رحا مدیا
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_چهارم برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیش
💠مفهوم شناسی سکولاریسم
#بخش_پنجم
#سکولاریسم_در_حوزه
برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود.
#فرایند_شکل_گیری_سکولاریسم
سکولاریسم دستاورد تحولات فکری است که پس از نهضت فکری در پهنه اروپا ایجاد شد. این تحولات فکری واکنشی بر سیر تحولات قرون وسطی در اروپا بود که به اعتقاد بسیاری از مورخان، از سال 476م آغاز و تا سال 1492م تداوم یافت. لذا، هریک از مشخصه های سکولاریسم بازتابی از واکنش ها و تحرکاتی است که در قرون وسطی توسط اربابان کلیسا و به اسم آیین مسیحیت صورت می پذیرفت :
الف: سیر تحول تاریخی سکولاریسم
سکولاریسم نتیجه منطقی درگیری و تنازع فرهنگی اروپا پس از عصر روشنگری است. طی چهار قرن درگیری، در اروپا فرهنگ جدیدی شکل گرفت که امروز آن را به نام «سکولاریسم » می شناسیم. اما این تحولات ریشه در قرون وسطی داشت. از این رو، نگاهی اجمالی به تحولات دوره پس از شکوفایی علم خواهیم داشت .
در یک نگرش کلی، قرون وسطی دارای ویژگی هایی است: به لحاظ سیاسی، حقوق خصوصی و عمومی مختلط و به هم ریخته و به لحاظ فکری، بارزترین مشخصه این دوره عبارت از فقدان دو بعد انتقاد و درک تاریخ، فقدان یا نقصان روحیه بررسی و مشاهده و احترام بیش از اندازه به قدرت است. خصوصیت دیگر این دوره، یکسان انگاشتن دولت با میراث خصوصی یک خانواده با تمام نتایجی است که بر این اصل مترتب می شود.(1) از دیگر ویژگی های این دوره، قدرت کلیساست.
کلیسا روابط و عقاید سیاسی را با اوضاع سیاسی و اجتماعی قرون وسطی نسبت به هر دوره دیگری، چه قبل و چه بعد از آن، نزدیک تر ساخت به لحاظ فرهنگی نیز قرون وسطی با اشکال گوناگونی از دوگانگی مواجه است: دوگانگی میان روحانیان و عامه مردم، دوگانگی میان فرهنگ لاتینی و فرهنگ نیوتونی، دوگانگی میان حکومت آسمانی و حکومت زمینی و دوگانگی میان روح و جسم و همه اینها در اختلاف نهایی پاپ و امپراتور خلاصه می شود. این دوگانگی ها هر یک منشا متفاوتی دارد و هر کدام ملهم از فرهنگ خاصی است(2) عصر روشنگری و تحولات واپسین آن به این دوگانگی ها و اختلاف های دیگر خاتمه داد .
در دو قرن اولیه قرون وسطی، مسیحیت به تدریج، رشد کرد. در ابتدا، مسیحیان به قدرت مادی بی علاقه بودند. این امربرخاسته از متن انجیل بود که به این نکته اشعار داشت که آنچه را متعلق به قیصر است به قیصر واگذار و آنچه را که متعلق به خداست به کلیسا و پاپ. اما این بی علاقگی دیری نپایید و وقتی که بیشتر مردم و حتی امپراتورها به دین حضرت مسیح علیه السلام گرویدند، دوام نیافت .
.............
موسکا ،گائتانا و گاستون بوتو(1370)، تاریخ عقاید و مکتب های سیاسی، ترجمه حسین شهیدزاده، چاپ دوم، مروارید، تهران.
راسل، برتراند ( 1373)تاریخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دریابندری، چاپ ششم، پرواز، تهران.
#حسین_کاظمی
#سکولاریسم
#مرجعیت_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
هشتک زیر را دنبال کنید:
#از_سکولاریسم_غربی_تا_سکولاریسم_حوزوی
@resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحفه ای نخواهند آورد
سخنانی که باید با طلا نوشت!امام خمینی (ره) غرب هیچ تحفه ای که به نفع ما باشد برایمان نخواهد آورد !اری رهبری که سخنانش خاک میخورد باید هم اقای روحانی و ظریف .عراقچی بیان با برجام غربی ها مردم را فریب بدن ! و هنوز بوی گند برجام بلنده میگویند FATF غربی ها گلستان میکنه کشورمان را!وقاحت تاکجا؟
#گام_دوم_انقلاب
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#استکبار_ستیزی
@resalathozehenghelabi
رحا مدیا
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_پنجم #سکولاریسم_در_حوزه برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرد
💠مفهوم شناسی سکولاریسم
#بخش_ششم
برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود.
#سیر_تحول_تاریخی_سکولاریسم
با مسیحی شدن کنستانتین، امپراتور روم، مسیحیت رشد قابل توجهی کرد. در امپراتوری روم، قدرت دنیایی و قدرت دینی با هم آمیخته بود و امپراتور پیشوای مذهبی نیز به شمار می رفت، ولی تشکیلات کلیسا این آمیختگی را نمی پذیرفت. مسیحیت ویژگی جهانشمولی داشت و می خواست تا فراسوی حدود امپراتوری نشر و اشاعه یابد. پیشوایان و سلسله مراتب روحانی این مذهب یعنی اسقف ها و کشیش ها از سوی امپراتور تعیین نمی شدند. بر همین اساس، مسیحیت از بدو پیدایش، نسبت به دولت یا حکومت به خودمختاری گرایش داشت(.(1
هنگام فرمانروایی کنستانتین و در زمان جانشینان وی، کلیسا نظارت دولت را تحمل کرد. در امپراتوری روم شرقی نیز به علت اینکه وحدت حکومت دوام بیشتری یافت، این سنت بر جای ماند، اما در روم غربی، کلیسا به زودی به استقلال رسید و در صدد برتری جویی برآمد . در پایان قرن پنجم، مساله جدایی این دو قدرت از جانب کلیسا مطرح شد و پاپ ژلازاول قلمرو روحانیت را مافوق امپراتور اعلام داشت و امپراتور را در امور دنیایی برتر از اسقف دانست
سال های 600تا 1000م را به «عصر ظلمت » تعبیر کرده اند. در اواخر قرن نهم، نظریه برتری قدرت کلیسا بر قدرت غیر دینی به درجه تکامل خود رسید. از قرن یازدهم به بعد در اروپا پیشرفت هایی حاصل شد که به کلیسا نیز سرایت کرد و منجر به نضج فلسفه مدرسی گردید. در این قرن، بر قدرت فوق العاده پاپ افزوده شد. در قرن دوازدهم، فلسفه مدرسی به رشد خود ادامه داد و تعارض امپراتور و دستگاه پاپ نیز تداوم یافت. در نظریاتی که از برتری قدرت غیر دینی حکایت می نمود و نظراتی که از استقلال هر دو قدرت دفاع می کردند و هر دو قدرت را منبعث از اراده الهی می دانستند چالش ایجاد شد. بدین سان، نه تنها در عمل، بلکه در زمینه افکار و عقاید نیز تعارض ایجاد کرد. در این قرن، جنگ های صلیبی نیز اتفاق افتاد. این جنگ ها به لحاظ فرهنگی برای اروپا از اهمیت والایی برخوردار است; زیرا موجب انتقال فرهنگ مشرق زمین به اروپا و آشنایی آنان با این فرهنگ شد(2).
.............
(1) موسکا ،گائتانا و گاستون بوتو(1370)، تاریخ عقاید و مکتب های سیاسی، ترجمه حسین شهیدزاده، چاپ دوم، مروارید، تهران.
(2) راسل، برتراند ( 1373)تاریخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دریابندری، چاپ ششم، پرواز، تهران.
#حسین_کاظمی
#سکولاریسم
#مرجعیت_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
هشتک زیر را دنبال کنید:
#از_سکولاریسم_غربی_تا_سکولاریسم_حوزوی
@resalathozehenghelabi
🔴امام خامنه ای :
♦️دکتر مصدّق به آمریکاییها اعتماد کرد؛ برای اینکه بتواند خود را از زیر فشار انگلیسها نجات بدهد، به آمریکاییها متوسّل شد؛ آمریکاییها به جای اینکه به دکتر مصدّق که به آنها حسن ظن پیدا کرده بود کمک کنند، با انگلیسها همدست شدند، مأمور خودشان را فرستادند اینجا و کودتای ۲۸ مرداد را راه انداختند.
♦️مصدّق اعتماد کرد، کتکش را [هم] خورد؛ حتّی کسانی که با آمریکا میانهشان هم خوب بود و به آمریکا اعتماد کردند، ضربهاش را خوردند.
🗓۱۴ اسفند سالروز فوت مصدق
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#گام_دوم_انقلاب
#چهل_سالگی_انقلاب
#ساده_لوح
#عبرت_تاریخ
@resalathozehenghelabi
🔆 #علامه_مصباح : اعتمادمان به خدا باشد،نه به آمریکا و اروپا و نه حتی به دستاوردهای نظامی, در دفاع مقدس نوجوان ها، عرفای بزرگ را در رسیدن به مقامات الهی جاگذاشتند.
🔹انقلاب اسلامی پدیده عظیم اجتماعی است که در طول تاریخ انسانیت بی نظیر بود. خداوند در این پدیده عظیم یکی از وعده های خود را نشان داد که "ولینصرنّ الله من ینصره" .
🔸 شرط نصرت الهی، تعداد زیاد نیرو، تکنولوژی پیشرفته و ثروت نیست، بلکه بندگی خدا و صداقت در یاری دین خداست.
🔹جنگ بدر، با تعداد اندک مسلمانان و تجهیزاتشان، خداوند مسلمانان را نصرت کرد؛ اما جنگ حنین که مسلمانان به قدری زیاد بودند که خودشان از این جمعیت تعجب کردند، شکست خوردند؛ چون اعتمادشان به تعداد نیرویشان بود.
🔸خدا، همان خداست، دین، همان دین است و سنت های الهی نیز تغییر نکرده است؛ باید ببینیم، ما چگونه هستیم؛ اعتمادمان به خداست یا به آمریکا و اروپا؟ یا حتی به پیشرفت های نظامی مان؟
🔹چنین نبود که شهدا، افراد خاصی بوده باشند؛ چه بسا قبل از انقلاب، خیلی هم به دنبال شهادت و یاری دین خدا نبودند؛ اما در مکتب امام (ره)، چنان اوج گرفتند که عارفان بزرگ را جاگذاشتند و به کمال رسیدند؛
🔸لذا امام (ره) با آن عظمتش می فرماید رهبر ما آن طفل 13 ساله است.
🔹شرایط رشد و کمالی که امروز وجود دارد، در طول تاریخ بشریت وجود نداشته است؛ از یک طرف همه میراث انبیاء، و اهل بیت (ع) در اختیار ماست و از طرف دیگر، نمونه های عینی تحقق وعده های الهی را بارها دیده ایم
👈دیدار با طلاب مدرسه شهید صدوقی
11/اسفندماه/97
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#گام_دوم_انقلاب
@resalthozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ انتقاد شدید آیت الله توکل، نماینده انقلابی مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق حوزه علمیه قم نسبت به اوضاع فرهنگی مشکوک در شهر مقدس قم
پ ن: متاسفانه اخیرا با پدیده بدحجابی در حد محسوس در شهر مقدس قم مواجه هستیم که نیازمند برخورد قانونی دستگاههای متولی و امر به معروف و نهی از منکر نرم توسط مومنین است.
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#گام_دوم_انقلاب
#چهل_سالگی_انقلاب
#تلنگر
#طلبه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
رحا مدیا
❗️ انتقاد شدید آیت الله توکل، نماینده انقلابی مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق حوزه علمیه قم نسبت به
🔆انتقاد شدید آیت الله توکل، نماینده انقلابی مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق حوزه علمیه قم از بیتفاوتی مسئولان مختلف قم نسبت به رواج فساد و انقلابزدایی از شهر مقدس #قم
🔺 میخواهند همان بلایی که سر مشهد آوردند سر قم هم بیاورند!
🔺 به هر کس میگوییم به جای دیگر حواله میدهد!
🔺نه شهردار تکان می خورد ، نه استاندار تکان می خورد ، نه فرماندار تکان می خورد ، نه حتی نیروی انتظامی!
🔺اگر مسئولی در هر رده ای نتواند حق مسئولیت خودش را ادا کند ، در آن پست ماندن برای او حرام است...
🔺 آنچنان به خواب فرورفتهاند که با بمب اتم هم بیدار نمیشوند!
🔺رهبر انقلاب ما فرموده اند آن قدر آسیب ها را بگوئید و بگوئید و بگوئید تا گفتمان بشود و مشکل ان شاءالله حل بشود.
➕ شایان ذکر است منزل آیت الله توکل به علت نهی از منکر از سوی اوباش مورد حمله قرار گرفته است.
سخنرانی صبح جمعه در مسجد حضرت زینب (سلام الله علیها) پردیسان
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#چهل_سالگی_انقلاب
#تلنگر
#طلبه_انقلابی
#آیت_الله_توکل
@resalathozehenghelabi
✅مبارزه ی سیاسی اهل بیت (ع) متناسب با شرایط زمان
مهمترین چیزی که در زندگی ائمه به طور شایسته مورد توجه قرار نگرفته عنصر {مبارزه حاد سیاسی }است.
از آغاز نیمه دوم قرن اول هجری ،که خلافت اسلامی به طور آشکار با پیراهه های سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به حکومت جابرانه پادشاهی بدل گشت، ائمه اهل بیت علیه السلام مبارزه سیاسی خود را به شیوه ای متناسب با اوضاع وشرایط شدت بخشیدند .
این مبارزه بزرگ ترین هدفش تشکیل نظام اسلامی و تاسیس حکومتی بر پایه امامت بود .
📚 #انسان_دویست_پنجاه_ساله
18/05/1363
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#چهل_سالگی_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
#بصیرت
@resalathozehenghelabi
دعوت #شبکه_اجتهاد از #حوزه_های_علمیه_خواهران برای همراهی با #جریان_لیبرال در راستای #افزایش_سن_ازدواج
💢شبکه اجتهاد، اخیرا در یادداشتی از حوزه های علمیه خواهران خواسته که در راستای افزایش سن ازدواج، در پازلی نقش آفرینی کند که لیبرال های وطنی در راستای پیاده سازی سند 2030 تحت عنوان دروغین کودک همسری ازآن یاد می کنند.
🔴 پ.ن. آیا حل معضل طلاق ها در کشور در گرو افزایش سن ازدواج است که مصداق بارز خروج از چاله و افتادن در چاه است؟!
🔻 آیا بهتر نیست از حوزه های علمیه خواهران و مرکز زن و خانواده و دیگر نهادهای مسئول و متولی درخواست کنیم در راستای ترویج فرهنگ صحیح ازدواج و آموزش دقیق آموزه های دینی و اسلامی در رابطه با زندگی مشترک و آداب زناشویی ازآفت طلاق های مکرر جلوگیری کنیم؟
🔻آیا بالا بردن سن ازدواج افزودن گره ای بر گره های پیشین نیست؟!
🔻آیا آقایان گزارش های تخصصی مراکز مروبوطه در زمینه عوامل طلاق را ملاحظه نفرموده اند که عواملی از قبیل تجمل گرایی، عدم درک صحیح از رابطه زندگی مشترک و ناآشنایی با حقوق و تکالیف زن و شوهری و ... را برشمرده اند؟ پس چرا در این میان به جای حل مسئله، آقایان همراه با دولتمردان لیبرال به سمت پاک کردن مسئله رفته، و می خواهند با بالا بردن سن ازدواج در کشور، زمینه از هم پاشیدن خانواده را فراهم کنند؟!
🔻آیا تاکنون در زمینه طرح افزایش سن ازدواج با سند 2030 تأملی صورت گرفته است؟!
🔻هنوز چند روز از بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه طرح های استعماری در راستای نابودی خانواده نگذشته است، چرا باید ما دنباله رو این قبیل طرح ها باشیم؟!
@resalathozehenghelabi
پیام تاریخی امام به حوزههای علمیه در سوم اسفند ۱۳۶۷، منشور جاویدان انقلاب اسلامی و روحانیت است و دستگاه مدیریتی حوزه علمیه باید این منشور را به متن درسی حوزههای علمیه تبدیل کند.
وی تاکید کرد: روحانیت انقلابی با خون خود میثاق جاویدان نهضت اسلامی را امضاء کردند، به نسبت همه اقشار روحانیت بیشترین شهدا را تقدیم راه انقلاب کردهاند.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: روحانیت انقلابی تکیهگاه همیشگی محرومان، دفاع از مقدسات میهنی، پیشتازی در نهضت انقلاب اسلامی و نهضتهای دیگر تاریخ معاصر، نفی و مبارزه با سرمایهداری، پولپرستی، استعمار و استثمار بودهاند و انقلابی ماندن حوزههای علمیه عامل انقلابی ماندن نظام اسلامی است.
رئیسی افزود: آینده ایران عزیز و تداوم جریان انقلاب و ارزشهای آن در گروی اجرای عدالت و مبارزه با فساد است و زندگی اشرافی نیز با تفکر انقلاب اسلامی سازگاری ندارد.
#طلبه_انقلابی
#تلنگر
#چهل_سالگی_انقلاب
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
@resalathozehenghelabi
⭕️ طلبه و استاد و مرجع ما اگر معتقد به انقلاب نباشد، به درد کشور نمیخورد
🌸 رهبر انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی: مواظب باشید جهتگیری انقلابی، مقهور هیچ کدام از این شاخصها و مهمّات کار این مؤسّسه قرار نگیرد؛ جهتگیری انقلابی. طلبهی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد.
🔻 اینکه بنده میگویم حوزهی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند. ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
#تلنگر
#چهل_سالگی_انقلاب
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
#حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
📛 بین #مجمع_محققین و #جریان_نفاق چه نسبتی برقرار است؟!
⁉️ آنتیتز انقلاب! در قم چه خبر است؟!(254)
🔻 #مجمع_خود_خوانده_مدرسین_و_محققین حوزه در سایت و کانال خود، از بالا رفتن پرچم «قیام قم علیه نفاق» آشفته و و آزرده شده اند!
🔻این #گروهک_حوزوی با عنوان «واکنش به «اعلام قیام» در تجمع قم، از زبان فاضل میبدی، فریاد می زند که: «اینکه که در حوزه علمیه قم پرچمی را بالا ببرند و بیانیه صادر و خرابکاری کنند، مورد تایید اساتید و مراجع نیست / میخواهند آتش نزاع و اختلاف را شعله ور کنند»!
🔴پ.ن. سؤالی که به ذهن مخاطب می رسد این است که:
1) اعلام قیام علیه جریان نفاق، چرا باید منجر به شعله ور شدن آتش نزاع و اختلاف شود؟
2) بر فرض که جریان نفاق بخواهد آتشی شعله ور کند، چرا مجمع خود خوانده محققین باید سخنگوی آنان باشد؟!
مگر بین جریان نفاق و گروهک حوزوی محققین و مدرسین، نسبتی برقرار است؟!
3) چه شده که گروهک فوق الذکر خود را مخاطب این پیام یافته است؟!
🔻این بیانیه تهدید آمیز، آدمی را به یاد نامه بی سلام مرحوم مغروق و تهدیدش مبنی بر به پا شدن دود و آتش می اندازد!
#مجمع_محققین_و_مدرسین!
#جریان_نفاق_حوزوی
#تهدید_نظام_به_دود_و_آتش
#طلبه_انقلابی
#تلنگر
#چهل_سالگی_انقلاب
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#قم
@resalathozehenghelabi
📛 چرا مجلس نباید در مسائل فقهی ورود کند؟!
✔️آیت الله جعفر سبحانی(حفظه الله):
🔻در مورد مساوات دیه زن و مرد که در مجلس شورای اسلامی مطرح است باید بحث شود و مشخص شود که آیا مجلس صلاحیت بررسی این مسئله را دارد. مجلسیها نباید به مساوات دیه زنان وارد شوند.🔺
🔴پ.ن. حساسیت فقهای عظام و مراجع تقلید در زمینه "#لزوم_عدم_ورود_مجلس_به_امور_فقهی" حسیاستی بسیار حیاتی، مهم و راهبردی است؛ چه اینکه مفروض حضرت امام در مورد مجلس شورای اسلامی، که عبارت است از: "#حضور_علمای_اعلام و #مجتهدان و #متعهدان_به_اسلام" محقق نیست، و نمایندگان مجلس عموماً "افرادی عادی و غیر متخصص" هستند، و لذا نمی توان و نباید در حوزه احکام فقهی و شرعی به آنها میدان داد.
♻️جملات حضرت امام در مورد مفروض فوق الذکر را در ذیل ملاحظه بفرمائید:
1)"احتیاج مجلس به علما و روحانیون مطلع از احکام شرعی و سیاسی اسلام" (22/11/62)؛
2) با تشخیص دو سوم مجلس شوراى اسلامى که "مجتمعى از علماى اعلام و مجتهدان و متفکران و متعهدان به اسلام" هستند (صحیفه امام، ج17، ص: 321)
🔻بنابراین مادامی که ساختار مجلس و شرایط نمایندگی مجلس در وضع فعلی باشد، نشاید و نباید که اجازه ورودشان در امور فقهی و احکام شرعی داده شود.
☘ راه حل نیز "تغییر ساختار و شرایط نمایندگی مجلس" است. نمایندگانی که باید دارای "طهارت اقتصادی" بوده، در کنار "فقاهت نسبی" از تخصص، دانش و تجربه لازم " برخوردار باشند.
#مجلس_تراز
#مجلس_و_امور_فقهی
#حوزه_و_مجلس
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
✅ مواضع و عملکرد #مغایر(و نه لزوما متضاد) با #گرایش_انقلابی٬ مصداق #خیانت است!
گزیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی👇
🔸 مواظب باشید جهتگیری انقلابی، مقهور هیچ کدام از این شاخصها و مهمّات کار این مؤسّسه قرار نگیرد؛ #جهتگیری_انقلابی.
🔹 طلبهی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ #باید_معتقد_باشد.
🔹اینکه بنده میگویم حوزهی انقلابی، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، #شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند. #تحوّل یک چیز متوقفشدنی نیست.
🔸تحوّل یعنی یک دگرگونیای که هر روز کاملتر و بهتر و قویتر و عمیقتر میشود؛ این باید ادامه داشته باشد و ما معتقد باشیم. دشمنانمان را بشناسیم، دشمنان این نظام را بشناسیم، دشمنان این حرکت تحوّلی را بشناسیم. اگر نه، کشور به رکود خواهد انجامید و مغلوب سیاستها و گرایشهای دشمنان این ملّت و دشمنان اسلام خواهد شد.
🔹امروز نگاه اسلام به مجموعهی جمهوری اسلامی است؛ من به شما عرض بکنم. الان در دنیای اسلام گرایش به احیای اسلام و به زندگی اسلامی به معنای واقعی خیلی زیاد است.
🔹مردمی که، ملّتهایی که سرخورده شدهاند از این تمدّنهای مادّی غربی و شرقی، به اسلام گرایش دارند منتها ملجأیی، مرجعی، شاخصی، ستونی که به او تکیه کنند، کسی که به او مراجعه کنند ندارند؛ لذا نگاهشان به جمهوری اسلامی یک نگاه واقعی است؛ این وجود دارد.
البتّه دشمنها نمیگذارند و نمیخواهند این معلوم بشود امّا وجود دارد.
🔹امروز در هر کدام از این کشورهای اسلامی عربی که سرانش به خون ماها تشنه هستند، اگر چنانچه از جمهوری اسلامی یک نشانی، اثری، برگهای آنجا پیدا بشود، شخصی برود، شخصیّتی برود، افرادی بروند، کتابی برود و مانع از طرف سرانشان نباشد، مردم به او اقبال میکنند. الان تقریباً همهی این کشورهای اسلامی از شرق تا غرب همین جور هستند؛ از اندونزی و مالزی و مانند اینها بگیرید تا آفریقا. مردم چشمشان به اینجا است؛ دنیای اسلام امروز نیاز دارد به این حرکت انقلابی ما.
🔹این کسانی که در داخل حرف میزنند، کار میکنند، اظهاراتی میکنند که با گرایش انقلابی #مغایر است، ولو متضاد هم نباشد، امّا همین قدر که مغایر با گرایش انقلابی است، دارند ضربهی به امید امّت اسلامی میزنند، این ضربهی به آنها است و #خیانت میکنند. بنابراین حرکتتان حرکت انقلابی باشد و کار انقلابی.
#رسالت_حوزه_انقلابی
#سکولاریسم_حوزوی
#طلبه_انقلابی
#چهل_سالگی_انقلاب
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
@resalathozehenghelabi
نفوذی های واقعی در حوزه را بشناسیم/۱
مروری بر شخصیت #سید_موسی_اصفهانی؛ از دربار پهلوی تا سرزمین یانکی ها
در روزهای اخیر با مطرح شدن بحث #نفوذ در حوزه٬ عده ای با استفاده از تاکتیک های رسانه ای تلاش دارند آدرس غلط بدهند و با برچسب زدن به برخی نیروهای انقلابی (هرچند ممکن است در جای خود نقدی بدانها وارد باشد) خود و اطرافیان شان را از مظان این احتمال برهانند.
مرور تاریخی بر سرگذشت برخی نفوذی های حوزوی٬ شاخصه ها و ماهیت خط نفوذ را آشکار خواهد ساخت.
در یادداشت نخست٬ به مرور اجمالی یک نمونه خواهیم پرداخت.
موسی اصفهانی٬ نواده حضرت آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی است که در عصر پهلوی به نمایندگی مجلس شورای اسلامی رسید و با استفاده ابزاری از #لباس_روحانیت٬ با ظاهری غیردینی و محاسن تراشیده٬ بصورت معمم در #دربار تردد مداوم داشت و از آن بدتر٬ به #عیاشی شهره بود.
بعد از مدتی به دلیل مفاسد مالی از ایران گریخت و در عراق دست راست #تیمور_بختیار محسوب می شد و بعد از ورود امام به عراق تلاش کرد خود را در شمار اطرافیان امام جا بزند که با بی اعتنایی امام و هوشمندی آقا سید مصطفی خمینی٬ ره به جایی نبرد و طرد شد.
گذشته از دستگاه بعثی ها٬ مدتی تلاش کرد خود را به عبدالناصر نزدیک کند و تا حدودی هم پیش رفت.
مرور خاطرات یکی از اعضای حلقه طلاب حامی امام در نجف که از قضا بعدا در جرگه اطرافیان آقای منتظری و اصلاح طبان نشان دار حوزوی درآمد٬ تصویر شفافی از زندگانی موسی اصفهانی به دست خواهد داد که ضمنا نفوذی های امروزین را عاجز خواهد کرد که این یادداشت را یکطرفه و جهت دار معرفی کنند.
مرحوم سید رضا برقعی مدرس در خاطراتش که سال ۹۶ توسط نشر عروج منتشر شد٬ چنین می گوید؛
سید موسی اصفهانی شخصیتی بسیار پیچیده و با استعداد بود... حاج آقا مصطفی گفتند [آقا موسی] گرچه #شیطان_صفت است ولی نابغه است. واقعیت هم همین بود.
آقا موسی از ابتدا طلبه و معمم و ملبس بود... از خصوصیات ایشان #عیاشی و #خوشگذارانی وی بود.
با #برخوردی که حاج آقا مصطفی با وی کرد٬ او نیز به بغداد رفت و فقط گاهی به نجف می آمد.
یکی از اقدامات مهم آقا موسی اصفهانی تألیف کتاب ربع قرن زندگی آیت الله حکیم بود.... این کتاب در زمان خود خیلی سر و صدا برپا کرد. به عنوان مثال در این کتاب به وضوح مناسبات آسید ابراهیم یزدی (نوه دختری مرحوم آیت الله آسید کاظم یزدی صاحب کتاب عروةالوثقی) وابسته به بیت آیت الله حکیم و داماد را با #رژیم_پهلوی تشریح کرده و جای هیچگونه شبهه ای را باقی نگذاشته بود.
سید موسی پس از [پیروزی] انقلاب [اسلامی] به همراه آیت الله #سیدمحمد_بجنوردی نوه دختری آسید ابوالحسن اصفهانی و پسرعمه سید موسی اصفهانی مجددا به ایران بازگشت و قصد داشت بار دیگر شانس خود را جهت تصدی کرسی نمایندگی مجلس از حوزه اصفهان امتحان کند.
او بار دیگر به خارج رفت؛ ابتدا به عراق و بعد لیبی و سپس به #آمریکا رفت و در آنجا تبدیل به یک #ضدانقلاب درجه یک شد و علیه حضرت #امام مواضع بسیار تندی گرفت.
وی رفته رفته در مورد برخی مبانی اعتقادی شیعه مواضعی را گرفت که بیانگر #تزلزل_اعتقادی وی بود و به مرور در اواخر عمر [او هنگام مصاحبه زنده بود و اطلاعات مرحوم برقعی در این مورد دقیق و درست نبوده]٬ همه چیز را انکار کرد و رسما اعلام مطالب #کفرآمیز نمود!
(خاطرات سید رضا برقعی٬ صص ۲۱۷_۲۲۰)
🔶پی افزود
بر اساس رهیافت کیس مورد مطالعه٬ نفوذی های حوزوی چهره هایی #وابسته به استبداد و استکبار اند٬ از بنیه عقیدتی متزلزلی برخوردارند به شریعت و شعائر شیعی التزام ندارند٬ اگر منافع شان اقتضا کند ژست انقلابی می گیرند و هنگامی که چهره واقعی شان رو شود٬ علنا ضدیت با امام و انقلاب را اعلان می کنند! و اینکه قبله شان #غرب و خصوصا #آمریکای_وحشی است!
به راستی امروز کدام جریان و افراد را با این شاخصه ها در حوزه سراغ داریم؟!!
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#نفوذ
@resalathozehenghelabi
📛 #اضلاع_سه_گانه_حوزه علمیه و #غیبت_دو_ضلع_در_مدیریت حوزه!
#مراجع #اساتید #طلاب
❇️حوزه علمیه چیست؟
بی تردید حوزه علمیه مهمترین هدف و آرمانش تبلیغ و توسعه دین در جامعه اسلامی است و این حوزه مقدس بیش از هزار سال در عصر غیبت امام عصر با قدرت و صلابت از دین الهی و شئون مختلف آن حفاظت و حراست نموده است.
✅ قوام هر سازمان و مجموعه به ارکان تشکیل دهنده آن است و ارکان حوزه علمیه نیز سه نهاد مرجعیت اساتید و طلاب می باشند.
همانگونه که مستحضرید شورای عالی حوزه علمیه اصلی ترین و تنها نهاد تصمیم گیر و تصمیم ساز حوزه علمیه محسوب می شود و آنچه مشخص است و مراجع معظم تقلید بر آن اذعان دارند این است که اعضای محترم شورای عالی نمایندگان ایشان می باشند.
🔴 برکسی پوشیده نیست که جایگاه والای مرجعیت معظم و جامعه محترم مدرسین و شورای عالی حوزه علمیه از خطوط قرمز و حساس حوزه محسوب می شود و خدای ناکرده تضعیف این ارکان منجر به تضعیف دین و از هم پاشیدگی حوزه خواهد شد.
♦️ لکن از این نکته نمی توان غافل شد که حوزه علمیه قم بیش از 1000 استاد در سطوح مختلف دارد و بی شک نمی توان جامعه محترم مدرسین را نماینده این اساتید دانست چرا که در انتصاب و عضویت این اعضا محترم نظر عامه اساتید لحاظ نشده است.
از سوی دیگر در رکن مهم بدنه طلاب و فضلا، مجمع نمایندگان طلاب خود نهاد پائین دستی جامعه محترم مدرسین است و با صرف نظر از بحث های مختلف میزان مشارکت طلاب در انتخاب این اعضا حتی از همین مجمع نیز نماینده ای در شورای عالی وجود ندارد .
🔴 اما آنچه انتظار طلاب و اساتید حوزه علمیه سراسر کشوراست داشتن نماینده واقعی و موثر در دو رکن طلاب و اساتید در این نهاد عالی می باشد و قطعا این درخواست به معنای توهین به نهادهای عالی حوزه نمی باشد و طبعا همانگونه که جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه ضمن فراخوان طلاب در تجمعات مختلف با پاسخ مثبت اساتید و طلاب و مشارکت آنان مواجه می شوند انتظار متقابل این دو رکن مهم این است که با داشتن نماینده ای واقعی و موثر نظرات و دغدغه های خود را منتقل و در تصمیمات نظام حوزه دخیل باشند.
چرا که در سال های پس از پیروزی انقلاب خلا وجود نمایندگان این دو قشر در عالی ترین نهاد حوزه به چشم می خورد. و این دغدغه عموم طلاب و فضلا و اساتید حوزه است.
در پایان توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و انشا الله حوزه علمیه مشمول عنایت و رحمت امام عصر عج گردد. و خداوند طول عمر با عزت به مقام معظم رهبری و مراجع معظم عنایت فرماید.
#ابوالقاسم_سیفی_مازندرانی
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
حضرت آیت الله علوی گرگانی:
روحانیت باید منویات مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار دهد.
این مرجع معظم تقلید در دیدار طلاب و فضلای گلستانی مقیم قم که در(۹۷/۱۲/۱۶) در دفتر ایشان برگزار شد، نکات مهمی اظهار داشتند که گزیده ای از آن را در ذیل خواهید خواند:
🔸رهبر معظم انقلاب سدی محکم در برابر نفوذ دشمنان است و به خوبی همه جوانب جامعه را اداره میکنند و باید این شخصیت را حفظ کرده و نسبت به آن غفلت نورزیم.
🔹روحانیت باید منویات مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار دهد، نقطه مرکزی بیان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب سپردن مسئولیتهای کشور به جوانان است، بنابراین مسئولین باید نواقص موجود را برطرف کرده و به جوانان میدان دهند و به منویات رهبری جامه عمل بپوشانند.
🔹روحانیون الگوی جامعه هستند و ما باید همه رفتارهای خود را به گونه ای تنظیم کنیم که مردم با مشاهده منش و رفتارمان درس اخلاق بگیرند.
🔹 الفت میان قلوب مسلمانان یکی از نعمتهای بزرگ الهی است، وحدت بر حول محور توحید نعمت بزرگی است که همه ما موظف هستیم از آن قدردانی کنیم.
🔹انسانهایی که از تمکن مالی و ثروت بهره مند هستند باید به دیگران نیز کمک رسانی کنند، زیرا انفاق و بذل و بخشش به مال و ثروت انسان برکت میبخشد.
🔹رهبر معظم انقلاب یک نعمت بزرگ از جانب خداوند هستند و امروز همه ما باید تلاش کنیم تا حق رهبری را ادا کنیم، ایشان هم در زمان امام خمینی (ره) و هم در حال حاضر شخصیت والایی داشته و دارند.
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#گام_دوم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
#چهل_سالگی_انقلاب
#مرجعیت_انقلابی
@resalathozehenghelabi