فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 تو چه می دانی؟!
💠 گاهی انسان یک مشکلی پیدا می کند؛ مومنی از مومنان الهی، ولیی از اولیای الهی، عبدی از عباد صالح خدا به انسان می گوید نگران نباش، صبر کن؛ تو چه می دانی که #مصلحت چیست، شاید اگر حالت سالم بود به خطر می افتادی، تو را برای یک کار دیگری می بردند!
شیخنا الاستاد مرحوم آقای #الهی_قمشه_ای روی همین رعایت به آن پسر بزرگ شان _که هر دو را خدا غریق رحمت کند_ (مرحوم حاج آقا نظام الدّین) که از فضلاء و مدرسین خوب بود ...؛ ما وقتی که در تهران خدمت ایشان اشارات می خواندیم، این بزرگوار در قم بود؛ هر وقت تهران می آمد در درس مرحوم پدرش شرکت می کرد. یک وقت به یک بیماری سختی مبتلا شد. مرحوم استاد فرمود به اینکه: پسر! تو چه می دانی اگر به این بیماری مبتلا نمی شدی، چه حادثه ای برایت پیش می آمد! (امّا السفینه فکانت لمساکین یعملون فی البحر)*، همین جریان #خضر را برایش می خواند که اگر تو سالم بودی، شاید عدّه ای به سراغ تو می آمدند و تو را برای یک کاری دعوت می کردند که مصلحتت نبود؛ فعلاً خدای سبحان چند روز تو را در منزل نگه داشت که جانت را حفظ بکند.
این روحیه برای همیشه هست؛ الی یوم القیامه این اسرار ظهور دارد، بروز دارد، قابل تطبیق است؛ در هر مقطعی، در هر زمانی و در هر زمینی!
--------------------------------------------
📌 سوره کهف / آیه ۷۹
📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم
📆 قم ؛ ۱۳۸۸/۰۲/۱۴
✴ بیست و پنجم اردیبهشت . سالروز ارتحال حکیم الهی، آیت الله محی الدین مهدی الهی قمشه ای (ره)
( از اساتید حضرت استاد _دام ظله العالی_ )
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حکیم_الهی
برداشت از آیات ۴۵ – ۴۴ #سوره_فاطر
📌#امتحان
#سالک الی #اللّه باید برای #عبرت گرفتن در روی زمین سیر و #سفر کند و #عاقبت کسانی که قبلاً بوده و قدرت و قوّتشان بیشتر از اینها بوده است را ببیند و عبرت بگیرد و بداند که #خدای تعالی قادر است نگذارد در روی زمین کسی زنده بماند ولی بخاطر #امتحانی که از آنها باید بگیرد، به آنها #مهلت می دهد.
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(234)
آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين
آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير
🔅🔅🔅
🔰لطايف و اشارات
⏪1- آب و آتش در مثلهاى قرآنى
در برخى از تمثلهاى قرآنى خداى سبحان گاهى به آب و گاهى به آتش مثال مى زند، چنانكه در سوره رعد، آب و آتش در دو مثل مقارن همديگر آمده است: (انزل من السماء ماء فسالت اوديه بقدرها فاحتمل السيل زبدا رايبا و مما يوقدون عليه النار ابتغاء حليه او متاع زبد مثله كذلك يضرب الله الحق والباطل ؛در مثل مورد بحث نيز همان سخن از باران آسمان است و هم سخن از برق و صاعقه آن.
🌱🌱🌱
⏪2- سر تفاوت تعبير در كلما و اذا
روشن شدن راه منافقان با فروغ برق آسمان، با كلمه كلما و تاريك شدن آن با كلمه اذا بيان شد. سر تفاوت تعبير آن است كه كلما براى استمرار است و اذا وقتيه فجائيه (ناگهانى) است و چون انتظار مسافر راه پيما آن است كه همواره راهش روشن باشدت فروغ بخشى برق با تعبير كلما بيان شد و چون مسافر از ظلمت صحنه، هراسناك مى شود، از پايان گرفتن برق و برچيده شدن دفعى فروغ آن با اذاب وقتيه فجائيه ياد كرد.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Jinn07.mp3
6.63M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_جن #الجن
#سوره_جن #جن
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره الجن
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه هفتم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (1) معرفی کلی سوره قیامت
🔅🔅🔅
🔹قيامت:قيامت به معنى برخاستن، و يومالقيامة به معنى روز برخاستن از قبرها و روز زنده شدن است.[ قاموس قرآن، ج 6، ص53]
🔹مفهوم کلی سوره:رستاخيز و احوال نيكوكاران و بدكاران ؛خودآگاهى انسان ؛برخى مراحل جمع قرآن ؛برخى مراحل خلقت انسان .[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص: 339]
🔹اسامی سوره:قیامت، لا أقسم.[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص: 341]
🔹علت نامگذاری:
▫️«سوره قیامت»؛ نام قیامت برگرفته شده از آیۀ اول این سوره است که در آن خداوند به قیامت قسم خورده است.[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص: 341]
▫️«سوره لا اقسم» نامگذاری سوره به این نام به جهت شروع سوره با این عبارت میباشد .روایاتی هم از معصومین در تسمیه سوره قیامت به لا اقسم در کتب تفسیری آمده است.[ همانند روایتی از امام صادق علیه السلام در مجمعالبيان في تفسير القرآن، ج 10، ص594]
🔹تعداد آیات:سوره قیامت چهل آيه دارد.[ الكشف و البيان، ج 10، ص 81]
🔹تعداد کلمات:سوره قیامت صدونودونه کلمه دارد.[ الكشف و البيان، ج 10، ص 81] (لازم به ذکر است اقوال در تعداد کلمات سوره های قرآن مختلف است)
🔹تعداد حروف:سوره قیامت ششصدوپنجاهودو حرف دارد.[ الكشف و البيان، ج 10، ص 81] (لازم به ذکر است اقوال در تعداد حروف سوره های قرآن مختلف است)
🔹اهداف و آموزه ها: مهم ترين هدف سوره قيامت، بيان مسأله رستاخيز و حوادث هولناك آن است.[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص341]
🗓یادآوری:
به حول و قوه الهی مباحث این سوره همه روزه پس از معرفی کلی بر اساس تفسیر #نمونه حضرت آیت الله مکارم شیرازی ارائه می شود.
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.34بهار 1401.mp3
14.22M
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -جاودانگی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 34) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۱ – ۱۳ #سوره_یس
📌داستان #اصحاب قریه
#سالک الی #اللّه باید از جریانی که در اول سوره یس خدای تعالی #مثل زده است، مطالب زیر را #تعلیم بگیرد،
۱ – آن که راه #تبلیغات دینی را به طور صحیح یاد بگیرد و اشتباه نکند.
۲ – با #سیاست خاصی طوری #موعظه کند که دیگران را عزیز کرده و ضمنا سخنان خودش را به مردم بفهماند.
۳ – به #تبلیغ دین اکتفا کند و به #سخنان بیهوده گویان توجه نکند.
۴ – از #تهدید دیگران اگر خدا #پشتیبان او است نترسد.
۵ – از #اسراف کنندگان نباشد.
۶ – به کمک دین و #رسالت پیامبران علیهم السلام برخیزد.
۷ – #انصاف داشته باشد و حرف حق را به خصوص از کسانی که #اجر و مزدی از او طلب نمی کنند، بپذیرد؟
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 راز ماندگاری حکیم فردوسی
💠 خدا غریق رحمت کند #فردوسی را؛ این حکیم بزرگ، این شیعه بزرگ، این مرد بزرگ!
این تنها برای #رستم_و_اسفندیار که نماند!! در آن روز که نام مبارک #علی_بن_ابیطالب خون دادن می خواست، گفت: (که من شهر علمم علیّم دَر است / درست این سخن قول پیغمبر است)*. آن روز گفتن این حرف (هزینه داشت)! اگر غیر فردوسی گفته بود، سرش رفته بود. این فردوسی است!!
فرمود: (اگر بار خارست خود کشته ای / و اگر پرنیانست خود رشته ای)*. اگر چوب جنگلی است، خودت کاشتی؛ اگر عود است، خودت کاشتی؛ اگر بار خار است خود کشته ای / و اگر پرنیانست خود رشته ای! این را که مرحوم فردوسی از خودش ندارد؛ این حرف زیر آسمان، حرف انبیاست؛ حرف کسی است که آسمان و زمین را خلق کرد. فرمود: بشر برای این آمده است که فرشته بشود؛ دیگر در آن بشر نه #اختلاسی داریم، نه #نجومی داریم، نه #زندانی داریم!
علماء و بزرگان ما خسته شدند از بَس گفتند ندزد، نکوب، نبر! این جور که آدم با جامعه رفتار نمی کند!!
----------------------------------------------
📌 شاهنامه / آغاز / بخش ۷ _ گفتار اَندر ستایش پیغمبر (ص)
📌 شاهنامه / فریدون / بخش ۲۰
📋 دیدار با وزیر آموزش و پرورش
📆 دماوند ؛ ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
✴️ بیست و پنجم اردیبهشت . روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی (ره)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#حکیم_ابوالقاسم_فردوسی
#شاهنامه_فردوسی
#شاهنامه
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (2) معرفی کلی سوره قیامت
🔅🔅🔅
📙محتوا و موضوعات:
همانگونه كه از نام سوره قیامت پيدا است مباحث آن بر محور مسائل مربوط به معاد و روز قيامت دور مى زند، جز چند آيه كه درباره قرآن مجيد و مكذبين به آن سخن مى گويد، و اما بحثهايى كه در مورد قيامت در اين سوره آمده روي هم رفته در چهار محور است.
1️⃣مسائل مربوط به اشراط الساعة (حوادث عجيب و بسيار هول انگيزى كه در پايان اين جهان و آغاز قيامت روى مى دهد)؛
2️⃣مسائل مربوط به وضع حال نيكوكاران و بدكاران در آن روز؛
3️⃣مسائل مربوط به لحظات پر اضطراب مرگ و انتقال از اين جهان به جهان ديگر؛
4️⃣بحثهاى مربوط به هدف آفرينش انسان و رابطه آن با مساله معاد.[ تفسير نمونه، ج 25، ص271]
▪️محل نزول:سوره قيامت در مكه بر پيامبر صلیاللهعلیهوآله نازل شده است.[ ترجمه تفسير مجمعالبيان، ج 26، ص91-90]
▪️زمان نزول:تاريخ نزول سوره قیامت ما بين هجرت مسلمين به حبشه و اسراء است، و بعد از سوره قارعه نازل شده است.[ حجةالتفاسير و بلاغالإكسير، مقدمه اول، ص31]
◾️فضای نزول:از آيات اول و آخر سوره قیامت معلوم مى شود كه این سوره در فضای انکار مشرکین نسبت به قیامت و معاد و به جهت جواب دادن به منكرين معاد بوده است زیرا که سخن خداوند در این سوره از قيامت است و جواب منكر آن كه در اثر استكبار و آلوده بودن به نفسانيات آن را انكار مى كند، حتی خداوند مقدارى از حالات قيامت را نقل مى کند تا مستمع بیشتر در فضا قرار بگیرد و بداند رفتن به سوى خدا با مرگ آغاز مى گردد، در آخر هم با تذكر اين مطلب كه آفريننده انسان به اعاده او تواناست مطالب سوره به انجام ميرسد.[ تفسير احسنالحديث، ج 11، ص444 با تغییر و تصرف]
▪️ترتیب در مصحف:سوره قیامت هفتادوپنجمين سوره در چينش كنونى قرآن به شمار می آید.[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص341]
▪️ترتیب بر اساس نزول:سوره قیامت سى و یکمين سوره در ترتيب نزول می باشد و بعد از سوره قارعه نازل شده است.[ التمهيد في علوم القرآن، ج 1، ص 136] (لازم به ذکر است اقوال در تت سوره های قرآن مختلف است)
▪️ارتباط با سوره قبلی:چون خداوند سبحان سوره مدثّر را به ذكر قيامت پايان داد و اينكه كافر ايمان به آن نمي آورد سوره قیامت را به ذكر قيامت و احوال آن افتتاح نموده است.[ ترجمه تفسير مجمعالبيان، ج 26، ص91]
▪️ویژگی سوره قیامت:
سوره قیامت از سور مفصلات می باشد[]التمهید في علوم القرآن، ج1، ص313] ابن قتیبه می گوید: ... مفصلات سوره های کوچکی هستند که بعد از سور مثانی آمده اند اینکه چرا این سوره ها را مفصل نامیده اند به خاطر کوتاه بودن آنها و اینکه بسيار به واسطه بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ از يكديگر جدا شدهاند. [جامع البيان فى تفسير القرآن، ج 1، ص 34]
▫️روايتى است كه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده كه فرمود: خداوند هفت سوره طوال را به جاى تورات و سوره هاى مئين را به جاى انجيل و سوره هاى مثانى را به جاى زبور به من داد، و پروردگارم مرا با دادن سوره هاى مفصّل فزونى بخشيد.[ جامع البيان فى تفسير القرآن، ج 1، ص 34]
سوره قیامت با قسم به روز قیامت آغاز شده ات و اکثر آیات آن در مورد مسأله قيامت کبری میباشد.
🗓یادآوری:
به حول و قوه الهی مباحث این سوره همه روزه پس از معرفی کلی بر اساس تفسیر #نمونه حضرت آیت الله مکارم شیرازی ارائه می شود.
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (3) معرفی کلی سوره قیامت
🔅🔅🔅
⏪فضائل، خواص و ثواب قرائت سوره قیامت
🔹ابىبنكعب از پيامبر صلیاللهعلیهوآله روايت نموده كه هر كه سوره قيامت را قرائت كند من و جبرئيل براى او در روز قيامت گواهى ميدهيم كه او ايمان به روز قيامت داشته، و در آن روز در حالى كه چهره اش بر افروختگى و زيبايى بر صورتهاى مردم دارد، میآید.
🔹ابو بصير از حضرت صادق عليهالسلام روايت نموده كه فرمود: «هر كه قرائت سوره لا أقسم را ادامه دهد و عمل نیز عمل کند خداوند آن را در روز قيامت با او در قبرش برانگيزد در بهترين و زيباترين صورتها كه او را بشارت داده و بخندد در روى او تا از صراط و ميزان بگذرد».[ ترجمه تفسير مجمعالبيان، ج 26، ص91-90]
🔹در تفسير برهان از حضرت صادق عليهالسلام نقل شده كه فرمود: «قرائت سوره قيامت خشوع آورده و جلب عفّت و مصونيت ميکند و هر كه آن را قرائت كند از سلطانى نترسد و در شب و روز به اذن خدای متعال محفوظ مي ماند وقتى آن را قرائت كند».[ ترجمه تفسير مجمعالبيان، ج 26، ص91-90.پاورقی]
🗓یادآوری:
به حول و قوه الهی مباحث این سوره همه روزه پس از معرفی کلی بر اساس تفسیر #نمونه حضرت آیت الله مکارم شیرازی ارائه می شود.
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسمان #قرآنی #سوال
#محمد(ص) #انسان #قرآن #تبلیغ
حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) چگونه قرآن را در اختیار مردم قرار داد؟
بطور کلی قرآن در دو مرحله بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) نازل گردید. یکی به صورت یک جا و دفعی که تمام قرآن به صورت اجمالی بر قلب پیامبر(صلی الله علیه وآله) نازل شد که در ماه مبارک رمضان بود. «شهر رمضان الّذی أُنزل فیه القرءان»(۱۸۵/بقره) و دیگری نزول تدریجی و تفصیلی، که طی ۲۳ سال آیات قرآن از ابتدا تا انتها در زمانها و مکانهای مختلف بر پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) نازل شد. و آن حضرت آیات را برای مردم تلاوت می کرد و پیام خداوند را به آن ها می رساند. قرآن دارای ۶۲۳۶ آیه است.
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 133
#مثل #زنان #بد #شوهران #خوب #لوط #نوح
🔅🔅🔅
⏪39- مَثَل زنان بد و شوهران خوب
(ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِینَ کَفَرُواْ امْرَاءَتَ نُوحٍ وَامْرَاءَتَ لُوطٍ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَلِحَیْنِ فَخَانَتَا هُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیًْا وَقِیلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّا خِلِینَ ) . (سوره تحریم آیه 10)
((خداوند برای کسانی که کافر شده اند به همسر نوح و همسر لوط مثل زده که آنها تحت سر پرستی دو بنده از بندگان صالح ما بودند ولی به آن دو خیانت کردند و ارتباط آنان با این دو (پیامبر) سودی به حالشان (در برابر عذاب الهی ) نداشت ، و به آنها گفته شد : وارد آتش شوید همراه کسانی که وارد می شوند ! )) .
🌱🌱🌱
🔹خداوند متعال در این آیه ((وضعیت کافران )) را به حالت دو زن تاریخ تشبیه می کند که هر دو همسر دو پیامبر بزرگوار به نامهای ((نوح )) و ((لوط)) بودند و چون این دو زن به آن دو پیامبر خیانت نمودند ، در زمره کافران قرار گرفتند . بنا بر این ((وجه شباهت )) در این تشبیه ((خیانت کردن )) است ، یعنی خیانت به خدا و رسول از هر کس سر بزند ، نتیجه اش آتش دوزخ است ، هر چند وابسته و متّصل به پیامبران باشد . لذا در پایان آیه می گوید :
(قِیلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّا خِلِینَ) ؛ ((به آن دو (زن ) گفته شد با سایر دوزخیان وارد جهنّم شوید)) ، یعنی میان شما و کافران که به خدا و رسول خیانت کردند ، از این نظر هیچ فرق و امتیازی نیست !
👈🏼البته خیانت این دو ((زن )) این بود که با دشمنان آن دو پیامبر همکاری می کردند و اسرار خانه آن دو بزرگوار را به دشمنان می سپردند ، نه خیانت انحراف از جادّه عفّت ، زیرا هرگز همسر هیچ پیامبری آلوده به بی عفّتی نشده است ، چنانکه در حدیثی از پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم صریحاً آمده است : ((ما بغَت امْراءَةُ نبی قَطُّ ؛ همسر هیچ پیامبری هرگز آلوده عمل منافی عفّت نشد)) .
▪️زمخشری می گوید :
(( . . . وفی طیّ هذین التمثیلین تعریض باُمّی المؤ منین المذکورتین فی اوّل السورة و مافرط منهما من التظاهر علی رسول اللّه صلی اللّه علیه و سلم بما کرهه و تحذیر لهما علی اءغلظ وجه و اءشده ، لما فی التمثیل من ذکر الکفر)) .
((این آیه به دو همسر پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلّم ((عایشه )) و ((حفصه )) که در ماجرای افشای اسرار آن حضرت دخالت داشتند ، تعریضی دارد و به آن دو به شدّت هشدار می دهد که گمان نکنند همسری پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم به تنهایی می تواند مانع کیفر آنها باشد ، همان گونه که رابطه همسران نوح و لوط ، به خاطر خیانت ، از خاندان نبوّت و وحی قطع شد ، و گرفتار عذاب الهی شدند)) .
▫️همچنین این آیه ((هشداری است به همه مؤ منان در تمام قشرها که پیوندهای خود را با اولیاء اللّه در صورت گناه و عصیان مانع عذاب الهی نپندارند)) .
به هر حال این آیه انتظارهای بی مورد کسانی را که گمان می کنند تنها ارتباط با شخص بزرگی همچون پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم می تواند مایه نجات آنها گردد (هر چند در عمل آلوده باشند) قطع می کند ، تا هیچ کس از این نظر برای خود مصونیّتی قائل نشود .
🔹اصولاً گناه از هر کس صادر شود ، زشت است ، ولی اگر از افراد نسبی و سببی و مکتبی پیامبران و جانشینان آنان سر زند ، زشت تر است . لذا خداوند متعال خطاب به زنان پیامبر می فرماید :
( یَنِسَآءَ النَّبِیِّ مَن یَاءْتِ مِنکُنَّ بِفَحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ یُضَعَفْ لَهَا ا لْعَذَابُ ضِعْفَیْنِ . . . ) .((ای زنان پیامبر ! هرکدام از شماگناه ومعصیت آشکاری مرتکب شود ، عذاب او دوچندان خواهد بود)) ؛ یعنی گناه شما علاوه بر زشتی ذاتی خودش به حیثیّت پیامبر و مکتب او نیز لطمه می زند و این خود گناه دیگری است و مستوجب عذابی دیگر .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکته_های_قرانی
#سوره_بقره
#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 7 قرآن کریم (آیات48- 39 )
1. گاهى يك حركت، دامنه ى تأثيرات خوب وبدش در همه عصرها و نسلها گسترده مى شود. «اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً»( بقره 39)
2. با يك لغزش و خطا، نبايد كسى را طرد كرد، زيرا انسان قابل ارشاد وهدايت پذير است. «يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً»( بقره 39)
3. در انجام تكاليف الهى، از هيچ قدرتى نترسيم و ملاحظه كسى را نكنيم. «وَ إِيَّايَ فَارْهَبُونِ» ( بقره 40)
4. انحراف دانشمندان وعلما، سبب انحراف ديگران مى شود. «وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ»( بقره 41)
5. نه حقّ را با باطل مخلوط كنيم و آن را تغيير دهيم و نه باطل را در لباس حقّ مطرح سازيم. «لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ، لا تكتموا الحق» ( بقره 42)
6. آمران به معروف، بايد خود عامل به معروف باشند. «تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ» ( بقره 44)
7. تلاوت كتاب آسمانى كافى نيست، تعقّل لازم است. «تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ» ( بقره 44)
8. در برابر عقايد خرافى وباطل، با قاطعيّت برخورد كنيد. «لا يُقْبَلُ، لا يُؤْخَذُ» ( بقره 48)
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 در بند توام آزادم
🎙#آیت_الله_جوادی_آملی
.
آزاد کردن دو قسمت است
یک وقت در بند می کنند که #انسان را آزاد بکنند
یک وقت انسان را رها می کنند که در بند بیفتد
آزادی ممدوح آن است که انسان را در بند بکنند
که او را از محدوده ی آلوده نجات بدهند
در یک میدان وسیع به او پر و بال بدهند که پرواز کند
#آزادی مذموم آن است که او را رها می کنند که تا به دام بیفتد
دو دام در جهان هست
یکی دام شیطنت
و یکی دام #فرشتگان و #رحمت
خدای سبحان افراد نالایق را رها می گذارد
که به دام شیطان بیفتند
این ها خیال می کنند آزادند
در حالی که در بند #شیطان اند
این ها در رهن شیطنت اند
كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ
این ها بدهکارند
و هر انسان بدهکاری باید گرو بسپارد
و در اینجا خانه و مال را گرو نمی پذیرند
فقط خود انسان تبهکار را به عنوان گرو قبول می کنند
این در اثر آزادی مذموم است
اما آزادی ممدوح آن است که
خدای سبحان انسان را به دام رحمت می اندازد که
به وسیله ی این دام رحمت در یک فضای بازی بتواند #پرواز کند...
.
#جوادی_آملی #پادکست
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 8 قرآن کریم
(آیات57-49 )
1. بيان سختى ها و تلخى هاى گذشته، لذّت آزادى امروز را چندين برابر مى كند. «يَسُومُونَكُمْ ... يُذَبِّحُونَ ... يَسْتَحْيُونَ» بقرة، آيه 49
2. طاغوتها براى حفظ نظام و سلطه ى خود، به هر نوع شكنجه اى دست مى زنند . «يَسُومُونَكُمْ، يُذَبِّحُونَ» بقرة، آيه 49
3. پايان شب سيه سفيد است. بنى اسرائيل بعد از آن همه شكنجه و بلا به رفاه و نجات رسيدند. «فَأَنْجَيْناكُمْ» بقرة، آيه 50
4. مردم را با محبّت براى پذيرش حدود الهى آماده كنيد. «يا قَوْمِ ... فَاقْتُلُوا» بقرة، آيه 54
5. اساس دستورات الهى، خير رسانى به انسان است. «ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ» بقرة، آيه 54
6. براى گروهى منطق و استدلال و موعظه كافى است، ولى براى گروهى قهر و غلبه لازم است. «فَأَخَذَتْكُمُ» بقرة، آيه 55
7. رمز بروز برخى تلخى ها و سپس نجات از آنها، پيدا شدن روحيّه ى شكرگزارى است. «بَعَثْناكُمْ ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» بقرة، آيه 56
8. خداوند، رزق انسان را از حلال و پاكيزه مقدّر كرده است. «طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ» بقرة، آيه 57
منبع :کتاب نکته های تفسیری
@rahighemakhtoom
.
🔰 تحلیل عالمانه عبدالعظیم (ع) در مساله ولایت
💠 این #حضرت_عبدالعظیم یک آدم مُلّایی بود _خوب گوش بدهید_ مُلّایی اینجور معلوم می شود. #ولایت را ایشان دو بار نقل کرده؛ یعنی هم در #اصول_دین نقل کرده، هم در #فروع_دین نقل کرده است. در اصول دین صبغه کلامی ولایت را نقل کرده، در فروع دین صبغه فقهی اش را نقل کرده؛ مساله توحید و نبوت و ... را یکبار نقل کرده، _این حدیث ( #عرض_دین )* را لابد چند بار مطالعه فرمودید_ یک بار نقل کرده، اما (ولایت) را دو بار نقل کرده است.
آن، این است که آیا ذات اقدس اله بعد از رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) کسی را نصب کرده است یا نه؟ این مساله کلامی است، چرا؟ برای اینکه موضوع مساله (فعل الله) است. مساله ای که موضوعش فعل خدا باشد، مساله کلامی است. گفتیم: او گفته است که به مردم بگو (من کنت مولاه فهذا علی مولاه)*؛ این می شود _مساله کلامی_ .
مساله دوم، مساله فقهی است. این حدیث معروف زراره و غیر زراره که (بنی الاسلام علی خمس)؛ از ولایت شروع می کند، بعد نماز و روزه و ...، بعد حضرت می فرماید: (و لم یناد احد مثل ما نودی بالولایه)*، این به _تولّی_ بر می گردد. وظیفه ما چیست؛ این مساله، مساله فقهی است. وظیفه ما در عصر غیبت چیست؟ تولّی اولیای الهی است؛ این می شود مساله ای که موضوعش فعل مکلّف است، در ردیف نماز و روزه است. چون نماز فعل مکلّف است، مساله فقهی است؛ چون روزه فعل مکلّف است، مساله فقهی است؛ چون تولّی فعل مکلّف است، مساله فقهی است. این که #تولی_و_تبری را در فروع فقهی ما ذکر می کنند، سرّش این است!
پس جعل ولایت یک مساله ای است که موضوعش فعل الله است، می شود مساله کلامی؛ وجود مبارک #عبدالعظیم_حسنی (سلام الله علیه) این را در کنار بحث نبوت و اینها ذکر کرده است. وظیفه ما همانطوری که نماز خواندن است، روزه گرفتن است، زکات دادن است، مکه رفتن است؛ پذیرش #اهل_بیت است، این دیگر مساله فقهی است! مساله ای است که موضوع مساله فعل مکلّف است. وجود مبارک این سیّد بزرگوار هم صبغه کلامی اش را حفظ کرده، هم صبغه فقهی اش را حفظ کرده است.
---------------------------------------------
📌 التوحید للصدوق / صفحه ۸۲
📌 الکافی / جلد ۱ / صفحه ۲۹۵
📌 وسائل الشیعه / جلد ۱ / صفحه ۱۸
📋 کنگره بزرگداشت محدّث عظیم الشان حضرت عبدالعظیم (ع)
📆 شهر ری ؛ ۱۳۸۲/۰۳/۲۲
✴️ پانزدهم شوّال . سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حضرت_عبدالعظیم_حسنی
#عبدالعظیم
#سید_الکریم
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عبد_العظیم_حسنی #عالم #عالمانه
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoo
مزمل-جلسه پنجم.mp3.mp3
13.29M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_مزمل #مزمل #المزمل
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) جلسه پنجم :تفسیر آیات 20 تا پایان سوره
📌موضوعات درسگفتار
☑️اوقات و زمان نماز شب
☑️مفهوم تقدیر شب و روز از سوی خداوند
☑️مفهوم توبه خداوند
☑️قاعده میسور در اسلام
☑️شرایط تخفیف خداوند در مستحبات
☑️کارکرد نماز در وجود انسان
☑️ویژگی انفاق حسن در قرآن
☑️مفهوم استغفار
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
نحل 1.mp3
6.72M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_نحل #نحل
💢جلسه اول تفسیر سوره نحل (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #حجر را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (4) آیه 1و2 سوره قیامت
🔅🔅🔅
بسم الله الرحمن الرحيم
لا أ قسم بيوم القيمة(1)
و لا أ قسم بالنفس اللوامة(2)
ايحسب الانسن أ لن نجمع عظامه(3)
بلى قادرين على أ ن نسوى بنانه(4)
بل يريد الانسان ليفجر امامه(5)
يسل أ يان يوم القيمة(6)
ترجمه :
بنام خداوند بخشنده بخشايگر
1 - سوگند به روز قيامت .
2 - و سوگند به نفس لوامه ، وجدان بيدار و ملامتگر، (كه رستاخيز حق است ).
3 - آيا انسان مى پندارد كه استخوانهاى او را جمع نخواهيم كرد؟
4 - آرى قادريم كه (حتى خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتب كنيم .
5 - (انسان شك در معاد ندارد) بلكه او مى خواهد (آزاد باشد و) مادام العمر گناه كند.
6 - (لذا) مى پرسد قيامت كى خواهد آمد.
🔰تفسير:
🔹سوگند به روز قيامت و وجدان ملامت گر؟
اين سوره با دو سوگند پر معنى آغاز شده ، مى فرمايد: (سوگند به روز قيامت ) (لا اقسم بيوم القيامة ).(و سوگند به وجدان بيدار انسانها و نفس ملامت كننده ) (و لا اقسم بالنفس اللوامة ).
در ايـنـكـه (لا) در ايـن دو آيـه (زائده ) و براى تاءكيد است ( بنابراين سوگند را نفى نمى كند، بلكه آنرا مؤ كدتر مى كند) و يا اينكه (لا) نافيه است ، و هدف آن است كـه بـگـويـد ايـن مـوضـوع بـه قـدرى مـهـم اسـت كـه بـه آن سـوگـنـد يـاد نـمـى كـنـم (مثل اينكه گاهى مردم به يكديگر مى گويند به جان تو قسم ياد نمى كنم كه برتر از سوگند است ) در ميان مفسران گفتگو است .
غالب مفسران احتمال اول را برگزيده اند در حالى كه بعضى طرفدار تفسير دوم هستند و معتقدند كه (لا) زائده در آغاز كلام نمى آيد، بلكه بايد در وسط كلام باشد.
ولى تـفـسـير اول صحيحتر به نظر مى رسد، زيرا قرآن به امورى مهمتر از قيامت ، مانند ذات پاك خدا سوگند ياد كرده بنابراين دليلى ندارد كه به روز قيامت در اينجا قسم ياد نـشـود، و قـرار گـرفـتن (لا) زائده در آغاز كلام نيز نمونه دارد چنانكه از اشعار امراء القيس نقل كرده اند كه در آغاز بعضى از قصائدش لاء زائده را به كار برده است .
ولى بـه عـقـيده ما بحث پيرامون زائده بودن يا نافيه بودن (لا) چندان مهم نيست ، چرا كـه نـتـيجه نهائى هر دو يكى است ، و آن اهميت موضوعى است كه سوگند به خاطر آن ياد شده .
مهم اين است كه ببينيم در ميان اين دو سوگند (سوگند به روز قيامت و سوگند به وجدان بيدار) چه رابطه اى وجود دارد؟
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 134
#مثل #زنان #الگو #نمونه #خوب #فرعون #مریم
🔅🔅🔅
⏪40- مَثَل دو زن الگو و نمونه
(وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ امْرَاءَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی ا لْجَنَّةِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِی وَنَجِّنِی مِنَ ا لْقَوْمِ الظَّلِمِینَ وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَا نَ الَّتِیَّ اءَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِی وَکَانَتْ مِنَ ا لْقَنِتِینَ) . (سوره تحریم آیه )
((و خداوند برای مؤ منان ، به همسر فرعون مثل زده است ، در آن هنگام که گفت : پروردگارا ! خانه ای برای من نزد خودت در بهشت بساز ، و مرا از فرعون و عمل او نجات ده و مرا از قوم ستمکاران رهایی بخش ! و همچنین به مریم دختر عمران (مثل زده ) که دامان خود را پاک نگه داشت ، و ما از روح خود در او دمیدیم ، او کلمات پروردگار و کتابهایش را تصدیق کرد ، و از مطیعان فرمان خدا بود)) .
🔹وجه تشبیه
خداوند متعال به دنبال مَثَل پیش که برای کافران ، همسر حضرت نوح و همسر حضرت لوط را مثال زده بود ، در اینجا برای مؤ منان ، دو زن دیگر تاریخ را که هر دو اسوه مقاومت و پاکدامنی هستند ، مثل می زند . یکی ((همسر فرعون )) است که در دستگاه جبّار آن جرثومه کفر به خدای یکتا ایمان آورد و قدرت همسری چون فرعون و کفر او نتوانست به ایمان وی خدشه ای وارد سازد ، و دوّمی ((مریم )) ، دختر عمران است که الگوی پاکدامنی است .
((معروف این است که نام همسر فرعون ((آسیه )) و نام پدرش ((مزاحم )) بوده است ، گفته اند هنگامی که معجزه موسی علیه السّلام را در مقابل ساحران مشاهده کرد ، اعماق قلبش به نور ایمان روشن شد ، و از همان لحظه به ((موسی )) ایمان آورد . او پیوسته ایمان خود را مکتوم می داشت ، ولی ایمان و عشق به خدا چیزی نیست که بتوان آن را همیشه کتمان کرد ، هنگامی که فرعون از ایمان او باخبر شد ، بارها او را نهی کرد ، و اصرار داشت که دست از دامن آیین موسی علیه السّلام بردارد ، و خدای او را رها کند ، ولی این زن با استقامت هرگز تسلیم خواسته فرعون نشد .
سرانجام فرعون دستور داد دست و پاهایش را با میخها بسته ، در زیر آفتاب سوزان قرار دهند ، و سنگ عظیمی بر سینه او بیفکنند ، هنگامی که آخرین لحظه های عمر خود را می گذراند ، دعایش این بود : ((پروردگارا ! برای من خانه ای در بهشت در جوار خودت بنا کن و مرا از فرعون و اعمالش رهایی بخش و مرا از این قوم ظالم نجات ده ! )) .
خداوند نیز دعای این زن مؤ من پاکبازِ فداکار را اجابت فرمود و او را در کنار بهترین زنان جهان ، مانند مریم قرار داد . چنانکه در همین آیات در ردیف او قرار گرفته است .
🔹در روایتی از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم می خوانیم : ((افضل نساء اهل الجنّة خدیجه بنت خویلد ، وفاطمة بنت محمّدصلّی اللّه علیه و آله و سلّم ، و مریم بنت عمران ، و آسیة بنت مزاحم ، امراءة فرعون . . . ؛ برترین زنان اهل بهشت چهار نفرند ((خدیجه )) دختر خویلد و ((فاطمه )) دختر محمّدصلّی اللّه علیه و آله و سلّم و ((مریم )) دختر عمران و ((آسیه )) دختر مزاحم همسر فرعون )) .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس دهم:يكسان سازى مصحفها
◾️هيأت يكسان سازى مصاحف
🔹در مرحلۀ اول عثمان از همۀ مسلمانان خواست كه هر قسمت از قرآن را كه از پيامبر شنيدهاند، در اختيار هيأت بگذارند. در پى آن مردم، الواح، استخوانها و چوبهايى را كه قرآن بر آن نوشته شده بود، آوردند. همچنين صحيفههايى كه در عهد ابوبكر، قرآن در آنها ثبت شده بود و نزد حفصه قرار داشت را نيز طلب كرد.
🔹حفصه در ابتدا از تسليم آنها به عثمان خوددارى كرد. (شايد نگران آن بود كه از بين برود) اما وقتى كه عثمان بازگردان آنها را تعهد كرد، صحيفههاى مذكور را در اختيار او گذاشت تا بهعنوان سندى موثّق، براى مقابله با ديگر مصاحف استفاده شود. دربارۀ تهيه مصحف واحد انسبنمالك گفتهاست: «من از كسانى بودم كه آيات را بر نويسندگان املا مىكرد.
🔸چه بسا آيهاى مورد اختلاف واقع مىشد، در اين صورت نظر كسانى را كه آيۀ مورد اختلاف را از پيامبر صلى الله عليه و آله شنيده بودند مىخواستند. اگر اين افراد در مدينه نبودند، ماقبل و مابعد آيه را براى آنان مىنوشتند و از آنان مىخواستند تا قسمت مورد اختلاف را آنگونه كه شنيدهاند بنويسند يا خود حاضر شوند». همچنين آيات مورد اختلاف را براى ابى بن كعب مىفرستادند و او پس از تصحيح آنرا باز مىگرداند.
🔹ابن سيرين مىگويد: «اگر آيهاى مورد اختلاف قرار مىگرفت، ثبت آنرا به تأخير مىانداختند. برخى گفتهاند: هدف از تأخير در ثبت آن، اين بودهاست كه نسخههاى كسانى را كه در آخرين عرضۀ قرآن بر پيامبر صلى الله عليه و آله حاضر بودهاند، بهدست آورند.»
🔹عبداللّهبنهانى بربرى، (غلام عثمان) هم نقل مىكند كه: من نزد عثمان بودم و مىديدم كه نسخههاى مختلف مصحفها را با يكديگر مقابله مىكردند. عثمان استخوانِ كتفِ گوسفندى را به من داد كه در آن اين كلمات نوشته شدهبود: «لَمْ يتسنّ» و «لا تبديل للخلق اللّه» و «فأمهل الكافرين»؛ من آنرا نزد ابىّبنكعب بردم و او آنها را به اينگونه تصحيح كرد: «لَمْ يَتَسَنَّهْ» ٤ و «لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللّهِ» ٥ و «فَمَهِّلِ الْكافِرِينَ» ٦. در مرحلۀ دوم؛ يعنى مقايسۀ نسخههاى مصحف جديد با يكديگر سهلانگارىهاى آشكارى رخ داد؛ بهگونهاى كه در مصحفهاى عثمانى، اشتباهات و تناقضهاى املايى فاحشى وجود داشت.
🔹 ابنابىداود نقل مىكند:
«هنگامى كه نسخههاى مصحفها آماده شد، يكى از آنها را نزد عثمان بردند. او آنرا مشاهده كرد و گفت: چه خوب و زيبا تهيه كردهايد. ولى اشتباهاتى در آن ديد و گفت: اگر املا كننده از قبيلۀ «هذيل» و نويسنده از قبيلۀ «ثقيف» بود، اين اشتباهات رخ نمىداد و افزود: ولى عرب طبق زبان مادرى، آنرا درست مىخواند». ١در مرحلۀ سوم؛ يعنى، جمع آورى مصحفها و محو آنها، عثمان به اين نحو عمل كرد كه افرادى را به بلاد مختلف فرستاد و مصحفها و صحيفههايى را كه قرآن در آنها ثبت شدهبود جمعآورى كرد و دستور داد تا آنها را بسوزانند.
🔹يعقوبى مىگويد: «تمام مصحفها را از تمام اطراف و اكناف جمعآورى كردند و آنها را در مخلوطى از آب و سركه جوشاندند و شستند. برخى نيز گفتهاند: آنها را سوزاندند. تنها مصحف ابنمسعود محفوظ مانده بود چرا كه وى از تسليم آن به عبداللّهبنعامر (والى كوفه) خوددارى كرد.»
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
14-hadise meraj.mp3
8.94M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت دوم(14)
🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود.
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom