eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیه ۸ 📌اعمال زشت الی باید کوشش کند که اعمال زشت وبدش در نظرش جلوه نکند و اعمال خودش و دیگران را نبرد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 124 ⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده ( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12) ((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) . 🌱🌱🌱 📌چند نکته ⏪4- علاج غیبت و توبه آن ((غیبت )) مانند بسیاری از صفات ذمیمه تدریجاً به صورت یک بیماری روانی در می آید ، به گونه ای که غیبت کننده از کار خود لذّت می برد و از این که پیوسته آبروی این و آن را بریزد ، احساس رضا و خوشنودی می کند و این یکی از مراحل بسیار خطرناک اخلاقی است . اینجا است که غیبت کننده باید قبل از هر چیز به درمان انگیزه های درونی غیبت که در اعماق روح او است و به این گناه دامن می زند ، بپردازد ؛ انگیزه هایی همچون ((بخل )) و ((حسد)) و ((کینه توزی )) و ((عداوت )) و ((خود برتر بینی )) . باید از طریق خود سازی و تفکّر در عواقب سوء این صفات زشت و نتایج شومی که به بار می آورد ، و همچنین از طریق ریاضت نفس این آلودگیها را از جان و دل بشوید ، تا بتواند زبان را از آلودگی به غیبت باز دارد . سپس در مقام ((توبه )) برآید و از آنجا که غیبت جنبه ((حق الناس )) دارد ، اگر دسترسی به صاحب غیبت دارد و مشکل تازه ای ایجاد نمی کند ، از او عذر خواهی کند ، هر چند به صورت سربسته باشد ، مثلاً بگوید من گاهی بر اثر نادانی و بی خبری از شما غیبت کرده ام ، مرا ببخش ، و شرح بیشتری ندهد ، مبادا عامل فساد تازه ای شود و اگر دسترسی به طرف ندارد یا او را نمی شناسد ، یا از دنیا رفته است ، برای او استغفار کند و عمل نیک انجام دهد ، شاید به برکت آن خداوند متعال وی را ببخشد و طرف مقابل را راضی سازد)) . ⏪5- موارد استثنا در غیبت ((آخرین سخن در باره غیبت اینکه قانون غیبت ، مانند هر قانون دیگر استثناهایی دارد ، از جمله اینکه گاه در مقام ((مشورت )) مثلاً برای انتخاب همسر ، یا شریک در کسب و کار و مانند آن کسی سؤ الی از انسان می کند ، امانت در مشورت که یک قانون مسلّم اسلامی است ، ایجاب می کند اگر عیوبی از طرف سراغ دارد بگوید ، مبادا مسلمانی در دام بیفتد و چنین غیبتی که با چنین نیّت انجام می گیرد ، حرام نیست . همچنین در موارد دیگری که اهداف مهمّی مانند هدف مشورت در کار باشد ، یا برای احقاق حقّ و تظلّم صورت گیرد . البتّه کسی که آشکارا گناه می کند و به اصطلاح ((متجاهر به فسق ))است از موضوع غیبت خارج است و اگر گناه او را پشت سر او بازگو کنند ایرادی ندارد ، ولی باید توجه داشت این حکم مخصوص گناهی است که نسبت به آن متجاهر است )) . و علنی آن را انجام می دهد نه گناهانی که به طور غیر علنی و در خفا از او سر می زند . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰مدیران و جامعه (مردم)از دیدگاه قرآن ، چه ارتباط و وظایفی نسبت به هم دارند؟ 🗂اصول حاکم بر کارگزاران و زمامداران حکومت اسلامی از نظر قرآن کریم چنین است: «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّـهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَوةَ وَ ءَاتَوُا الزَّکَوةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَ لِلَّهِ عَـقِبَةُ الْأُمُورِ؛(حج،۴۱) آنان که اگر در زمین به آنان قدرت و تمکن بدهیم، نماز به پای می‏دارند و زکات می‏دهند و مردم را به کارهای خوب امر و از کارهای زشت باز می‏دارند و سرانجام همه کارها با خداوند است.» همچنین از نظر قرآن کریم و روایات امامان معصوم علیهم‏السلام، برخی وظایف مقامات اجرایی و کارگزاران حکومت نسبت به مردم و جامعه چنین است: ۱. سعه صدر و گشادگی فکر و آمادگی پذیرش حوادث مختلف؛ امیرمؤمنان علی علیه‏السلام در این‏باره می‏فرماید: «آلة الرّیاسة سعة الصّدر؛ ابزار ریاست و مدیریت، سعه صدر و گشادگی روح و فکر و تحمل فراوان است.»۱ ۲. رعایت عدالت و عدم تبعیض در میان مردم؛ قرآن کریم در این‏باره می‏فرماید: «وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُوا بِالْعَدْل...؛(نساء،۵۸) و هنگامی که میان مردم داوری می‏کنید، از روی عدالت داوری کنید»؛ «یَـدَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَـکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُم بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَق؛ (ص، ۲۶) ای داود، ما تو را بر روی زمین خلیفه قرار دادیم؛ پس در میان مردم به حق حکومت و داوری کن.» در حدیثی می‏خوانیم: امام امیرالمؤمنین علیه‏السلام به عمر بن خطّاب فرمود: «سه چیز است اگر به خوبی حفظ و عمل کنی تو را از امور دیگر بی نیاز می‏کند و اگر ترک نمایی چیزی غیر از آن تو را سود نمی‏دهد. عمر عرض کرد: آن‏ها چیست ای ابوالحسن؟! فرمود: اجرای حدود الهی نسبت به افراد دور و نزدیک و حکم بر طبق کتاب خدا در خشنودی و غضب و تقسیم با عدالت در میان سیاه و سفید. عمر عرض کرد: به راستی مختصر گفتی و حق مطلب را ادا کردی!»۲ ۳. توجه به پاداش نیکوکاران و گذشت و اغماض نسبت به گنهکارانی که به بازگشت و توبه آن‏ها امید است. امام صادق علیه‏السلام در این‏باره می‏فرماید: «سه کار است که بر حاکم اسلامی لازم است، در مورد عوام و خواص انجام دهد: نیکوکاران را پاداش نیک دهد تا برای انجام دادن نیکی‏ها تشویق شوند و زشتی گنهکاران را پرده پوشی کند تا از گناه خود توبه کنند و از گمراهی خویش بازگردند و همه را زیر چتر احسان و انصاف جمع کند.»۳ ۴. منافع مردم و خویش را یکسان دیدن؛ از جمله دستورهایی که امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام به محمد بن ابی بکر ـ هنگامی که او را به زمامداری مصر برگزید ـ چنین بود: «برای عموم مردم چیزی را دوست بدار که برای خود و خانواده خود دوست می‏داری و برای آن‏ها چیزی را ناخوش دار که برای خود و خانواده خودناخوش داری؛ چرا که این کار منطق تو را قوی‏تر می‏کند و مردم را به صلاح و اصلاح نزدیک‏تر می‏سازد.»۴ ۵. پیوند عاطفی با مردم؛ طبق آنچه از روایات استفاده می‏شود بین مسئول اجرایی و مردم، باید رابطه عاطفی نیرومند ـ آن گونه که میان پدر و فرزند است ـ بر قرار باشد. امام موسی بن جعفر علیه‏السلام می‏فرماید: «سلطان عادل به منزله پدر مهربان است؛ پس دوست بدارید برای او آنچه را برای خود دوست می‏دارید و ناخوش دارید برای او آنچه را برای خود ناخوش می‏دارید.»۵ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰مدیران و جامعه (مردم)از دیدگاه قرآن ، چه ارتباط و وظایفی نسبت به هم دارند؟(ادامه پاسخ) ۶. دوری از بخل، جهل، نادانی، جفا و ستم؛ ۷. دوری از سازشکاری و هماهنگی با اهل باطل؛ ۸. به مقام و منصب خویش به چشم امانت نگریستن؛ ۹. پرهیز از تجمل گرایی و ساده زیستی؛ ۱۰. تلاش در جهت تعلیم و تربیت مردم؛ ۱۱. پرهیز از به همکاری طلبیدن گمراهان؛ «وَ مَا کُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا؛(کهف،۵۱) من هرگز گمراهان را دستیار خود قرار نمی‏دهم.» ۱۲. پرهیز از همکاری با سفیهان و بی خردان؛ «وَلاَ تُؤْتُوا السُّفَهَآءَ أَمْوَ لَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَـمًا؛(نساء،۵) اموال خود را که خداوند وسیله قوام زندگی شما قرار داده به دست سفیهان نسپرید.» ۱۳. پرهیز از پیروی هوای نفس؛ «فَلاَ تَتَّبِعُوا الْهَوَی أَن تَعْدِلُوا؛(نساء،۱۳۵) از هوا و هوس پیروی نکنید؛ مبادا از حق منحرف شوید.»؛ ۱۴پرهیز از همکاری با اسراف‏کاران؛ (شعرا،۱۵۱) «فرمان مسرفان را اطاعت نکنید.» و... 💠وظیفه امت نسبت به حکومت در نظام اسلامی آن است که به آن کمک نموده، در تأیید و تقویت آن کوشش نمایند. امیرالمؤمنین علی علیه‏السلامفرمود: «بر امام واجب است طبق قوانین الهی حکم کند؛ او مانند یک امین، امانت دار قدرت عمومی می‏باشد. آن گاه که امام به این وظیفه عمل کرد، بر مردم واجب است به سخن او گوش کنند و از او اطاعت نمایند و چون فرمان بدهد، اجابت نمایند.»۶ 🔅🔅🔅 ۱. نهج البلاغه، کلمات قصار ۱۷۶. ۲. بحار الانوار، علامه مجلسی رحمه‏الله، ج ۷۲، ص ۳۴۹، داراحیاء لتراث العربی. ۳. همان، ج ۷۵، ص ۲۳۳. ۴. همان، ج ۷۲، ص ۲۷. ۵. وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی رحمه‏الله ج ۱۸، ص ۴۷۲، دارالتعارف للمطبوعات. ۶. کتاب الاموال، حافظ ابی عبید بن سلام بن القاسم، ص ۹ / ر.ک: پیام قرآن، آیت‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران؛ ج ۱۰، ص ۱۲۹ـ۱۳۸، دارالکتب الاسلامیة. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت پنجم) 🌷🌷🌷 🍃 بسنده کردن به صورت ظاهری نماز و محروم ماندن از بركات و كمالات باطني آن، پس از خروج از دنیا و وارد شدن به صحنه محاسبه الهي، حسرت‌هايى را به دنبال دارد كه عقل ما از ادراك آن ناتوان است و از بالاترین مراتب ضرر و زیان‌کاری است. 🍃 کمالات باطنی نماز، انسان را به سعادت ابدي و حتی بالاتر، هم‌نشینی پروردگار عزیز است و سکوی پرواز به مقام وصال محبوب می‌محسوب می‌شود. 🍃 وصال محبوب آرزوی نهایی اوليای الهی و اصحاب معرفت و بلكه نور چشم پیامبر ختمی صلّى اللّه عليه و آله است. 🍃 ما تا در حجاب عالم مُلك و خدر طبيعت هستيم، نمی‌توانيم عالم بالا را ادراك نماييم و دستى از دور بر آتش داريم. 🍃 كدام حسرت، ندامت، زيان و خسارت بالاتر از آن است كه چيزى كه وسيله كمال و سعادت انسان و دواى درد نقص‌های قلبي است و در حقيقت صورت كمالي انساني است، پس از چهل پنجاه سال خستگی در راه آن، از آن به هيچ وجه استفاده روحي نشود‌. 🍃 واضح است که استفاده نکردن، مايه كدورت قلبي و حجابهاى ظلماني می‌شود. 🍃 و آنچه نور چشم رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم است، موجب ضعف بصيرت ما گردد. ♦️🔸 «يا حسرتى على ما فرّطت في جنب اللّه‏؛ زمر-۵۶ دريغا كه در نزديك شدن به خدا، كوتاهى نمودم.»🔸♦️ 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس هشتم:جمع و تأليف قرآن ▫️جمع و تأليف قرآن به شكل كنونى، به مرور زمان و به‌دست افراد و گروه‌هاى مختلف انجام شده‌است. ترتيب، نظم و تعداد آيات در هر سوره به دستور پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بوده است. هر سوره با فرود آمدن «بِسْمِ‌ اللّهِ‌ الرَّحْمنِ‌ الرَّحِيمِ‌ *» آغاز مى‌شد و آيات به ترتيب نزول در آن ثبت مى‌گرديد، تا موقعى كه «بِسْمِ‌ اللّهِ‌... *» ديگرى نازل مى‌شد و سورۀ ديگرى آغاز مى‌گرديد. اين نظم طبيعى آيات و رويۀ معمول ثبت آنها بود. گاهى اتفاق مى‌افتاد پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله - با اشارۀ جبرئيل - دستور مى‌داد تا آيه‌اى بر خلاف نظم طبيعى در سورۀ ديگرى قرار داده‌شود مانند آيۀ «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ‌ فِيهِ‌ إِلَى اللّهِ‌ ثُمَّ‌ تُوَفّى كُلُّ‌ نَفْسٍ‌ ما كَسَبَتْ‌ وَ هُمْ‌ لا يُظْلَمُونَ‌ » ١ - كه گفته‌اند از آخرين آيات نازل شده‌است - پيامبر صلى الله عليه و آله دستور فرمود آن‌را بين آيات «ربا» و آيۀ «دَيْن» در سورۀ بقره آيۀ ٢٨١ ثبت كنند. بنابراين ثبت آيات در سوره‌ها، چه با نظم طبيعى و چه برخلاف نظم طبيعى، با نظارت و دستور خود پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله انجام گرفته و اصطلاحاً توقيفى است. ▫️ولى اهل نظر دربارۀ نظم و ترتيب بين سوره‌ها با يكديگر اختلاف دارند؛ سيّد مرتضى علم‌الهدى، بسيارى از محققين و از معاصرين، آيت‌اللّه خويى رحمهم الله برآنند كه قرآن كنونى - به همين شكل و روش - در زمان حيات رسول خدا صلى الله عليه و آله شكل گرفته‌است؛ زيرا بسيار بعيد مى‌نمايد كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مسأله‌اى با اين اهميت را رها كرده‌باشد تا پس از وى نظم و ترتيب داده‌شود، در حالى كه بيشتر محقّقان و تاريخ‌نويسان برآنند كه «جمع و ترتيب سوره‌ها پس از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله و براى نخستين بار به دست اميرمؤمنان على عليه السلام و سپس ديگر صحابۀ بزرگوار انجام گرفته است». در مجموع شايد بتوان گفت كه: «عمل جمع قرآن به‌دست صحابه، پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله از امور مسلّم تاريخ است». ▫️على عليه السلام نخستين كسى بود كه پس از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله به جمع قرآن مشغول شد. بر حسب روايات، مدت شش ماه در منزل نشست و اين‌كار را به انجام رساند. ابن نديم مى‌گويد: «اولين مصحفى كه گردآورى شد مصحف على بود و اين مصحف نزد آل جعفر بود». سپس مى‌گويد: «مصحفى را ديدم نزد ابو يعلى حمزۀ حسنى كه با خط‍‌ على بود و چند صفحه از آن افتاده بود و فرزندان حسن‌بن‌على آن‌را به ميراث گرفته‌بودند» ١. محمدبن‌سيرين از عكرمه نقل مى‌كند: «در ابتداى خلافت ابوبكر، على در خانه نشست و قرآن را جمع‌آورى كرد. از عكرمه پرسيدم: آيا ترتيب و نظم آن مانند ديگر مصاحف بود؟ آيا رعايت ترتيب نزول در آن شده‌بود؟ گفت: اگر جنّ‌ و انس گرد آيند و بخواهند مانند على قرآن را گردآورند، نخواهند توانست». ابن سيرين مى‌گويد: «هرچه دنبال كردم تا بر آن مصحف دست يابم، ميسورم نگرديد» ٢. ابن جزى كلبى گويد: «اگر مصحف على يافت مى‌شد، هرآينه در آن علم فراوان يافت مى‌گرديد» ١. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 انسان قرآنی 🔹 در جریان حیات و ممات قرآن یک عده را مُرده می داند، زنده اند اما آنهایی که در دنیا در این مسیر نیستند اینها مُرده اند؛ برای اینکه اینها حرف قرآن را گوش نمی دهند و قرآن هم است، فرمود ما قرآن را نازل کردیم و اگر کسی قرآنی فکر کند و زنده است این قرآن او را زنده می کند: ﴿إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یحْییكُمْ﴾، اول سخن از تثنیه است خدا هست و پیغمبر؛ ولی فعل، فعل مفرد است چون وجود مبارک حضرت حرف «الله» را می زند؛ فرمود: ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکم﴾ نه «دَعَوا»! دو تا دعوت نیست دو نفر نیستند، یک مولاست و یک بنده و وجود مبارک حضرت هم حرف «الله» را نقل می کند ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یحْییكُم﴾. حالا اگر کسی استجابت نکرد حیات ندارد، از کجا بیاید؟! درباره آنها که استجابت کردند فرمود: ﴿لا تَحْسَبَنَّ﴾ که اینها مُرده هستند بلکه اینها شهیدند. 🔹 پس انسان از نظر یا زنده است یا مُرده است، این بخش اول . بخش دوم این است که حالا واقعیت او انسان است یا حیوان؟ درباره آن هم در قرآن دارد: ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعام﴾؛ اگر به صورت حصر ذکر کرده یعنی واقعیت او این است. 🔹 در مسئله سوم و چهارم قرآن می فرماید بعضی ها دست دارند بعضی ها چشم دارند، ابراهیم دست دارد ابراهیم چشم دارد که در سوره مبارکه «صافات» فرمود: ﴿أُولِی الْأَیدی وَ الْأَبْصار﴾؛ آن که نباشد اثر علمی از او صادر نشود چیزی ننویسد و چیزی به جامعه ندهد او دستی ندارد؛ یا دست کسی را نگیرد انجام ندهد او دستی ندارد. حالا یا اهل حوزه و دانشگاه است با قلم کار می کند یا جزء افراد عادی است، دارد، فلان مسجد را بسازد، فلان دارالایتام را درست کند، فلان را حل کند، این می شود دست! 🔹 بنابراین اول فرق بین زنده و مُرده است که چه کسی زنده است و چه کسی مُرده؛ دوم فرق بین انسان و غیر انسان است؛ سوم درباره مجاری ادراکی است که چه کسی چشم دارد و چه کسی ندارد؛ چهارم درباره بخش تحریکی است که چه کسی دست دارد و چه کسی ندارد؛ این تنظیم قرآن کریم است. کسی زنده است که الهی بیندیشد، کسی انسان است که ، کسی دست دارد که کار خیر انجام بدهد یا علمی یا مانند آن و کسی چشم دارد که حق ببیند که امیدواریم خدای سبحان این توفیق را نصیب همه ما بفرماید! 📚 درس خارج فقه ارث جلسه28 تاریخ: 1399/09/26 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
16.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌دعوت و دعای شهید 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
📌دعوت و دعای شهید 🌴🌴🌴 قدر #وقت ار
. 🔰 دعوت و دعای (شهید) برای ما 💠 اگر در راه رضای الهی خون داد، هم اکنون پیامش پیام ماست و به ما توجه رسمی دارد و ما را دعوت می کند. مستحضر باشید که شهید زنده است و مواظب ماست و پیام دارد. دعای شهید بیش از خون او اثر دارد، توجه شهید بیش از خون او اثر دارد. با ما چه کار دارند؟ به ما چه می گویند؟ از ما چه می خواهند؟ از این به بعد معلوم می شود. (و یستبشرون)، این فعل مضارعی است که مفید استمرار است. (اِستبشر) یعنی مژده من را بده، (یستبشرون) یعنی مژده من را بده! به چه کسی می گویند؟ به خدا می گویند، با خدا گفتگو دارند. (و یستبشرون بالّذین لم یلحقوا بهم)*. (استبشر) یعنی مژده من را بده، من خون دادم، جان دادم، تلاش کردم؛ مژده من را بده اینها چه شدند؟! با چه کسی کار دارند؟ با آن کسی که در خانه افتاده، کاری به و نظام و امثال ذلک ندارد، با آنها کار دارند؟ شهید که با آنها کار ندارد! شهید با راهیان راه شهادت کار دارد. با (الّذین)، (الّذین یعنی الّذین)؛ با (الّذین‌ لم یلحقوا بهم) کار دارند، یعنی کسانی که راهی راه آنها هستند؛ ولی در راهند، هنوز نرسیدند. به خدا می گویند: مژده به ما بده اینها کجایند، چرا کمک نمی کنی، چرا یادشان نیستی؟! پس دعای شهید هست، شهید زنده است یعنی به فکر ماست، معلّم ماست، مبلّغ ماست، رهبر ماست؛ ما وظیفه داریم چه کار بکنیم؟ مرتّب به خدا می گویند: اینها که در راه ما هستند، چه کار می کنند؟ چرا به یاد اینها نیستند، چرا ملائکه کمک شان نمی کنند، چرا مسئولین کمک شان نمی کنند، چرا و چرا و چرا و چرا و چرا؟! مژده به من بدهید، من نمی خواهم خبر تلخ اینها را بشنوم! کسی که تمام حیثیتش را داد تا قرآن و عترت حفظ باشد، همین است؛ تمام حیثیتش را داد تا دین حفظ بشود، همین است!! -------------------------------------------------- 📌 سوره آل عمران / آیه ۱۷۰ 📋 یادمان حماسه ششم بهمن آمل 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۱/۰۲ ✴️ بیست و دوّم اسفند . روز بزرگداشت شهداء ( سالروز صدور فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی _ ۱۳۵۸ ) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
. ✔️زمینه را فراهم کنید (ره) : «ما تڪلیف داریم آقا! اینطور نیـست ڪہ حالا ڪہ ما منتــظر ظهور امام زمــان- سلام الله علیـہ- هستیم پس دیگر بنشــینیم تو خانہ هایـمان، تسبیح را دست بگیریـم و بگوییـم «عَجّلْ عَلی‌ فَرَجِهِ». عجّــل، با ڪــار شماباید تعجیل بشود، شما باید زمیــنہ را فراهـم ڪنید برای آمدن او و فراهـم ڪردن اینڪہ مسلمیـن را با هم مجتـمع ڪنید. همـہ با هـم بشوید.» 📝 ۱ دی ۱۳۶۲ 🌿 السلام علیک یا صاحب الزمان . . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
مدثر-جلسه اول.mp3.mp3
11.96M
استاد_انصاری 🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) ◽️ جلسه اول تفسیر آیات 1 تا 10 📝 فهرست مباحث جلسه ☑️ ولادت حضرت فاطمه (س) ☑️ فضیلت سوره مدثر ☑️ شأن نزول سوره مدثر ☑️ لطف خداوند نسبت به پیامبر(ص) ☑️ جایگاه انذار و بشارت در تعالیم انبیاء ☑️ دستورالعمل خداوند به پیامبر(ص) و مومنین ☑️ مفهوم تکبیر نظری خداوند ☑️ مفهوم تکبیر عملی خداوند ☑️ مفهوم پاکیزه جامه بودن ☑️ دستور قرآن به تواضع و اجتناب از کبر ☑️ تاثیرگناه در وجود انسان ☑️ لازمه تطهیر عمل در قرآن ☑️ معنا و مفهوم منّ ☑️ پیامدهای بزرگ بینی عمل و شخصیت ☑️ وضعیت قیامت برای کافرین و مومنین ☑️ فضائل و مناقب حضرت زهرا(س) 🌱🌱🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_مدثر #مدثر 🌴🌴🌴 ⏪
⏪ تفسیر صوتی سوره مدثر استاد دکتر محمد علی (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔰توضیحی کوتاه درباره سوره سورۀ مبارکۀ مدثر از اولین سوره‌هایی است که بر نبی مکرم(ص) در مکه نازل شده است و گروهی معتقدند نخستين سوره بعد از دعوت آشكار ایشان است. اهم موضوعات این سوره عبارت است از: دعوت پيامبر (ص) به قيام و انذار و ابلاغ آشكار و صبر و استقامت در این راه، اشاره به دشواری قیامت برای کافران، طرح مشرکان برای مقابلۀ با قرآن، بیان گوشه‌ای از ويژگي‌هاى دوزخ برای انذار كافران ، تأكيد خداوند بر بعث و قیامت از طريق سوگندهاى مكرر، تأثیر اعمال انسان در سرنوشت او، پاره‌ای از خصوصیات بهشتيان و دوزخيان و سرنوشت هر كدام از آن‌ها ، چگونگى فرار افراد جاهل و بي‌خبر و مغرور و خود خواه از حق . 📼استاد دکتر محمد علی انصاری 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom