eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
6.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. ⚜️ تندیس عصمت (۱) 🔰 زندگی قرآنی فاطمه زهرا (س) 💠 وجود مبارک (سلام الله علیها)، بیتش بیت و و بود. وجود مبارک (سلام الله علیها) در عین ، ذکری که بر زبان مطهرش جاری بود، توحید بود؛ فرزندش وجود مبارک همین که به حرف آمد و به جایی رسید که کلماتی بفهمد، وجود مبارک به او معارف توحید تعلیم داد‌. اصرار کبری (سلام الله علیها) این بود که زندگی کند‌. فرمود: (الحمد لله الّذی لا ینسی من ذکره و لا یخیب من دعاه)*. خدا را که و خود را فراموش نمی کند؛ و هیچ بنده ای که با او رابطه داشته باشد، امیدش قطع نمی شود و نمی شود. چون به جایی مرتبط است که فیضش ابدی است‌. حالا آن مقامات ذات مقدس صدیقه کبری سر جایش محفوظ، ولی زندگی اش بود. همین که در حرکت می کرد، کارها را انجام می داد، با بود. یک وقت است (سبحان الله، سبحان الله، سبحان الله) می گوید، می گوید ببرد؛ آن یک است. یک وقت آیه را می کند، حدیث را تفسیر می کند در همین زندگی اش، فرزندش را با توحید آشنا می کند. بنابراین اگر به ما گفتند شما این ذوات قدسی است، یعنی همین؛ انسان موحدانه زندگی بکند، مواظب باشد نسبت به درون او؛ این سهم خود اوست. تا بتواند این سهم را به صاحب سهم بدهد. ----------------------------------------------------- 📌 فلاح السائل / صفحه ۲۵۱ 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۱/۱۴ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
برداشت از آیات ۱۴ – ۱۲ 📌 الی باید در مرحله اول و نزدیکانش را کند و اول چیزی که به آنها می دهد این باشد که آنها به خدای تعالی نشوند و شرک به خدا را بزرگی بدانند. و پدر و مادر را باشند و همه را که خدای تعالی به آنهاداده باشند. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(206) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔅🔅🔅 📌لطایف و اشارات ⏪3- ره آورد تجارت با خدا 🔹قرآن كريم همانند كتب آسمانى پيشين، انسانها را به تجارت با خداى سبحان دعوت مى كند و ره آوردهاى گوناگون اين تجارت را نيز به خوبى تبيين مى كند. 🔹ره آوردهاى تجارت با خدا از پيروزى بر دشمن در ميدانهاى جهاد اصغر آغاز مى شود و به لقاى الهى پايان مى پذيرد و حلقات ميانى آن نيز فضايل فراوانى است كه مغفرت و بخشش گناهان، رهايى از عذاب دردناك الهى و دستيابى به بهشت جاويدان نمونه اى از آنهاست. 🔹مزاياى ياد شده گرچه همه آنها ره آورد تجارت انسان با خداست، اما بين آنها تفاوت فراوانى است ؛ كمترين ثمره تجارت انسان با خدا پيروزى بر دشمن است و چون چنين بهره اى با ديگر ثمرات قابل سنجش نيست، در قرآن كريم پس از تبيين تجارت معنوى، با تغيير سياق در آيه اى مستقل، حقيقت آن بيان شده است: (يا ايها الذين امنوا هل ادلكم على تجاره تنجيكم من عذاب اليم... و اخرى تحبونها نصر من الله و فتح قريب و بشر المومنين) 🔹ره آورد ديگر تجارت الهى بخشش گناهان است: (يغفر لكم ذنوبكم) و پس ‍ از آن رهايى به بهشت: (ويدخلكم جنات تجرى من تحتها الانهار و مساكن طيبه فى جنات عدن ذلك الفوز العظيم) و سر اين كه در مقام تبيين دستاوردهاى تجارت الهى سخن از مغفرت گناهان پيش از راهيابى به جنت آمده، اين است كه بهشت دارالسلام است و تا انسان از سلامت كامل برخوردار نشود به وصال دارالسلام نخواهد رسيد. 🔹خداى سبحان ابتدا گناهان تبهكاران را مى آمرزد و آنان را شستشو مى دهد و آنگاه آنها را رهسپار بهشت عدن مى كند. 🔹خداوند سبحان گرچه به مومنان بشارت پيروزى بر دشمن، مغفرت گناهان و راهيابى به بهشت عدن و سكونت در مسكنهايى پاكيزه مى دهد، ليكن هيچ يك از اينها راه آورد نهايى اين تجارت پرسود نيست و ثمره برتر تجارت با خدا همان رسيدن به جنه اللقاء و ملاقات با خداى سبحان است. 🔹🔹توضيح اين كه، در آثار دينى گاهى دستيابى به بهشت، هدف و محصول سير و سفر به سوى خدا معرفى مى شود؛ مانند اين كه اميرالمومنين (عليه السلام) مى فرمايد: الا حر يدع هذه اللماظه لاهلها انه ليس لانفسكم ثمن الا الجنه فلا تبيعوها الا بها آنان كه خود را به جلوه هاى فريباى دنيا فروخته اند و لماظ ذرات غذايى است كه لاى دندانهاى مى ماند؛ زيرا متاع دنيا از آن جهت كه دنيايى است تازه از نشئه غيب به عالم شهادت نرسيده است، بلكه پس مانده لذت پيشينيان است كه براى نسلهاى بعد به يادگار گذاشته اند و آدمى كه ارزش او به اندازه بهشت است، نبايد خود را به كمتر از بهشت، مانند لماظه بفروشد وگرنه در زمره زيانكاران و اهل خسران خواهد بود. در اين كلام بلند امير بيان (عليه السلام) سخن در اين نيست كه انسان به آتش جهنم نسوزد؛ زيرا بسيارند كسانى كه به آتش جهنم نمى سوزند، همانند كودكان و ديوانگان و كافران مستضعف كه راهى براى تحقيق نداشته اند، بلكه مراد اين است كه انسان هرگز به كمتر از بهشت قناعت نكند. 🔹گاهى نيز در معارف دين دستيابى به بهشت، هدف متوسط سلوك انسان معرفى شده است ؛ زيرا بهشت، بهايى است كه در برابر تن آدمى قرار مى گيرد و در نتيجه، ارزش و بهاى جان انسان برتر از بهشت است: اما ان ابدانكم ليس لها ثمن الا الجنه فلا تبيعوها بغيرها ارزش بدن انسان در سايه تربيت روح كمتر از بهشت نيست و بشر نيابد خود را به كمتر از آن بفروشد. اما ارزش جان انسان بالاتر از بهشت است و بايد رهسپار لقاى خداى سبحان شود. 🔹اين دو بيان از باب اطلاق و تقييد قابل جمع است ؛ زيرا اميرالمومنين (عليه السلام) به طور مطلق و به اجمال در كلام اول مى فرمايد: ارزش و بهاى انسان بهشت است، ولى در كلام دوم كه از سخنان امام كاظم (عليه السلام) است، آن كلام مطلق بدين گونه تبيين و تقييد شده است كه آنچه به اندازه بهشت ارزش دارد، تن مومن است، اما جان او ارزشى برتر از بهشت دارد. 🔹پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) به امير مومنان (عليه السلام) فرمودند: بهشت مشتاق تو و مشتاق عمار، سلمان، ابوذر و مقداد است: قال النبى (صلى الله عليه وآله) لعلى (عليه السلام): الجنه چ اليك و الى عمار و سلمان و ابى ذر والمقداد اين سخن نبوى نيز مويد همين حقيقت است ؛ زيرا اگر بهشت مشتاق لقاى اولياى الهى است روح آنان برتر از لقاى بهشت است و بايد به لقاى خداى بهشت آفرين برسد: (فى مقعد صدق عند ملك مقتدر). البته لقاى مظاهر فيض خاص و رحمت ويژه خداوند در قيامت نيز در حد خود، لقاءالله محسوب مى شود، ليكن عنوان لقاء الله بدون قرينه ناظر به مشاهده جمال خداوند به اندازه هستى سالك صالح است. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Insan - 03 ss.mp3
7.41M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 3.docx
44.6K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 3.pdf
1.06M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌راه را نشان داده ایم ...﴿إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ﴾؛ ما راه را به او نشان داديم، چه از راه فطرت به او نشان داديم چه از راه رسالت به او نشان داديم؛ هم از راه درون و هم از راه بيرون، هم ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾‎‎؛ راهگشاست و هم ﴿هُدي لِلنَّاسِ﴾ و امثال آن که انبيا را فرستادند يا ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدي لِلنَّاسِ﴾ است. فرمود: ﴿إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِ﴾، حالا ﴿إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ﴾؛ ما راه را به او نشان داديم حالا يا راه را درست طي مي‎کند يا بيراهه مي‎رود: ﴿إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً﴾. اگر راه را شناخت و نه راه کسي را بست و نه خودش بيراهه رفت اين شاکر است و اگر راه خود را بست يا راه ديگران را بست کفران کرد کيفر مي‎بيند. اين يک اصل کلي است که ذکر کرد تا جريان اهل بيت(عليهم السلام) را که عظمت و جلال و شکوه اين سوره مبارکه «انسان» که در اواخر ذي حجه بعد از مباهله نازل شده است اين بيان بشود. 📼فرازی از سوره الانسان جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⏪30 – مشورت با دیگران (123) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنهُْمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فىِ الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلىَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يحُِبُّ الْمُتَوَكلِِّينَ(آل عمران/159) به سبب رحمت خداست كه تو با آنها اينچنين خوشخوى و مهربان هستى. اگر تندخو و سخت‏دل مى‏بودى از گرد تو پراكنده مى‏شدند. پس بر آنها ببخشاى و برايشان آمرزش بخواه و در كارها با ايشان مشورت كن و چون قصد كارى كنى بر خداى توكل كن، كه خدا توكل كنندگان را دوست دارد. 🔅🔅🔅 1.ارزش مشورت را با ناكامى‏هاى موسمى ناديده نگيريد. «وَ شاوِرْهُمْ» 2.در مشورتِ پيامبر، تفقّد از نيروها، شكوفايى استعدادها، شناسايى دوستان از دشمنان، گزينش بهترين رأى، ايجاد محبّت و علاقه و درس عملى براى ديگران نهفته است. «وَ شاوِرْهُم‏» 3.مشورت، منافاتى با حاكميّت واحد و قاطعيّت ندارد. «وَ شاوِرْهُمْ»، «فَإِذا عَزَمْتَ» 4.در كنار فكر و مشورت، توكّل بر خدا فراموش نشود. «فَتَوَكَّلْ» 5.ابتدا مشورت و سپس توكّل، راه چاره‏ى كارهاست، خواه به نتيجه برسيم يا نرسيم. «شاوِرْهُمْ»، «فَتَوَكَّلْ»، «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بسم الله الرحمن الرحیم 🎁 شش جایزه 40 هزار تومانی برای برندگان قرعه کشی مسابقه کتابخوانی 🗓 زمان مسابقه ۱۷ دی ماه 🔘 مسابقه ای معرفتی و آسان برای علاقه مندان کتاب و کتابخوانی ✔️اطلاع رسانی کنید و خانوادگی شرکت کنید 👌 🔆برای شرکت در مسابقه حتما ظرف دو روز آینده به ایدی زیر مراجعه کنید : @Danesh_22 ...................................................... @rahighemakhtoom
🔰تاملی در جان واژه «صَبْر» در اصطلاح، بر خلاف آنچه در ذهن عموم مردم وجود دارد، تنها صفتی اخلاقی نیست؛ بلكه فراتر از آن، مهارتی شخصی است كه انسان می‌تواند سركشی‌ها و جست‌وخیزهای نفْس را مهار كند. بر این اساس صبر را چنین تعریف می‌كنند: توانمندی‌ و ملكه‌ای ثابت در وجود آدمی كه به وسیلۀ آن، می‌توان نفْس را در برابر امور دشوار، بر مبنای عقل و شرع، به فرمان در‌آورد. البته حقیقت صبری كه آموزه‌های دین از آن سخن گفته‌اند، مفهومی بسیار لطیف و دل‌نشین است و با مفهوم عرفی مسخ‌شده از صبر در ذهن مردم بسیار متفاوت است. صبر دینی و قرآنی، فعل است نه انفعال، حركت است نه سكون، پویایی و جویایی است نه توقف و بر جای ماندن، تصمیم است نه تردید. از همین روست كه خداوند در قرآن پاداش و اجری دیگرگون را برای صابران مطرح می‌كند: «إِنَّمَا یوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیرِ حِسَابٍ».فقط شكیبایان پاداش خود را بى‌حساب (و) به طور كامل دریافت می‌كنند. ▫️کتاب شکوه نیایش، محمد علی انصاری،شرح صحیفه سجادیه، ج۲، صص ۳۸۲‌-‌۳۸۳. 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
*🌹بسم الله الرحمن الرحیم*🌹 *🖋آیت الله * *🌸راه نزول باران*🌸 مسئله خشكسالي براي ما يك امتحان الهي است : *﴿وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ﴾*: (و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی .. بیازماییم )[سوره بقره، آیه155.] انسان در موقع امتحان، هيچ راهي ندارد، مگر اينكه به ممتحِن برگردد، راه ديگري كه نيست. 🔹يك اصل كلي را قرآن كريم ذكر كرد، فرمود ديگر لازم نيست شما نماز استسقا بخوانيد، دعاي استسقا كنيد، شما كه به وظيفه‌ خود عمل كنيد، اين نظام سپهري باران را كاملاً به شما مي‌دهد: *﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّريقَةِ َلأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾* (و اگر آنها در راه (ایمان) استقامت ورزند، با آب فراوان سیرابشان می‌کنیم! )[سوره جن ، آیه16.] 🔹در روايات ما، ائمه(عليهم السلام) فرمودند كه هيچ گياه تشنه‌اي نيست، مگر اينکه ذات اقدس الهي به اندازه نياز او باران مي‌فرستد؛ بشر اگر صالح باشد، دامداري و كشاورزي و همه مسائل اقتصاد مقاومتي او حل مي‌شود و باران مناسب و مساعد هم می‌فرستد و اگر بشر صالح نبود، اين باران ها را به دريا مي‌فرستد، اين يك اصل كلي است. 🔹بارها اين عبارت مرحوم بوعلي از الهيات شفا اينجا خوانده شد، ايشان مي‌فرمايد، آن كسي كه به اين مطلب نرسيد كه چه تاثيري بين نماز استسقاء و آمدن باران وجود دارد، چه تلازمي بين آدم خوب بودن و باران دارد: *«إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»*، او فيلسوف نيست، او به چيزي از نظام خلقت آشنا نيست، فيلسوف الهي هرگز منكر اين حرف ها نيست، فرمود ما رساله‌اي نوشتيم در «البرّ و الإثم» و اين مسئله را كاملاً ثابت كرديم که مبادا كسي خيال كند، چه تأثيري بين نماز استسقاء و آمدن باران وجود دارد. 🔹پس دو اصل كلي است كه در دين ما آمده، يكي فرمود: *﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّريقَةِ﴾*، اگر مردم نه بيراهه بروند و نه راه كسي را ببندند؛ نه اختلاسي در كار باشد و نه به فكر اين باشند كه خودشان را تأمين كنند و نه با بيت المال بازي كنند؛ ما به اندازه كافي باران مي‌فرستيم: *﴿لأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾*، .... *﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قيلاً﴾*، [سوره نساء،آیه 122]از او راستگوتر كيست؟! از او به وعده عمل كننده‌تر كيست؟! اصل دیگر این که فرمود اگر امتحان شديد، گرفتار شديد، نماز استسقاء بخوانيد، دعاي استسقاء بخوانيد. 🔹اين دعاي استسقاي وجود مبارك امام سجاد را ما تبرّكاً مي‌خوانيم،شما آقايان هر كدام روزي يك بار يا كمتر و بيشتر بخوانيد؛ اين‌چنين نيست كه ما منتظر باشيم و چيزی نخواهيم، به ما فرمود بخواهيد، تا من به شما بدهم. اين دعاي نوراني امام سجاد (ع) كه دعاي نوزدهم است، اين را روزي يك بار بخوانيد، هفته‌اي يك بار بخوانيد، ماهي دو سه بار بخوانيد، به بچه‌هايتان بگوييد بخوانند، به شاگردان خود بگوييد بخوانند. 📚تفسیر سوره زمر، جلسه نهم 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔰پلورالیزم و قرآن (3) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ 🔳قرآن و وحدت دین با رجوع به قرآن کریم در می‏یابیم که خداوند نه تنها دین حضرت محمّد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را "اسلام" می‏نامد؛ دین پیامبران پیشین را نیز به همین نام توصیف می‏کند، مثلاً در آیه‏ای آیین حضرت ابراهیم علیه‏السلام را اسلام می‏شمرد: "مَا کَانَ إِبْرَ هِیمُ یَهُودِیًّا وَلاَ نَصْرَانِیًّا وَلَـکِن کَانَ حَنِیفًا مُّسْلِمًا" (آل‏عمران، ۶۷) و در آیه دیگر، پیامبراسلام با اشاره به اسلام که تنها صراط مستقیم است، از راه‏های دیگر منع می‏کند: "وَأَنَّ هَـذَا صِرَ طِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ" (انعام، ۱۵۳) استاد شهید با تذکر این نکته که دین در اصطلاح مورخان و مردم به صورت جمع و متعدد بکار می‏رود، موضع قرآن را چنین تقریر می‏کند: "از نظر قرآن دین خدا از آدم تا خاتم یکی است، همه پیامبران اعم از پیامبران صاحب شریعت و پیامبران غیر صاحب شریعت به یک مکتب دعوت می‏کرده‏اند. اصول مکتب انبیاء که دین نامیده می‏شود، یکی بوده است."۶ استاد در جای دیگر، آیه "فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا" (روم، ۳۰) را دلیل وحدت دین می‏شمارد.۷ 🔳تکامل دین و اختلاف شرایع از مطالب گذشته روشن شد که "دین" اصول اعتقادی ثابت مطابق نیازهای فطری بشری است؛ و "شریعت" تعدادی احکام فردی و اجتماعی است که بعضی از آن‏ها بر حسب ضرورت و تحول نیازهای بشر قابل تغییر است. به دیگر سخن، ماهیت دین در همه اعصار یکی است؛ امّا با بالا رفتن استعدادها و قابلیت‏های مخاطبان، دین نیز جامع‏تر می‏شود. استاد شهید، تعدد پیامبران را به تعدد معلمان و کتب آسمانی به کتب درس دوره‏های مختلف تحصیلی تشبیه می‏کند و می‏گوید: "بشر در تعلیمات انبیاء مانند یک دانش آموز بوده که او را از کلاس اول تا آخرین کلاس بالا برده‏اند. این تکامل دین [است] نه اختلاف ادیان. قرآن هرگز کلمه دین [را] به صورت ادیان نیاورده است."۸ 🔳خطای تشبیه پیامبران به فلاسفه مدعیان پلورالیزم پنداشته‏اند که همان طور که در جهان نه یک فلسفه بلکه فلسفه‏های مختلفی هست که نشأت گرفته از اختلاف اندیشه‏هاست؛ به همین شکل نیز ادیانی که پیامبران مختلف می‏آورند، مانند مکاتب فلسفی، رنگ اختلاف به خود می‏گیرند. بطلان این قیاس نیازمند توضیح بیشتری نیست زیرا منشأ اختلاف در فلسفه‏ها به اختلاف فیلسوفان و افکار مختلف یک فیلسوف بر می‏گردد؛ در حالی که مصدر ادیان، خداوند حکیم و عالم است که علم او ازلی و تغییر ناپذیر است. پیامبران، علاوه بر برخورداری از نبوغ، از طریق وحی به مبدأ هستی و علم ازلی نیز متصل‏اند. "تفاوت پیامبران با نوابغ و فلاسفه بزرگ این است که فلاسفه هر کدام مکتب مخصوص به خود داشته‏اند، از این رو همیشه در جهان فلسفه‏ها وجود داشته نه فلسفه؛ ولی پیامبران الهی همیشه مؤید و مصدّق یکدیگر بوده‏اند و یکدیگر را نفی نکرده‏اند، هر کدام از پیامبران اگر در محیط و زمان پیامبر دیگر می‏بود مانند او قانون و دستورالعمل می‏آورد."۹ ادامه دارد... ======== ۶. مجموعه آثار شهید مطهری،ج ۲، ص ۱۸۱. ۷. همان، ج ۳، ص ۱۶۰. ۸. مجموعه آثار، ج ۲، ص ۱۸۱. ۹. مقدمه‏ای بر جهان‏بینی اسلامی وحی و نبوت، ص ۱۶۵ و نیز ۱۴۶. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom