eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
طرح حدیث خوانی رمضان.وسایل کارآمد 4.mp3
7.88M
9 🔅🔅🔅 کارآمدترین وسیله ها!(4) ☑️ 8.صله رحم(و صله رحم که سبب فزونى مال و تأخير اجل (و طول عمر) است... تأثير صله رحم در فزونى مال - علاوه بر الطاف الهى که در جنبه هاى مادّى شامل حال اين دسته از نيکوکاران مى شود - اين است که پيوندهاى خانوادگى غالباً سبب همکارى هاى دسته جمعى اقتصادى مى شود و معمولا کارهاى گروهى در مسايل اقتصادى سودآورتر است. ▫️ و تأثير آن در طول عمر ممکن است از اين جهت باشد که ارحام به يکديگر دعا مى کنند و همين دعا سبب طول عمر آنها مى شود; به علاوه، هنگامى که روابط خوبى با هم داشته باشند، در مشکلات و از جمله بيمارى ها به يارى هم مى شتابند و همين امر باعث طول عمر آنها مى شود. اضافه بر اين، صله رحم، غم و اندوه را کم مى کند و نشاط و شادابى - که از عوامل طول عمر است - مى آفريند. ▫️ در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم: «صِلَةُ الاْرْحَامِ تُزَکِّي الاْعْمَالَ، وَ تُنْمِنيَ الاَمْوَالَ، وَ تَدْفَعُ الْبَلْوى، وَ تُسَيِّرُ الْحِسَابَ، وَ تُنْسِئُ فِي الاَجَلِ; صله رحم اعمال را پاک مى کند و اموال را رشد و نموّ مى دهد وبلا را دفع، و حساب را آسان، و أجل را به تأخير مى اندازد». ▫️ پر واضح است که تحليل هاى منطقى که ما براى رابطه عبادات و کارهاى نيک با آثار مادّى داريم، به اين مفهوم نيست که ارتباطات معنوى و الهى آنها را که از چشم ما پوشيده است، ناديده بگيريم) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
01_Fazlolghoran_Ketabe_Kafi_1394_Shahre_Moghaddase_Ghom.mp3
7.53M
📼 جلسه اول ☑️ استاد:حجت الاسلام و المسلمین مصطفی امینی خواه * تعلیم قرآن واجب عینی است * ظهور قرآن در قیامت * معرفت فطری و شناخت * حجت خدا بر مردم در قیامت * چرا باید قرآن را تعلیم ببینیم؟ * صف‌بندی مردم در روز قیامت * قرآن در روز قیامت به چه شکلی ظاهر می‌شود؟ * ثمره‌ی انس با قرآن * شهادت و شفاعت قرآن در قیامت * خدا به اهل قرآن چه می‌بخشد؟ * تکلم قرآن و نماز در قیامت ❗️برای دریافت مجموع جلسات فضل القرآن، از طریق لینک زیر اقدام نمایید 🌐 https://aminikhaah.ir/?p=5026 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. @rahighemakhtoom
حکمت 91 نهج البلاغه.mp3
3.8M
📚شرح و تفسیر حکمت91 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت ۱۰۷و۱۰۸ استاد صادقی.mp3
7.33M
📚شرح و تفسیر حکمت 107تا 108(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای ۲۳صحیفه سجادیه ۸۹.mp3
14.21M
۱۰۸ 📼 قسمت: هشتاد ونهم ۸۹ 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ «بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه هفتم.mp3
6.04M
💢شرح دعای ششم 💢 موضوع دعا: در صبحگاه و شامگاه، آفرینش شب و روز و آثار آن بر زندگی انسان ⏺جلسه هفتم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۹۸ 💢 به خدا الی باید وقتی که می خواند و یا به یکی از مطالب علمی و حقیقی فکر می کند بگوید از و وسوسه او به خدا پناه می برم، زیرا هر وقت بخواهد به خدا، و حقایق نزدیک شود و درباره آنها کند شیطان بر قلب او پیدا می کند و جلو او را می گیرد. ولی اگر با و ، به خدا پناه ببرد خدای تعالی به او می دهد. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه هشتم.mp3
6.89M
💢شرح دعای ششم 💢 موضوع دعا: در صبحگاه و شامگاه، آفرینش شب و روز و آثار آن بر زندگی انسان ⏺جلسه هشتم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای ۲۳صحیفه سجادیه ۹۰.mp3
15.72M
109 🛄 قسمت: نودم 90 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ «بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 92 نهج البلاغه.mp3
3.47M
📚شرح و تفسیر حکمت92 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت ۱۰۹ استاد صادقی.mp3
10.26M
📚شرح و تفسیر حکمت 107تا 108(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
▪️ (سلام الله علیها) در عصر جاهلیت كه استدلال و منطق جایگاهی نداشت، با اندیشه های باطل مقابله و برای مردم به سمت تلاش كرد. 📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) تاریخ: 1395/10/02 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
✅ فرهنگ عقلانی ▫️ این عصر، است که فرهنگ، است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال. در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ‌ای بود، مادرمان این است. ما فخر می ‌کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست، فرمود ﴿وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُم‏﴾، قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک مادر ما خدیجه کبریٰ(عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) آمده، را در فضای جاهلی پیاده کرد. چون آن فرهنگ فرهنگ جاهلی بود، اقتصاد جاهلی هم داشتند و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می ‌زند. ▫️ در جاهلیت کهن که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه ﴿لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى‏﴾،[1] در آن جاهلیت که ربا یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامن‌فروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: ﴿لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا﴾،[2] از سوی دیگر؛ هر دو را خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم ربا را تحریم کرده بود، هم بغاء را. این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای مال التجاره را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با می ‌توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت که تجارتِ رسمی عده ‌ای بود، امروز هم در فضای مجازی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست، پس را عوض کرده، را عوض کرده، را عوض کرده، را تحریم کرده و عمل کرده، این کار مادر ما بوده است. ▫️ بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره ‌آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، [یعنی] تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، یک؛ تحریم بانک‌های ربوی، دو؛ تحریم مراکز فساد، در فضای مجازی و غیر مجازی، سه. [1]. سوره احزاب، آیه33. [2]. سوره نور، آیه33. 📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) تاریخ: 1395/10/02 @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.وسایل کارآمد 5.mp3
16.89M
10 🔅🔅🔅 🔳 کارآمدترین وسیله ها!(5) ☑ 9.صدقه پنهان 10.صدقه آشکار(و صدقه پنهانى که کفّاره گناهان است و صدقه آشکار که از مرگ هاى بد پيشگيرى مى کند... منظور از «صدقه سرّ» کمک هايى است که انسان به افرادِ نيازمند و آبرومند مى کند که هم خلوص نيّت بيشترى و هم حفظ آبروى افراد نيازمند در آن است و به همين دليل، برکات فراوانى دارد و اين تعبير هم شامل صدقات واجبه مانند کفّارات و نذورات مى شود و هم صدقات مستحبّه و انفاقات. و منظور از «صدقه عَلانيه» کمک هايى است که آشکارا انجام مى شود و يکى از آثار و برکات آن تشويق ديگران به کار خير و دعاى مردم در حق صدقه دهنده است. اين سخن در واقع برگرفته از آيه شريفه «أَلّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ سِرّاً وَ عَلاَنِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاَ هُمْ يَحْزَنُونَ; آنان که اموال خود را در شب روز، پنهان و آشکار انفاق مى کنند، پاداششان نزد پروردگارشان است; نه ترسى بر آنهاست و نه غمگين مى شوند». در روايات متعدّدى که در منابع معروف اهل سنّت و شيعه وارد شده، آمده است که: اين آيه هنگامى نازل شد که على(عليه السلام) چهار درهم داشت يکى را در شب و يکى را در روز، يکى را آشکار و يکى را پنهان، در راه خدا انفاق کرد. صدقه مفهوم وسيع دارد که شامل هرکار خير اجتماعى می شود. @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۰۰ 📌 الی نباید شیطان و شیطان سیرتان و اطاعت آنها را انتخاب کند که در این صورت کاملاً فهم و درک او را می کند و او را از نظر می میراند. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Abas09.mp3
6.41M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 61 تفسیر صوتی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه نهم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره عبس جلسه 9.docx
40.4K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 62 تفسیر متنی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه نهم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یونس 8.mp3
14.05M
8 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.وسایل کارآمد 6.mp3
10.33M
11 🔅🔅🔅 🔳 کارآمدترین وسیله ها!(6) ☑ 10. وَ صَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ فَإِنَّهَا تَقِي مَصَارِعَ الْهَوَانِ(کارهاى خوب (مخصوصاً خدمت به خلق) که از لغزش ها و شکست هاى خفّت بار جلوگيرى مى کند) صنايع» از مادّه «صنع» (بر وزن قفل) به معناى ساختن و ابداع چيزى است و در لغت عرب به کارهاى خوب و نيکوکارى «صنايع» جمع «صنيعه» گفته مى شود. (نقل از المعجم الوسيط). «مصارع» جمع «مَصْرع» به معناى محل افکندن و زمين افتادن است و به قتلگاه، «مَصرع» گفته مى شود و به کشتى گرفتن «مصارعه» مى گويند، چون هر يک از دو طرف مى خواهد ديگرى را به زمين بيفکند. تعبير به «صَنَائِع الْمَعروُف» که هر کار نيکى را شامل مى شود، از قبيل ذکر عام بعد از خاص است. در واقع در هر يک از جمله هاى قبل، انگشت روى يکى از کارهاى مهمّ خير گذارده شده، ولى در اينجا کارهاى خير به طور عام آمده است. اين احتمال نيز وجود دارد که منظور از «صنائع المعروف» کمک به بندگان خداست. کمک هايى که در امور سابق نمى گنجد. منظور از «مَصارع الْهَوان» شکست هايى است که در زندگى براى انسان پيش مى آيد و توأم با خوارى و ذلّت است; که در واقع، دو شکست محسوب مى شود: شکست از ناحيه از دست دادن امکانات وشکستى از ناحيه آبرو و حيثيّت. زيرا همه شکست ها توأم با خفّت و ذلّت نيست. به همين دليل، بعضى از آنها قابل تحمّل است; ولى شکست آميخته با خفّت و ذلّت بسيار دردناک است و کارهاى خير - مخصوصاً خدمت به نيازمندان، خواه خدمات فردى باشد يا اجتماعى - سبب پيشگيرى از اين گونه شکست ها مى شود. @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰۷ ـ ۱۰۶ 📌 الی باید ایمانش را کامل کند، قلبی را در خود به وجود آورد و به هیچ وجه و نداشته باشد زیرا در این صورت به بزرگ و الهی مبتلا می شود و موفّق به نمی شود و چون زندگی را بر ترجیح داده است، خدا او را از خاص خود می کند. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
21 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ☑️دوم. قرآن كريم تفسير پذير است: 🔹1. چنان كه تفسير او ضروري و لازم مي باشد. 🔹2. امّا اينكه قرآن تفسير پذير است، براي آنكه از گزند تفريطِ بداهتْ، منزّه و از آسيبِ افراطِ تعميه و الغاز مصون مي باشد. نه آنقدر ساده و مبتذل است كه نيازي به تحليل مبادي تصوري و تصديقي نداشته باشد، نه آنچنان پيچيده و مبهم است كه نظر معمّا و لغز خارج از قانونِ مفاهمه و فرهنگ حِوار باشد و در دسترس تفسير قرار نگيرد؛ بلكه قرآن كريم در عين نور بودنْ، شمسي بر معارف بلند و مطالب ژرف است كه او را تفسير پذير مي نمايد. 🔹اما اينكه تفسير او ضروري و لازم است و بدون تفسيرْ قابل ادراك عموم نخواهد بود، براي همان است كه ضمناً اشاره شد و راز آن را خود قرآن بازگو مي كند. قرآن كريم چون، هم براي خود اوصافي ياد مي كند كه ضرورت تفسير آن را به همراه دارد و هم علومي را طرح مي نمايد كه بدون تفسيرْ ادراك نمي شود؛ زيرا از طرفي، هم خود را به عنوان سخن رصين و گفتار وزين و پر مغز مي ستايد: (إنّا سنلقي عليك قولاً ثقيلاً)[ سوره‌ي مزمل، آيه‌ي 5.]و هم سلسله‌ي جبال را در پيشگاه هَيْمَنَه و سيطره‌ي خود خاضع و خاشع و متصدّع و متلاشي مي داند: (لو أنزلنا هذا القران علي جبلٍ لرأيته خاشعاً متصدّعاً من خشية اللّه و تلك الأمثال نضربها للناس لعلّهم يتفكرون)[ سوره‌ي حشر، آيه‌ي 21.]و هم همگان، اعم از پري و انسان را به مصاف و مبارزه فرامي خواند و عجز آنان را در اين تحدّيِ نَفْس گير و جامع اعلام مي دارد؛ (قل لئن اجتمعت الإنس و الجن علي أن يأتوا بمثل هذا القران لا يأتون بمثله و لو كان بعضهم لبعضٍ ظهيراً).[ سوره‌ي اسراء، آيه‌ي 88.]ظهور اطلاقي جمله‌ي (لا يأتون)، اين است كه جامعه‌ي مجتمع انس و جن، براي هميشه‌ي تاريخ در اين پيكارِ اعجاز آميز فرسوده و ناتوان اند؛ چنان كه از جمله‌ي (فإن لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النار الّتي وقودها الناس و الحجارة أُعدّت للكافرين)[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 24.]، عجز جاودانه‌ي محاربانْ در اين نبرد معلوم مي شود. 🔹از طرف ديگر، علوم و معارف ويژه اي در جهان بيني توحيدي، اسماي حسناي الهي، صفات علياي ازلي، قضا و قدر، جبر و تفويض و اختيار، تجرّد روح، عصمت فرشتگان، عصمت و طهارت انبيا و ائمّه اهل بيت(عليهم السلام)، امامت و رهبري نظام اسلامي، داوري پيرامون مكاتيب ديگر، شرح ره توشه‌ي انبياء سلف، دستور اولياي خلف و دهها مسائل عميق حكمت نظري و عملي ديگر را ارائه مي نمايد كه بدون شرح و توضيح خردمندان، ادراك عمومي آن ميسور نخواهد بود؛ لذا ضرورت تفسير قرآن از دو لحاظ است: يكي آنكه كتابِ عميقِ علمي و وزينِ نظري قطعاً بدون تفسير ادراك نمي شود (از جهت علمي) و ديگر آنكه كتابِ هدايت اگر پيام او اين باشد كه: (إنّ هذا القران يهدي للّتي هي أقوم و يبشّر المؤمنين الذين يعملون الصالحات أنّ لهم أجراً كبيراً)[1]، به منظور اهتداء جامعه‌ي بشري، چاره اي جز تبيين مفاهيم و تفسير معاني آن نيست (از جهت عملي). 🔹ضرورت تفسير قرآن براي متضلّعانِ علومِ متنوّع و فنونِ متعدد آشكارتر است؛ لذا جريان تفسير قرآن از عصر نزول تا كنون به عنوان يك سنّت حسنه توسط حضرت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) و نيز به وسيله‌ي صحابه، تابعانِ اصحاب، قدماء و متأخران از علماي دين، دارج و رايج بوده است. گرچه بعضي از گذشتگان از بِدار به تفسير قرآن مجيد تحرّز داشته و برخي از آن تحاشي مي ورزيدند و گروهي نسبت به آن تحرّج مي نمودند، ليكن همگي از تفسير به مأثور بهره برداري مي كردند، گرچه عده اي از اظهار رأي خودداري مي كردند، كه شرح آن در فصل تفسير به رأي بيان شد، و تا قرن پنجم هجري غير از تفسير روايي روش ديگري به عنوان تفسير درايي و اجتهادي رواج نداشت، گرچه في الجمله مطرح بوده است؛ مانند آنچه پيرامون اجتهاد اَدَبي و لغوي در آثار سلف مشهود مي باشد. 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom