#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی
📌در برخی از آیات قرآن کریم نتیجۀ کار آدمی به عملکرد خود او نسبت داده شده است اما در برخی از آیات هم این نتیجه به اذن الهی منوط شده است. آیا بین این دو گونه تعبیر تناقض و منافاتی نیست؟
🔅🔅🔅
🔰پاسخ منفی است. هیچ تناقض و منافاتی بین این دو تعبیر نیست؛ زیرا هر یک به بعدی از ابعاد شکلگیری عمل انسان اشاره میکنند.
نائل شدن آدمی به موفقیتها و شکستها نظاممند است و از روی تصادف نیست. آنها که به موفقیت رسیدهاند، با بهرهگیری از اسباب مادی و معنوی به هدف و مقصود خود دست یافتهاند. تمام فعل و انفعالاتی که آدمی برای رسیدن به موفقیت انجام میدهد، به اذن الهی و قوانین تعبیه شده در هستی است. مقصود از اذن الهی نیز فراهم شدنِ همین اسباب و مقدمات برای رسیدن به کامیابی است.
گرچه در بهرهنگرفتن از نعمتهای الهی و از دست دادن فرصتها و چشیدن طعم تلخ شکست نیز مقصر آدمی است، این امر نیز به اذن الهی امکان بروز و ظهور پیدا میکند.
کوتاه سخن اینکه آدمی با انتخاب و اختیار خویش عملی را انجام می دهد و به واسطه آن عمل خود را تحت یکی از قوانین الهی درمیآورد. اگر عمل او پسندیده باشد، به اذن الهی حاصلی ثمربخش و گوارا مییابد و اگر ناپسند باشد، به اذن الهی به نتایجی تلخ و ناپسند میرسد.
با این توضیح، پیروزی و شکستهای آدمی علاوه بر عمل اختیار خود منوط به اذن و رخصت خداوند است.
📚کتاب #مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۹، صص ۳۴-۳۵.
#کتاب_مشکاة_جلد9؛ دکتر محمد علی انصاری
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ریا و «تظاهر به خوبی» مذموم است، «تظاهر به بدی» چطور؟
🔸 آیا درست است انسان به روش ملامتیان، برای مبارزه با نفس، خود را در جلوی دیگران اهل یک گناه نشان دهد در حالی که اهل آن گناه نیست؟
#شهید_مطهری
#استاد_مطهری
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
#ریا
#تظاهر
#گناه
#ملامتیان
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
💢ویژگی های ساکنان دیار تقوا
📌خود شناسی خود ارزیابی
و شتاب كنيد براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه وسعت آن، آسمانها و زمين است و براى پرهيزگاران آماده شده است*(همان) كسانى كه در توانگرى و تنگدستى، انفاق مىكنند؛ و خشم خود را فرو مىبرند؛ و از (خطاى) مردم درمىگذرند و خدا نيكوكاران را دوست دارد».
📚سوره آل عمران، آیات۱۳۳و۱۳۴
🌷🌷🌷
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🖋توشه عالمانه
هر آنکس ز دانش برد توشه ای
جهانی است بنشسته در گوشهای.
(رباعيات ابن يمين)
📝پ ن: مطمئنا منظور جناب فرزند یامین از دانش هر رطب و یابسی که با آن ملت رو سرکیسه کرد نیست!
دانشی از فرزند آدم جهانی می سازد که از جهان اورا بجهاند و به یگانه حقیقت هستی برساند.
☘☘☘
@rahighemakhtoom
🔰جمعه های امام زمانی
#السلام_ایها_الغریب
#سلامامامزمانم
🌼إنی اُحبُّ هر چه که دارد هوای تو
🌿شرمندهام قدم نزدم جای پای تو
🌼إنی برئتُ هر که بخواند به جز تو را
🌿إنی عجبتُ هر که ندیده عطای تو
#العجل_آقا...
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
🔰جلسات قرآن باید احیاگر جامعه باشد.
🔅🔅🔅
🔹حسن رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه نهضتهای بزرگ از دل محافل قرآنی ایجاد شده است، گفت: برگزاری جلسات قرآن که مرده را زنده نکند و احیاگر جامعه نباشد، بیفایده است.
🔹جلسات قرآن باید احیاگر جامعه باشدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد دانشگاه، امروز پنجم آذرماه در مراسم اختتامیه مدرسین و مدیران استانی نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین در مجتمع فرهنگی-تربیتی امام رضا(ع) برگزار شد، در جمع مدرسین قرآنی اظهار کرد: یک پرسش مهم این است که چه تفاوتی بین محافل قرآنی با هم وجود که برخی مانند آتشفشان ظاهر و باطن اشخاص و جامعهای را میشوراند، اما برخی محافل بود و نبود آن جدا از پاداش و قرب الهی در بیرون دیده نمیشود.
🔹وی ادامه داد: چگونه است که آثار بسیاری از محافل در شرق و غرب جهان اسلام، در بیرون و یا حتی درون آن محفل هم به چشم نمیخورد؟ چگونه انبیاء وقتی وحی را ابلاغ میکردند، مورد تمسخر قرار میگرفتند، اما ما قرآن میخواهیم و تشویق میشویم؟ پیامبر(ص) آیات را چطور بر مردم میخواند که مردم به ایشان سنگ میزدند و وقتی ما قرآن میخوانیم کسی به ما سنگ نمیزند؟ در حالی که اغلب آیات قرآن بدون پذیرش نبوت هم قابل فهم بود.
🔹رحیمپور ازغدی بیان کرد: اینها سوالات مهمی است که باید از خودمان بپرسیم، اینکه چرا به پیامبر(ص) و سایر انبیاء میگفتند شما شعر میگویید، شاعرید، مجنون و ساحر هستید، چرا هیچکس به ما چیزی نمیگوید، نکند ما قرآن به مردم نمیگوییم؟ نکند آن خدایی که از آن حرف میزنیم آن قرآنی که میخوانیم زنده نیستند؟ حضرت علی(ع) میفرمایند که اگر قرآن باشد، انقلاب در عقلها ایجاد میکند، سطح عقلانیت جامعه بسیار بالا میرود، عقلانیت دفن شده دوباره استخراج میشود.
🔹این استاد دانشگاه تصریح کرد: قرآن میگوید، روزه بگیرید و هدف از روزه را تقوی الهی بیان کرده است، این پزسش مطرح میشود که ما چطور روزه میگیریم، اما با تقوا نمیشویم. قرآن فرموده که نماز انسان را از فحشی و منکر دور میکند. همچنین اینکه قرآن برای شما شفا است، بنابراین این حجم از بیماریهای اخلاقی و روحی برای چیست؟
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۰ #سوره_عنکبوت
📌سیر و #سفر
#سالک الی #اللّه باید روی #زمین سیر و سفر کند تا شروع #خلقت را بفهمد و به ذات مقدس پروردگار #معتقد شود.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📖 #خاطره #انس_با_قرآن
🔹خانم دباغ روایت میکند: وقتی غذای امام را داخل اتاق میبردم وارد اتاق که میشدم میدیدم قرآن را باز کردهاند و مشغول قرائت قرآن هستند مدتی این مسئله (کثرت قرائت قرآن) ذهنم را مشغول کرده بود تا اینکه روزی به امام عرض کردم: «حاج آقا شما سراپای وجودتان قرآن عملی است دیگر چرا اینقدر قرآن میخوانید؟»
🍃 امام مکثی کردند و فرمودند: «هر کس بخواهد از آدمیت سر در بیاورد و آدم بشود باید دائم قرآن بخواند.»
📝راوی: مرضیه حدیدچی (دباغ)، پابهپای آفتاب، ج ۲، ص۱۵۷
#امام_خميني رحمةاللهعليه
#قرائت_قرآن
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(197)
آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون
آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون
⏪لطايف و اشارات
☑️1- انسان، نوع متوسط است، نه نوع اخير
🔹شيطان يا انسى است يا جنى و كافران و منافقان كه در آيه محل بحث از آنها به شياطين تعبير شده است از شياطين انسى هستند. خناسى كه با وسوسه، در دلهاى مردم نفوذ مى كند و افكار خود را مرموزانه در نهاد انسانها تزريق كرده و آنها را مى فريبد، حقيقتا شيطان است و فرق او با شيطان اصلى (ابليس) اين است كه او از جن بود: (كان من الجن) گرچه دست پروردگانش، هم از جنند و هم از اين رو مى توان گفت: منافقان با شياطين خود خلوت مى كردند. پس كافران و منافقان فريبكار نه تنها شبيه شيطان بلكه خود شيطانند.
🔹حقيقت آدمى همان جان و نفس اوست و صورت و اندام و سخن گفتن معهود يا روى دو پا راه رفتن، هر يك از اينها عرضى از اعراض انسان است و در حقيقت انسان نقش ندارد.
⏺خداى سبحان نفس انسان را با سرمايه شناخت فجور و تقوا آفريد:
(فالهمها فجورها و تقواها) و او را به هر دو نجد و طريق خير و شر آشنا كرد: (وهديناه النجدين)، (انا هديناه السبيل اما شاكرا و اما كفورا). (740) اگر انسان راه دين را كه راه انبيا و اولياى الهى است پيمود، به مرز فرشتگان رسيده، با آنان محشور مى شود، ولى اگر به بيراهه رفت، گاهى سر از بهيميت و شهوترانى در مى آورد و به حقيقت بهميمه مى شود و گاهى سر از سبعيت و درندگى درمى آورد و حقيقتا انسانى درنده مى شود و گاهى نيز سر از مكر و شيطنت در مى آورد و واقعا انسان شيطانى مى شود.
🔹راز اين تحولها آن است كه اگر همه كوشش انسان اين بود كه قواى خود را در خدمت عقل بگمارد و دست و پاى وهم و خيال و نيز شهوت و غضب خود را با نيروى عقل عقال كند و عقل را زمامدار وهم و خيال و نيز شهوت و غضب خود را با نيروى عقل عقال كند و عقل را زمامدار وهم و خيال و نيز شهوت و غضب كند، او انسانى است فرشته صفت و اگر زمام امور ادراكى خود را به دست وهم و خيال، و امور تحريكى خويش را به دست شهوت و غضب سپرد و خواسته هاى نفس اماره را در بعد شهوت تامين كرد، گرچه در آغاز انسانى مشتهى است ولى در پايان راه حيوانى شهوى خواهد شد؛ يعنى، نفس او به منزله ماده براى صورتهاى متنوع است و صفت بعدى به منزله صورت جديد وى محسوب شده ، با جان او عجين مى شود.
🔹انسانى كه همه امور خود را به زمامدارى غضب سپرد نيز در ابتدا انسانى عصبانى است ولى سرانجام درنده خويى صورت جان او خواهد شد و او در درون خود، گرگى خون آشام است و در قيامت كه روز ظهور حق است به صورت حيوانى درنده محشور مى شود، گرچه در دنيا به ظاهر همانند ساير انسانهاست.
🔹حال اگر همه تلاش و كوشش انسان در مسير نيرنگ بازى و فريبكارى مصرف شد شيطنت در آغاز براى او حال است اما سرانجام صورت جان او خواهد شد و او حقيقتا شيطان مى شود، يعنى، فصل اخير او شيطنت است.
🔹قرآن كريم در جريان يكى از جنگهاى از منافق با تعبير شيطان ياد كرده است: (ذلكم الشيطان يخوف اولياءه). پس انسان گرچه در مباحث منطقى به عنوان نوع اخير يا نوع الانواع مطرح است، ولى از ديدگاه قرآن كريم انسان نوع متوسط است: نه نوع اخير و بعد از آن براى وى چهار نوع مطرح است: فرشته منشى، درنده خويى، شهوت و شيطنت و آنچه امام باقر (عليه السلام) به ابوبصير در موسم حج نشان داد و او بسيارى از حج گزاران را كه از ولايت اهل بيت (عليه السلام) متمرد بودند به صورت حيوانات مشاهده كرد، ارائه همين باطن بود، يعنى، وقتى ابوبصير گفت: ما اكثر الحجيح واعظم الضجيج !، امام باقر (عليه السلام) فرمودند: بل ما اكثر الضجيج واقل الحجيج.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 3.docx
39.9K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مرسلات
#سوره_مرسلات #مرسلات
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 3.pdf
791.2K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مرسلات
#سوره_مرسلات #مرسلات
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره المرسلات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom