eitaa logo
رحا مدیا
6.8هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
1.4هزار ویدیو
165 فایل
رحا: رسانه حوزه انقلابی 🎞 تولیدکننده محتوای چندرسانه 🌐 پایگاه تحلیلی حوزه 📚 نقد و بررسی جریان‌های حوزوی آدرس وب سایت: https://rahamedia.net/ ارتباط با ادمین: @Adminraha ادمین مدرسه رحا: @adm_schl
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ فرصت سازی یا فرصت سوزی 🔸نامه حمید رسایی به آیت الله اعرافی در آستانه دیدار پیش روی طلاب با رهبر انقلاب 🔹 قسمت دوم 🔰 حمید رسایی: حضرت آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزه علمیه قم/ سلام علیکم / مطابق اخبار اعلام شده قرار است ... دیدار طلاب و روحانیون حوزه علمیه «سراسر کشور» با مقام معظم رهبری صورت بگیرد... ای پن دیدار در آستانه گام دوم انقلاب با برکت است اگر متولیان برگزار کننده این مراسم، چند نکته را در نظر بگیرند: 🔻6 . با توجه به اینکه بخشی از بودجه عمرانی حوزه های علمیه (برای ساخت، تعمیر و بازسازی) توسط دولت جمهوری اسلامی تأمین می شود و از آنجا که آقای حسن روحانی به هیچ وجه تحمل انتقاد را ندارد، شنیده شده تلاش می شود تا از پشت تریبون این دیدار، صدایی در نقد دولت فعلی و جهت گیری های غلط او بلند نشود! در حالی که بدیهی است اولا استقلال حوزه های علمیه، اقتضا می کند تا در امر به معروف و نهی از منکر مسئولین، ملاحظه این امور نشود. ثانیا وقتی شخص رهبر انقلاب، خودشان نسبت به رفتارها و تصمیمات غلط دولت ها بویژه دولت فعلی، سکوت نمی کنند و تأکید دارند که حوزه های علمیه باید حامی و ناصح دولت ها باشند، آیا متولیان برگزاری جلسه، تردید دارند که امام خامنه ای از زیر سئوال رفتن استقلال حوزه و دفاع نکردن از حقوق مردم . 🔻7 . یکی از محورهای این جلسه مهم، باید انتقاد روحانیون از خود باشد. نباید عَلَم انتقاد از روحانیت به دست لامذهب ها و روشنفکران سکولار بیفتد. این اصل همواره در بیانات و مشی امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب نیز حاکم بوده و این مطالبه را از بدنه حوزه داشته اند. باید با تریبون دادن به طلاب و روحانیون منتقدٍ آخوند های اشرافی و اهل تجمل و رفاه طلب بویژه در مسئولین، معممین سکولار، روحانیت لیبرال، مروجین تشیع لندنی، روحانیت غیرانقلابی، این شمشیرهای برّان نظام اسلامی را تایید و تشویق کنید تا زمینه بدبینی نسبت به حوزه و روحانیت اصیل و مردمی برطرف شود. از جمله نهادهای متولی امور روحانیت که در بدنه حوزه نسبت به آن انتقاداتی وجود دارد، دادگاه ویژه روحانیت است که علی رعم تغییر رویکردی که با ریاست آقای رییسی بر این دادگاه از چند سال قبل رقم خورد اما همچنان برخی از دادستان ها و مسئولان این دادگاه، خود از عوامل انقلاب زدایی و ایجاد رخوت و سستی در بین بدنه انقلابی و فعال شده اند. 🔻8 . یکی از تهدیدهای جدی علیه هویت اصیل حوزه، انقلاب زدایی از حوزه های علمیه و تقویت روند بی تفاوتی در آن است. رهبر معظم انقلاب پیش از این در سفر سال ۸۹ به قم، حاکم شدن این روند بر حوزه علمیه را «فاجعه» برای جامعه نامیدند و در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در اسفند ۹۴ انقلاب زدایی از حوزه علمیه را یک «تهدید جدی» دانستند. مدیران برگزاری جلسه، نشان خواهند داد که دغدغه واقعی متولیان حوزه علمیه، تقویت کدام تفکر است؛ تقویت جریان انقلابی یا تقویت صدای غیر انقلابی و بی تفاوت در حوزه! شنیده می شود که برخی در حال القای این نکته به مدیریت برگزاری جلسه هستند که نباید به طلاب صریح الهجه و انقلابی تریبون داد! در حالی که امام خامنه ای در سال 89 در قم فرمودند: «می خواهند فضای انقلابی را بشکنند، روحانی انقلابی را منزوی کنند... نیروهای انقلابی را متهم به افراطی گری نکنند بعضی هم اینجوری دوست دارند، عنصر انقلابی، جوان انقلابی، طلبه انقلابی، فاضل انقلابی، مدرس انقلابی در هر سطحی از سطوح را متهم کنند به افراطی گری، این هم انحرافی است که به دست دشمن انجام می گیرد.» طبعا حذف صدای طلاب و فضلای انقلابی که بازتاب دهنده مطالبات مراجع انقلابی و علمایی همچون آیت الله مصباح (به عنوان عقبه تئوریک نظام به تعبیر رهبر انقلاب) از تریبون این دیدار، قطعا اقدامی است که امام خامنه ای آن را «انحراف» خوانده و . حمید رسایی/ 13 اردیبهشت 98  @resalathozehenghelabi
🔰 خداوند از کسانی که با قلمشان روحیه‌ی انقلابی را تضعیف میکنند، نمیگذرد 👈روحیه انقلابی ملت بود که حکومت پهلوی را سرنگون کرد ⚠️ رضاخان اگر غیرت داشت، وقتی انگلیسی‌ها گفتند برو، نمیرفت 👇👇👇👇👇
🔰 خداوند از کسانی که با قلمشان روحیه‌ی انقلابی را تضعیف میکنند، نمیگذرد 👈روحیه انقلابی ملت بود که حکومت پهلوی را سرنگون کرد ⚠️ رضاخان اگر غیرت داشت، وقتی انگلیسی‌ها گفتند برو، نمیرفت 🔻رهبر انقلاب، در دیدار معلمان و فرهنگیان: 🔸سند تحول در آموزش و پرورش یک ریل‌گذاری است که میتواند آموزش و پرورش را به سرمنزل موردنظر برساند؛ اما فقط ابلاغ آن کافی نیست، باید کاری کنیم که انجام شود و بدنه‌ی آموزش و پرورش این سند را بخواند و بداند و به آن عمل کند. این سند خوبی است که دنبال‌گیری میخواهد. اولین چیزی که لازم است، روحیه‌ی انقلابی است. خداوند نخواهد گذشت از کسانی که با قلمشان روحیه‌ی انقلابی را تضعیف میکنند. 🔹این انقلاب به‌وسیله‌ی جانهای مردم محقق شد و کشور را از زیر سلطه‌ی بیگانگان خارج کرد. حکومت پهلوی دو پادشاه داشت: رضا و محمدرضا؛ رضاخان را انگلیسی‌ها و محمدرضا را انگلیس و آمریکا سرِ کار آوردند. رضاخان به‌وسیله‌ی انگلیسی‌ها سرِ کار آمد، بعد در دوران جنگ به‌خاطر هیاهوی هیتلر به او گرایش پیدا کرد و انگلیسی‌ها عصبانی شدند و به او گفتند برو و او رفت! خب اگر یک جو غیرت داری بگو نمیروم، بگذار تو را بکشند. 🔺انقلاب آمد این حکومت را سرنگون کرد. روحیه‌ی انقلابی، جان و روح این ملت است. آن‌وقت خدا آن قلمی که روحیه‌ی انقلابی را تضعیف و تشکیک کند، خواهد بخشید؟ ۹۸/۲/۱۱ رحا: این جمله امام خامنه ای که «خداوند نخواهد گذشت از کسانی که با قلمشان روحیه ی انقلابی را تضعیف می کنند» علاوه بر فضای آموزش و پرورش ، شامل حال حوزویان قلم به دستی می شود که به هر بهانه ای سعی در ترویج سکولاریسم و تخریب انقلاب و انقلابی گری دارند! قلم به دستانی که در بهترین حالت باید بگوییم نمی دانند که در خدمت دشمن و در زمین دشمن بازی می کنند! که اگر بدانند خیانتکارند!  @resalathozehenghelabi
🔴 سکوت و همراهی با نشست دوره ای اساتید !؟ آیا هرکسی با نشست دوره ای اساتید همراه یا نسبت به مواضع آنها موضعی نگرفت وسکوت اختیار کرد این شخص همفکر وهمراه با آنان به حساب می آید؟ 👇👇👇👇👇
سکوت و همراهی با نشست دوره ای اساتید !؟ ابهام و سوالی که مطرح می شود این است که آیا هرکسی با نشست دوره ای اساتید همراه یا نسبت به مواضع آنها موضعی نگرفت وسکوت اختیار کرد این شخص همفکر وهمراه با آنان به حساب می آید؟ به طور مثال می گویند که جناب حجت الاسلام نظری منفرد فقط یک استاد اخلاق است و کار با نشست و مسائل سیاسی نشست دوره ای اساتید ندارند، در جواب استدلال این افراد چند نکته را متذکر می شویم که در مرحله اول یک حدیث از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام برای مشخص شدن این وجه می آوریم که می فرمایند: «‌الراضي بفعل قوم كالداخل فيه معهم، وعلى كل داخل في باطل إثمان إثم العمل به و إثم الرضى به» هر كه به كردار عده اى راضی باشد، مانند كسى است كه همراه آنان، آن كار را انجام داده باشد و هر كس به كردار باطلى دست زند او را دو گناه باشد: گناه به جا آوردن آن و گناه رضایت به آن. اولا چرا منابع مالی نشست دوره ای اساتید شفاف نیست؟ پس وقتی این تشکل منبع مالی مشخصی ندارد یا اینکه نمی گویند از کجا تامین می شوند، به منتقدین حق باید داد که نسبت به این مسئله تشکیک کنند! ثانیا وقتی چنین تشکلی ایجاد می شود چرا در جلسات سالیانه چند نفر در اتاق فکر و هیئت مشورتی نشست همیشه ثابت هستند و منشا جریان فکری نشست دوره ای هستند؟ بعنوان مثال حجج الاسلام هادوی، علوی بروجردی، علیدوست و یثربی بطور ثابت در حلقه اصلی نشست دوره ای اساتید حاضرند. و عدم تغییر ایشان نشانگر رویکرد فکری و سیاسی نشست است علیرغم اصراری که بر دوری از سیاست دارد. 🔸بنابراین باتوجه به موارد مذکور چرا افرادی مثل حجت الاسلام نظری منفرد خود را به طور علنی از این نشست دوره ای جدا نمی کند تا این شبهه پیش نیاید که ایشان هم دارند با چنین کسانی همراهی می کند؟!  @resalathozehenghelabi
🔸 رهبر انقلاب به لحاظ توان فکری و تحلیلی در بالاترین جایگاه قرار دارند حجت الاسلام والمسلمین #پناهیان در سلسله نشست های طلیعه رمضان: 🔹رهبر معظم انقلاب وقت مضاعفی برای بیانیه گام دوم انقلاب صرف کرده اند و به یاد ندارم که ایشان توصیه کرده باشند به بیانیه مطرح شده از سوی ایشان بپردازند که چنین موردی نشان از دل دردمند ایشان است که برای نجات جامعه می تپد. 🔹طلبه ای که دارای امید بیان شده در بیانیه گام دوم انقلاب نباشد حق ندارد موعظه کند و موعظه او بویی از ابلیس می دهد. 🔹بیانیه گام دوم جوانان را خطاب قرار داده است که اگر جوانان جامعه ای ناامید شوند بدترین وضعیتی است که برای یک جامعه می توان تصور کرد. رحا: رویه ای که سکولارهای حوزو ی پیش گرفته اند حاکی از همین فکر است که بیانیه گام دوم انقلاب را به حاشیه ببرند. و نقش طلاب را در آن کمرنگ کنند. از همایش های مربوط به گام دوم ابراز ناخرسندی کنند و با سکوت خود نسبت به گام دوم اظهار بی اهمیتی کنند. این اقدامات و عملکرد ها نشانگر اهداف تعیین شده ای است که با گام دوم انقلاب و انقلابی گری در عرصه حوزه علمیه جور در نمی آید! مقتضی است که طلاب گرامی این مناسبات پنهان را با بصیرت خویش پیدا کنند. #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
نشریه مکتوب «رحا» شماره چهارم تبیین ضرورت های #حوزه_انقلابی و تبیین خطرات #حوزه_سکولار #نشریه #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
🔴توصیه های رمضانی آیت الله نوری همدانی به طلاب/ سعی روحانیت حل مشکلات مردم است/ صدا و سیما سخنان مراجع را به خوبی منعکس نمی کند رحا: صدا و سیمای حکومت اسلامی باید در خدمت حکومت اسلامی باشد نه در خدمت جریان های منحرف و معاند. یکی از مصادیق خدمت صدا و سیما به مردم انعکاس مواضع مراجع عظام است. مخصوصا در وضعیت فعلی که دشمن تلاش می کند رابطه مردم و مرجعیت را دچار اختلال کرده و تفرقه افکنی نماید. مجموعه رحا علاوه بر حمایت خواسته ی به حق حضرت آیت الله نوری همدانی از صدا و سیما ، خواستار این است که مواضع مراجع معظم تقلید در قبال دولت و مشکلات و موضوعات جاری مرتبط با نظام و مردم، با صراحت از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش و منعکس گردد. چرا که این مهم موجب همدلی بیشتر مردم با مراجع شده و فتنه افکنی های دشمن را خنثی می کند. متاسفانه در حال حاضر دولتی ها و عوامل صداوسیما به دیدارهای برنامه ریزی شده اکتفا کرده و آنچه که از دید خود صلاح می بینند منعکس می کنند. صدا و سیما اگر تریبون مستضعفین و اسلام نباشد پس تریبون چه کسانی باید باشد؟ غرب گراها و سلبریتی ها و حواشی که مردم را از دین و نظام و اسلام دور می کند؟ #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
⚠️تقی‌زاده‌های امروز 🔻 رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی‌شان در حرم رضوی، شبه‌روشنفکران داخلی که دنبال ترویج فرهنگ غربی هستند را با حسن تقی‌زاده، به‌اصطلاح منورالفکر دوران پهلوی مقایسه کردند و برخی از خصوصیات آنها را برشمردند. 🔺رحا: تصویر فوق این خصوصیات را نشان می دهد. موضع نگرفتن برخی از تریبون داران حوزوی در برابر گستاخی های آمریکا، از ترس اینکه مبادا همراه و همگام و هم شعار با جمهوری اسلامی شوند و تاییدی بر مواضع نظام ولایی باشند، بخشودنی نیست. چرا که امروز آبروی روحانیت و فرصت بزرگی که در دست روحانیت است مرهون نظام اسلامی است. امروز طلاب انقلابی بیدارند و همانطور که حضرت امام خامنه ای فرمودند: «امروز، جوان های مومن و مردم انقلابی نخواهند گذاشت این #تقی_زاده ها حرفشان به کرسی بنشیند. » #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_دهم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. 👇👇👇👇👇
💠مفهوم شناسی سکولاریسم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. ادامه مطلب : سیر تحول تاریخی سکولاریسم اصلاح دینی حرکت دیگری است که در جهت بنیان نهادن عصر جدید از آن یاد می شود. پیشتازان این حرکت فکری لوتر،کالون و لوپولا بودند. لوتر برخی مراجع قدرت کلیسا را به معارضه طلبید تا حقانیت برخی اعمال خودشان نظیر بخشش گناهان، را با دلیل اثبات کند. جنبش اصلاح دینی، به اعتقاد دامپی یر، با سه هدف عمده رخ داد: نخست، برقراری انضباط کلیسا; دوم، اصلاح عقیده بر مبنای اصول برخی از جنبش های سرکوب شده پیشین و سوم، تحقیق در نظارت جزمی اعتقاد و اجازه داوری درباره کتاب مقدس (1). فرانسیس بیکن (1561-1626) متعلق به سده هفدهم است. شکوفایی جریان تجربه گرایی انگلستان و مذهب عقلایی در این سده رخ داد. بیکن نماینده تجربه گرایی و رنه دکارت بنیانگذار عقل گرایی است که هر دو مکتب بر ویرانه های فلسفه قرون وسطی بنیان نهاده شده اند. بیکن روش تجربی را به کار بست و معتقد به مذهب طبیعی در قبال مذهب مبتنی بر وحی بود. او در مذهب طبیعی، همچون دیگر رشته های علمی، تجربه را روا می دانست و مذهب وحیانی را چون از حوزه حس و تجربه خارج بود، رها کرد. بیکن در پی علمی بود که در جامعه کاربرد داشته باشد و بتوان به وسیله آن به قدرت رسید; همان اندیشه ای که زیربنای فکری بیشتر اندیشمندان این دوره است . رنه دکارت (1650-1596م) معرفت انسانی را، که تا پیش از این با حاکمیت یافتن شک گرایی سست شده و فرو ریخته بود، به ساحل یقین و استوارترین پایه ها. مهم ترین مشکل و پرسش او این بود که آیا راهی به سوی یقین وجود دارد یا نه؟ وی از شکاکیت خویش بر وجود خود استدلال کرد و این عمل در نظر وی سرآغاز همه افکار دیگر بود. او از شک مونتنی خدا و انسان را استنتاج کرد .از نظر او، فکر و متفکر مقدم بر هر شی ء است و با جمله معروفش (می اندیشیم پس هستیم )وجود متفکر را اثبات می کند (2). (1)دامپی یر، تاریخ علم،(1371)، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، سمت، تهران. (2) آدی، البرت،(1368) سیر فلسفه در اروپا، ترجمه علی اصغر حلبی، چاپ دوم، زوار، تهران. هشتک زیر را دنبال کنید: @resalathozehenghelabi
🔻آیت‌الله نوری همدانی: عده‌ای با بی‌مدیریتی می‌خواهند مردم را نسبت به نظام و روحانیت و انقلاب بدبین کنند مرجع تقلید شیعیان: 🔹وضعیت معیشت مردم ما را شرمنده می‌کند. 🔹حق مردم ما این نیست که با بی‌مدیریتی آقایان در رنج باشند. 🔹عده‌ای با بی‌مدیریتی می‌خواهند مردم را نسبت به نظام و روحانیت و انقلاب بدبین کنند. 🔹مردم بدانند حوزه علمیه و مراجع بیش از همه نسبت به وضع اقتصادی آنها نگران هستند و به مسئولان تذکر می‌دهند. رحا: کم کاری دولت ها و ضربه زدن به اعتقادات و اعتماد مردم قطعا خواسته دشمن و خیانت به نظام اسلامی است. اما عامل مهم دیگری که باید مد نظر داشت، رفتار بزرگان و علمای خود حوزه های علمیه است که موجب بدبینی در چشم مردم می گردد. رفتارایی مثل بی تفاوتی نسبت به مشکلات مردم، بی تفاوتی نسبت به نظام اسلامی ، ضربه زدن به نظام اسلامی به جای کمک و همفکری، اشرافی گری و دوری گزینی از مردم و جامعه! #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
☑️آیت الله العظمی مکارم شیرازی: داد مردم از گرانی و تورم بلند است 🔸دولت از یک سو و ملت از سوی دیگر در گرانی نقش دارند 🔸در تهران تعدادی از مراکز و رستوران ها تعطیل شده است چرا که غذا گران شده و مشتری‌ها خرید نمی کنند و این مسئله وحشتناک است 🔸رئیس قوه قضاییه باید آستین بالا زده و با دو مسئله برخورد کند؛ مسئله اول قاچاق و مسئله دوم سوء استفاده‌های کلان است. رحا: مطالبه گری روحانیت از مسئولین موجب تنبه و مسئولیت پذیری می شود. اما اگر این مطالبه گری از جانب مراجع عظام و طلاب گرامی حمایت و پیگیری نشود، به نتیجه دلخواه نمی رسد. حوزه عملیه باید بصورت قاطع از قوه مجریه و قوه قضائیه مطالبه گری داشته باشد نه فقط در حد توصیه و ارشاد. #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه #حوزه_انقلابی ✅ علامه مطهری در بیانات امام خامنه ای حفظه الله: 👇👇👇👇👇
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه ✅ علامه مطهری در بیانات امام خامنه ای حفظه الله: 🔸علامه مطهری شخصیتی است که عظمت ها و فضیلت های متعدّدی را در خود جمع کرده، به صورتی که مجموع این عظمت ها و فضیلت ها، از ایشان، یک شخصیت استثنایی و بسیار خاص ساخته است. مقام معظم رهبری، بارها به این واقعیت تصریح کرده اند: «شهید مطهری انصافاً نادرۀ زمان ما بود.» «استاد شهید مطهری، بحق شاگرد شایستۀ امام امت و از افراد نادر و کم نظیر زمان است.» «مطهری انسان استثنایی برجسته ای در زمان خودش بود.» بازخوانی سیره انقلابی و شیوه تحول خواهی آیت الله مطهری٬ گمشده امروز حوزه مقدسه قم است که باید بسیار از آن سخن گفت تا توطئه بایکوت و واژگونه نمایی٬ سیره و سیمای آن اسوه نستوه را بیش از این مخدوش ننماید. 🔸امتیاز دیگر علامۀ شهید این است که ایدئولوژی «انقلاب اسلامی» و «نظام جمهوری اسلامی»، برخاسته از معارفی است که ایشان در طول سال ها، تولید و منتشر کرده است: «(استاد مطهری) امروز بحق یکی از بزرگترین معماران بنای فکری نظام اسلامی به حساب می آید.» «بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفته ام که جریان فکری اسلامی انقلاب و نظام اسلامی ما در بخش عمده ای، متکّی به تفکرات شهید مطهری است؛ یعنی آنها پایه ها و مایه های اسلامی ای است که ما در تفکرات اسلامی از آنها بهره بردیم و به نظام اسلامی منتهی شد.» «اعتقاد بنده این است که آثار شهید مطهری، مبنای فکری این جمهوری کنونی ماست. مبنای فکری این انقلاب، تفکرات شهید مطهری است.» 🔸مدخلیّت بی بدیل علامه مطهری در شکل گیری ایدئولوژی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از این واقعیت ناشی می شود که می تواند ایشان از نظر فکری و ایدئولوژیک، برجسته ترین و عالی ترین نیروی انقلابی به شمار می-آمد، تا آن جا که مقام معظم رهبری تصریح می کنند: «به نظر من، [استاد مطهری] قوّی ترین ایدئولوگ ما بود.» نقل از کانال : وقتی از ٬ سخن به میان می آید٬ رویکرد تحول گرایانه ایشان نسبت به حوزه مقدسه قم کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما تاریخ از یاد نمی برد که او در ضمن اعتقاد حداکثری به اصالت و کارآمدی نهاد روحانیت٬ تغییرات و تحولات بنیادین این نهاد دینی را از ضروریات می دانست. شهید مطهری هرگز خود را به بیان دغدغه های صرف و ٬ محدود نکرد و برای تکامل و بالندگی حوزه٬ و داشت. برنامه آیت الله شهید و عده دیگری از ٬ اگرچه ابتدا با موافقت و تایید زعیم عظمای قم مواجه شد اما با و برخی اطرافیان بی سواد و وابسته به دربار٬ ناتمام ماند و شهید بعد از آنکه از تأثیرگذاری در عرصه تحول حوزه ناکام شد٬ ناگزیر ره تهران در پیش گرفت. بدخواهان و خناسان٬ مطهری فاضل٬ متقی و دلسوز را در منظر چنان جلوه دادند که نه تنها از ‌پذیرفتن او که از مطالعه عریضه مکتوب آیت الله مطهری نیز امتناع کردند و مطهری غریبانه از حضور موثر در امور حوزه برکنار ماند. بعدها در دهه چهل و پنجاه به اشارت امام مبنی بر حضور علمای انقلابی در کرسی های علمی قم٬ ایشان معدود جلساتی در قم داشت که برکات فراوانی را منتج شد اما هرگز دیگر حوزه نتوانست از اندیشه ناب مطهری در جهت اصلاح ساختارها بهره ببرد. اکنون در سالگرد چهل سالگی شهادت آن متفکر کم نظیر معاصر٬ خادمی ها و شیخ غلامرضاهایی پیدا شده اند که استوانه های علمی حوزه را با انواع روشهای ناجوانمردانه از میدان بدر می کنند تا بتوانند با ادبیاتی تقدس مأبانه به ستیز با تحول حوزه بپردازند و بر طبل جدایی دین از سیاست بکوبند. دشمنان دیروز امام و شهید مطهری٬ اکنون با یک تیر دو نشان می زنند؛ همزمان هم با تحول مقابله می کنند که انزوای کلیسایی را خدای ناکرده ممکن است به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر در پی فاصله حوزه و‌ نظام هستند. شهید مطهری در عین حال که پیشگام تحول حوزه است٬ نماد نیز هست و از همین رو همزمان و به دشمنی با او و امثال او ادامه می دهند‌.  @resalathozehenghelabi
🔅 پدرم گوشه‌گیری را دوست داشت اما من نه [پدرم] ‌گوشه‌گیری را دوست داشت، ولی من این خصلت ایشان را خوش نمی‌داشتم؛ لذا عکس آن را فراگرفتم. ایشان وقتی وارد مسجد می‌شد، سر را به زیر می‌انداخت، نگاه خود را به زمین می‌دوخت، و بی‌آنکه با احدی از نمازگزاران حرفی بزند، مستقیماً به سوی محراب می‌رفت. در آنجا عینک خود را برمی‌داشت؛ بنا بر سنت، دنباله عمامه را به زیر چانه می‌انداخت و نماز جماعت را امامت می‌کرد؛ آنگاه به همان‌گونه که وارد شده بود، بیرون می‌رفت. در مجالس، خاموش می‌نشست؛ مگر اینکه از او چیزی بپرسند. جز با علمایی که از دوستان خاصش بودند سخن نمی‌گفت. به هیچ گفت‌وگویی هم جز بحث علمی وارد نمی‌شد. نتیجه این گوشه‌گیری تنگدستی شدید بود. کتاب خون دلی که لعل شد، ص ۵ رحا: بیان صادقانه و محترمانه ای که مقام معظم رهبری نسبت به رویکرد اجتماعی پدر گرامی خویش دارند یک طرف، انتخاب مسیری در مقابل آن رویکرد و شناخت زمان و تکلیف متناسب و عمل به آن از طرفی دیگر، ایشان را متمایز میکند. چرا که برخی از حوزویان صرف انتساب به پدر و یا بیت خاصی، نه این صداقت را دارند و نه احترامی نسبت به سایر اشخاص و بیوت! #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
نشریه مکتوب «رحا» شماره پنجم تبیین ضرورت های #حوزه_انقلابی و تبیین خطرات #حوزه_سکولار #نشریه #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
#حوزه_سکولار 🔶مشکلات جامعه پیامد عدم ورود فقه در بدنه اجرایی کشور/ حداقلی بودن روش مواجهه با منابع فقهی ضعف‌ آموزشی است. 🔲حجت الاسلام رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه: 🔹 مردم می‌گویند: حکومت آخوندی؛ اما در حقیقت در این چهل سال، فقه در سیستم نبوده است! جای آخوندها در سیستم تعلیم و تربیت، در سیستم انرژی، در سیستم صنعت کجا است؟ ورود حوزه و روحانیت در این سیستم‌ها کجا است؟‌ نه کارشناس، نه گزارش و نه اصل مراجعه‌اش نیست، فقیه تازه متوجه شده که خودش باید دستی در کارشناسی داشته باشد؛ لازمه‌اش این است که وارد سیستم شود؛ علاوه بر عللی بیرونی که الآن در بستر جمهوری اسلامی آماده شده، یک شرایطی هم درونی است که فقه حداکثری‌ها می‌گویند: نگاه به فقه باید عوض شود؛ چند بستر در بحث ثابتات و متغیرات، در دستگاه نظریه استنباط، در روش موضوع‌شناسی و حتی روش مواجهه با منابع فقهی که حداقلی استفاده شده باید حداکثری شود. رحا: نگاه جدید و نو به فقه و نحوه ورود آن به عرصه های مدیریتی و اجرایی کشور، چیزی است که برخواسته از روحیه انقلابی حوزه های علمیه است. شاید بعد از 40 سال دیر باشد (که هست) اما همین که پایه های فقه پویای شیعه در سبک زندگی و اداره اجتماع چیده شود حرکتی رو به جلو و مایه امید است. #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
باز هم نشست دوره ای اساتید؟ دیروز در کانال و سایت حجت الاسلام مهدی هادوی تهرانی عضو اصلی نشست دوره ای اساتید حوزه علمیه قم چنین مطلبی ارسال شده بود که باعث بهت وحیرت اینجانب شد: «به اطلاع مؤمنین می رساند هلال ماه مبارک رمضان در شب دوشنبه برای حضرت آیت الله هادوی تهرانی به اثبات نرسیده است. بنابراین فردا دوشنبه 1398/2/16 روز سی ام شعبان المعظم 1440 است و پس فردا اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.دفتر آیت الله هادوی تهرانی». به نظر می رسد سایت و کانال آقای هادوی بیش از حد مساله مرجعیت را جدی گرفته و چنین مطلبی را در سایت و کانال خود قرار داده است. جالب تر آنکه سایت ویکی پدیا (وابسته به غرب وضد انقلاب اسلامی) ایشان را به عنوان مرجع معرفی کرده است. در این زمینه سوالاتی به ذهن می رسد: چه ارتباطی بین نشست دوره ای اساتید و سایتی معلوم الحالی مثل ویکی پدیاوجود دارد؟! به چه دلیل این سایت از ایشان در این راستا به صورت علنی حمایت می کند؟واقعاً چه کسی باید این جریانات راپیگیری و رصدکند؟ نهاد صیانت وآمار حوزه مشغول چه کاری است؟ شایسته است نهادی مثل آمار وبررسی و جامعه مدرسین نظارتی برعملکرد اشخاص و جریانات حوزوی داشته باشند تاباعث نشود چنین اشخاصی به این شکل خود را از طریق سایت های وابسته معرفی می کنند و هیچ صدایی از جامعه مدرسین بلندنشود. آیا می توان گفت که بحث بیت سازی و مرجع سازی از طرف تشکل نشست دوره ای اساتید به صورت سازماندهی شده و حتی بایک نقشه راه فنی در حال انجام است؟ @resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تحول 🔺اظهارات «آیت الله طباطبایی نژاد» مدیر حوزه علمیه اصفهان در مخالفت با فرامین رهبری: 🔸من هم همانند رهبری درس خوانده ام. بر فرض که رهبری در مسائل حوزه سخنی بفرمایند اما من هم نظر خودم را دارم و طبق آن عمل می کنم. 🔸اینطور نیست که هر چیزی که رهبری فرمودند انجام بدهیم؛ باید ببینیم اینکار شدنی هست یا نه. مسئله تحول که تعبدی نیست! 🔸اینکه شما چسبیدید به اینکه رهبری گفته اند: "تحول حوزه انجام شود"؛ باید ببینیم این مسئله شدنی هست یا نه! 🔸من منطقی نمی دانم که کتابهای حوزه حتماً عوض شوند؛ بنده معتقدم طلبه ها به جای ده سال، 12 سال در حوزه درس بخوانند! 🔸کتابهای حوزه علمیه اتفاقاً خیلی جالب است! رحا: هر چند با شنیدن بخشی از صحبت های مدیرحوزه علمیه اصفهان نمی توان به اصل نیت و اهداف او بصورت کامل پی برد، اما اینکه در برابر فرمایشات مقام معظم رهبری ، «انا رجل» را مطرح میکند بدون اینکه هیچ استدلال منطقی برای مواضع خویش داشته باشد، نشانه خوبی نیست. طلاب انقلابی اصفهان که دادشان از عملکرد این مسئول حوزوی در آمده است حتما ابعاد بیشتری از مواضع و اهداف و نیت های ایشان را می دانند. مقتضی است مطالبه گری برای شفافیت مواضع و ادله آن ادامه پیدا کند تا پویایی حوزه محفوظ بماند! #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
. 🔸 حجاب از یک موضوع صرفا مذهبی فراتر رفته 🔸ایران کشوری اسلامی است نه سکولار واکنش آیت الله #مکارم به اظهارات نسنجیده برخی مسؤولان؛ 🔹 ما جمهوری اسلامی هستیم نه یک کشور سکولار که با کشورهاي سكولار قابل قیاس باشد. 🔹فضای مجازی از نخستین مساله های کشور است که اگر حل نشود آینده تاریک خواهد بود؛ امیدواریم مسؤولين اين آمار و ارقام وحشتناك را ببینند و توجه کنند در فضای مجازی چه خبر است و چه اتفاقاتی رخ می دهد؟ رحا: متاسفانه مراجع عظام خیلی دیر متوجه حساسیت فضای مجازی در کشور شده اند. چند سال است که مقام معظم رهبری این مهم را مطالبه می کند اینترنت ملی راه اندازی شده و کنترل فضای مجازی را آنطور که مناسب جمهوری اسلامی است به دست بگیریم اما کم کاری های دولت یک طرف ، عدم مطالبه گری مراجع و حمایت از مواضع کارشناسی شده و دقیق رهبری از طرف دیگر موجب می شود که دولت به راحتی شانه از بار مسئولین و وظیفه خود خالی کند و نهایتا به جایی برسیم که بگویند کار از کار گذشته است و جلوی یکسری از اتفاقات را نمی توان گرفت. امید است این مطالبه گری از طرف حوزه علمیه قم ، مراجع و طلاب به نحو جدی تری پیگیری شود تا شاهد نتایج بهتری باشیم. . #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت   @resalathozehenghelabi
رحا مدیا
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_دهم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تع
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_یازدهم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. 👇👇👇👇👇
💠مفهوم شناسی سکولاریسم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. ادامه مطلب : سیر تحول تاریخی سکولاریسم جریان تجربه گرایی، عقل گرایی و شک گرایی در قرن هفدهم و قرون پس از آن تداوم پیدا کرد. جان لاک ( 1704-1632م ) با جدایی سلطه دنیایی از سلطه کلیسایی و منع کلیسا از دخالت در سیاست، گامی استوار به سوی سکولاریسم برداشت .به طور کلی، در قرن هفدهم، کلیسا خطر افکار آزادی خواهان را احساس کرد و خواهان مقابله شدید با آن شد. این مطلب منجر به اعدام برخی از نویسندگان و تصویب قانونی در سال 1757مبنی بر تعقیب و اعدام مؤلفان گردید، اما با انقلاب فرانسه این قانون لغو شد. در یک کلام، در این قرن، در حوزه سیاست و نظریه پردازی سیاسی، مبانی ماورای طبیعی و لاهوتی قطع شد.این امر ناشی از مجادلات دینی و فرهنگی بود. مادی گرایی و عقل مداری دو ویژگی مهم جو سیاسی این قرن بود که به واسطه تجدید نظر در آثار افلاطون و رواقیان به دست آمده بود (1). سده هجدهم عصر روشنگری نام گرفته است. بسیاری از متفکران این عصر بر معرفت عقلی تکیه کرده اند. گروهی نیز بر تجربه تاکید داشتند که با مطرح شدن نظریه «ذره انگاری » شکل جدیدی به خود گرفته است. برکلی و لایب نیتس مشربی تجربی دارند. هیوم شک گراست و کانت بزرگ ترین فیلسوف این عصر از تعاطی حس و تجربه با عقل گرایی، دستگاه فکری جدیدی را بنیان می نهد. سده نوزدهم تداوم مکتب کانت است که گرایش های گوناگونی در آن مطرح شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. مذهب معنوی مطلق هگل، بدبینی شوپنهاور و مشرب تحصلی کنت نیز نظریه هایی بر مبنای مکتب کانت می باشند . تفکر سکولاریسم در قرن نوزدهم تداوم یافت و شفاف تر گردید. برخی از نظریه پردازان مهم در این زمینه عبارتند از :داروین که انتشار نظریاتش در جهان اسلام موجی از تعارضات فکری ایجاد کرد. داروین ( 1882-1809م) کتاب تکامل انواع را در سال 1859م ارائه و نظریه معروف خود درباره انسان را مطرح کرد و واکنش های متعددی در جهان اسلام و ایران به دنبال داشت .آگوست کنت ( 1872-1804م) از دیگر نظریه پردازان رهیافت اومانیسم است. وی حیات بشری را به سه مرحله تقسیم کرد و دین را متناسب با مرحله ابتدایی حیات بشر دانست و مرحله سوم را، که امروزه در غرب سیطره یافته است، متکی بر روش علمی انگاشت که دین در آن جایگاهی ندارد (2). (1)قربان، ملحم (1983) قضایا الفکر السیاسی: الحقوق الطبیعی، موسسة الجامعیة للدراسات و النشر، بیروت. (2) صعب، ادیب(1995) الدین والمجتمع رویه مـستقبله، بـیروت: دارالنهار. هشتک زیر را دنبال کنید: @resalathozehenghelabi
🔸 خبر مهم سایت ! 🔹 متأسفانه سایت شفقنا منتسب به بیت آیت الله سیستانی، توسط یکی از اعضای سابق ستاد میرحسین موسوی اداره می‌شود و گاه و بیگاه به انتشار اخبار جهتدار در حوزه دین و روحانیت و برجسته‌سازی عناصر معلوم‌الحال می‌پردازد. لازم به ذکر است که انتشار تصویر پلاکارد «استخر فرح در انتظارت» در جریان تجمع فیضیه -که پیش از سخنرانی جمع شده بود- توسط همین خبرگزاری مخابره شد و هزینه‌های زیادی را به نظام و جریان انقلابی تحمیل کرد. رحا: با توجه به نظرات شاذ و حتی مخالف صریح قرآن توسط آقای صانعی، و اظهارات سخیف ایشان در مورد کاندیدای ریاست جمهوری که در شان مرجعیت نبوده و سایر حمایت های صریح ایشان از رهبران فتنه بر علیه نظام اسلامی، باز هم سایت همسو با بی بی سی تلاش در ثبوت مرجعیت او دارد تا بدینوسیله بتواند چند صدایی در برابر نظام و ولایت را تقویت نماید. جریانی که راهبرد آن به وضوح مشخص شده است که معرفی طیف خاصی به عنوان مراجع فعلی و آینده! سعی در جبهه سازی در مقابل نظام اسلامی و زمینه سازی برای اقدامات بعدی دارد!  @resalathozehenghelabi
با توجه به رسیدن ایام تبلیغی ماه مبارک رمضان و فرصت ویژه ای که طلاب گرامی می توانند روح و جان مومنین بیش از پیش با اسلام ناب طراوت بخشند. مناسب است که مردم روحیه انقلابی گری را در عمل و سخن ما ببینند. این روحیه در کنار شناخت مخاطب و بیان محتوای متناسب با مخاطب برکات عدیده ای دارد. در همین خصوص توجه به بیانات مقام معظم رهبری بسیار لازم است که : 1️⃣ شناخت نیاز مخاطب عزیزان من! از جمله چیزهایی که در تبلیغ بسیار مهمّ است، این است که شما پاسخ استفهام‌های مخاطبان خود را بدهید. اگر جوانی جلوِ ما نشسته است و ده، بیست سؤال در ذهن اوست، ما هم یک سخنرانی یک‌ساعته برای او می‌کنیم، در حالی که هیچ‌یک از سؤالات او جواب داده نشده است، آیا به نظر شما این سخنرانی موفّق است؟ البته که نه. ما باید سؤال‌های ذهن او را که احیاناً بر زبان نمی‌آورد، یا نمی‌تواند به زبان بیاورد، یا خودش متوجّه نیست که این سؤال‌ها را باید به زبان آورد، یا موقعیت مقتضی نیست، پاسخ دهیم. چطور میشود پاسخ داد؟ وقتی که استفهام‌های او کشف شود و ما بدانیم در ذهن او چیست. ۱۳۷۶/۱۰/۰۳ کانال #حوزه_انقلابی #تبلیغ #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi