6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
⚜️ تندیس عصمت (۱)
🔰 زندگی قرآنی فاطمه زهرا (س)
💠 وجود مبارک #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها)، بیتش بیت #توحید و #تعلیم و #تزکیه بود. وجود مبارک #زهرا (سلام الله علیها) در عین #خانه_داری ، ذکری که بر زبان مطهرش جاری بود، توحید بود؛ فرزندش وجود مبارک #امام_حسن همین که به حرف آمد و به جایی رسید که کلماتی بفهمد، وجود مبارک #صدیقه_کبری به او معارف توحید تعلیم داد. اصرار #صدیقه کبری (سلام الله علیها) این بود که #قرآنی زندگی کند.
فرمود: (الحمد لله الّذی لا ینسی من ذکره و لا یخیب من دعاه)*. خدا را #حمد که #بنده_صالح و #صابر خود را فراموش نمی کند؛ و هیچ بنده ای که با او رابطه داشته باشد، امیدش قطع نمی شود و #ناامید نمی شود. چون به جایی مرتبط است که فیضش ابدی است.
حالا آن مقامات ذات مقدس صدیقه کبری سر جایش محفوظ، ولی زندگی اش #زندگی_قرآنی بود. همین که در #منزل حرکت می کرد، کارها را انجام می داد، با #یاد_خدا بود. یک وقت است (سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله) می گوید، #ذکر می گوید #ثواب ببرد؛ آن یک #عبادت است. یک وقت آیه را #تفسیر می کند، حدیث را تفسیر می کند در همین زندگی #روزانه اش، فرزندش را با توحید آشنا می کند. بنابراین اگر به ما گفتند #اسوه شما این ذوات قدسی است، یعنی همین؛ انسان موحدانه زندگی بکند، مواظب باشد نسبت به درون او؛ این سهم خود اوست. تا بتواند این سهم را به صاحب سهم بدهد.
-----------------------------------------------------
📌 فلاح السائل / صفحه ۲۵۱
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoo
برداشت از آیات ۱۴ – ۱۲
📌#شکر
#سالک الی #اللّه باید در مرحله اول #فرزندان و نزدیکانش را #موعظه کند و اول چیزی که به آنها #تعلیم می دهد این باشد که آنها به خدای تعالی #مشرک نشوند و شرک به خدا را #ظلم بزرگی بدانند. و پدر و مادر را #شاکر باشند و همه #نعمتهایی را که خدای تعالی به آنهاداده #شکرگزار باشند.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoo
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(206)
آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين.
🔅🔅🔅
📌لطایف و اشارات
⏪3- ره آورد تجارت با خدا
🔹قرآن كريم همانند كتب آسمانى پيشين، انسانها را به تجارت با خداى سبحان دعوت مى كند و ره آوردهاى گوناگون اين تجارت را نيز به خوبى تبيين مى كند.
🔹ره آوردهاى تجارت با خدا از پيروزى بر دشمن در ميدانهاى جهاد اصغر آغاز مى شود و به لقاى الهى پايان مى پذيرد و حلقات ميانى آن نيز فضايل فراوانى است كه مغفرت و بخشش گناهان، رهايى از عذاب دردناك الهى و دستيابى به بهشت جاويدان نمونه اى از آنهاست.
🔹مزاياى ياد شده گرچه همه آنها ره آورد تجارت انسان با خداست، اما بين آنها تفاوت فراوانى است ؛ كمترين ثمره تجارت انسان با خدا پيروزى بر دشمن است و چون چنين بهره اى با ديگر ثمرات قابل سنجش نيست، در قرآن كريم پس از تبيين تجارت معنوى، با تغيير سياق در آيه اى مستقل، حقيقت آن بيان شده است: (يا ايها الذين امنوا هل ادلكم على تجاره تنجيكم من عذاب اليم... و اخرى تحبونها نصر من الله و فتح قريب و بشر المومنين)
🔹ره آورد ديگر تجارت الهى بخشش گناهان است: (يغفر لكم ذنوبكم) و پس از آن رهايى به بهشت: (ويدخلكم جنات تجرى من تحتها الانهار و مساكن طيبه فى جنات عدن ذلك الفوز العظيم) و سر اين كه در مقام تبيين دستاوردهاى تجارت الهى سخن از مغفرت گناهان پيش از راهيابى به جنت آمده، اين است كه بهشت دارالسلام است و تا انسان از سلامت كامل برخوردار نشود به وصال دارالسلام نخواهد رسيد.
🔹خداى سبحان ابتدا گناهان تبهكاران را مى آمرزد و آنان را شستشو مى دهد و آنگاه آنها را رهسپار بهشت عدن مى كند.
🔹خداوند سبحان گرچه به مومنان بشارت پيروزى بر دشمن، مغفرت گناهان و راهيابى به بهشت عدن و سكونت در مسكنهايى پاكيزه مى دهد، ليكن هيچ يك از اينها راه آورد نهايى اين تجارت پرسود نيست و ثمره برتر تجارت با خدا همان رسيدن به جنه اللقاء و ملاقات با خداى سبحان است.
🔹🔹توضيح اين كه، در آثار دينى گاهى دستيابى به بهشت، هدف و محصول سير و سفر به سوى خدا معرفى مى شود؛ مانند اين كه اميرالمومنين (عليه السلام) مى فرمايد: الا حر يدع هذه اللماظه لاهلها انه ليس لانفسكم ثمن الا الجنه فلا تبيعوها الا بها آنان كه خود را به جلوه هاى فريباى دنيا فروخته اند و لماظ ذرات غذايى است كه لاى دندانهاى مى ماند؛ زيرا متاع دنيا از آن جهت كه دنيايى است تازه از نشئه غيب به عالم شهادت نرسيده است، بلكه پس مانده لذت پيشينيان است كه براى نسلهاى بعد به يادگار گذاشته اند و آدمى كه ارزش او به اندازه بهشت است، نبايد خود را به كمتر از بهشت، مانند لماظه بفروشد وگرنه در زمره زيانكاران و اهل خسران خواهد بود. در اين كلام بلند امير بيان (عليه السلام) سخن در اين نيست كه انسان به آتش جهنم نسوزد؛ زيرا بسيارند كسانى كه به آتش جهنم نمى سوزند، همانند كودكان و ديوانگان و كافران مستضعف كه راهى براى تحقيق نداشته اند، بلكه مراد اين است كه انسان هرگز به كمتر از بهشت قناعت نكند.
🔹گاهى نيز در معارف دين دستيابى به بهشت، هدف متوسط سلوك انسان معرفى شده است ؛ زيرا بهشت، بهايى است كه در برابر تن آدمى قرار مى گيرد و در نتيجه، ارزش و بهاى جان انسان برتر از بهشت است: اما ان ابدانكم ليس لها ثمن الا الجنه فلا تبيعوها بغيرها ارزش بدن انسان در سايه تربيت روح كمتر از بهشت نيست و بشر نيابد خود را به كمتر از آن بفروشد. اما ارزش جان انسان بالاتر از بهشت است و بايد رهسپار لقاى خداى سبحان شود.
🔹اين دو بيان از باب اطلاق و تقييد قابل جمع است ؛ زيرا اميرالمومنين (عليه السلام) به طور مطلق و به اجمال در كلام اول مى فرمايد: ارزش و بهاى انسان بهشت است، ولى در كلام دوم كه از سخنان امام كاظم (عليه السلام) است، آن كلام مطلق بدين گونه تبيين و تقييد شده است كه آنچه به اندازه بهشت ارزش دارد، تن مومن است، اما جان او ارزشى برتر از بهشت دارد.
🔹پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) به امير مومنان (عليه السلام) فرمودند: بهشت مشتاق تو و مشتاق عمار، سلمان، ابوذر و مقداد است: قال النبى (صلى الله عليه وآله) لعلى (عليه السلام): الجنه چ اليك و الى عمار و سلمان و ابى ذر والمقداد اين سخن نبوى نيز مويد همين حقيقت است ؛ زيرا اگر بهشت مشتاق لقاى اولياى الهى است روح آنان برتر از لقاى بهشت است و بايد به لقاى خداى بهشت آفرين برسد: (فى مقعد صدق عند ملك مقتدر). البته لقاى مظاهر فيض خاص و رحمت ويژه خداوند در قيامت نيز در حد خود، لقاءالله محسوب مى شود، ليكن عنوان لقاء الله بدون قرينه ناظر به مشاهده جمال خداوند به اندازه هستى سالك صالح است.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Insan - 03 ss.mp3
7.41M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 3.docx
44.6K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 3.pdf
1.06M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #انسان
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌راه را نشان داده ایم
...﴿إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ﴾؛ ما راه را به او نشان داديم، چه از راه فطرت به او نشان داديم چه از راه رسالت به او نشان داديم؛ هم از راه درون و هم از راه بيرون، هم ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾؛ راهگشاست و هم ﴿هُدي لِلنَّاسِ﴾ و امثال آن که انبيا را فرستادند يا ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدي لِلنَّاسِ﴾ است. فرمود: ﴿إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِ﴾، حالا ﴿إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ﴾؛ ما راه را به او نشان داديم حالا يا راه را درست طي ميکند يا بيراهه ميرود: ﴿إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً﴾. اگر راه را شناخت و نه راه کسي را بست و نه خودش بيراهه رفت اين شاکر است و اگر راه خود را بست يا راه ديگران را بست کفران کرد کيفر ميبيند. اين يک اصل کلي است که ذکر کرد تا جريان اهل بيت(عليهم السلام) را که عظمت و جلال و شکوه اين سوره مبارکه «انسان» که در اواخر ذي حجه بعد از مباهله نازل شده است اين بيان بشود.
📼فرازی از #درسگفتار سوره الانسان جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
⏪30 – مشورت با دیگران
#کارگزاران_فرهنگی (123)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌴🌴🌴
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنهُْمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فىِ الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلىَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يحُِبُّ الْمُتَوَكلِِّينَ(آل عمران/159)
به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اينچنين خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سختدل مىبودى از گرد تو پراكنده مىشدند. پس بر آنها ببخشاى و برايشان آمرزش بخواه و در كارها با ايشان مشورت كن و چون قصد كارى كنى بر خداى توكل كن، كه خدا توكل كنندگان را دوست دارد.
🔅🔅🔅
1.ارزش مشورت را با ناكامىهاى موسمى ناديده نگيريد. «وَ شاوِرْهُمْ»
2.در مشورتِ پيامبر، تفقّد از نيروها، شكوفايى استعدادها، شناسايى دوستان از دشمنان، گزينش بهترين رأى، ايجاد محبّت و علاقه و درس عملى براى ديگران نهفته است. «وَ شاوِرْهُم»
3.مشورت، منافاتى با حاكميّت واحد و قاطعيّت ندارد. «وَ شاوِرْهُمْ»، «فَإِذا عَزَمْتَ»
4.در كنار فكر و مشورت، توكّل بر خدا فراموش نشود. «فَتَوَكَّلْ»
5.ابتدا مشورت و سپس توكّل، راه چارهى كارهاست، خواه به نتيجه برسيم يا نرسيم. «شاوِرْهُمْ»، «فَتَوَكَّلْ»، «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ»
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#شروع_مسابقه_کتابخوانی
#فاطمیه
#حاج_قاسم
📌بسم الله الرحمن الرحیم
🎁 شش جایزه 40 هزار تومانی برای برندگان قرعه کشی مسابقه کتابخوانی
🗓 زمان مسابقه ۱۷ دی ماه
🔘 مسابقه ای معرفتی و آسان برای علاقه مندان کتاب و کتابخوانی
✔️اطلاع رسانی کنید و خانوادگی شرکت کنید 👌
🔆برای شرکت در مسابقه حتما ظرف دو روز آینده به ایدی زیر مراجعه کنید :
@Danesh_22
......................................................
@rahighemakhtoom
🔰تاملی در جان واژه #صبر
«صَبْر» در اصطلاح، بر خلاف آنچه در ذهن عموم مردم وجود دارد، تنها صفتی اخلاقی نیست؛ بلكه فراتر از آن، مهارتی شخصی است كه انسان میتواند سركشیها و جستوخیزهای نفْس را مهار كند.
بر این اساس صبر را چنین تعریف میكنند: توانمندی و ملكهای ثابت در وجود آدمی كه به وسیلۀ آن، میتوان نفْس را در برابر امور دشوار، بر مبنای عقل و شرع، به فرمان درآورد.
البته حقیقت صبری كه آموزههای دین از آن سخن گفتهاند، مفهومی بسیار لطیف و دلنشین است و با مفهوم عرفی مسخشده از صبر در ذهن مردم بسیار متفاوت است. صبر دینی و قرآنی، فعل است نه انفعال، حركت است نه سكون، پویایی و جویایی است نه توقف و بر جای ماندن، تصمیم است نه تردید.
از همین روست كه خداوند در قرآن پاداش و اجری دیگرگون را برای صابران مطرح میكند:
«إِنَّمَا یوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ».فقط شكیبایان پاداش خود را بىحساب (و) به طور كامل دریافت میكنند.
▫️کتاب شکوه نیایش، محمد علی انصاری،شرح صحیفه سجادیه، ج۲، صص ۳۸۲-۳۸۳.
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
*🌹بسم الله الرحمن الرحیم*🌹
*🖋آیت الله #جوادی_آملی*
*🌸راه نزول باران*🌸
مسئله خشكسالي براي ما يك امتحان الهي است :
*﴿وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ﴾*: (و البته شما را به پارهای از سختیها چون ترس و گرسنگی .. بیازماییم )[سوره بقره، آیه155.] انسان در موقع امتحان، هيچ راهي ندارد، مگر اينكه به ممتحِن برگردد، راه ديگري كه نيست.
🔹يك اصل كلي را قرآن كريم ذكر كرد، فرمود ديگر لازم نيست شما نماز استسقا بخوانيد، دعاي استسقا كنيد، شما كه به وظيفه خود عمل كنيد، اين نظام سپهري باران را كاملاً به شما ميدهد:
*﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّريقَةِ َلأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾*
(و اگر آنها در راه (ایمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان میکنیم! )[سوره جن ، آیه16.]
🔹در روايات ما، ائمه(عليهم السلام) فرمودند كه هيچ گياه تشنهاي نيست، مگر اينکه ذات اقدس الهي به اندازه نياز او باران ميفرستد؛ بشر اگر صالح باشد، دامداري و كشاورزي و همه مسائل اقتصاد مقاومتي او حل ميشود و باران مناسب و مساعد هم میفرستد و اگر بشر صالح نبود، اين باران ها را به دريا ميفرستد، اين يك اصل كلي است.
🔹بارها اين عبارت مرحوم بوعلي از الهيات شفا اينجا خوانده شد، ايشان ميفرمايد، آن كسي كه به اين مطلب نرسيد كه چه تاثيري بين نماز استسقاء و آمدن باران وجود دارد، چه تلازمي بين آدم خوب بودن و باران دارد: *«إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»*، او فيلسوف نيست، او به چيزي از نظام خلقت آشنا نيست، فيلسوف الهي هرگز منكر اين حرف ها نيست، فرمود ما رسالهاي نوشتيم در «البرّ و الإثم» و اين مسئله را كاملاً ثابت كرديم که مبادا كسي خيال كند، چه تأثيري بين نماز استسقاء و آمدن باران وجود دارد.
🔹پس دو اصل كلي است كه در دين ما آمده، يكي فرمود:
*﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّريقَةِ﴾*، اگر مردم نه بيراهه بروند و نه راه كسي را ببندند؛ نه اختلاسي در كار باشد و نه به فكر اين باشند كه خودشان را تأمين كنند و نه با بيت المال بازي كنند؛ ما به اندازه كافي باران ميفرستيم: *﴿لأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾*، ....
*﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قيلاً﴾*، [سوره نساء،آیه 122]از او راستگوتر كيست؟! از او به وعده عمل كنندهتر كيست؟!
اصل دیگر این که فرمود اگر امتحان شديد، گرفتار شديد، نماز استسقاء بخوانيد، دعاي استسقاء بخوانيد.
🔹اين دعاي استسقاي وجود مبارك امام سجاد را ما تبرّكاً ميخوانيم،شما آقايان هر كدام روزي يك بار يا كمتر و بيشتر بخوانيد؛ اينچنين نيست كه ما منتظر باشيم و چيزی نخواهيم، به ما فرمود بخواهيد، تا من به شما بدهم. اين دعاي نوراني امام سجاد (ع) كه دعاي نوزدهم است، اين را روزي يك بار بخوانيد، هفتهاي يك بار بخوانيد، ماهي دو سه بار بخوانيد، به بچههايتان بگوييد بخوانند، به شاگردان خود بگوييد بخوانند.
📚تفسیر سوره زمر، جلسه نهم
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #پلورالیزم #تکثرگرایی #دینی #پلورالیسم
🌷🌷🌷
🔰پلورالیزم و قرآن (3)
📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟
🔳قرآن و وحدت دین
با رجوع به قرآن کریم در مییابیم که خداوند نه تنها دین حضرت محمّد صلیاللهعلیهوآله را "اسلام" مینامد؛ دین پیامبران پیشین را نیز به همین نام توصیف میکند، مثلاً در آیهای آیین حضرت ابراهیم علیهالسلام را اسلام میشمرد: "مَا کَانَ إِبْرَ هِیمُ یَهُودِیًّا وَلاَ نَصْرَانِیًّا وَلَـکِن کَانَ حَنِیفًا مُّسْلِمًا" (آلعمران، ۶۷) و در آیه دیگر، پیامبراسلام با اشاره به اسلام که تنها صراط مستقیم است، از راههای دیگر منع میکند: "وَأَنَّ هَـذَا صِرَ طِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ" (انعام، ۱۵۳)
استاد شهید با تذکر این نکته که دین در اصطلاح مورخان و مردم به صورت جمع و متعدد بکار میرود، موضع قرآن را چنین تقریر میکند:
"از نظر قرآن دین خدا از آدم تا خاتم یکی است، همه پیامبران اعم از پیامبران صاحب شریعت و پیامبران غیر صاحب شریعت به یک مکتب دعوت میکردهاند. اصول مکتب انبیاء که دین نامیده میشود، یکی بوده است."۶
استاد در جای دیگر، آیه "فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا" (روم، ۳۰) را دلیل وحدت دین میشمارد.۷
🔳تکامل دین و اختلاف شرایع
از مطالب گذشته روشن شد که "دین" اصول اعتقادی ثابت مطابق نیازهای فطری بشری است؛ و "شریعت" تعدادی احکام فردی و اجتماعی است که بعضی از آنها بر حسب ضرورت و تحول نیازهای بشر قابل تغییر است. به دیگر سخن، ماهیت دین در همه اعصار یکی است؛ امّا با بالا رفتن استعدادها و قابلیتهای مخاطبان، دین نیز جامعتر میشود. استاد شهید، تعدد پیامبران را به تعدد معلمان و کتب آسمانی به کتب درس دورههای مختلف تحصیلی تشبیه میکند و میگوید: "بشر در تعلیمات انبیاء مانند یک دانش آموز بوده که او را از کلاس اول تا آخرین کلاس بالا بردهاند. این تکامل دین [است] نه اختلاف ادیان. قرآن هرگز کلمه دین [را] به صورت ادیان نیاورده است."۸
🔳خطای تشبیه پیامبران به فلاسفه
مدعیان پلورالیزم پنداشتهاند که همان طور که در جهان نه یک فلسفه بلکه فلسفههای مختلفی هست که نشأت گرفته از اختلاف اندیشههاست؛ به همین شکل نیز ادیانی که پیامبران مختلف میآورند، مانند مکاتب فلسفی، رنگ اختلاف به خود میگیرند.
بطلان این قیاس نیازمند توضیح بیشتری نیست زیرا منشأ اختلاف در فلسفهها به اختلاف فیلسوفان و افکار مختلف یک فیلسوف بر میگردد؛ در حالی که مصدر ادیان، خداوند حکیم و عالم است که علم او ازلی و تغییر ناپذیر است. پیامبران، علاوه بر برخورداری از نبوغ، از طریق وحی به مبدأ هستی و علم ازلی نیز متصلاند.
"تفاوت پیامبران با نوابغ و فلاسفه بزرگ این است که فلاسفه هر کدام مکتب مخصوص به خود داشتهاند، از این رو همیشه در جهان فلسفهها وجود داشته نه فلسفه؛ ولی پیامبران الهی همیشه مؤید و مصدّق یکدیگر بودهاند و یکدیگر را نفی نکردهاند، هر کدام از پیامبران اگر در محیط و زمان پیامبر دیگر میبود مانند او قانون و دستورالعمل میآورد."۹
ادامه دارد...
========
۶. مجموعه آثار شهید مطهری،ج ۲، ص ۱۸۱.
۷. همان، ج ۳، ص ۱۶۰.
۸. مجموعه آثار، ج ۲، ص ۱۸۱.
۹. مقدمهای بر جهانبینی اسلامی وحی و نبوت، ص ۱۶۵ و نیز ۱۴۶.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom