eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش باورهای دینی در حفظ مرز و بوم 💠 بارها به عرضتان رسید؛ این سه رنگ برای ما خیلی محترم است، برای حفظ او کشته می شویم، و این را هم می دانیم؛ اما این پرچم سه رنگ، این حرف ها به ما نگفته؛ این پرچم سه رنگ آن عُرضه را ندارد که خودش را حفظ بکند! این پرچم و و ؛ این هم آن (پرچم سه رنگ) را حفظ می کند، هم خودش را حفظ می کند. و گرنه ما این پرچم سه رنگ را در هم داشتیم، در هم داشتیم، در به توپ بستن هم داشتیم، در آن کوتای ننگین #۲۸_مرداد هم داشتیم! از این سه رنگ کاری ساخته نیست. این ب س ی جی ها که پنجاه نفری می آمدند که از زیر قرآن رد بشوند یا دعا بکنیم (که به جبهه بروند)؛ وقتی می دیدیم پنجاه پرچم دارند، یک دانه اش سه رنگ نبود؛ همه یا زهرا، یا حسن، یا حسین؛ این می شود ( )! ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰۷ – ۱۰۵ 📌جدیت و الی باید مراحل سیر و را با جدیت کامل بگذراند تا جزء محسوب بشود که در این صورت از امام عصر روحی فداه خواهد بود و جزء واقعی و مورد مهربانی خدای تعالی و اکرم صلی الله علیه و آله خواهد بود. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌ادب ١ 🔹قرآن تجلي خاص خداوند بر خلق است. هر كس شوق ديدار خدا دارد و بخواهد با پروردگارش صحبت كند. بايد قرآن بخواند.هر كس هم نشين با قرآن شد با افزايش يا كاهشي برمي‌خيزد، افزايشي در هدايت يا كاهشي از كوري و ضلالت، ظاهرش بسيار جذاب و دلربا و باطنش ناپيداست، عجايب آن هيچ گاه كهنه نمي‌گردد، در آن چراغ هاي هدايت و منار حكمت قرار دارد، تفكر در قرآن سبب حيات دل فرد بيناست همان گونه كه شخص در تاريكي‌ها با استمداد از نور گام برمي‌دارد. 🔹رسول گرامي اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ يكي از اساسي‌ترين مأموريت‌هاي خود را تلاوت قرآن مي‌داند. تا از فروغ آن شعله گيرد و از چشمه آب حياتش جرعه‌ها نوشد بديهي است، اولين مرحله استفاده و بهره‌مندي از قرآن تلاوت آيات آن است، زيرا قرآن تكلم خداوند با ماست. ⏺ تلاوت : دقت در شرايط و آداب تلاوت قرآن از ديدگاه قرآن و معصومان ـ عليهم السّلام ـ خاصيت تلاوت كلام الهي را براي ما روشن مي‌سازد كه با رعايت اختصار به پاره‌اي از اين شرايط و آداب اشاره مي كنيم: 🔰۱. رعايت حق تلاوت: مؤمنان راستين، انديشه در معاني و درك مفاهيم اين كتاب بزرگ را مقدمه‌اي براي عمل مي‌دانند. لذا با تلاوت قرآن روح تازه‌اي در كالبد آنها دميده مي‌شود. امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: در آية «الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ» منظور اين است كه آيات آن را با دقت بخوانند و حقايق آن را درك كنند و به احكام آن عمل نمايند، به وعده‌هاي آن اميدوار و از وعيدهاي آن ترسان باشند، از داستان هاي آن عبرت گيرند، به اوامرش گردن نهند و نواهي آن را بپذيرند. به خدا سوگند منظور حفظ كردن آيات و خواندن حروف و تلاوت سوره‌ها و ياد گرفتن اعشار و اخماس آن نيست. آنها حروف قرآن را حفظ كردند، اما حدود آن را ضايع ساختند منظور تنها اين است كه در آيات قرآن بينديشند و به احكامش عمل كنند چنان كه خداوند مي‌فرمايد: اين كتابي است پر بركت كه ما بر تو نازل كرديم تا در آياتش تدبر كنند.» 🔰۲. انتخاب زمان مناسب براي تلاوت قرآن «يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمِ اللَّيْلَ إِلاَّ قَلِيلاً نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلاً أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلاً» تلاوت قرآن و خضوع در حضور خداوند، و محاسبه اعمال گذشته و تصميم قطعي براي آينده در دل شب آسان تر است، لذا مردان الهي حداكثر بهره را از شب مي‌برند. زيرا حالت زنده‌داري شب و مناجات و دعا و خضوع در شب، حال خاصي است كه با خضوع و مناجات در روز فرق دارد: «إِنَّ ناشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قِيلاً» رسيدن به مقام والاتر و حركت به سوي خدا، فقط در شب ميسر است، لذا انسانهاي تقوي پيشه شب را به تلاوت قرآن زنده مي‌دارند. 🔰۳. تلاوت قرآن همراه با تدبّر و تفكّر بهره‌گيري از قرآن نيازمند تدبّر و انديشه در آيات آن است، حاملان واقعي قرآن، ائمة اطهار ـ عليهم السّلام ـ فضيلت تلاوت قرآن را زياد خواندن آن نمي‌دانند، بلكه فضيلت را خوب خواندن و تدبر و انديشه در آيات الهي مي‌دانند. علي بن موسي الرضا از جدش نقل مي‌كند: «آن مقدار قرآن بخوانيد كه در آن خشوع قلب و صفاي باطن و نشاط روحاني و معنوي باشد.» زيرا هدف اصل تلاوت، تعليم و تربيت است. پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ نيز، تلاوت بدون تدبر را بي‌بهره مي‌دانند و مي‌فرمايند: «ويلٌ لمن لاكها و لم يتدبّرها. واي بر كسي كه آيات قرآن را بين دو فك و چانه‌اش بگرداند و دربارة آن تدبّر نكند.» 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌ادب ۲ 🔰۴. رعايت ادب در تلاوت قرآن رعايت ادب در تلاوت قرآن زمينه‌ساز بهره‌وري بيشتري از اين مائده الهي است. آدابي همچون طهارت ظاهري و باطني، ترتيل در تلاوت، پناه بردن به خدا از شيطان رجيم،تدبر در آيات قرآن، گوش دادن و سكوت در برابر كلام خدا، همگي ناظر به تلاوتي از روي توجه و حضور است. 🔰۵. برطرف كردن موانع فهم قرآن چهرة حقيقت، هر قدر آشكار و درخشان باشد تا در برابر ديده بينا قرار نگيرد درك آن ممكن نيست و به تعبير ديگر براي شناخت حقايق دو چيز لازم است: ۱. آشكار شدن چهره حق ۲. دارا بودن وسيله ديد و درك، حال چه چيز مانع مي‌شود انسان قدرت شناخت را از دست دهد؟ بدون شك در درجه اول پيش داوري‌هاي غلط، هوي و هوسهاي نفساني، تعصب‌هاي كوركورانه و افراطي و هر چيز كه صفاي دل و پاكي روح انسان‌ را بر هم زند مانع درك حقيقت است. در حديث مي‌خوانيم: «لولا انَّ الشياطين يحومون حول قلوب بني‌آدم لنظروا الي ملكوت السموات» اگر شياطين در اطراف قلب هاي فرزندان آدم دور نمي‌زدند آنها مي‌توانستند ملكوت و باطن آسمانها را ببينند. 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱. قرآن در قرآن، جلد اول (تفسير موضوعي قرآن) آيت الله جوادي آملي. ۲. تفسير نمونه، آيت‌الله مكارم شيرازي، مجلدات، ۹، ۲۱، ۱، ۲۵، ۱۱. ۳. تفسير الميزان علامة طباطبايي، جلد اول، ذيل آية ۱۲۱، سورة بقره. ۴. تفسير موضوعي قرآن كريم، جلد ۹، آيت الله جوادي آملي. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفي إجمالي قرن پانزدهم هجري(۵) 🔰معارفی از قرآن اثـر سـیـد عـبدالحسین دستغیب (1332 - 1402 ق) از علمای مبارز و انقلابی عصر جدید که به دست مخالفان نظام اسلامی به شهادت رسید. 🔹 تفسیر مورد بحث در یک مجلد به زبان فارسی شامل شرح سوره حدید. مؤلف آن را به سبک کلامی با روحیه ای عرفانی نگاشته است. این اثر توسط انتشارات فقیه، طبع گردیده است. شـهـیـد دسـتـغیب دارای دو تفسیر دیگر نیز می باشد: ▫️ 1) تفسیر سوره نجم در یک مجلد به زبان فارسی و شیوه استدلالی شامل اثبات معراج پیغمبر اسلام (ص) و رد شبهات مخالفین. این تفسیر در شیراز طبع گردیده است. ▫️2) تفسیر سوره قمر در یک مجلد به زبان فارسی و شیوه استدلالی به نام حقائقی از قرآن مجید. این کتاب در شیراز طبع گردیده است. ▫️مؤلف همچنین دارای تفسیرهایی بر سوره یس و سوره حجرات و دیگر سوره هاست. 📚 منابع : تفسیر و تفاسیر جدید، 185، مؤلفین کتب چاپی فارسی و عربی، 3/729. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآني @rahighemakhtoom
📌 فریاد یخ فروش قرآن مجيد مى‌فرمايد: ««وَ الْعَصْرِ* إِنَّ‌ الْإِنْسانَ‌ لَفِي خُسْرٍ»؛ سوگند به عصر كه انسان (همواره) در حال خسران است». فخر رازى در تفسير اين آيه سخنى دارد كه جالب به نظر مى‌رسد وى مى‌گويد: يكى از بزرگان پيشين مى‌گفت معناى اين سوره را من از مرد يخ فروشى آموختم فرياد مى‌زد: «اِرْحَمُوا مَنْ‌ يَذُوبُ‌ رَأسُ‌ مالِهِ‌، ارْحَمُوا مَنْ‌ يَذُوبُ‌ رَأسُ‌ مالِهِ‌؛ به كسى كه سرمايه‌اش مرتبا ذوب مى‌شود رحم كنيد». پيش خود گفتم: اين است معناى «إِنَّ‌ الْإِنْسانَ‌ لَفِي خُسْرٍ». 📎مدرسه تفسير و علوم قرآني @rahighemakhtoom
جلسه دوم.MP3
17.07M
🌱🌱🌱 📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه دوم 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
نقش ایرانیان درعلم تفسیر قرآن.docx
32.7K
38 📝 موضوع:نقش ایرانیان در علم تفسیر قرآن 🌴🌴🌴 📋 فرازی از مقاله: 🔹 ایرانیان همان طور که به فن قرائت قرآن اهتمام ورزیدند به فن تفسیر نیز اهتمام ورزیدند. 🔹 اهتمام ایرانیان به تفسیر و فقه و حدیث که مستقیما با متن اسلام مربوط بوده است از هر مورد دیگر بیشتر بوده است. برای ما فعلا ممکن نیست همه مفسران ایرانی را از صدر اسلام تا عصر حاضر معرفی کنیم.اگر بنای چنین کاری باشد”مثنوی هفتاد من کاغذ شود”.در هر قرنی صدها و هزارها مفسر وجود داشته است و صدها تفسیر نگاشته شده است. 🔹 تحقیق درباره همه آنها و جدا کردن ایرانیان از غیر ایرانیان یک عمر وقت می خواهد.ولی برای این که نمونه ای از خدمات ایرانیان در تفسیر ارائه داده شود کافی است که نظری به تفاسیر برجسته و مفسران مشهور و معروف میان مسلمین بیندازیم،خواهیم دید اکثر این مفسران ایرانی بوده اند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
نقش ایرانیان درعلم تفسیر قرآن.pdf
417.6K
38 📝 موضوع:نقش ایرانیان در علم تفسیر قرآن 🌴🌴🌴 📋 فرازی از مقاله: 🔹 ایرانیان همان طور که به فن قرائت قرآن اهتمام ورزیدند به فن تفسیر نیز اهتمام ورزیدند. 🔹 اهتمام ایرانیان به تفسیر و فقه و حدیث که مستقیما با متن اسلام مربوط بوده است از هر مورد دیگر بیشتر بوده است. برای ما فعلا ممکن نیست همه مفسران ایرانی را از صدر اسلام تا عصر حاضر معرفی کنیم.اگر بنای چنین کاری باشد”مثنوی هفتاد من کاغذ شود”.در هر قرنی صدها و هزارها مفسر وجود داشته است و صدها تفسیر نگاشته شده است. 🔹 تحقیق درباره همه آنها و جدا کردن ایرانیان از غیر ایرانیان یک عمر وقت می خواهد.ولی برای این که نمونه ای از خدمات ایرانیان در تفسیر ارائه داده شود کافی است که نظری به تفاسیر برجسته و مفسران مشهور و معروف میان مسلمین بیندازیم،خواهیم دید اکثر این مفسران ایرانی بوده اند. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 5.docx
36.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت66: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 5.pdf
1.01M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت67: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
An-Nazi'at 05 ss.mp3
5.52M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت68: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یوسف ۵.mp3
19.67M
5 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌تیغ دو دم الإمامُ عليٌّ عليه السلام: الكلامُ كالدَّواءِقَليلُهُ يَنفَعُ، و كَثيرُهُ قاتِلٌ.(غرر الحكم: 2182.) امام على عليه السلام سخن چون داروست، اندكش سود مى بخشد و بسيارش كشنده است. @rahighemakhtoom
📌چو بخوانند دیگر خموش 🔹قرآن كتابي است به قلم خدا كه پيامبر و علي و فرزندان او ـ عليهم السّلام ـ هستند اين كتاب نبوت و خاتميت پيامبر اسلام است و ضرورت دارد كه گردد و در آن تفكر شود. 🔹درباره فرا دادن به قرآن هنگام خداوند مي فرمايد: «إذا قريء القرآنُ فاستَمعُوا لهُ و انْصِتُوا؛ وقتي كه قرآن خوانده مي‌شود گوش دهيد به آن و ساكت باشيد» انصات، با توجه است. آيه در بيان استحباب شنيدن قرائت آيات و توجه به كلمات و تفكر در آنهاست. «لعلّكُم ترحمون» رجاء و اميد صفت نفساني و رواني است و در اين آيه اختصاص به شنوندگان، كساني كه احترام قرآن را رعايت مي كنند و اهل ايمان دارد. از جمله رعايت احترام، سكوت هنگام قرائت قرآن و توجه به آيات كريمه است و در صورت عدم رعايت احترام، نبايد در انتظار وزيدن نسيم روح افزا بود. 🔹تفاسير ذيل اين آيه، از ابن ابي يعفور روايت كرده‌اند كه مي گفت: «از حضرت صادق ـ عليه السّلام ـ سؤال كردم: شخصي قرائت قرآن مي‌كند، آيا واجب است بر كسي كه مي‌شنود سكوت كند و گوش دهد؟ فرمود: بلي هر گاه در حضور تو قرائت كند، واجب است گوش دهي و ساكت باشي تا قرائت تمام شود.» 🔹علماي اماميه به اين حديث استدلال مي‌كنند و قائل هستند كه در خصوص نماز وارد شده، به اين معنا هر گاه به امامي اقتدا كنند، واجب است به قرائت حمد وسورة امام گوش دهند. 🔹علامه طباطبايي مي‌فرمايد: در مجمع البيان روايت شده كه حضرت صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: «سكوت براي قرآن، چه در نماز و چه در غير نماز واجب است.» 🔹 و در تفسير عياشي از امام صادق ـ عليه السّلام ـ نقل كرده كه فرمود: «ابن الكواء (كه يكي از خوارج بود) دنبال امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ اين آيه را تلاوت مي‌كرد: «لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ»؛يعني اگر مشرك شوي حتما عملت نابود خواهد شد و جزء زيان كاران خواهي شد. حضرت امير ـ عليه السّلام ـ در نماز سكوت كرد.» مرحوم طباطبائي مي‌گويد: البته اين روايات حمل مي‌شوند به آن صورتي كه خود امام مشغول خواندن حمد و سوره و يا قرآن نباشد و گرنه در آن صورت بايد حمل بر استحباب شوند. 🔹فقيهان به استثناي ظاهريه همگي مي‌گويند: سكوت در زماني كه قرآن خوانده مي‌شود مستحب است نه واجب‌، مگر براي مأموم در نماز جماعت كه براي او اختلاف وجود دارد كه آيا هنگام قرائت امام در نماز بر مأموم واجب است گوش دهد و ساكت باشد يا خير؟ بعضي فرموده‌اند: واجب است و برخي گفته‌اند واجب نيست. از دوامر «فاستمعوا» و «أنصتوا» استحباب استفاده مي‌شود نه وجوب، زيرا اين و آية بعد كه مي‌فرمايد: «و اذكُر ربّكَ في نَفسِكَ» در يك سياق قرار گرفته اند، بنابراين همان طور كه «واذكر» براي استحباب است، «فاستمعوا» و «انصتوا» نيز براي استحباب خواهند بود، اضافه بر اين، سكوت در مقابل هر خواننده‌ي قرآن باعث عسر و حرج مي‌شود كه هر دوي آنها شرعا نفي شده‌ است. 🔹انسان براي احترام و عظمت قرآن كريم لازم است به تلاوت آن گوش دهد و ساكت باشد و ثمرة چنين احترامي اين است كه انسان مورد ترحّم پروردگار قرار مي‌گيرد، چنان كه در پايان آيه مي‌فرمايد: «لعلّكُم ترحمون». فاضل مقداد در كنز العرفان مي‌فرمايد: مراد از آن، شنيدن آيات قرآن و درك مفاهيم آن و پي بردن به معجزه بودنش مي‌باشد. 🔹لازم به ذكر است كه قرآن تنها كتاب قرائت نيست، بلكه كتاب فهم و درك و در پي آن، عمل است. قرائت قرآن ثواب بسياري دارد، و تلاوت آن از مستحبات مؤكد است و فرقي بين مجلس ختم و غير آن نيست. در مجالس ختم انسان مخير است بين اين كه فاتحه بخواند يا قرآني را كه در دست دارد ادامه دهد. 🔹 اما آن چه بيشتر خواندن فاتحه را تقويت مي كند اين است كه روايات زيادي درباره فضيلت فاتحه براي ميت وارد شده است، به همين سبب در مجالس فاتحه، گاهي خواندن قرآن را قطع كرده و فاتحه مي خوانند و هيچ اشكالي بر آن بار نيست. 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱. انسان و قرآن، استاد حسن زاده آملي. ۲. تفسير علي بن ابراهيم، ج۴. ۳. تفسير آسان، محمد جواد نجفي، ج۶. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفي إجمالي قرن پانزدهم هجري(۶) 🔰مخزن العرفان اثـر حـاجـیـه نـصـرت خانم (1308 ق - 1403 ق) دختر حاج سید محمد علی حسینی اصفهانی مـعـروف بـه امـیـن یا امینه که مؤلفات خود را به نام یک بانوی ایرانی منتشر می کرد و از زنان دانشمند و پارسای عصر جدید بود (- امین، حاجیه نصرت خانم). 🔹 ایـن تـفسیر در پانزده مجلد به زبان فارسی و شیوه کلامی و استدلالی و روائی شامل تمامی قرآن کریم است. 🔹 مؤلف در این اثر پس از ذکر یک یا چند آیه از قرآن کریم نخست آن را به فارسی روان ترجمه نموده سـپس به تفسیر و تاویل و شرح مبسوط آن می پردازد و نیز معانی عرفانی و جنبه های ادبی و سایر موارد آن را بیان می کند. مفسر در این تفسیر همواره از روایات و احادیث خاندان عصمت و طهارت (ع) و همچنین از اقوال مفسران متقدم شیعه استفاده می کند. ایـن تـفـسـیـر در حـیات مؤلف در پانزده مجلد بین سالهای 1336 تا 1354 ش در اصفهان طبع گردیده است. 📚 مـنـابـع : تـفـسـیـر مخزن العرفان، اعیان الشیعة، 3/499؛ تاریخ علمای معاصرین، 311؛ الذریعة، 20/229؛ دانـشـمـندان و بزرگان اصفهان، 445؛ گنجینه دانشمندان، 3/114؛ فهرست کتابهای چاپی فارسی، 2/4151. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
حکمت 107 نهج البلاغه.mp3
4.87M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰۷ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
حکمت ۱۴۲قسمت ۲.استاد صادقی.mp3
11.72M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۲ قسمت دوم(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
4.7M
💢شرح دعای دهم 💢 موضوع دعا: پناه بردن به فضل و رحمت الهی و طلب فریادرسی از خدا ⏺جلسه دوم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای ۲۳صحیفه سجادیه ۱۰۸.mp3
10.79M
۱۲۵ 🛄 قسمت: صد و هفتم ۱۰۸ 📌واکاوی دعای ۲۳ ☑️ موضوع دعا: طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران 📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه سوم.MP3
16.28M
🌱🌱🌱 📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه سوم 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی ۲.mp3
10.97M
☑️ یاد گیری و دانش اندوزی (۲) اهمیت دانش اندوزی عنه (صلى الله عليه وآله): اغد عالما أو متعلما، وإياك أن تكون لاهيا متلذذا ( المحاسن: ١ / ٣٥٥ / ٧٥٣ عن جابر الجعفي عن الإمام الباقر (عليه السلام)، جامع الأحاديث للقمي: ٥٨، مشكاة الأنوار: ١٣٣ عن الإمام الباقر (عليه السلام) عنه (صلى الله عليه وآله).) روزت را آغاز کن در حالیکه يا عالم هستی یا جوينده علم و مباد که به دنبال سرگرمی و خوش گذرانی باشی در هیچ دینی به اندازه اسلام توصیه به کسب علم و دانش نشده است. به سفارش اکید اولیاء دین انسان نباید تا آخر عمر خود از آموختن و یادگیری بازایستد. طبق نقل بحارالانوار، امیرالمومنین (ع) فرمودند: "اغد عالما او متعلما و لا تكن الثالث فتعطب"، روزت را آغاز کن در حالیکه يا عالم هستی یا جوينده علم و جز اين دو مباش كه هلاك خواهي شد. 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره ای آموزنده 💠 من که رفتم در به زیارت مرحوم آقای ، یک حرف عادی ما از ایشان نشنیدیم؛ یا خوب بود. گفته بود: در همین مدرسه صدر؛ چون قبلاً وسیله بهداشتی نبود، در اتاق ها موش بود. گفت: یک موشی در یکی از این حجره ها بود، و همین طور رفت و آمد کرد؛ یکی از همین آقایان مدرسین و اساتیدی که در مدرسه صدر بودند؛ این موش که مزاحم بود، همین طور که می رفت، ایشان یک ظرفی روی این گذاشت تا گربه بیاید. همین که گربه آمد، این ظرف را برداشت و گربه این موش را گرفت. مرحوم حاج آقا می گفت که: ابن بزرگوار گفت: تا مدتها توفیق از من گرفته شد!! ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
📌صفای باطن: 🔹باید توجه داشت در فهم قرآن علاوه بر تفکر و تدبر و استفاده از محضر معلمان قرآن، فرزانگی و پاکی روح و صفای باطنی نیز شرط است: «افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها» ; «آیا در قرآن تدبر نمی کنند یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است .» عجب نبود گر ازقرآن نیست جزحرفی که از جز گرمی نبیند چشم نابینا حضرت قرآن آنگه براندازد که دارالملک را مجرد بیند از 🌱🌱🌱 دوستان عزیزم !🌹 🔰در باز نشر معارف و آموزه های قرآنی همدیگر را یاری کنیم .امید آن که در امور زندگی قرآن سامان بخش زندگی مان باشد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom