🔰 #جستار | پيروزی حزبالله، وعده حتمی تاريخ به اهل استقامت
✏️ نویسنده: زهره صابر
📝 جستاری پیرامون خطبه عربی رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه
🔸 ما مشهوریم به پیروان مکتبی که منطقشان #شهادت است. شهادت که معنایش زیستن در عین آزادگیست، شجاعت و در حین نبرد و فاتحانه ایستادن در هجوم یاس. این چنین است که از #حماسه_حسینی تا #حماسه_نصر ما هرگز خود را نباخته و شهامت رویارویی با مرگ را از دست ندادهایم و به پیکار ستمگران رفتیم. ما پیروان مکتبی هستیم که مردانش با چنین منطقی به سوی میدان مبارزه پرواز میکنند و شهامت مثل خون در رگهایشان جاریست. در عصر چکاوک شمشیر و زور ستمگران ما با قطرات خونمان در صحنهی نبرد؛ جشن جاودانگی را بر پا کردیم حال آنکه دشمن ما را از نابودی میترساند.
🔹 ما هرگز سوگواران مرگ عریان و پریشان حالان جان فسردهی #تاریخ نبودهایم. خون سرخ حسین ابن علی ما را چنین در راه حق سترگ و با صلابت و شکوهمند تربیت کرده است؛ پس مادامی که در راه حق چنین واله و شیدا گام برمیداریم؛ نیستی برای ما بیمعناست. روح مجاهدان پیروز تاریخ در ما حلول میکند، مسیرشان قدمهای استوار ما را به خود فرا میخواند و صدای پیامشان به صوت بلیغ به گوشمان میرسد. چنانچه #نهضت_عاشورا پایان سیدالشهدا نبود؛ پیامش به جهانیان رسید.
🔸 امل با ربوده شدن امام موسی صدر پایان نیافت و کتائب زرد #حزبالله با سید عباس موسوی بر زمین نیفتاد و سید حسن نصرالله - این مجاهدمرد و گوهر درخشان #لبنان - پرچم حزبالله را بر دوش گرفت و بذر یقین را در باور مردم مبارز کاشت، آنان را به سعی و تلاش دعوت کرد و روح #وحدت را در آنان دمید و مقاومت در برابر تطاول دشمنان را بار دیگر به آنان آموخت: چون کشتهای که جوانهی خود را برآورد، صبورانه نفس کشید و مجاهدانه قدم برداشت تا بر ساقههای خود بایستد و همهی کشاورزان را به شگفتی وا دارد و فرماندهان #مبارز را به تحسین.
🔹 اکنون حزبالله همان ساقهی سبز رویده بر خاک سرخ #مقاومت، همچون درختی بالنده و پرشکوه، سایه افکنده بر زمین و مایه فخر امت اسلامیست. درخت سربلندی که ریشههایش نه در اعماق زمین که در عمق باور مبارزان آزاده و مظلومان ستمدیده این عصر خونین، فرورفته و شاخ و برگش سر به فلک کشیده، ثمراتش مایه لبخند زمین و وارثان شایسته آن شده و خون مقدس شریفترین انسانها آن را آبیاری کرده و استوارتر میکند. در مقابل دشمن سفاک – #رژیم_منحوس صهیونیستی - هرگز ثبات و پایداری و قرار را تجربه نکرده، بیریشه و خشک است و نابود شدنی؛ چراکه اهل ولاء، مستحق جاودانگیاند و پیروزی، مژدهایست از جانب حق برای وفاداران به #حقیقت. وعدهی حتمی تاریخ برای اهل استقامت است و سنتی لایزال است از ابتدا تا انتهای تاریخ برای آنان که #توحید و یگانگی در قلبشان طلوع کرده و هرگز غروب نمیکند.
🔸پیروزی کوبیدن بر کوس جنگ نیست، خون آشامی و خونریزی نیست. فرعونوار، به استضعاف کشیدن مردمان نیست. نابودی مزارع سرسبز نیست، از خاک در آوردن ریشه گلهای سرخ نیست. کشتن کودکان در حین بازی نیست. پیروزی، کشتن #فطرت انسان در لگدکوب پوتین سربازان جائر نیست. پیروزی غصب مال و سرزمین ملتها نیست و پیروزی با بمب و هجوم به خانههای مسکونی و کشتن مردمان استوار تاریخ رقم نمیخورد. فتح با خون رقم میخورد و #نصرت در هم آمیخته با جاودانگیست و اندیشه تنها جاودانهی تاریخ است. اندیشهای که جز برای حق، در هجوم تفنگهای و بمبها و موشکها نمیایستد و فریادش جز مقاومت نیست و خداوند بر دلهای مردم ثابت قدم در راه حزبالله #آرامش نازل میکند و #پیروزی پاداش حتمی مقاومت است. مَتَى نَصْرُ اللَّهِ؟ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ.
#خط_رهبری
#جمعه_نصر
@rahbari_plus
🔰 #خبر| برگزاری نهمین کنفرانس بینالمللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
🔸 نهمین کنفرانس بینالمللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما در روز چهارشنبه، ۱۸ مهر در حال برگزاری است.
🔹 این کنفرانس در استمرار اهداف با محوریت شهادت سیدحسن نصرالله، وعده صادق و نظم منطقهای با گرامیداشت یاد و خاطره پرچمدار مقاومت شهید سیدحسن نصرالله، مجاهد برجسته شهید اسماعیل هنیه و سردار رشید و اندیشمند شهید سرلشکر پاسدار عباس نیلفروشان و دیگر شهدای مقاومت را به همراه تجلیل از خانواده معظم شهدای جبهه مقاومت در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار میشود.
@rahbari_plus
🔰 #بازخوانی | محاسبهی غلط رژیم صهیونیستی
📝 «واقع قضیّه این است که رژیم صهیونیستی یک محاسبهی غلطی کرد، یک تحلیل غلطی کرد از تواناییهای جبههی عظیم مقاومت. امروز یک جبههی بزرگی در منطقهی ما وجود دارد به نام «#جبههی_مقاومت»؛ این جبهه تواناییهای زیادی دارد؛ رژیم صهیونیستی در فهم این حقیقت دچار اشتباه شد، دچار غلط شد. رژیم صهیونیستی به دست خودش، خود را در یک دالان بنبستی انداخت که شکستها پشت سر هم و پیدرپی به سراغش خواهند آمد و به حول و قوّهی الهی از این دالان راه نجاتی پیدا نخواهد کرد. امروز #رژیم_صهیونیستی در مقابل چشم مردم دنیا دارد بتدریج ذوب میشود، دارد تمام میشود؛ این را مردم دنیا دارند میبینند. البتّه در #تبلیغات حرف میزنند، امّا واقع قضیّه این است؛ هم خودشان میدانند، هم بسیاری از سیاسیّون دنیا میدانند، هم بسیاری از ملّتها این را میفهمند و هم ملّت فلسطین این را فهمیده است.» ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
@rahbari_plus
🔰 #بازخوانی | رهبر معظم انقلاب: «در قضیه #طوفان_الأقصی میدان، میدان غزّه و اسرائیل نیست، میدان حق و باطل و استکبار و ایمان است؛ یک طرف قدرت #ایمان، یک طرف قدرت #استکبار.» ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
@rahbari_plus
نمودار_کلان_عملیات_طوفانالاقصی_.pdf
حجم:
9.45M
🔰 #نمودار | عمليات طوفان الاقصی از نگاه رهبر انقلاب
🔸 محورها و نکات کليدی بیانات حضرت آیتالله خامنهای دربارهی ابعاد مختلف عمليات #طوفان_الاقصی و تحولات بعدی آن
@rahbari_plus
10.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #نماهنگ | شکست غیرقابل ترمیم
@rahbari_plus
🔰 #خبر | اهدای جواهرات توسط بانوان ایرانی برای مردم فلسطین و لبنان
🔸 رهبر انقلاب: حکم قطعی شرعی این است که بر همه واجب است تلاش کنند، کمک کنند و فلسطین را به مسلمانها، به صاحبان اصلیاش برگردانند... و کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب آنان را یاری کنند. ۱۴۰۳/۰۷/۰۴ و ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
🔹 نحوه مشارکت در چهارمین مرحله پویش «ایران همدل» برای کمک به مردم فلسطین و لبنان
🔸 هموطنان عزیز می توانند با شمارهگیری #۱۴* و یا با واریز مبلغ کمک خود
به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۸۲۰۰۰۰۰۰۰۷
و شماره شبایIR۳۲۰۲۱۰۰۰۰۰۰۱۰۰۰۱۶۰۰۰۰۵۲۶
در این پویش ملّی، مشارکت کنند.
@rahbari_plus
🔰 #یادداشت | «ایمان به ولی» در هندسه ولایتمداری _ ۱
▪️شرحی بر دستنوشته شهید سیّدحسن نصرالله (قدّسهالله)
📝 به مناسبت شهادت جناب سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان و تعابیر رهبر انقلاب درباره ایشان از جمله «راه نصرالله» و «مکتب نصرالله»، «خط رهبری» در این یادداشت به قلم «حجتالاسلام علیرضا ملااحمدی»، نوع نگاه شهید نصرالله به مسئله ولایت و ایمان به ولی را تبیین و بررسی میکند.
* اشاره
🔸 سیّدالشهداء مقاومت جناب حجّتالاسلام و المسلمین سیّدحسن نصرالله (رضوان الله علیه) یکی از باشکوهترین شخصیّتهای دوران معاصر است. شخصیّت آن مرد در میان دوست و دشمن در جهان اسلام و کلّ جهان، به درایت و شجاعت و صداقت و صلابت و دیگر ویژگیهایی از این دست شناخته شده است.
🔹 چُنانکه جمع این ویژگیها در او در قامت «دبیرکلّ حزب الله لبنان» باعث شده بود که به حقّ تکّیهگاه #جبههی_مقاومت باشد. امّا مسئله این است که از میان تمام ویژگیهایی که آن مرد داشت، کدامیک را میتوان خصیصهی اصلی و محوری شخصیّت ایشان دانست که بقیّهی خصائص حول آن شکل گرفتهاند؟ از میان تمام خوبیهای او، کدام ویژگی زیربنای شخصیّت ایشان را شکل داده که پایه و محور بقیّه شده است؟ در ادامه تلاش میکنیم بر اساس معارف اسلامی و به کمک بعضی از اظهارات خود ایشان، سرّ این عظمت شخصیّتی را قدری بشناسیم:
* «ایمان به ولیّ» بهمثابه زیربنای شخصیّتی
🔸 شاخصترین خصیصهی شهید سید حسن نصرالله (رضوان الله علیه) که ایشان خود بارها به صراحت بر آن تأکید داشت، ولایتمداری محض نسبت به رهبر معظّم انقلاب به عنوان ولیّ #جامعۀ_اسلامی است.
🔹 برخلاف آن تلقّی سطحینگرانهای که اصل ولایت فقیه را در حدّ یک مادّه از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تقلیل میدهد و حدود آن را به مرزهای جغرافیایی محدود میکند، در نگرش شهید نصرالله (ره) «#ولایت» امری زمانمند و مکانمند نیست که تابع قرارداد اجتماعی و قوانین اعتباری باشد؛ بلکه حقیقتی است که امتداد «توحید» در حیات اجتماعی است و اساساً موحّدانهزیستن در سطح اجتماعی و تمدّنی بدون آن میسّر نیست. چنانکه حضرت آیتالله خامنهای (مدّظلّهالعالی) حقیقت ولایت را چنین توصیف میکند:
🔸 «ولايت اسلامى يعنى رشحه و پرتوى از #ولايت_خدا در ميان مردم... در اسلام، سرپرستى جامعه، متعلق به خداى متعال است... هيچ قدرتى، هيچ شمشير بُرّايى، هيچ ثروتى، حتّى هيچ قدرت علم و تدبيرى، به كسى اين حق را نمىدهد كه مالك و تصميمگيرنده دربارهى سرنوشت انسانهاى ديگر باشد... اين حق، متعلق به خداست. خداى متعال، اين ولايت و حاكميت را از «مجارى خاصى» اعمال مىكند. يعنى آن وقتى هم كه اين اختيار به #حاكم_اسلامى و ولىّ امور مسلمين داده مىشود كه امور مردم را اداره بكند، باز اين ولايت، ولايتِ خداست؛ اين حق، حق خداست و اين قدرت و سلطان الهى است كه بر مردم اعمال مىشود.
🔹 ...لذا آن كسى كه اين ولايت را از طرف خداوند عهدهدار مىشود، بايد نمونهى ضعيف و پرتو و سايهاى از آن ولايت الهى را تحقق ببخشد و نشان بدهد، يا بگوييم در او باشد. خصوصيات #ولايت_الهى، قدرت و حكمت و عدالت و رحمت و امثال اينهاست. آن شخص يا آن دستگاهى كه ادارهى امور مردم را به عهده مىگيرد، بايد مظهر قدرت و عدالت و رحمت و حكمت الهى باشد. اين خصوصيت، فارق بين جامعهى اسلامى و همهى جوامع ديگرى است» (۱۳۶۹/۰۴/۲۰ بیانات در ديدار با مسئولان و كارگزاران نظام)
🔸 همین ویژگی باعث شده که #شهید_نصرالله (ره) نهفقط حیات خود را بلکه حتّی مدیریّت خویش بر حرکت تاریخیِ حزب الله لبنان را ذیل «ولایت» تعریف کند و بنای خود را بر ولایتمداری ناب بگذارد. دستنوشتهای که از ایشان پس از شهادتش منتشر شد و در آن، تنها یک نصحیت کرده بود مبنی بر اینکه «برای خیرِ دنیا و آخرتتان، ایمانتان به رهبریِ امام خامنهای (دامظلّه) محکم و قوی باشد.» برآمده از همین باور عمیق است.
🔹 امّا این ولایتمداری دقیقاً به چه معناست و ایشان چگونه توانست این دغدغه را در آن سطح عالی، هم در رهبریِ خود بر جبهۀ مقاومت و هم در تشکیلات حزب الله لبنان به جریان بیندازد و محقّق کند؟ پاسخ را باید در همان نقطۀ محوریِ دستنوشتۀ ایشان جستجو کرد؛ آنجا که از ولایتمداری با عنوان «#ایمان» یاد کرده است.
* کدام ولایتمداری؟
🔸 فهم عمومی از «#ولایت_فقیه» چیزی شبیه مرجعیّت است با این تفاوت که مراجع تقلید بیشتر به استنباط حکم شرعی در احکام فردی میپردازند و ولیّفقیه حدّاکثر به استنباط وظایف اجتماعی و سیاسی میپردازد و لذا برای ولایتمداربودن، همین اندازه کافی است که –همانطور که یک مقلّد #رسالۀ توضیح المسائلِ مرجع تقلیدش را میخواند- ما هم دیدگاههای ولیّفقیه در حیطۀ بایدها و نبایدها را بدانیم و در عمل خود را ملتزم و متعهّد به آن بدانیم.
@rahbari_plus
🔰 #یادداشت | «ایمان به ولی» در هندسه ولایتمداری _ ۲
#ادامه_یادداشت:
🔹 این البته شرط لازم برای ولایتمداربودن هست؛ امّا کافی نیست. ولایتمداریِ حقیقتی عمیقتر و بهمراتب فراتر از این سطح است؛ چنانکه شهید نصرالله (ره) در آن دستنوشته تصریح کرده، مهمترین #رکن ولایت، نه صرفاً تبعیّت از ولیّ بلکه «ایمان به ولایت او» است. مؤمن باید به «رهبریِ» ولیّ جامعه «#مؤمن» باشد تا نصاب لازم ولایتمداری را داشته باشد. وقتی سخن از ایمان میشود، دو رکن اساسی را باید دنبال کرد:
* رکن اوّل: همافقی با ولیّ جامعه
🔸 پیششرط ایمان «#آگاهی» است. برخلاف انگارۀ #الهیات_مسیحی که ایمان را در تضادّ با عقل و آگاهی معرّفی میکند و ساحت ایمان را آنجا میداند که خبری از منطق و عقلانیّت نیست، در الهیاتِ قرآنی و اسلامی ایمان بدون فهم و آگاهی و خردورزی، بیمعنا و فاقد ارزش است و توان رساندن انسان به قلّههای توحیدی را ندارد. حضرت آیتالله خامنهای در خلال مباحث بخش اوّل کتاب «طرح کلّی #اندیشه_اسلامی در قرآن» که به تشریح مختصّات ایمانِ صحیح پرداخته، گفتار سوّم را به تبیین همین موضوع اختصاص داده و برخی از آیاتی که دلالت بر این مطلب محکمّ دارند را بیان کرده است.
🔹 بنابراین رکن اوّلِ ایمان به ولیّ جامعه، این است که مؤمن اوّلاً رهبری و ولایت او را با آگاهی و عقلانیت پذیرفته باشد، ثانیاً منطقِ دیدگاهها و سخنان ولیّ را نه تقلیدی بلکه با تأمّل و خردورزی فهم کرده باشد و ثالثاً در مقام عمل نه صرفاً تبعیّتِ چشمبسته و کورکورانه بلکه بر اساس دستگاه محاسباتی و منطقِ عملیای که از او آموخته عمل کند. از جمع این سه ویژگی میتوان با عنوان «همافقی» یاد کرد.
🔸 همافقی با ولیّ جامعه، یعنی اسلامِ ناب را و حقایق جهان را و واقعیّتهای اجتماعی و سیاسی را از همان افق بالایی بنگریم که ولیّ جامعه مینگرد؛ با همان منطق فکری و دستگاه محاسباتی بررسی و ارزیابی کنیم که ولیّ آنگونه ارزیابی میکند. همافقی یعنی باورهای عمیق اسلامی، آرمانها، راهبردها، سیاستها، ارزشها، اولویّتها و شیوۀ تحلیل پدیدهها بر اساس همان نظام محاسباتی باشد که ولیّ جامعه مبتنی بر آن حرکت میکند.
🔹 اگر این شد، دیگر انسان در هر اتفاق و پدیدهای منتظر نمیماند سخن صریح رهبر نمیماند؛ بلکه بر اساس همان منطق فکری که رهبر محاسبه میکند، او هم مسائل را ارزیابی میکند و تصمیمگیری و اقدام میکند. رهبر انقلاب خود از این امر با عنوان «#نرمافزار_فکری» یاد میکند و بر اساس همین توضیحات، آشنایی با نرمافزار فکریِ حضرت امام خمینی (ره) را برای #نسل_جوان ضروری قلمداد میکند. (بیانات به مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی به تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۴)
🔸 شهید نصرالله (ره) نیز #ولایتمداری خود را در این سطح تعریف میکند؛ آنجا که میگوید: «ما ولایت را اینطور میفهمیم و اعتقاد ما این است که [در وهلۀ نخست] اگر «ولیّ» نسبت به موضوعی امر یا نهی کند، بر ما واجب است که از آن تبعیّت کنیم. تا اینجا قدرمتیقّن و مسلّم است. لیکن [ما به بیش از این ملتزم هستیم و آن اینکه] بر اساس شناختی که از مبانی، اصول و منش فکریِ ایشان داریم –که چگونه میاندیشد و چه چیزی موجب #رضایت یا نارضایتی ایشان میشود- در این موارد هم وقتی که در حال بررسی و ارزیابی مسئلهای هستیم، اگر احتمال بدهیم -فقط کافیست احتمال بدهیم- که کاری مورد رضایت ایشان است، آن را انجام میدهیم. و اگر فقط احتمال بدهیم که چیزی موجب ناراحتی یا خشم او میشود، از انجامش احتراز میکنیم.»
🔹 و ایشان در ادامه به کلام آیت الله #مصباح_یزدی (ره) به عنوان یک اسلامشناس استشهاد میکند که اصلاً «ولایت حقیقی» همین است: «انسان نباید منتظر امر و نهی امامش بماند؛ چرا که چهبسا امام از روی رأفت و مهربانی، دیدگاهی را در قالبی ساده به تو ارائه میکند بدون اینکه به دنبالش امر و نهی کند؛ تا تو به مشقّت دچار نشوی و این از #رأفت و پدرانگیِ اوست.» (گفتوگو با حجّتالاسلام و المسلمین مجتبی مصباح یزدی درباره شخصیّت آیتالله مصباح یزدی (ره))
@rahbari_plus