#تسنیم
💢دست امام زمان بر سر مردم
﴿هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ کَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً﴾.
در چند جای قرآن، ذات اقدس الهی وعده پیروزی اسلام داده است. به هر حال جهان به حق آفریده شد و باید به حکومت حق ختم بشود و روزی میرسد که بشر عاقل میشود و چون عاقل شد، استحقاق حکومت الهی را خواهد داشت. این چه معجزهای است که وجود مبارک ولیّ عصر(ارواحنا فداه) میکند که در زمان ظهور آن حضرت دستِ بیدستی پروردگار بر سرِ مؤمنان و بشریتِ آن روز کشیده میشود به برکت حضرت که «فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ»؛[الکافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص 25.] عقل مردم بالا میرود، وقتی عقل مردم بالا رفت نه استکبار و صهیونیسم را تحمّل میکنند و نه اَذناب و اَقمارشان، مثل آل سعود را تحمّل میکنند. وقتی عاقل شدند جز حق و جز پیغمبر و جز اهل بیت، اَحدی را نمیپذیرند. آن روز است که ﴿لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ کَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً﴾.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بلای حَسَن
🔹 وظیفه در شرایط كنونی این است كه ﴿وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا﴾؛ اگر در همه موارد #صابر_و_بردبار باشید، چه درباره مسایل مالی متّقی باشید تا در امتحان سرافراز باشید و چه در مسئله جان در جهاد #باتقوا باشید تا سرافراز باشید، چه در مسئله این جنگ های روانی و شنیدن تهمت های ناروا #صابر_و_باتقوا باشید تا سرافراز باشید به مقصد می رسید و باید هم صابر و باتقوا باشید! چرا؟ ﴿فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾.[1]
▫️ انبیای بزرگی را كه تصمیم های مهم داشتند اینها را می گفتند اولوالعزم هستند؛ یعنی صاحب شریعت اند. گرچه در هر امر جزئی انسان با #عزم كار می كند، ولی ذات اقدس الهی در مسایل مهم خانوادگی هم كلمه عزم را به كار می برد ﴿وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ﴾[2] یا ﴿لا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكاحِ﴾[3] این كارهای تشكیل خانواده یا انحلال خانواده كار جزئی نیست، از آن به عنوان عزم یاد كرده است. لقمان هم وقتی فرزندش را نصیحت می كند، به صبر و بردباری نصیحت می كند، آن وقت استدلال می كند می گوید: ﴿إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُورِ﴾؛ یعنی «من الامور التی یجب او ینبغی ان یعزم علیها»، ﴿وَ اصْبِرْ عَلی ما أَصابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾،[4] نوع موارد اینچنین است مخصوصاً صبر و مقاومت این ﴿مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾ است. در این آیه محل بحث هم ذات اقدس الهی فرمود این ﴿مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾ است؛ یعنی از اول باید بدانید این خطر هست، نباید بگویید ما نمی دانستیم یا ﴿جَعَلَ فِتْنَةَ النّاسِ كَعَذابِ اللّهِ﴾[5] اینها را با هم خلط نكنید، اینها فرق دارد.
🔹 ﴿لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذینَ أَشْرَكُوا أَذًی كَثیرًا﴾ این ضمن اینكه زمینه ای است برای بحث های بعد می تواند تتمه آیات جریان اُحد هم باشد، چون همه این #آزمون_های_سخت مالی و جانی و حیثیت، در همان جریان جنگ #اُحد و #حمراء_الاسد و مانند آن بود ﴿وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾؛ یعنی اگر #صابر_و_متقی باشید، این اطلاع شما به صورت #بلای_حسن در می آید. وقتی امتحان، انسان سرافراز شد، برای او بلای مبین و حسن می شود.
▫️ درباره حضرت ابراهیم فرمود: ﴿وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ﴾[6] شما هم در این موارد امتحان، حالا امتحان #مال یا امتحان #نفس یا امتحان #عرض «فَأَتَمَّهُنَّ» می شود. اگر﴿وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ﴾ اینها هم جزء #كلمات_الهی است، آن وقت اگر شما این باصبر و باتقوا از عهده این مواد یاد شده برآیید، اینها را اتمام كردید، از این به بعد می توانید به عنوان #فرزندان_ابراهیم معرفی بشوید كه ذات اقدس الهی او را پدر مسلمین معرفی كرده و فرمود: ﴿مِلَّةَ أَبیكُمْ إِبْراهیم﴾[7]، ﴿لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُم﴾ این گونه از موارد، چون انسان خیال می كند كه مال برای اوست، ذات اقدس الهی مال را به خود انسان اسناد داده است كه می گوید مال برای شماست و شما مال خود را در راه خدا صرف بكنید. بعد انسان وقتی كه می خواهد صرف بكند، می بیند كه جز به #عنایت_الهی چیز دیگر نیست، در مال خدا به عنایت و توفیق الهی می خواهد تصرف بكند.
[1]. سوره آل عمران, آیه186.
[2]. سوره بقره، آیه 227.
[3]. سوره بقره، آیه 235.
[4]. سوره لقمان, آیه17.
[5]. سوره عنکبوت، آیه 10.
[6]. سوره بقره، آیه 124.
[7]. سوره حج، آیه 78.
#سالروز_غزوه_حمراء_الأسد
#صبر_و_تقوا
#کلمات_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه آل عمران جلسه 306
تاریخ: 1370
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۴۵ ـ ۴۶ #سوره_کهف
📌#زندگى_دنيا
سالك الى اللّه بايد بداند كه زندگى #دنيا بسيار بىارزش است و مال و فرزندان اگر #صالح باشند، سبب شيرينى زندگى #دنيا است. ولى اگر كسى بتواند #كار پر ارزشى در #دنيا براى خود باقى بگذارد، #ارزشش بهتر، #شيرينىاش #لذّتبخشتر و بقائش بيشتر خواهد بود.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌نعمت باران
وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ ۖ وَإِنَّا عَلَىٰ ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ(سوره المؤمنون آیه 18)
و ما آب را به قدر معین از آسمان نازل و در زمین ساکن ساختیم و محققا بر بردن و نابود ساختن آن نیز قادریم.(ترجمه قمشه ای)
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 25
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود:
☑️هفتم. تفسير قرآن به قرآن، انحاء گونه گون دارد كه برخي از آن صُوَرْ سَهْل و بعضي از آنها صَعْب مي باشد. بعضي از اقسام آن به قدري سهل است كه شايد عنوان تفسير قرآن به قرآن از آن منصرف باشد؛ چنان كه برخي به قدري پيچيده است كه به دشواري به ذهن مفسّر فحّاصِ متّتبع مي آيد و چون پيوند آيات مورد تفسير هميشه از سنخ واژه ها نيست، شايد برخي آن را از سنخ تفسير قرآن به قرآن ندانند. به هر تقدير، عنوان تفسير قرآن به قرآن، نه داراي مرزبندي لغوي است و نه داراي حقيقت شرعيّه؛ بلكه وابسته به عمق غَوْص مفسّر دريانورد يا به سَمْك و اوج مفسّر آسمان سا و فضا نورد مي باشد؛ تا چه اندازه با علم حصولي پرواز كند يا چه مقدار به علم حضوري غوّاصي نمايد.
🔰برخي از انحاء تفسير قرآن به قرآن عبارت است از:
▫️1. گاهي صدر آيه، قرينهي ذيل آن قرار گيرد يا ساقهي آن شاهد صدر آن گردد كه در اين قسم از تفسير، بخش مفسِّر (به كسر) متّصل به بخش مُفَسّر (به فتح) است.
▫️2. گاهي از ظهور سياق آيات يا هدف نهايي آنها، معناي آيه اي روشن مي شود كه در اين قسم، گرچه مفسّر (به كسر) و مفسَّر (به فتح) به هم مرتبطاند، ليكن پيوند آنها از قبيل اتّصال لفظي نيست.
▫️3. گاهي از ذكر مبتداء يا خبر و نيز از ذكر شرط يا جزاء، مقدّم يا تالي در آيه اي، معلوم مي شود آنچه از اين عناوين در آيهي ديگر حذف شد، چه چيز بوده است، اين قسم ممكن است به هم اتّصال لفظي داشته باشند و ممكن است از هم منفصل باشند.
▫️4. گاهي از تصريح به علت يا معلول، از ذكر علامت يا دليل، از تعرّض لازم، ملزوم، ملازم و يا متلازم در آيه اي، مي توان فهميد آنچه در آيهي ديگر از اين عناوين حذف شده است، چه چيز بوده است.
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه 25 #قرآن_شناسی #تفسیر 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الر
👆🏽👆🏽👆🏽
▫️5. گاهي آياتِ مورد تفسير به يك ديگر، هيچ گونه اشتراكي در واژه با هم ندارند تا به رهنمود المعجم المفهرس و مانند آن بتوان آيات مناسب را گردآوري كرد؛ بلكه فقط پيوند معنوي با همديگر دارند؛ نظير عنوان اب، و عنوان والد؛ چون عنوان اب، گرچه بر پدر اطلاق مي شود، ليكن اطلاق آن بر غير پدر مانند عمو، هم در قرآن آمده؛ نظير: (أم كنتم شهداء إذ حَضَرَ يعقوبَ الموتُ إذ قال لبنيه ما تعبدون من بعدي قالوا نعبدُ إلهك و إله ابائك إبراهيم و إسماعيل و إسحق إلهاً واحداً و نحن له مسلمون).[ سورهي بقره، آيهي 133.]
🔹زيرا در اين آيه، يكي از آباء حضرت يعقوب، جناب اسماعيل شمرده شد؛ با اينكه حضرت اسماعيل، عموي جناب يعقوب فرزند اسحاق بود، نه پدر وي؛ بنابراين، عنوان اَبْ، همان طوري كه بر پدر اطلاق مي شود، بر غير پدر مانند عمو هم اطلاق مي شود.
🔹لذا در جريان پدر حضرت ابراهيم، ترديد و تأمل پديد مي آيد كه آيا پدر وي، آزر بت پرست بود يا نه؟ آنچه از آيهي (و إذ قال إبراهيم لأبيه ازر أتتخذ أصناماً الهة...)[ سورهي انعام، آيهي 74.]و آيات 42 از سورهي مريم و 52 از سورهي انبياء و 70 از شعراء و 85 از صافات و 26 از زخرف و 114 از توبه و...، بر مي آيد اين است كه اب حضرت ابراهيم مُوحّد نبود؛ امّا آيا اين اَبْ، همان پدر بود يا غير پدر و آيا پدر حضرت ابراهيم موحّد بود يا نه، از هيچ كدام از اين دو مطلب آيات مشتمل بر عنوان اَبْ استظهار نمي شود.
🔹ليكن هر دو مطلب را مي توان از آيهي ديگر كه واژهي والد در آن به كار رفت،نه كلمهي اَبْ استنباط كرد؛ يعني هم فهميد كه آزر بت پرست پدر حضرت ابراهيم(عليه السلام) نبود و هم شخص ديگري كه پدر حضرت ابراهيم بود و نام او در قرآن نيامد، مُوحّد بود و مشرك نبود؛ زيرا خداوند چنين فرمود:
✔️1. براي پيامبر و براي مؤمنان، سزاوار نيست و حقّ ندارند براي مشركان طلب آمرزش كنند؛ هرچند آن مشركان از نزديكان آنها باشند.[ سورهي توبه، آيهي 113.]
✔️2. طلب آمرزش حضرت ابراهيم براي اَبِ خود، فقط به جهت وعدهي تشويقي او بود؛ آنگاه كه كاملاً روشن شد كه او (اَبْ) دشمن خداوند است، از او (اَبْ) تبرّي و بيزاري جسته است[سورهي توبه، آيهي 114.](يعني ديگر براي اب استغفار نكرد).
3✔️. حضرت ابراهيم(عليه السلام) در دوران سالمندي و پيري يعني در اواخر زندگي خود، در نيايش چنين گفت: (ربّنا اغفر لي و لوالدي و للمؤمنين يوم يقوم الحساب)[ سورهي ابراهيم، آيهي 41.]؛ يعني پروردگار ما! مرا و والد و والده ام و مؤمنين را روزي كه حسابرسي برپا مي شود، بيامرز! از اينجا دو مطلب ياد شده استنباط مي شود: يكي آنكه آزر بت پرستْ پدر حضرت ابراهيم نبود؛ زيرا آن حضرت(عليه السلام) بعد از روشن شدن شرك و دشمني آزر با خدا، از او بيزار و تبرّي جست و ديگر براي او آمرزش طلب نكرد و مطلب ديگر اينكه براي والد و والدهي خويش در دوران پيري استغفار كرد. معلوم شود كه پدر و مادر آن حضرت شايستهي طلب آمرزش بوده اند؛ يعني چونان مؤمنين ديگرْ اهل ايمان بودند؛ نه اهل شرك.
🔹اين قسم از تفسير آيه به آيه، در اثر پيوند معنوي مطالب آنها با يك ديگراست؛ نه پيوند واژه. گرچه كلمات آيات مزبور از نظر زبان و لغت به هم نزديك اند و همين نزديكي واژگان مي تواند كمكي براي برقراري ارتباط بين آيات ياد شده باشد؛ ليكن از سنخ تفسير قرآن به قرآن در محدودهي واژه هاي مشترك نيست. اين گونه جمع بندي بين آيات در تفسير روح المعاني آلوسي نيز ديده مي شود؛[ روح المعاني، ذيل آيهي 41 از سورهي ابراهيم(عليه السلام).]همان طوري كه در تفسير الميزان مبسوطاً تحليل شده است.
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👆🏽👆🏽👆🏽 ▫️5. گاهي آياتِ مورد تفسير به يك ديگر، هيچ گونه اشتراكي در واژه با هم ندارند تا به رهنمود الم
👇🏽👇🏽👇🏽
▫️6 . گاهي آيات هم آواي تفسيري نسبت به يك ديگر، نه تنها اشتراكي در واژگان مأخوذ در آن آيات ندارند، بلكه كلمات مذكور در آنها نزديك به هم نيستند و فقط پيوند عميق مفهومي بين آنها مي تواند براي برخي راه گشاي تفسير آيه به آيه باشد.
🔹مثلاً آيهي (لو كان فيهما الهة إلاّ اللّه لفسدتا فسبحان اللّه ربّ العرش عمّا يصفون)،[ سورهي انبياء، آيهي 22.]سند برهان «تمانع» معروف است كه محور بحث هاي مهم كلامي و فلسفي است. برخي در تلازم مقدّم و تالي ترديد دارند و چنين مي پندارند كه اگر خدايان متعدد در اثر علم به واقع و نزاهت از جاه طلبي و غرض ورزي، همگي مصلحت جهان آفرينش را در اصل ايجاد و كيفيّت پرورش آن اعمال نمايند، محذور فساد و تباهي رخنه نمي نمايد.
🔹زيرا منشأ فساد يا جهل خدايان به مصالح واقعي جهان است يا جاه طلبي و غرض ورزي و خدايان از گزند جهل علمي و آسيب جهالت عملي مصون اند. چه مي شود كه خدايان متعدد باشند و جهان را مطابق با واقع و نفس الامر كه بيش از يك چيز نيست، بيافرينند و اداره كنند.
🔹چون چنين شبهه اي براي بعضي مطرح بوده و توان دفع آن را نداشتند، لذا برهان تمانع را به برهان «توارد علل» ارجاع داده و مي دهند و در اثر استحالهي توارد دو علت مستقل بر معلول واحد، آيهي مزبور را تفسير مي نمايند و برهان تمانع فلسفي و كلامي را توجيه مي كنند؛ ليكن با تدبّر در برخي آيات ديگر كه همين مطلب تمانع را به صورت تمثيل بيان مي نمايد، معناي آيهي سوره انبياء روشن مي شود و برهان تمانع، بدون ارجاع به برهان توارد علل متعدد بر معلول واحد، تماميّت خود را باز مي يابد و از هر نقد موهوم يا متوهّمي آزاد خواهد بود.
🔹آن آيهي تمثيلي اين است: (ضرب اللّه مثلاً رجلاً فيه شركاء متشاكسون و رجلاً سلماً لرجلٍ هل يستويان مثلاً الحمد للّه بل أكثرهم لا يعلمون)[ سورهي زمر، آيهي 29.]؛ يعني خداوند براي اثبات توحيد ربوبي خود، جريان ساده اي را به عنوان مَثَل بازگو كرده است و آن اينكه اگر يك خدمتگزار، تحت فرمان دو فرمانرواي ناسازگار با هم قرار گيرد و يك خدمتگزار، تحت فرمان يك فرمانروا واقع شود، آيا كيفيت زندگي، فعاليت و كوشش، و نظم و هماهنگي اين دو خدمتگزار همسان است يا يكي منظم، منسجم و هماهنگ و آرام و ديگري همواره مبتلا به تشتت، ناهماهنگي و سر در گمي است؟ يقيناً اين چنين نيست كه كيفيت ادارهي امور دو خدمتگزار مزبورْ متساوي باشد؛ بلكه حتماً فرق دارد.
🔹اگر بيش از يك خدا بخواهند جهان را بيافريند و آن را اداره نمايند، حتماً آن جهان، نا هماهنگ و غير منسجم خواهد بود و چون جهان كنوني منسجم و هماهنگ است، حتماً تحت تدبير يك خدا واقع مي باشد؛ البته تقرير عقلايي اصل قياس استثنايي چنان كه قبلاً بازگو شد، به عهدهي مستمع واعي چونان عقل خردورز مُتدرّب به قانون حوار و اصول استدلال است؛ ليكن آن نكتهي محوري كه به وسيلهي آيهي تمثيلي استفاده مي شود و در تقرير تلازم مقدّم و تالي در آيهي انبياء سهم كليدي دارد، اين است كه اگر خدايان ْمتعدد باشند، حتماً متشاكس و ناسازگار مي باشند.
🔹منشأ ناهماهنگي آنان، نه جهل علمي است تا كسي بگويد: خدا آن است كه به همه چيز عالم باشد و نه جهالت عملي و غرض ورزي جاه طلبانه است تا گفته شود: خداوند آن است كه از آسيب اغراض و گزند غرايز بشري و امكاني معصوم و مصون باشد؛ بلكه منشأ ناهماهنگي ضروري و تشاكس اضطراري آن است كه:
▪️يك. خداوند بسيط محض است و هيچ گونه تركّبي در او نيست.
▪️دو. خداوند همهي كمالهاي علمي و عملي را داراست.
▪️سه. خداوند چون بسيط است و جامع همهي كمالهاي علمي و عملي مي باشد، تمام آن كمالها كه يكي از آنها علم ازلي و نامتناهي است، عين ذات او خواهد بود و نه جزء ذات و نه خارج از آن.
▪️چهار. چون ذاتها متباين اند، علمها هم كه عين ذات است، متباين خواهد بود.
▪️پنج. چون غير از خداوند، چيزي در جهان نيست تا خداوندْ كار خود را مطابق با آن و برابر با آن و در سنجش با ميزان آن انجام دهد، پس سخن از واقع، نفس الامر و مانند آن بعد از افاضه خداوند مطرح است؛ نه در عرض خداوند و قبل از افاضهي او؛ يعني هرگز نمي توان گفت: خداوند، جهان را مطابق با مصلحت نفس الامر آفريد؛ زيرا اصل مصلحت، نفس الامر و هر چيزي كه فرض شود و غير از ذات خداوند باشد، فعل، مخلوق و محتاج به اوست.
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👆🏽👆🏽👆🏽 ▫️5. گاهي آياتِ مورد تفسير به يك ديگر، هيچ گونه اشتراكي در واژه با هم ندارند تا به رهنمود الم
▪️شش. تنها واقعيّت هستي، خودِ خداوند مي باشد و چون فرض شد دو خداوند، دو ذات متباين، دو علم متشاكس، دو تشخيص متنازع وجود دارد، قطعاً جهاني كه بخواهد يافت شود، متشاكس، متنازع، متفاطر، متداعي به انفكاك و متشتّت خواهد بود و چون جهان كنوني منزّه از صفات سلبي ياد شده است، چنان كه در آيهي (الّذي خلق سبع سموات طباقاً ما تري في خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تري من فطور)[ سورهي ملك، آيهي 3.]، به نفي انفطار، انثلام، شكاف و ناهماهنگي جهان اشاره شده است پس مي توان به توحيد ربوبي اعتقاد پيدا كرد و هرگونه شرك ربوبي را نفي نمود.
🛄با اين تحليلْ سداد، صواب و اتقان برهان تمانع، همچنان محفوظ مي ماند و نيازي به ارجاع آن به برهان توارد علل نخواهد بود و قسمت مهمّ تتميم برهان تمانع به همين آيهي تمثيلي سورهي زمر است كه در آن به نحو ضرورت، متشاكس و متنازع بودن دو خدا به عنوان اصل مسلّم، اخذ شده است.
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
شرک در ذات 2.80.mp3
4.31M
#سیر_و_سلوک (۸۰)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼شرک در ذات ۲
🕑 زمان:30دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
عدالتخواهی.mp3
6.72M
@tadabbor_quran
💠کانال آموزشمجازیتدبردرقرآن
موضوع:
#معیارهای_انتخاب_اصلح_درقرآن
👨⚖️معیارپنجم- عدالتخواهی 👨⚖️
🔘 دکتر امیر حسین دباغ
@rahighemakhtoom
عمل به وعدههای گذشته.mp3
5.29M
سومیندوره #تدبر_موضوعی_درقرآن
موضوع:
#معیارهای_انتخاب_اصلح_درقرآن
معیارشش-عملبهوعدههایگذشته🏡
معیارشش-عملبهوعدههایگذشته🏡
🔘 دکتر امیر حسین دباغ
@tadabbor_quran
@rahighemakhtoom
دریافت (نتیجه عمل) در قیامت
این گونه نیست که هر کسی کاری انجام دهد و بدون مسئولیت از بین برود؛ نه خدا اهل #لهو و #لغو است و نه عالم #بازیچه حساب می شود.
خدا می فرماید: هر کسی باید خود را دریابد و متوجه #مسئولیت کارهای خود در دنیا و آخرت باشد. #مومنان و #ابرار #ثواب خود را می برند و #کفار جزای کار خود را خواهند دید؛ در واقع هر کس #نتیجه_عمل خود را در #قیامت خواهد دید.
✅ درس خارج تفسیر قرآن ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۵ ـ ۵۴
مجادله
سالک الی اللّه باید کوشش کند که در موضوعاتی که خدای تعالی در قرآن با توضیحات و مثل ها بیان فرموده مجادله نکند، هر چه بیشتر آنها را بپذیرد و از هدایت الهی استقبال کند و از خدای تعالی طلب بخشش نماید نیکوتر است والاّ خدای تعالی در دنیا و آخرت او را عذاب خواهد کرد.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
📌 نفوذ ناپذیری در برابر دشمن
...فرمود شما طوری باشید، دولت شما، ملّت شما، مسئولین شما نفوذناپذیر باشید، همین! نه اینکه حمله کنید به دیگران؛ به دیگران حمله نکنید، آن مسئله اسلام و دعوت اسلام راه خاص خودش را دارد؛ اما طرزی باشید که در کلّ جهان، همه نسبت به شما احساس عظمت و جلال بکنند و هیچ کس به خودش اجازه نفوذ ندهد، برای اینکه این قله دماوند یا کوه هیمالیا را کدام عاقلی است که میگوید من میخواهم در آن نفوذ کنم؟ فرمود نفوذناپذیر باشید، مستقل باشید، محکم باشید، مُتقن باشید، ﴿وَ لْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَةً﴾.
فرمود این گونه باشید، این سفارش قرآن است. این هم که فرمود: ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ﴾، نه یعنی حمله کنید! البته اگر دیوانه قصد حمله کرد دفاع میشود ضروری؛ اما طرزی باشید که هیچ عاقلی به خودش اجازه نفوذ ندهد..
📼 درس تفسیر سوره فتح جلسه 8
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#انتخابات
#مطالبه
📌ضرورت مقاومسازی کشور با اقتصاد مقاومتی و مبارزه با ربوی بودن بانکها
این کشور همه چیز دارد، ولی منتظر قاچاق است! شما الاّ و لابدّ ناچار هستید این بندرهای قاچاقزا را کنترل کنید تا بشود اقتصاد مقاومتی. همه چیز در این مملکت هست؛ اما متأسفانه یک عده بیکار هستند، یک عده اشتغال ندارند، یک عده نمیدانند که این ثروتهای بانکها را کجا به کار ببرند؟ یک عده هم نمیدانند که خدا وقتی گفت گزینه نظامی روی میز قرآن من است، با ما چه خواهد کرد؟ این ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾،را خیلیها باور نکردهایم! این جنگ با خداست! آنکه واقعاً کاری از او ساخته نیست[آمریکا]، همین که گفت گزینه نظامی روی میز من است بعضیها نگران میشوند؛ اما قرآن صریحاً گفت گزینه نظامی روی میز قرآن من است، با من طرف هستید ﴿فَأْذَنُوا﴾. تا بانکها اصلاح نشود، ببینید یک کسی میگوید چه در شرایط تحریم، چه در شرایط رکود، چه در شرایط تورّم، این معاملهای که با ما میکنید سود میدهد و یقیناً سود میدهد و بیست درصد هم سود میدهد، این یک علم غیب میخواهد! این همان ربا هست؛ منتها به صورت عقود اسلامی! با این کار نمیشود جلوی ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾ ایستاد. چگونه میشود که این معامله در تمام حالات سود بدهد؟ آن هم بیست درصد سود بدهد؟ آن هم «علی الحسابی» باشد که تا آخر همین «علی الحساب» درمیآید!؟
بنابراین ما اگر واقعاً همراه پیغمبر هستیم راه این است. این احکام ـ معاذالله ـ برای سابق که نبود، این کتاب «إلی یوم القیامه» هست، فرمود او وزیر را خودش تأمین میکند، آن وزیر هم از او کمک میگیرد، او هم به وزیر کمک میکند ﴿فَآزَرَهُ﴾، بعد روی پای خودشان ایستادند، آن وقت میتوانند بگویند نه شرقی نه غربی! شما که علف را از برزیل میآورید، این علف که انرژی هستهای نیست، این نه سواد میخواهد، نه کود میخواهد، نه سَمّپاسی میخواهد، فقط یک مقدار غیرت اقتصادی میخواهد که این زمینهای فراوان را تسطیح بکنند و این علف را تأمین بکنند، آن وقت دامداری تقویت میشود، کشاورزی تقویت میشود، شیر و لبنیات ارزان میشود، گوشت ارزان میشود. این که این کتاب بوسیدنی است برای همین جهت!
📼 درس تفسیر سوره فتح جلسه 9
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبلیغ موفق دین، همسطح با فتح خیبر
در جریان #فتح_خیبر که وجود مبارک #حضرت_امیر دَرِ قلعه را با آن وضع کَند؛ کار مهمی بود، نجات اسلام و مسلمین بود. همان روز حضرت جعفر (رضوان الله و سلام الله علیه) از حبشه آمده بود؛ چون از طرف حضرت (رسول (ص)) مهاجرت کرده بود در مکه، از مکه رفته به حبشه که جلوی دسیسه مشرکان را بگیرد. آنجا هم #تبلیغ کرد، هم #تعلیم کرد، #مبارزات_فکری داشت، #مبارزات_سیاسی داشت، چند سال بود؛ یک عده را هم مسلمان کرد.
#پیغمبر چه فرمود؟ فرمود: دو تا خوشحالی به من رسیده است، من نمی دانم به کدام یک از اینها خوشحال تر باشم!* یک روحانی چقدر کار کرد که کار فتح #خیبر را کرد!
پس می شود، می شود که یک روحانی کار تبلیغی بکند، کار فتح خیبر را بکند. این عظمت #روحانیت است، عظمت تبلیغ است، عظمت تعلیم است، عظمت تدریس است.
______@rahighemakhtoom
__________________________________________
* ر.ک اعلام الوری باعلام الهدی / النص / صفحه ۱۰۱
✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#جعفر_بن_ابی_طالب
#مبلغ
📎تفسیر و قرآن پژوهی
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 17: محتوای کلی تفسیری آیات 34تا 41 سوره نازعات
فَإِذا جاءَتِ الطَّامَّهُ الْکُبْری«34» یَوْمَ یَتَذَکَّرُ الْإِنْسانُ ما سَعی«35» وَ بُرِّزَتِ الْجَحِیمُ لِمَنْ یَری«36» فَأَمّا مَنْ طَغی«37» وَ آثَرَ الْحَیاهَ الدُّنْیا«38» فَإِنَّ الْجَحِیمَ هِیَ الْمَأْوی«39»وَ أَمّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی«40» فَإِنَّ الْجَنَّهَ هِیَ الْمَأْوی«41»
آنگاه که آن حادثه بزرگ فرارسد.در آن روز،انسان آنچه تلاش کرده،به یادآورد.و جهنم برای هر بیننده ای آشکار شود.امّا هرکه سرکشی کرده،و زندگی پست دنیا را(بر آخرت)برگزیده،بی شک،دوزخ جایگاه اوست.و اما کسی که از مقام پروردگارش ترسید و نفسش را از هوس بازداشت.بی شک،بهشت جایگاه اوست.
🔅🔅🔅
1- قیامت،بزرگترین و فراگیرترین حادثه است که تمام حوادث دیگر را تحت الشعاع خود قرار می دهد. «الطَّامَّهُ الْکُبْری»
2- انسان در قیامت،دائماً متذکّر کارهایش در دنیا می شود. «یَتَذَکَّرُ الْإِنْسانُ ما سَعی»
3- ریشه طغیان،دنیاپرستی است. «طَغی وَ آثَرَ الْحَیاهَ الدُّنْیا»
4- دنیا بد نیست،ترجیح آن بر آخرت بد است. «آثَرَ الْحَیاهَ الدُّنْیا»
5-خداوند که ترس ندارد،مقام اوست که مایه ترس انسان می شود.مثل اینکه انسان از قاضی می ترسد،زیرا می داند اگر جرمی مرتکب شود،با او سر و کار دارد. «خافَ مَقامَ رَبِّهِ»
6- ریشه مبارزه با نفس،خوف الهی است. «خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی»
7- نفس انسان فتنه گر است که باید او را باز داشت. «وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی»
8-قانون الهی برای همه افراد یکسان است. «مَنْ طَغی ... مَنْ خافَ»
ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
نگاشت 18: تفسیر صوتی آیات 34تا 41 سوره نازعات
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
🍀🍀🍀
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۹ ـ ۵۶ #سوره_کهف
📌تسلیم در برابر #منطق اولیای خدا
#سالک الی #اللّه باید #جدال و بحث های بی فایده را بخصوص در مقابل #انبیاء و #معصومین علیهم السلام کنار بگذارد و #آیات الهی را به #مسخره نگیرد و بداند که اگر کسی آیات پروردگار را سبک بشمارد، آنچنان توفیقاتش کم می شود که به هیچ وجه #هدایت نخواهد شد.
ولی #پروردگار در عین حال #مهربان است. اگر این #مهربانی را نمی داشت، همه مردم مورد #عذاب واقع می شدند، آنچنان که بعضی از گذشتگان که #ظلم را به نهایت رسانده بودند #هلاک شدند.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢فرجام مستکبران
وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا ۚ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ(سوره النمل آیه 14)
و با آنکه پیش نفس خود به یقین دانستند که آنها معجزه خداست باز از کبر و نخوت و ستمگری انکار آن کردند، پس بنگر تا عاقبت آن مردم فاسد به کجا انجامید (و چگونه هلاک شدند).(ترجمه قمشه ای)
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom