🟢 دو آیه تأدیبکننده
🔹 امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند در قرآن بندگان خویش را با دو آیه اختصاص داد و تأدیب فرمود:
🔸 یکی اینکه تا به چیزی علم پیدا نکردهاند تصدیق نکنند (شتابزدگی در تصدیق) و دیگر اینکه تا به چیزی علم پیدا نکردهاند، تا به مرحله علم و یقین نرسیدهاند، رد و نفی نکنند (شتابزدگی در انکار).
🔹 خداوند در یک آیه فرمود:
أَلَمْ یؤْخَذْ عَلَیهِمْ مِیثاقُ الْکتابِ أَنْ لا یقُولُوا عَلَی اللهِ إِلَّا الْحَقَ (اعراف/۱۶۹).
آیا از آنها در کتاب پیمان گرفته نشده که جز آنچه حق است به خداوند نسبت ندهند؟
🔸 در آیه دیگر فرمود:
بَلْ کذَّبُوا بِما لَمْ یحِیطُوا بِعِلْمِهِ (یونس/۳۹).
انکار کردند و تکذیب کردند چیزی را که به علم آن احاطه نداشتند.
📗 استاد مطهری، انسان و ایمان، ص۶۷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom1
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (10) نکته هایی در باره دادگاه عالی وجدان...
🔅🔅🔅
🔰تفسير:
📋نكته ها:
⏪2 - نامهاى قيامت در قرآن مجيد
🔻مـى دانـيـم قـسـمـت مـهـمـى از مـعـارف قـرآن ، و مـسـائل اعـتـقـادى آن ، بـر مـحـور مـسـائل مـربـوط بـه قـيامت و رستاخيز دور مى زند، چرا كه مهمترين تاءثير را در تربيت انسان و روند تكامل او دارد.
نـام هـائى كـه در قـرآن بـراى ايـن روز بـزرگ انـتـخـاب شـده نـيز بسيار است و هر كدام بـيـانـگـر بـعـدى از ابـعـاد آن روز مـى بـاشـد، و بـه تـنـهـائى مـى تـوانـد مسائل بسيارى را در اين رابطه بازگو كند.
🔵بـه گـفـته مرحوم (فيض كاشانى ) در (محجة البيضاء) در زير هر يك از اين نامها سرى نهفته شده ، و در هر توصيفى معناى مهمى بيان گشته ، بايد كوشيد تا اين معانى را درك كرد و اين اسرار را يافت.
او بـيـش از يـكـصـد نام براى قيامت ذكر كرده كه همه يا اكثر آن را مى توان از قرآن مجيد استفاده كرد. مانند (يوم الحسرة ) (يوم الندامة ) (يوم المحاسبة ) (يوم المسالة ) (يـوم الواقـعـة ) (يـوم القـارعـة ) (يـوم الراجفة ) (يوم الرادفة ) (يوم الطـلاق ) (يـوم الفـراق ) (يـوم الحـسـاب ) (يـوم التـنـاد) (يوم العذاب ) (يـوم الفـرار) (يـوم الحـق ) (يـوم الحـكـم ) (يـوم الفـصـل ) (يـوم الجـمـع ) (يوم الدين ) (يوم تبلى السرائر) (يوم لا يغنى مـولى عـن مـولى شـيـئا) (يـوم يـفـر المـرء مـن اخـيـه ) يـوم لا يـنـفـع مال و لا بنون ) و (يوم التغابن و ....)
🔺ولى معروفترين نام آن همان (يوم القيامة ) است كه هفتاد بار در قرآن مجيد ذكر شده ، و حـكـايت از قيام عمومى بندگان و رستاخيز عظيم انسانها مى كند و توجه به آن نيز انسان را به قيام در اين دنيا براى انجام وظيفه دعوت مى نمايد.
🔺بـه عقيده ما براى بيدار شدن از خواب غفلت و غرور، و مهار كردن نفس سركش ، و تعليم و تـربـيـت انسان ، كافى است كه در اين نامها بينديشيم و وضع خود را در آن روز عظيم ، روزى كـه هـمـگـى در پـيـشگاه خداوند بزرگ حاضر مى شويم ، و پرده ها كنار مى رود و اسرار درون ظاهر مى شود، بهشت تزيين مى گردد و جهنم بر افروخته مى شود، و همگان در پـاى مـيـزان عـدل الهـى حـاضر مى شويم در نظر بگيريم (خداوندا ما را در آن روز در پناه خودت جاى ده ).
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #نمونه #آیت_الله_مکارم_شیرازی #مکارم
#آشتیانی #امامی #حسنی #شجاعی #عبداللهی #قرائتی #محمدی_اشتهاردی #طباطبایی_نژاد
🔅🔅🔅
🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت پنجم)
شیوه بحث مفسر در آیات فقهی، تفاوت اساسی با بقیه موارد تفسیر آیات، نداشته و مطالب مفصل را به کتب فقهی ارجاع داده است، اما در فلسفه احکام مانند، فلسفه وصیت ؛ فلسفه قصاص ، فلسفه تحریم گوشتهای حرام فلسفه روزه و... سعی نموده که حق مطلب را ادا نماید.
در آیاتی که قصص قرآن به خصوص انبیاء را مطرح مینماید، سعی دارد ضمن پرهیز از اسرائیلیات، با روایات، برخی جزئیات را روشن کرده، با مقایسه قصص قرآن با تورات، وهن و ضعف قصههای منتسب به تورات را مشخص کند، مانند [۹ مقایسه معارف قرآن با تورات.
⏪۶ - پاورقی
این تفسیر حاوی پاورقی میباشد که از طرف مفسر اضافه شده است، در پاورقیها به طور معمول مطالب متفاوت به چشم میخورد از قبیل: الف) آدرس مطالب متن و منابع آن. ب) ارجاع توضیح بیشتر به مجلدات دیگر تفسیر نمونه. ج) اشاره به برخی اقوال دیگر. د) توضیح بیشتر لغوی یا تفسیری یا علمی، یا نقل مطلب از کتب مقدس.
#تفسیر_نمونه
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس دهم:يكسان سازى مصحفها
◾️سرانجام مصحفهاى عثمانى
🔸مقامات حكومت و گارگزاران خليفه، عنايت و توجّه خاصى به اين مصحفها و حفاظت از آنها داشتند. به علاوه علاقه و توجه زياد مردم نسبت به حفظ آنها، موجب بقا و دوام آنها گرديد. پس از گذشت زمانى طولانى، تغييرات و دگرگونىهايى در اين مصحفها بهوجود آمد كه نقطهگذارى، علامتگذارى و تقسيم آن به حزبها از آن جملهاند. آخرالامر، خط اين مصحفها نيز - كه خط كوفى ابتدايى بود - به خط كوفى متعارف تبديل شد. در زمانهاى بعد، نوشتن قرآن با خط زيباى نسخ عربى و ديگر خطوط، متداول گرديد كه اين تغ ييرات بهتدريج مصحفهاى اوليه را - كه در زمان عثمان نوشته شدهبود - بهدست فراموشى سپرد و رفته رفته اثرى از آنها باقى نماند.
🔹ياقوت حموى (متوفاى ٦٢٦ ه .ق) نقل مىكند كه: «مصحف عثمانبنعفان در مسجد دمشق است كه مىگويند به خط خود اوست». ١ اين مصحف را فضل اللّه العمرى (متوفاى ٧٤٩ ه .ق) ديده و مىگويد: «مصحف عثمانى به خط عثمانبنعفان در سمت چپ مسجد دمشق باقى است» ٢ (البته در جايى ذكر نشدهاست كه عثمان به خط خود خط خود مصحفى نوشته باشد و شايد مصحف يادشده، همان مصحف شام بوده كه تا آن زمان باقى مانده است).
🔹جهانگرد معروف ، ابن بطوطه ، (متوفاى ٧٧٩ ه .ق) مىگويد: «در ركن شرقى مسجد و در مقابل محراب، خزانهاى است بزرگ كه در آن مصحفى را كه عثمانبنعفان به شام فرستاده است قرار دادهاند. اين خزانه را در هر جمعه، پس از نماز باز مىكنند و مردم براى بوسيدن آن هجوم مىآورند و در همين جا، براى حل اختلافات و دعاوى خود قسم ياد مىكنند».
🔹 گفته شدهاست كه اين مصحف همچنان در مسجد دمشق باقى بود تا اينكه به سال ١٣١٠ هجرى قمرى دستخوش حريق گرديد. ١در خزانۀ حرم امامحسين عليه السلام مصحفى است منسوب به عثمان كه با خط كوفى كهن نوشته شدهاست. اين قرآن با توجه به خالى بودن حروف آن از علايم و حجم بسيار بزرگ آن (بهخصوص اينكه كلمۀ «يَرْتَدَّ» ٢ از سورۀ مائده را بهصورت «يرتدد»ضبط كردهاست) به احتمال قوى از قرآنهاى عثمانى استنساخ شده و رونوشتى از يكى از آنهاست.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
Nuh - 02 s.mp3
6.28M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نوح #سوره_نوح #نوح
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره نوح
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #نوح #درسگفتار
📌پندهای نوح پیامبر
▪️سوره مبارکه «نوح» که در مکه نازل شد و اوّلين پيغمبر از انبياي الهي(عليهم السلام) است که قرآن مبسوطاً جريان اينها را ذکر ميکند؛ البته بين حضرت نوح و حضرت آدم(سلام الله عليهم اجمعين) حتماً انبيايي بودند، راهنماياني بودند، ممکن نيست جمعيتی در جايي زندگي بکنند و رهبر الهي نداشته باشند، چون قرآن بيانش اين است: ﴿إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فيها نَذيرٌ﴾؛ منتها کسي که کتاب داشته باشد، شريعت داشته باشد از آنها قرآن کريم با اين عظمت ياد ميکند.
▪️فرمود ما نوح را فرستاديم، گفتيم إنذار بکن! نه يعني فقط إنذار بکن، تبشير هم داشته باش و نوح(سلام الله عليه) هم منذر بود و هم مبشّر. إنذارش در بخشهاي اوّلي است، تبشيرش در بخشهاي ثانوي است که فرمود: ﴿يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً﴾، دنيا داريد، آخرت داريد، رفاه داريد، مسائل دنيايي شما تأمين است، آبروي دنيايي شما تأمين است، آبروي آخرتي شما تأمين است، اين ﴿يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً﴾، ﴿يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ﴾، ﴿يَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً﴾، اينها تبشير است، پس منحصر در إنذار نيست. اينکه در بحث ديروز از بحث آيات پاياني سوره مبارکه «نساء» که فرمود: ﴿رُسُلاً مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرين﴾، همين است.
📼فرازی از #درسگفتار سوره نوح جلسه دوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.36بهار 1401.mp3
19.22M
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -مرگ و زندگی و قدرت بی پایان خدا -(قسمت 36) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه قرآنی و حدیثی
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
18_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_02_01_Mashhade_Moghaddas.MP3
12.38M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ
(قسمت هجدهم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
#رمضان_1443
#مشهد_مقدس
#برزخ
#توحید
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 16 قرآن کریم (آیات105-102)
1. براى مقابله با علوم مضرّ وعقايد انحرافى، آگاهى صالحان از آنها لازم است.«ما أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ» بقرة، 102
2. در مقام تعليم، معلّم بايد نسبت به كاربردهاى منفى علوم هشدار دهد. «وَ ما يُعَلِّمانِ ... حَتَّى يَقُولا ... فَلا تَكْفُرْ» بقرة، 102
3. انسان در بين دو آموزش قرار دارد: هم وسوسه های شيطانى؛ «يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ» و هم الهامات الهى. «وَ ما يُعَلِّمان ِ" بقرة، 102
4. تفرقه انداختن ميان زن و شوهر، كارى شيطانى و در حدّ كفراست. «فَلا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ...» بقرة، 102
5. هردانش وآموزش هميشه مفيد نيست، گاهى مضرّ و زيانآور نيز مى باشد.
«يَتَعَلَّمُونَ ما يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ» بقرة، 102
6. سحر وجادو واقعيّت دارد و در زندگى انسان مؤثّر است. «يُفَرِّقُونَ بِهِ ...» بقرة، 102
7. ايمان به تنهايى كافى نيست، تقوا و مراقبت لازم است. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» بقرة، 103
8. بايد در سخن گفتن با بزرگان ومعلّم، ادب در گفتار رعايت شود. «لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا ...» بقرة، 104
📚منبع :کتاب نکته های تفسیری
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰زندگی و هدف نهایی
💢در برابر مسأله «فلسفه حیات و هدف غائی انسان » می توان مردم را به سه دسته تقسیم کرد:
✅* دسته اول: * کسانی هستند که به علت سرگرم شدن به هدفهای مادی و انس با ظواهر زندگی، به چیزی والاتر از آن نمی اندیشند .
✅* دسته دوم، * کسانی هستند که هدفهای مادی و غریزی نتوانسته است آنها را راضی و خشنود سازد و از طرفی هم نتوانسته اند به بعد متعالی حیات دست یابند، زیرا آنها هدف نهایی زندگی انسان را در لابلای زندگی مادی جستجو نموده اند؛ این دسته افراد که سراب را آب پنداشته و با رسیدن به آن عطش شان بیشتر گشته، به پوچی رسیده اند. اینان به تصور اینکه حیات انسانی در همین زندگی چند روزه دنیا خلاصه شده و هدفی والاتر از عناصر مادی و غریزی وجود ندارد، آن را پوچ و بی ارزش دانسته و زبان به طعن و انتقاد از نظام هستی گشوده اند. نیهیلیستها یا پیروان «فلسفه پوچی» از این دسته اند.
✅* دسته سوم: * کسانی هستند که گام فراتر نهاده با بعد متعالی حیات آشنا شده اند اینان توانسته اند در سایه تحصیل کمال دریچه ای از عالم بالا بر روی خود بگشایند و با عظمتهای معنوی زندگی، آشنا شوند. از این رو، این دسته، نه مانند گروه اول با آسودگی خاطر در عالم غفلت و بی خبری بسر می برند و نه مانند گروه دوم به پوچی رسیده اند.
🔹 آنان با دستیابی به حقایقی که از دید ظاهربینان، پنهان و پوشیده است، فلسفه زندگی را در ماورای مرزهای ظواهر یافته، به آن معتقدند و برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی دریغ نمی ورزند.
🔹قرآن نیز رسیدن به هدف نهایی و موفقیت را به آنان نوید داده و خداوند هم یاری شان خواهد کرد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نحل 3.mp3
12.93M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_نحل #نحل
💢جلسه سوم تفسیر سوره نحل (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #حجر را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
JEN7202.lite.mp3
7.1M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_جن #جن #الجن
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره جن استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی و تربیتی 📼جلسه دوم
🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره
سورۀ مبارکۀ جن جزء سوره های «قلاقل» است؛ یعنی سورههایی که با فعل «قل» آغاز میشوند. مباحث اين سوره بیشتر در بارۀ موجودات ناپيدايي به نام جن و موضوع ايمان آوردن عدهاى از آنان به پيامبر(ص) و اصل معاد و خضوع در برابر قرآن و تقسیم آنها به دو گروه مؤمن و كافر؛ میباشد. این آیات، بسيارى از عقائد خرافى را در بارۀ این موجودات نامرئی اصلاح مىكند و بر آنها خط بطلان مىكشد. در بخش ديگرى از اين سوره اشارهاى به مسأله توحيد و معاد شده است و در پایان، مسأله علم غيب مطرح شده كه هيچكس از آن آگاهى ندارد جز رسولان الهی که مرضیّ خداوند هستند.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom