eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
771 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
نوری که هرگز خاموش نمی شود عده ای بودند که (یقتلون الانبیاء بغیر حق)، (یقتلون النبییّن بغیر حق)؛ آنها در کوتاهی ندارند!! همین بود که عده ای هدم می کردند! آنها که قبل از جریان حجاز از آن روضه های منوّره باخبرند، از آن اجساد مطلع اند؛ این ذوات قدسی بقیع، این چهار (علیهم السّلام) یک مَظلّه ای داشتند. بالاخره یک ساختمانی بود، بود؛ اینها کلاً ویران کردند، اما نور اینها را هرگز نمی توانند خاموش کنند. ✅ درس خارج فقه _ ۱۳۹۲/۰۲/۱۵ 💠 هشتم شوال. سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) توسط آل سعود ☑نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌رابطه ایمان و تقوی و گشایش در زندگی وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ.سوره الأعراف آیه ۹۶ و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها می‌گشودیم و لیکن (چون آیات و پیغمبران ما را) تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم. ترجمه قمشه ای ✅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
! 📌 امام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔹 حوزه باید بشود بشود و بداند كه امامت غیبت پذیر نیست، امامت تعطیل پذیر نیست، است، امامت همیشه حاضر است، وقتی امامت همیشه حاضر بود همه شئون او همیشه حاضر است، نواب او وكلای او همه دارند آن وقت ما منتظر حضور فیزیكی او هستیم كه او را ببینیم بله او یك فضلی است كمالی است اما عمده آن است كه او ما را ببیند! مگر نبودند این همه مسلمان ها كه بالاتر از امام را دیدند یعنی خود پیغمبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) را دیدند! آن مشكل را حل نمی ‌كند. 🔹 بنابراین اگر برای خود حوزه این مطلب تثبیت شد امامت غیبت پذیر نیست، امامت تعطیل پذیر نیست، امامت حی است و حاضر حی و حاضر اثر دارد! اگر امامت یك است دستور دارد و تعطیل بردار نیست! 🔹 پس ما قبل از اینكه به دل ببندیم، به دل می ‌بندیم، قیام معنایش همین است! اگر یك موجودی معطل باشد دیگر قائم نیست. منظور از قیام در برابر قعود نیست اینكه فرمود ﴿أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ﴾ قیام یعنی ایستادگی نه ایستادن ﴿إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنی وَ فُرادی﴾.[1] خب اگر قیام به معنای ایستادگی است، ایستادگی با عُطله سازگار نیست، یك آدم معطل كه ایستاده نیست، یك آدم بیكار كه ایستاده نیست. او است، است، است، همه كارها را دارد انجام می‌ دهد و همه كارها را هم می ‌بیند، عمده این است كه او ما را ببیند، ما هم اگر به دستورش عمل بكنیم ما را می ‌بیند. [1]. سوره سبأ، آیه46. 📚 دیدار مسئولین بنیاد مهدویت با حضرت استاد تاریخ: 1387/05/10 ☑نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 92.mp3
25.74M
111 🛄 قسمت: نود و دوم 92 📌واکاوی دعای 23 ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 🔰آفرینش عقل 📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 با گسترش اسلام ناب، جریان وهابیت رخت برمی‌بندد! در خصوص حادثه جانگداز و تلخ و رقت‌بار تخریب قبور پربركت ائمه بقیع كه به دست وهابی‌ها انجام شد این نکته اهمیت دارد که هیچ فرقی از این نظر بین جیش ابرهه و این وهابی‌ها نبود چرا که آنها آمدند كعبه را خراب كنند و اینها هم آمدند با امامت بجنگند ولی نشد! خذلهم الله تعالی. درست است که چهارتا آجر را برداشتند اما بالأخره امامت سرِ جایش محفوظ ماند. شرق عالم و غرب عالم را معارف وجود مبارك امام باقر و امام صادق(علیهم السلام) ، امام سجاد و امام مجتبی(علیهم آلاف التحیة و الثناء) فرا گرفته است. ان‌شاءالله با گسترش اسلام ناب و عاقل شدن مردم حجاز، جریان توهّم و یخ‌بسته وهابیت هم رخت برمی‌بندد و جریان توسل و شفاعت برای آنها حل می‌شود. 🔷اهل بیت(علیهم السلام)؛ سرچشمه های رحمت الهی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مظاهر كامل «ذو رحمةٍ واسعة» ووارثان «رحمة للعالمین» هستند. لذا چشمه‌های رحمت در خانه‌هایشان می‌جوشد و از آنجا جاری شده، به دیگران می‌رسد. بنابراین، درس رحمت، عطوفت، گذشت و مهربانی بی‌منت را باید از مكتب آنان آموخت؛ زیرا احسان و انعام انسان‌ها به یک‌دیگر معمولا ً با انتظار مقابله به مثل، انتظار تشكر و... همراه است، لیكن ترحم و تفضّل اهل‌بیت (علیهم‌السلام) صرفاً برای خداست و انتظار مقابله به مثل، تشكر و تقدیر از هیچ كس ندارند، یعنی همان گونه كه خدای سبحان با رحمت عامّه و واسعهٴ خویش موجودات را خلق كرده، نیازمندی‌های آنها را برآورده می‌كند و از كسی انتظار پاداش و تشكر ندارد،آنان نیز چون مظاهر رحمت عامّهٴ خداوندند حوایج مادی و معنوی مخلوقات الهی را برآورده می‌كنند و از كسی انتظار پاداش و تشكر شخصی ندارند. نه تنها در مورد رسالت، شعارشان ﴿قل لا أسئلكم علیه أجراً﴾ است، بلكه در مورد اِطعام و احسان نیز می‌گویند: ﴿إنما نُطْعمكم لوجه الله لا نرید منكم جزاءً ولا شكوراً﴾؛ فقط برای رضای خدا شما را اطعام می‌كنیم و از شما نه توقّع جزا و پاداش داریم و نه انتظار تشكر و تقدیر. یعنی همان‌گونه كه «حبّاً لله» خدا را عبادت می‌كنند، سایر اعمال و افعالشان را نیز فقط «حباً لله» انجام می‌دهند. 🔷لزوم محبّت و مودّت اهل بیت(ع) و راهکار دستیابی به آن خداوند به انسان فرمود در برابر من، مسئولیت تو این است كه باید عبادت كنی و مسئولیت شما در برابر خلفای من و جانشینان من این است كه به اینها علاقه داشته باشی:﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾ فرمود اجر رسالت من زحمات دینی من این است كه شما دوست اینها باشید خب ما چطور دوست اینها باشیم یعنی چون اینها مثلاً مظلوم‌اند ما برای مظلومیت اینها گریه بكنیم خب اینكه از غیر ما هم ساخته است! لذا علاقه یك مبادی علمی دارد و اگر آدم به آن مبادی رسید علاقه پیدا می‌شود اگر آن مبانی را پیدا نكرد علاقه حاصل نمی‌شود؛ محبت بدون معرفت ممكن نیست و معرفت هم اگر در حد عقل باشد علاقه می‌شود عقلی، در حد وهم باشد علاقه می‌شود وهمی، در حد خیال باشد علاقه می‌شود خیالی، در حد حس باشد علاقه می‌شود حسی، این‌چنین نیست كه علاقه عمیق عقلی با معرفت خیالی و وهمی و حسی حاصل بشود، طرح خطبه نورانی حضرت زهرا(سلام الله علیها) بر این بود كه معرفت ما را عقلی بكند قهراً محبت ما هم می‌شود عقلی. امید است با شناختی صحیح از خاندان عصمت و طهارت رهرو همیشگی ایشان باشیم. 📚منبع: کتاب ادبِ فنای مقربان ج1ص160 سخنرانی مبحث ولایت و امامت جلسه31 سال 86 ☑نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه دهم.mp3
4.01M
💢شرح دعای ششم 💢 موضوع دعا: در صبحگاه و شامگاه، آفرینش شب و روز و آثار آن بر زندگی انسان ⏺جلسه دهم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 93 نهج البلاغه.mp3
5.97M
📚شرح و تفسیر حکمت93 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه ▪️از کدام فتنه به خدا پناه ببریم؟ 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
حکمت ۱۱۰تا۱۱۲ استاد صادقی.mp3
9.3M
📚شرح و تفسیر حکمت 110 تا 112(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۹.mp3
12.94M
☑️ اندیشه ورزی 9 موانع پیشرفت(چرایی عقب‌ماندن و(چراغ راه)) الإمام الصادق عليه السلام : ثَلاثٌ يَحجُزنَ المَرءَ عَن طَلَبِ المَعالي : قَصرُ الهِمَّةِ ، وقِلَّةُ الحيلَةِ ، وضَعفُ الرَّأيِ . ( تحف العقول : ص 318 . ) امام صادق عليه السلام : سه چیز انسان را از دست یابی به مراتب عالی باز می دارد:سه چيز ، آدمى را از دستيابى به جایگاههای بزرگى بازمى دارند : پستْ همّتى ، كم چارگى و سستى رأى . 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
توصیه به قرائت سوره 📌توصیه های حضرت آیت الله خراسانی به مراقبت بر انس با (قرآن و اهل بیت) 💢توصیه به قرائت سوره ... به دیگران هم سفارش کنید، صبح را که خواندید، یازده بار سوره (قل هو الله احد) را بخوانید، وقت خواب هم یازده بار این سوره را بخوانید، بین روز هم که بیکارید، راه می روید، این سوره را بخوانید، شما جوانها از حالا شروع کنید، بعد روحتان می شود اکسیر احمر، یک روز می بینی شب شده، صد تا (قل هو الله احد) خواندی، آن وقت این صد تا سوره چه می کند؟ اولا: به حکم روایات متعدده هم از طرق عامه، هم از طرق خاصه، یک سوره (قل هو الله احد) ثلث ، ثلث ، ثلث ، ثلث ، حساب می شود، آن وقت سه سوره که خواندی، خدا به واسعه اش اجر تورات و انجیل و زبور و قرآن را به تو می دهد، این سوره را بخوانید، شروع کنید از امروز، همه را هم هدیه به کنید، آن هدیه به امام زمان اثرش این است، که این سوره دیگر رد نمی شود. 📚منبع:سایت حضرت آیت الله وحید خراسانی 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۸ ـ ۹۷ 💢📌هدایت واقعی الی باید بداند که خدا بوسیله و هدایت واقعی است و کسی را که خدا به حال خودش وا بگذارد و او را نکند، در و کور و کر و لال است، جایگاه او است و این واگذاشتن به خاطر این است که آنها به و نشانه های توجّه نکرده اند و شده اند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جایگاه برین حکمت طرز بر پایه را می توان در کتاب ( ) دید که می گوید: در کشته نشد، بلکه در کشته شد! این نگاه عمیق ( ) به مساله و ، و است. این همان پیامی است که حکمت، به ما می دهد؛ اینکه اگر نباشد، اگر و باشد، اگر باشد؛ بی شک وقایعی چون جریان کربلا اجتناب ناپذیر است. ✅ دیدار با اعضای شورای سیاستگذاری همایش ملی (جایگاه حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی) _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰ 💠 اول خرداد. روز بزرگداشت جناب صدرالمتالهین (ملاصدرا) @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 8: محتوای کلی تفسیری آیات 6تا14 سوره نازعات یَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ ﴿٦﴾ تَتْبَعُهَا الرَّادِفَةُ ﴿٧﴾ قُلُوبٌ یَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ ﴿٨﴾ أَبْصَارُهَا خَاشِعَةٌ ﴿٩﴾ یَقُولُونَ أَئِنَّا لَمَرْدُودُونَ فِی الْحَافِرَةِ ﴿١٠﴾ أَئِذَا کُنَّا عِظَامًا نَخِرَةً ﴿١١﴾ قَالُوا تِلْکَ إِذًا کَرَّةٌ خَاسِرَةٌ ﴿١٢﴾ فَإِنَّمَا هِیَ زَجْرَةٌ وَاحِدَةٌ ﴿١٣﴾ فَإِذَا هُمْ بِالسَّاهِرَةِ ﴿١٤﴾ روزی که زلزله وحشتناک همه چیز را به لرزه درآورد.و به دنبال آن لرزه دیگری واقع شود.در آن روز،دلهایی ترسان و لرزان است.و چشم ها(از ترس)فرو افتاده.(آنان که در دنیا)می گویند:آیا(پس از مرگ)ما به زندگی نخستین باز گردانده می شویم؟ آنگاه که استخوان هایی پوسیده شدیم؟(با خود)گویند:در این صورت،این بازگشتی زیانبار است.جز این نیست که آن بازگشت،با یک صیحه عظیم است.که ناگهان همگی در صحرای محشر حاضر شوند. 📝نکته ها: ▪️* «راجفه»به معنای اضطراب و لرزه شدید است.«اراجیف»به کلمات فتنه انگیز که مایه اضطراب باشد گفته می شود. ▪️* «رادفه»از«ردیف»به معنای در پی آمدن است و به پس لرزه ها گفته می شود.شاید زمین لرزه اول به خاطر صور اول باشد که همه می میرند و مراد از«رادفه»صور دوم باشد که همه زنده می شوند،چنانکه در آیه 68 سوره زمر به هر دو امر تصریح شده است. ▪️* «واجِفَهٌ» به حرکت یا اضطراب شدید و سریع گفته می شود و «خاشِعَهٌ» به کسی گویند که سر به زیر انداخته و به زمین چشم دوخته است. ▪️* «حافره»به معنای آغاز و ابتدای هر چیزی است.بنابراین کافران از بازگشت به زندگی نخستین تعجّب می کردند.امّا ممکن است«حافره»به معنای«محفوره»باشد،یعنی قبری که در زمین حفر می کنند،که در این صورت معنا چنین می شود:آیا بعد از مردن،از قبرهایمان برمی گردیم و زنده می شویم؟ ▪️* «نَخِرَهً» استخوان پوسیده ای است که با اندک فشاری از هم بپاشد. ▪️* دلهایی که در دنیا از خوف خدا لرزان باشد «وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»در آخرت در امان است.«فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ»و دلهایی که در دنیا آرامش غافلانه دارند،آنجا مضطربند. «قُلُوبٌ یَوْمَئِذٍ واجِفَهٌ» ▪️* «زجر»،راندن با فریاد و صداست و «زَجْرَهٌ» شاید همان نفحه دوم در صور باشد که مقدّمه زنده شدن تمام مردگان می شود و«ساهره»زمین هموار قیامت است،زیرا در آن سرزمین، چشم ها به خواب نمی رود و در حال سَهَر است. 🧾پیام ها: 1- دگرگونی نظام طبیعت از مقدّمات رستاخیز است. تَرْجُفُ الرّاجِفَهُ ... 2- زلزله های قیامت در یک مرحله نیست،پی درپی هستند. اَلرّاجِفَهُ ... اَلرّادِفَهُ 3- در قیامت همه نگران نیستند،بعضی دلها دلهره دارند. «قُلُوبٌ» 4- ارتباط عمیقی بین روح و جسم برقرار است. قُلُوبٌ ... واجِفَهٌ ، أَبْصارُها خاشِعَهٌ 5-گروهی از مردم،با طرح سؤالات تکراری،وقوع قیامت را انکار می کنند.«یَقُولُونَ أَ إِنّا لَمَرْدُودُونَ ؟» 💢 نکته مهم: از قرائت سوره و مطالعه ترجمه آن غافل نشویم. 👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 نگاشت 9: تفسیر صوتی آیات 6تا 14سوره نازعات 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(137) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 6 - ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم يومنون ☑️لطايف و اشارات 1- شرط دشوار انذار گرچه تبشير و انذار هر دو لطيفه رسولان الهى و نيز عالمان دين است، ولى شرايط انذار بسى دشوارتر از لوازم تبشير است و هر كس تا حدودى مى تواند مبشر باشد، ولى كسى مى تواند منذر باشد كه خودش از خطر متوقع ترسيده و آثار آن ترس در سخن و عملش جلوه گر باشد، همان گونه كه پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) هنگامى كه از قيامت خبر مى داد رنگ رخسارش دگرگون مى شد و مانند كسى كه از تهاجم لشكر دشمن خبر مى دهد، از قيامت سخن مى گفت: ... تَحمارُّ وَجَنَتاهُ و يذكر الساعه و قيامها حتى كانه منذر جيش . ( امالى مفيد، مجلس 24، ح 1) 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هود2.mp3
9.51M
2 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(76) 🔆🔆🔆 ⏪ 45- بیان حقیقت با منطق و گفتار متقن و محکم يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ قُولُواْ قَوْلًا سَدِيدًا(احزاب/70) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از خدا بترسيد و سخن درست بگوييد. ▪ "قول سدید"سخنی است که در آن سستی و لغو ودروغ ونفاق نباشد. سخنی که همچون سدی محکم،جلو شک و شبهه و فساد را بگیرد. ▪ سخن سدید تنها به الفاظ آن نیست، بلکه به محتوای آن است. در واقع این فکر و اندیشه است که باید محکم و استوار باشد.« قُولُواْ قَوْلًا سَدِيدًا » 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ولایت پذیری.mp3
5.1M
سومین‌دوره موضوع: 🔅معیار دوم-ولایت‌پذیری🔅 🔅معیار دوم-ولایت‌پذیری🔅 🔘 دکتر امیر حسین دباغ 💠انتشار با ذکر منبع جایز است @tadabbor_quran 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
❤️ علیه السلام: شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد و در سختیها و گرفتاری‌هايتان، از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگ‏ترين دردهاست و آن، درد كفر و و انحراف و گم‏راهى است... هر كس كه قرآن در روز قيامت، برايش كند، شفاعت می‌شود و هر كس كه قرآن در روز ، از او كند، محكوم می‌گردد 📚 خطبه 176 نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰۰ ـ ۹۹ سخاوت سالک الی اللّه باید بداند که انفاق و سخاوت مایه برکت و ثروت است، غالباً انسان ها روی طمع به جمع آوری مال، بخل می ورزند و از انفاق خودداری می کنند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از جان خود غافل نشوید فرمود: همه شما، خود شما باشید؛ هر کسی، خودش باشد که من کجا می روم!* پایان یا است یا . فرمود: هیچ کس از جان خود تکان نخورد؛ چون یک لحظه از جان، باعث می شود آن بیدار بتازد. وقتی تاخت، همه این ابزار و مواد گرانبها و گوهرهای ارزنده را به می برد. این است که امام (رضوان الله علیه) در آن کتاب شریف مصباح دارد که: (مصباح المصابیح)، یک؛ (مفتاح المفاتیح)، دو؛ ( ) است.* کلید تمام کلیدها، چراغ تمام چراغ ها این است که بدانید کجایی هستید! ________________________________________________ * نهج البلاغه / خطبه ۱۵۷ * مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه / النص / صفحه ۱۸ ✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۸۲/۰۳/۱۶ @rahighemakhtoom
💢ناظران کردارما وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ ۖ وَسَتُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ.(سوره التوبة آیه 105) و بگو که هر عمل کنید خدا آن عمل را می‌بیند و هم رسول و مؤمنان بر آن آگاه می‌شوند، آن گاه به سوی خدایی که دانای عوالم غیب و شهود است بازگردانیده شوید و او شما را به کردارتان واقف سازد.(ترجمه قمشه ای) 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
24 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ☑️ششم. منهج اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) يعني رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و ائمّه‌ي معصومين(عليهم السلام) در تفسير، همانا تفسير قرآن به قرآن و ارجاع مفسّران به چنين روش بوده است؛ يعني هم اصل مطلب كه قرآن را بايد با خود قرآن شناخت، از آنان رسيده است و هم اينكه در مقام عمل، آيات قرآن را به كمك همديگر تفسير مي نمودند كه نقل بخش تفسيري و عملي آنان خارج از مبحث كنوني است و فقط به ارجاع علمي و دستوري آن ذوات مقدّس بسنده مي شود. 🔹حضرت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) فرموده اند: «إنّ القرآن ليصدّق بعضه بعضاً فلا تكذبوا بعضه ببعضٍ»[ كنز العمال، ح 2861] 🔹و حضرت علي(عليهم السلام) فرموده اند: «كتاب اللّه تبصرون به و تنطقون به و تسمعون به و ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه علي بعضٍ».[ نهج البلاغه، خطبه‌ي 133] ▪️منظور از تصديق آيات قرآن نسبت به يك ديگر كه در كلام رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) آمده است، تصديق اصطلاحي نيست كه در قبال تصور باشد؛ بلكه به معناي همان نطق و شهادت آيات نسبت به يك ديگر است كه در كلام حضرت علي(عليهم السلام) آمده است، يعني اگر مبدأ تصوري يك آيه در بين معاني محتمل آن توسط معناي تصوري آيه‌ي ديگر كه واضح استْ تفسير شود، از سنخ تصديق برخي از آيات نسبت به بعض ديگر است. ▪️زيرا شهادت و همچنين نطق مزبور در اين باره نيز صادق است؛ چنان كه اگر مبدأ تصديقي يك آيه در بين معاني و مقاصد متعدد از يك جمله‌ي قرآني توسط جمله‌ي ديگر كه مقصود آشكاري دارد (به اصطلاح يكي ظاهر است و ديگري اظهر يا يكي ظاهر است و ديگري نصّ و يا اينكه يكي ظهور مشترك دارد و ديگري ظهور خاص) حلّ گردد، چنين نطق و شهادتي مصداق تصديق مأخوذ در كلام رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) بوده و به نوبه‌ي خود، تفسير قرآن به قرآن محسوب است. ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه 24 #قرآن_شناسی #تفسیر 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الر
👆🏽👆🏽👆🏽 🔹بنابراين، هرگونه شهادت و نطقي كه نسبت به معناي تصوري يا تصديقي آيه، توسط آيه‌ي ديگر حاصل شود، از قبيل تفسير قرآن به قرآن است و هرگز تصديق و شهادت، اختصاصي به بعد از استقرار ظهور آيه نخواهد داشت؛ چنان كه بعضي گمان كرده اند؛[ مناهج البيان فى تفسير القرآن، ج 1، مقدمه، صص 17 ـ 18.]چون از طرف اهل بيت وحي و عصمت و طهارت(عليهم السلام) يعني رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) و ائمّه‌ي معصومين(عليهم السلام) تفسير قرآن به قرآن به عنوان يك منهج معقول و مقبول اعلام شد. 🔹صحابه و تابعان آنها اگر شاهدي از قرآن براي تفسير آيه اي از آن مي يافتند، به تفسير آن مبادرت مي نمودند؛ گرچه غالب تفسيرهاي آنان ازسنخ تفسير به مأثور بود؛ نه تفسير قرآن به قرآن كه چنين كاري اجتهاد قرآني و تدبّر در محور تمام آيات را مي طلبيد و نه تفسير درايي محمود و ممدوح كه اجتهاد برهاني و تأمّل در مدار علوم متعارفه يا اصول موضوعه را كه در جاي خود مُبرَهْنْ شده، طلب مي نمود. 🔹ليكن از دير زمان، جريان تفسير قرآن به قرآن بين قرآن پژوهان مطرح بود. راقم سطور، هم در تفسير ابو جعفر محمد بن جرير طبري (م 310) و هم در تفسير فخر رازي جمله‌ي «القرآن يفسّر بعضه بعضاً» را ديده است و در حال نگارش اين مقدمه و شرايط مخصوص آن ، امكان فحص مجدد را ندارم و روش عملي بسياري از بزرگان تفسير نيز استمداد از بعض آيات درباره‌ي بعض ديگر، «في الجمله» نه «بالجمله» بوده است. ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom