رحا مدیا
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_دهم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تع
💠مفهوم شناسی سکولاریسم
#بخش_یازدهم
🚩یادآوری:
برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود.
👇👇👇👇👇
💠مفهوم شناسی سکولاریسم
#بخش_یازدهم
🚩یادآوری:
برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود.
ادامه مطلب : سیر تحول تاریخی سکولاریسم
جریان تجربه گرایی، عقل گرایی و شک گرایی در قرن هفدهم و قرون پس از آن تداوم پیدا کرد. جان لاک ( 1704-1632م ) با جدایی سلطه دنیایی از سلطه کلیسایی و منع کلیسا از دخالت در سیاست، گامی استوار به سوی سکولاریسم برداشت .به طور کلی، در قرن هفدهم، کلیسا خطر افکار آزادی خواهان را احساس کرد و خواهان مقابله شدید با آن شد. این مطلب منجر به اعدام برخی از نویسندگان و تصویب قانونی در سال 1757مبنی بر تعقیب و اعدام مؤلفان گردید، اما با انقلاب فرانسه این قانون لغو شد. در یک کلام، در این قرن، در حوزه سیاست و نظریه پردازی سیاسی، مبانی ماورای طبیعی و لاهوتی قطع شد.این امر ناشی از مجادلات دینی و فرهنگی بود. مادی گرایی و عقل مداری دو ویژگی مهم جو سیاسی این قرن بود که به واسطه تجدید نظر در آثار افلاطون و رواقیان به دست آمده بود (1).
سده هجدهم عصر روشنگری نام گرفته است. بسیاری از متفکران این عصر بر معرفت عقلی تکیه کرده اند. گروهی نیز بر تجربه تاکید داشتند که با مطرح شدن نظریه «ذره انگاری » شکل جدیدی به خود گرفته است. برکلی و لایب نیتس مشربی تجربی دارند. هیوم شک گراست و کانت بزرگ ترین فیلسوف این عصر از تعاطی حس و تجربه با عقل گرایی، دستگاه فکری جدیدی را بنیان می نهد. سده نوزدهم تداوم مکتب کانت است که گرایش های گوناگونی در آن مطرح شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. مذهب معنوی مطلق هگل، بدبینی شوپنهاور و مشرب تحصلی کنت نیز نظریه هایی بر مبنای مکتب کانت می باشند .
تفکر سکولاریسم در قرن نوزدهم تداوم یافت و شفاف تر گردید. برخی از نظریه پردازان مهم در این زمینه عبارتند از :داروین که انتشار نظریاتش در جهان اسلام موجی از تعارضات فکری ایجاد کرد. داروین ( 1882-1809م) کتاب تکامل انواع را در سال 1859م ارائه و نظریه معروف خود درباره انسان را مطرح کرد و واکنش های متعددی در جهان اسلام و ایران به دنبال داشت .آگوست کنت ( 1872-1804م) از دیگر نظریه پردازان رهیافت اومانیسم است. وی حیات بشری را به سه مرحله تقسیم کرد و دین را متناسب با مرحله ابتدایی حیات بشر دانست و مرحله سوم را، که امروزه در غرب سیطره یافته است، متکی بر روش علمی انگاشت که دین در آن جایگاهی ندارد (2).
(1)قربان، ملحم (1983) قضایا الفکر السیاسی: الحقوق الطبیعی، موسسة الجامعیة للدراسات و النشر، بیروت.
(2) صعب، ادیب(1995) الدین والمجتمع رویه مـستقبله، بـیروت: دارالنهار.
#حسین_کاظمی
#سکولاریسم
#مرجعیت_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
هشتک زیر را دنبال کنید:
#از_سکولاریسم_غربی_تا_سکولاریسم_حوزوی
@resalathozehenghelabi
🔸 خبر مهم سایت #شفقنا!
🔹 متأسفانه سایت شفقنا منتسب به بیت آیت الله سیستانی، توسط یکی از اعضای سابق ستاد میرحسین موسوی اداره میشود و گاه و بیگاه به انتشار اخبار جهتدار در حوزه دین و روحانیت و برجستهسازی عناصر معلومالحال میپردازد. لازم به ذکر است که انتشار تصویر پلاکارد «استخر فرح در انتظارت» در جریان تجمع فیضیه -که پیش از سخنرانی جمع شده بود- توسط همین خبرگزاری مخابره شد و هزینههای زیادی را به نظام و جریان انقلابی تحمیل کرد.
رحا:
با توجه به نظرات شاذ و حتی مخالف صریح قرآن توسط آقای صانعی، و اظهارات سخیف ایشان در مورد کاندیدای ریاست جمهوری که در شان مرجعیت نبوده و سایر حمایت های صریح ایشان از رهبران فتنه بر علیه نظام اسلامی، باز هم سایت #شفقنا همسو با بی بی سی تلاش در ثبوت مرجعیت او دارد تا بدینوسیله بتواند چند صدایی در برابر نظام و ولایت را تقویت نماید. جریانی که راهبرد آن به وضوح مشخص شده است که معرفی طیف خاصی به عنوان مراجع فعلی و آینده! سعی در جبهه سازی در مقابل نظام اسلامی و زمینه سازی برای اقدامات بعدی دارد!
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
با توجه به رسیدن ایام تبلیغی ماه مبارک رمضان و فرصت ویژه ای که طلاب گرامی می توانند روح و جان مومنین بیش از پیش با اسلام ناب طراوت بخشند. مناسب است که مردم روحیه انقلابی گری را در عمل و سخن ما ببینند. این روحیه در کنار شناخت مخاطب و بیان محتوای متناسب با مخاطب برکات عدیده ای دارد.
در همین خصوص توجه به بیانات مقام معظم رهبری بسیار لازم است که :
1️⃣ شناخت نیاز مخاطب
عزیزان من! از جمله چیزهایی که در تبلیغ بسیار مهمّ است، این است که شما پاسخ استفهامهای مخاطبان خود را بدهید. اگر جوانی جلوِ ما نشسته است و ده، بیست سؤال در ذهن اوست، ما هم یک سخنرانی یکساعته برای او میکنیم، در حالی که هیچیک از سؤالات او جواب داده نشده است، آیا به نظر شما این سخنرانی موفّق است؟ البته که نه. ما باید سؤالهای ذهن او را که احیاناً بر زبان نمیآورد، یا نمیتواند به زبان بیاورد، یا خودش متوجّه نیست که این سؤالها را باید به زبان آورد، یا موقعیت مقتضی نیست، پاسخ دهیم. چطور میشود پاسخ داد؟ وقتی که استفهامهای او کشف شود و ما بدانیم در ذهن او چیست. ۱۳۷۶/۱۰/۰۳
کانال #حوزه_انقلابی
#تبلیغ
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
رحا مدیا
نشریه مکتوب «رحا» شماره پنجم تبیین ضرورت های #حوزه_انقلابی و تبیین خطرات #حوزه_سکولار #نشریه #حوزه
نشریه مکتوب «رحا» شماره ششم
تبیین ضرورت های #حوزه_انقلابی
و تبیین خطرات #حوزه_سکولار
#نشریه
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
⚠️ عدهای میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند، اما واقعیت چیز دیگری است
🔸️ امروز وظیفهی حوزهها از گذشته سنگینتر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در جوانان دنیای اسلام و بلکه خارج از اسلام هست.
🔹️ سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوهی عملی نداشت. در تهران شیخ فضلالله را وسط تهران بر دار کشیدند، عدهای هم گوشهوکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود.
🔸️ حال این را مقایسه کنید با [شهادت] طلبهی همدانی؛ #همدان چه غوغایی شد و چه انعکاسی در ایران پیدا کرد. اگر آن جنازهی مطهر در تبریز و تهران و بقیهی کشور هم میآمد همانطور تشییع میشد.
🔹️ حالا بعضی میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند. ما که طلبه بودیم، هیچوقت در هیچ شهری در هیچ جلسهای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت.
👈 وجوهاتی که امروز مردم میدهند نشان میدهد که مردم متدین هستند.
🔺️ حرفهای بدون معیار علمی گفته میشود، لکن روحانیت محترم است و علیرغم سیاهنماییهایی که انجام میشود، واقعیت چیز دیگری است؛ این وظیفه را سنگین میکند. ۹۸/۲/۱۸
@Khamenei_ir
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
🔸پاسخ رهبر انقلاب به سوال یکی از خواهران طلبه؛ جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟
رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب:
🔹️ یکی از خواهران پرسیدهاند: جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟
🔸️ بله، سؤال بهجایی است. اینهمه فاضلِ زن داریم؛ حضورشان در خانواده و اجتماع خیلی مغتنم است.
🔹️ یک روزی، یک بانوی ملّای اصفهانی بود که مرحوم طباطبائی هم با ایشان ملاقات کرد و با ایشان مباحثات داشت. افتخار میکردیم که یک بانوی فاضل داریم!
🔸️ اما حالا چند ده هزار طلبهی فاضل داریم؛ خیلی مهم است و باید جایگاه آن معلوم بشود.
🔺️ باید ظرفیت #طلاب_خواهر به رسمیت شناخته شود و از آن در مراکز رسمی و فرهنگی استفاده شود. در این کار اگر از لحاظ اجرایی، سفارش و کمکی هم لازم باشد، بنده انجام میدهم.
#حوزه_خواهران
#خواهران_طلبه
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
🔶جانا سخن از زبان ما می گویی🔶
🔶 اشکالی که حوزهی ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد، این است که حوزهی دیروز از دنیای زمان خود عقبتر نبود؛ بلکه جلوتر هم بود...
🔸 در زمان «شیخ طوسی»، اگر دشمنِ مکتبِ اهل بیت میگفت : «أن لا مصنَّفَ لکم»؛ شما کتاب و تصنیف ندارید، «شیخ طوسی» خودش به تنهایی وارد میدان میشد و بزرگترین کتاب رجالی را تلخیص میکرد و اختصاصاً یک کتاب و فهرست رجالی دیگر مینوشت. یعنی بدون معطّلی، رجال «کشّی» را تلخیص کرد، رجال خود را نوشت و فهرست «شیخ» را هم نگاشت!
🔸 هنوز پاسخ در خانهی اشکالکننده بود که میگفت فقه ندارید؛ ناگهان یک کتاب عظیم پرفرع پر تحقیق - به حسب سطح تحقیق آن روز - مبسوط از آب در میآمد. اگر «محمدبن زکریای رازی»، چهار کلمهی الحادی بر زبانش جاری میشد، فوراً «سید مرتضای رازی» در ردّ او کتاب مینوشت و نمیگذاشت حرف او بیجواب بماند...
🔸 اما امروز، این گونه نیست. امروز، حوزهی علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل این است که دو نفر سوار بر اسب، در وادی ای همراه یکدیگر بروند و یکی اسبش از دیگری تندروتر باشد و آنکه اسبش کندروتر است، بعداً به اتومبیل دست پیدا کند. طبیعی است آنکه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمیرسد. الان وضعیت این گونه است. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتی به خودمان برگردیم، خیلی فاصله داریم. ۱۳۷۴/۰۹/۱۳
⚜رحا:
یکی از مباحث پیش رو در مباحث تحولی حوزه، مواضع رهبری است که سالها از آن مساله می گذرد ولی صدای آن چنان محکمی از حوزه علمیه بیرون نمی آید و این مسئله تا جایی رسیده بود که امام جامعه هشدار و انتقاد خود را نسبت به مواضع علمی به وجود آمده در حوزه علمیه به صورت علنی بیان می کنند و حتی بعد از سالها در طی این مدت، مطالب قابل محسوسی که باعث تحول شود را به صورت راهبردی نمی بینند. چه بسا باید طلاب انقلابی خود به این صحنه وارد شوند و کار با رفتار و عملکرد مسئولین نداشته باشند تا کلام زمین مانده امام جامعه را بالا ببرند تا یکی از دغدغه های ایشان نسبت به مسائل حوزه حل شود.
#تحول_در_حوزه
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
🔴در کتاب #فتنه_تغلب در مورد یکی از حمایت های آیات عظام #مکارم_شیرازی و #نوری_همدانی از نظام و رهبری در فتنه ۸۸ می خوانیم:
🔻برای نمونه خوب است بدانیم که پس از اعلام اقامه نمازجمعه ۲۹ خرداد (سال ۸۸) توسط رهبر انقلاب، حضرت آیتالله #نوری_همدانی بنا داشتند برای تقویت جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب، در نمازجمعه شرکت کنند که از طریق دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی از ایشان خواسته میشود از آمدن به تهران خودداری کنند.
حضرت آیتالله #مکارم_شیرازی برای کاهش تنشهای پیشآمده پس از انتخابات، پیامهایی را با لحاظ این مساله که این تلاشها هم راستا با نقطه نظرات رهبر انقلاب است، با واسطههای مختلف برای همه نامزدها ارسال میکردند. از این نمونهها بسیار است.
⚜رحا:
طبعاً باید انقلاب را کسانی به پیش ببرند و محافظ آن باشند که نظام به آنها وابسته است یکی از آن محافظان، علما و روحانیت انقلابی هستند. چراکه این انقلابی که در آن خون هزاران شهید به پای آن ریخته شده باید با صلابت ادامه پیدا کند. مواضع مراجع تقلید نقش به سزایی در مواقع حساس نسبت به ادامه انقلاب اسلامی دارد و این روند هم در فتنه های پیش روی انقلاب اسلامی باید تداوم داشته باشد تاکسی به خود اجازه ندهد که دست درازی به این نظام بکند.
#مراجع_انقلابی
#حمایت_از_نظام_و_رهبری
#فتنه
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
رهبر انقلاب، عصردیروز در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
«در حوزه از یک طرف طلبههای جوان باید ادب را، اطاعت را نسبت به بزرگان حوزه، نسبت به مراجع تقلید حفظ کنند. همانطور که در همین «منشور روحانیت» امام- رضوان الله علیه- همینها هست. بزرگان حوزه هم باید حلم را و تحمل را نسبت به جوانها در نظر داشته باشند. از یک طرف حلم و تحمل لازم است و از یک طرف هم ادب و اطاعت لازم است.» ۱۳۹۸،۰۲،۱۸
⚜رحا:
سوالی که در ذهن پیش خواهد آمد:
آیا میتوان صحبت های مقام معظم رهبری در مورد ادب و اطاعت نسبت به بزرگان حوزه را به مصادیق ذیل اختصاص داد؛
حمله سکولارهای حوزوی(نشست دوره ای اساتید، مجمع محققین ومدرسین وافرادی مثل غرویان و ...) به آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، که از طریق فضای مجازی (مثل سایت ها و کانال های شفقنا - جماران - اجتهاد و خبرآنلاین، و...) و هم از طریق سخنرانی و فضای حقیقی انجام میشود؛ آنهایی که با بی احترامی تمام نسبت به نامه ناصحانه آیت الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی موضع منفی گرفته و در نهایت بی ادبی صحبت کرده اند؟
#سکولار_های_حوزوی
#نشست_دوره_ای_اساتید
#آیت_الله_یزدی
#آیت_الله_شبیری
#حوزه_سکولار
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
🔹️ رهبرانقلاب: #حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. #اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است...شما موظفید بهعنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که #امام_بزرگوار کرد. ۱۳۹۸،۰۲،۱۸
⚜رحا:
اسلام مكتبي الهي و اجتماعي است و روحانيت، تداومبخش اصل الهي رهبري دين و لازمه جدا ناپذیر اين مكتب بوده است. حوزه مرکز آموزش اسلامی است. چرا که حوزه علمیه است که باید اطلاعات لازم را در بحث اسلامی بودن یا نبودن موضوعاتی که در کشور رخ میدهد شناسایی کرده و نقاط قوت و ضعف آنها را گرفته و آن مطالب را در اختیار دیگران قرار دهد تا نسبت به اسلامی بودن کشور استفاده کنند و کسانی می توانند اسلام را محقق کنند که عالم دینی باشند و اسلام حقیقی را عالمان حقیقی به مردم معرفی می کنند نه کسانی که تفکرات سکولاریستی دارند.چون کسانی که از خدا می ترسند فقط می توانند اسلام را به مردم ابلاغ کنند وکسی نیست جز علمای خداترس وانقلابی.»الَّذِینَ یبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیخْشَوْنَهُ وَلَا یخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ.: کسانی که پیامهای خدا را ابلاغ میکنند و از او میترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند«.(آیه ۳۹ -سوره احزاب)
#اسلام_ناب
#تفکر_سکولاریستی
#حوزه_انقلابی
#حوزه_سکولار
#روحانیت_اصیل
#علما_ی_خدا_ترس
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi