#سوره_بینه1
#تفسیر_المیزان
✅ ترجمه آيات #سوره_بیّنه
به نام اللّه رحمان و رحيم
✳ به هيچ وجه كفار، چه مشركين و چه اهل كتاب #رها نخواهند شد تا آنكه #حجت نبوت خاتم الانبياء (صلوات اللّه عليه ) و حقيقت دعوتش و قرآنش بر آنان #تمام شود.(1)
✳ رسولى از ناحيه #خدا كه صحيفه هايى منزه از #باطل را بر آنان تلاوت كند(2)
✳ صحيفه هايى كه در آنها كتابهايى #گرانبها هست(3)
✳ و اگر اهل كتاب #دعوت او را نپذيرفتند و از مسلمانان جدا و #متفرق گشتند بارى بعد از تماميت حجت عليه شان جدا شدند(4)
با اينكه رسالت اين رسول جز اين نبود كه به مشركين و اهل كتاب #بفهماند از طرف خدا مامورند اللّه تعالى را به عنوان #يگانه معبود #خالصانه بپرستند و چيزى را #شريك او نسازند و #نماز را بپا داشته #زكات را بدهند و دين #قيم هم همين است(5)
✳ از اهل كتاب و مشركين، آنها كه #كافر شدند در آتش #جهنم خواهند بود آن هم براى هميشه و ايشان #بدترين خلق خدايند (6)
و كسانى كه #ايمان آورده اعمال صالح كردند ايشان #بهترين خلق خدايند(7)
✳ جزايشان نزد پروردگارشان عبارت است از #بهشت هاى عدن كه نهرها در زير درختانش #روان است و ايشان تا ابد در آنند در حالى كه خدا از ايشان #راضى و ايشان هم از خدا راضى باشند اين سرنوشت كسى است كه از پروردگارش #بترسد(8)
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
#سوره_بینه2
#تفسیر_المیزان
✅ مباحث سوره در یک نگاه
✳ اين سوره #رسالت محمد بن عبداللّه خاتم النبيين (صلوات اللّه عليه) را براى عوام از اهل كتاب و مشركين #مسجل مى كند، و به عبارتى #ساده تر براى عموم اهل ملت و غير اهل ملت و باز ساده تر بگويم: براى #عموم بشر تسجيل مى كند، و مى فهماند كه آن جناب از ناحيه #خدا به سوى #عموم بشر گسيل شده، و اين #عموميت رسالت آن جناب #مقتضاى سنت الهى، يعنى سنت #هدايت است، همان سنتى كه آيات زير بر آن اشاره دارد، و مى فرمايد: (إنا هدَيناهُ السَبيل إمّا شاكراً و إمّا كَفوراً)، (و إن مِن أُمّةٍ إلا خَلافيها نَذيرٌ) و به بيانى كه ان شاء اللّه به #زودى مى آيد بر عموميت دعوت آن جناب #استدلال كرده، به اينكه دعوت آن حضرت متضمن #صلاح مجتمع انسانى است، عقايد و اعمال افراد و جوامع را صالح مى سازد.
✳ اين سوره هم با نزول در #مكه مى سازد و هم نزول در #مدينه، هر چند كه از نظر #سياق به #مدنى بودن شبيه تر است.
🍁🍁🍁
@al_mizan
@rahighemakhtoom
آیت الله العظمی جوادی آملی:
مهم ترین اثر یاد معاد، اجرای عدل و برپاداری قسط فردی و اجتماعی است، از این رو امیرمؤمنان (علیه السلام) فرمود: كسی كه به یاد سفر آخرت باشد خود را آماده محاسبه آن روز خواهد كرد. نیز فرمود: به یاد گورت باش؛ زیرا از آنجا به طرف معاد مرور می كنی و برای اصلاح جامعه اسلامی به مالك اشتر فرمود: هرگز بر خویشتن تسلّط نمی یابی و از خشم نمی رهی تا اندیشه هایت را بسیار به یاد بازگشت به سوی پروردگارت نگردانی. لذا مهم ترین اثر فراموشی معاد نیز تبهكاری و ستمگری فردی و اجتماعی است.
یاد قیامت یكی از عوامل مؤثر در وارستگی انسان است؛ كسی كه معاد را فراموش نكند پارسا خواهد بود؛ زیرا همهٴ اعمال و رفتارش را تحت مراقبت ویژه قرار می دهد و سعی و تلاش همه جانبه دارد تا آنها را بر خشنودی خداوند استوار ساخته، در مدار شهوات، آرزوهای باطل و هوسهای شیطانی نگردد.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) به این نكته زیبا توجّه داده و فرموده است: هراسناك ترین چیزی كه می ترسم دامنگیر شما گردد دو چیز است: پیروی از هوای نفس و آرزوی دراز؛ اما زیان پیروی از هوای نفس آن است كه راه حق و حقیقت را می بندد و اما زیان آرزوی طولانی آن است كه سبب فراموشی آخرت خواهد شد، پس انسان اگر از قید و بند هوا بگریزد، قهراً برنامه های اخروی را با كمك عقل تنظیم می كند.
منبع: تفسیر موضوعی قرآن کریم، جلد 4 (معاد در قرآن)
@rahighemakhtoom
📈#روش_های_تفسیری_اهل_بیت_(ع) 2
در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
👇🏽👇🏽👇🏽
4⃣روش دیگری كه اهل بیت(علیهمالسلام) در تفسیر قرآن پیموده اند و آن را ترویج، بر آن تكیه و شواهد فراوانی برای آن ارائه كرده اند، همان راهی است كه استاد ما علامه طباطبایی(قدسسرّه) پیموده اند. در این روش، برخی آیات قرآن به كمك بعضی دیگر تفسیر می شوند. برای مثال، در بعضی موارد اهل بیت(علیهمالسلام) آیه ای را تفسیر می فرمودند و وقتی در مورد دلیل آن از آنها پرسش می شد، در پاسخ آیه ای دیگر را ذكر می كردند، چنان كه در زمان یكی از خلفا، مادری فرزند خود را شش ماه پس از ازدواج به دنیا آورد. خلیفه به رجم او حكم كرد و اهل بیت(علیهمالسلام) با حكم خلیفه، با استناد به آیات قرآن و از طریق انضمام آیات با یكدیگر مخالفت كردند. بدین ترتیب، حكم خدا را بیان و خون بیگناهی را حفظ كردند.[3] در یك آیه، مجموعه دوران بارداری تا پایان شیرخوارگی كودك سی ماه بیان شده است: ﴿وحمله و فصاله ثلاثون شهرا﴾[4] و در آیه دیگر، شیر خوارگی كامل دو سال معرفی می شود: ﴿والوالدات یرضعن اولدهنّ حولین كاملین﴾[5] و چون دو سال، یعنی بیست و چهار ماه، از سی ماه كم شود، مدّت شش ماه برای حد اقل دوران حمل باقی می ماند.
✳️این روش تفسیری، نظیر نوع اول، راهی عمومی است و هر انسانی كه در خدمت قرآن باشد و با آن انس بگیرد، می تواند از ارجاع آیات قرآن به یكدیگر و جمع آنها، پیام و كلام خاص را از آن دریافت دارد. در نوع نخست، به ظاهر یك آیه یا سوره استناد می شود. در آن حال نمی توان گفت: قرآن در این مورد این مطلب را بیان می دارد، بلكه باید گفت: این آیه یا آیات چنین پیامی دارند. وقتی می توان از پیام قرآن درباره یك مطلب سخن گفت كه همه آیات قرآن در كنار یكدیگر مورد توجه قرار گرفته، با اجتهاد، از تفسیر برخی آیات نسبت به بعضی دیگر استفاده شود. در این مرحله نیز نمی توان گفت: نظر اسلام در مورد این مطلب همین است، زیرا برای اثبات این ادعا، باید روایاتی كه درباره مطلب مورد نظر وارد شده، در كمال اجتهاد بررسی نمود و با استعانت از براهین عقلی، در خدمت قرآن، به جمع بندی و نتیجه گیری همت گمارد.
منبع: کتاب نسیم اندیشه، جلد اول
🍀🍀🍀
پاورقی:
[1] ـ سوره زخرف، آیه 4.
[2] ـ سوره شعراء، آیه 195.
[3] ـ ر.ك: مناقب ابن شهر آشوب، ج 2، ص 365؛ دعائم الاسلام، ج 1، ص86.
[4] ـ سوره احقاف، آیه 15.
[5] ـ سوره بقره، آیه 233.
@rahighemakhtoom
📈#روش_های_تفسیری_اهل_بیت(ع) 1
در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی
👇🏽👇🏽👇🏽
1⃣اهل بیت(علیهمالسلام) ظاهر قرآن، یعنی آنچه از لغت، جمله، قراین، سیاق و فرهنگ محاوره به دست می آید، را حجّت می دانستند و با استدلال به آن، آیه را تفسیر می كردند. این راه كه آنها خود در پیش گرفته و امضا كرده اند، راهی عمومی است كه دیگران نیز می توانند پی بگیرند.
🌟🌟🌟
2⃣روش تفسیری دیگر امامان(علیهمالسلام) به تعیین حدودِ احكام و شرایع الهی مربوط است. این روش به امامان(علیهمالسلام) اختصاص دارد و دیگران از آن بی نصیب هستند. ایشان در این روش، مطلق های قرآنی را مقید كرده، تخصیصات مربوط به عمومات را ذكر می كنند و شرایط یا موانعی را بیان می دارند. این نوعِ تفسیر، از ظاهر و لفظ عبارات قرآنی یا سیاق آیات، جملات و كلمات به دست نمی آید؛ مانند قید یا شرطی كه برای نماز صبح، ظهر یا عصر ذكر می شود، یا اینكه نماز صبح دو ركعت باشد و بلند خوانده شود. بسیاری از اموری كه شرایط، موانع، حدود، قیود و تخصیصات را بیان می دارد و مبهم ها را معین می كند، از این قبیل است. این نوع تفسیر مختص ائمه(علیهمالسلام) است و از راه وحی به دست می آید. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم وحی تشریعی را از خدای سبحان دریافت می دارد، امّا امامان معصوم(علیهمالسلام)، چون دارای رسالت و نبوّت نیستند، وحی تشریعی ندارند، امّا از وحی تسدیدی، اِنبائی، الهام و دیگر اقسام آن بهره می گیرند.
🌟🌟🌟
3⃣ نوع سوم تفسیر امامان معصوم(علیهمالسلام) به باطن قرآن مربوط است. نزول قرآن به تجلّی است؛ نه تجافی. نزول قرآن مانند نزول باران نیست، چون باران به تجافی از ابر فرو می ریزد. در نزول به تجافی، قطره باران تا زمانی كه در بالاست، در پایین نیست و چون به پایین بیاید، در بالا نخواهد بود. اما نزول قرآن، چنان كه در نهج البلاغه آمده، به تجلّی است. در نزول به تجلّی، آن حقیقت در عین اینكه در مبدأ و منبع است، مرحله وسطی و رقیق شده آن به اوسط مراحل و مرحله نازلتر و رقیقتر آن به پایین ترین مراتب می رسد و از این طریق در اختیار دیگران قرار می گیرد.
✳️ریشه اصلی قرآن كریم كه به تجلّی تنزّل یافته است، در ﴿اُمّ الكتاب﴾ است و خدای سبحان بدین سان از جایگاه آن خبر می دهد: ﴿و اِنّه فی اُمّ الكتاب لدینا لعلی حكیم﴾[1]؛ به درستی كه آن در اُم الكتاب نزد ماست و همین كتاب در نزول به تجلی، به صورت ﴿عربی مبینٍ﴾[2] ظاهر می شود. این حقیقت در همه مراحلی كه از ﴿اُمّ الكتاب﴾ تا ﴿عربی مبین﴾، به وساطت فرشتگان، به تجلّی طی می كند، قرآن است، به همین دلیل كسی كه با لغت عربی آشناست، در همان محدوده از آن استفاده می كند، و كسی كه به راه نزول قرآن آشنا باشد، از ظاهر به باطن پی میبرد و از باطن به باطن باطن. در نظر اهل بیت(علیهمالسلام)، برای قرآن ظاهر و باطنی است و برای باطن آن نیز باطن دیگر، و برای باطن باطن آن نیز بر همین قیاس باطنی است. بر این اساس یكی از روشهای تفسیری اهل بیت(علیهمالسلام) اظهار و بیان باطن قرآن است، زیرا آنها با بطون قرآن انس كامل دارند و با مسیری كه قرآن در آن نزول كرده، آشنا هستند، و طی این راه تا پایان مختص آنهاست؛ لیكن طی برخی مراحل آن، مقدور صاحبدلانی می باشد كه از راه تهذیب، در خدمت قرآن هستند.
🌟🌟🌟
@rahighemakhtoom
#سوره_بینه3
#تفسیر_المیزان
📚 بیان آیه 1 سوره #بیّنة در تفسیرالمیزان
لَم يَكُن الّذينَ كَفروُا مِن أهلِ الكتابِ و المشركينَ مُنفَكينَ حَتّى تَاتيهُم البيّنة1
✅ تفسير آيه1كه گفته شده از #مشكل ترين آيات قرآنى است.
آيات اين سوره در #سياقى است كه به #قيام_حجت عليه كافران به دعوت #اسلامى اشاره مى كند، چه از اهل كتاب و چه مشركين، و نيز #عليه عده اى از اهل كتاب كه #بعد از آمدن حجت به خاطر #اختلافهاى ناشى از #منيت حجت خدا را رها كردند.
و با در نظر داشتن اين #سياق از ظاهر آيات بر مى آيد كه منظور اشاره به اين معنا است كه #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) از #مصاديق حجت #بينه اى است كه #عليه مردم قيام شده، و #سنت الهى كه در بندگان جارى است #اقتضا كرده اين حجت #قائم گشته، و اين رسول #مبعوث شود، چون سنت جارى خدا #ايجاب مى كرد بينه و حجت روشنگرش به سوى اين طوايف نيز بيايد، همانطور كه به طوايف و اقوام گذشته #قبل از اختلافشان همين اقتضا را كرد و بر ايشان #حجت فرستاد، چيزى كه هست خودشان از آن #حجت استفاده نكردند، و با يكديگر #اختلاف راه انداختند.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
#سوره_بینه4
#تفسیر_المیزان
📚 بیان آیه 1 سوره #بیّنة در تفسیر#المیزان
🔹 بنابراين، #مراد از جمله (الَّذينَ كَفروا) در آيه شريفه، #همه كافران از دعوت اسلامى است، #چه از اهل كتاب و چه مشركين، و كلمه (من) در جمله (مِن أهل الكتاب) #تبعيض را مى رساند، نه تبيين را، و كلمه (وَالمُشركين) #عطف است بر كلمه (أهل الكتاب) و #مراد از (مُشركين)، #غير اهل كتاب است حال چه بت پرست باشند، و چه اصناف ديگر مشركين.
🔹 و كلمه (منفكين) از ماده #إنفكاك است، كه به معناى #جدايى دو چيز است كه به #شدت به هم #متصل بوده اند، و مراد از آن - به طورى كه از جمله (حَتّى تَاتيَهُم البَينة) استفاده مى شود - #جدا شدن از مقتضاى #سنت هدايت و بيان است، گويا سنت الهى #دست_بردار از آنان نبوده، تا #حجت و بينه بيايد، همينكه آمد آن وقت #رهاشان مى كند، و به حال خودشان #واگذار مى كند، همچنان كه در جاى ديگر به اين #معنا اشاره نموده مى فرمايد: (و ما كان اللّه ليضل قوما بعد اذ هديهم حَتى يبين لهم ما يتقون ).
🔹 (حَتَّى تأتِيهُمُ البَينة) - اين جمله به همان معناى #ظاهريش معناى مى شود، يعنى منظور از كلمه (تأتيهُم ) كه #صيغه_مضارع است همان آينده است، و كلمه (بَينة) به معناى #دليل_روشن است
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
#سوره_بینه5
#تفسیر_المیزان
📚 بیان آیه 1 سوره #بیّنة در تفسیر#المیزان
بیان آیه 1⃣ سوره #بیّنة در تفسیر#المیزان
✅ معناى آيه شريفه اين است كه:
خداى تعالى كسانى را كه به #رسالت و يا #دعوت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) كافر شدند، و يا به قرآن كفر ورزيدند، #رها نخواهد كرد، تا آنكه بينه و دليل روشن كه همان #رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است براى آنان بيايد، (و ساده تر آنكه خداى تعالى دست از #هدايت اين كفار بر نمى دارد تا زمانى كه #حجت بر آنان تمام شود، و خودشان #يقين كنند كه محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم) #رسول خدا است، و #راست مى گويد، و #لجاج و عناد وادار به كفرشان ساخته).
🔹 و اما #مفسرين در تفسير آيه و معانى كلمات آن #اختلافى_عجيب به راه انداخته اند، به طورى كه #بعضى از آنان - آنطور كه مى گويند - گفته اند: اين آيه از #مشكل ترين آيات قرآن است، هم از نظر #نظم و هم از نظر #تفسير.
✅ ولى #معنايى كه ما براى آيه كرديم با سياق آيات سوره #سازگار است، و هيچ #تناقضى بين مفردات و جمله هاى آن رخ نمى دهد، و از #خوانندگان هر كس بخواهد به طور #مفصل به آن قيل و قالها واقف شود بايد به #تفاسير_مطول مراجعه كند.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
وحی و نبوت در قرآن 33
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📌 كيفيت وحى قرآن مجيد
به طور احتمال آنچه قرآن مجيد در كيفيت وحى خود توضيح مىدهد اين است كه وحى اين كتاب آسمانى به طور تكليم بوده و خداى متعال با پيغمبر گرامى خود سخن گفته و آن حضرت با تمام وجود خود- نه تنها با گوش- سخن خدا را تلقى نموده است.
✅ خداى متعال مىفرمايد:
«وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ*
وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» «شورى، آيات 51- 52»
به هيچ بشرى نمىرسد كه خدا با او سخن گويد مگر اينكه وحى كند- سخن پنهانى و با اشاره كه ديگران نفهمند- يا از پشت پردهاى حرف زند يا رسول و فرستادهاى بفرستد و او به اذن خدا آنچه را خدا مىخواهد وحى نمايد، زيرا خدا بلند مرتبه و محكم كار است *
و به همين نحو روحى را از امر خودمان- قرآن را- به تو وحى كرديم از پيش خود نمىتوانستى درك كنى كه كتاب چيست و نه ايمان چيست ولى ما آن را نورى قرار داديم كه با آن كسانى را كه مىخواهيم رهبرى مىنماييم و تحقيقاً تو راه راستى را نشان مىدهى.
🔹 به قرينه ترديدى كه در آيه اولى هست و وحى كه در قسم اول به جايى نسبت داده نشد ودر قسم سوم به رسول نسبت داده شده در آيه براى تكليم خدا سه قسم مختلف ذكر شده است.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
ادامه در👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 33
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📌 در آیه 51 سوره شوری سه گونه وحی بیان شده است که از نوع سخن گفتن خدا با رسول خویش است.
✅ 1. گفتار خدايى كه هيچ واسطهاى ميان خدا و بشر نباشد.
✅ 2. گفتار خدايى كه از پشت حجاب شنيده شود مانند شجره طور كه موسى عليه السلام سخن خدا را مىشنيد ولى از ناحيه آن.
✅ 3. گفتار خدايى كه ملكى آن را حمل نمود به بشر برساند و در اين صورت سخن فرشته وحى شنيده مىشود كه سخن خدا را حكايت مىنمايد.
🔹 و آيه دوم مىرساند كه قرآن مجيد از همين راه به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله رسيده و از اين جا روشن مىشود كه وحى قرآن از راه تكليم و گفت وگو بوده است.
✅ و باز مىفرمايد:
{«نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ* عَلى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ* بِلِسانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ» «شعراء، آيه 194
»
قرآن را روح امين- جبريل- به قلب تو يعنى به نفس تو با زبان عربى آشكار نازل كرد تا از كسانى باشى كه مردم را از خدا مىترساند.
✅ و مىفرمايد:
{«مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِكَ» «بقره، آيه 97»
(ترجمه آيه گذشت).
🔷 از اين آيهها استفاده مىشود كه قرآن يا بخشى از قرآن به وسيله فرشته وحى كه جبريل و روح امين است فرستاده شده (قسم سوم تكليم).
🔹 و اينكه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله قرآن را از فرشته وحى با نفس «به دليل اينكه در هر دو آيه تنزيل قرآن را به قلب پيغمبر اكرم نسبت مىدهد مىفرمايد «عَلَى قَلْبِكَ» ونمىفرمايد «عليك» و قلب در عرف قرآن نفس است به دليل اينكه در چندين جا درك و شعور و همچنين معصيت را كه از آن نفس است بهقلب نسبت مىدهد
» خود يعنى با تمام وجود خود تلقى مىكرد نه از راه گوش.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
ادامه در👇👇👇
وحی و نبوت در قرآن 33
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
📌 در دریافت وحی پیامبر خطا و اشتباهی نکرد
✅ و مىفرمايد:
{«فَأَوْحى إِلى عَبْدِهِ ما أَوْحى* ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى* أَ فَتُمارُونَهُ عَلى ما يَرى» «نجم آيات 10 -12
»
پس وحى نمود به بنده خود آنچه را كه وحى نمود دروغ نگفت و اشتباه نكرد قلب- نفس- پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در آنچه مشاهده كرد آيا با او در چيزى كه- عياناً- مشاهده مىكند به مجادله مىپردازيد؟
✅ و در جاى ديگر تلقى وحى را با خواندن الواح تعبير فرموده است:
{«رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً» «بينه آيه 2 »
فرستادهاى از جانب خدا كه صحيفههاى پاكى را تلاوت مىكند.
✅ در خاتمه اين بحث مىگوييم كه توضيحات و مسائل بسيار ديگرى در اطراف اقسام وحى و صفات و خواص آنها از قرآن مجيد استفاده مىشود كه اين كتاب با اختصارى كه از براى آن در نظر گرفته شده گنجايش ايراد آنها را ندارد.
🍁🍁🍁
@rahighemakhtoom
#چگونه_قوی_شویم؟
اگر انسان میخواهد روح معنویت را در خود قوی کند، باید مقید شود به هرچه از روایات و حقایق قرآن میآموزد، عمل کند. همانند حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) که مقید بودند به هر چه از پدربزرگوارشان شنیدند، عمل کنند و با تمام وجود تسلیم اوامر الهی باشند.
مهمترین سرّ در الگوگیری از حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)، تبعیت از همین روحیهٔ عبودی ایشان است.
برگرفته از بحث #سیره_حضرت_زهرا_سلامالله
#مادر_ابدی
هر انسانی میداند که روزی نطفهای در شکم مادرش بوده است. با گذراندن دورانی در آن مکان و تغذیهٔ درست، مراحل نطفگی و جنینی را سپری کرده و نوزاد سالمی به دنیا آمده است. پس از خروج نیز، نوزادی و کودکی را با مراقبت مادر سپری کرده و سرانجام تمام قوای جسمیاش به رشد کامل رسیده است.
بنابر آیات قرآن و روایات، انسان صرف نظر از استعداد تکامل بشری، استعداد کمال انسانی و الهی نیز دارد. برای پرورش قوای انسانی، باید استعدادهای انسانی در رَحِم معنویِ مادر معنوی، قرار گیرد و از تغذیههای متناسب این عالَم استفاده کند.
محل ساختهشدن استعدادهای روحانی انسان، دامن ولایت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) و تربیت و سرپرستی ایشان است.
اگر موبهمو با سیرهٔ حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها)حرکت کنیم، به کمال ابدی خود میرسیم و سعادتمند میشویم.
#رابطه_قرآن_مجيد_با_علوم 1
📚 تجليل #قرآن مجيد از #علم و ترغيب در تحصيل آن
🔹 تجليل و تمجيدى كه #قرآن مجيد از #علم و دانش نموده نظير آن در هيچ كتاب آسمانى ديگر يافت نمىشود و در اين باره همين بس كه قرآن زمان توحش اعراب را كه عهد پيش از اسلام بود زمان جاهليت نهاده است.
🔹 قران مجيد در صدها آيه بهطرق مختلفه نام علم و دانش را به ميان آورده و در بيشتر آنها در مقام بزرگداشت آن مىباشد.
✅ خداى متعال در مقام منتگذارى انسان مىفرمايد:
{«عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ» «علق، آيه 5
»
به انسان چيزى را كه نمىدانست ياد داد.
✅ و باز مىفرمايد:
«يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ» «مجادله، آيه 11
»
خدا- مقام- كسانى را كه ايمان آوردهاند بلند مىكند و كسانى را كه به آنان علم داده
شده چندين درجه.
✅ و بالأخره مىفرمايد:
«هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ» «زمر، آيه 9 »
آيا كسانى كه علم دارند و كسانى كه علم ندارند مساوى مىباشند.
آيات قرآنى در اين باره بسيار است و در حديث پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهلبيت عليهم السلام كه تالى كتاب خداست اخبار بىشمار در اين باب وارد شده است.
🍁🍁🍁
کانال قرآنی رحیق در ایتا- برای همراهی با ما کلیک کنید
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#رابطه_قرآن_مجيد_با_علوم 2
📚 علومى كه #قرآن مجيد به#تعليم آنها #دعوت مىكند
🔹# قرآن مجيد در آيات بسيارى (كه بهسبب وفور و كثرت به نقل آنها نپرداختيم) به تفكر در آيات آسمان و ستارگان درخشان و اختلافات عجيبى كه در اوضاع آنهاپديد مىآيد و نظام متقنى كه بر آنها حكومت مىكند دعوت مىكند.
🔹 به تفكر در آفرينش زمين و درياها و كوهها و بيابانها و آنچه از عجايب در شكم زمين قرار گرفته و اختلافات شب و روز و تبدلات فصول تحريض و ترغيب مىنمايد.
🔹 به تفكر در آفرينش شگفتآور نبات و نظامى كه در زندگى آن جريان دارد و در آفرينش گوناگون حيوان و آثار و احوالى كه در محيط وجود از خود بروز مىدهد تشويق مىفرمايد.
🔹 به تفكر در خلقت خود انسان و اسرار و رموزى كه در ساختمان وجودش نهفته و بالاتر از آن در نفس و عوالم باطنى آن و ارتباطاتى كه با ملكوت اعلا دارد و به سير در اقطار زمين و مشاهده در آثار گذشتگان و كنجكاوى اوضاع و احوال ملل و جوامع بشرى و قصص و تواريخ ايشان اصرار تمام دارد.
🍁🍁🍁
کانال قرآنی رحیق در ایتا- برای همراهی با ما کلیک کنید
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#رابطه_قرآن_مجيد_با_علوم 2
📚 علومى كه #قرآن مجيد به#تعليم آنها #دعوت مىكند
👈 و بدين ترتيب بهتعلم علوم طبيعى و رياضى و فلسفى و فنون ادبى و بالاخره همه علومى كه در دسترس فكر انسانى است و تعلم آنها به نفع جهان بشرى و سعادت بخش جامعه انسانى مىباشد دعوت مىكند.
🔹 آرى، قرآن مجيد به اين علوم دعوت مىكند به اين شرط كه به حق و حقيقت رهنما قرار گيرند و جهانبينى حقيقى را كه سرلوحه آن خداشناسى مىباشد در بر داشته باشند وگرنه علمى كه انسان را سرگرم خود ساخته از شناختن حق و حقيقت باز دارد در قاموس قرآن مجيد با جهل مترادف است.
✅ خداى متعال مىفرمايد:
{«يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ» «روم-7»
آنان از زندگى اين جهان ظاهر و نمودى را مىدانند و آنان از زندگى آن جهان غافلند.
✅ و مىفرمايد:
{«أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلى عِلْمٍ وَ خَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ» «جاثیه-23»
آيا ديدى آن كسى را كه خداى خود را هواى نفس خود قرار داده و خدا با داشتن علم گمراهش نموده و به گوش و دلش مهر و به چشمش پردهاى زده است پس كيست كه پس از خدا او را راهنمايى كند.
🔹 قرآن كريم با ترغيباتى كه به تعلم علوم مختلفه نموده خود متصدى تعليم يك دوره كامل از معارف الهيه و كليات اخلاق و فقه اسلامى گرديده است.
🍁🍁🍁
کانال قرآنی رحیق در ایتا- برای همراهی با ما کلیک کنید
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#سوره_بینه6
#تفسیر_المیزان
📚 بیان آیه 2
رَسولٌ مِنَ اللّهِ يَتلوُا صُحُفاً مُطهّرة2
🔹 اين آيه بيانگر #معناى بينه است، مى فرمايد: منظور از بينه، #محمد رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله و سلم) است و اين معنا به طور #قطع از سياق استفاده مى شود.
🔹 و كلمه ( #صحف ) جمع #صحيفه است، كه به معناى #هر چيزى است كه در آن مى نويسند (از قبيل كاغذ، و لوح هاى سنگى و فلزى و امثال آن ) و منظور در اينجا #اجزايى است كه از #قرآن كريم نازل شده بود، و در كلام خداى تعالى #اطلاق صحف بر #اجزاى كتابهاى آسمانى، و از آن جمله خود #قرآن كريم مكرر آمده، از آن جمله فرموده:
(فى صُحفٍ مكرمه مرفوعةٍ مطهره بايدى سَفره كِرام برَره ).عبس(۱۳_۱۶).
🔹 و مراد از اينكه فرموده:
(مى خواند صحفى مطهره را) اين است كه #اجزاى قرآن از لوث باطل #پاك است، و #شيطان در آن دست نينداخته، و اين #معنا نيز در قرآن كريم مكرر آمده كه خداى تعالى قرآن را از #مداخله شيطانها حفظ مى كند، از آن جمله فرموده: (لا يمسه الا المطهرون).
☘☘☘
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#سوره_بینه7
#تفسیر_المیزان
📚 بیان آیه 3
فیها کُتُبٌ قَیمة3
🔹 و در #جمله (فيها كتب قيمه ) منظور از ( #كتب ) كه جمع #كتاب است جرم كتاب نيست، بلكه منظور #مكتوب و مطالبى است كه در كتاب #نوشته شده، و كلمه (كتاب )، هم بر كاغذ و لوحهاى مختلف #اطلاق مى شود و هم بر كلمات و الفاظ نوشته شده اى كه نقوش #حك شده و يا با #قلم سياه شده، از آن الفاظ حكايت مى كند، و چه بسا بر #معانى آن الفاظ هم اطلاق شود، به اين اعتبار كه آن معانى به وسيله #الفاظ حكايت شده، و نيز بر #حكم حاكم و #قضاى رانده شده نيز اطلاق مى گردد، مثلا مى گويند:
(كتب عليه كذا بر فلانى چنين نوشتند يعنى #حكم كردند كه بايد چنين و چنان كند،
🔹 در #قرآن هم آمده كه:
(كتب عليكم الصيام )، و نيز فرموده: (كتب عليكم القتال )، و #ظاهرا مراد از كتبى كه در #صحف است همين معناى آخر باشد، يعنى #احكام و قضايايى الهى باشد، كه در مورد #اعتقادات و اعمال صادر شده است، دليلش #توصيف كتاب است به صفت (قيمه )، چون كلمه ( #قيمه ) از #قيام كردن به امر خيرى، و حفظ و مراعات #مصلحت آن، و ضمانت #سعادت آن است،
🔹 همچنان كه در قرآن كريم در مورد #دين استعمال شده، آنجا كه فرموده:
(امر الا تعبدوا الا اياه ذلك الدين القيم )، يعنى دينى كه #خدا آن را حفظ مى كند، و #بقايش را ضمانت كرده است، و معلوم است كه #صحف آسمانى قيم اند، چون امر مجتمع #انسانى را بپا مى دارند، و با دستورات و احكام و قضايايى كه متعلق به عقايد و اعمال است #مصالح بشر را #حفظ مى كنند.
✅ بیان آیات 2و3 سوره بینه
پس #معناى آيات مورد بحث اين مى شود كه آن #حجت و بينه روشنى كه از ناحيه #خداى تعالى براى آنان آمده، عبارت است از #رسولى از ناحيه خدا، كه براى مردم #صحف آسمانى #پاك را مى خواند، پاك از #پليدى باطل، صحفى كه در آن #احكام و قضايايى است #قائم به امر مجتمع انسانى، و اداره كننده آن به #بهترين وجه، و #حافظ مصالح آن.
☘☘☘
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#سوره_بینه8
#تفسیر_المیزان
📚 بیان آیه 4 سوره بینه
و ما تَفرق الّذينَ أُوتوا الكتاب إلا مِن بعد ما جاءَتهُم البيّنه4
🔹 آيه #اول سوره كه مى فرمود: (ما دست بردار از #كفار اهل كتاب و مشركين نيستيم تا #حجت بر آنان تمام شود)، به كفرشان به #نبوت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و #كتاب او، كه #متضمن دعوت حق او است اشاره مى كرد،
🔹 و آيه مورد بحث به #اختلافى كه #قبل از دعوت اسلامى داشتند اشاره مى كند، و در قرآن كريم در چند جا به اين اختلاف اشاره شده، از آن #جمله مى فرمايد: (و ما اختلف الذين اوتوا الكتاب الا من بعد ما جاءهم العلم بغياً بينهم )، و از اين قبيل آياتى ديگر.
🔹 و منظور از آمدن بينه براى كفار همان #بيانات كتب انبياى گذشته اى است كه در كتبشان آمده بود، و يا #كلام انبياى آنان در توضيح و #تفسير بيان الهى است، همچنان كه در آيه زير بينه را به همين #دو قسم بيان تفسير نموده، مى فرمايد: (و لما جاء عيسى بالبينات قال قد جئتكم بالحكمه و لابين لكم بعض الذى تختلفون فيه فاتقوا اللّه و اطيعون ان اللّه هو ربى و ربكم فاعبدوه هذا صراط مستقيم فاختلف الاحزاب من بينهم ).
☘☘☘
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#دین_ارجح_بر_همه_چیز
انسانیت ما در میزان انجام وظایف و تکالیف است. در واقع باید در هر موقعیتی، تکلیف خود را تشخیص دهیم که چه کاری در زنده نگهداشتن دین، مؤثر است. بفهمیم برای احیای دین، الآن زمان خوردن است یا نخوردن؛ زمان سکوت است یا فریاد؛ زمان عفو است یا انتقام؛ و... .
این همان «ترجیحات» است؛ یعنی هر حرکتی را متناسب با دستورات دین بررسی کنیم و همه جا خواست خدا را بر خواست خود و دنیایمان ترجیح دهیم. در این زمینه هم، الگوی ما حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) است. بانویی که ترجیحاتش همواره حول محور دین و رضای خدا میچرخید و تمام زندگیاش را فدای دین خدا کرد: «قُلْ إِنَّ صَلاتي وَ نُسُكي وَ مَحْيايَ وَ مَماتي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ».
☘☘☘
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
📢درنگ تامل
بزرگترین حسنه حکیم سبزواری چه بود؟
🔰استاد شهید مطهری
💢حاج ملاهادی سبزواری، بعد از ملاصدرا مشهورترين حكماى الهى سه چهار قرن اخير است. حاجى سبزوارى در سال 1212 در سبزوار متولد شد. هفت ساله بود كه پدرش مرد. در ده سالگى براى تحصيل به مشهد مقدس رفت و ده سال اقامت كرد. شهرت حكماى اصفهان او را به اصفهان كشانيد. در حدود هفت سال از محضر ملا اسماعيل دربكوشكى اصفهانى استفاده كرد و ضمناً در همان وقت دو سه سالى اواخر دوره حكيم نورى را درك كرد. سپس به مشهد مراجعت كرد و چند سالى در مشهد به تدريس پرداخت. آنگاه عازم بيت اللَّه شد. در مراجعت اجباراً دو سه سالى در كرمان اقامت كرد. در مدت اقامت كرمان براى اين كه نفس خود را تربيت كند و رياضت دهد، سعى كرد ناشناخته بماند و در همه مدت به كمك خادم مدرسه به خدمت طلاب قيام مى كرد. بعد دختر همان خادم را به زنى گرفت و رهسپار سبزوار شد. قريب چهل سال بدون آنكه حتى يك نوبت از آن شهر خارج شود در آن شهر توقف كرد و به كار مطالعه و تحقيق و تدريس و تأليف و عبادت و رياضت نفس و تربيت شاگردان پرداخت تا عمرش به پايان رسيد.
💢از نظر تشكيل حوزه گرم فلسفى و جذب شاگرد از اطراف و اكناف و تربيت آنها و پراكندن آنها در بلاد مختلف، بعد از حكيم نورى كسى به پايه حكيم سبزوارى نمى رسد. صيت شهرتش در همه ايران و قسمتهاى خارج ايران پيچيد. طالبان حكمت از هر سو به محضرش مى شتافتند. شهر متروك سبزوار از پرتو وجود اين حكيم عاليقدر قبله جويندگان حكمت الهى گشت و مركز يك حوزه علمى شد.
💢حكيم سبزوارى فوق العاده خوش بيان و خوش تقرير بود؛ با شور و جذبه تدريس مى كرد. او گذشته از مقامات علمى و حكمى، از ذوق عرفانى سرشارى برخوردار بود. بعلاوه، مردى با انضباط، اهل مراقبه، متعبد، متشرع و بالاخره سالك الى اللَّه بود. مجموع اينها سبب شده بود كه شاگردان او به او تا سرحد عشق ارادت بورزند. از نظر جاذبه استاد و شاگردى، حكيم سبزوارى بى مانند است. بعضى از شاگردان او بعد از او با اينكه چهل سال از او فاصله گرفته بودند، باز هم هنگام يادآورى او به هيجان مى آمدند و اشك مى ريختند.
💢حكيم سبزوارى به فارسى و به عربى شعر مى سروده و در اشعارش به «اسرار» تخلص مى كرده است. هر چند در هر دو قسمت، شعر دست پايين فراوان دارد اما در هر دو قسمت برخى اشعار دارد كه در اوج زيبايى و كمال و شور و حال است.
💢حكيم سبزوارى در سال 1289 در يك حالت جذبه مانندى درگذشت.
💢بزرگترين حسنه حكيم سبزوارى، مرحوم حكيم ربانى، عارف كامل الهى، فقيه نامدار، #آخوند_ملاحسينقلى_همدانى درجزينى قدس سره است. اين مرد بزرگ و بزرگوار كه فرزند يك چوپان پاك سرشت بود براى ادامه تحصيل از همدان به تهران آمد. صيت شهرت و جاذبه معنويت حكيم سبزوارى او را به سبزوار كشانيد. مدتى در حوزه آن حكيم شركت كرد. پس از آن به عتبات شتافت و براى تكميل علوم منقول، جزء شاگردان استاد المتأخرين حاج شيخ مرتضى انصارى قرار گرفت. در همان ايام توفيق تشرف حضور آقا سيد على شوشترى را يافت و در نزد آن عارف كامل مراحل سير و سلوك را طى كرد و خود به مقامى از كمال و معرفت رسيد كه كمتر نظيرى برايش مى توان جست.
💢اگر همه شاگردان حوزه حكيم سبزوارى به حضور در حوزه او افتخار مى كنند، حوزه حكيم به حضور چنين مردى مفتخر است.
💢حوزه تعليم و تربيت مرحوم #آخوند_ملاحسينقلى بيشتر حوزه تربيت بود تا تعليم، حوزه انسان سازى بود. از اين حوزه مردان بزرگى برخاسته اند. از مطالعه مواضع متفرقه كتاب نقباء البشر مى توان به وسعت دايره آن پى برد.
📚 خدمات متقابل ص 524
☘☘☘
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#رابطه_قرآن_مجيد_با_علوم 3
📌 دانش هایی که موضوع بحث آنها #قرآن مجيد است
🔅 در ميان مسلمانان علومى نيز هست كه موضوع بحث آنها خود #قرآن مجيدمىباشد، تاريخ پيدايش اين علوم نخستين روزهاى نزول است و به تدريج مسائل آنها در ميان مردم نضج يافته و تنقيح شده تا به حد كمال رسيده و بالأخره محققين اين فنون تأليفاتى در آنها كرده و كتابهاى بىشمار نوشتهاند.
✅ برخى از اين علوم در اطراف الفاظ #قرآن كريم و برخى در معانى آن به بحث و كنجكاوى مىپردازد:
🔹 علومى كه در الفاظ #قرآن بحث مىكند فنون تجويد و قرائت است؛ فنى در كيفيت تلفظ به حروف تهجى و حالات و عوارضى كه حروف تهجى در لغت عرب در ميان الفاظ مفرده و مركبه پيدا مىكند مانند ادغام و تبديل حروف و احكام وقف و ابتدا و نظاير آن بحث مىنمايد.
🔹 و فنى به ضبط و توجيه قرائتهاى هفتگانه معروف و قرائتهاى سهگانه ديگر و قرائتهاى صحابه وشواذ قرائتها مىپردازد.
🔹 و فنى عدد سور و آيات و كلمات و حروف آنها و آيات و كلمات و حروف همه #قرآن را احصا مىكند.
🔹 و فنى در خصوص رسم خط خاص #قرآن مجيد و اختلافاتى كه با رسم خط عربى معمول دارد سخن مىگويد.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#رابطه_قرآن_مجيد_با_علوم 3
📌 دانش هایی که موضوع بحث آنها #قرآن مجيد است
✅ و علمهايى كه در معانى قرآن مجيد بحث مىكند:
🔹 فنى است كه از كليات معانى آيات مانند تنزيل و تأويل و ظاهر و باطن و محكم و متشابه و ناسخ و منسوخ قرآن كنجكاوى مىكند.
و فنى است كه در آيات و احكام بحث مىنمايد و در حقيقت شعبهاى از فقه اسلامى است.
🔹 و فنى است كه از معانى خصوص آيات قرآنى سخن مىگويد و به نام تفسير قرآن ناميده مىشود و در بخش دوم اين كتاب بحثهايى در اطراف تفسير و طبقات مفسرين گذشت.
علما و محققين اسلام در هر يك از علوم خاصه به قرآن مجيد تأليفاتى و تصانيف بىشمارى كردهاند.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇
#قرآن_شناسی
#قرآن_در_اسلام
#علامه_طباطبایی
#رابطه_قرآن_مجيد_با_علوم 3
📌 علومى كه #قرآن مجيد موجب پيدايش آنها شده است
✳ ترديد نيست كه علوم دينيهاى كه امروز در ميان #مسلمانان داير و مورد تعليم و تعلم مىباشد تاريخ تأسيس و تداول آنها به بعثت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و نزول #قرآن كه معارف الهيه و قوانين شرعى را همراه خود آورده محدود مىباشد.
🔹 اين علوم در قرن اول هجرى به واسطه قدغنى كه مقام خلافت از كتابت و تأليفات حديث و غيره كرده بود به طور غير منظم در ميان صحابه و تابعين داير بود و جز عده بسيار كمى كه در #فقه و #تفسير و #حديث مختصراتى نوشتند اكثريت مردم بهطريق حفظ به تحصيل پرداخته از سينه به سينه منتقل مىنمودند.
🔹 از اوايل قرن دوم بهسبب برداشته شدن #قدغن «1» مردم اول به نوشتن حديث پس از آن به نوشتن بحثهاى مربوط به علوم ديگر و به قالب زدن تأليف و تصنيف علوم را مرتب و منظم نمودند و بدين ترتيب فن حديث و علم رجال و درايه و فن اصول فقه و علم فقه و علم كلام به وجود آمد.
✳ و حتى فلسفه نيز اگرچه در آغاز به عنوان نقل از يونانى به عربى وارد محيط اسلام شد و زمانى تقريباً به شكل يونانى خود در دست مردم بود ولى پس از چندى محكوم طرز تفكر محيط گرديده هم از جهت ماده و هم از جهت صورت تغييراتى پيدا كرده تحول يافت به گواهى اين كه در فلسفهاى كه امروز در ميان #مسلمان داير است در معارف الهيه مسئلهاى به چشم نمىخورد مگر اين كه متن آن را و براهين و ادلهاى را كه براى اثبات آن به كار برده شده مىتوان در #قرآن و حديث پيدا كرده و از لابهلاى آنها
به دست آورد.
🌿🌿🌿
(1). اين قدغن را- چنان كه در تاريخ مسلم است- عمربن عبدالعزيز (خليفه اموى 99- 101) برداشته است
.
🌿🌿🌿
✳ اين سخن را در علوم ادبيه عربى نيز مىتوان مطرح ساخت، زيرا امثال علم صرف و نحو و معانى و بيان و بديع و لغت و فن فقه لغت و اشتقاق اگرچه مورد بحث آنها مطلق كلام عربى است لكن بىترديد آنچه مردم را وادار به تتبع و ضبط و تنقيح اصول و قوانين اين علوم نمود همان #شاهكار خدايى بود كه مردم را مجذوب بيان شيرين و شيوا و اسلوب زيباى خود ساخته بود و مردم براى روشن شدن از بناى كلمات و تركيب جمل و معانى الفاظ و فصاحت و بلاغت بيانات و صنعتهاى لفظى ظريف آن نيازمند شدند كه قوانين كلى آنها را با اشتباه و نظايرى كه در لغت عرب داشتند به دست آوردند و به كمك آنها از كنجكاوى خود نتيجه گيرند و بدينترتيب علمهاى صرف و نحو و لغت و فنون سهگانه بلاغت تنقيح و تنظيم شد.
🌿🌿🌿
@rahighemakhtoom
ادامه 👇👇👇