و همین جور هم بود تا از دنیا رفت؛ رحمةاللَّهعلیه. ما نیاز داریم.
🔸هر کدام مسئولیتمان بیشتر است، نیازمان بیشتر است. «آنان که غنیترند، محتاجترند» به این جلسات اخلاقی، به این جلسات معنوی. ۱۳۸۸/۰۴/۰۳
#امام_زمان
#فلسطين
#مقاومت
#حجاب
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
✍️ از دغدغههای جدی اهل بیت(ع) همواره هشدار نسبت به اهل بدعت و تفکرات انحرافی بوده است. از مصادیق بارز این نوع تفکرات، اندیشه های غلو آمیز در میان شیعیان بوده است.
اهل بیت، عقاید غلات را مورد انکار قرار داده و با میزان قرار دادن قرآن برای سنجش نقلها و گفته های خود، از شیعیان میخواستند ادعاهای نادرست غُلات را نپذیرند.
بعنوان نمونه، #امام_صادق به مفضّل فرمودند:"ای مفضل! با غُلات نشست و برخاست نکنید، با آنان هم غذا نباشید و همراهشان چیزی ننوشید و با آنان مصافحه نکنید".
ائمه بویژه نسبت به جوانان شیعه حساسیت زیادتری داشته و میفرمودند: درباره جوانان خویش از این که غلاة آنان را فاسد کنند بترسید، غلاة بدترین دشمنان خدا هستند، عظمت خدا را کوچک کرده و برای بندگان خداوند ادعای ربوبیت میکنند.
این هشدارها تا جایی ادامه پیدا میکند که ائمه اطهار اهل غلو را صراحتا لعن و نفرین میکنند و هیچ تقیه و تغافلی نسبت به آنها نشان نمیدهند. اینها همه گواه آن است که رسوخ اندیشه های غلو آمیز در میان مردم و خصوصا جوانها تا چه حد کیان اعتقادات اصیل را به مخاطره میاندازد.
این همه باید برای ما انگیزه جدی ایجاد نماید که با تأسّی به سیره معصومان در هر جلسهای که سخنانی از سنخ مطالب منبر👆شنیدیم، با حفظ احترام، به سخنران و یا مداح جلسه, نادرستی مطالب را متذکر شویم. سکوت در این مواضع، مجاز نبوده و تذکر، وظیفه ای واجب است.
🔹حجتالاسلام جعفري؛دانشيار موسسه آموزشيپژوهشي امامخمينی(ره)
🔺منابع: إختيار معرفهالرجال،ح525؛مستدرك الوسائل،ج12،ص315؛ الغيبة طوسى ص177؛ امالي طوسى،ج 2،ص264
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
♦️ #تیلور و مسئله جامعۀ ایران پس از #انقلاب_اسلامی
▫️چارلز تیلور بعنوان فرد کاتولیک، بدنبال یکراه جمع میان دینداری و #سکولاریسم است. او مشکل پیچیدگی را اینجا مطرح میسازد و از این سخن میگوید که چگونه انسان امروز در میان فشار دولبه قیچی قرار دارد و از یک طرف دین، ایمان و مذهب و از طرف دیگر سکولاریسم او را در مضیقه قرار داده و هر کدام او را بسمت خود میکشند و مشکلاتی برای او رقم میزنند. توصیف او از این «وضعیت دوگانه» به توصیف لوفان بومر از زمانهی خود با تعبیر «عصر اضطراب» و زیمل و تعبیر «عصر بی شکلی» بسیار نزدیک است.
▫️اما شاید نقد نهایی من به تیلور آن باشد که او در جمع کردن میان دین و سکولاریسم، کفه سکولاریسم را سنگینتر میکند و احیانا دین را با ابزاری سکولار نگه میدارد و به زعم خودش جمع میکند. باوجود اینکه کفه سکولارشدگی در جمع آقای تیلور سنگین است اما وقتی این اثر به فارسی در ایران ترجمه میشود برخی طبق علاقه خودشان که سعی دارند هرآنچه از دنیای غرب ترجمه میشود را سکولارشدگی بیشتری ببخشند، سکولاریسم تیلوری را سکولارتر از آنچه در امریکای شمالی میتوانیم از آن سراغ بگیریم به ما معرفی میکنند.
▫️تیلور درباره ایران صحبت نمیکند اما این حرف درست است که آقای فرهنگ رجایی و برخی دیگر گفتهاند که تعبیر تیلور آنجایی که درباره دینی صحبت میکند که برای دنیای ما آسیبی ایجاد نکند، یعنی زندگی رضایت بخشی داشته باشیم و در عین حال دیندار بمانیم، به جامعه ایرانیِ ما پس از انقلاب اسلامی نزدیکتر است، به آن ادعاهایی که ما داشتهایم؛ هم دین را میخواهیم هم دنیا را، هم علم را میخواهیم هم امور وحیانی را. بنابراین قابل تأمل است که بررسی کنیم در چه مواردی سخنان او میتواند مابازاء ایرانی داشته باشد.
💢 مراحل سکولاریسم و معانی آن از منظر تیلور:
۱. تهیشدگی فضاهای عمومی از دین و مفهوم خداوند؛ یعنی در عرصههای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی هیچ ارجاعی به باور مذهبی و خداوند صورت نمیگیرد. مبنای عمل در هر عرصه، عقلانیتِ موجود در همان عرصه است. در این مرحله، سکولاریسم لزوما منجر به حذف دین نمیشود.
۲. کاهش هر نوعی از سلوک مذهبی و باور مذهبی؛ در این معنا مردم با دین و سلوک مذهبی قهر میکنند و شاهد سکولاریسمی از نوع الحاد هستیم.
۳. تبدیل شدن باور به خداوند به گزینهای در میان هزاران گزینه دیگر؛ گاهی در شرایطی، گزینههای در دسترس برای دین داری یا بیدینی محدود است و رقبای زیادی وجود ندارد اما طبق این معنا شاهد شرایطی هستیم که رقبای بسیار زیادی برای دین پدید آمدهاند. نفسِ شلوغی و ازدحام برآمده از تکثرِ گزینهها، شما را به لحاظ روانی در وضعیت عدم استقرار قرار میدهد. یعنی شما به لحاظ ایمانی نمیتوانید استقرار پیدا کنید زیرا پیرامون شما شلوغ شده است و دائما استدلال هایی لَه و علیهِ باورهای دینی مطرح میشود که شما اولا فرصت و توان پردازش تمام آنها را ندارید و ثانیا به لحاظ روانی هر گزینه جدیدی برای شما، مقداری در ایمانتان سوال ایجاد میکند، آشکار باشد یا ذهنی. حال هرچه این گزینهها متنوع شود، به حاشیه رانده شدن دین بیشتر میشود.
▫️تیلور معنای سوم از سکولاریسم را درباره جامعۀ امریکا تحقق یافته میداند اما درباره جوامع اسلامی عقیده دارد که چنین وضعیتی وجود ندارد یا هنوز به وجود نیامده است. یعنی در جوامع اسلامی هنوز رقبای معنوی و فکری و فلسفیای به وجود نیامده است که بتوانند شرایطی متنوع و متکثر ایجاد کنند تا سبب تاخت و تاز علیه دین شده و آنرا به حاشیه برانند.
#استاد_بابایی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
1_8286480505.pdf
653.9K
#شبهات_فاطمیه
پاسخ به ۹ شبهه مهم و شایع از ۹ سال زندگی #حضرت_زهرا سلام الله علیها
۱. چرا حضرت علی(ع) سکوت کردند و از همسرشان دفاع نکردند؟
۲. چرا حضرت علی(ع) خودشان پشت در نرفتند و همسرشان را فرستادند؟
۳. شهادت حضرت زهرا از سال 1374 وارد تقویم ایران شد وگرنه قبل از آن وفات گفته می شد نه شهادت
۴. چرا تاریخ شهادت حضرت زهرا مشخص نیست؟
و...
#ایام_فاطمیه
#امام_زمان
#فاطمیه
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#پرسش
ما فقرمان بیشتر شده یا قناعتمان کم شده؟
#سبک_زندگی
شیوه زندگی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
-----¦﷽¦-----
⭕️ #آیتالله_مصباحیزدی و مسأله #ارتداد
یکی از تهمتهایی که شب گذشته در مناظره شبکه۴ سیما از سوی یکی از مناظرهکنندهها به صورت حاشیهای علیه #علامه_مصباح_یزدی مطرح شد، و از سوی عزیزی که مدافع اندیشهی #استاد_مصباح بود، جواب درخوری - شاید به علت عدم تناسب با موضوع گفتگو - دریافت نکرد، مسأله «ارتداد» در اندیشه علامهمصباح بود.
✅ از نگاه آیتاللهمصباح، خطر افراد مرتد از کافران اصلی بیشتره؛ چون آنها برای توجیه کارشون، دین و احکام دینی رو به بازی و تمسخر میگیرن (انسانسازی در قرآن،ص۸۳). مرتدی که جان یا اعتقاداتِ سعادتآفرین دیگران را به مخاطره میاندازه (فلسفهاخلاق،ص۱۹۳-۱۹۴) حکم ارتداد در موردش جاری میشه. یعنی فردی که به صورت علنی، سمّپراکنی میکنه و کارش جنبهء اجتماعی داره،مشمول حکم ارتداد میشه. نه اونی که توی دلش خیلی چیزا رو قبول نداره.
✅ در جایی دیگه، #علامه_مصباح «هجوم علیه مقدّسات دینى، القاء شبهات فکرى و هتک ارزشهای دینى» رو ویژگی افراد مرتدی مانند «سلمانرُشدی» و «کَسروی» ذکر میکنند (پاسخ استاد بهجوانانپرسشگر،ص۲۸۲) که این مطلب هم دلالت به علنی بودن اقدام علیه امنیت روانی-دینی افراد جامعه داره. ایشان برای نمونه به حکم #امام_خمینی به ارتداد #جبهه_ملی اشاره میکنن که به صورت «علنی» علیه «حکم قصاص» بیانیه دادند و این حکم رو عملی غیرانسانی دانستند و علیه اون «تظاهرات» به راه انداختند (انقلاباسلامی و ریشههای آن،ص ۲۸۳-۲۸۴ و پاسخاستاد بهجوانانپرسشگر،ص۱۲۰).
یعنی در حقیقت چون فرد مرتد در جامعه #فساد ایجاد می کند، مرتد و مشمول حکم ارتداد میشه (جنگو جهاد در قرآن،ص۸۷). ایشان به صراحت میفرماید: «آنچه فقها فرمودهاند که انکار ضروریات دین موجب ارتداد و ترتّب احکام آن مىشود، مربوط به مقام اثبات است» (نقشتقلید در زندگیانسان،ص۱۴۱)
همچنین علامهمصباح معتقد است که اگر کسی از روی «جهل» با حکمِ الاهی مخالفت کنه، یا با هدف خدمت به اسلام چیزی رو به دین اضافه کنه، ایمانش محفوظه و مرتد (حتی مرتد باطنی) نمیشه (بهترینها و بدترینها از دیدگاه نهجالبلاغه،ص۲۶۹). پس از نگاه آیتاللهمصباح «ارتداد» و سمّ پراکنی و شبهه افکنی دوتا پایه اساسی داره؛
۱- علنی و اجتماعی بودن
۲- عالمانه و عامدانه بودن
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔸#یادداشت
☑️ کدام شناخت از #حجاب نیازمند حمایت است؟
✔️مهمترین کارکرد آموزه «امربه معروف و نهی از منکر» کارکرد شناختی است، یعنی تأیید شناختِ پایه بهمثابه بازخورد مثبت اجتماعی. مضافا بر آن، چه ایدههایی برای این مرحله از شناخت در نظر گرفته شده است؟ یک خانم #محجبه در #سینما، در تبلیغات، در #رسانه، در بازار و بطور کلی در جامعه با چه میزان از تأیید مواجه است و با چه میزان از هجمه؟
https://fekrat.net/article/lnk/43879
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#تأمل
✍️ حدیث #لیله_الرغائب در ترازوی نقد شیعه و سنی
🔸 احادیث مربوط به شب_ارزوها ریشه در مکتب خلفاء داشته و متاسفانه این روایات هدیهای ناخواسته از برادران اهل تسنن به فضای اخلاقی شیعه است. نکته جالب توجه این است که با بررسی تراث علمی اهل تسنن به ضعف و جعلی بودن این روایت پی میبریم.
♦️ابنجوزی(م597) نخستین کسی است که از عامه، حدیث لیلةالرغائب و اعمال آن را با اندک اختلافی که با روایت #ابنطاووس دارد، از ابن منده از ابن جهيم صوفي ابن سعيد بصري از پدرش از صغاني از حميد طويل از انس بن مالك از #پیامبر(ص) نقل کرده است. بدین ترتیب حدیث پیش گفته از منابع و راویان اهلتسنن به منابع شیعی راه یافته است. گرچه مطالعات پیشینهای فراتر از ابنجوزی را بیان نمیکند، اما نقد ابنجوزی بر این حدیث، نشان می دهد، که #نماز_رغائب دست¬کم در قرن ششم شایع بوده است.
🔹ابنجوزی سند روایت را ضعیف، محتوای آن را دروغی منتسب به #رسول_خدا(ص) شمرده و ابن جهیم #صوفی را از دروغگویان متهم به جعل این خبر دانسته و از استادش عبدالوهاب حافظ نقل کرده که راویان این خبر مجهول الحال و برای محدثان ناشناخته هستند و اصل خبر در هیچ کتابی یافت نشده است. ابنجوزی نمازهایی مانند نماز رغائب را ساخته امام جماعتهای جاهل دانسته که مجالس را از این نوع خبرها پر کردهاند تا بتوانند ریاست داشته باشند، در حالی که این نماز هیچ بنیان و اساس ندارد.
♦️برخی دروغبودن چنین خبری را مورد اتفاق همگان دانسته و در هر صورت، مقدسی گوید برای ما در #بیتالمقدس نمازی به نام نماز رغائب در #ماه_رجب شناخته شده نبود. علي بن ابراهيم این نماز را از ساختههای اواخر قرن پنجم دانسته است، که جاهلانی از امامان جماعت آن را درست کردهاند. از اینرو، چنین نمازی را بدعتی مذموم و قبیح شمرده، خواستار مبارزه با آن شدهاند، به گونهای که نووی آن را بدعتی زشت، گمراهی و نادانی و دربردارنده منکراتی آشکار شمرده که بدین سبب جعل کننده آن را نفرین کرده است. مهم آنکه، اعتقاد به لیلةالرغائب و خواندن #نماز آن، مانند بسیاری از امور مشابه، همدوش نفی و مبارزه رشد کرده و سبب اعتقاد قویتری برخی از اهل سنت به آن شده است. برخی پنداشته اند که حتی اسرا (حرکت شبانه رسولخدا(ص) به بیت المقدس) نیز در نخستین #شب_جمعه ماهرجب، به نام لیلةالرغائب بوده است.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔻 ما اهل #کوفه هستیم!
🔹 در ۲ دیدار از ۵ دیدار اخیر #رهبر_معظم_نقلاب، وقتی جمعیت شعار داد «ای رهبر آزاده آمادهایم آماده» رهبری در یکی از دیدارها پاسخ دادند:
«این آمادگیها باید بیشتر شود»
و در دیدار دیگر گفتند: «این آمادگیها باید به مرحله عمل برسد»
🔸 شما را نمیدانم اما من، از این دو جمله، «گلایه» میفهمم. گلایهای که میگوید «شعار بس است امت حزب الله! یک اقدامی بکنید!»
🔹 شما را نمیدانم اما من از ۵ دیدار اخیر رهبری، «خواهش» و «تمنّا» میفهمم! که آقایان! بانوان! علمای اسلام! خطر مشارکت پایین در #انتخابات وجود دارد...
🔻 احساس میکنم اصلا خیلیها ۴ دیدار اخیر را ندیدند! نگرانی را در صدای آقا نشنیدند. که اگر دیدیم و شنیدیم و هنوز با خیال راحت، مشغول کارهای روزمرهای هستیم که اسمش را به هر طریقی گذاشته ایم «وظیفه و تکلیف»، خیلی نامردیم.
این چه تکلیفی است که ما را از امر مستقیم و قطعی نائب #امام_زمان(عج) باز میدارد؟؟
🔸 در شرایطی که آقا دیگر بیخیال شاخص های اصلح شدهاند و همه دغدغهشان از دو ماه به انتخابات، مشارکت است، ما هیچ برنامه و طرح و ارادهای برای آن نداریم.
🔹 خدا رحمت کند #حاج_قاسم را که در وصیتنامه اش نوشت: «من حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای را خیلی مظلوم و تنها میبینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست»
🔹 با هر جمله رهبری در ۵ دیدار اخیر، این ندای #امیرالمومنین علیهالسلام خطاب به مردم کوفه در گوشم نواخته میشد:
«شما را براى #جهاد با دشمن دعوت کردم امّا كوچ نكرديد،
حق را به گوش شما خواندم ولى نشنيديد،
و در آشكار و نهان شما را دعوت كردم اما اجابت نكرديد،
صاحب شما خدا را اطاعت میکند اما شما از او حرفشنوی ندارید
و صاحب اهل شام معصیت خدا را میکند اما او را اطاعت میکنند.» ( #نهج_البلاغه، خطبه۹۷)
🔻 ما #اهل_کوفه نیستیم؟
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
⚡️ هنر #جهاد_تبیین و پیچیدگیهای آن
⚡️ اهمیت کلانروایت
⚡️#شُبهات و #شَهوات دو عرصۀ هجوم شیاطین
💥 روایت #دشمن این است:
۱. مشکلات کشور فراوان است!
۲. مشکلات، لاینحلّ است و با تغییر مدیران هم حل نمیشود!
۳. ریشۀ مشکلات به #مقاومت بر میگردد!
باید هر سه رکنِ روایت دشمن را تصحیح کنیم و روایت درست و واقعی از فتوحات و خلأها ارائه کنیم:
نه مشکلات، فراوان است؛ نه غیرقابل حل است و نه اینکه به مقاومت برمیگردد.
1⃣ باید تصویری مطلوب، جذاب و شورانگیز از آیندهای که جامعه بسوی آن حرکت میکند، ارائه دهیم.( #امیدآفرینی)
2⃣ باید کلانروایتی مبتنی بر #نظریه_پیشرفت تبیین کنیم و در آن نشان دهیم که #انقلاب_اسلامی و جمهوری اسلامی در زمینههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، نظامی، دیپلماتیک و... گامهای بلند و موفق و گاهی شگفتانگیز، بهسمت آن تصویر مطلوب برداشته و موازنهها را تغییر داده است.
3⃣ باید بین گفتمان «مقاومت و پیشرفت» و «انفعال و توسعه» مقایسه کنیم و توضیح دهیم که مقاومت موفق بوده است مسیر دیگری را برای پیشرفت پایدار کشور باز کند که آثار خسارتبار گفتمان سازش و توسعه را در پی ندارد.
4⃣ باید آسیبشناسی از معضلات و مشکلات کشور را همدلانه با جامعه و مردم ارائه دهیم؛ نباید نقدها و اشکالات موجود را رد کنیم، منتها در تحلیل علل و عوامل این آسیبها باید نشان دهیم که آسیبها بهخاطر مقاومت نبوده، بلکه عمدتاً بهخاطر «انفعال و توسعه» و کپیبرداری از الگوهای غربی بوده است؛ هرچند بخشی هم بهخاطر کوتاهیهاست.
🔸«اگر نتوانیم #تبیین کنیم که مسیر نُصرت، چه قواعد و سُنّتهایی دارد، سختیهای راه به پای عدم توفیق نوشته خواهد شد!
بخشی از آسیبها، ضرورتِ این راه است. برای مثال، سختیِ جنگ خندق تقصیر کسی نیست! درگیری و مبارزه، بهطورطبیعی سخت است.
اما بخش دیگر، [به الگوهای غربی و به کوتاهیها برمیگردد و] راهحل دارد.»
🗓 دیماه ۱۴۰۲
استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری
#آیتالله_میرباقری
#انتخابات
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
بسم الله الرحمن الرحیم
هو الحکیم المتکلّم
1ـ کلید فهم علمِ حکمت و کلام، #منطق است.( #آیتالله_جوادیآملی، تفسیر تسنیم،ج31،ص306)
2ـ محور منطق، قیاس است.( #شهید_مطهری، کلیات علوم اسلامی،ص75)
🌿 بنابراین کلید فهم علمِ حکمت و کلام، #قیاس است.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha