eitaa logo
رحا مدیا
6.7هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
1.4هزار ویدیو
165 فایل
رحا: رسانه حوزه انقلابی 🎞 تولیدکننده محتوای چندرسانه 🌐 پایگاه تحلیلی حوزه 📚 نقد و بررسی جریان‌های حوزوی آدرس وب سایت: https://rahamedia.net/ ارتباط با ادمین: @Adminraha ادمین مدرسه رحا: @adm_schl
مشاهده در ایتا
دانلود
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_دهم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. 👇👇👇👇👇
💠مفهوم شناسی سکولاریسم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. ادامه مطلب : سیر تحول تاریخی سکولاریسم اصلاح دینی حرکت دیگری است که در جهت بنیان نهادن عصر جدید از آن یاد می شود. پیشتازان این حرکت فکری لوتر،کالون و لوپولا بودند. لوتر برخی مراجع قدرت کلیسا را به معارضه طلبید تا حقانیت برخی اعمال خودشان نظیر بخشش گناهان، را با دلیل اثبات کند. جنبش اصلاح دینی، به اعتقاد دامپی یر، با سه هدف عمده رخ داد: نخست، برقراری انضباط کلیسا; دوم، اصلاح عقیده بر مبنای اصول برخی از جنبش های سرکوب شده پیشین و سوم، تحقیق در نظارت جزمی اعتقاد و اجازه داوری درباره کتاب مقدس (1). فرانسیس بیکن (1561-1626) متعلق به سده هفدهم است. شکوفایی جریان تجربه گرایی انگلستان و مذهب عقلایی در این سده رخ داد. بیکن نماینده تجربه گرایی و رنه دکارت بنیانگذار عقل گرایی است که هر دو مکتب بر ویرانه های فلسفه قرون وسطی بنیان نهاده شده اند. بیکن روش تجربی را به کار بست و معتقد به مذهب طبیعی در قبال مذهب مبتنی بر وحی بود. او در مذهب طبیعی، همچون دیگر رشته های علمی، تجربه را روا می دانست و مذهب وحیانی را چون از حوزه حس و تجربه خارج بود، رها کرد. بیکن در پی علمی بود که در جامعه کاربرد داشته باشد و بتوان به وسیله آن به قدرت رسید; همان اندیشه ای که زیربنای فکری بیشتر اندیشمندان این دوره است . رنه دکارت (1650-1596م) معرفت انسانی را، که تا پیش از این با حاکمیت یافتن شک گرایی سست شده و فرو ریخته بود، به ساحل یقین و استوارترین پایه ها. مهم ترین مشکل و پرسش او این بود که آیا راهی به سوی یقین وجود دارد یا نه؟ وی از شکاکیت خویش بر وجود خود استدلال کرد و این عمل در نظر وی سرآغاز همه افکار دیگر بود. او از شک مونتنی خدا و انسان را استنتاج کرد .از نظر او، فکر و متفکر مقدم بر هر شی ء است و با جمله معروفش (می اندیشیم پس هستیم )وجود متفکر را اثبات می کند (2). (1)دامپی یر، تاریخ علم،(1371)، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، سمت، تهران. (2) آدی، البرت،(1368) سیر فلسفه در اروپا، ترجمه علی اصغر حلبی، چاپ دوم، زوار، تهران. هشتک زیر را دنبال کنید: @resalathozehenghelabi
🔻آیت‌الله نوری همدانی: عده‌ای با بی‌مدیریتی می‌خواهند مردم را نسبت به نظام و روحانیت و انقلاب بدبین کنند مرجع تقلید شیعیان: 🔹وضعیت معیشت مردم ما را شرمنده می‌کند. 🔹حق مردم ما این نیست که با بی‌مدیریتی آقایان در رنج باشند. 🔹عده‌ای با بی‌مدیریتی می‌خواهند مردم را نسبت به نظام و روحانیت و انقلاب بدبین کنند. 🔹مردم بدانند حوزه علمیه و مراجع بیش از همه نسبت به وضع اقتصادی آنها نگران هستند و به مسئولان تذکر می‌دهند. رحا: کم کاری دولت ها و ضربه زدن به اعتقادات و اعتماد مردم قطعا خواسته دشمن و خیانت به نظام اسلامی است. اما عامل مهم دیگری که باید مد نظر داشت، رفتار بزرگان و علمای خود حوزه های علمیه است که موجب بدبینی در چشم مردم می گردد. رفتارایی مثل بی تفاوتی نسبت به مشکلات مردم، بی تفاوتی نسبت به نظام اسلامی ، ضربه زدن به نظام اسلامی به جای کمک و همفکری، اشرافی گری و دوری گزینی از مردم و جامعه! #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
☑️آیت الله العظمی مکارم شیرازی: داد مردم از گرانی و تورم بلند است 🔸دولت از یک سو و ملت از سوی دیگر در گرانی نقش دارند 🔸در تهران تعدادی از مراکز و رستوران ها تعطیل شده است چرا که غذا گران شده و مشتری‌ها خرید نمی کنند و این مسئله وحشتناک است 🔸رئیس قوه قضاییه باید آستین بالا زده و با دو مسئله برخورد کند؛ مسئله اول قاچاق و مسئله دوم سوء استفاده‌های کلان است. رحا: مطالبه گری روحانیت از مسئولین موجب تنبه و مسئولیت پذیری می شود. اما اگر این مطالبه گری از جانب مراجع عظام و طلاب گرامی حمایت و پیگیری نشود، به نتیجه دلخواه نمی رسد. حوزه عملیه باید بصورت قاطع از قوه مجریه و قوه قضائیه مطالبه گری داشته باشد نه فقط در حد توصیه و ارشاد. #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه #حوزه_انقلابی ✅ علامه مطهری در بیانات امام خامنه ای حفظه الله: 👇👇👇👇👇
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه ✅ علامه مطهری در بیانات امام خامنه ای حفظه الله: 🔸علامه مطهری شخصیتی است که عظمت ها و فضیلت های متعدّدی را در خود جمع کرده، به صورتی که مجموع این عظمت ها و فضیلت ها، از ایشان، یک شخصیت استثنایی و بسیار خاص ساخته است. مقام معظم رهبری، بارها به این واقعیت تصریح کرده اند: «شهید مطهری انصافاً نادرۀ زمان ما بود.» «استاد شهید مطهری، بحق شاگرد شایستۀ امام امت و از افراد نادر و کم نظیر زمان است.» «مطهری انسان استثنایی برجسته ای در زمان خودش بود.» بازخوانی سیره انقلابی و شیوه تحول خواهی آیت الله مطهری٬ گمشده امروز حوزه مقدسه قم است که باید بسیار از آن سخن گفت تا توطئه بایکوت و واژگونه نمایی٬ سیره و سیمای آن اسوه نستوه را بیش از این مخدوش ننماید. 🔸امتیاز دیگر علامۀ شهید این است که ایدئولوژی «انقلاب اسلامی» و «نظام جمهوری اسلامی»، برخاسته از معارفی است که ایشان در طول سال ها، تولید و منتشر کرده است: «(استاد مطهری) امروز بحق یکی از بزرگترین معماران بنای فکری نظام اسلامی به حساب می آید.» «بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفته ام که جریان فکری اسلامی انقلاب و نظام اسلامی ما در بخش عمده ای، متکّی به تفکرات شهید مطهری است؛ یعنی آنها پایه ها و مایه های اسلامی ای است که ما در تفکرات اسلامی از آنها بهره بردیم و به نظام اسلامی منتهی شد.» «اعتقاد بنده این است که آثار شهید مطهری، مبنای فکری این جمهوری کنونی ماست. مبنای فکری این انقلاب، تفکرات شهید مطهری است.» 🔸مدخلیّت بی بدیل علامه مطهری در شکل گیری ایدئولوژی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از این واقعیت ناشی می شود که می تواند ایشان از نظر فکری و ایدئولوژیک، برجسته ترین و عالی ترین نیروی انقلابی به شمار می-آمد، تا آن جا که مقام معظم رهبری تصریح می کنند: «به نظر من، [استاد مطهری] قوّی ترین ایدئولوگ ما بود.» نقل از کانال : وقتی از ٬ سخن به میان می آید٬ رویکرد تحول گرایانه ایشان نسبت به حوزه مقدسه قم کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما تاریخ از یاد نمی برد که او در ضمن اعتقاد حداکثری به اصالت و کارآمدی نهاد روحانیت٬ تغییرات و تحولات بنیادین این نهاد دینی را از ضروریات می دانست. شهید مطهری هرگز خود را به بیان دغدغه های صرف و ٬ محدود نکرد و برای تکامل و بالندگی حوزه٬ و داشت. برنامه آیت الله شهید و عده دیگری از ٬ اگرچه ابتدا با موافقت و تایید زعیم عظمای قم مواجه شد اما با و برخی اطرافیان بی سواد و وابسته به دربار٬ ناتمام ماند و شهید بعد از آنکه از تأثیرگذاری در عرصه تحول حوزه ناکام شد٬ ناگزیر ره تهران در پیش گرفت. بدخواهان و خناسان٬ مطهری فاضل٬ متقی و دلسوز را در منظر چنان جلوه دادند که نه تنها از ‌پذیرفتن او که از مطالعه عریضه مکتوب آیت الله مطهری نیز امتناع کردند و مطهری غریبانه از حضور موثر در امور حوزه برکنار ماند. بعدها در دهه چهل و پنجاه به اشارت امام مبنی بر حضور علمای انقلابی در کرسی های علمی قم٬ ایشان معدود جلساتی در قم داشت که برکات فراوانی را منتج شد اما هرگز دیگر حوزه نتوانست از اندیشه ناب مطهری در جهت اصلاح ساختارها بهره ببرد. اکنون در سالگرد چهل سالگی شهادت آن متفکر کم نظیر معاصر٬ خادمی ها و شیخ غلامرضاهایی پیدا شده اند که استوانه های علمی حوزه را با انواع روشهای ناجوانمردانه از میدان بدر می کنند تا بتوانند با ادبیاتی تقدس مأبانه به ستیز با تحول حوزه بپردازند و بر طبل جدایی دین از سیاست بکوبند. دشمنان دیروز امام و شهید مطهری٬ اکنون با یک تیر دو نشان می زنند؛ همزمان هم با تحول مقابله می کنند که انزوای کلیسایی را خدای ناکرده ممکن است به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر در پی فاصله حوزه و‌ نظام هستند. شهید مطهری در عین حال که پیشگام تحول حوزه است٬ نماد نیز هست و از همین رو همزمان و به دشمنی با او و امثال او ادامه می دهند‌.  @resalathozehenghelabi
🔅 پدرم گوشه‌گیری را دوست داشت اما من نه [پدرم] ‌گوشه‌گیری را دوست داشت، ولی من این خصلت ایشان را خوش نمی‌داشتم؛ لذا عکس آن را فراگرفتم. ایشان وقتی وارد مسجد می‌شد، سر را به زیر می‌انداخت، نگاه خود را به زمین می‌دوخت، و بی‌آنکه با احدی از نمازگزاران حرفی بزند، مستقیماً به سوی محراب می‌رفت. در آنجا عینک خود را برمی‌داشت؛ بنا بر سنت، دنباله عمامه را به زیر چانه می‌انداخت و نماز جماعت را امامت می‌کرد؛ آنگاه به همان‌گونه که وارد شده بود، بیرون می‌رفت. در مجالس، خاموش می‌نشست؛ مگر اینکه از او چیزی بپرسند. جز با علمایی که از دوستان خاصش بودند سخن نمی‌گفت. به هیچ گفت‌وگویی هم جز بحث علمی وارد نمی‌شد. نتیجه این گوشه‌گیری تنگدستی شدید بود. کتاب خون دلی که لعل شد، ص ۵ رحا: بیان صادقانه و محترمانه ای که مقام معظم رهبری نسبت به رویکرد اجتماعی پدر گرامی خویش دارند یک طرف، انتخاب مسیری در مقابل آن رویکرد و شناخت زمان و تکلیف متناسب و عمل به آن از طرفی دیگر، ایشان را متمایز میکند. چرا که برخی از حوزویان صرف انتساب به پدر و یا بیت خاصی، نه این صداقت را دارند و نه احترامی نسبت به سایر اشخاص و بیوت! #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
نشریه مکتوب «رحا» شماره پنجم تبیین ضرورت های #حوزه_انقلابی و تبیین خطرات #حوزه_سکولار #نشریه #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
#حوزه_سکولار 🔶مشکلات جامعه پیامد عدم ورود فقه در بدنه اجرایی کشور/ حداقلی بودن روش مواجهه با منابع فقهی ضعف‌ آموزشی است. 🔲حجت الاسلام رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه: 🔹 مردم می‌گویند: حکومت آخوندی؛ اما در حقیقت در این چهل سال، فقه در سیستم نبوده است! جای آخوندها در سیستم تعلیم و تربیت، در سیستم انرژی، در سیستم صنعت کجا است؟ ورود حوزه و روحانیت در این سیستم‌ها کجا است؟‌ نه کارشناس، نه گزارش و نه اصل مراجعه‌اش نیست، فقیه تازه متوجه شده که خودش باید دستی در کارشناسی داشته باشد؛ لازمه‌اش این است که وارد سیستم شود؛ علاوه بر عللی بیرونی که الآن در بستر جمهوری اسلامی آماده شده، یک شرایطی هم درونی است که فقه حداکثری‌ها می‌گویند: نگاه به فقه باید عوض شود؛ چند بستر در بحث ثابتات و متغیرات، در دستگاه نظریه استنباط، در روش موضوع‌شناسی و حتی روش مواجهه با منابع فقهی که حداقلی استفاده شده باید حداکثری شود. رحا: نگاه جدید و نو به فقه و نحوه ورود آن به عرصه های مدیریتی و اجرایی کشور، چیزی است که برخواسته از روحیه انقلابی حوزه های علمیه است. شاید بعد از 40 سال دیر باشد (که هست) اما همین که پایه های فقه پویای شیعه در سبک زندگی و اداره اجتماع چیده شود حرکتی رو به جلو و مایه امید است. #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
باز هم نشست دوره ای اساتید؟ دیروز در کانال و سایت حجت الاسلام مهدی هادوی تهرانی عضو اصلی نشست دوره ای اساتید حوزه علمیه قم چنین مطلبی ارسال شده بود که باعث بهت وحیرت اینجانب شد: «به اطلاع مؤمنین می رساند هلال ماه مبارک رمضان در شب دوشنبه برای حضرت آیت الله هادوی تهرانی به اثبات نرسیده است. بنابراین فردا دوشنبه 1398/2/16 روز سی ام شعبان المعظم 1440 است و پس فردا اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.دفتر آیت الله هادوی تهرانی». به نظر می رسد سایت و کانال آقای هادوی بیش از حد مساله مرجعیت را جدی گرفته و چنین مطلبی را در سایت و کانال خود قرار داده است. جالب تر آنکه سایت ویکی پدیا (وابسته به غرب وضد انقلاب اسلامی) ایشان را به عنوان مرجع معرفی کرده است. در این زمینه سوالاتی به ذهن می رسد: چه ارتباطی بین نشست دوره ای اساتید و سایتی معلوم الحالی مثل ویکی پدیاوجود دارد؟! به چه دلیل این سایت از ایشان در این راستا به صورت علنی حمایت می کند؟واقعاً چه کسی باید این جریانات راپیگیری و رصدکند؟ نهاد صیانت وآمار حوزه مشغول چه کاری است؟ شایسته است نهادی مثل آمار وبررسی و جامعه مدرسین نظارتی برعملکرد اشخاص و جریانات حوزوی داشته باشند تاباعث نشود چنین اشخاصی به این شکل خود را از طریق سایت های وابسته معرفی می کنند و هیچ صدایی از جامعه مدرسین بلندنشود. آیا می توان گفت که بحث بیت سازی و مرجع سازی از طرف تشکل نشست دوره ای اساتید به صورت سازماندهی شده و حتی بایک نقشه راه فنی در حال انجام است؟ @resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تحول 🔺اظهارات «آیت الله طباطبایی نژاد» مدیر حوزه علمیه اصفهان در مخالفت با فرامین رهبری: 🔸من هم همانند رهبری درس خوانده ام. بر فرض که رهبری در مسائل حوزه سخنی بفرمایند اما من هم نظر خودم را دارم و طبق آن عمل می کنم. 🔸اینطور نیست که هر چیزی که رهبری فرمودند انجام بدهیم؛ باید ببینیم اینکار شدنی هست یا نه. مسئله تحول که تعبدی نیست! 🔸اینکه شما چسبیدید به اینکه رهبری گفته اند: "تحول حوزه انجام شود"؛ باید ببینیم این مسئله شدنی هست یا نه! 🔸من منطقی نمی دانم که کتابهای حوزه حتماً عوض شوند؛ بنده معتقدم طلبه ها به جای ده سال، 12 سال در حوزه درس بخوانند! 🔸کتابهای حوزه علمیه اتفاقاً خیلی جالب است! رحا: هر چند با شنیدن بخشی از صحبت های مدیرحوزه علمیه اصفهان نمی توان به اصل نیت و اهداف او بصورت کامل پی برد، اما اینکه در برابر فرمایشات مقام معظم رهبری ، «انا رجل» را مطرح میکند بدون اینکه هیچ استدلال منطقی برای مواضع خویش داشته باشد، نشانه خوبی نیست. طلاب انقلابی اصفهان که دادشان از عملکرد این مسئول حوزوی در آمده است حتما ابعاد بیشتری از مواضع و اهداف و نیت های ایشان را می دانند. مقتضی است مطالبه گری برای شفافیت مواضع و ادله آن ادامه پیدا کند تا پویایی حوزه محفوظ بماند! #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
. 🔸 حجاب از یک موضوع صرفا مذهبی فراتر رفته 🔸ایران کشوری اسلامی است نه سکولار واکنش آیت الله #مکارم به اظهارات نسنجیده برخی مسؤولان؛ 🔹 ما جمهوری اسلامی هستیم نه یک کشور سکولار که با کشورهاي سكولار قابل قیاس باشد. 🔹فضای مجازی از نخستین مساله های کشور است که اگر حل نشود آینده تاریک خواهد بود؛ امیدواریم مسؤولين اين آمار و ارقام وحشتناك را ببینند و توجه کنند در فضای مجازی چه خبر است و چه اتفاقاتی رخ می دهد؟ رحا: متاسفانه مراجع عظام خیلی دیر متوجه حساسیت فضای مجازی در کشور شده اند. چند سال است که مقام معظم رهبری این مهم را مطالبه می کند اینترنت ملی راه اندازی شده و کنترل فضای مجازی را آنطور که مناسب جمهوری اسلامی است به دست بگیریم اما کم کاری های دولت یک طرف ، عدم مطالبه گری مراجع و حمایت از مواضع کارشناسی شده و دقیق رهبری از طرف دیگر موجب می شود که دولت به راحتی شانه از بار مسئولین و وظیفه خود خالی کند و نهایتا به جایی برسیم که بگویند کار از کار گذشته است و جلوی یکسری از اتفاقات را نمی توان گرفت. امید است این مطالبه گری از طرف حوزه علمیه قم ، مراجع و طلاب به نحو جدی تری پیگیری شود تا شاهد نتایج بهتری باشیم. . #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت   @resalathozehenghelabi
رحا مدیا
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_دهم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تع
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_یازدهم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. 👇👇👇👇👇
💠مفهوم شناسی سکولاریسم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. ادامه مطلب : سیر تحول تاریخی سکولاریسم جریان تجربه گرایی، عقل گرایی و شک گرایی در قرن هفدهم و قرون پس از آن تداوم پیدا کرد. جان لاک ( 1704-1632م ) با جدایی سلطه دنیایی از سلطه کلیسایی و منع کلیسا از دخالت در سیاست، گامی استوار به سوی سکولاریسم برداشت .به طور کلی، در قرن هفدهم، کلیسا خطر افکار آزادی خواهان را احساس کرد و خواهان مقابله شدید با آن شد. این مطلب منجر به اعدام برخی از نویسندگان و تصویب قانونی در سال 1757مبنی بر تعقیب و اعدام مؤلفان گردید، اما با انقلاب فرانسه این قانون لغو شد. در یک کلام، در این قرن، در حوزه سیاست و نظریه پردازی سیاسی، مبانی ماورای طبیعی و لاهوتی قطع شد.این امر ناشی از مجادلات دینی و فرهنگی بود. مادی گرایی و عقل مداری دو ویژگی مهم جو سیاسی این قرن بود که به واسطه تجدید نظر در آثار افلاطون و رواقیان به دست آمده بود (1). سده هجدهم عصر روشنگری نام گرفته است. بسیاری از متفکران این عصر بر معرفت عقلی تکیه کرده اند. گروهی نیز بر تجربه تاکید داشتند که با مطرح شدن نظریه «ذره انگاری » شکل جدیدی به خود گرفته است. برکلی و لایب نیتس مشربی تجربی دارند. هیوم شک گراست و کانت بزرگ ترین فیلسوف این عصر از تعاطی حس و تجربه با عقل گرایی، دستگاه فکری جدیدی را بنیان می نهد. سده نوزدهم تداوم مکتب کانت است که گرایش های گوناگونی در آن مطرح شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. مذهب معنوی مطلق هگل، بدبینی شوپنهاور و مشرب تحصلی کنت نیز نظریه هایی بر مبنای مکتب کانت می باشند . تفکر سکولاریسم در قرن نوزدهم تداوم یافت و شفاف تر گردید. برخی از نظریه پردازان مهم در این زمینه عبارتند از :داروین که انتشار نظریاتش در جهان اسلام موجی از تعارضات فکری ایجاد کرد. داروین ( 1882-1809م) کتاب تکامل انواع را در سال 1859م ارائه و نظریه معروف خود درباره انسان را مطرح کرد و واکنش های متعددی در جهان اسلام و ایران به دنبال داشت .آگوست کنت ( 1872-1804م) از دیگر نظریه پردازان رهیافت اومانیسم است. وی حیات بشری را به سه مرحله تقسیم کرد و دین را متناسب با مرحله ابتدایی حیات بشر دانست و مرحله سوم را، که امروزه در غرب سیطره یافته است، متکی بر روش علمی انگاشت که دین در آن جایگاهی ندارد (2). (1)قربان، ملحم (1983) قضایا الفکر السیاسی: الحقوق الطبیعی، موسسة الجامعیة للدراسات و النشر، بیروت. (2) صعب، ادیب(1995) الدین والمجتمع رویه مـستقبله، بـیروت: دارالنهار. هشتک زیر را دنبال کنید: @resalathozehenghelabi
🔸 خبر مهم سایت ! 🔹 متأسفانه سایت شفقنا منتسب به بیت آیت الله سیستانی، توسط یکی از اعضای سابق ستاد میرحسین موسوی اداره می‌شود و گاه و بیگاه به انتشار اخبار جهتدار در حوزه دین و روحانیت و برجسته‌سازی عناصر معلوم‌الحال می‌پردازد. لازم به ذکر است که انتشار تصویر پلاکارد «استخر فرح در انتظارت» در جریان تجمع فیضیه -که پیش از سخنرانی جمع شده بود- توسط همین خبرگزاری مخابره شد و هزینه‌های زیادی را به نظام و جریان انقلابی تحمیل کرد. رحا: با توجه به نظرات شاذ و حتی مخالف صریح قرآن توسط آقای صانعی، و اظهارات سخیف ایشان در مورد کاندیدای ریاست جمهوری که در شان مرجعیت نبوده و سایر حمایت های صریح ایشان از رهبران فتنه بر علیه نظام اسلامی، باز هم سایت همسو با بی بی سی تلاش در ثبوت مرجعیت او دارد تا بدینوسیله بتواند چند صدایی در برابر نظام و ولایت را تقویت نماید. جریانی که راهبرد آن به وضوح مشخص شده است که معرفی طیف خاصی به عنوان مراجع فعلی و آینده! سعی در جبهه سازی در مقابل نظام اسلامی و زمینه سازی برای اقدامات بعدی دارد!  @resalathozehenghelabi
با توجه به رسیدن ایام تبلیغی ماه مبارک رمضان و فرصت ویژه ای که طلاب گرامی می توانند روح و جان مومنین بیش از پیش با اسلام ناب طراوت بخشند. مناسب است که مردم روحیه انقلابی گری را در عمل و سخن ما ببینند. این روحیه در کنار شناخت مخاطب و بیان محتوای متناسب با مخاطب برکات عدیده ای دارد. در همین خصوص توجه به بیانات مقام معظم رهبری بسیار لازم است که : 1️⃣ شناخت نیاز مخاطب عزیزان من! از جمله چیزهایی که در تبلیغ بسیار مهمّ است، این است که شما پاسخ استفهام‌های مخاطبان خود را بدهید. اگر جوانی جلوِ ما نشسته است و ده، بیست سؤال در ذهن اوست، ما هم یک سخنرانی یک‌ساعته برای او می‌کنیم، در حالی که هیچ‌یک از سؤالات او جواب داده نشده است، آیا به نظر شما این سخنرانی موفّق است؟ البته که نه. ما باید سؤال‌های ذهن او را که احیاناً بر زبان نمی‌آورد، یا نمی‌تواند به زبان بیاورد، یا خودش متوجّه نیست که این سؤال‌ها را باید به زبان آورد، یا موقعیت مقتضی نیست، پاسخ دهیم. چطور میشود پاسخ داد؟ وقتی که استفهام‌های او کشف شود و ما بدانیم در ذهن او چیست. ۱۳۷۶/۱۰/۰۳ کانال #حوزه_انقلابی #تبلیغ #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
رحا مدیا
نشریه مکتوب «رحا» شماره پنجم تبیین ضرورت های #حوزه_انقلابی و تبیین خطرات #حوزه_سکولار #نشریه #حوزه
نشریه مکتوب «رحا» شماره ششم تبیین ضرورت های #حوزه_انقلابی و تبیین خطرات #حوزه_سکولار #نشریه #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: ⚠️ عده‌ای می‌گویند مردم از دین فاصله گرفته‌اند، اما واقعیت چیز دیگری است 🔸️ امروز وظیفه‌ی حوزه‌ها از گذشته سنگین‌تر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در جوانان دنیای اسلام و بلکه خارج از اسلام هست. 🔹️ سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوه‌ی عملی نداشت. در تهران شیخ فضل‌الله را وسط تهران بر دار کشیدند، عده‌ای هم گوشه‌وکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود. 🔸️ حال این را مقایسه کنید با [شهادت] طلبه‌ی همدانی؛ #همدان چه غوغایی شد و چه انعکاسی در ایران پیدا کرد. اگر آن جنازه‌ی مطهر در تبریز و تهران و بقیه‌ی کشور هم می‌آمد همان‌طور تشییع میشد. 🔹️ حالا بعضی میگویند مردم از دین فاصله گرفته‌اند. ما که طلبه بودیم، هیچ‌وقت در هیچ شهری در هیچ جلسه‌ای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت. 👈 وجوهاتی که امروز مردم میدهند نشان میدهد که مردم متدین هستند. 🔺️ حرفهای بدون معیار علمی گفته میشود، لکن روحانیت محترم است و علی‌رغم سیاه‌نمایی‌هایی که انجام میشود، واقعیت چیز دیگری است؛ این وظیفه را سنگین میکند. ۹۸/۲/۱۸ @Khamenei_ir #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
🔸پاسخ رهبر انقلاب به سوال یکی از خواهران طلبه؛ جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟ رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب: 🔹️ یکی از خواهران پرسیده‌اند: جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟ 🔸️ بله، سؤال به‌جایی است. این‌همه فاضلِ زن داریم؛ حضورشان در خانواده و اجتماع خیلی مغتنم است. 🔹️ یک روزی، یک بانوی ملّای اصفهانی بود که مرحوم طباطبائی هم با ایشان ملاقات کرد و با ایشان مباحثات داشت. افتخار میکردیم که یک بانوی فاضل داریم! 🔸️ اما حالا چند ده هزار طلبه‌ی فاضل داریم؛ خیلی مهم است و باید جایگاه آن معلوم بشود. 🔺️ باید ظرفیت #طلاب_خواهر به رسمیت شناخته شود و از آن در مراکز رسمی و فرهنگی استفاده شود. در این کار اگر از لحاظ اجرایی، سفارش و کمکی هم لازم باشد، بنده انجام میدهم. #حوزه_خواهران #خواهران_طلبه #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
🔶جانا سخن از زبان ما می گویی🔶 🔶 اشکالی که حوزه‌ی ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد 👇👇👇👇👇
🔶جانا سخن از زبان ما می گویی🔶 🔶 اشکالی که حوزه‌ی ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد، این است که حوزه‌ی دیروز از دنیای زمان خود عقب‌تر نبود؛ بلکه جلوتر هم بود... 🔸 در زمان «شیخ طوسی»، اگر دشمنِ مکتبِ اهل بیت می‌گفت : «أن لا مصنَّفَ لکم»؛ شما کتاب و تصنیف ندارید، «شیخ طوسی» خودش به تنهایی وارد میدان می‌شد و بزرگترین کتاب رجالی را تلخیص می‌کرد و اختصاصاً یک کتاب و فهرست رجالی دیگر می‌نوشت. یعنی بدون معطّلی، رجال «کشّی» را تلخیص کرد، رجال خود را نوشت و فهرست «شیخ» را هم نگاشت! 🔸 هنوز پاسخ در خانه‌ی اشکال‌کننده بود که می‌گفت فقه ندارید؛ ناگهان یک کتاب عظیم پرفرع پر تحقیق - به حسب سطح تحقیق آن روز - مبسوط از آب در می‌آمد. اگر «محمدبن زکریای رازی»، چهار کلمه‌ی الحادی بر زبانش جاری می‌شد، فوراً «سید مرتضای رازی» در ردّ او کتاب می‌نوشت و نمی‌گذاشت حرف او بی‌جواب بماند... 🔸 اما امروز، این گونه نیست. امروز، حوزه‌ی علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل این است که دو نفر سوار بر اسب، در وادی ای همراه یکدیگر بروند و یکی اسبش از دیگری تندروتر باشد و آن‌که اسبش کندروتر است، بعداً به اتومبیل دست پیدا کند. طبیعی است آن‌که اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمی‌رسد. الان وضعیت این گونه است. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتی به خودمان برگردیم، خیلی فاصله داریم. ۱۳۷۴/۰۹/۱۳ ⚜رحا: یکی از مباحث پیش رو در مباحث تحولی حوزه، مواضع رهبری است که سالها از آن مساله می گذرد ولی صدای آن چنان محکمی از حوزه علمیه بیرون نمی آید و این مسئله تا جایی رسیده بود که امام جامعه هشدار و انتقاد خود را نسبت به مواضع علمی به وجود آمده در حوزه علمیه به صورت علنی بیان می کنند و حتی بعد از سالها در طی این مدت، مطالب قابل محسوسی که باعث تحول شود را به صورت راهبردی نمی بینند. چه بسا باید طلاب انقلابی خود به این صحنه وارد شوند و کار با رفتار و عملکرد مسئولین نداشته باشند تا کلام زمین مانده امام جامعه را بالا ببرند تا یکی از دغدغه های ایشان نسبت به مسائل حوزه حل شود.  @resalathozehenghelabi
🔴در کتاب #فتنه_تغلب در مورد یکی از حمایت های آیات عظام #مکارم_شیرازی و #نوری_همدانی از نظام و رهبری در فتنه ۸۸ می خوانیم: 🔻برای نمونه خوب است بدانیم که پس از اعلام اقامه نمازجمعه ۲۹ خرداد (سال ۸۸) توسط رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله #نوری_همدانی بنا داشتند برای تقویت جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب، در نمازجمعه شرکت کنند که از طریق دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی از ایشان خواسته می‌شود از آمدن به تهران خودداری کنند. حضرت آیت‌الله #مکارم_‌شیرازی برای کاهش تنش‌های پیش‌آمده پس از انتخابات، پیام‌هایی را با لحاظ این مساله که این تلاش‌ها هم‌ راستا با نقطه‌ نظرات رهبر انقلاب است، با واسطه‌های مختلف برای همه نامزدها ارسال می‌کردند. از این نمونه‌ها بسیار است. ⚜رحا: طبعاً باید انقلاب را کسانی به پیش ببرند و محافظ آن باشند که نظام به آنها وابسته است یکی از آن محافظان، علما و روحانیت انقلابی هستند. چراکه این انقلابی که در آن خون هزاران شهید به پای آن ریخته شده باید با صلابت ادامه پیدا کند. مواضع مراجع تقلید نقش به سزایی در مواقع حساس نسبت به ادامه انقلاب اسلامی دارد و این روند هم در فتنه های پیش روی انقلاب اسلامی باید تداوم داشته باشد تاکسی به خود اجازه ندهد که دست درازی به این نظام بکند. #مراجع_انقلابی #حمایت_از_نظام_و_رهبری #فتنه #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
رهبر انقلاب، عصردیروز در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: «در حوزه از یک طرف طلبه‌های جوان باید ادب را، اطاعت را نسبت به بزرگان حوزه، نسبت به مراجع تقلید حفظ کنند. همانطور که در همین «منشور روحانیت» امام- رضوان الله علیه- همین‌ها هست. بزرگان حوزه هم باید حلم را و تحمل را نسبت به جوان‌ها در نظر داشته باشند. از یک طرف حلم و تحمل لازم است و از یک طرف هم ادب و اطاعت لازم است.» ۱۳۹۸،۰۲،۱۸ ⚜رحا: سوالی که در ذهن پیش خواهد آمد: آیا میتوان صحبت های مقام معظم رهبری در مورد ادب و اطاعت نسبت به بزرگان حوزه را به مصادیق ذیل اختصاص داد؛ حمله سکولارهای حوزوی(نشست دوره ای اساتید، مجمع محققین ومدرسین وافرادی مثل غرویان و ...) به آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، که از طریق فضای مجازی (مثل سایت ها و کانال های شفقنا - جماران - اجتهاد و خبرآنلاین، و...) و هم از طریق سخنرانی و فضای حقیقی انجام میشود؛ آنهایی که با بی احترامی تمام نسبت به نامه ناصحانه آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی موضع منفی گرفته و در نهایت بی ادبی صحبت کرده اند؟  @resalathozehenghelabi
🔹️ رهبرانقلاب: ، مرکز آموزش اسلامی است. باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است...شما موظفید به‌عنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که کرد. ۱۳۹۸،۰۲،۱۸ ⚜رحا: اسلام مكتبي الهي و اجتماعي است و روحانيت، تداوم‌بخش اصل الهي رهبري دين و لازمه جدا ناپذیر اين مكتب بوده است. حوزه مرکز آموزش اسلامی است. چرا که حوزه علمیه است که باید اطلاعات لازم را در بحث اسلامی بودن یا نبودن موضوعاتی که در کشور رخ میدهد شناسایی کرده و نقاط قوت و ضعف آنها را گرفته و آن مطالب را در اختیار دیگران قرار دهد تا نسبت به اسلامی بودن کشور استفاده کنند و کسانی می توانند اسلام را محقق کنند که عالم دینی باشند و اسلام حقیقی را عالمان حقیقی به مردم معرفی می کنند نه کسانی که تفکرات سکولاریستی دارند.چون کسانی که از خدا می ترسند فقط می توانند اسلام را به مردم ابلاغ کنند وکسی نیست جز علمای خداترس وانقلابی.»الَّذِینَ یبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّهِ وَیخْشَوْنَهُ وَلَا یخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ.: کسانی که پیام‌های خدا را ابلاغ می‌کنند و از او می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند«.(آیه ۳۹ -سوره احزاب)   @resalathozehenghelabi
🔹️در داخل کشور توجهی که امروز نسبت به مسائل دینی و روحانیت وجود دارد، با گذشته و قبل از انقلاب اسلامی، قابل مقایسه نیست. 👇👇👇👇👇