#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌تلاوت قرآن بدون عمل
🔰 روايات ديگري در اهميت تلاوت قرآن و انس با آن وارد شده است كه به بعضي از آنها اشاره مي كنيم:
ـ قرآن كريم در قيامت، اولين مهمان خداي سبحان است. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ).
ـ قرآن كريم، برترين موجود خدا و اهانت به آن، شكستن حريم خداست. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ).
ـ قرآن، كتاب نجات بخش و تأمين كنندة زندگي سعادتمندانه است. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ).
ـ قرآن، قائد و پيشواي بهشتيان و بيزاري جواز دوزخيان است. كساني كه قرآن را پشت سر اندازند، به سمت آتش ميرانند. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ
ـ قرآن، عامل صعود بهشتيان در درجات بهشت است. (امام سجاد ـ عليه السلام ـ)
ـ درجات بهشت، به عدد آيات قرآن است. (امام كاظم ـ عليه السلام ـ)
ـ تلاوت قرآن، عامل بلند آوازگي در آسمان و نورانيت در زمين است. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ).
ـ قرآن، ماية خرمي و بهار دلها ست. (امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ).
ـ قرآن، درياي بيكران معرفت است. (امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ).
🔹بدون شك، پيام اصلي روايات اين است كه فرد مسلمان، به دور از همة وسوسهها و براي بهره بردن از آيات قرآن كريم، در درجه اول بايد به تلاوت و انس با قرآن اهتمام ورزد و در تلاوت آن قصدش اين باشد كه با نورانيت آيات آن، در اين مكتب انسان سازي، ساخته شود.
🔹 ذكر كردن اين روايات براي اين بود كه انگيزه بيشتري جهت تفكر در قرآم ايجاد شود و هيچكدام دليلي بر بي اهميت بودن تلاوت قرآن بدون تدبر و عمل نيست، بلكه قرائت قرآن حتي بدون فهم معناي الفاظ آن نيز مفيد است و روايتي كه ميفرمايد: «رب تالي القرآن و القرآن يلعنه»؛ مصداق آن در جايي است كه فرد قرآن خوان، از اول تلاوت آيات، قصدش بهره بردن از آيات نباشد، بلكه انگيزة خواندن آيات در نزد او، غير از انگيزه هدايت و بهره بردن از آيات آن باشد.
📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
۱. تفسير تسنيم، آيت الله جوادي آملي، ج ۱، ص ۲۴۱ ـ ۲۵۳.
۲. اعجاز قرآن، سيد رضا مؤدب، ص ۲۹.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
💢زیان کارترین آدمیان
🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
أخْسَرُ النّاسِ مَن قَدَرَ على أنْ يَقولَ الحقَّ و لَم يَقُلْ.(غرر الحكم : 3178)
امام على عليه السلام
زيانكارترين مردم كسى است كه بتواند حقّ بگويد، ولى نگويد.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
Document (4).pdf
101.4K
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
#تفاسیر
📌معرفي إجمالي #تفاسیر قرن پانزدهم هجری (۷)
🔰انوار نبوت
از سـیـد عـبـاس (1318 ق - 1404 ق) فرزند سید حبیب معروف به مدرس حاج سید جوادی، از مجتهدان و علمای قزوین. تفسیر مورد بحث به زبان فارسی است.
🔹مفسر پس از ذکر هر آیه به شرح و بیان آن می پردازد و در بعضی موارد از روایات بهره گرفته است و تفسیری است تحت لفظی و غالبا ترجمه فارسی آیات را دربردارد. مـجـلد اول شامل تفسیر سوره حمد تا پایان سوره نساء است و این تفسیر در تهران به چاپ رسیده است.
📚 منابع : تفسیر انوار نبوت ؛ یادداشتهای شخصی.
🌱🌱🌱
🔰اضواء علی متشابهات القرآن
اثـر شـیخ خلیل یاسین (1328 - 1405 ق) فرزند شیخ ابراهیم عاملی، از علما و مفسران شیعه در لبنان.
تفسیر مورد بحث به زبان عربی و تفسیری گزینشی و به ترتیب سوره های قرآن کریم است. مـفـسـر در هر سوره از قرآن که دارای آیه متشابه است آنرا یاد کرده سپس اشکال و اعتراض را به عنوان سؤال مطرح می نماید و بعد تحت عنوان جواب تفسیر آیه را بطرز محققانه و به سبک بسیار قانع کننده و استدلالی و موجز بیان می دارد. ایـن تـفـسیر در دو جلد در 1600 سؤال و جواب در بیروت چاپ گردید و سپس در 1651 سؤال و جواب تجدید چاپ شد.
📚مـنـابـع : اضواء علی متشابهات القرآن ؛ مستدرکات، اعیان الشیعة، 1/40؛ معجم الدراسات القرآنیة عند الشیعة الامامیة، 21.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
#عقل #آیه #تفکر
📌آیه در قرآن به چند معنا آمده است و آیا آیه به متفکران و عاقلان اختصاص دارد؟
🔰أیه در لغت به معنای نشانه است (مفردات راغب، واژه آیه) و در قرآن در معناهای گوناگونی به کار رفته است، مانند:
۱.فرازهای قرآن که با نشانه های ویژه ای از هم جدا شده، به «آیه» مشهورند، چنان که خود قرآن می فرماید: «تِلْکَ ءَایَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَیْکَ بِالْحَقِّ;(بقره، ۲۵۲) این ]جمله ها[ آیه های خداوند است که به حق بر تو تلاوت می کنیم.»
۲. معجزه ها نیز به عنوان آیه معرفی شده اند، چنان که قرآن درباره معجزه معروف ید بیضای موسی(علیه السلام)می فرماید: «وَ اضْمُمْ یَدَکَ إِلَی جَنَاحِکَ تَخْرُجْ بَیْضَآءَ مِنْ غَیْرِ سُوء ءَایَةً أُخْرَی;(طه،۲۲) دستت را در گریبان تا زیر بغل فرو بر، به هنگامی که خارج می شود، سفیدی و درخشندگی بی عیب و نقصی دارد و این معجزه دیگری است.»
۳. آیه به معنای دلیل و نشانه خداشناسی و دیگر معرفت ها نیز آمده است: «وَ جَعَلْنَا الَّیْلَ وَ النَّهَارَ ءَایَتَیْنِ;(اسراء،۱۲) ما شب و روز را دو دلیل ]برای شناسایی خدا[قرار دادیم.» و درباره استدلال برای شناخت رستاخیر می فرماید: « وَ مِنْ آیاتِهِ أَنَّکَ تَرَی الْأَرْضَ خاشِعَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ إِنَّ الَّذی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتی إِنَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیر;(فصلت،۳۹) از نشانه های او این است که زمین را پژمرده و خاموش می بینی، ولی هنگامی که آب ]باران[ بر آن فرو می ریزیم، به جنبش می آید و گیاهان آن می روید، همان کسی که زمین را زنده کرد مردگان را نیز زنده می کند. او بر همه چیز قادر است.»
۴. به معنای چیزهای چشم گیر، مانند بناهای مرتفع و عالی نیز آمده است، همان گونه که قرآن کریم می فرماید: «أَتَبْنُونَ بِکُلِّ رِیع ءَایَةً تَعْبَثُونَ;(شعراء،۱۲۸) آیا در هر مکان بلندی، بنایی می سازید و در آن سرگرم می شوید.»۱
بنابراین، آیه در قرآن به یک معنا نیامده است و به طور قطع معنای اول و دوم آیه، ویژه عاقلان نیست، بلکه عوام از مردم نیز هر یک به مقدار ظرفیت خود می توانند از آن ها بهره بگیرند; برای مثال، از عبارت های قرآن که آیه های آن هستند، هم عاقلان و متفکران جامعه بهره می گیرند و معارف الهی را استنباط می کنند و هم عوام با تدبر، از مضمون آن ها تأثیر می پذیرند، همان گونه که امام حسین(علیه السلام)می فرماید: «کتاب خداوند عزوجل بر چهارچیز (و رتبه) است: عبارت و اشاره و لطایف و حقایق، پس عبارت برای عوام است و اشاره برای خواص و لطایف برای اولیا و حقایق برای انبیا.»۲
اما معنای سوم آیه به متفکران و عاقلان اختصاص دارد و تنها آنان می توانند از این راه به معارف الهی و حقایق هستی پی ببرند و مراحل تکامل را بپیمایند; به این معنا که شرط آغازین استدلال، دارا بودن توانایی قوه تعقل و تفکر است و اما بهره مندی از آن، تنها با داشتن این توانایی میسّر نیست، زیرا به بسیار متفکرانی که در عین دانایی، با حق در افتاده، راه گمراهی را در پیش گرفته اند; از این رو قرآن کریم در جاهای گوناگون می فرماید: «إِنَّ فِی ذَ لِکَ لاََیَةً وَ مَا کَانَ أَکْثَرُهُم مُّؤْمِنِین;(شعراء،۸) به حق که در رویش گیاهان، آیه و نشانه ای ]بر رستاخیز[ است، ولی بیش تر آنان مؤمن نیستند.»
________________
۱. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱، ص ۳۹۲.
۲. کلمات الامام الحسین(علیه السلام)، شیخ شریفی، ص ۵۵۱.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
جلسه چهارم.MP3
13.82M
#المیزان
#علامه_طباطبایی
#سبک_زندگی
#زندگی_مومنانه
🌱🌱🌱
📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه چهارم
💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه
🔰بسیار زیبا و کاربردی
🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (158)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم
☑️بحث روايى
بررسى روايات تفسيرى در اين مبحث و مباحث ديگر نشان مى دهد كه بسيارى از نكات روايى مستنبط از جمع بندى آيات قرآنى است ؛ گرچه مطالب ابتكارى در تطبيق و مانند آن، در نصوص يافت مى شود.
▫️2- شاهدان دلهاى مختوم
- عن العسكرى (عليه السلام) انه قال فى قوله تعالى: (ختم الله...): اى وسمها بسمه يعرفها من يشاء من ملائكته فيعرفونهم بها و يبصرها رسول الله (صلى الله عليه وآله) و يبصرها خير خلق الله بعده على بن ابيطالب (عليه السلام)....
👈🏼👈🏼اشاره:
همه موجودهاى مجرد و عالى كه در ضبط اعمال انسانها حضور دارند ممكن است با اعلام الهى از مهر شدن قلب مختوم دلان آگاه باشند، چنانكه انسانهاى كامل كه اعمال بشر بر آنان عرضه مى شود با تعليم خداوند، باخبرند و امام هر عصر كه مسئول ويژه هدايت ارواح و نفوس مستعد است، با تعريف الهى مستحضر است و مقربان كه شاهد اعمال و قلوب ابرارند، به طريق اولى از اعمال و قلوب كه شاهد اعمال و قلوب ابرارند، به طريق اولى از اعمال و قلوب فجار آگاهند. بنابراين، آنچه مزبور آمده، بيان برخى مصاديق شاهد است، نه همه آنها.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (94)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪ 65- درکارفرهنگی نیرو،بودجه و امکانات شرط لازم است نه کافی
* قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثْنىَ وَ فُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُواْ مَا بِصَاحِبِكمُ مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم بَينَْ يَدَىْ عَذَابٍ شَدِيدٍ(سبا/46)
بگو: شما را به يك چيز اندرز مىدهم: دودو و يك يك براى خدا قيام كنيد. سپس بينديشيد، تا بدانيد كه در يار شما ديوانگيى نيست. اوست كه شما را از آمدن عذابى شديد مىترساند.
🌱🌱🌱
1. آن چه مهم است قيام خالصانه براى خدا است، تعداد و نفرات نقش اصلى را ندارد. «تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى»
2. قيام سه عنصر لازم دارد:
🔹 خلوص، «لِلَّهِ»
🔹 رهبر، «بِصاحِبِكُمْ»
🔹 فكر و برنامه. «تَتَفَكَّرُوا»
حركتها و انقلابهايى كه براى خدا نباشد و برخاسته از عقده ها و هوسها و براى كسب ثروت باشد به جايى نمىرسد.
اگر انقلاب همراه با فكر و برنامه جامع نباشد و يا رهبر الهى همراه و مصاحب با انقلابيون نباشد به نتيجهاى نمىرسد و بقا و بركاتى نخواهد داشت.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
یوسف ۶.mp3
12.85M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_یوسف #یوسف
#جلسه 6
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
💠 ثقَل اكبر
▪️ عنصر محوری ولایت از منظر حضرت #امام_باقر_علیه_السلام، عَرْضِ هویت خود بر قرآن حكیم است، زیرا آن محقّق علوم #انبیاء_علیهم_السلام به جابر بن یزید جُعفی چنین فرمود: «وَ اعْلَمْ بِأَنَّكَ لَا تَكُونُ لَنَا وَلِیاً ... وَ لَكِنِ اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً سَبِیلَهُ زَاهِداً فِی تَزْهِیدِهِ رَاغِباً فِی تَرْغِیبِهِ خَائِفاً مِنْ تَخْوِیفِهِ فَاثْبُتْ وَ أَبْشِرْ».[1] از این بیان نورانی بر می آید كه بهترین راه برای معرفت نفس كه دقیق ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر #میزان_اكبر یعنی قرآن كریم است، چنانكه لازم ترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر بر می آید كه تنها محورِ تحقیق در جهاد اكبر كه قلمرو آن فقه اكبر است و در جهاد اصغر كه حوزة آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است كه با #ثقل_اكبر یعنی قرآن كریم سنجیده شود تا نه با آن مخالف باشد و نه مختلف، چون وحی الهی از هر نقص، مُنزّه و از هر عیب، مُبرّاست.
[1] . تحف العقول، ص284.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام - به کنگره امام باقر(ع)
تاریخ: 1389/10/18
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#امام_باقر_ع
محمد بن منکدر میگفت: «فکر میکردم که علی بن الحسین (السجاد علیه السلام) جانشینی بهتر از خودش به جا نمیگذارد تا آن که پسرش محمد بن علی (الباقر علیه السلام) را دیدم که خواستم او را وعظ کنم، اما او من را وعظ کرد.»
یارانش به او گفتند: «چه وعظی به تو کرد؟»
گفت: « به سوی برخی نواحی مدینه در ساعتی گرم خارج شدم که ابو جعفر، محمد بن علی (باقر ع) من را دید… با خودم گفتم: «سبحان الله. بزرگمردی از بزرگان قریش در این ساعت [گرم] با این حال اما در طلب دنیا؟! حتما او را موعظه میکنم.» به او نزدیک شدم و سلام کردم و او با سختی و در حالی که عرق میریخت، جواب سلامم را داد.
گفتم: «خدا امورت را به صلاح بیندازد. بزرگی از بزرگان قریش در این ساعت، با این حال آن هم در طلب دنیا؟! اگر اجلت بیاید و تو بر این حال باشی چه کار میکنی؟»
گفت: «اگر مرگ سراغم بیاید و من بر این حال باشم، مرگ درحالی سراغم آمده که در حال طاعتی از طاعات الهی هستم. خودم و عیالم را از [امثال] تو و از مردم بینیاز میکنم و من همواره از این میترسیدم [و بر این فکر بودهام] که اگر مرگ سراغم بیاید و من بر معصیت از معاصی خدا بودم [چه میشود].» گفتم: «راست گفتی. خواستم تو را وعظ کنم ولی تو وعظم کردی.»
📚 منابع:
✅ کلینی، محمد بن یعقوب؛ الكافي (ط - الإسلامية)، ج5، ص: 73
✅ شیخ مفید، محمد بن محمد؛ الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 161
✅ شیخ طوسی، محمد بن الحسن؛ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج6، ص: 325
✅ نقل شده توسط علامه عسکری در کتاب تالیفی ایشان: مع علي الوردي في کتابه وعاظ السلاطین، چاپ مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری، ص ۲۲
🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا
💠@alaskari_farsi
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
مسلمان بمیرید
💠 وجود مبارک #امام_باقر به وصی خود #امام_صادق (علیهما السلام) فرمود: در صدر #وصیتنامه من این جمله یعقوب، جدّ ما را بنویس که: (لا تموتنّ الا و انتم مسلمون)؛* #مسلمان بمیرید، مسلمان #مردن کار آسانی نیست!
با اینکه الفبای دین را در #قبر #تلقین می کنند، برخی زبانشان بند می آید که جواب سئوالات فرشته ها را بدهند! نمازخوان و بی نماز، هر دو کتابشان، قبله شان و پیغمبرشان را می دانند؛ اما انسان وقتی مُرد، تمام اعضاء و جوارح او در اختیار ملکات اوست. اگر ملکات تیره بود، زبان گویا نیست و بی نماز نمی تواند بگوید ما مسلمانیم! لذا امام #باقر (ع) #وصیت می کند کاری کنید که #اسلام را با خود به #گور ببرید و مسلمان بمیرید.
________________________________________________
* سوره آل عمران / آیه ۱۰۲
✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۸۹/۰۷/۱۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_محمد_باقر
#باقرالعلوم